آشنایی با جنگنده مشترک اف-35

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2132
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 شهریور 1385, 12:51 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1980 بار
سپاس‌های دریافتی: 6841 بار
تماس:

آشنایی کامل با جنگنده F-35 Lightning II ،بخش دوم

پست توسط Mr.Amirhessam »

[External Link Removed for Guests]

 موتورها   اصلی F-35 ساخت شرکت Pratt & Whitney میباشد که نام F135 را تصاحب کرده و موتور جایگزین نیز محصول مشترک دو شرکت بزرگ General Elecrtic/Rolls Royce بنام F136 است.نکته حائز توجه این است که این دو موتور قابلیت سوپرکروز را برای F-35 فراهم نمیسازند.نمونه های عمود پرواز از سیستمهای پرواز رولس رویس بهره میبرند که توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته و توسط رولس رویس تولید میشوند.این سیستم بیشتر شبیه Yak-141 روسی VJ 101D/E آلمانی که از جمله عمود پروازهای پیشین میباشند ، است.در این جنگنده نیز مانند هواپیمای Harrier Jump jet در جهت پرواز عمودی جنگنده از موتورهای رولس رویس پگاسوس(Rolls-Royce Pegasus) استفاده شده است.     تصویر    
  لیفت از قسمتهای گوناگون شامل فنِ لیفت ، میله ی شافت ، دو عدد رول پست و سه عدد گرداننده واحد (3BSM) میباشد.سیستم 3BSM که همان نازل های بردار رانش میباشد ، به موتور اصلی اجازه میدهد تا نیروی کشنده ی دُم هواپیما را خنثی کند.فنِ لیفت در نزدیکی جلوی هواپیما قرار گرفته و تعادل این جنگنده توسط دو عدد روتور توربينهاى خطى که در ان ديسک و تيغه ها بصورت يکپارچه ساخته شده اند ، تامین میشود.این سیستم از توربینهایکم فشار ، توسط میله شافت و گیرباکس نیروی مورد نیاز خود را دریافت میکند.کنترل رول در طول مدت پرواز با سرعت کم ، هوای سرد شده ی موتورها را به نازل های رانش که در بالها قرار گرفته اند ، هدایت میکند.این نازلها را به اصطلاح ، رول پست (Roll Post) میخوانند.خنک کننده هوای خروجی فنهای لیفت هنگام بلند شدن جنگنده بصورت عمودی ، وظیفه بسیار مهمی بر عهده دارند ، زیرا این بادهای داغ بهمراه سرعت بسیار زیاد خود میتوانند باند و یا عرشه ناوهای هواپیمابر را خراب کنند.  تصویر 
 
تا به امروز ، F136 از باقی قسمتهای برنامه F-35 گرانتر بوده و باعث شده تا تصمیمی مبنی بر کاهش تعداد تولیدی این جنگنده گرفته شود و هزینه پروژه نیز افزایش یابد.تیم پروژه ی F136 ادعا میکنند که این موتور با تفاوت درجه دمای خروجی موتورها ، بسیار مناسب جنگنده ی عمود پرواز F-35 میباشد.

 تصویر 
 
شرکت Pratt & Whitney نیز در حال تست نمونه های ارتقا یافته ی موتور F135 میباشد. این موضوع باعث شد تا شرکت جنرال الکتریک در پاسخ به این مطلب مدعی شود که موتور F-136 قابلیت تولید نیروی رانشی بیش از 43 هزار پوند(190 kN) را دارد.(نمونه ی اولیه F135 قابلیت تولید نیرویی معادل 43 هزار پوند را داشت).مدل جدید F135 در تستهای انجام شده نشان داد که توانایی تولید نیروی رانشی برابر 50 هزار پوند(220kN) را دارد ، بنابراین میتوان از آن به عنوان قدرتمندترین موتوری که تاکنون بر روی یک جنگنده نصب شده است ، نام برد.

 تصویر 

تسلیحات
 
F-35 شامل یک عدد مسلسل GAU-22/A که نمونه ی چهار لول مسلسل GAU-12 Equalizer 25 mm میباشد ، است.این مسلسل داخل بدنه قرار میگیرد و شامل 182 گلوله برای F-35A ، و غلاف خارجی بهمراه 220 تیر برای F-35B و F-35C میباشد.البته غلافی که در دو نوع C وB استفاده شده است کاملا استیلث بوده و قابلیت نصب تحهیزات دیگر مانند تجهیزات جنگ الکترونیک و یا تجهیزات شناسایی و ... را دارد.



 [External Link Removed for Guests]   جنگنده دارای دو جایگاه حمل تسلیحات در داخل بدنه است و قابلیت نصب 4 عدد پایلون زیربالها و 2 پایلون نزدیک به قسمت انتهایی بالها را نیز دارد.دو پایلون بیرونی فقط توانایی حمل موشک های هوا به هوایAIM-9X Sidewinder و AIM-132 ASRAAM را دارند.موشک های آسرام در صورت لود شدن در پایلونهای خارجی هواپیما ، فقط مقدار ناچیزی به سطح مقطع راداری آن می افزایند.انواع موشکهای AIM-120 AMRAAM ، Storm Shadow ، موشک کروز هوا به سطح AGM-158 ، بمبهای هدایت شونده و تانکهای سوخت 1800 و 2300 لیتری نیز قابلیت قرارگیری در دیگر پایلونها را دارند.گرچه استفاده از پایلونهای خارجی باعث میشود تا این جنگنده مقداری از قابلیت پنهانکاری خود را از دست بدهد ، ولی قابلیت حمل تعداد بیشتر موشکها ، بمب ها و تانکهای خارجی سوخت را به F-35 میدهد.این پرنده ی گرون قیمت و زیبا قابلیت حمل 8 تیر موشک آمرام و 2 تیر موشک سایدوایندر را در محفظه های داخلی بدنه ی خود دارد و 6 عدد بمب 2000 پوندی بهمراه دو فروند سایدوایندر و دو فروند آمرام را در جایگاه های خارجی خود حمل میکند.همچنین در محفظه های داخلی خود توانایی حمل دو فروند بمب 2000 پوندی در مدلهی A و C را دارد و در مدل B به دلیل کوچکتر بودن محفظه های داخلی ، قابلیت حمل دو فروند بمب 1000 پوندی فراهم میباشد.جمعا F-35 قابلیت حمل AIM-120 AMRAAM ، AIM-132 ASRAAM ، بمبهای هدایت شونده دوهزار پوندی با سامانه JDAM ،سامانه JSOW ، موشک ضد زره Brimstone و مهمات خوشه ای را دارد.این جنگنده با این ظرفیت حمل تسلیحات نسبتا بیشتری دز مقایسه با جنگنده های معمولی را دارد و این نشاندهنده ی این است که این پرنده نیز مانند رپتور گزینه ی مناسبی برای جایگزینی با دیگر جنگنده ها میباشد.  تصویر 
  مارتین اظهار میکند که جایگاه های حمل تسلیحات میتوانند فقط برای حمل موشکهای هوا به هوا و یا موشک های هوا به زمین ساخته شوند و پیشنهادی مطرح شد تا در نمونه Block 5 این هواپیما ، بجای حمل دو عدد سلاح ، سه عدد در هر جایگاه لود شود و بمبهای بزرگ جای خود را به موشک های کوچکتر مثل آمرام بدهند.این اپگرید قابلیت حمل چهار عدد بمب GBU-39 که قطر کمی دارند را در هر جایگاه فراهم میکند.البته باز هم نوع Bقابلیت حمل تنها 3 بمب را دارد ، ولی تمام انواع F-35 قابلیت حمل 4 عدد بمب GBU-53/B را در هر جایگاه خواهند داشت.موشک MBDA Meteor نیز درحال یکپارچه سازی جهت استفاده در F-35 میباشد و در دسامبر 2010 مشخص شد که بک فروند Meteor که دارای بالچه های کوچکتر نسبت به مدل معمولی بود برای F-35 تولید شده است.  تصویر 
  برنامه ای جهت لود شدن 4 فروند آسرام در داخل بدنه داشت که بعدها این طرح تغییر کرد و قرار شد تا دو فروند در داخل و دو فروند خارج بدنه لود شوند.آسرامهای لود شده ی خارجی تاثیر بسیار ناچیزی بر سطح مقطع راداری هواپیما دارند.   و استرلیا درحال کارکردن بر روی برنامه ای جهت تبدیل موشک زمین پایه ضد کشتی NSM و نصب آن بر روی F-35 میباشند.نمونه ی بهسازی شده مخصوص F-35 میتواند یک موشک چند منظوره و تنها موشک کروز نصب شده روی این جنگنده باشد که در جایگاه های داخلی این جنگنده قرار خواهد گرفت.مطالعات نشان داده است که پرنده ی گران قیمت ، قابلیت حمل 2 فروند از این موشکها را داخل بدنه و 4 فروند خارج بدنه دارد.برد تقریبی این موشک 278 کیلومتر میباشد.   نکته نیز شایان ذکر است که بمب اتمی B61 قرار بود تا سال 2017 به مرحله تولید برسد ، اما احتمالا به دلیل تاخیرهای برنامه F-35 ، این پروژه نیز تاخیر خواهد داشت.  تصویر 
 پنهانکاری و نشانه ها  
 
F-35 حهت داشتن سطح مقطع راداری کم از مواد خاصی ، از جمله فیبرهای حصیری ساخته شده و برعکس جنگنده های نسلهای پیشین ، از شکل خاصی برخوردار است که باعث هرچه کمتر شدن امکان شناسایی هواپیما میشود.
جنگنده های نسلهای پیشین (F-15,F-16,FA-18) بیشتر عملیاتهای خود را با حمل تانکهای اضافی سوخت انجام میدادند ، در حالیکه F-35 باید اغلب عملیاتهای خود را بدون استفاده از مخارن خارجی سوخت انجام دهد.
F-35 بر خلاف کوچکتر بودن از رپتور ، دارای سطح مقطع راداری بیشتری میباشد.گفتنی است که ناهمواری های یک توپ گلف فلزی از ناهمواری های سطح رپتور بیشتر است ، در واقع هدف از طراحی رپتور ، عدم شناسایی جنگنده توسط هرگونه راداری بوده است. سطح F-35 به گونه ای طراحی شده است که رادارهای باند X و S که بصورت معمول قادر به ردیابی جنگنده ها و موشک های زمین به هوا و امواج راداری آنها میباشند ، قابلیت شناسایی آنرا نداشته باشند.البته با استفاده از رادارهای فعال در دیگر فرکانس ها ، میتوان این جنگنده را به آسانی شناسایی کرد.خدمه ی زمینی به انجام تست های بازرسی راداری (RVR) پس از انجام تعمیرات نیاز دارند تا از سطح مقطع راداری هواپیما پس از تعمیرات آگاه شوند که این مرحله در نسلهای پیشین مطرح نبود.
یک جنگنده ی پنهانکار باید از تمامی جهات مخفی باشد و نه تنها خود را از دید رادارها مصون نگاه دارد ، این عامل در F-35 مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر مخفی ماندن از دید رادارها ،از کاهنده ی امواج فروسرخ و ... نیز استفاده میکند.

  اواخر سال 2008 نیروی هوایی اظهار داشت که F-35 به هنگام برخاست دوبرابر صدایی که F-15 ایجاد میکند را به همراه دارد و این صدا در هنگام فرود به چهار برابر صدای ایگل موقع فرود تبدیل میشود.به همین دلیل ساکنان اطراف پایگاه های هوایی لوک ، اریزونا و اگلین خواستار انتقال ازمایشات نیروی هوایی شدند.اما طبق گزارشات بعدی که در سال 2009 ارائه شدند ، مشخص شد که F-35 به مقداری که در دفعه اول گزارش شده بود ، صدا ندارد و صدای موتور آن قابل قیاس باF-22 و FA-18 سوپر هورنت میباشد.(حتی F-35 از رپتور کم صدا تر است) 

 تصویر 


کاکپیت
  F-35 شامل یک عدد صفحه نمایش PCD به اندازه 20*8 اینچ میباشد.سیستم شناسایی گفتار موجود در کاکپیت که توسط شرکت Adacel ساخته شده ، طوری برنامه ریزی شده که به خلبان امکان کار کردن با هواپیما را به صورت ویژه ای میدهد.F-35 اولین هواپیمای بال ثابت عملیاتی ایالات متحده میباشد که از این سیستم استفاده میکند ، گرچه این سیستم در AV-8B نیز مورد استفاده قرار گرفته بود و در دیگر جتها به صورت آزمایشی استفاده شده بود که میتوان F-16 VISTA را در این میان مثال زد.   سیستم نمایشگر نیز در کلاه خلبان تعبیه شده است.این سیستم پیش از این نیز در جنگنده هایی همچون F-15,F-16,F/A-18 مورد استفاده قرار گرفته بود.البته این نکته شایان توجه هست که جنگنده های پیشین در کنار این سیستم که موسوم به HMDS است ، از یک عدد هاد (HUD or Head Up Display) بهره میبردند ، ولی F-35 اولین جنگنده ای است که هاد ندارد و تنها از این سیستم بهره میجوید.این جنگنده به یک کنترلر استیک که سمت راست کاکپیت قرار گرفته و مجهز میباشد.   پرنده Martin Baker US16E در F-35 مورد استفاده قرار گرفته است.این صندلی براساس معیارهای بسیار دقیقی طراحی شده که امکان پرش خلبان در ارتفاع پست ، فشار گرانشی کنترل شده در هنگام پرتاب خلبان و اندازه ی بدن خلبان را دربر میگرد.US16E از دو پرتاب کننده که به صورت ریلی قرار گرفته اند استفاده میکند.شایان ذکر است که کاکپیت F-16 Fighting Falcon دارای کاکپیت مشابه به F-35 میباشد و خلبانان جهت آموزش پرواز با F-35 از آن استفاده میکنند.  

  [HR]   : en.wikipedia.org/wiki/   و مترجم : اشکان   هرگونه برداشت از این مطلب منوط به ذکر نام نویسنده و وب سایت میلیتاری پارسی است.     منبع : [External Link Removed for Guests]   
زنده باد بهار...
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را [External Link Removed for Guests] کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1160
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 27 اسفند 1388, 1:51 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 15611 بار
سپاس‌های دریافتی: 6443 بار
تماس:

Re: آشنایی با جنگنده مشترک اف-35

پست توسط ASHKAN95 »

با اجازه از دوست عزیزم اقا امیر حسام گرامیتصویر

[External Link Removed for Guests]

حسگرها و سامانه های الکترونیکی

حسگرها و سامانه های مخابراتی F-35 ، شامل سامانه های تعیین موقعیت ، فرماندهی و کنترل و شبکه مرکزی کنترل جنگ افزار میشود.مهمترین سامانه ی این جنگنده ، رادار AN/APG-81 AESA است که توسط سیستمهای الکترونیکی نورثروپ گرومن طراحی شده.F-35 به یک سیستم هدفگیری الکترو اپتیکی ، ساخته ی شرکت لاکهید مارتین مجهز میباشد که تقریبا زیر قسمت دماغه ی هواپیما قرار گرفته است.این پاد قابلیتهایی مانند پاد Lockheed Martin Sniper XR را دارد و طوری ساخته شده که باعث نمیشود F-35 به سادگی در رادار ها قابل رویت باشد.

شش عدد حسگر مادون قرمز در اطراف هواپیما نصب شده اند که قسمتی از سامانه AN/AAQ-37 DAS ، ساخت شرکت نورثروپ گرومن میباشند.این سامانه وظیفه ی هشدار شلیک موشک به سمت F-35 ، گزارش محل شلیک موشک ، شناسایی و ردیابی هواپیماهای اطراف F-35 را دارد.همچنین جایگزین سیستمهای قدیمی دید در شب نیز میباشد.سامانه DAS بگونه ای طراحی شده است که توانایی استفاده از تمامی امکانات آن بصورت همزمان ، در هر موقعیت و هر زمانی امکان پذیر میباشد. AN/ASQ-239(Barracuda) نیز سیستم جنگ الکترونیکی متعلق بهF-35 است که در شرکتBAE Systems طراحی و ساخته شده. بخشهای مخابراتی ، ناوبری و شناسایی جنگنده (CNI or Communications , Navigation and Identification ) این پرنده که توسط شرکت نورثروپ گرومن طراحی وساخته شده اند ، شامل یک دیتا لینک پیشرفته چندمنظوره(Multifunction Advanced Data Link or MADL )هستند.F-35 اولین جنگنده ای است که حسگرهای ترکیبی در آن بکار رفته است. این حسگرهای ترکیبی دو فرکانس رادیویی را ترکیب کرده و از سیستم ردیابی IR (فروسرخ) جهت ادامه کشف اهداف استفاده میکند و در هر شرایطی میتواند اطلاعات بدست آمده را بدون شناسایی شدن ، توسط MADL خود به اشتراک بگذارد.

 تصویر 

F-35 طوری ساخته شده است که پیوند محسوسی بین حسگرهای آن وجود دارد و این حسگرها بخش بسیار مهمی در این هواپیما بشمار می آیند و این مسئله ، باعث میشود تا تصاویر منسجمی از حقایق اطراف هواپیما بدست آید.برای مثال AN/APG-81 تنها یک رادار چندحالته نیست و قسمتی از سیستم جنگ الکترونیک F-35 نیز بحساب می آید.تمامی اطلاعات حسگرهای موجود در این جنگنده توسط پردازشگر اصلی موجود ، پردازش میشوند تا تمامی عملیاتهای هواپیما را به خوبی پشتیبانی کنند.

بر خلاف F-22 ، تمامی نرم افزارهای F-35 به دلیل سرعت بیشتر تولید ، توسط برنامه ی C++ نوشته شده اند.سیستم عامل یکپارچه ی DO-178B در شرکت Green Hills Software که وابسته COTS میباشد ، تهیه شده است.نسخه نهایی این نرم افزار یا همان Block 3 آن ، برای F-35 تعبیه شده و شامل بیش از 8.6 میلیون خط ، کد میباشد.به گفته ی جنرال نورتون شوارتز (Norton Schwartz ) بزرگترین عامل تاخیر پروژه F-35 ، نرم افزار آن میباشد که برنامه تولید آن را تا سال 2016 به تاخیر انداخته است.

 تصویر 

سیستم جنگ الکترونیک بکار رفته در F-35 بگونه ای است که ابتدا ، هواپیمای دشمن را شناسایی میکند و بعد از اسکن الکترواپتیکی و پس از انجام واکنش مناسب ، بدون شناسایی شدن توسط دشمن ، محل را ترک حواهد کرد.

نیروی هوایی ایالات متحده قصد دارد که رپتورهای خود را به سیستم حسگرهای ترکیبی F-35 اپگرید کند ، ولی تاکنون بودجه ای به آن تعلق نگرفته است.

نکته جالب توجه این است که سامانه های ایونیکی CATBird ، امکان شناسایی و جمینگ F-22 را دارد .

(در ادامه راجع به CATBird توضیح داده شده است)

 تصویر 

صفحه نمایش کلاه خلبان(HMDS)

اساساF-35 نیازی به هدفگیری فیزیکی جهت شلیک موفق سلاح های خود ندارد.این امر به این دلیل است که حسگرهای بی نظیر F-35 میتوانند هواپیماهای دشمن را در هر جهت شناسایی کنند و اطلاعات مربوطه را در کلاه خلبان به نمایش در بیاورند(این اطلاعات هیچگونه مشکلی در دید خلبان نسبت به محیط ایجاد نمیکند) و اطلاعات لازم را به موشک مورد در نظر تا موقعی که هدف خود را بیابد و بسوی آن روانه شود ، بدهند.البته انواع جدید موشکها ، توانایی بهتری نسبت تعقیب اهداف ، هنگامی که بدون ملاحظه در جهت حرکت هدف ، بسوی آن شلیک میشوند دارند که به این امکان ، HighOff-Boresight گفته میشود.البته سرعت و مسیر پروازی نیز در برد مفید این موشک ها موثر است.هنگامی که سیستم HMDSاهداف انتخاب شده را به خلبان نمایش میدهد ، سنسورها از فرکانسهای ترکیبی رادیویی و فروسرخ جهت ادامه رهگیری اهداف نزدیک به هواپیما ، استفاده میکنند. سیستم نمایشگر موجود در کلاه خلبان ، بصورت خودکار اطلاعات و موقعیت نزدیکترین جنگنده ها را در اختیار خلبان میگذارد.

سیستم های موجود در F-35 امکان مشاهده ، تعیین موقعیت ، تصمیم گیری و انجام عمل مناسب را که موسوم بهOODA loop میباشند ، به سرعت فراهم میسازند ؛ پنهانکاری و حسگرهای پیشرفته در شناسایی جنگنده های دشمن خلبان را یاری میکنند(هنگامی که شناسایی آن دشوار باشد) ، سیستم خودکار تشخیص موقعیت دشمن نیز در موقعیت یابی آن کمک میکند ، سنسورهای ترکیبی نیز باعث تصمیم گیری سریع میشوند و در نهایت هواپیما واکنشی علیه جنگنده های دشمن انجام میدهد ، بدون اینکه آنها متوجه حضور F-35 در نزدیکی حود شوند.

نسل آینده جمرها

نیروی دریایی ایالات متحده قصد جایگزین کردن هواپیمای ویژه حملات الکترونیکیNorthrop Grumman EA-6B Prowler باF-35 که دارای پادهای پنهانکار جمر میباشد ، دارد.در تاریخ 30 سپتامبر 2008 نیروی دریایی ایالات متحده طرح کلی و پیش نیازهای نسل بعدی جمرها یا همان NGJ را ارائه داد که بر پایه طراحی مدولار و باز بودند.نیروی دریایی 4 کمپانی برای ساخت این جمرها انتخاب نمود.

NGJ قابلیت حمله ی سایبری را نیز دارد و از رادار AESA جهت وارد کردن جریان داده ها از راه دور استفاده مینماید.طراحی نسل بعدی جمرها توسط دو شرکت ITT-Boeng انجام شد که شامل 6 عدد ارایهAESA است و اطراف هواپیما را بطور کامل پوشش میدهند.این تیم قراردادی 42 میلیون دلاری جهت گسترش طرح خود بر پایه ی تجربیات ITT در پهنای باند الکترونیکی انتن های ارایه ای هدایت پذیر منعقد نمود.البته در همان زمان قراردادهایی نیز در این زمینه با شرکت های Raytheon و Northrop Grumman و BAE Systems بسته شد.
 
تصویر 
  اف-35 از 15 عددی که به عنوان نمونه تولید  

تاریخچه عملیاتی


اولین فروند از F-35A در شهر فورت ورث (Fort Worth) ایالت تکزاس در 19 فوریه 2006 رونمایی شد.این هواپیما تست های گسترده زمینی را در پایگاه مشترک هواییِ نیروی دریایی فورت ورث در اواخر سال 2006 انجام داد.در سپتامبر 2006 برای اولین بار پس سوز موتور توربوفن F-135 درحالی که بر روی یک هواپیما نصب شده بود ، بطور کامل مورد آزمایش قرار گرفت ؛ همینطور F-35 برای اولین بار بر پایه توان خود راه اندازی شد.در 15 سپتامبر 2006 ، F-35A اولین پرواز خود را بخوبی انجام داد.پس از آن یک فروند هواپیمای مسافری بویینگ 300-737 ملقب به CATBird به عنوان بستر تست ایونیک F-35 استفاده شد.به اینگونه که سامانه های ایونیک F-35 هرکدام در قفسه هایی در این هواپیما قرار گرفتند و کاکپیت آن کاملا در این هواپیما شبیه سازی شد و اولین پرواز خود را در سال 2007 با موفقیت انجام داد.این بویینگ به CATBirdملقب گردید.

در 31 ژانویه 2008 در فورت ورث تکزاس ،سرهنگ دوم جیمز فلیپر کرامبرگ (James Flipper Kromberg) از نیروی هوایی ایالات متحده اولین خلبانی بود که F-35 را مورد ارزیابی قرار داد و سلسله ای از مانورها را در بیست و ششمین پرواز آن ، انجام داد.F-35 AA-1 در سی و چهارمین پرواز خود برای اولین بار و بصورت آژمایشی در تاریخ 28 مارس 2008 ، سوختگیری هوایی انجام داد.باقی مراحل تست در تاریخ 13 نوامبر 2008 انجام شدند ، هنگامیکه AA-1 برای اولین بار با سرعت سوپر سونیک پرواز کرد و به سرعت 1.05 ماخ در ارتفاع 30000 پا دست یافت.در طول مدت 8 دقیقه ای این پرواز ، چهار بار سرعت صوت شکسته شد.

اولین F-35B (ملقب به BF-1) اولین پرواز خود را در تاریخ 11 ژوئن 2008 انجام داد.پروازی که بصورت متعارف و به خلبانی گراهام تاملینسون(Graham Tomlinson) ، خلبان شرکت BAE Systems انجام شد.BF-1 اولین F-35 بهینه سازی شده از نظر وزن ، با ویژگی های خاص طراحی خود بود ، که بزودی بر روی دیگر F-35 ها نیز صورت خواهد گرفت.

تست سیستم های پیش رانش STOVL هنگام پرواز ، در 7 ژانویه ی 2010 اغاز شد.سیستم STOVL به مدت 14 دقیقه در طول 48 دقیقه پرواز تست هنگامیکه هواپیما سرعت خود را از 390 Km/h به 330Km/h کاهش داد مورد استفاده قرار گرفت.F-35B اولین بار در تاریخ 17 مارس 2010 بصورت کاملا هاور(ایست کامل در هوا) به هنگام فرود ، پرواز نمود.در پرواز آزمایشی به تاریخ 10 ژوئن 2010 ، F-35B به عنوان دومین هواپیمای STOVL که با سرعت سوپرسونیک پرواز کرد نام خود را ثبت نمود ، کاری که جد آن ملقب به X-35B در سال 2001 انجام داد.

نزدیک به 30% این پروازهای تستی به نگهداری و مراقبت بیشتر از حد معمول جهت آماده شدن دوباره برای پرواز نیاز داشتند.در ماه مارس سال 2010 ، بنابر امار ارائه شده ، در برنامه ی F-35 بیش از میلیون ها نفر ساعت بیشتر از مقدار پیش بینی شده ،کار انجام شده بود .ارتش ایالات متحده پیش بینی میکند که هزینه کل ناوگان F-35 های آمریکایی در طول 65 سال ، 442 میلیارد دلار بیش از مبلغی که قبلا پیش بینی شده بود ، باشد.

تاخیر برنامه ی F-35موجب کسری 100 جت در تیم های ارتش و نیروی دریایی شد.ارتش ایالات متحده سعی دارد تا با اجرای مدیریت دقیقتر و تمدید زمان پایان خدمت F/A-18 های نیروی دریایی ، این کسری را جبران نماید.
 تصویر 

اولین پرواز F-35C که از نوع حامل این هواپیما میباشد در تاریخ 7 ژوئن 2010 انجام شد.این پرواز 57 دقیقه ای به خلبانی جف اسلیم نولس(Jeff Slim Knowles) که ماموریت تست F-117 را نیز پیش از این در کارنامه خود داشت ، انجام شد.بطور کلی 11 فروند F-35 به نیروی هوایی آمریکا در سال مالی 2011 تحویل شده است.

در تاریخ 9 مارس 2011 تمامی F-35 ها به علت خرابی دو ژتراتور و نشت روغن در حین پرواز زمینگیر شدند.از سال 2007 ، این اولین پروازی بود که بطور جدی دچار مشکل شد.هفت فروند از 10 فروند هواپیمای آزمایشی ، چهار روز بعد آماده پرواز شدند.این هواپیماها از مدل های قدیمی ژنراتورها استفاده میکردند که باعث بروز مشکل هنگام پرواز نمیشدند.

در 3 اوت 2011 ، کل ناوگان F-35 زمینگیر شدند.این اقدام محتاطانه باعث شد تا دفتر مشترک پروژه ، به بررسی نقص های سیستم الکتریکی یک فروند F-35A AF-4 طی تست های زمینی بپردازد.

 تصویر 

تولیدات و شرکای بین المللی پروژه

هنگامی که ایالات متحده اولین مشتری و پشتیبان مالی پروژه بود ، بریتانیا ، ایتالیا ، هلند ، کانادا ، ترکیه ، استرالیا ، نروژ و دانمارک پذیرفتند تا 4.375 میلیارد دلار جهت گسترش این طرح پرداخت نمایند.کل فرآیند تولید و توسعه F-35 مبلغی حدود 40 میلیارد دلار را در بر میگرفت که بخش اعظم آن ، توسط ایالات متحده پرداخت شده است. 9 عضو اصلی سهیم در پروژه برنامه ای جهت تولید بیش از 3100 فروند تا سال 2035 دارند که بیش از 2400 فروند از آن متعلق به آمریکا میباشد.

شرکای خارجی در سه گروه تقسیم بندی میشوند.این گروه ها بر اساس مقدار پشتیبانی مالی هر یک از این کشورها به پروژه ، مقدار تکنولوژی منتقل شده از کشور مبدا و قراردادهای فرعی برای مشارکت با شرکتهای ملی و توانایی کشورها در تولید جنگنده ها در داخل خاک خودشان ، از یکدیگر متمایز میشوند.
انگلستان به عنوان گروه اول شناخته میشود.این کشور 2.5 میلیارد دلار برای این برنامه اختصاص داده بود که چیزی حدود 10% هزینه کل پیش بینی شده بود.در گروه دوم نیز ایتالیا با 1 میلیارد دلار بودجه و هلند 800 میلیون دلار بودجه قرار میگیرند.شرکای گروه سوم شامل ترکیه با 195 میلیون دلار ، کانادا 160 میلیون دلار ، استرالیا 144 میلیون دلار ، نروژ 122 میلیون دلار و دانمارک 110 میلیون دلار میشوند.اسرائیل و سنگاپور نیز به عنوان شرکای امنیتی بحساب می آیند.

معرفی انواع گوناگون F-35

F-35 در سه مدل اصلی تولید میشود که هریک مخصوص انجام عملیاتی خاص میباشد.نوع چهارم این هواپیما که با نام F-35I شناخته میشود ، برای اسرائیل است.

 تصویر 

F-35A

این نمونه از نوع نشست و برخاست متعارف (CTOL) میباشد که برای نیروی هوایی ایالات متحده و دیگر ارتشهای دنیا طراحی شده است.این جنگنده سبکترین و کوچکترین مدل F-35 میباشد و تنها مدلی است به یک مسلسل درونی 25 م.م GAU-22/A که پیش از این نیز در جنگنده ی AV-8B Hariier II نیز استفاده شده بود ، مجهیز میباشد.این توپ بگونه ای طراجی شده که در مقایسه با توپ 20 م.م M61 Vulcan که بر روی دیگر جنگنده های نیروی هوایی ایالات متحده نصب شده است ، در مقابل اهداف زمینی موفقتر عمل میکند.

از F-35A انتظار میرود نسبت به F-16 مانورپذیرتر ، چابکتر و توانایی تحمل فشار G بالاتر ، ویژگی پنهانکاری مناسب ، حمل محموله بیشتر ، برد مفید با مخازن سوخت داخلی ، ایونیک ، اثربخشی عملیاتی ، توانایی پشتیبانی و پایداری بیشتری داشته باشد.از آن انتظار میرود تا عملکردش در شتابگیری همچون یک فروند F-16 با تانک های سوخت خارجی باشد.همچنین یک لیزر داخلی و حسگرهای فروسرخ مانند غلاف Sniper XR متعلق به F-16 برای آن در نظر گرفته شده است.

این نوع از F-35 قرار است با F-16 Fighting Falcon جایگزین شود ، همینطور قرار است با A-10 نیز جایگزین شود که از سال 2028 این جایگزینی آغاز میشود.

 تصویر 

F-35B

این نمونه مختص پرواز از باندهای کوتاه و فرود بصورت عمودی میباشد.اندازه ی این مدل و مدل A برابر است ، ولی مدل Bحدود یک سوم از دیگر مدلها سوخت کمتری دارد که برای ساخت مکانی برای سیستم پرواز عمودی فدا شده است.برخاستن و نشستن با استفاده از سیستم پرواز عمودی دارای ریسک بالایی میباشد ، و در اخر ، این سیستم یک فاکتور حساس در طراحی آن بوده است.این مدل همچون جنگنده AV-8B Harrier II ، تسلیحات خود را در یک غلاف زیر شکم خود حمل میکند.این نکته نیز حائز اهمیت است که F-35A توانایی تحمل فشار 9G را دارد ، ولی F-35B توانایی تحمل 7G را دارا میباشد.این مدل در تاریخ 18 دسامبر 2007 در پایگاه لاکهید مارتین در فورت ورث رونمایی شد و اولین پرواز آزمایشی خود را در تاریخ 11 ژوئن 2008 انجام داد.

برخلاف مدلهای دیگر ، F-35B بدلیل سیستم نشست و برخاست عمودی ، فاقد قلابهای فرود میباشد.خلبان با فشردن دکمه STOVL/HOOK در کاکپیت ، بجای استفاده از قلابهای فرود ، نیروی رانش جت را مستقیما به نازلهای نشست و برخاست عمودی ارسال میکند و با این عمل ، F-35B عملا نیازی به قلابهای فرود نخواهد داشت.

تفنگداران دریایی ایالات متحده برنامه ای جهت خرید 340 فروند F-35B جهت جایگزین کردن با F/A-18 هورنت(مدلهای A,B,C,D) و AV-8B Harrier II را دارد.

نیروی دریایی و هوایی انگلستان برنامه ای جهت جایگزین کردن F-35B با Harrier GR9 خود دارند.یکی از نیاز های نیروی دریایی انگلستان این بود که F-35 قابلیت پرواز از کشتی و توانایی فرود عمودی را داشته باشد.البته در اکتبر 2010 دیوید کامرون اعلام کرد که انگلستان سفارش خود را به مدل C این جنگنده تغییر داده است.

ارتش ایتالیا در حال آماده سازی پایگاه هوایی گراتگلی(Grottaglie) برای نگهداری از F-35B است.ارتش این کشور باید 22 فروند از این جنگنده را در طول سالهای 2014 تا 2021 ، بهمراه ابزار سازگار کردن ناوهواپیمابر کاور (Cavour) با این جنگنده تا سال 2016 دریافت کند.

در سال 2011 ، تفنگداران دریای ایالات متحده با نیروی دریایی این کشور توافقنامه ای بر مبنای اینکه 340 فروند F-35B بهمراه 80 فروند F-35C از 260 فروند F-35C متعلق به نیرویی دریایی ، به تفنگداران دریایی این کشور تعلق خواهد گرفت ، امضا کردند.پنج اسکادران از F-35C تفنگداران دریایی در ناوهای هواپیما بر مورد استفاده قرار خواهند گرفت و مدلهای B متعلق به تفنگداران ، در کشتی های آبی-خاکی و سواحل مورد استفاده قرار میگیرند.

در 6 ژانویه 2011 ، رابرت گیتس اعلام کرد که بودجه 2012 وقفه ای دوساله در تولید F-35B ایجاد میکند ، در این مدت امکان دارد تغییراتی در هر فروند ایجاد شود و درنهایت اگر طرح به صرفه و موفق نباشد ، تولید این مدل به کلی کنسل شود.

در تاریخ 3 اکتبر 2011 این مدل اولین پرواز عمودی خود از عرشه یک کشتی ، انجام داد.آن کشتی ، کشتی آبی-خاکی USS Wasp بود.

 تصویر 

F-35C(نوع Carrier یا حامل)

این نمونه از F-35 دارای بالهای بزرگتری است که نوک این بالها به صورت تا شونده طراجی شده اند.همچنین دارای کنترل سطح دم میباشد که هدایت پذیری هواپیما در سرعت های کم را افزایش میدهد.این نمونه دارای ارابه های فرود قویتر جهت فرود با فشار ایجاد شده توسط محموله ، دو چرخ در ارابه فرود جلویی و یک قلاب دم قدرتمند میباشد.بالهای بزرگ F-35C این امکان را به آن میدهد تا با سرعت کمتری فرود آید ، درحالی که برد و مقدار محموله ی قابل حمل را افزایش میدهد.

نیروی دریایی ایالات متحده از F-35C استفاده خواهد نمود.این نیرو قصد خرید 480 فروند از این جنگنده و جایگزینی آن با F/A-18 Hornet مدلهای A,B,C,D را دارد.در 27 ژوئن 2007 ، نوع حامل F-35 ، بازرسی های انتقادی طراحی سیستم هوایی خود را پشت سر گذاشت و این بدان معنا است که دو فروند F-35C آزمایشی به مرحله تولید وارد شدند.انتظار میرود نوع C این جنگنده فوق العاده ، تا سال 2014 وارد خدمت شود.اولین F-35C در 29 جولای 2009 رونمایی شد.در 6 نوامبر 2010 ، اولین F-35C تحویل پایگاه هوایی دریایی پاتاکسنت ریور (Patuxent River) شد.

در اکتبر سال 2010 انگلستان تصمیم گرفت تا سفارش خود را از F-35B به F-35C تغییر دهد که هم توانایی عملیات از زمین و هم از دریا را دارا میباشد.تا کنون مجموع تعداد نوع حامل F-35 که قرار است تولید شود ، اعلام نشده است.ناو هواپیمابر جدید انگلستان که از کلاس ملکه الیزابت میباشد ، به اندازه کافی بزرگ است تا قابلیت انجام نشست و برخاست هواپیماهای که STOVL نیستند ، داشته باشد.این ناو 12 فروند F-35C حمل خواهد کرد که قابل ارتقا به 36 فروند نیز میباشد.

در سال جاری(2011) ، F-35C به مدت 6 روز به علت خطای نرم افزاری در تا شدن بالها هنگام پرواز ، زمینگیر شد.

در 27 جولای 2011 ، F-35C با کد CF-3 برای اولین بار ، پروازی توسط قلاب پرتاب کننده با استفاده از نیروی بخار* در پایگاه هوایی دریایی مهندسی لیک هرست(Lake hurst) انجام داد.قلاب پرتاب کننده آزمایشی TC-13 Mod 2 ، نمایانگر تکنولوژی بکار رفته در این ناوگان میباشد.

*از این سیستم به علت کوتاه بودن باند پرواز ناوهای هواپیمابر ، به عنوان شتاب دهنده به هواپیما استفاده میشود تا در مسافتی کوتاه ، به شتاب لازم جهت برخاست برسد.

F-35I ،مخصوص اسرائیل

این مدل در واقع همان F-35A با تغییرات ویژه اسرائیل میباشد.یکی از مقامات بلند پایه نیروی هوایی اسرائیل اظهار کرد که هواپیمای ملقب به F-35I ، جنگنده ای میباشد که قرار است تجهیزات اسرائیلی بر روی آن نصب گردند.ایالات متحده آمریکا نیز اعلام کرد که این اجازه را نمیدهد تا اسرائیل تجهیزات الکترونیکی داخل هواپیما را عوض کند ، درحالیکه برخی تجهیزات این هواپیما به گونه ای هستند که پس از نصب سخت افزاری ، توسط کامپیوتر اصلی شناخته میشوند و مشکلی در استفاده از آنها وجود ندارد و اسرائیل میتواند تجهیزات مورد نظر خود را با تجهیزات فابریک F-35 تعویض نماید.اسرائیل با توجه به این مطلب ، توانایی استفاده از غلاف خارجی جمینگ مورد نظر خود ، موشک های هوا به هوا و بمبهای هدایت پذیرتولید خود را در محافظ داخلی F-35 دارد.در ماه جولای سال 2011 ، گزارشی مبنی بر موافقت ایالات متحده با تغییرات درخواستی اسرائیل که نصب سیستم جنگ الکترونیک و موشک های خودشان بود ، منتشر شد.

CF-35

F-35 های کانادایی نوعی متفاوت از F-35A ایالات متحده میباشند.این جنگنده ها به چترهای ترمز و یک نمونه لوله سوختگیری F-35B/C مجهز میباشد.البته نروژ هم به علت شرایط اب و هوایی خاص و یخ زدگی سطح باند پرواز فرودگاه های خود ، از چتر ترمز استفاده خواهد کرد

مشخصات عمومی

خدمه:یک نفر
طول:15.6 متر
طول بالها:10.7 متر
عرض:4.3 متر
مساحت بال:42.7 متر مربع
وزن خالی:13,300 کیلوگرم
وزن با تسلیحات:22,470 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست:31,800 کیلوگرم
پیشران:یک عدد موتور توربوفن Pratt & Whitney F-135 بهمراه پس سوز
نیروی رانش:2,8000 پوند
نیروی رانش با پس سوز:43,000 پوند
ظرفیت حمل سوخت مخازن داخلی:8,382 کیلوگرم

مشخصات فنی

حداکثر سرعت:1.6 ماخ(1,930 کیلومتر بر ساعت)
برد:2,200 (فقط مخازن داخلی سوخت)
شعاع عملیاتی:1,090 کیلومتر (فقط محازن داخلی سوخت)
حداکثر ارتفاع پروازی:60,000 فوت(18,288 متر)
نرخ صعود:محرمانه
ظرفیت حمل بال:446 کیلوگرم بر متر مربع
رانش بر وزن:با مخازن پر سوخت 0.87-با مخازن نیمه پر سوخت 1.07
تحمل فشار g تا 9g

تسلیحات

• یک عدد توپ چهار لول 25 م.م نصب شده در داخل بدنه با نرخ 180 تیر
محل های نصب سلاح: 6 پایلون خارجی با قابلیت حمل 15,000 پوند سلاح و دومحفظه داخلی حمل تسلیحات که قابلیت استفاده از سلاح های زیر را دارند.

موشکهای هوا به هوا

 
  • AIM-120 AMRAAM
  • AIM-132 ASRAAM
  • AIM-9X Sidewinder
  • IRIS-T
  • MBDA Meteor
  • JDRADM
 

موشک های هوا به سطح

  • AGM-154 JSOW
  • AGM-158 JASSM
  • Brimstone missile
  • Joint Air-to-Ground Missile
  • SOM

موشک ضد کشتی

  • JSM

بمبهای

  • Mark 84, Mark 83 and Mark 82 GP bombs
  • Mk.20 Rockeye II cluster bomb
  • Wind Corrected Munitions Dispenser capable
  • Paveway-series laser-guided bombs
  • Small Diameter Bomb (SDB)
  • JDAM-series
  • B61 بمب اتمی

تجهیزات الکترونیکی

  • Northrop Grumman Electronic Systems AN/APG-81 AESA radar
  • Northrop Grumman Electronic Systems AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) missile warning system
  • BAE Systems AN/ASQ-239 (Barracuda) electronic warfare system
  • Harris Corporation Multifunction Advanced Data Link (MADL) communication system

تولیدات مشابه

  • X-35
  • F-22Raptor

محصولات قابل قیاس

  • Chengdu J-20
  • Sukhoi PAK FA/Sukhoi/HAL FGFA
  • AMCA (جنگنده نسل 5 تولید هند)

[HR]
منبع :
en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II
نویسنده و مترجم : اشکان سمیعی
با تشکر از دوست و عزیز ما در میلیتاری پارسی CAPTAIN PILOT
تمامی حقوق این مطلب متعلق به میلیتاری پارسی است،هرگونه برداشت از ان منوط به درج نام وب سایت و نویسنده است
[External Link Removed for Guests]
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 656
تاریخ عضویت: چهارشنبه 9 تیر 1389, 1:11 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1080 بار
سپاس‌های دریافتی: 3412 بار

Re: آشنایی با جنگنده مشترک اف-35

پست توسط dolphine »

[HIGHLIGHT=#f2f2f2] کلیپی کوتاه ...اما زیبا ... از عملکرد کنترل فرامین  



 ://fars.tv/videos/7544/ 
==========================================
==========================================
[HIGHLIGHT=#d8d8d8][FONT=Microsoft Sans Serif] هر کسی که از ترس شرش مورد احترام دیگران است .... از امت من نیست .  
[HIGHLIGHT=#d8d8d8][FONT=Microsoft Sans Serif]   
[HIGHLIGHT=#d8d8d8][FONT=Microsoft Sans Serif] پیامبر اکرم (ص)  
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 656
تاریخ عضویت: چهارشنبه 9 تیر 1389, 1:11 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1080 بار
سپاس‌های دریافتی: 3412 بار

توافقنامه “لاکهیدمارتین” و پنتاگون برای نسخه اسرائیلی اف35

پست توسط dolphine »

 

به گزارش فارس به نقل از یدیعوت آحارونوت، پنتاگون و شرکت لاکهید مارتین سازنده جنگنده‌های اف ۳۵ توافقنامه‌ای در زمینه ارتقای سیستم‌های الکترونیکی تجهیزات جنگنده اف ۳۵ و یکپارچه سازی این تجهیزات با سیستم‌های منحصر بفرد اسرائیلی امضا کردند. 

  توافقنامه که طی هفته‌های آینده نهایی می‌شود گام بزرگ رو به جلویی برای اسرائیل است که قصد دارد ۱۹ جنگنده اف ۳۵ از آمریکا خریداری کند. 
  داد خرید جنگنده های اف ۳۵ و ۷۵ رادار مرتبط با آن در اکتبر ۲۰۱۰ امضا شده است. 
  گفت: اگر همه برنامه‌ها درست پیش برود فروش تسلیحات خارجی اسرائیل به ۱۵٫۲ میلیارد دلار خواهد رسید. 
  این گزارش، جنگنده‌های اف ۳۵ به آمریکا اجازه می‌دهد که در سال‌های آینده همکاری بیشتری با اسرائیل که متحد کلیدی این کشور در منطقه است صورت بگیرد. 
  موافقتنامه درحالی در آستانه نهایی شدن است که “لئون پانتا” وزیر دفاع آمریکا مفته آینده به اسرائیل می‌رود تا درباره موضوع ایران با مقامات اسرائیل مذاکره کند. 
  در این سفر درباره جنگنده‌های اف ۳۵ نیز گفتگو خواهد کرد و در این زمینه اطمینان لازم را به اسرائیل خواهد داد. 
  گزارش “یدیعوت آحارونوت”، توافقنامه مذکور باعث افزایش مشارکت شرکت‌های اسرائیلی از جمله شرکت “البیت” و شرکت دولتی “آئرواسپیس” در ساخت جنگنده‌های مشترک اف ۳۵ و برنامه‌های جانبی آن خواهد شد که با ساخت برنامه‌های راداری این جنگنده‌ها آغاز شده است. 
  آئرواسپیس پیش از این نیز بال‌های جنگنده اف۱۶ را ساخته است و همچنین برای شرکت لاکهید البیت با مشارکت شرکت “راک ول کالینز” یک کلاه ایمنی پیشرفته که توسط خلبانان جنگنده‌های تک سرنشین اف ۳۵ مورد استفاده قرار می‌گیرد ساخته است. 
  درباره نسخه جدید جنگنده‌های اف ۳۵ جدید به اسرائیل اجازه می‌دهد سیستمهای رادیویی خود را به همراه دیگر تجهیزات روی آنها نصب کند. 
==========================================
==========================================
[HIGHLIGHT=#d8d8d8][FONT=Microsoft Sans Serif] هر کسی که از ترس شرش مورد احترام دیگران است .... از امت من نیست .  
[HIGHLIGHT=#d8d8d8][FONT=Microsoft Sans Serif]   
[HIGHLIGHT=#d8d8d8][FONT=Microsoft Sans Serif] پیامبر اکرم (ص)  
Captain II
Captain II
پست: 1348
تاریخ عضویت: چهارشنبه 29 تیر 1390, 12:56 pm
محل اقامت: Iran
سپاس‌های ارسالی: 5189 بار
سپاس‌های دریافتی: 8626 بار

f-35همچنان خرج می تراشد

پست توسط A3eman »

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، ژنرال کریس بوگدان، رئیس برنامه ساخت جت‌های اف-35 پنتاگون گفت، یک‌سری از چالش‌های اصلی توسط رویکرد تولید و آزمایش با عنوان "تلاقی" پدید آمده که موجب تولید این محصول بدون تست نهایی شده است که همین امر هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

این مقام مسئول به شبکه خبری ای.بی.سی گفت: این تلاقی و برخورد پیش از طراحی این جت‌ها و مشکلاتی که حین آزمایش پدید می‌آید باعث ایجاد مسائل و مشکلاتی می‌شوند که طی آن‌ها باید به عقب بازگشت و به تعمیر اساسی این جت‌ها پرداخت. این روند هزینه‌بردار است.

رئیس بخش تولید جت‌های اف-35 پنتاگون افزود: این برنامه هنوز خطرات و مشکلات فنی دارد که در آینده آن‌ها را بر طرف می‌کنیم.

این در حالیست که دولت استرالیا قصد دارد تا 24 فروند دیگر بوئینگ F/A-18 را از آمریکا خریداری کند.

جت‌های اف-35 محصول مشترک آمریکا و هشت کشور خارجی انگلیس، ایتالیا، ترکیه، هلند، کانادا، استرالیا، دانمارک و نروژ است. همچنین قراردادهای خرید این جت‌ها توسط اسرائیل و ژاپن نیز امضا شده است.

ژنرال کریس بوگدان که قرار است به استرالیا سفر کند تا در خصوص جت‌های اف-35 با مقام‌های این کشور به صحبت بپرازد، اعلام کرد که این هواپیمای جنگی نمی‌توانند بیش از 40 کیلومتر در داخل یک طوفان پرواز کنند چرا که احتمال انفجار مخزن سوخت آنها وجود دارد.

این هواپیما قرار است جایگزین چند مدل مختلف هواپیمای جنگی در آمریکا شود.
Major II
Major II
پست: 472
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 مهر 1388, 1:48 pm
سپاس‌های ارسالی: 1261 بار
سپاس‌های دریافتی: 2355 بار

مشکلات اف 35 این بار در کابین

پست توسط samsun »

[FONT=Tahoma, Arial]   گزارش مشرق به نقل از ایسنا، چند هفته پس از آنکه یک ناوگان جنگنده‌های F-35 بنا به دلایل نامرتبط از پرواز منع شد پنتاگون در گزارشی هشدار داد هر خلبانی که سوار این جنگنده‌های گران قیمت شود حتی بدون وارد شدن به جنگ خود را در خطر قرار داده است.   
تصویر
[FONT=Tahoma, Arial]   یک سند افشا شده از سوی اداره ارزیابی و آزمایش عملیاتی وزارت دفاع آمریکا که خطاب به معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا فرستاده شده طی مقدمه‌ای هشدار داده شده که حتی ماموریت‌های آموزشی در حال حاضر از طریق این جنگنده‌ها نمی‌توانند با ایمنی لازم انجام شوند.   

[FONT=Tahoma, Arial]   این گزارش تصریح شده است سیستم مدیریت آموزشی در مقایسه با باقی مرکز آموزش یکپارچه از توسعه عقب مانده و از کارایی برنامه ریزی شده برخوردار نیست.   

[FONT=Tahoma, Arial]   مایکل گیل‌مور، مدیر اداره ارزیابی و آزمایش عملیاتی در گزارش خود به شرح چند مورد نقص که باعث به خطر افتادن امنیت هر خلبانی که وارد این جنگنده شود، پرداخته است.   

[FONT=Tahoma, Arial]   بخشی از این گزارش آمده است: در جنگنده‌های F-35 دید خلبان به بیرون از کابین کمتر از دیگر جنگنده‌های نیروی هوایی است.   

[FONT=Tahoma, Arial]   جایی دیگری از این گزارش گیلمور به نقل قول از خلبان‌هایی که با جنگنده F-35 ماموریت آموزشی انجام داده‌اند پرداخته و گفته است: محل استراحت سر در صندلی خلبان بیش از حد بزرگ است و مانع دید عقب و زنده مانده خلبان در جریان درگیری‌های زمینی و هوایی می‌شود.   

[FONT=Tahoma, Arial]   این گزارش آمده است : دید کم به عقب اغلب باعث خواهد شد که خلبان در هر باردرگیری هدف قرار بگیرد.   

[FONT=Tahoma, Arial]   در گزارش خود پذیرفته است که دید به عقب در آینده تبدیل به مشکل مهم همه خلبان‌های F-35 خواهد شد.   

[FONT=Tahoma, Arial]   بخش دیگری از گزارش به شرح 8 نقص عمده در جنگنده‌های F-35 که زنگ خطر را در پنتاگون به صدا درآورده پرداخته شده است. از جمله این نقص‌ها کمبود بلوغ جنگنده‌ها،‌ کاهش آگاهی خلبان از وضعیت در موقعیت اضطراری،‌ خطر آتش گرفتن مخازن سوخت جنگنده و همین طور ناتوانی خلبان در خروج از جنگنده خود طی موقعیت‌های اضطراری و حتی غرق شدن در صورت افتادن در آب هستند.   

[FONT=Tahoma, Arial]   گزارش تصریح می‌کند هیچ اطمینانی وجود ندارد که خلبان بتواند با ایمنی لازم ماموریت‌های حیاتی را اجرا کند.   

[FONT=Tahoma, Arial]   برآوردهای جدید، ارزش هر جنگنده F-35 حدود 238 میلیون دلار بوده و کل برنامه این جنگنده تا سال 2050 معادل یک تریلیون دلار هزینه خواهد داشت.    
[FONT=Tahoma, Arial]  
   
 [FONT=Tahoma, Arial]منبع: [External Link Removed for Guests]  
 
 حضرت علی (علیه السلام):


    مالک اگر  شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی فردا به آن چشم نگاهش نکن! شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی !
Furious Poster
Furious Poster
پست: 323
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 29 بهمن 1385, 1:50 pm
سپاس‌های ارسالی: 874 بار
سپاس‌های دریافتی: 1751 بار

Re: آشنایی با جنگنده مشترک اف-35

پست توسط pasha85 »

تصویر
نخستین برخاست عمودی جت جنگنده F-35B با موفقیت انجام شد

لاکهید مارتین اعلام کرد: جت جنگنده F-35B متعلق به این شرکت، نخستین برخاست عمودی‌اش را ، 10 می در «پایگاه هوایی نیروی هوایی پاتوکسنت ریور» مریلند، با موفقیت انجام داد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این پرواز به دنبال اولین فرود عمودی در شب این جنگنده در تاریخ دوم آوریل در همین پایگاه، صورت گرفت.

توانایی برخاست عمودی برای حرکت این جنگنده بمب‌افکن طی فواصل کوتاه و در شرایط اضطراری، یعنی هنگامی که باند فرودگاه در دسترس نیست، طراحی شده اما این قابلیت به دلیل مصرف زیاد سوخت برای ویژگی‌های جنگی در نظر گرفته نشده است.

جنگنده «آذرخش 2 فرود/اوج‌گیری عمودی کوتاه F-35B» یک جنگنده چندمنظوره‌ و بخشی از گران‌ترین خرید سیستم‌های تسلیحاتی در تاریخ ایالات متحده به شمار می‌آید.

این سیستم یکی از سه نوع F-35 است که حول یک چهارچوب هوایی مشترک ساخته شده‌ و طوری طراحی شده که از پروانه چپ و موتور با هندسه متغیرش از ناوهای هواپیمابر اوج گیرد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1453
تاریخ عضویت: چهارشنبه 26 اسفند 1388, 11:17 am
سپاس‌های ارسالی: 8690 بار
سپاس‌های دریافتی: 13237 بار

Re: آشنایی با جنگنده مشترک اف-35

پست توسط Java »

 [External Link Removed for Guests] 
تا در طلب گوهر کانی کانی      تا در هوس لقمهٔ نانی نانی

این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی     هر چیزی که در جستن آنی آنی


https://www.instagram.com/javad.molaiee/
New Member
پست: 5
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 3 مرداد 1389, 4:08 pm
سپاس‌های ارسالی: 22 بار
سپاس‌های دریافتی: 2 بار

Re: آشنایی با جنگنده مشترک اف-35

پست توسط aak-47 »

شنیدم این هواپیما علاوه بر f18 و f 16 قراره جایگزین a 10 هم بشه !!!
فکر نکنم قدرت اتش a 10 رو داشته باشه ؟
Major II
Major II
پست: 103
تاریخ عضویت: شنبه 18 اردیبهشت 1389, 8:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 229 بار
سپاس‌های دریافتی: 230 بار

Re: آشنایی با جنگنده مشترک اف-35

پست توسط حسين لاويو »

چرا اف 22 رو نمیشه صادر کرد ولی اف 35 رو میشه فروخت..دوستان دلیلشو میدونن
Major I
Major I
پست: 187
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 5 آذر 1387, 11:07 pm
سپاس‌های ارسالی: 109 بار
سپاس‌های دریافتی: 956 بار

Re: آشنایی با جنگنده مشترک اف-35

پست توسط Chaparral »

درود ...

این تصمیم بر میگرده به عملکرد اف 14 ها (خصوصا در جنگ تحمیلی) و استراتژی ارتش ایالات متحده بعد از جنگ ویتنام مبنی بر این که "طرفی که آسمان منطقه نبرد رو در دست بگیره ، برنده میدان خواهد بود" !!!

اف 22 وظیفه داره امنیت آسمان رو تامین کنه . اون هم با پیشرفته ترین و غیر قابل تصور ترین تکنولوژیهایی که امروز در اختیار بشره . شما وقتی آسمان امن داشته باشید با گلایدر (!!!) هم میتونید دشمنانتون رو بمباران کنید . به همین دلیله که اف 22 یه رده بالاتر از اف 35 رده بندی میشه و فروشش به کشورهای دیگه ممنوع شده .
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12684 بار
سپاس‌های دریافتی: 11776 بار
تماس:

Re: آشنایی با جنگنده مشترک اف-35

پست توسط kayvan6079 »

سفارشات و مشتریان F-35


[External Link Removed for Guests]
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”