گازسوز كردن خودروها بهترين راه‌حل؟

در اين بخش مي‌توانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 250
تاریخ عضویت: جمعه 10 آذر 1385, 11:02 am
سپاس‌های دریافتی: 11 بار

گازسوز كردن خودروها بهترين راه‌حل؟

پست توسط Don Corleone »

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: خودرو



براي اجراي صحيح طرح گازسوز كردن خودروها به مراكز فني و مهندسي، مراكز تحقيقاتي و از همه مهم‌تر مراكز بازرسي فني نياز است كه در حال حاضر تعداد مراكز بازرسي فني در زمينه خودرو‌هاي گازسوز كه عملكرد خودرو و يا تنظيم اين نوع خودرو‌ها را بر عهده دارند، كم است.

عليرضا فيروزگان - كارشناس خودرو ـ در گفت وگو با خبرنگار صنعت خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره طرح گازسوز كردن خودرو‌ها گفت: در حال حاضر روند احداث ايستگاه‌هاي سوخت‌گيري با تعداد خودرو‌هاي گازسوز همخواني ندارد؛ به‌ويژه در تهران كه به دليل كمبود زمين براي احداث اين جايگاه‌ها مشكلاتي وجود دارد.

وي، مشكل ديگر طرح گازسوز كردن خودرو‌ها را كمبود مخازن گاز دانست و افزود: هم اكنون كارخانه توليد اين مخازن در كشور وجود ندارد و اين مخازن از خارج وارد مي‌شوند. از سوي ديگر كمبود مخازن گاز باعث شد كه خودرو‌سازان روند گازسوز كردن خودروها را كاهش دهند؛ اما با تلاش‌هاي دولت ظرف يك تا دو سال آينده اين مخازن در داخل كشور توليد خواهند شد.

فيروزگان در ادامه با اشاره به عوامل موثر در بالارفتن كيفيت تبديل خودرو در گازسوز شدن عنوان كرد: كيفيت خودرو انتخاب شده براي گازسوز كردن، استفاده از افراد ماهر و متخصص در فرآيند گازسوز كردن و همچنين استفاده از ابزار‌هاي پيشرفته و مناسب براي اين منظور از عوامل موثر در بالارفتن كيفيت روند گازسوز كردن خودرو‌هاست.

او همچنين با اشاره به موانع استفاده از خودرو‌هاي سواري ديزلي در كشور گفت: يكي از موانع پيشرو قانون قديمي‌ ممنوعيت شماره‌گذاري خودرو‌هاي ديزلي است كه سال‌ها قبل به دليل آلايندگي فراوان اين خودرو‌ها وضع شد و پس از انقلاب نيز سازمان حفاظت از محيط زيست بر آن صحه گذاشت كه تاكنون نيز پابرجاست.

اين كارشناس خودرو، مانع ديگر را مشكل سوخت ديزل در كشور دانست و افزود: در سال‌هاي اخير ميزان گوگرد گازوئيل كشور از 10 هزار ppm به 1500 رسيده است و حتي اتوبوس‌هاي شركت واحد از ايستگاه‌هاي سوخت رساني با گازوئيل داراي50 ppm گوگرد استفاده مي‌كنند.

فيروزگان همچنين با اشاره به فوايد استفاده از موتور‌هاي ديزلي تصريح كرد: در شرايط برابر اگر يك موتور ديزل را با يك موتور بنزيني مقايسه كنيم، موتور ديزل داراي راندمان حرارتي بيشتري نسبت به موتور بنزيني است كه اخيرا با تجهيزات نصب شده روي اين موتور‌ها شتاب آن‌ها نيز افزايش قابل توجهي پيدا كرده است.

وي در ادامه پيرامون امنيت مخزن‌هاي سوخت CNG گفت: استاندارد‌هاي توليد و كنترل كيفي و آزمون‌هاي پس از توليد اين مخزن‌ها به قدري سخت‌گيرانه هستند كه احتمال انفجار در اين مخزن‌ها را تا حد بسيار پاييني كاهش داده است.

وي افزود: اين مخزن‌ها طوري طراحي شده‌اند كه اگر فشار خارجي وارد بر مخزن افزايش يابد و حتي ترك روي آن ايجاد شود، مخزن منفجر نمي‌شود؛ بلكه گاز درون آن به آرامي‌ تخليه مي‌شود.

او توضيح داد: ماده ديگري در اين مخزن‌ها به كار رفته است كه در صورت قرار گرفتن مخزن در آتش و داغ شدن آن مسيري براي گاز درون مخزن ايجاد مي‌كند و باعث مي‌شود گاز به آرامي‌تخليه شده و از انفجار آن جلوگيري مي‌كند.
عدم رعايت حقوق يكديگر ريشه همه اختلافات و جنگها

حقيقت چيزي نيست كه نوشته مي شود؛ آن چيزيست كه سعي مي شود پنهان بماند. تولستوي
ارسال پست

بازگشت به “تازه‌ها و اخبار خودرويي”