تراكم بيش از حد خودرو در كلان‌شهرها

در اين بخش مي‌توانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 250
تاریخ عضویت: جمعه 10 آذر 1385, 11:02 am
سپاس‌های دریافتی: 11 بار

تراكم بيش از حد خودرو در كلان‌شهرها

پست توسط Don Corleone »

/تراكم بيش از حد خودرو در كلان‌شهرها/
يك كارشناس:
نبايد به خودروسازان خرده گرفت
سرانه تعداد خودرو در ايران كم‌تر از بسياري از كشورهاست

هم اكنون در آمريكا تقريبا به ازاي هر نفر يك خودرو و در اروپا تقريبا به ازاي هر دو نفر يك خودرو وجود دارد كه اين آمار براي شش تا هفت سال پيش در ايران، يك خودرو به ازاي هر 17 نفر بود كه امروزه به حدود يك خودرو براي هر 12 تا 13 نفر رسيده است.

هوتن رستگار- كارشناس خودرو- در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خودرو ايسنا با بيان اين مطلب گفت: هم‌اكنون با مشكل تراكم بيش از حد جمعيت در شهرها مواجه هستيم و تقريبا از هر دو خودرو توليدي، يك خودرو وارد شهر تهران مي‌شود كه با توجه به مساحت محدود اين شهر و مشكلات مديريت شهري در آن، شاهد به وجود آمدن مسائل عديده‌اي در اين شهر هستيم.

او با بيان اين كه با توجه به آمار كشورهاي ديگر مي‌توان فهميد كه تعداد خودرو در ايران زياد نيست؛ افزود: اما به دليل تراكم بالاي خودروها در بعضي نقاط مانند كلان شهرها، تعداد خودروها زياد جلوه پيدا كرده است. البته نمي‌توانيم به اين دليل كه ظرفيت و زيرساخت‌هاي لازم در بخش حمل‌ونقل از قبيل راه‌سازي و جاده‌سازي انجام نشده است، خرده‌اي بر خودروسازان گرفت، زيرا اين مشكل به آن‌ها مربوط نمي‌شود.

وي در اين باره پيشنهاد كرد كه دولت با مديريت صحيح كلان كشور و اقداماتي نظير ايجاد شهرك‌هاي جانبي در اطراف كلان شهرها باعث تقسيم شدن جمعيت شهرهاي بزرگ به اطراف و در نتيجه تراكم‌زدايي تجمع خودروها شود كه در اين زمينه وزارت‌خانه‌هاي راه و مسكن نيز بايد با هم همكاري كنند.

اين كارشناس خودرو، در ادامه درباره دو نوع فرهنگ استفاده از خودرو در دنيا توضيح داد: در فرهنگ آمريكايي افراد براي انجام هر كاري از خودرو استفاده مي‌كنند؛ در حالي كه در فرهنگ اروپايي افراد ترجيح مي‌دهند فقط در كارهاي ضروري از خودرو شخصي استفاده كنند و در بقيه موارد از سيستم حمل‌ونقل عمومي بهره مي‌برند كه فرهنگ استفاده از خودرو در ايران بيشتر شبيه فرهنگ آمريكايي است.

رستگار در ادامه افزود: دولت مي‌تواند با گسترش سيستم حمل‌و نقل عمومي و به موازات آن فرهنگ سازي، باعث كاهش استفاده مردم از خودروهاي شخصي شود و در نتيجه از ايجاد تراكم خودروها و ترافيك جلوگيري كند. البته دولت نمي‌تواند از مردم بخواهد كه از سيستم حمل‌ونقل عمومي استفاده كنند و در عين حال نيز زيرساخت‌هاي آن را به وجود نياورد.
عدم رعايت حقوق يكديگر ريشه همه اختلافات و جنگها

حقيقت چيزي نيست كه نوشته مي شود؛ آن چيزيست كه سعي مي شود پنهان بماند. تولستوي
ارسال پست

بازگشت به “تازه‌ها و اخبار خودرويي”