
سه توليد کننده بزرگ فورد، جنرال موتورز و کرايسلر گزارش داده اند که در سال گذشته ميلادی فروش آنها پايين آمده است.
ميزان کاهش فروش برای فورد 8 درصد، برای جنرال موتورز 7/8 درصد و برای کرايسلر 5 درصد بوده است.
در برابر، دو توليد کننده بزرگ ژاپنی تويوتا به ميزان 9/12 درصد و هوندا به ميزان 5/3 درصد افزايش فروش داشته اند.
گفته می شود که افزايش بهای بنزين خريداران را به اتومبيل های کم مصرف تر شرکت های آسيايی راغب کرده است.
علاقه مردم آمريکا به خريد اتومبيل های پرقدرت و با مصرف بنزين بالا کاهش يافته است.
پيشتازی تويوتا
به گزارش شرکت جنرال موتورز در سال گذشته به ويژه فروش کاميون کاهش بسيار داشته است.
شرکت فورد نيز گزارش داده است که در دسامبر 2005 فروش کاميون تنزل کرده است درحاليکه بازار اتومبيل های کوچک رونق داشته است.
در بازار اتومبيل آمريکا مارک تويوتا بالاترين مقام را دارد و شرکت فورد پس از آن در مرتبه دوم است.
شرکت ژاپنی تويوتا در صنعت اتومبيل سازی شرکت های بزرگ آمريکايی را در تنگنا قرار داده است.
شرکت های بزرگ جنرال موتورز و فورد برای صرفه جويی در توليد، راه های تازه ای در پيش گرفته اند و تا سال 2008 قصد دارند عده ای از کارکنان خود را اخراج کنند.
در مقابل شرکت تويوتا تا سال 2010 شش کارخانه تازه در مناطق گوناگون جهان افتتاح خواهد کرد.
منبع: بخش فارسی BBC