نقش رنگ در غذاى كودكان

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هنر آشپزي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: achachi98, شوراي نظارت

ارسال پست
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 763
تاریخ عضویت: دوشنبه 8 خرداد 1385, 10:52 pm
محل اقامت: مشهد
سپاس‌های دریافتی: 196 بار
تماس:

نقش رنگ در غذاى كودكان

پست توسط sohrab_poet »

• سبز
تاثير خوردن سبزى ها و سبزيجات سبز بر هيچ كس پوشيده نيست. سبزيجات سبز حاوى مجموعه اى از آنتى اكسيدان ها هستند. با خوردن سبزى ها استخوان ها و دندان هايى محكم خواهيد داشت. سبزى ها ابتلا به سرطان را نيز كاهش مى دهند.
بعضى از سبزى ها عبارتند از مارچوبه، فلفل هاى سبز، بروكلى، تمام برگ هاى خوراكى، خيار، لوبيا سبز، نخودسبز، كدوى سبز، كرفس، كلم، كيوى، طالبى، سيب و انگور.
• قهوه اى و سفيد
رنگ هاى سفيد و كرم تا قهوه اى را نيز مى توان در زمره رنگين كمان خوراكى ها جاى داد، خواص سلامتى بخش و مفيد سير و پياز سال ها است كه زبانزد متخصصين تغذيه است و نيز محققين دريافته اند كه اين گروه از مواد غذايى در پايين آوردن سطح كلسترول خون مفيد بوده و در حفظ سلامت قلب موثر هستند.
از اين گروه مى توان به پيازها، سير، گل كلم، سيب زمينى، قارچ، موز، خرما، و هلوى سفيد اشاره كرد.
پس از آشنايى با برخى از خواص و دسته بندى مواد خوراكى برحسب رنگشان نوبت به كاربرد آنها در تهيه غذاهاى جذاب براى كودكان مى رسد.
بشقاب غذا را چون بوم نقاشى ببينيد و به فرزندتان كمك كنيد تا روى اين بوم با استفاده از مواد خوراكى رنگينى كه در اختيارش قرار مى دهيد مطابق سليقه خودش منظره اى زيبا بيافريند. چند بوته كوچك بروكلى بخارپز يا آب پز و مقدارى لوبيا سبز درسته پخته مى توانند درخت هاى اين منظره باشند، يك عدد گوجه فرنگى گيلاسى به جاى خورشيد و يك مشت نخودفرنگى و دانه ذرت هم به جاى گل ها.
از انواع ميوه و سبزيجات براى تزئين غذاهاى گوناگون كه ممكن است بعضى از آنها نيز چندان مورد علاقه فرزندتان نباشد بهره بگيريد. با استفاده از قوه تخيل خود و كودكتان با اشكال و طرح هاى فانتزى اين غذاها را بياراييد.
در فصل تابستان پوره هاى رنگارنگى از ميوه هاى گوناگون درست كنيد و آنها را در يك جايخى ريخته و در فريزر قرار دهيد. از اين مكعب هاى يخ ميوه اى براى سرو نوشيدنى هاى كودكان استفاده كنيد.
به جاى تنقلات پرچربى و پرنمك برگه خشك شده ميوه ها و مغزهايى مانند گردو و پسته را در دسترس بچه ها قرار دهيد.
با فرزندتان بازى شناخت طعم ميوه ها را ترتيب دهيد. چشمان او را با يك دستمال ببنديد و قطعاتى از ميوه هاى گوناگون را در دهانش بگذاريد تا با خوردن آنها نوع ميوه يا سبزيجات را تشخيص دهد. خلاصه اينكه از خلاقيت شخصى خود نيز براى ايجاد عادات صحيح غذايى در فرزندتان بهره بگيريد.
شما از مواد غذايى رنگى نيز مى توانيد به عنوان حربه اى براى خوراندن گوشت به كودكانتان استفاده كنيد. بسيارى از كودكان علاقه زيادى به خوردن گوشت از خود نشان نمى دهند كه آن هم يا به تنفر آنها از بوى گوشت برمى گردد يا اينكه از تكه هاى گوشت در غذا خوششان نمى آيد. بدين منظور مى توانيد از سبزيجاتى نظير هويج، سيب زمينى و شلغم براى گرفتن بوى گوشت در غذا استفاده كنيد، اينگونه هم غذا خوش رنگ و بو مى شود و هم خوردنى.
تاثير رنگ در غذاى كودكان به قدرى زياد است كه آنها ترجيح مى دهند به جاى استفاده از غذاهاى خانگى در زنگ تفريح، خوراكى هاى خوش آب و رنگ بوفه مدرسه را تهيه نمايند. براى رفع اين عادت كه يكى از مهمترين دلايل چاقى كودكان به شمار مى رود، بهتر است براى برانگيختن اشتهاى كودكان به خوردن ساندويچ هاى خانگى به سبزيجات و ميوه هاى رنگى متوسل شويد تا پفك و پاستيل و چوب شور!
در آخر به خاطر داشته باشيد طبق تحقيقات دانشمندان اگر بتوانيد هر طعم جديد را حتى با اصرار حدود ۱۰بار به كودكتان بخورانيد او اين طعم را پذيرفته و به آن عادت مى كند. پس نااميد نشويد و به هر حربه اى شده مواد مفيد ولى نه چندان خوشمزه را با اشكال رنگارنگ و جذاب به فرزندانتان عرضه كنيد.
شركت دادن بچه ها در خريد سبزيجات نيز مى تواند آنها را به خوردن آنچه خود انتخاب كرده اند ترغيب كند. آنها را با خود به فروشگاه هاى عرضه كننده سبزيجات و ميوه ببريد و اجازه بدهيد آنچه ترجيح مى دهند خريدارى كنند.
[External Link Removed for Guests]
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “هنر آشپزي”