تهران ؛ خداحافظ اکسيژن

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار و حوادث روز به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهارشنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1474 بار
تماس:

تهران ؛ خداحافظ اکسيژن

پست توسط Mohsen1001 »

شهرداري تهران: کوتاه شدن 5 ساله عمر تهراني ها ، تلف شدن 7 درصد زمان مفيد ملي در ترافيک پايتخت و هر دقيقه تنفس در تهران برابر 9 نخ سيگار از جمله دلايلي بود که مدرس دانشگاه و مديرعامل شرکت مشاوران پارسوماش ، پايتخت را در آستانه انفجار دانسته و تاکيد کرد: تهران به کلاف پيچيده و درهم تنيده اي تبديل شده که تمام راهکارها را ناکارآمد خواهد کرد و تنها راه نجات تهران و جمعيت آن ، انتقال پايتخت است.
سهراب مشهودي ، مدرس دانشگاه در نشست تخصصي «افزايش جمعيت تهران و بحران هاي ناشي از آن» در تکميل اين آمار افزود: طي ماه گذشته ، روزانه 120 نفر کشته شدند ، تهران داراي 2 گسل بزرگ زلزله است که بزرگترين فاجعه بشري را رقم خواهد زد و بالا رفتن جرم و جنايت و تخريب رواني همه ناشي از انفجار و گذشتن تهران از تمام استانداردهاي شهري است.

وي با اشاره به اين که شهر تهران جزو شهرهاي کوتوله دنيا به حساب مي آيد ، اضافه کرد: ظرفيت و گنجايش جمعيتي هر شهري به واسطه جغرافياي آن سقف و حدي دارد که بايد رعايت شود. در حال حاضر تهران تمام خطوط قرمز جمعيتي خويش را شکسته است و از هر بعدي که به آن بنگريم ، با انفجار و تراکم جمعيتي شديد روبه روست و اين مساله باعث شده که انتقال و جابه جايي تهران ، تنها راه حل نجات باشد. مشهودي با اشاره به اين که بسياري بر اين نظرند که انتقال پايتخت بسيار پرهزينه است ، تصريح کرد: اما از سوي ديگر ، بايد به اين مساله توجه کرد که هزينه سامان دادن تهران ، اتلاف سرمايه در آن ، بسيار بيشتر از چنين کار ريشه اي است. اين جابه جايي پايتخت در ديگر کشورها چون هند، ترکيه و کشمير هم اتفاق افتاده است.

وي با اشاره به اين که در ذهن شهرنشينان ، حاشيه نشينان سربار به حساب مي آيند، گفت : اين تلقي در حالي است که بيشتر نيروهاي انساني و کارگران صنايع ما ، در حومه تهران ساکنند و جالب آن که بدانيم بدون اين قشر عملا شهرهاي بزرگ قادر به ادامه حيات خويش نيستند. وي به راهکار ورود متخصصان بين المللي شهري اشاره کرد و افزود: با شکل گيري کميته متشکل از جمعيت ايراني و خارجي يک بار ديگر مشکلات پايتخت بررسي شود.

مسعود نخي زاده ، قائم مقام معاونت هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري تهران نيز در اين نشست به 2 مقوله امنيت و اقتصاد به عنوان 2 رکن اساسي شهر اشاره کرد و گفت : در کشور ما، بسياري از شهرها نيازمند توسعه جمعيتي اند و همه آنها داراي شرايط ويژه تهران نيستند. وي افزود: متاسفانه در کشور ما ، تمرکز امنيتي و اقتصادي که دو رکن اساسي توسعه شهري هستند ، در تهران و تعداد کمي از مراکز استاني انجام شده ، همين مساله باعث شده که جمعيت کشور به گونه اي سيل آسا روانه تهران و چند شهر محدود شوند.مجيد کوششي ، عضو هيات علمي دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه نيز در اين نشست گفت : 40درصد تراکم جمعيتي تهران ناشي از مهاجرت است.

در سرشماري سال 45 جمعيت تهران 3.2 ميليون بوده که در سال 85 به 8ميليون جمعيت شب خواب تغيير کرده است و اين در حالي است که روند افزايش جمعيتي ساکنان اصلي آن ، در مقاطعي حتي منفي بوده است.
وي افزود: تهران پس از انقلاب داراي رشد جمعيتي بسياري بوده و اين در حالي است که به دليل بالا رفتن سن ازدواج تعداد خانوارها داراي رشد کندي بودند ، يکي از دلايل اصلي کاهش تقاضاي مسکن همين مجرد ماندن جوانهاست.
در صورت رفع مشکل ازدواج جوانان ، مشکل دولت در بخش مسکن چندين برابر خواهد شد.

امکانات دولتي ، عامل استفاده بيشتر از خودروهاي شخصي

همچنين معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران گفت : با گذر زمان ميل به استفاده از خودروي شخصي بيشتر مي شود ، چراکه در حال حاضر تسهيلات ، امکانات و حتي کمکهاي دولتي در اختيار سواره ها قرار مي گيرد که نتيجه اين وضعيت نيز چيزي جز افزايش مصرف بيش از حد سوخت ، هدر رفتن ميلياردها تومان بنزين در روز ، اتلاف وقت و فشارهاي رواني در زندگي روزمره شهروندان نيست.

به گزارش شهرداري تهران ، سيدجعفر تشکري هاشمي در مراسم افتتاح پل موزه پونه با بيان اين که موضوع ايمني و سلامت شهروندان هم به لحاظ زيرساخت ها و هم مسائل رفتاري و فرهنگي امروزه به موضوعي فراموش شده در شهر ما تبديل شده است ، گفت : در تهران روزانه 600 مورد تصادف رانندگي اتفاق مي افتد که بخش قابل توجهي از آن مربوط به تصادف خودروها با عابران پياده است.

منبع : جام جم انلاين
ارسال پست

بازگشت به “اخبار و حوادث”