خبرگزاري موج - اتحاديه اروپا از توليد كنندگان خودرو خواسته است كيسه هواى مخصوص عابران پياده طراحى كند. اين كيسه قبل از فرود آمدن مصدوم معلق در هوا روى كاپوت ماشين، باز و با گاز مخصوصى پر مىشود.
در ميان مصدومين حوادث رانندگى عابران پياده گروهى هستند كه بيشتر از سايرين در معرض خطرند. در حاليكه هنگام تصادف كمربند ايمنى و كيسههاى هوا ايمنى سرنشينان اتومبيل را تا درصد بالايى تضمين مىكنند، عابران پياده به هوا پرتاب مىشوند و اغلب با سر روى كاپوت ماشين يا زمين فرود مىآيند. تنها در اتحاديه اروپا سالانه نزديك به پنجاه هزار عابر پياده در اثر تصادف جان خود را از دست مىدهند، اين آمار بدون در نظر گرفتن مصدومينى است كه دچار ضربه مغزى و يا آسيبهاى شديد بدنى شدهاند. بالا بردن ضريب ايمنى عابران پياده يكى از برنامههاى مطرح اتحاديه اروپاست.
اتحاديه اروپا درصدد است ظرف سه سال آينده يعنى تا سال ۲۰۱۰ ميلادى ميزان مرگ و مير ناشى از تصادف عابران پياده را با اجراى طرح ”امنيت عابران پياده“ به نصف كاهش دهد. از اكتبر سال گذشته ميلادى مرحله اول اين طرح به اجرا درآمده است. در اين مرحله تمامى كارخانههاى خودرو سازى موظف شدهاند اتومبيلهاى توليد كنند كه سپر بزرگترى دارند. اين سپر بزرگتر كه پايينتر از سپرهاى معمولى قرار مىگيرد شدت برخورد اتومبيل با افراد پياده را تا حد زيادى كاهش مىدهد. اتحاديه اروپا همچنين از توليد كنندگان خودرو خواسته است كيسه هواى مخصوص عابران پياده طراحى كند.
در حال حاضر طرح كيسه هواى مخصوص عابران پياده در مرحله تست است. در موسسه كنترل كيفى خودرو در شهر آخن آلمان در يك تصادف آزمايشى اتومبيل با سرعت چهل كيلومتر در ساعت به ماكت انسانى مىخورد. چهل كيلومتر در ساعت، ميانگين سرعتى است كه سر عابر پياده هنگام فرود به شيشه جلو ماشين برخورد مىكند. كيسه هواى مخصوص عابران پياده بايد مانع اين برخورد شود. ينز بونكرك Jens Bovenkerk مهندس خودروسازى مىگويد:”كيسه هوا را مىشود بين شيشه جلو و روى موتور جاسازى كرد. اينجا جايى است كه در صورت تصادف، عابر پياده فرود مىآيد.“
سنسورهاى آزاد كننده كيسه درون اتومبيل قرار مىگيرند. زمان تصادف قبل از فرود آمدن مصدوم معلق در هوا روى كاپوت ماشين، اين كيسه باز و با گاز مخصوصى پر مىشود و از برخورد مصدوم به كاپوت و شيشه جلويى اتومبيل جلوگيرى مىكند. سرعت فرود مصدوم در تصادفات شديد گاه به سيصدكيلومتر در ساعت مىرسد، سرعتى كه در جا جمجمه را خورد مىكند.
مدلهاى اوليهاى كه در مرحله تست هستند نقصهاى دارند كه بايد برطرف شوند. قبل از همه اينكه، اين كيسه هوا، فضاى جلوى اتومبيل را كاملأ مىپوشاند و ديد راننده را كور مىكنند. طرحهاى پيشنهادى جديد تا حدى اين نقص را برطرف كردهاند، به عنوال مثال كيسههاى كه سوراخهاى كوچك دارند و ميدان ديد راننده را كمى باز مىگذارند. اين طرحى است كه كارخانه اتومبيل سازى ژاپن، تويوتا طراحى كرده است. گذشته از مشكلات اوليهاى در طراحى كيسههاى هواى مناسب و استاندارد وجود دارد مسئله اينجاست كه بسيارى از توليد كنندگان اتومبيل به اين طرح با ترديد نگاه مىكنند. ساخت و توليد انبوه اين كيسهها هزينه قابل توجهى در پى خواهد داشت. بسيارى از اين توليدكنندگان كاپوت فعال را ترجيح مىدهند. ينز بونكرك كاپوت فعال را اينطور تعريف مىكند: ” پوشش موتور فعال يعنى اينكه كاپوت ماشين ثابت نيست و حالت فنر مانند دارد كه در صورت تصادف، شدت برخورد بدن عابر پياده با كاپوت ماشين كمتر مىشود.“
اما اين نوع پوششهاى موتور مانع از برخورد سر مصدوم به شيشه جلويى اتوميبل نمىشوند. علت مرگ در هشتاد درصد اين نوع تصادفات، برخورد شديد سر مصدوم با شيشه جلويى ماشين است. البته كيسه هوا براى عابران پيادهاى هم كه بعد از تصادف به هوا پرتاب مىشوند و به جاى كاپوت ماشين روى آسفالت فرود مىآيند فايدهاى ندارد.
بونكرك: ”در هر حال باز هم عابران پياده بيشتر از سايرين در معرض خطرند. اما هدف اين برنامه در نهايت اين است كه آسيب ناشى از اين تصادفات تا جايى كه مقدور است كم شود.“
كارشناسان تخمين مىزنند كيسههاى هواى مخصوص عابر پياده احتمال آسيب به ناحيه سر را تا نود درصد كمتر مىكند و جراحات بدنى دست كم به نصف مىرساند. بسيارى از كارخانههاى ماشين سازى هنوز طرح اضافه كردن اين كيسههاى هوا را نپذيرفتهاند. ينز بونكرك مىگويد:” هرچند كه بسيارى از كارخانههاى اتومبيل سازى در تبليغاتشان مدعى هستند كه امنيت عابران پياده را نظر گرفتهاند اما حاضر به پرداخت هزينه بالا در اين زمنيه نيستند. بايد قوانينى تصويب شود كه توليد كنندگان موظف به اجراى آن باشند.“
كارشناسان تخمين مىزنند طرح كيسه هوا براى عابران پياده تا سه سال آينده در اروپا اجبارى خواهد شد.
كيسه هوا مخصوص عابران پياده ساخته مي شود
در اين بخش ميتوانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد
مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت
- پست: 423
- تاریخ عضویت: شنبه 9 دی 1385, 8:41 pm
- سپاسهای ارسالی: 7 بار
- سپاسهای دریافتی: 264 بار
بازگشت به “تازهها و اخبار خودرويي”
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها