تجربه رانندگی با مدل شاسی بلند ساب ٩-٧ ایکس ٢٠٠٦

در اين بخش مي‌توانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain
Captain
پست: 3820
تاریخ عضویت: چهارشنبه 12 مهر 1385, 2:30 pm
محل اقامت: هر جا اینترنت هست... Net.
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 164 بار
تماس:

تجربه رانندگی با مدل شاسی بلند ساب ٩-٧ ایکس ٢٠٠٦

پست توسط DANG3R »

همه با اتومبیل ولوو آشنایی کامل دارند، ولی کمتر با هموطن دیگر او به نام ساب آشنا هستند. این شرکت سابقه بسیاری در تولید هواپیماهای جنگنده دارد. که جدیدترین مدل جنگنده این شرکت ، ساب 39 گریفن نام دارد. در این قسمت هواپیما را آزمایش نکرده ام، بلکه جدیدترین مدل شاسی بلند این شرکت را، که با نام 9-7 ایکس نامگذاری شده است، مورد آزمایش قرار گرفته است. مدل شاسی بلند برای اولین بار و امسال وارد گروه محصولات اتومبیل های سواری این شرکت شد. این شرکت برای ساخت این مدل، از مدل پایه یکی از سازندگان اتومبیل های شاسی بلند امریکایی کمک گرفته شده است. و بهمین دلیل در بعضی از قسمت ها در بدنه و داخل، شباهتی از اتومبیل های شاسی بلند آمریکایی دیده می شود. شکل ظاهری مدل جدید، همانند مدل های دیگر ساب، و از چراغهای زنون و طرح جدید سه تکه پنجره جلو رادیاتور، تشکیل شده است. که داخل آن با شبکه های زنبوری شکل، زیبایی بیشتری به جلو اتومبیل داده است. برای دوری از یکنواختی سپر جلو، علاوه بر نصب چراغهای مه شکن، در پائین سپر تکه وسط به رنگ نقره ای نصب شده است و در اولین برخورد، جلب توجه می کند. طراحی عقب همانطور که ذکر شد، شباهت بسیاری به مدل های آمریکایی دارد. البته با حالت شیشه ای چراغهای عقب، تاحدودی از طرح اتومبیل های اروپائی فاصله گرفته است و در نظر هر بیننده ای جلب توجه می کند. همانند جلو با تغییرات محدودی، سعی در متنوع کردن حالت عقب نیز شده است. متناسب برای هر اندازه بدنی، یکی از شعارهای این شرکت در مورد صندلی های آن است. زمانیکه برای اولین بار در پشت فرمان قرار گرفتم، کاملا به این مسئله پی بردم که واقعا همینطور است. صندلی بسیار راحت و جادار است و کاملا بدن راننده را در خود حفظ می کند. مسئله مهمی که در طراحی و تجهیزات داخلی اتومبیل های ساب و بخصوص این مدل جدید بهره گرفته شده است، بکارگیری از تجارب بدست آمده در تولید هواپیماهای جنگنده است. طراحی ادوات و تجهیزات بسیار به جا و در دسترس قرار داده شده است. برروی در راننده، دکمه های کنترل شیشه های کنار، گرم کننده صندلی راننده و حافظه صندلی قرار گرفته شده است که توقع دکمه تنظیم آینه های جانبی خارجی نیز در آنجا می رود، اما با کمی دقت، پی به وجود آن برروی قسمت بالای رودری بردم. در ادامه و در سمت چپ فرمان کنترل برف پاک کن شیشه عقب تعبیه شده است. داخل کیلومتر شمار، نسبت به بقیه اتومبیل های دیگر، اطلاعات بسیاری به راننده در دو نوع نشاندهنده عقربه ای و الکترونیکی داده می شود. که در اولین برخورد، نظر من را به خود جلب کرد. علاوه بر درجه آب و بنزین، میزان فشار پمپ روغن و قدرت باطری نیز تعبیه شده است. در قسمت پائین کیلومتر شمار، توسط یک نمایشگر تک خطی، پیام های مختلفی به راننده داده می شود. در قسمت بالای داشبورد وسط، امکان نمایش آمارهایی از قبیل، مصرف سوخت، میزان مسافت طی شده، میزان درصد غلظت روغن موتور و اطلاعات مختلف دیگر وجود دارد. مسئله ای که برای من جالب بود و شاید برای دیگران اینطور باشد، این است که میزان درجه بندی سرعت شمار چنین اتومبیلی با موتور هشت سیلندر به گنجایش 5.3 لیتر، فقط تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت درجه بندی شده است. درحالیکه این رقم می تواند تا ۲۶۰ نیز افزایش پیدا کند. برروی فرمان نیز امکان کنترل صدای دستگاه صوتی، تلفن و اطلاعات عملکرد موتور اتومبیل، وجود دارد. کنسول وسط طراحی هندسی مخصوص اتومبیل های ساب را دارد و با زاویه ی کمی، به سمت راننده مایل شده است. دریچه های سیستم تهویه بستگی بسیار به حالت کنسول وسط دارد و از آن حالت یکنواخت مستطیلی شکل خارج شده است. در قسمت پائین تر، سیستم صوتی و تهویه قرار دارد. و برای کاهش اندازه صفحه نشاندهنده درجه حرارت و دیگر اطلاعات، سعی شده است که اطلاعات به نوبت نشان داده شود. در این مورد می توان به تنظیم درجه حرارت اشاره کرد که در همان صفحه نشاندهنده کوچک قرار دارد، و برای هر نفر صفحه جدایی تعبیه نشده است. نمایش ساعت نیز در داخل صفحه سیستم صوتی قرار دارد. دکمه های تنظیم سیستم های اطلاعاتی و چراغ فلاشر، در
Image
زیر دریچه سیستم تهویه قرار گرفته است. همانطور که گفته شد، ارگونومی و راحتی در استفاده از ادوات و امکانات داخل، یکی از مواردی است که پس از چند ساعت رانندگی احساس شدنی است. ارتفاع دست دنده و محل استراحت آرنج، راحت است و همین هم سطحی در ارتفاع، راحتی و آرامش خوبی را به راننده القاء می کند. یکی از موارد قابل توجه در اتومبیل های ساب، محل استارت اتومبیل استف که به جای قسمت راست فرمان، برروی کنسول وسط و بین دست دنده و جعبه وسط قرار دارد و در طول چند ساعتی که با آن رانندگی کردم، هنوز بر طبق عادت، برای خاموش کردن، دست به کنار فرمان می بردم. برای نفرات عقب نیز سیستم تهویه مجزا وجود دارد و حتی انتخاب صدای پخش شده از بلند گوها نیز قابل تنظیم است. البته امکان استفاده از هدفون نیز وجود دارد. در قسمت جلوی دست دنده، دو محل برق ۱۲ ولت و جا لیوانی در نظر گرفته شده است. به لطف موتور پرقدرت هشت سیلندر ۵.۳ لیتر و به قدرت ۳۰۰ اسب بخار، در هر شرائطی با فشار برروی پدال گاز، بر شتاب ساب ۷-۹ ایکس افزوده می شد. دید جلو و اطراف بسیار خوب است و اندازه آینه های کنار به اندازه کافی بزرگ است که دید کافی و خوب را به راننده بدهد. میزان کنترل این اتومبیل بر روی خیابان خوب است و در پیچ ها نیز با اطمینان می توان طی کرد. قسمت جلو این مدل خیلی کشیده نیست و به راحتی می توان جلو اتومبیل را تشخیص دارد. در این مدل سیستم کمکی برای پارک کردن وجود ندارد. و به همین دلیل من برای پارک کردن در پارکینگ، نسبت به فاصله عقب، احساس نگرانی می کردم. صدای موتور بسیار کم است و فقط غرش موتور هشت سیلندر محسوس است که برای هرکسی این صدا لذت بخش می تواند باشد. تعویض ۴ دنده اتوماتیک به نرمی صورت می پذیرد. این ویژگی در هنگام دنده معکوس نیز وجود دارد. در کنار دست دنده، نشانی از دنده های مختلف وجود ندارد و فقط در دخل کیلومتر شمار مشخص است. این مورد برای کسانی که زیاد با دنده اتوماتیک رانندگی نکرده باشند، وقت گیر خواهد بود. به علت فضای بزرگ داخل، زمانیکه کولر را بر روی حالت خودکار قرار دادم، تا خنک شود، در یک زمان طولانی، صدای خارج شدن باد خنک از دریچه های جلو، مورد توجه قرار می گیرد و با افزایش درجه حرارت و یا کم کردن سرعت فن، داخل اتومبیل سکوت برقرار می شود. در داخل نیز، محل نصب کپسول آتش نشانی بسیار عجیب است و برای چنین شرکتی دور از انتظار است. حداکثر سرعت این مدل جدید به 241 کیلومتر در ساعت می رسد، اما درجه بندی داخل کیلومتر شمار فقط تا ۲۰۰ کیلومتر را نشان می دهد.

در نهایت این اولین مدل شاسی بلند این شرکت است و از یک سری تفاوت هایی با بقیه اتومبیل های هم ردیف خود دارد. اما این مسئله را باید یاداور شوم، که این ایرادات به هیچوجه در عملکرد فنی اتومبیل کاستی ایجاد نکرده است.
ارسال پست

بازگشت به “تازه‌ها و اخبار خودرويي”