در یکی از روزهای گرم تابستان دبی برای اطلاع از آخرین فیلمهای روی پرده سینماها به سایت اینترنتی [External Link Removed for Guests] مراجعه کردم و در قسمت بالا تبلیغی برای آزمایش رانندگی با مرسدس بنز جدید کلاس B در نمایشگاه این شرکت نظرم را به خود جلب کرد. من هم که از دیر باز علاقه بسیار زیادی به محصولات این شرکت داشته ام« لذا برای ثبت نام به سایت اینترنتی مرسدس (شرکت گرگاش در امارات) مراجعه کردم و چند روز بعد پس از هماهنگی های بعمل آمده به آنجا رفتم و آزمایش را با یک رانندگی کوتاه در اطراف آنجا به پایان بردم. از خود میپرسید پس این سه روز چه شد؟ زمانیکه برای آزمایش اقدام کردم« این شرکت برای قدردانی از کسانی که این مدل جدید را رانندگی کردند، به قید قرعه مدل بی 200 را به مدت سه روز در اختیار فرد منتخب قرار میدهد. اسم من هم در این قرعه کشی برنده شد و مرسدس مدل بی 200 را برای رانندگی به مدت سه روز در اختیارم گذاشتند. با بوجود آمدن این موقعیت و غیبت طولانی من در مجله عزیز ماشین انگیزه ای شد برای نوشتن تجربیاتم از رانندگی با این مدل جدید مرسدس بنز.
رقابت در صنعت اتومبیل سازی، کارخانه های سازنده اتومبیل را بر آن داشته که تنوع بیشتری را در محصولات خود ایجاد کنند و با سابقه و فن آوری که بدست آورده اند، اعتماد بنفس کاملی در تولید هر نوع اتومبیل داشته باشند. شرکت دایملر کرایسلر که تا چندین سال پیش مدلهای مرسدس بنز آن در چند کلاس خلاصه میشد، هم اکنون تعداد گروه های مختلف محصولات سواری آن نسبت به قبل از تنوع بیشتری برخوردار شده است و این روند نیز در حال افزایش است. به همین منظور بتازگی گروه جدیدی را وارد مجموعه تولیدات خود کرده است که دوران طفولیت را در مقایسه با بقیه مدلهای دیگر میگذراند و با حرف B ( B Class ) مشخص شده است. با حضور این مدل، جای خالی اتومبیلی با این طرح و خصوصیات در بین دو گروه A و C پر شده است.
شکل ظاهری
با بهره از زوایای مختلف در اطراف و کنار بدنه زیبایی ظاهری از اولین برخورد مشهود است و کنجکاوی بیشتر را برای ارتباط بیشتر در قبول این طرح در ذهن من و هر کسی که مینگرد القاء میکند و این احساس را در هنگام حرکت و یا ساکن در یک محل مشهود است، بطوریکه علاقمندان کنجکاو برای جواب به احساس خود به این تازه وارد نزدیک میشدند. لبه ی برآمده گلگیر های کنار و خطوطی که تا بالای چراغهای عقب ادامه دارند طرح ظاهری کنار را از سادگی بدور کرده است و حالت اسپرتی نیز به آن بخشیده است. طراحی قسمت جلو با حالت بر آمده روی در موتور زیبایی خاصی به آن داده است و شباهت بسیاری به پژو ۳۰۷ پیدا کرده است و حالت چراغها نیز در این زیبایی بی تاثیر نبوده است. در داخل سپر دو چراغ مه شکن نیز قرار دارد که محلی که قرار گرفته است شباهت به حالت چراغها دارد و با وجود چنین طراحی و نوع بدنه، حالت اسپرتی را به قسمت جلو این مدل بخشیده است. قسمت عقب با ادامه چراغ تا روی درعقب ، از حالت معمول چراغ های کوچک در دو طرف در این نوع بدنه ، پرهیز شده است و زیبایی دو چندانی به عقب داده است بطوریکه بعضی از دوستان من از طرح عقب بیشتر از جلو علاقه نشان دادند.
ارتفاع این مدل نسبت به اتومبیلهای دیگر بیشتر است و همین ویژگی باعث شده که فضای داخل نیز جادارتر شود و سوار و پیاده شدن، حتی برای من با قد ۱۸۵ سانتیمتر راحت باشد ، با وجود اینکه احتمال میدادم که ستون عقب نیز کمی در داخل و خارج شدن دخالت کند و مجبور باشم که سرم را بیش از حد خم کنم، اما اینطور نبود. برای افزایش دید در هنگامی که به عقب حرکت میکردم با امکان استفاده حداکثر از شیشه در ستون C میزان دید خوب و کنترل خوبی از فضای اطراف عقب داشتم. پس از پارک کردن در بین دو اتومبیل و فضای محدود در پیاده شدن، پای چپم به رکاب کنار برخورد میکرد و کمی به داخل فرو میرفت که در وهله اول کمی جا خوردم ، ولی فهمیدم که کاملا از جنس پلاستیک است و این امر در اتومبیلهای دیگر مانند پژو۳۰۷ در قسمت گلگلیر جلو نیز صدق میکند.
Image
Image
داخل اتومبیل
ارتفاع ۹۸۹ میلیمتر از سقف تا صندلی، فضای جاداری را برای سوار و پیاده شدن برای هر اندازه فیزیک بدنی ایجاد کرده است و در کل همانطور که قبلا اشاره کردم این مدل از ارتفاع بیشتری نسبت به بقیه اتومبیلها برخوردار است. شکل ظاهری داشبورد جلو از خطوط مستقیم شکل گرفته است که با بهم پیوستن در قالب داشبورد جلو وکنسول وسط، اشکال هندسی مستطیل در جلو و مربع در کنسول وسط را بوجود آورده است ودر داخل کیلومتر شمار، نشان دهنده های سرعت ، دورشمار، درجه حرارت سیستم خنک کننده موتور از طرح ساده ای برخوردار است اما کلیه اطلاعات در مورد عملکرد موتور، سیستم صوتی و بسیاری از اطلاعات مفید دیگر توسط یک نمایشگر در وسط کیلومتر شمار برای راننده نشان میدهد که با استفاده از کلید های روی فرمان امکان انتخاب هر نوع از اطلاعات فراهم آمده است. برای تنظیم صندلی به راحت ترین حالت برای رانندگی، از اهرم های مختلف در زیر برای عقب و جلو رفتن کل صندلی و پشتی با چرخاندن اهرمی دیگر در سمت چپ استفاده میشود که با حالتی چرخشی که دارد،زمان زیادی صرف رسیدن به حالت مطلوب صرف کردم، و در قسمت بالای صندلی با استفاده از یک اهرم، امکان حرکت سریع و کامل پشتی صندلی به جلو را مهیا میکرد. این حالت معمولا برای اتومبیلهای دودر استفاده میشود. در قسمت کنار هم اهرمی با دو حرکت جلو و عقبف فضای پشت کمر را پر میکند. فاصله زیاد بین دو اکسل با عث شده است که فضای داخل جادار و تنگ نباشد و من با تنظیم صندلی خودم در حالت رانندگی، زمانیکه در قسمت عقب قرار میگرفتم، از فضای مناسب و خوب برای پاهایم لذت میبردم و با وجود چنین ظاهری توقع این میزان فضای صندلی عقب را نداشتم. صندلیهای عقب نیز نسبت به اندازه بار برای ایجاد فضای بیشتر جمع میشوند. قسمت بار هم به اندازه کافی جادار است و حداقل گنجایش چمدان های چهار نفر را دارد. در قسمت کنسول وسط، همانطور که در تصویر مشاهده میشود، سیستم رادیو پخش 4 باند که اعداد و حروف در شب به رنگ زرد نشان داده میشوند. در سمت راست هم کلید های تعویض کانال رادیو و شماره گیری تلفن و در سمت چپ نیز، کلید های تنظیم قرار داشت. در مدلهای کاملتر از نظر امکانات رفاهی، سیستم هدایت ، چوبکاری و بسیاری امکانات دیگر قابل سفارش است.
Image
Image
Image
Image
تجربه رانندگی
برای هرکسی، تجربه رانندگی با یک اتومبیل جدید لذت بخش است و این احساس زمانی که در یک فرصتی که با برنده شدن در یک قرعه کشی برای سه روز رانندگی است، باشد، دو چندان میشود. پس از اینکه در پشت فرمان قرار گرفتم، با کمی دقت توانستم کلید ها و امکاناتی که دارد بخاطر بسپارم. جعبه دنده از نوع اتوماتیک 5 سرعته است و میتوان با استفاده از دو کلید در پشت فرمان، حالت اتوماتیک را به معمولی تیپ ترونیک 6 دنده تغییر داد. در ابتدا با ذهنیتی که از اندازه بدنه و حجم موتور دو لیتری داشتم، توقع شتاب خوبی را داشتم که زمانی که شروع به حرکت کردم، شتاب آن برایم رضایت بخش نبود و احساس میکردم که بیشتر بر پدال گاز فشار بیاورم، و این امر باعث میشد که بر صدای موتور افزوده میشد . اما با تعویض دنده ها که به نرمی انجام میشد سرعت آن در مدت حدود 13 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت میرسید و زمانی که از سرعت ۱۲۰ کیلومتر تجاوز میکرد، هشدار دهنده سرعت فعال میشد و با میزان صدایی که دارد این امکان را از من سلب میکرد که به سرعت بیشتر دست پیدا کنم. و حتی با زیاد کردن صدای موزیک هم تاثیرچندانی نداشت، اما توانستم در فاصله بین دوربین ها به سرعت 165 کیلومتر در ساعت برسم که اصلا این سرعت در داخل قابل احساس نبود ، نه برای من که راننده بودم و نه برای دو تن از دوستانم که در جلو و عقب نشسته بودند. محدوده سرعت در اتوبان شیخ زاید دبی به طرف ابوظبی از ۱۲۰ کیلومتر به ۱۶۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است که این امر چند ماهی است بصورت آزمایشی اعمال شده است. از نظر فضای دید اطراف، جلو این مدل قابل دیدن نیست و البته این امر نگرانی در من ایجاد نمیکرد، چون حساسگرهای جلو کمک بسیاری میکرد ودر قسمت جلو به دو قسمت تقسیم شده است و توسط دو قسمت مجزا چراغهای کوچک که برروی داشبورد جلو قرار داشت به من هشدار میداد. برای عقب نیز در بالای سقف عقب قرار داشت که در آینه وسط نیز قابل رویت بود و هم در هنگام نگاه کردن به عقب. شیشه های اطراف به اندازه کافی بزرگ بود و دید کافی را از اطراف به من میداد. بعلت اینکه قد من بلند است، زمانیکه نشستم، آینه داخل جلوی دیدم بود و این باعث میشد که ارتفاع صندلی را کم کنم. در ابتدا کمی باعث نگرانی من شده بود اما با گذشت جند ساعت ، این احساس بر طرف شد. حرکت برف پاک کن ها برای تمیز کردن هر چه بیشتر سطح شیشه، همانند مرسدس سری ایی دهه هفتاد، به اطراف باز میشد. آینه های بغل فضای خوبی را از اطراف نشان میداد، ولی حالت تیز گوشه قاب آینه، احساس کاهش دید از گوشه آینه ها را ایجاد میکرد. در حالیکه خود حالت آینه بصورت صاف بود و القاء این احساس بر گرفته از حالت قاب بود. فضای پا ها بسیار جادار و کافی بود و کمبود فضا احساس نمیکردم. بر روی فرمان توسط هشت کلید، امکان کنترل صدای رادیو پخش، پاسخ به تلفن، تغییر نمایش دهنده اطلاعات در نمایشگر وسط کیلومتر شمار وجود دارد که هر لحظه میتوان بر عملکرد اتومبیل نظارت دقیق داشت. تنظیم شیشه های کنار و آینه های بیرون توسط کلیدها ی برقی بر روی در راننده قرار گرفته است که با در نظر گرفتن بالاترین قسمت، براحتی کنترل کامل داشتم . امکاناتی که در کنسول وسط قرار داشت مانند رادیو پخش و کولر بود که از نظر امکانات از نوع معمولی بود، لذا با تنظیم یکبار آنها نیازی به تنظیم دوباره در هنگام رانندگی نبود . فرمان مرسدس بنز کلاس بی، بسیار نرم است و این امر در زمان پارک کردن و حرکت در میدان و پیچ ها بسیار مشهود بود و از نکات مثبتی که در اولین تجربه به دست میآید، فرمان نرم این مدل است. سیستم های ایمنی فعال ABS و ESP در این مدل نیز بکار گرفته شده است و بعلت سبک بودن اتومبیل ، فعال شدن سیستم کنترل پایداری بر روی چرخها کاملا محسوس بود که شرائط آزمایش این سیستم ، بر روی سطح شیب دار از جنس سیمان بود. اما این سیستم ها در جهت کنترل تعادل اتومبیل در پیچ های تند بسیار موثر عمل میکنند و این مورد برای خود من در پیچ های برگردان اتوبان قابل لمس بود و هرچه بر سرعت می افزودم، خللی در تعادل ایجاد نمیشد که البته رعایت مسائل ایمنی در اولویت من قرار دارد و این کنترل پایداری بسار خوب با وجود بلند بودن ارتفاع بدنه این مدل قابل توجه است و رینگ های ۱۶ اینچ نیز بی تاثیر نیستند. یکی از امکانات منحصر بفرد که به تازگی در مدلهای لوکس بکار گرفته میشود، چراغهای هوشمند هستند که با حرکت اتومبیل در داخل پیچ یا گردش به چپ یا راست، قسمت کناری اتومبیل روشن میشود و دید بیشتری را در هنگام رانندگی از گوشه های مسیر حرکتی به من میداد که یکی از نجربیات جالبی بود که در این مدل مرسدس بدست آوردم. نوع چراغ از نوع زنون است و میدان وسیعی در جلو من در شب روشن میشد و با بهره از این نوع چراغها، قدرت روشنایی نور بالا دو چندان شده است بطوریکه در روز مانند فلاش دوربین عکاسی، خیره کننده است و در شب ، قدرت بینایی را تا چند ثانیه کم میکند. بهمین منظور در هنگام شب مانند یک شوک برای حس بینایی راننده اتومبیل جلو است و من سعی میکردم که کمتر استفاده کنم، چون بسیار قوی بود. در نهایت رانندگی با این تازه وارد مرسدس بسیار لذت بخش است . و از نکات مثبت میتوان به هندلینگ خوب و قابل اطمینان در هر موقعیت جاده ، فضای جادار داخل، جعبه دنده ۵ سرعته و دسترسی راحت به امکانات داخل اشاره کرد و همچنین به نکته منفی میتوان به شتاب دور از انتظار اشاره کرد و در روز سوم آزمایش، دکمه اهرم قفل روی در راننده از کار افتاد و داخل در گیر کرده بود که در بعضی اوقات مشگل ایجاد میکرد و نیاز به باز و بسته کردن چند بار در احساس میشد و هشدار دهنده سرعت ۱۲۰ کیلومتر نیز در نوع خود قابل توجه بود. قیمت این مدل به ۱۲۵ هزار درهم میرسد ( تومان۳۱.۲۵۰.۰۰۰ ) که با این مبلغ میتوان اتومبیل های دیگری مانند فورد موستانگ جی تی و ارزانتر نیز انتخاب کرد. در انتها نظر شما را به مشخصات فنی این مدل جلب میکنم: مشخصات فنی
مرسدس بنز B 200
گنجایش موتور(سی سی)
۲۰۳۴
تعداد سیلندر و تعداد سوپاپ ها ۴ / ۲ OHC
انتقال نیروی محرکه اکسل جلو
نسبت تراکم
۱۱
سیستم سوخت رسانی سوزن انژکتور چند خروجی
قدرت موتور (اسب بخار )
۱۳۶ در دور۵۷۵۰
حداکثر گشتاور (نیوتن متر)
۱۸۵ / ۳۵۰۰
نوع جعبه دنده(اتوماتیک / تیپ ترونیک)
۵ /۶
اندازه لاستیک ۲۰۵ /۵۵ آر ۱۶ H
فاصله بین دو محور (م م )
۲۷۷۸
فاصله بین دو محور در عرض جلو (م م )
۱۵۵۲
فاصله بین دو محور در عرض عقب (م م )
۱۵۴۷
طول / عرض / ارتفاع ( م م )
۴۲۷۰/۱۷۷۷/۱۶۰۴
وزن خالص ( کیلوگرم)
۱۳۴۵
وزن با بار و سرنشین (کیلوگرم)
۱۸۸۰
گنجایش قسمت بار (حداقل / حداکثر) لیتر
۵۴۴/۱۶۴۵
گنجایش مخزن سوخت (لیتر)
۵۴
شتاب صفر تا صد کیلومتر(ثانیه)
۱۰.۱
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)
۱۹۶
مصرف سوخت (لیتر)
۷.۲
اگر عکس هم خواستید در خدمتیم!!!
تجربه رانندگی با مرسدس بنز جدید کلاس بی در سه روز
در اين بخش ميتوانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد
مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت
بازگشت به “تازهها و اخبار خودرويي”
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها