آشنایی با جنگنده چند منظوره تایفون

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 28 اسفند 1384, 2:04 pm
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

آشنایی با جنگنده چند منظوره تایفون

پست توسط آرمان »

یورو فایتر تایفون، جنگنده اروپایی نویسنده: آرمان
[HR]

[External Link Removed for Guests]

در بسیاری از موارد، یورو فایتر با کد EF-2000، یکی از پیشرفته ترین جنگنده هایی به شمار می آید که تا کنون سینه آسمان را شکافته است. این هواپیما، به منظور ایجاد استقلال هوایی از هواپیماهای آمریکایی توسط اروپاییان طراحی شده و هواپیمایی بسیار چابک در سطح هواپیمای اف-16 فالکون و حتی بیشتر است. کارائی بسیار بالا و توانایی مانور عالی به دلیل اندازه متوسطش، نشان از هنر طراحان آن دارد. این هواپیما به گونه ای طراحی شده که می تواند نبرد های بسیار دور یا ماورای دید بصری انسان و در عین حال، ماموریت های داگ فایت یا نبرد نزدیک را نیز به شایستگی انجام دهد. علاوه بر توانایی های فراوان در ماموریت های هوا به هوا با جنگنده های دیگر، این جنگنده چالاک می تواند به راحتی از خجالت اهداف زمینی نیز بر آید! اولین پرواز این هواپیما، در مارس 1994، یعنی حدود ده سال پیش انجام گرفته و در سال 2001 نیز وارد خدمت گردید که از این جهت، می توان آن را در مقایسه با جنگنده های دیگر عضوی جوان و البته بسیار جدید از خانواده جنگنده های اروپایی محسوب کرد. این هواپیما، از سیستم بسیار پیچیده کامپیوتری پرواز با سیم بهره می برد، یعنی کنترل ها به صورت مکانیکی توسط نیروی دست خلبان صورت نمی گیرد بلکه فرامین به کامپیوتر منتقل شده و پس از پردازش نهایی، این دستورات به جک های هیدرولیکی سطوح کنترلی منتقل شده و تغییر جهت لازم صورت می پذیرد. این هواپیمای تک یا دو نفره، از دو موتور توربوفن نسبتاً کوچک با کد EJ200 برای پیشرانش خود استفاده می کند که قابلیت هایی چون نسبت قدرت به وزن بالا، مورد اعتماد بودن در تمام شرایط و طراحی مجتمع برای یوروفایتر تایفون فراهم می کنند. این هواپیما همچنین قادر است با حداکثر سرعتی معادل 2 ماخ پرواز کرده و از امکاناتی چون سوخت گیری هوا به هوا نیز بهره مند گردد. چون این هواپیما، جنگنده ای نسبتاً سبک و در عین حال نیرومند می باشد، برای برخاست تنها به 700 متر باند پروازی احتیاج دارد. قابل توجه است که این هواپیما نیز مانند اکثر جنگنده های اروپایی از بالهای دلتا یا مثلثی شکل بهره می برد و به این جهت که در انتهای آن سکان افقی یا دم هواپیما وجود ندارد، این سکان به قسمت جلو منتقل شده و اصطلاحاً «کانارد» نامیده می شود. البته سیستم کانارد و بالهای دلتا شکل مزیت هایی چون دیر استال یا وامانده شدن را دارند اما به دلیل نقایص و عیب های دیگری که دارند، هواپیماهای آمریکایی از این نوع طراحی استفاده نمی کنند. در این هواپیما جمعاً 13 مقر سلاح یا پایلون در نظر گرفته شده که 5 عدد آنها زیر بدنه و 8 عدد در زیر بال ها قرار گرفته اند. این هواپیما، می تواند در این مقرها از موشک های کوتاه برد هوا به هوا نظیر AIM-9 سایدوایندر و یا موشک های میان برد نظیر AIM-120 آمرام برای نبرد های هوایی و از بمب ها و موشک های ضد زره هدایت لیزری بهره جوید. گفتنی است که این هواپیما به صورت مشترک میان چند کشور اروپایی و برای برطرف کردن نیاز آنان به جنگنده ای با توانایی هایی در حد و حدود جنگنده اف-16 آمریکایی طراحی گشته و ساخته شده است.نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا، به منظور جایگزین سازی این هواپیما با هواپبماهای قدیمی تورنادو اف-3 و جاگوار تعداد 232 فروند از این هواپیما را سفارش داده که تحویل این هواپیما ها از سال 2002 آغاز شده و تا سال 2014 ادامه خواهد یافت. در کل، خلبانان این هواپیما، پرواز با این جنگنده را نشاط آور توصیف کرده و پرواز با آن را به هر خلبان نظامی توصیه می کنند.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4114
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4500 بار
سپاس‌های دریافتی: 4323 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

پرتاب اولین موشک هوا به زمین یوروفایتر

اولین موشک هوا به زمین جنگنده یوروفایتر توسط EADS CASA پرتاب شد.

مدیر برنامه یوروفایتر در اسپانیا گفت: پس از طی شدن مرحله اول برنامه یوروفایتر، در تولیدات بعدی این جنگنده به سمت دستیابی به قابلیت کامل چند منظوره بودن پیش خواهیم رفت.

این عملیات که از پایگاه AFB مورون آغاز شد با هوراهی یک جنگنده F-18 نیروی هوایی اسپانیا و برای چک کردن فرآیند پرتاب و ثبت نتایج آزمایش انجام گرفت. در طی این آزمایش موشک GBU-16 از پایلون خارجی و پایلون خط مرکزی بال رها شد.

GBU-16 یک موشک هوابه زمین 1000 پوندی Paveway II هدایت لیزری است که توسط چهار کشور عضو یوروفایتر یعنی آلمان ، انگلیس ، ایتالیا و اسپانیا توسعه داده شده است. این موشک با اولین تایفون یوروفایتر وارد سرویس خواهد شد.

[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4114
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4500 بار
سپاس‌های دریافتی: 4323 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

سفارش 72 فروند یوروفایتر‌ توسط عربستان سعودی

شرکت BAE System برای قطعی ساختن سفارش 10 میلیارد دلاری عربستان سعودی مجبور به کاهش قیمت یوروفایتر تا 10 درصد شد.

به گفته منابع غربی 5 میلیارد دلار اولیه این قرارداد پس از قطعی شدن به BAE که یکی از چهار شرکت سازنده این هواپیماست، تعلق خواهد گرفت.

این قرارداد شامل 72 فروند یوروفایتر‌است. وزیر دفاع انگلستان طی پنج هفته آینده برای انجام مذاکره با سلطان عبدالعزیز و قطعی ساختن قرارداد به ر یاض سفر خواهد کرد.

انگلیسی ها امید دارند تعداد این هواپیماها را پس از مذاکراتشان افزایش دهند.

[External Link Removed for Guests]
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 1575
تاریخ عضویت: شنبه 11 شهریور 1385, 1:24 pm
سپاس‌های ارسالی: 2 بار
سپاس‌های دریافتی: 238 بار
تماس:

پست توسط Sardar »

يه کم اطلاعاتي از ويکي پديا برات ترجمه اش رو مينويسمتصویر
اسم کامل Eurofighter Typhoon
مدل: جنگنده
خدمه: 1 یا دو نفر
اولین پرواز: 27 مارچ 1994
وارد استفاده: 4 فابریه 2003
سازنده: شرکت های EADS, BAE Systems, Alenia جنگنده اتحادیه اروپا
طول:15.96 متر
وزن خالی: 9750 کیلو گرم
وزن پرواز با اسلحه:15550 کیلو گرم
حداکثر وزن: 21000 کیلو گرم
موتور:2x Eurojet EJ200 از نوع توبین گازی
قدرت:60 kN تا 90 kN بعد آتش
سرعت:2390 کیلومتر
برد: 1390 کیلومتر تا 3700 کیلومتر
فشار بال ها: 311 kg/m²
دارندگان: آلمان ایتالیا انگلیس اسپانیا اتریش و در نهایت تحویل به عربستان
ساخته شده برای مقابله و استفاده از مدل های F-22 Raptor, Rafale F-35 Lightning II تصویر
قیمت:78 هزار یورو
هیهات منا الذلة
Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 75
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 27 مهر 1385, 10:29 am
سپاس‌های دریافتی: 10 بار
تماس:

جنگنده يورو فايتر تايفون طوفان اروپا

پست توسط آوات »

جنگنده يورو فايتر تايفون طوفان اروپا

با عرض سلام به خدمت همه دوستان ،من از اينكه در بين شما هستم واقعا لذت مي برم و اميد وارم اين راه ادامه پيدا كنه در ضمن يكي از دوستان در رابطه با يورو فايتر تايفون مطا لبي خواسته بود كه اميد وارم مفيد باشد .

جنگنده چهار مليتي (يورو فايتر تايفون)هواپيمايي با بالهاي دلتا و پيش بال و با قابليت فراتر از ميدان ديد ،رزم هوايي نزديكو هوا به زمين است.

اين جنگنده توانايي پرواز سوپر كروز را دارد به طوري كه بدون استفاده از پس سوز مي تواند با سرعت

بالاي صوت (بيش از يك ماخ)به مدت زيادي پرواز كند.

مركز اصلي توسعه و ساخت يورو فايتر در مونيخ واقع شده است كه شامل كنسر سيومي متشكل از

BAE systemsاز بريتانيا،EADSاز آلمان،‍CASAاسپانيا وآلينا ايرو ناتيكا از ايتاليا است.

همچنين موتور EJ200اين جنگنده نيز توسط شركتEurojetطراحي و ساخته شده است كه آن نيز

متشكل از كنسر سيومي از چهار شركت كشورهاي فوق است .

در ژانويه 1998چهار كشور قرار دادي براي تحويل 620فروند يورو فايتر به امضا رسانيدندكه اولين

كه اولين سري از جنگنده ها طي سالهاي 2003و2004 به ترتيب به اسكادران هاي عملياتي نيروهاي

هوايي آلمان،اسپانيا،ايتالياو بريتانياتحويل داده شوند.از اولين مشتريان خارجي اين جنگنده مي توان به

اتريش و يونان اشاره كرد و ناگفته نماند كه اين جنگنده در ژوئن2004توسط نيروي هوايي سنگاپور

مورد بررسي قرار گرفت.

طراحي

در ساختمان اين جنگنده به طور گسترده از مواد كامپوزيت فيبر كربن ،پلاستيك تقويت شده با شيشه،

آلومينيوم ليتيم،تيتانيم و آلو مينيوم ريخته ،استفاده شده است.قابليت پنهان كاري راداري (stealth)

اين هواپيما شامل مقطع كم راداري از مقابل ،حس گرهاي غير فعال و امكان پرواز سوپر كروز بوده

كه آنرا از ديد رادارهاي دشمن مخفي مي دارد.
تركيب پيش بال / دلتا به ميزان زيادي از نظر آيرود يناميكينا پايدار استكه همين ناپايداري باعث چابكي فوق العاده اي به خصوص در پرواز ما فوق صوت به ارمغان آورده است.
بايد خاطر نشان ساخت كه تركيب پيش بال /دلتا در بهبود ليفت به دراگ نيز تأثير مثبتي در اين جنگنده داشته است. خلبان ،هواپيما را توسط يك سيستم كامپيوتري پرواز با سيم در پرواز كنترل مي كند كه اين سيستم به صورت تصنعي پايداري هواپيما را به وجود آورده است و ناپايداري هاي محيطي را نيز از بين مي برد.پيش بالهاي تمام متحرك وفلپرون هاي داخلي و خارجي كنترل RoleوPitchرا امكانپذير كرده وYawتوسط سكان عمودي انجام مي گيرد .اسلتهاي اتوماتيك لبه حمله نيز كمبر بال را در زواياي حمله بالا افزايش مي دهند.اين جنگنده در اصل تك سر نشينه بوده كه براي مقاصد آموزشي نوع دو سرنشينه آن نيز ساخته شده است

كاكپيت

سيستم كنترل خلبان شامل كنترلهاي صوتي،اهرم گاز و استيك است.براي دسترسي سريع خلبان ،اهرم گاز و استيك 24 حالت شستي فرمانهاي ورودي را در جاي خود قرار داده اند كه شامل شستي هاي حس گرها ،تسليحات ،سيستم مديريت كمك هاي دفاعي و هندلينگ پرواز هستند.
سيستم صوتي نيز اين امكان را به خلبان مي دهد كه در گيرو دار نبرد فرمانهي ورودي به سيستم هاي هواپيما را با صداي خود اجرا كند .كلاه خلبان و همچنين نمايشگر سر بالا تمام اطلاعات پروازي ،علائم مربوط به تسليحات وتصاوير ما دون قرمز را به صورت مشترك نمايش مي دهد .كاكپيت به سه نمايشگر چند منظوره ير پايين مجهز مي باشد كه موقعيت تاكتيكي ،وضعيت سيستمها و نقشه را نمايش مي دهند .از تجهيزات ديگر مي توان هشدار نزديك به زمين را نام برد.

تسليحات

يورو فايتر تايفون مجهز ب ه توپ چرخان 27 ميليمتري داخلي مائو زر و 13 محل براي حمل تسليحات مي باشد .4عدد در زير هر كدام از بالها ،5 عدد درزير بدنه قرار گرفته اند. يك سيستم مديريت تسليحات نيز در تمام شرايط انتخاب ،شليك و وضعيت آنها را تحت نظارت خود دارد.
در نقش جنگنده برتر هوايي 6 موشك فراتر از ديد ميا ن برد آمرام را در محل هاي نيمه پنهان بدنه
و 2 موشك كوتاه برد آسرام را در پايلون هاي بيروني حمل خواهد كرد.امكان استفاده از موشكهاي
متئوركه داراي موتور رم جت هستند براي اين جنگنده در نيروي هوايي بريتانيا وجود دارد .
در نقش باز دارندگي هوايي نيز مجهز به 4 آمرام ،2آسرام ،2 موشك كروزو 2 موشك ضد رادار
مي باشد .براي سركوب دفاع هوايي دشمن مجهز به 4آمرام ،2آسرام و 6 موشك ضد رادارمي باشد .
در نقش چند منظوره نيز اين جنگنده 3آمرام،2آسرام،2موشك ضد رادار و 2 بمبGBU-24 PUVرا حمل مي كند .
براي ماموريتهاي پشتيباني هوايي نزديك نيز به 4آمرام،2آسرام و 18 موشك ضد زره بريم استون
مجهز خواهد شد و در نهايت در عملياتهاي ضربتي دريايي 4آمرام،2آسرامو 6 موشك ضد كشتي
با خود حمل مي كند .انتظار مي رود در نوع انگليسي آن امكان حمل و شليك موشكهاي
كروز استو رم و اسكالپ را نيز داشته باشند .نوعي موشك مادون قرمز IRIS-Tساخت آْْلمان
نيز از سال 2005 توسط ديگر يورو فايتر هاي آلمان و اسپانيا و ايتاليا قابل حمل شد ه است.

جنگ الكترونيك و اقدامات متقابل

اين تجهيزات شامل ساب سيستم كمك دفاعي هواپيما(DASS)بوده كه انواع تهديدات دشمن را ارزيابي و اولويت بندي مي كند .ساب سيستم متشكل از ضد اقدامات الكترونيكي و ساپورت ،هشدار نزد يكي موشك از جلو و پشت سر ،تله موشكي كششي كه قابليت كشيده شدن از پشت هواپيما در سرعت بالاي
صوت رانيز دارد و پخش كنندهاي Chaffو Flareمي باشد و سيستم ايو نيكي هواپيما نيز بر اساس
شاهراه فيبر نوري انتقال داده هاي استاندارد ناتو ساخته شده است.

رادارها و حس گر ها

اين هواپيما مجهز به رادار پالس داپلر CAPTORچند حالته و باند ايكس بوده كه توسط كنسر سيو م يورو رادار تهيه شده است رادار چند حالته داراي سه كانال پردازش بوده كه كانال سوم براي
كلاس بندي عوامل انتشار پارازيت ،حذف سيگنالهاي ناخواسته و نولينگ لوپ هاي مجاور به كار مي رود .تجهيزات رديابي از طريق آشكار ساز امواج مادون قرمز نيز در سمت چپ جلو كاناپي نصب شده است .اين سيستم در نقش هوا به هوا به عنوان يك سيستم منفعل جستجو و رديابي هدف مورد استفاده قرار مي گيرد .در نقش هوا به زمين نيز توانايي شناسا يي اهداف چند گانه را دارا مي باشد .اين سيستم مستقيما به كلاه خلبان متصل مي باشد .

موتور


اين پرنده به 2 موتورEJ200مجهز بوده كه هر كدام كششي برابر 90كيلو
نيوتن در حالت پس سوز و 60كيلو نيوتن در حالت خشك توليد مي كنند .توربين تك مرحله اي در
موتور يك فن سه مرحله اي و كمپرسور فشار بالاي 5 مرحله اي را مي چر خاند .

اين جنگنده با اين كه يكي از پيشرفته ترينها در جهان است اما در برابر رقبايي مانند F-22 و جنگندهاي نسل 5 روسي حرفي براي گفتن ندارد .

[External Link Removed for Guests]
با تشكر آوات

منبع: صنایع هوایی

SAMAN
Administrator
Administrator
نمایه کاربر
پست: 15887
تاریخ عضویت: جمعه 7 بهمن 1384, 7:51 pm
سپاس‌های ارسالی: 72635 بار
سپاس‌های دریافتی: 31667 بار
تماس:

پست توسط Mahdi1944 »

آوات جان
ضمن تشكر از شما دوست گرامي
آيا اين مطلب و خودتون تهيه كرديد؟ :D
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | مجله الکترونيکي سنترال کلابز

[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests]

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4114
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4500 بار
سپاس‌های دریافتی: 4323 بار
تماس:

Re: يوروفايتر تايفون Eurofighter EF-2000

پست توسط Reza6662 »

  يوروفايتر تايفون، بهترين و برترین جنگنده نسل4.5در جهان  
 
Eurofighter Typhoon


 
 تصویر  یوروفایتر نیروی هوایی آلمان (لوفت وافه) 


 طرح كاملن مهندسي بدنه و سيستم هاي الكترونيك، ديد عالي 360 درجه، قابليت پرواز مافوق صوت بدون استفاده از پس سوز، بهره گيري از كانارد جهت افزايش توانمندي حركت چرخشي، بهره گيري از جديدترين و بهترين جنگ افزارهاي روز جهان، TBO يا فاصلهء بين دو تعمير بالا، موتورهاي كم مصرف ولي پرقدرت، رادار بسيار پيشرفته فازي آرايه اي يا AESA با توانايي تهيه نقشهء دقيق از سطح زمين، كابين هوشمند با در نظرگرفتن رابط خلبان با ماشين، استيك كنترل وسط نصب شدهء ارگونوميك، نمايشگرهاي رنگي چندكاره و بسياري موارد ديگر باعث شده اند جنگندهء Eurofighter Typhoon به عنوان بهترين جنگندهء غيراستيلث يا به عبارتي نسل 4.5 در جهان شناخته گردد... 
 [External Link Removed for Guests] 
  يوروفايتر تايفون، شماري زيادي از تكنولوژي هاي بسيار پيشرفته و مهندسي را مورد استفاده قرار مي دهد. در بدنة اين هواپيما، به ميزان بسيار زيادي از مواد كامپوزيتي استفاده شده و تنها 15 درصد سطح بدنه از فلزات ساخته شده است. پيشرانه هاي جديد EJ200 در تركيب با سطوح كاملن آيروديناميكي هواپيما، بدون نياز به استفاده از پس سوز و در هنگامي كه جنگنده به طور نرمال با جنگ افزارها بارگذاري شده است، توانمندي پرواز مافوق صوت (سوپر کروز) را به هواپيما مي بخشند. سامانه هاي بسيار پيشرفتهء كنترل پرواز و طراحي ناپايدار اين هواپيما، سهم شاياني در مانورپذيري اين جنگنده در ارتفاعات بالا و سرعتهاي زياد ايفا مي كنند. اين موارد در تركيب با سامانه هاي قدرتمند دفاعي، حسگرهاي بسيار پيشرفتهء فعال و غيرفعال، دارا بودن كابيني ارگونوميك در جهت كمك به وظائف خلبان، و سطح مقطع راداري بسيار اندك در مقايسه با ساير جنگنده ها، نقش قابل توجهي را در رقابت اين هواپيما با ساير پرنده ها بازی می کنند. 

 CEP   تهديدات آينده در طراحي يوروفايتر، تعهدي جهت توسعهء تمامي سيستم هاي آن براي آينده بوده اند كه در اصطلاح «برنامهء قابليت توسعه» يا Capability Enhancement Programme ناميده شده است. بدین جهت اغلب سيستم هاي به كار رفته در هواپيماها، به نحوي طراحي شده اند تا به آساني قابل تعويض و جايگزيني با نمونهء بهتر در سالهاي آينده باشند. اين امر در تايفون، به واسطهء بهبود تكنولوژي و كاهش هزينه هاي نصب تجهيزات پيشرفتهء جديد، باعث مي‏شود تا جنگنده همچنان در كورس رقابت باقي بماند. بسياري از اين سيستم هاي بالقوه در تايفون، بدين شكل بهينه و به روز مي گردند. پروژهء ساخت جنگندهء يوروفايتر تايفون، به چند بخش گوناگون عملياتي تقسيم شده است. اين پروژه را چندين كنسرسيوم، مستقل از سازندهء اصلي هواپيما بر عهده دارند. اولين آنها شركت DERA يا Defense Evaluation and Research Agency مي‏باشد كه اكنون به دو بخش QinetiQ و DSTL تقسيم شده است. بي شباهت به اغلب طرح هاي تئوريك مطالعه و بررسي شده، يوروفايتر از يك طرح صحيح و اثبات شده در شبيه سازي به وسيلهء كامپيوترهاي پرقدرت، بهره مي‏برد. اين امر به واسطهء شبكه سازي چندين سيستم کامپیوتری شبيه ساز جنگي بدست آمده است که هرکدام توسط خلبانان با تجربه هدایت می شده اند. 

 جدول تاثیرگذاری جنگنده های شاخص غربی در نبردهای فراتر از میدان دید چشم 
 تصویر 
  سیستم شبکه، به طور جامع، وضعیت درگیری جنگندهء یوروفایتر با سایر جنگنده های مشابه، نظیر گونه های بهینه شدهء خانوادهء سوخوی27 فلانکر در حالت فراتر از میدان دید را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. (منظور گونهء سوخوی35 سوپر فلانکر و انواع مشابه آن است) 
 تصویر  
  در تمامی موارد، با استفاده از تمامی توان بهترین سیستم های موجود بر روی هر دو هواپیمای روسی و یوروفایتر، سامانه های آویونیک، ساختار بدنه (شامل اطلاعات مربوط به سطح مقطع راداری)، بازدهی موتورها (شامل میزان مصرف سوخت)، سیستم های دفاعی و رابطهای خلبان - ماشین به انجام رسیدند. در این آزمایشات، جنگندهء فرانسوی رافال به موشکهای هوا به هوای MICA ساخت Matra و BAe (که نخستین گزینه نیروی هوایی فرانسه برای درگیری های هوائیست) و سایر هواپیماها به موشک هوا به هوای میان برد آمرام ساخت رایتئون - هیوز مجهز شدند. 
  این شبیه سازی ها، جنگندهء یوروفایتر در 82 درصد موارد در برابر سایر جنگنده ها به پیروزی قاطع دست پیدا کرد. (100 درصد به معنای پیروزی قاطع در تمامی نبردها، صفر درصد به معنای باخت مطلق و 50 درصد به معنای تساویست) روش معمول تر جهت بیان اندازهء توانمندی جنگی، برای تایفون معادل 4.5 به يك می باشد. به بیانی دیگر و از روی آمار بدست آمده از طريق سوپر كامپيوترهاي شبكه شده، هر جنگندهء یوروفایتر، در برابر ساقط کردن 4.5 فروند جنگندهء سوخوی Su-35 سرنگون می شود. این مقایسه، با در نظر گرفتن آمار کسب شده توسط سایر جنگنده ها، بسیار مطلوب و عالی محسوب می شود. رقم توانمندی نبرد هوایی در فاصلهء دور از دید چشم برای جنگندهء شکاری F-16C Falcon معادل 0.3 به يك؛ برای F-15C Eagle معادل 0.8 به يك، براي F-18C Hornet معادل 0.3 به يك، براي مدلي پست شده از اف18 سوپر هورنت كه در شبيه ساز + F-18 ناميده شده است، 0.4 به يك و براي جنگندهء فرانسوي رافال، يك به يك ارزيابي گرديد. در اين ارزيابي كامپيوتري، تنها جنگندهء بسيار توانمند لاكهيد مارتين، يعني F-22 Raptor توانست قدرت بسيار بالاتري به نمايش بگذارد و به رقم 10.1 در برابر يك دست يابد. 
 تصویر  یوروفایتر مجهز به بمب های هدایت لیزری GBU-24 و موشکهای هوا به هوای MICA  

به جز اين سنجش و ارزيابي توانمندي جنگي، تعدادي از موارد قابل مقايسه به صورت جداگانه نيز در دسترس مي‏باشد. براي مثال ارزش بسيار بالاي توانمندي نبرد هوایی در فاصله هاي دور از ديد چشم خلبان در ارتفاعات متوسط، فزوني بسياري مي‏يابد و در این افزایش توانایی در ارتفاع 22000 فوتی و سرعت 0.9 ماخ با اف22 برابری پیدا می کند. در سرعتهای بالای صوت، برای مثال 1.6 ماخ در ارتفاع 36000 فوتی، میزان پایداری و سرعت چرخش یوروفایتر حتا از اف22 نیز بهتر می شود، ضمن اینکه در میزان چرخش ناگهانی نیز از اف22 پیش می افتد. در ارتفاعات پست، یوروفایتر قادر است در زمانی کمتر از 30 ثانیه، سرعت خود را از 200 نات بر ثانیه به 1 ماخ برساند. بدیهی است که در سرعتهای کمتر از صوت نیز میزان پایداری، چرخش و تغییر مسیر ناگهانی یوروفایتر از اف22 بهتر است. در این میان تنها جنگندهء فرانسوی رافال در برخی موارد به قابلیتهایی نزدیک به یوروفایتر قادر است دست یابد.  تصویر   مهمی که باید در خاطر سپرد آن است که به هنگام انجام آزمایش این داده ها، جزئیات کامل مربوط به یوروفایتر، هنوز بر روی شبیه سازها قرار نگرفته بودند. بدون در اختیار داشتن این اطلاعات نمی توان مشخص نمود که آیا خصوصیات بهینه و کامل یورفایتر در این نبردهای گوناگون آزمایش شده بودند یا خیر. اگرچه این مطالعات، اثباتگر توانمندی ذاتی جنگندهء یوروفایتر بودند. 

      انتخاب یک هواپیمای جنگنده جهت نیروی هوایی ملی یک کشور، نیاز به مقایسهء شماری از معیارها، تکنولوژی ها، قابلیتهای کاربردی و موارد سیاسی لازم می گردد. این انتخاب به گروه بررسی کننده، ایدهء انجام چگونگی تغییرات در اساس نیازهای مربوط به یک جنگنده که برای پروسهء انتخاب مورد نیاز است می دهد. البته به هنگام آزمایش، مواردی بیش از چند عامل سادهء مربوط به قابلیتهای در نظر گرفته شده در انتخاب جنگنده لحاظ می گردند. برای مثال به تازگی دولت کره جنوبی، پروسهء صحیحی را جهت آزمایش عوامل دیگری که برای لغو قرارداد یا تصمیم خرید موثر بودند به کار گرفت که مواردی تکنیکی و مربوط به سازگاری با زمین بودند. 

البته باید توجه داشته باشیم که روشهای انتخاب هر هواپیما بر اساس قابلیتهایش، از روی دانسته هایی کاملن تجربی که به صورت دستی از داده های موجود تخمین زده شده اند، گزارشهای موجود و سایر عوامل بدست می آیند. به جدول زیر توجه فرمائید:  تصویر   که شما خوانندگان محترم دیدید، چه بسا با یک تحلیل ساده نیز می توان به اختلافات عمیقی در انتخاب یک هواپیما بر اساس اطلاعات و ضوابطی که پراهمیت هستند، دست پیدا کرد. این مقالهء کوتاه همچنین نشان داد که جنگندهء یوروفایتر تایفون، معلوم نیست در هر شرایطی بر دشمن چیره شود و مقایسهء انجام شده، به خوبی بر مسائل عملیاتی هواپیما نظیر ترکیب هر دو نبرد هوایی و زمینی اشراف نداشت. این امر با درنظر گرفتن شاخصی چون قیمت هواپیما، صحیح تر نیز به نظر می رسد. 

داده های ابتدایی  زیر، جزئیات ابتدایی و ساده ای از قابلیتهای یوروفایتر را نشان می دهد. باید بدانید که بسیاری از این داده ها، بر اساس انتظارات یا پیش بینی هایی که مورد نیاز طرف خریدار هواپیما بوده اند تهیه گشته اند. اکنون معلوم گشته است که بسیاری از این اطلاعات محقق گشته یا چه بسا فراتر از حد انتظار نیز در یوروفایتر ظاهر شده اند؛ بنابراین چیزی در حدود این اطلاعات را باید به عنوان تخمینی از اطلاعات دقیق و صحیح در نظر آورد: 

مشخصات قابلیتها
ماگزیمم سرعت: 2 ماخ در ارتفاع 11000 متر
زمان دستیابی به سرعت 1.5 ماخ در ارتفاع 35000 فوتی پس از هشدار برخاست: 2 دقیقه و 30 ثانیه
زمان لازم جهت برخاست: 7 ثانیه
سقف پرواز خدمتی: 18300 متر برابر 60000 فوت
 [External Link Removed for Guests] 

  پروازی جنگی با در نظر گرفتن سنگيني جنگ افزارهاي بارگذاري شده: 
  به زمین:   پست – پست – پست: 325 ناتیکال مایل برابر 601  
حمله به زمین:   بالا – پست – بالا: 750 ناتیکال مایل برابر 1389  
نبرد هوايي:   در نظر گرفتن 10 دقيقه پرواز تا رسيدن به هدف: 750 ناتيكال مايل برابر 1389  نبرد هوايي: 3 ساعت پرواز CAP يا پشتيباني نزديك هوايي:   ناتيكال مايل برابر 185  
برد عبوري (با دو مخزن خارجي سوخت):   ناتيكال مايل برابر 3706  
 تصویر 

پيوندها: [1] : BAE Systems, Warton, UK
[2] : The Air League, No. 7 December 1997
[3] : Eurofighter 2000, Hugh Harkins, Key Publishing, 1997
[4] : Defence Evaluation and Research Agency,   
 [External Link Removed for Guests]    
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 فروردین 1386, 6:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14946 بار

Re: يوروفايتر تايفون Eurofighter EF-2000

پست توسط Shahryar »

 
Reza6662 نوشته شده:  
 ...... بسياري موارد ديگر باعث شده اند جنگندهء Eurofighter Typhoon به عنوان بهترين جنگندهء غيراستيلث يا به عبارتي نسل 4 در جهان شناخته گردد...  


لطفا به اين نكته دقت شود كه يوروفايتر در كلاسه بندي جنگنده هاي نسل 4.5 قرار دارد. حتي اگر در اين مقاله ملاك نسل ها را فقط در ميزان توانائي استيلث فرض بدانيم ، باز هم يوروفايتر
بعد از F-22 در مكان دوم قرار خواهد گرفت. (Sunday Telegraph, 29.04.2007)

به جمله معروف در سايت يوروفايتر اشاره ميكنم: " The Eurofighter Typhoon is, by any standard, a stealthy aircraft "  
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1646
تاریخ عضویت: چهارشنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14912 بار
سپاس‌های دریافتی: 14993 بار

Re: يوروفايتر تايفون Eurofighter EF-2000

پست توسط oweiys »

به نام خداوند بخشاینده مهربان


حدود 80% از بدنه یوروفایتر از مواد جدید پوشانیده شده ؛ این موضوع نه تنها باعث افزایش نسبت وزن به قدرت هواپیما شده ، بلکه

استفاده از این مواد باعث رادار گریزی این پرنده هم شده است.


بیش از >70% از بدنه از الیاف کربن کامپوزیت(FCC) ؛ پوشش پلاستیکی آنتن رادار هم (GFRP) و تنها 15 از بدنه از فلز ساخته شده است

و 40 درصد از وزن هواپیما هم از CFC تشکیل شده است.

(منبع: typhoon.starstreak.net)

[External Link Removed for Guests]
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 260
تاریخ عضویت: شنبه 30 آبان 1388, 12:11 pm
سپاس‌های ارسالی: 1138 بار
سپاس‌های دریافتی: 1124 بار

Re:

پست توسط salam_2407 »

Sardar نوشته شده:يه کم اطلاعاتي از ويکي پديا برات ترجمه اش رو مينويسم
اسم کامل Eurofighter Typhoon
قیمت:78 هزار یورو


فکر نمی کنید قیمتش خیلی بیشتر از این حرفها باشه
اگر قیمت این جنگنده 87000 دلار باشه با 10 میلیارد دلار میشه 114942 فروند از این جنگنده خرید
آخر من از گیسوی تو ، خود را بیاویزم به دار
New Member
پست: 4
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 13 مهر 1389, 4:05 am
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: يوروفايتر تايفون Eurofighter EF-2000

پست توسط ashkangorji1369 »

3
تا صفر درقیمت اشتباه شده چون قیمت هر تیر موشک هارپون (ضد کشتی)720000 دلار است و هر اف16 بلاک ا حدودا 30 میلیون دلار میارزه(قیمت هواپیما از موشک بیشتره)در مورد رادارگریز بودن صرف استفاده از کامپوزیت باعث رادارگریزی نمیشه چون اف22 هم حدود 40 درصد تیتانیوم دارد و استفاده از الیاژ ram

باعث رادارگریزی میشه
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”