آشنایی با جنگنده دفاع هوایی میگ-21

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 28 اسفند 1384, 2:04 pm
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

آشنایی با جنگنده دفاع هوایی میگ-21

پست توسط آرمان »

همه چیز در مورد MiG-21، پیر اردک زشت! نویسنده: آرمان



تصویر
میگ 21، پر تولید ترین هواپیمای جنگنده جت جهان است که تا به حال طراحی و ساخته شده است. سریع، کوچک و چالاک است و تا حال، سینه آسمان اروپا، آسیا، آفریقا و حتی آمریکا را شکافته و با مدرن ترین و کشنده ترین جنگنده ها هم روبرو شده است. رکوردهایی که این جنگنده تا به حال کسب کرده است، گاه تا رکوردهایی که جنگنده ای مثل فانتوم به دست آورده پیش می رود. میگ 21 فیش بد، به خاطر رادار قدرتمند یا سیستم های الکترونیکی گران قیمت مشهور نشده است. بلکه این پرنده، هواپیمای یک خلبان زبده است و مانند موم، در دست یک خلبان با تجربه نرم است. موتورهای اعتماد پذیر، نگهداری آسان و قابلیت های زیاد در برابر این ویژگی ها، همه و همه دست به دست هم داده اند تا یکی از مشهور ترین جنگنده های جهان را به عرصه نبرد بیاورند. در این مقاله، مطالبی را در مورد این هواپیما، خصوصیات و مدل های مختلف آن از نظر می گذرانیم:

در حدود سال های 1956، غربیها تصویر های ناواضحی به وسیله هواپیماهای جاسوسی خود از هواپیمای جدیدی به دست آوردند که برای آن به منزله تهدیدی اساسی به شمار می رفت. پس از چندی، غربیها پی بردند که هواپیمای جدیدی در شوروی در دست طراحی است که فعلاً دو مدل از آن ساخته شده است. آن دو مدل، در حقیقت مدل های آزمایشی یک جنگنده رهگیر جدید بودند که قرار بود به زودی به تولید انبوه برسد. مدل نخست، Ye-2 نام داشت و برای اولین بار در فوریه ی 1955 نخستین پروازش را انجام داد. این نمونه، دارای بال هایی شدیداً پس گرا بود. نمونه ی دوم، Ye-5 نام گذاری شده و به موتورهای AM-9Ye مجهز شده بود. اما چون این موتورها برای به پرواز درآوردن این نمونه قدرت کافی نداشتند، از یک موتور راکتی هم در کنار این موتور برای نخستین پرواز در سال 1956 استفاده نمود. ناگفته نماند که این مدل، از بال های مثلثی شکل، که بعدها تمام مدل های میگ 21 بدین شکل در آمدند، استفاده می کرد. مدت ها غربیها بر این عقیده بودند طرح دوم با نام فیش بد لغو و طرح نخست با نام فیس پلیت آغاز شده است. اما مدتی بعد، کاملاً خلاف این عقیده ثابت شد و معلوم گردید که تولید فیش بد آغاز شده است. سرانجام، یکی از میگ 21 ها در سال 1959 به سرعت 2.05 ماخ دست پیدا کرد و بدین گونه نخستین جنگنده روسی شد که توانست از سرعت دو ماخ عبور نماید.



MiG-21 های نسل اول یا First Generation

مدل های نمونه میگ 21 دارای موتورهای بسیار اعتماد ناپذیر و ناسازگار با سرعت های بالا بودند. در اولین نمونه های تولید انبوه که با نام نسل اول شناخته می شد، این موتورها با موتورهای نمونه قویتر RD-11 تعویض گشته و بدین گونه میگ 21 نخستین اصلاح خود را پشت سر گذاشت. نسل نخست فیش بد دارای سکان عمودی بزرگتر، کاناپی جدیدتر، یک توپ قویتر، قطب نمای رادیویی، خلبان خودکار، سیستم IFF یا تشخیص دوست از دشمن و رادیوی چند کاناله بود. همچنین این مدل از میگ های 21 که با حرف F شناسایی می شوند، می توانستند دو موشک AA-2 آتول را زیر بال های خود حمل نمایند. به زودی، این مدل از فیش بد به کشورهای عضو پیمان وروشو صادر شد. به دلیل نبود مدل آموزشی این هواپیما، نیروی هوایی برخی از کشورها مانند المان شرقی، مجبور به آموزش خلبانان خود با همان مدل تک سرنشینه بودند. همین دلیل، موجب تولید میگ 21 مدل U شد که یک مدل آموزشی دو سرنشینه بود. این مدل، از سوی ناتو به «مونگول» معروف شد. تعدادی از فیش بد ها به کشورهایی چون چین و چکسلواکی نیز صادر شدند که هر دوی این کشورها، با دریافت اجازه تولید این هواپیما، خود به مونتاژ فیش بد مشغول شده و تعداد فراوانی از این هواپیما را تولید و وارد خدمت نیروی هوایی خود نمودند. کشورهای ایران، عراق، سریلانکا، زیمبابوه، تانزانیا و آلبانی از دریافت کنندگان بعدی این مدل فیش بد بودند.



MiG-21 های نسل دوم یا Second Generation

نسل دوم میگ 21، اصلاحاتی دیگر را برای بهبود برد این هواپیما و همچنین امکان انجام نبرد در هر شرایط آب و هوایی شامل می شد. مخروطی که در ابتدای دماغه میگ 21 قرار گرفته بود، تا اندازه زیادی برای جای دادن نخستین نسل رادارهای هواپیمای فیش بد، بزرگتر شد. چرخ های فرود، به منطور تحمل وزن بیشتر، بزگتر و همچنین از نظر مقاومت نیز به مقدار زیادی تقویت شدند. جالب این جاست که میگ 21 های مدل P، PF، PFM و SPS فاقد توپ دماغه هواپیما بودند. در ابتدا، شرکت مکدانل داگلاس هم در مورد فانتوم دچار همین اشتباه شد و توپی را برای هواپیمای فانتوم به صورت فابریک تعبیه نکرد. این تفکر بر این اساس بود که با توسعه موشک های نزدیک برد هوا به هوا، دیگر نیازی به توپ های دماغه هواپیما نیست. این ایده، در سال های بعد کاملاً رد شد، چنانکه اجباراً روی تمام هواپیماهای نسل بعد، وجود توپ یک امر اجتناب ناپذیر بود. مدل PF هواپیمای میگ 21، از موتورهای نسبتاً قویتری استفاده می کرد و همچنین، با کمک رادار ابتدایی خود، قادر به شلیک موشک گرمایاب AA-2 آتول بود. میگ 21 مدل PFV یک مدل ویژه از هواپیمای فیشبد بود که مخصوصاً برای ویتنام شمالی و مطابق با شرایط آب هوایی همیشه بارانی و مرطوب طراحی شده بود. میگ 21 هایی که تحویل نیروی هوایی هند شدند، قابلیت آن نصب یک توپ را به صورت جدا و در زیر بدنه داشتند.



MiG-21 های نسل سوم یا Third Generation

شاید نفرت انگیزترین هواپیمای فیشبد به نظر خلبانان، این نسل از میگ ها 21 باشد. این مدل از میگ 21، برد بیشتری دارد و این ویژگی مثبت را مدیون توانایی حمل بیش از 2620 لیتر سوخت است. این مدل، که با بیشتر با کد M و MF شناخته می شود، می تواند در حالتی که مخازن سوخت کاملاً پر باشند، دو موشک AA-2 اتول را حمل نماید. این تعداد در حالت حمل 850 لیتر سوخت، به چهار عدد موشک آتول افزایش می یابد. با این اوصاف، این هواپیما سنگین تر و کم تحرک تر است و در مانورهای هوایی، به خوبی ضعف عملکرد آن مشخص می شود. همین ضعف باعث شد تا یک مدل تکمیلی از این هواپیما با نام MiG-21 MF تولید شود که به موتورهای نیرومندتری مجهز بود و تا حدودی ضعف ناشی از وزن زیاد را می پوشاند. همچنین، مدل MF رادار جدیدتری نسبت به مدل های قبلی دارد. یکی دیگر از گزینه های اضافه شده در این مدل، سیستم خلبان اتوماتیک برای حفظ ارتفاع است که حدود زیادی خلبان را در ماموریت های طولانی یاری می کند. در طی جنگ افغانستان و جنگ ایران و عراق این مدل، نقش بسیار موثری را ایفا نمود. جالب این که این هواپیما، توانست در جنگ تحمیلی یک فروند اف-14 تامکت ایرانی را ساقط نماید. همین هواپیما با اویونیک غربی، می تواند موشک های ماترا را نیز حمل کند.



MiG-21 های نسل چهارم یا Fourth Generation

آخرین نسل هواپیماهای فیشبد، نسل چهارم این هواپیماهاست که با کد bis شناخته می شوند. این مدل، حاصل نتایج عملکرد تمام هواپیماهای نسل های پیشین است که با تجهیزات نسبتاً امروزی و سیستم های جدیدتر عرضه شده است. این مدل از موتوری کاملاً نیرومند به قدرت 16.000 پوند تراست بهره می جوید که کاملاً ضعف های ناشی از کمبود نیرو را رفع می نماید. همچنین، بیشتر تجیهزات اویونیکی یا الکترونیک پروازی آن از هواپیمای به مراتب پیشرفته تر میگ 23 به عاریت گرفته شده اند. آلمان شرقی از جمله دارندگان عمده این مدل به شمار می آید.



MiG-21 2000، نسل نامشخص میگ 21

شرکت لاهاو که یک شرکت اسرائیلی فعال در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیماست، با بهبود و تعویض بسیاری از تجهیزات میگ 21 فیشبد، این رهگیر کوچک را به یک جنگنده عالی برای حملات زمینی و همچنین یک رهگیر به مراتب قدرتمندتر از نمونه اصلی فیشبد تبدیل کرده است. این شرکت با نصب ایونیک غربی بر روی این هواپیما، ویژگی های این هواپیما را به میزان زیادی بهینه سازی نموده است. کاناپی یک پارچه، سیستم دست روی استیک یا HOTAS که بدون جدا شدن دست خلبان از استیک هدایت، می تواند سیستم های اساسی را کنترل کند، HUD یا سیستم نمایشگر اطلاعات پرواز در جلوی دید خلبان از موارد جدیدی هستند که بر روی میگ 21 نسل جدید نصب شده است. جالب است بدانید که این هواپیما به سیستم DASH نیز مجهز شده است. سیستم DASH یا Display And Sight Helmet شامل یک کلاه و تعدادی سنسورهای جانبی است که خلبان با بر سر نهادن این کلاه، می تواند تنها با نگاه کردن به هدف، روی هدف قفل نماید و دیگر نیازی به چرخاندن دماغه به سمت هدف برای قفل موشک نیست. در این سیستم زاویه چرخش سر خلبان نسبت به محور هواپیما محاسبه شده و با توجه به آن زاویه حرکت هدف نیز معین شده و رادار هواپیما موقعیت هدف را تشخیص می دهد.

میگ 21 هواپیمایی بسیار تاثیر گذار در عرصه هواپیماهای نظامی بوده و علی رغم کاستی های متعدد آن، اثرات آن غیر قابل اغماض است. از این هواپیما تا کنون بیش از 7.500 فروند ساخته شده که به خدمت بیش از 33 کشور دنیا در آمده اند. میگ 21، نتیجه درسهایی بود که روس ها از جنگ کره موسوم به «جنگ جت ها» آموخته بودند. عملکرد رادار میگ 21 به دلیل وجود ورودی هوا در دماغه آن، شدیداً محدود است، اما ویژگی هایی چون سبک بودن قدرت مانور زیاد مانع از خودنمایی زیاد این نقایص بودند. با وجود قدمت زیاد این هواپیما، فیشبد هنوز در نیروی هوایی بسیاری از کشور ها فعال است. انگار میگ 21 نمی خواهد هیچگاه به پرواز خود پایان بدهد.
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

.:: فيشبد زنده مي ماند ::.

پست توسط SAMAN »

بنام خدا
آشنایی با طرح ارتقای میگ های 21 بی-آی-اس/ Fishbed L
میگ-21 به عنوان جنگنده ایی چند کاره طراحی شده بود وطی چهل سال درشوروی توسعه داده شدوبعد ها بازنشسته شد اما صنعت هوانوردی شوروی بیکار ننشست و درصدد طراحی و توسعه ی این جنگنده به عنوان فرزندان آن-که از پیشکسوتان جنگنده های دنیا بود- برآمد وگونه هایی لایق از میگ-21 بوجود آورد.میگ-21 (بی-آی-اس) اکنون یکی از این هواپیماهاست که جانشین میگ-21 شده و با وجود زنده خود به طور فراوان در حال خدمت است
گونه های مختلفی از میگ-21 قبل از بی-آی-اس ساخته شدند اما تفاوت بی-آی-اس با آنها در بهبود بال و بدنه هواپیما-موتور-سیستم های ایونینک و سیستم های جنگ افزاری و تسلیحاتی و دیگر ابزار ها بود که دقیق تر هم شده بودند.
موتور جت جنگنده میگ-21 بی-آی-اس به شماره R-25-300تومانسکی به اندازه 3/1 از دیگر مدل های میگ-21(اصلی) نیرومند تراست.این افزایش قدرت در بی-آی-اس این اجازه را به این جنگنده داد تا کمپانی میکویان ظرفیت سوخت بیشتری را برای آن طراحی کند به طوری که بتواند آن را حمل کند(زیاد تر شد)و از برد بیشتر و مطلوب تری برخوردار شود.
تصویر زیبا و دیدنی میگ-21 ارتقا داده شده مجهز به موشک های R-73 و R-77
به شیشه جلوی میگ-21 دقت فرمایید!

 [External Link Removed for Guests]  
با ورود میگ های 21 بی-آی-اس در سال 1972 به خدمت در نیروی هوایی روسیه ناتو نام فیشبد-ال را به آنها داد.ناتو بعدا با نام گذاری فیشبد( ان ) که از محصولات و زیر شاخه های بی-آی-اس بود.این جنگنده (فیشبد ان) همان میگ بی-آی-اس بود که ابزارها وسیستم های آیونیک آن باز هم دقیق تر شدند و مهمتر اینکه یک آنتن(آی-ال-اس) که مربوط به جهت یابی میشد در زیر دماغه داشت.در هند نیز تحت نظر و لیسانس روسیه توسط کمپانی (اچ-آ-ال) در بین سال های 1980 تا 1987 چند صد فروند میگ-21 روسی به خوبی تولید شد.هند نیز با تولید بیش از 400 فروند به عنوان یک عامل تولیدکننده بی-آی-اس و چند مدل دیگر از میگ-21 که در حال خدمت بودند باقی ماند!
با این تعداد زیاد میگ-21 های بی-آی-اس باقی مانده و در حال خدمت میشد که طی یک برنامه ایی منطقی طرح ارتقای آنها را پیاده کرد.هند کاندید این طرح شد! تعداد میگ های ارتقا داده شده در این پیشنهاد به طور چشم گیری بیش از عملکرد خود کمپانی میگ و نیروی هوایی اسراییل(کشوری که به طور طعنه زنی{شاید به اعراب} در طی چندین جنگ میگ ها را دریافت کند) بود که قبلا این کار را انجام داده بودند. اسراییل تفاوت هایی در سطح ارتقای میگ هایش بوجود آورد که شامل بهتر کردن بال و بدنه آپگرید آیونیک و رادار جدید را در دستور کارش داشت. اسراییل میگ های 21 بی-آی-اس کامبوج و رومانی را ارتقا میدهد.اولین پرواز میگ 21 ارتقا یافته در می سال 1995 انجام شد.
تصاویر رادار تغیر داده شده میگ های 21 که توسط چین ساخته شد
 [External Link Removed for Guests]
[URL=http://www.10pix.com/show.php/121650_j7djl72.jpg.html]تصویر
[/URL]  
bis و توپ داخلی
تا قبل از ورژن میگ-21 بی-آی-اس هیچ کدام از مدل های میگ 21 که دارای تسلیحات توپ داخلی باشند وجود نداشت! این نقصی بزرگی بود که مانع امتیاز گیری و موفقیت میگ-21 در جنگ های هوایی میشد بدین منظورنیروی هوایی هند این مشکل را برطرف کرد و توپ داخلی را برای میگ-21 بی_ای-اس طراحی کرد.با ساخته شدن توپ23 میلیمتری داخلی برای میگ-21 بی-ای-اس دیگر تسلیحاتی(همان توپ) که باید حمل میشد در زیر بدنه و باعث ایجاد صدا ها و غرش و لرزه هایی هم میکرد به لایه هایی بالایی هواپیما آورده شد و توانایی شلیک 60 کلوله در ثانیه را به خود اختصاص داد.
تصویر میگ-21 bis و توپ داخلی آن
 [External Link Removed for Guests]  
اکنون کمپانی میکویان ام-آ-پی-او درصدد است که یک میگ-21 ارتقا یافته و پیشرفته با شکل جدید وآیونیک دقیق روسی و رادار جدید به اضافه سازگاری با حمل انواع موشک های هوا به هوای نسل جاری بسازد.در نمایشگاه هوایی پاریس(آیر شو) در سال 1995میگ 21 ارتقا داده شده به نمایش درآمد.
کاکپیت میگ-21 آپگرید شده موسوم به بی آی اس لانسر 3
 [External Link Removed for Guests]  
 [External Link Removed for Guests]  
مشخصات میگ-21 بی-آی-اس
خدمه:یک نفر
طول:15.76 متر
طول باله:7.15 متر
سرعت:در ارتفاع 42650 پایی(بیش از 12 کیلومتر)برابر 2.1 ماخ-سرعت متوسط در سطح دریا برابر 620 نات یا 1150 کیلومتر در ساعت
ارتفاع:4.13 متروزن خالی:5.4 تن
ماکزیمم وزن در حالت تیک آف:9.8 تن
برد:2175 کیلومتر با یک تانک رها شونده اضافی-همچنین دارای شعاع جنگی واقعی 500 کیلومتر یا 270 ناوتیکال مایلز (ناوتیکال مایلز یا همان nm واحد مایل دریایی)
سقف ارتفاع پروازی:17.5 کیلومتر همچنین با 50% سوخت و 2 موشک هوا به هوا تا 45275 پا بالا میرود.
پیشرانه:یک عدد موتور آر-25-300 توربو جت ساخت تومانسکی که اکنون کمپانی سویوز شده است-پس سوز با قدرت رانش 40.2 کیلونیوتن تا 69.7 و در حالت خشک وشرایط اضطراری تا 97.1 کیلونیوتن میرود
مهمات:
یک عدد توپ 23 میلیمتری(جی-اس-اچ-23)-دارای یک خط مرکزی و چهار نقطه حمل سوخت و تسلیحات زیر باله-قابلیت حمل مهمات تا4410 پوند یا 2 تن-حمل چهار راکت پد-یا 2 بمب500 کیلویی یا 250 کیلو گرمی-توانایی حمل 2 موشک ام-2 اتول 2 آر-3 یا آر-60 یا آفید آآ-8 موشک های هوا به هوا
نکته:میگ های مصری با تغییراتی توانایی حمل سایدویندر های پی و موشک های ماژیک آر550 را هم دارند.
کشور های دارنده میگ-21 بی-آی-اس:
افغانستان-الجزایر-آنگولا-کوبا-فنلاند-گینه-مجارستان-هند-لهستان-موزامبیک-رومانی-سوریه-روسیه-ویتنام-یمن و یوگوسلاوی
منابع:
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”