یکی از دوستان نوشته شده:
سلام و سپاس فراوان از صبر و حوصله شما که بدون هیچ منتی همراهم بودین برای رفع مشکل
آقای اسمونی مشکل از سوییچ فشاره که با ضربه هم درست نشد و باید تعویض بشه، خودم میتونم تعویضش کنم؟
.
و در اخر مطلبی خوندم که عینا براتون میزارم، نظرتونو در مورد صحت ودرستی اون میخوام بدونم.
بازم از شما بینهایت سپاسگزارم.
برخی از افراد به اشتباه گمان می کنند کلید A/Cتنها برای سرد کردن خودرو کاربرد دارد و از آن در زمستان استفاده نمی کنند. اما روشن کردن این کلید A/C سبب روشن شدن کمپرسور تهویه هوا میشود و بنابراین رطوبت موجود در فضای کابین کمترمی شود .
.
اگر این دکمه خاموش باشد سبب بخار گرفتن شیشه ها در اغلب مواقع می شود. در زمستان نیز می توانید این کلید را روشن کنید تا رطوبت هوا از بین برود و هوای مطلوب تر گردد.در هنگام سرما ی زیاد ، کمپرسور فعالیت چندانی ندارد و به صورت خودکار روشن و خاموش می شود و فشار زیادی به موتور خودرو وارد نمی شود.
سلام علیکم
قابلی نداشت دوست عزیز
بنده کار خاصی انجام ندادم . هر چه هست از لطفِ خدای متعال هست
.
1- خدا رو شکر که مشکل پبدا شد
اما باید مطمئن بشید که مشکل از سوئیچ هست واقعاً
.
باید 2 تا سیمش رو ازش جدا کنین و سر سیمها رو محکم به هم وصل کنین .
اگر کمپرسور کولر راه افتاد پس سوئیچ فشار مشکل داره
.
هشدار
نباید بیش از یکی دو دقیقه کولر روشن باشه وگرنه ممکنه قطعه ای در قسمت پرفشار بترکه از شدتِ فشار گازِ فشرده شده
.
سعی کنین با تقه های بیشتر عیبش رو برطرف کنین
اما مراقب باشین نشکنه وگرنه ممکنه گاز و روغن به شدت بزنه بیرون و به چشمها آسیب بزنه
.
تعویضش خیلی ساده هست ولی
اول باید گاز سیستم تخلیه بشه
.
جاهایی هست که گاز رو تخلیه و ذخیره میکنند و دوباره به سیستم تزریق میکنند تا هرینه به نصف یا کمتر کاهش دائه بشه
.
اگر در بازار سوییچ درجه یک و دو داریم بهترین رو بخرید
.
اگر بخواین خودتون عوصش کنین باید اول گاز رو تخلیه کنین از والوِ شارژ گاز و بعدش سوئیچ رو توض کنین و بعدش برید گاز بزنید توی سیستم
.
سوئیچ خراب و اورینگش رو دور نندازین
.
چه بسا بعد از باز کردنش هم بشه با فشار به سرش گیرش رو برطرف کرد و راه بیافته
.
شدید هم دیگه به فنا رفته و تعمیرشدنی نباشه
اللهُ أعلم
.
به هر حال اورینگش و خودش رو نگه دارین برای خریدِ مشابه , الان و در آینده
.
کلاً بهتره همیشه قطعات تعویضی برای نمونه نگهداری بشه .
.
.
2- در بیشتر ماشینهای ایرانی اگر در زمستان کولر رو روشن کنین باد بسیار سرد میزنه که قابل تحمل نیست
اگر هم در همون حالت , دکمه ی آبی/قرمز رو ببرین سمت قرمز , مسیر اواپراتور کلاً بسته میشه و هوا از مسیر رادیاتور بخاری رد میشه یعنی اواپراتور عملاً کاری نمیتونه انجام بده در رطوبت گیری
.
اگر در وسط باشه , نصف و نصف میشه یعنی نیمی از هوا میره سمت اواپراتور و رطوبت گیری و سرد میشه . نیمه ی دیگه میره برای بخاری و گرم میشه
این حالت قابل قبول هست و باعث کاهش رطوبت میشه
.
فشار به کمپرسور و موتور هم خیلی کمه چون به علتِ سردیِ هوای بیرون , گاز به سرعت خنک میشه در کندِنسر
.
ولی دریچه ی هوای تازه باید کاملاً بسته باشه تا هوای مرطوب بیرون نیاد توی اتاق وگرنه خیلی سریع دوباره اتاق پر از هوای مرطوب میشه
.
اگر لاستیکهای دور دربها و صندوق عقب هم باکیفیت و سالم نباشه باز هم خیلب یریع هوای مرطوب میاد توی اتاق
.
در کل بنده ترجیح میدم در روز سرد و بارانی که رطوب خیلی زیاده فقط بخاری رو از سمت شیشه جلو روشن کنم همراه با شیشه گرم کنِ عقب و بستن دریچه ی هوای تازه و باز گذاشتن یکی دو سانت از یک پنجره
.
اما در ماشینهای مدرن داستان خیلی متفاوته
فقط میزان رطوبت و دما رو انتخاب میکنیم و دیگه همه چیز اتوماتیک انجام میشه
در خارج هر چه قدر پول بدیم همونقدر هم آش میخوریم
در ایران هر چی هم پول بدیم باز هم آشی که عمداً بنجل و غیر استاندارد ساخته شده میدن بهمون
.
نکته مهم :
رطوبتِ زیر 40 درصد مضر هست و هر چه کمتر باشه هم مضرتر هست
رطوبت بیش از 45% هم مضر هست و باعث رشد قارچها و باکتریها و جلبکها میشه و بیماری زا هست
.
به نظر بنده 37% ایده آل هست
.
رطوبت کم باعث مشکل تنفش و مسدود شدن سبنوسها خصوصاً برای سینوسهای عغونی میشه و باعث خشک شدن مجاری بینی , سطح چشم , پوست , مو و ناخن میشه
.
رطوبتِ کافی اونقدر مهمه که برای ماشین هم دستگاه بخور سرد ساخته اند