عيب يابی خودرو

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4194
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4489 بار
سپاس‌های دریافتی: 8591 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

Aminjalalvand نوشته شده: پنج‌شنبه 19 فروردین 1400, 11:44 am دوستان فرمون ماشین به شدت سفت شده بنظرتون مشکل از هیدرولیکه یا جلو بندی؟

سلام
◼️ تسمه ی پمپ هیدرولیک فرمان رو چک کنید که سالم باشه

◼️ مخزن روغن هیدرولیک فرمان رو چک کنید که روغنش کمتر از مینیموم MIN نشده باشه . بهتره همیشه روی ماکسیمم MAX باشه.

◼️ اگر تسمه و روغن هیدرولیک مشکلی نداره و تصادف شدید هم نداشتید پس ممکنه پمپ هیدرولیک خراب شده که علتش می‌تونه کثیفیِ بیش از حدِ روغن هیدرولیک و درنتیجه صدمه دیدنِ پروانه ‌ی پمپ باشه
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4194
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4489 بار
سپاس‌های دریافتی: 8591 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده:سلام دوستان .

1- آیا لاستیک های نو، نیاز به بالانس روکار دارن؟
شنیدم اگر لاستیک ها حتی خیلی کم هم بالانس نباشن هم جلوبندی رو آسیبب میزنن هم خود لاستیک ها زود دچار فرسایش میشن.

2- بر اساس تجربه و همچنین شنیده ها، خودروهایی که چرخ هاشون مشکل عدم بالانس دارن، بهترین بالانس براشون ، بالانس روکار هست.
و اینکه چرخ رو دربیارن و بالانس کنن اصلاً فایده ای نخواهد داشت... پس این دستگاه ها به چه دردی میخوره وقتی کارایی نداره و بعد از بالانس توسط این دستگاه ها، هیچ مشکلی حل نمیشه؟

سلام

با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، ماه خیر و برکت و معنویت .

ماهِ توجه به مهمترین موضوعِ زندگیِ هر انسان که همانا قبول شدن در امتحانِ الهی در دنیا هست برای اثباتِ لیاقت و شایستگی داشتن برای سکونت در بهشت موعود .
جسارتاً ، آموزش توبهٔ واقعی برای علاقمندان


◼️ بالانس بودنِ چرخها بسیار اهمیت داره ولی متاسفانه اکثر مردم فکر می‌کنند که بالانس نبودنِ چرخها اهمیت چندانی نداره و یا فقط وقتی که ماشین شدیداً لرزش داره باید بالانس بشه !!!

◼️ بالانس نبودنِ چرخها هر چقدر هم که کم باشد باعث صدمه دیدن لاستیک‌ها ، سیستم جلوبندی ، کمکها و فنرها , سیستم فرمان ، بلبرینگهای چرخها ، پلوس‌ها ، بدنه و اتاق و غیره میشه .

◼️ لاستیک‌ها و دیسک‌های ترمز و رینگ‌ها بنجل و غیراستاندارد شده و این تاثیر زیادی داره در لرزش چرخها و صدمه دیدن قسمت‌های مختلف ماشین .

◼️ بهترین تست برای بالانس بودن چرخها اینه که با رعایت همه‌ی نکات ایمنی ، همه‌ی چرخهای کِشنده روی جک زده بشه و با دنده ی آخر ، سرعت تدریجاً زیاد بشه تا حد ۱۳۰ کیلومتر و هیچگونه لرزشی نباید در چرخها و بدنه و فرمان حس بشه .
برای ماشینهای دفرنسیال جلو ، چرخهای جلو ، و برای ماشینهای دفرنسیال عقب باید از چرخهای عقب برای تست روکار استفاده بشه .


◼️ حتی اگر دقیقترین دستگاههای بالانس کامپیوتری رو هم داشته باشید و کاملاً هم سالم و کالیبره باشه باز هم ممکنه به علت عدم بالانس دیسک ترمز و سایر قطعاتِ چرخنده ، لرزش احساس بشه هنگام تستِ بالانس روکار

◼️ برای ماشینهای دفرنسیال جلو ، چرخهای عقب رو هم میشه نصب کرد جلو و تست کرد که آیا واقعاً بالانس هستند یا نه .

◼️ هیچوقت به حرف تعمیرکار اعتماد نکنید . همیشه روکار تست کنین تا مطمئن بشید چرخها واقعاً بالانس هستند یا نه .

◼️ برای ماشینهای دفرنسیال جلو ، هرگز با چرخهای روی جک زده و فرمانِ پیچیده نباید سرعت رو از ۲۰ کیلومتر بالاتر ببرید وگرنه پلوسها به شدت صدمه می‌بینه . فرمان باید کاملاً مستقیم باشه . پلوسها ساخته نشده تا با فرمان پیچیده بتونه در سرعت زیاد بچرخه . خصوصاً اگر بنجل باشه و گریسش هم کم باشه .

◼️ بالانس کردنِ روکار هم خیلی بهتره چون بالانس کردن و تست کردن همزمان انجام میشه .

◼️ حتی اگر چرخها رو روی دستگاه کامپیوتری بالانس کردند ، بعدش باید حتماً روی کار و روی جک تست کنین که آیا واقعاً بالانس هستند یا نه . چرخها وقتی روی جک هستند ، هیچ فشار و وزنی روی چرخها نیست و درنتیجه کوچکترین لرزشی فوراً نمایان میشه

◼️ بالانس کردنِ روکار گاهی وقت گیر هست به علت تجربه و مهارتِ کمِ مکانیک .

◼️ برای فردی که ماشینش رو دوست داره و میخواد همیشه سالم و تنظیم و بالانس باشه ، بهتره ماهی یک بار این تست انجام بشه و یا حداقل ۲ ماه یکبار .
چون گاهی حتی چند دقیقه بعد از بالانس کردن چرخها ، بالانس به هم می‌ریزه به علت درست نصب نشدنِ وزنه‌های سربی و کنده شدنش .
پس همیشه در هنگام رانندگی ، لرزش فرمان و بدنه رو زیر نظر داشته باشید .

◼️ چرخهای جلو رو تک‌تک هم میشه روی جک زده و بالانس کرد ولی به گیربکس و دیفرانسیل فشار میاد چون یک چرخ ثابته و نمیچرخه پس بهتره با رعایت تمام نکات ایمنی هر دو چرخ ، ۲ سانت از زمین بیاد بالاتر .
✓پشت و جلوی چرخهای عقب بایستی با ۴ آجر مهار بشه در این تست
✓ ترمز دستی هم باید تا آخر کشیده شده باشه و روی زمین صاف و کاملاً افقی انجام بشه .

◼️مسئولیت رعایت نکات ایمنی و درست انجام دادن کارها و هر گونه خسارت جانی و مالی بر عهدۀ خوانندگان این مطالب هست . بنده و این سایت هیچگونه مسئولیتی نداریم .
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4194
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4489 بار
سپاس‌های دریافتی: 8591 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده: با سلام
ماشین ساینا مدل 1399، هنگام ترمز در بین سرعت های 50 تا 60 فرمان لرزش داره و زیر پا هم مقداری لرزش هست... بردم نمایندگی سایپا، سرپرست شون نشست پشت ماشین و باهاش دور زد... گفت اگر از دیسک باشه، باید در سرعت های 90 تا 100 وقتی ترمز میگیریم ، فرمان بلرزه که مال شما نمی لرزه پس دیسک سالم هست و اصلا از دیسک نیست...

خرابی دیسک رو رد کردن اما نظر قطعی که مشکل از چیه ندادن... گفتن شاید از لاستیک ها باشه...


بنظرتون مشکل از چیه و چطور چک کنیم؟

سلام

فرا رسیدن عید سعید فطر بر همگی مبارک .

◼️ طبق اطلاعات بنده ، علتِ لرزش ماشین هنگام ترمز گرفتن ، تاب داشتن یک یا چند دیسک ترمز هست .

◼️ جزئیات لرزش رو توضیح بدین تا ببینم آیا میشه علت دیگه ای براش پیدا کرد یا نه .

به این سوالها پاسخ بدین :

۱- از چه وقت اینجوری شده ؟ بعد از تعویض لاستیکها ؟ بعد از تعویض لنتها ؟ بعد از یک تصادف ؟

۲- آیا موقع لرزش اگر فرمان رو رها کنید ماشین به یک طرف کشیده میشه ؟

۳- در سرعتهای کمتر و بیشتر از ۵۰ و ۶۰ هم آیا با ترمز گرفتن ، ماشین به یک طرف کشیده میشه ؟

۴- آیا بدون ترمز هم در خیابان یا جاده ی کاملاً صاف و بی دست انداز و بدونِ وزش باد از بغل ، باز هم ماشین به یک طرف کشیده میشه ؟

۵- چرخهای جلو رو تک تک تا ۱ سانت بزنید روی جک و خیلی آرام بچرخونید . آیا رینگ کمی تاب داره ؟ یا کاملاً سالم و بدونِ تاب هست ؟ لاستیک چی ؟ آیا کاملاً سالم و بی تاب هست یا کمی تاب داره به چپ و راست ؟ اگر تاب داره ، چند میلیمتر چپ و راست میشه ؟

۶- آیا روی جک ، لاستیکها تابِ کله ندارند یعنی تابِ بالا پایین شدن نداره ؟ (یعنی از لاستیک با کاشی فقط ۳ میلیمتر فاصله داشته باشه ، آیا با چرخاندن لاستیک این فاصله کم و زیاد میشه ؟ اگر بله ، چند میلیمتر بالا و پایین میشه ؟ ) .‌
برای تشخیص تاب رینگ و تاب لاستیک باید یک چیز که نسبتاً سنگین باشه بذارید روی زمین در کنار رینگ و لاستیک به طوری که فقط یکی دو میلیمتر با لبه ی رینگ فاصله داشته باشد تا هنگام چرخاندن تایر بدونید تاب داشتن رو تشخیص بدین .

۷- چرخها رو تک تک باز کنید و یک میخ یا پیچ رو طوری به ساق کمک بچسبانید که سر پیچ یا میخ یا خودکار فقط یک میلیمتر با لبه ی دیسک ترمز فاصله داشته باشه و میخ یا خودکار اصلاً هم تکان نخوره .
حالا دیسک رو آروم بچرخونید . آیا فاصله‌ی دیسک از میخ کم و زیاد میشه ؟ اگر بله ، چقدر ؟ آیا فقط چرخِ یک سمت اینجوریه ؟ یا هر ۲ طرف ؟

۸- روی زمینِ کاملاً صاف ، دو تخته بچسبانید به چرخهای جلو و فاصله ی سرهای جلویی تخته‌ها و سرهای عقبی تخته ها رو با متر اندازه بگیرید .
آیا کاملاً با همدیگه موازی هستند ؟
باید حتی یک میلیمتر هم اختلاف نداشته باشند وگرنه معنیش اینه که چرخهای جلو با همدیگه موازی نیستند و این یک علتِ بزرگ برای کشیدن به چپ و راست و لاستیک سابی هست و شاید باعث لرزش هنگام ترمز هم بشه .

۹- با رعایت نکات ایمنی ، هر دو چرخ جلو رو بزنید روی جک تا ۱ سانت بالای زمین باشه . حالا چپ و راست چرخها رو تک تک بگیرید و محکم و با قدرت تکون بدین . آیا لقی نداره ؟
با مشت به چپ و راست لاستیک‌ها بکوبید . آیا لقی نداره ؟
هر گونه لقی معنیش اینه که جلوبندی مشکل داره و با ترمز گرفتن باعث لرزش جلوبندی میشه .

۱۰ - اگر در ترمز ماشین شما ، دیسک‌های جلو فقط یک پیستونِ ترمز داره پس وقتی که چرخها رو باز میکنید برای چک‌ کردنِ تابِ دیسکها ، یک نگاهی هم به انتهای هر دیسک بندازین . آیا ضخامتشون در هر چرخ مساوی با همدیگه هست ؟ یا یک لنت بیشتر ساییده شده ؟
اگر تفاوت دارند معنیش خشک بودنِ دو تا پیچهای کالیپر هست و باید باز بشند و تمیز بشند و کمی گریسمالی بشند و دوباره نصب بشند .
کالیپر همون قطعه‌ای هست که انتها رو داخلش قرار می‌دیم .

در ماشینهایی که دیسک ترمز فقط یک پیستون داره ، کالیپر به صورت کشویی به چپ و راست حرکت می‌کنه . دو تا پیچش هم گردگیری لاستیکی داره . باید همون دو تا پیچ باز بشه و تمیز و گریسمالی بشه تا کالیپر به نرمی حرکت کنه وگرنه یک لنت بیشتر از دیگری ساییده میشه و ترمزها هم ضعیف میشه و شاید باعث لرزش هم بشه .

در صفحه ی آخر تاپیک صرفه‌جویی در هزینه‌های خودرو توضیح کاملش رو نوشته ام .

۱۱ - آیا فرمان خلاصی نداره ؟
حتی دو سه میلیمتر خلاصی هم می‌تونه تاثیر گذار باشه در تعادل ماشین و کنترل ماشین

برای تست خلاصی فرمان ، بایستی فرمان کاملاً مستقیم باشه و فرمان رو فقط سه چهار میلیمتر چپ و راست کنید . باید چرخها هم باهاش چپ و راست بشه . اگر فرمان لقب داره پس معنیش خلاصی داشتن فرمان هست که باید عیب یابی و تعمیر بشه

[
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4194
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4489 بار
سپاس‌های دریافتی: 8591 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده: سلام

آیا امکان هست که تعویض روغن هیدرولیک فرمان بدون وکیوم انجام بشه ؟
یعنی لوله خروجی به مخزن روغن هیدرولیک فرمان رو باز کنیم و لوله رو بذاریم داخل یک قوطی نوشابه 1.5 لیتری... بعد از مخزن روغن جدید بریزیم تا وقتی که روغن خروجی داخل شیشه نوشابه به رنگ شفاف یعنی روغن جدید دربیاد
این یعنی روغن جدید داخل سیستم هیدرولیک هست... بعد هم لوله خروجی رو بزاریم سرجاش...

چون مخزن یک لوله ورودی داره و یک خروجی...
این طور ساده تر نیست؟ هوا هم نمیگیره چون همیشه روغن داخل سیستم هست...

فقط یک سوال:
وقتی خرک زدیم زیر ماشین، در حالت خاموش فرمون رو بچرخونیم تا روغن بریزه داخل شیشه نوشابه و تخلیه بشه یا در حالت خاموش؟

سلام
بله . بدون ساکشن (مکش )هم میشه روغن سیستم هیدرولیک فرمان رو تعویض کرد .
باید در حالتِ موتور خاموش تخلیه بشه .

در یوتیوب کلیپهای زیادی هست که روش تعویض روغن هیدرولیک فرمان بدون دستگاه ساکشن (دستگاه مکنده ) رو آموزش میده
[External Link Removed for Guests]
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”