سلام دوستان
نکات مهم در مورد واشر سرسیلندر :
اگر مکانیک به شما گفت واشر سرسیلندر باید عوض بشه ، مطمئن بشید که درست تشخیص داده و یا قصد کلاهبرداری و خرج تراشی و اینها نداره .

اگر مشکل فقط کم شدن آب رادیاتور به مقدار بسیار کم هست، پس بهتره اول از محلول نشت گیر استفاده کنید که هزینه ی بسیار کمی داره نسبت به هزینههای تعویض واشر سرسیلندر .
بهترینش که بنده استفاده کردم ، محلول نشت گیر پریستون prestone هست که آمریکایی و بسیار کارآمد هست .
[External Link Removed for Guests]

شبیه شامپو هست که پودری مثل پودر پوست گردو !! در اون هست . البته کف نمیکنه اصلاً ولی نشتیهای مخفی رو کاملاً میبنده .
اگر در رادیاتور کهنه و پر از رسوب استفاده بشه حتی باعث گرفتن و مسدود شدن لولههای رسوب گرفته ی داخل رادیاتور هم میشه و باعث جوش آوردن موتور میشه . پس نباید در رادیاتور کهنه و رسوبِ زیاد گرفته استفاده بشه

حتی از مقدار یک قاشق زردچوبه هم میشه استفاده کرد و نتیجه رو تست کرد و اگر لازم شد بیشتر ریخت . یعنی با زیر نظر گرفتن مقدار کم شدنِ آب رادیاتور و مدتِ کن شدنش میشه فهمید که استفاده از محلول نشت گیر و یا زردچوبه آیا مؤثر بوده یا نه .

سرسیلندر اگر تابِ زیاد نداشته باشه پس اصلاً نیازی به کف تراشی نداره و ممکنه فقط برای پول بیشتر گرفتن هست که میخوان سرسیلندر رو بفرستند کف تراشی .
معمولاً اگر تاب سرسیلندر از ۲۵ صدم میلیمتر یعنی ربع میلیمتر و یا یک پنجم میلیمتر بیشتر باشه باید بره کف تراشی .

تراشکار اگر ناوارد باشه ممکنه خیلی بیش از حد کف تراشی کنه . مثل دندانپزشکی که بیش از حد دندان رو تراش بده و بیخودی برسونه به عصب و دیگه چارهای جز عصب کُشی نباشه که هزینههای اون خیلی بیشتر از پر کردنِ معمولی هست .
در بازار واشرهایی هست که مخصوص سیلندرهای کف تراشی شده هست یعنی ضخامتش بیشتر از واشر سرسیلندر استاندارد هست تا بتونه مقدار کف تراشی شده رو جبران کنه .
درست مثل پیستونهایی که قطرش کمی بیشتر از استاندارد هست و مخصوص سیلندرهای تراش خورده و گشاد شده هست

بسیار مهم :

در مورد تراشکاری سیلندرها هم اگر موتور قبلاً تراشکاری نشده باشه و به اصطلاح صفر باشه و پیستونها هم صفر باشه و موتور روغن سوزی داشته باشه و علتش هم از گشاد شدن سیلندرها باشه پس فقط رینگهای پیستونها باید عوض بشه و رینگهای یک شماره بزرگتر نصب بشه بدون هیچگونه تراشکاری و بدون تعویض پیستونها .
دفعه ی بعدش هم اگر در بازار رینگهای بزرگتر باشه پس باز هم فقط رینگها باید عوض بشه.

دفعه ی بعدش دیگه باید پیستونها عوض بشه و پیستونهای یک درجه بزرگتر از استاندارد نصب بشه چون سیلندرها دیگه بیش از حد گشاد شده بر اثر سایش و فرسایش

مکانیکهای ناوارد و یا شیاد از همون دفعه ی اول به جای تعویض رینگها ، بدنه ی موتور رو میفرستند تراشکاری و نصب پیستونهای بزرگتر برای پول بیشتر گرفتن .

گاهی اونقدر از خدا بی خبر و بی وجدان هست که به دروغ میگه موتور رفته تراشکاری و پیستونها عوض شده درحالیکه فقط رینگها رو عوض کرده .

اگر در ماشین شما بوق هشدار برای بالا رفتن حرارت موتور وجود نداره بهتره خودتون نصب کنید چون میتونه میلیونها تومن در هزینههای خودرو براتون صرفهجویی کنه .

این سیستم رو در بازار الکترونیک میفروشند که حدود ۱۲۰ تومن هست و مقدار حرارت برای هشدار دادن رو خودتون تعیین میکنید . بر فرض مثال ، ۱۰۰ درجه .
[External Link Removed for Guests]

سنسور این سیستم روی بدنه ی موتور و یا سرسیلندر چسبانده میشه با گیرهی فلزی و یا چسب دوقلو و سیمش باید به خوبی پوشانده و روکش بشه تا حرارت موتور بهش صدمه نزنه .
نشانگر هم در زیر داشبورد و یا روی داشبورد سمت راننده نصب میشه .

بنده یک رنو پی کی دیدم که از ارزانترین ماشینهای ایران هست و بوقِ هشدارِ حرارت زیاد داشت (engine overheat alarm ) .


برای کسانی که حرفهای نیستند و عادت نکردهاند که در حین رانندگی ، چند دقیقه یک بار در جای مناسب ، یکی نگاهِ یکی دو ثانیه ای بندازند به آمپرهای حرارت و روغن و غیره ، این سیستم خیلی مفید هست .
عکسهای سیستم کنترل دما با خروجی رله .
یعنی میتونید یک زنگ الکترونیکی یا بازر ( buzzer) رو به خروجی وصل کنید تا هر وقت که حرارت به حدی که تنظیم کردهاید رسید ، بوق هشدار بزنه .
[External Link Removed for Guests]

دقت کنید که باید سیستمی بخرید که با برق ۱۲ ولت کار میکنه نه ۲۲۰ ولت .

بهتره تاپیک صرفهجویی در هزینههای خودرو رو تدریجاً بخونید .