عيب يابی خودرو

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰, ۶:۰۸ ق.ظ

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط Hatamifar »

سلام
حدود 2 هفته پیش دیسک وصفحه پراید 111 رو تعویض کردم
اما هنوز بوی صفحه مید ه
اما ماشین که درجا کار میکنه بو نداره
کلاج هم درگیر نیست
لطفا راهنمایی کنید ممنون 🙏🏿🙏🏿
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4327
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4606 بار
سپاس‌های دریافتی: 8673 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده: دوستان
از درب باک بوی بنزین میاد و مصرف هم بیشتر شده
آیا اورینگ محلِ نصب عوض شدنیه؟
و آیا بیشتر شدن مصرف سوخت به این ربط داره؟
جاده ۸ شهر 10.5
اس دی مدل ۹۰

سلام
◼️ بنزین های یورو ۴ تا یورو ۶ تبخیرشون خیلی زیاد هست و باید باک خودرو کاملاً کیپ باشه تا بخارهای بنزین که خیلی هم زیاد هست نتونه از باک فرار کنه .

◼️همچنین باید خودرو مجهز به سیستم کانیستر canister باشه تا وقتی که موتور روشن هست ، هر چند ثانیه یک بار ، بخارهای جمع شده در باک بره توی مانیفولدِ هوا و سپس سیلندرها و بسوزه و مصرف بشه .

◼️ این جور خودروها وقتی که درب باکش رو باز می‌کنیم خصوصاً در گرما ، صدای فسسس مثل صدای باز کردن درب شیشه ی نوشابه ی گازدار رو می‌شنویم که علامت سالم بودن باک و نبودن راه فرار بخار بنزین هست .
◼️ ماشینی که داخلش و یا بیرونش بوی بنزین میاد پس یا استاندارد ساخته نشده و یا باک و سیستم کانیسترش مشکل داره .

◼️ ماشینی هم که چند دقیقه یک بار داخلش بوی بنزین میاد ، سیستم کانیسترش و خصوصاً شیلنگ انتقال بخار به موتور و حباب گیرش مشکل داره .

◼️ در ماشینهای استاندارد ، سیستم کانیستر یک شیر برقی داره که معمولاً در کنار موتور هست و هر چند ثانیه یک بار برقدار میشه توسط کامپیوتر و راه عبور بخارهای بنزین به مانیفولدِ هوا باز میشه و بخارها کشیده میشه توی سیلندرها و میسوزه و مصرف میشه .

با یک ولتمتر که روی ۱۲ ولت دی سی 12VDC تنظیم شده میشه این شیر برقی رو چک کرد ( با موتور روشن)
کافیه سیم‌های ولتمتر رو بزنیم به پایه‌های مثبت و منفیِ شیر برقی تا برقدار شدنش رو ببینیم .
==================================

◼️ مصرف زیاد ، علتهای دیگه ای هم داره مثل رسوب گرفتن رگولاتور سوخت و درنتیجه بالارفتن فشار سوخت در پشت انژکتورها و درنتیجه زیاد شدنِ پاشش انژکتورها .

◼️ نکته مهم :

بسیاری از مردم نمی‌دونند که انژکتور فقط یک شیر برقی هست و از کامپیوتر ۱۲ ولت برق مستقیم ( دی سی )میگیره و باز میشه و سوخت ازش پاشیده میشه به علت فشار دار بودنِ سوخت هم اینه که فشار توسط پمپ بنزین تولید میشه .

◼️اگر پمپ بنزین به دلیلی خاموش بشه ، دیگه یک قطره بنزین هم از انژکتورها پاشیده نمیشه حتی اگر ۲۴ ساعت هم برقدار و روشن باشه و مسیر عبور سوخت باز باشه .
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4327
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4606 بار
سپاس‌های دریافتی: 8673 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده: سلام
ریموت ماشین بگیر نگیر داره و درست کار نمیکنه
شک کردم به باتریش رفتم باتریشو عوض کردم بازم همین وضعیت داره

سلام

◼️ اگر باز هم بگیر نگیر داره پس ممکنه :

۱- عیب از دکمه ی ریموت باشه

۲- عیب از جای نصب باتری باشه مثلاً ممکنه اکسیده شده یا سولفاته شده

بهش میگن میکروسوییچ

باید ریموت رو باز کنید و جای باتری رو چک کنید

بعدش باتری رو نصب کنید و از پشت مدارش با یک تکه سیم ، پایه‌های دکمه رو به هم وصل کنید . اگر ریموت عمل کرد پس دکمه عمرش تمام شده و بایستی عوض بشه .

شاید هم لحیمش شکسته و فقط باید لحیم بشه

یکی از دوستان نوشته شده:امروز تو ماشین ( پراید) بوی سوختگی میومد و اگزوز رو که نگاه کردم انگار دوده مشکی میده در حالی که قبلا اینطور نبود..

مشکل از چی میتونه باشه؟
ضمناً چند وقت پیش ماشین رو تنظیم موتور بردم و خیلی تمیز شده بود الان باز حس میکنم خوب راه نمیره.

سلام

◼️بوی سوختنِ چی ؟ روغن ؟ سیم ؟ خام سوزی ؟ لاستیک ؟ لنت و صفحه کلاچ ؟ جواب این سوالها مهم هست برای عیب یابی

◼️ دوده ی سیاه و دودِ سیاه معنیش مصرفِ سوختِ بیش از حد هست .

بستگی داره موتور کاربراتوری باشه یا انژکتوری

◼️در کاربراتوری ، تنظیم نبودن شناورِ توی کاربراتور باعث پر شدنِ بیش از حدِ حوضچه ی بنزین و درنتیجه مَکِشِ سوخت زیاد توی مانیفولدِ هوا میشه

◼️ در موتور انژکتوری ، معیوب بودن رگولاتور سوخت و یا کثیف بودنش باعث بالا رفتن فشار سوخت در پشت انژکتورها و درنتیجه افزایش پاشش سوخت از انژکتورها میشه

◼️ باید فشار سوخت توسط فشارسنج استاندارد اندازه‌گیری بشه و مطابق مقدار نوشته شده در کاتالوگ تعمیرات خودرو باشه

◼️ چکه داشتن انژکتور تاثیری در مصرف نداره چون موقع کار کردنِ موتور ، انژکتورها اونقدر سریع باز و بسته میشه که فرصتِ نشت دادن پیدا نمیکنه .

◼️ رگولاتور سوخت در بعضی ماشینها داخل باک هست مثل ماتیز . در بعضی دیگه در کنار موتور هست و در بعضی دیگه در زیر ماشین نزدیک باک .
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4327
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4606 بار
سپاس‌های دریافتی: 8673 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

با سلام

◼️ یادآوری :
◼️ در بعد از فصلِ گرما هم بایستی هر ۲ یا ۳ هفته یک بار کولر گازیِ خانگی‌ و خودرو حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه در وسطِ روز کار کنه تا گاز و روغن در سیستمِ کولر گردش کنه تا اورینگهای لوله‌های گاز و اورینگهای سایر قطعات چرب بشه و چرب بمونه وگرنه خشک نشه .
◼️ خشک شدنِ اورینگها باعث نشت گاز از سیستم و کلی هزینه برای نشت یابی و تعمیر و گاز زدن میشه .
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4327
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4606 بار
سپاس‌های دریافتی: 8673 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام دوستان

نکات مهم در مورد واشر سرسیلندر :

◼️ اگر مکانیک به شما گفت واشر سرسیلندر باید عوض بشه ، مطمئن بشید که درست تشخیص داده و یا قصد کلاهبرداری و خرج تراشی و اینها نداره .

◼️ اگر مشکل فقط کم شدن آب رادیاتور به مقدار بسیار کم هست، پس بهتره اول از محلول نشت گیر استفاده کنید که هزینه ی بسیار کمی داره نسبت به هزینه‌های تعویض واشر سرسیلندر .

بهترینش که بنده استفاده کردم ، محلول نشت گیر پریستون prestone هست که آمریکایی و بسیار کارآمد هست .
[External Link Removed for Guests]

◼️شبیه شامپو هست که پودری مثل پودر پوست گردو !! در اون هست . البته کف نمیکنه اصلاً ولی نشتیهای مخفی رو کاملاً می‌بنده .
اگر در رادیاتور کهنه و پر از رسوب استفاده بشه حتی باعث گرفتن و مسدود شدن لوله‌های رسوب گرفته ی داخل رادیاتور هم میشه و باعث جوش آوردن موتور میشه . پس نباید در رادیاتور کهنه و رسوبِ زیاد گرفته استفاده بشه

◼️حتی از مقدار یک قاشق زردچوبه هم میشه استفاده کرد و نتیجه رو تست کرد و اگر لازم شد بیشتر ریخت . یعنی با زیر نظر گرفتن مقدار کم شدنِ آب رادیاتور و مدتِ کن شدنش میشه فهمید که استفاده از محلول نشت گیر و یا زردچوبه آیا مؤثر بوده یا نه .

◼️ ◼️ سرسیلندر اگر تابِ زیاد نداشته باشه پس اصلاً نیازی به کف تراشی نداره و ممکنه فقط برای پول بیشتر گرفتن هست که می‌خوان سرسیلندر رو بفرستند کف تراشی .

معمولاً اگر تاب سرسیلندر از ۲۵ صدم میلیمتر یعنی ربع میلیمتر و یا یک پنجم میلیمتر بیشتر باشه باید بره کف تراشی .

◼️ تراشکار اگر ناوارد باشه ممکنه خیلی بیش از حد کف تراشی کنه . مثل دندانپزشکی که بیش از حد دندان رو تراش بده و بیخودی برسونه به عصب و دیگه چاره‌ای جز عصب کُشی نباشه که هزینه‌های اون خیلی بیشتر از پر کردنِ معمولی هست .

◼️ در بازار واشرهایی هست که مخصوص سیلندرهای کف تراشی شده هست یعنی ضخامتش بیشتر از واشر سرسیلندر استاندارد هست تا بتونه مقدار کف تراشی شده رو جبران کنه .
درست مثل پیستونهایی که قطرش کمی بیشتر از استاندارد هست و مخصوص سیلندرهای تراش خورده و گشاد شده هست


◼️ ◼️بسیار مهم :

◼️ در مورد تراشکاری سیلندرها هم اگر موتور قبلاً تراشکاری نشده باشه و به اصطلاح صفر باشه و پیستونها هم صفر باشه و موتور روغن سوزی داشته باشه و علتش هم از گشاد شدن سیلندرها باشه پس فقط رینگهای پیستونها باید عوض بشه و رینگهای یک شماره بزرگتر نصب بشه بدون هیچگونه تراشکاری و بدون تعویض پیستونها .

دفعه ی بعدش هم اگر در بازار رینگهای بزرگتر باشه پس باز هم فقط رینگها باید عوض بشه.

◼️دفعه ی بعدش دیگه باید پیستونها عوض بشه و پیستونهای یک درجه بزرگتر از استاندارد نصب بشه چون سیلندرها دیگه بیش از حد گشاد شده بر اثر سایش و فرسایش

◼️ مکانیک‌های ناوارد و یا شیاد از همون دفعه ی اول به جای تعویض رینگها ، بدنه ی موتور رو می‌فرستند تراشکاری و نصب پیستونهای بزرگتر برای پول بیشتر گرفتن .

◼️ گاهی اونقدر از خدا بی خبر و بی وجدان هست که به دروغ میگه موتور رفته تراشکاری و پیستونها عوض شده درحالیکه فقط رینگ‌ها رو عوض کرده .

◼️ ◼️ اگر در ماشین شما بوق هشدار برای بالا رفتن حرارت موتور وجود نداره بهتره خودتون نصب کنید چون می‌تونه میلیونها تومن در هزینه‌های خودرو براتون صرفه‌جویی کنه .

◼️این سیستم رو در بازار الکترونیک می‌فروشند که حدود ۱۲۰ تومن هست و مقدار حرارت برای هشدار دادن رو خودتون تعیین میکنید . بر فرض مثال ، ۱۰۰ درجه .
[External Link Removed for Guests]

◼️سنسور این سیستم روی بدنه ی موتور و یا سرسیلندر چسبانده میشه با گیره‌ی فلزی و یا چسب دوقلو و سیمش باید به خوبی پوشانده و روکش بشه تا حرارت موتور بهش صدمه نزنه .

نشانگر هم در زیر داشبورد و یا روی داشبورد سمت راننده نصب میشه .

◼️ بنده یک رنو پی کی دیدم که از ارزانترین ماشینهای ایران هست و بوقِ هشدارِ حرارت زیاد داشت (engine overheat alarm ) .

◼️◼️ برای کسانی که حرفه‌ای نیستند و عادت نکرده‌اند که در حین رانندگی ، چند دقیقه یک بار در جای مناسب ، یکی نگاهِ یکی دو ثانیه ای بندازند به آمپرهای حرارت و روغن و غیره ، این سیستم خیلی مفید هست .

عکسهای سیستم کنترل دما با خروجی رله .
یعنی میتونید یک زنگ الکترونیکی یا بازر ( buzzer) رو به خروجی وصل کنید تا هر وقت که حرارت به حدی که تنظیم کرده‌اید رسید ، بوق هشدار بزنه .
[External Link Removed for Guests]

◼️ دقت کنید که باید سیستمی بخرید که با برق ۱۲ ولت کار می‌کنه نه ۲۲۰ ولت .

◼️ بهتره تاپیک صرفه‌جویی در هزینه‌های خودرو رو تدریجاً بخونید .
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4327
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4606 بار
سپاس‌های دریافتی: 8673 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

[External Link Removed for Guests]

◼️ از عکسها کپی و یا اسکرین شات بگیرین چون دیر یا زود حذف میشه
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”