U-2، جاسوسي در سقف آسمان

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 28 اسفند 1384, 2:04 pm
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

U-2، جاسوسي در سقف آسمان

پست توسط آرمان »

U-2، جاسوسی در سقف آسمان نویسنده: آرمان

یکی از نقش های عمده ای که هواپیماها به خوبی از عهده انجام آن بر می آیند، انجام ماموریت های شناسایی است. بدین معنی که با پرواز بر فراز مرزهای دشمن، اطلاعات موردنیاز از تجهیزات و قوای دشمن را به دست آورده و براساس این دانسته ها، تصمیمهای بعدی گرفته شود. اطلاع از وضعیت دشمن، می تواند نقش تعیین کننده ای را در پیروزی یا شکست داشته ایفا کند، حال که این نبرد، چنین رقابتی بین ابر قدرت های جهان باشد اهمیت آن صد چندان می شود.

هواپیمای U-2 خلبان گری پاورز که بر فراز خاک شوروی ساقط شد
تصویر
در دوران جنگ سرد نیز، بر اساس همین نیاز، دولت آمریکا سیاست درهای باز را در پیش گرفت. بدین معنی که هواپیماهای دو بلوک رقیب در شرق و غرب، یعنی آمریکا و شوروی امکان پروازهای شناسایی بر منطقه هوایی همدیگر را داشته باشند. شوروی ها که از موضوع پروژه ساخت یک هواپیمای شناسایی جدید آگاه نبودند، به راحتی به این پیشنهاد تن در دادند. در همین زمان بود که به سفارش نیروی هوایی آمریکا، کلی جانسون یعنی همان کسی که هواپیمای مخوف تاریخ یعنی SR-71 ملقب به پرنده سیاه را نیز طراحی کرده است، نمونه ی ابتدایی هواپیمایی موسوم به U-2 را برای زیر نظر گرفتن فعالیت روسی ها ارائه داد. طرح جانسون از شرکت لاکهید به زودی تایید شد و قرارداد برای ساخت بیست فروند از این هواپیما در سال 1954 منعقد گردید. طرح U-2، هواپیمایی مادون یا زیر صوت بود که می توانست در ارتفاع بسیار بالا کار شناسایی را به نحو احسن انجام دهد. هر چند که طرح ساخت U-2 مقلب به سکانک ورکز می بایست تا پایان دوره ماموریت این هواپیما سری بماند، اما دیری نپایید که با سقوط اولین فروند از این هواپیما در ماه می 1960 در خاک شوروی و دستگیر شدن گری پاورز، خلبان هواپیما، همه چیز فاش شد.

هواپیمای U-2 نیروی هوایی آمریکا در حال پرواز
تصویر

جاسوسی مخفی آمریکا بر فراز خاک شوروی، مشاجرات سیاسی شدیدی را بین دو کشور به وجود آورد که ادامه پرواز هواپیماهای U-2 را به تعویق انداخت. هواپیمای U-2 هواپیماییست با ویژگی های منحصر به فرد. برای مثال، این هواپیما دارای بال های طویلی به طول 24 متر است که بیشتر شمایل یک گلایدر را به U-2 می دهد. با استفاده از این بال ها، هواپیمای U-2 می تواند پس از اتمام سوخت یا بروز هر حادثه ی دیگری که به عدم کارکرد موتور بیانجامد، صدها کیلومتر را به اصطلاح گلاید کرده و بدون هرگونه نیروی دیگری به پرواز خود ادامه دهد. همانطوری که پیش تر گفته شد، این هواپیما با سرعت زیر صوت پرواز می کند و تنها از یک موتور J-75 پرات اند ویتنی برای تامین نیروی پروازی خود بهره می برد. برای کاهش وزن هواپیما و ساده شدن هرچه بیشتر طرح، U-2 تنها یک ارابه فرود در زیر بدنه خود دارد که برای جلوگیری از برخورد دم و دو سر بال ها به زمین، چرخ های کوچکی نیز در منتهاالیه هر یک از بالها و دم قرار داده شده است.

کاکپیت پیشرفته U-2 نسبت به کاکپیت هواپیماهای دهه 50 میلادی
تصویر

سادگی طرح هواپیماهای جاسوسی بیشتر بدین منظور است که فضا و امکان برای جاگیری مناسب تجهیزات جاسوسی و به خصوص تجهیزات عکس برداری، فراهم آید. گفته می شود که خلبان های این هواپیما، اکثر پروازهای خود را در ارتفاع 75 هزار پایی یا 25 کیلومتری زمین انجام می دادند، که رکورد های ارتفاع کسب شده در زمان خود بیشتر بود اما به دلیل سری بودن طرح، هیچ گاه در این مورد سخنی بر زبان نیامد. این هواپیما همانند SR-71، دارای وسایل پیشرفته جاسوسی مانند عکسبرداری دقیق، امکان استراق سمع الکترونیکی و نمونه براداری از ذرات هواست که می تواند برای بررسی وجود مواد حاصل از آزمایش های اتمی به کار رود.


رادارهای عکاسی این هواپیما، قادرند که تصاویری نسبتاً واضح را از فاصله 162 کیلومتری از میدان نبرد و یا مکان های دیگر تهیه نمایند. هواپیمای U-2 به دلیل هزینه های کمتر می توان گفت که بیشتر از هواپیمای جاسوسی SR-71 به خدمت گرفته شده است. جنگ ویتنام، جنگ خلیج فارس و حتی پروازهایی بر روی ایران، گواه این مدعاست. این هواپیما دارای مدل های A یا مدل استاندارد عملیاتی، مدل CT یا مدل آموزشی دو سرنشینه، مدل R که به دلیل سقف پرواز بسیار بالای این هواپیما برای تحقیقات هواشناسی به کار می رود و مدل HASP می باشد که در نمونه برداری از لایه های مختلف جوی کاربرد دارد.

U-2 با برد بیش از 5.000 کیلومتر و امکان پرواز به مدت بیش از هشت ساعت، عملیات مختلف و گوناگونی را بر فراز شوروی سابق و البته کشورهای متحد شوروی مانند کوبا انجام داد که کشف موشک های روسی در خاک کشورهای متحد، خود سر آغاز جنگ موشکی بین شوروی و ایالات متحده گردید. با معرفی هواپیمای SR-71 و توانایی های فراوان و سیستم های جدیدتر آن، U-2 اگرچه همچنان در خدمت ماند اما به تدریج جا را برای نسل جدید هواپیماهای جاسوسی باز کرد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

پست توسط Saeid12345 »

با سقوط اولین فروند از این هواپیما در ماه می 1960 در خاک شوروی



در اين ماجرا به اشتباه يک فروند ميگ شوروي نيز توسط موشکهاي زمين به هوا سرنگون شد.

اشتباه در اينجا بود که وقتي U-2 شناسايي شد به نزديکترين واحد پدافندي که در مسير پرواز آن قرار داشت اعلام کردند که

يک فروند هواپيماي ناشناس به سمت شما مي آيد و بايد نابودش کنيد.

اما نيروي هوايي نيز دو فروند ميگ براي رهگيري U-2 فرستاده بود که اون واحد پدافندي به اشتباه فکر کرد که اينها هم

دشمن هستند و يکيشون رو سرنگون کردند.

بعد از اين ماجرا که منجر به کشته شدن خلبان ميگ شد در سراسر شوروي عزاي عمومي اعلام شد و ادامه داستان :D
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4114
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4500 بار
سپاس‌های دریافتی: 4323 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

آرمان جان، دستت درد نکنه
کلي لذت بردم از مطلبت.
ولي فکر مي کنم اين هواپيما نه تنها بازنشست نشده بلکه پروازهاش بيشتر هم شده.
U-2 روي عراق و افغانستان قبل از حمله ي آمريکا پروازهاي زيادي انجام داد و الآن هم ادعا
ميشه روي ايران مرتب پرواز شناسايي انجام ميده. :?
گری پاورز که فیلم سینمایی هم از جریانش ساخته شد و در تلویزیون ایران هم پخش شده
در ارتفاع 67000 فوتی هدف موشک SA-2 قرار گرفت. پیش از این اتفاق، وی توانسته بود
عکسهای واضحی از مدل اولیه ی MiG-21 و بمب افکن M-50 تهیه کنه.
به دلیل استهلاک و هزینه بسیار زیاد SR-71 ، هواپیمای U-2 هنوز وظائف خودش رو انجام
میده و هر ماهه دهها پرواز شناسایی در نقاط مختلف دنیا برای U-2 پیش بینی شده.
تو یکی از این پروازها (سال 2002)، هواپیمای U-2 پس از شناسایی مواضع طالبان، از طریق مشهد
به سمت نامعلومی در جنوب ایران پرواز می کنه و هواپیما به علت نقص فنی در امارات عربی سقوط می کنه.

U-2 به همراه SR-71
تصویر

تصویر
 [External Link Removed for Guests]    
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 28 اسفند 1384, 2:04 pm
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

Reza6662,
ممنون از لطفتون رضا جان. :)
پرواز U-2 بر فراز ايران که چيز عجيبي نيست، حتي خود SR-71 هم
براي شناسايي مواضع نگهداري موشک هاي کرم ابريشم در ايران
به طور مستقيم از اوکيناوا در ژاپن به ايران پرواز کرده بود.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4114
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4500 بار
سپاس‌های دریافتی: 4323 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

آرمان,
چيزهايي که مردم عادي به عنوان بشقاب پرنده يا شيء نوراني گزارش مي کنن ديدن
در واقع SR-71 هايي هستن که به دليل سرعت زياد و روشن بودن سيستم AB ، از فاصله ي
خيلي دور به شکل شيء نوراني ديده ميشن. من مطمئنم که حداقل يکي از اينها رو ديدم.
البته جالبه که صدايي هم از موتورهاش به گوشم نرسيد.
شب بود و تو پشت بام ويلاي يکي از دوستان خوابيده بودم. هواپيمايي که به قطع و يقين
ميگم SR-71 بود با نور و آتش خيلي زياد فقط 1 - 2 ثانيه جلوي چشممام پرواز کرد و بعد به
سرعت باور نکردني و خيلي عجيب دور شد. طوري که من يکي رو صدا زدم اين منظره رو ببينه
که اون بابا فقط تونست رد دود هواپيما رو ببينه. :-(
 [External Link Removed for Guests]    
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 28 اسفند 1384, 2:04 pm
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

Reza6662,
رضا جان بهت تبريک مي گم! شما موفق به ديدن هواپيمايي شده ايد
که سال ها بحث هاي زيادي بر سر آن صورت گرفته است و يکي از تکنولوژي هاي
برتر عصر جنگ سرد به شمار مي آمد! رضا جان SR-71 در ارتفاع 85.000 پايي پرواز
مي کنه. من تعجب مي کنم که شما چطور تونستيد اون رو تشخيص بدين؟ به نظر من
اگر روز بود هرگز قادر به تشخيص نبوديد. چون زبانه آتش پس سوزهاي موتورهاي J-58
بسيار بلند است و در شب معلوم، قادر به ديدن آن بوده ايد.
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3051
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 7 اسفند 1384, 3:45 am
سپاس‌های ارسالی: 351 بار
سپاس‌های دریافتی: 1579 بار
تماس:

پست توسط Dr.Akhavan »

آرمان نوشته شده:Reza6662,
ممنون از لطفتون رضا جان. :)
پرواز U-2 بر فراز ايران که چيز عجيبي نيست، حتي خود SR-71 هم
براي شناسايي مواضع نگهداري موشک هاي کرم ابريشم در ايران
به طور مستقيم از اوکيناوا در ژاپن به ايران پرواز کرده بود.



می تونم بپرسم منظور از کرم ابریشم چیه؟
مگه اونا کرم ندارند :grin:
Administrator
Administrator
نمایه کاربر
پست: 15887
تاریخ عضویت: جمعه 7 بهمن 1384, 7:51 pm
سپاس‌های ارسالی: 72635 بار
سپاس‌های دریافتی: 31667 بار
تماس:

پست توسط Mahdi1944 »

akhavan_a,
کرم ابريشک يه موشک هست که با کمک چين به در ايران به توليد انبوه رسيده :D
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | مجله الکترونيکي سنترال کلابز

[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests]

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3051
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 7 اسفند 1384, 3:45 am
سپاس‌های ارسالی: 351 بار
سپاس‌های دریافتی: 1579 بار
تماس:

پست توسط Dr.Akhavan »

حالا چه خصوصیت هایی داره که اونا دنبالش هستند؟
Administrator
Administrator
نمایه کاربر
پست: 15887
تاریخ عضویت: جمعه 7 بهمن 1384, 7:51 pm
سپاس‌های ارسالی: 72635 بار
سپاس‌های دریافتی: 31667 بار
تماس:

پست توسط Mahdi1944 »

akhavan_a,
ابريشم يه موشک ضد کشتي هست که بر اساس موشک چيني HY-2 ساخته شده، اونا دنبال هر نوع اطلاعاتي مي‌گردن، نيازي نيست نکته خاصي داشته باشه :-( :-)
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | مجله الکترونيکي سنترال کلابز

[External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests] | [External Link Removed for Guests]

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4114
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4500 بار
سپاس‌های دریافتی: 4323 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

آرمان,
راستش من هم مطمئن نيستم SR-71 ديده ام. ولي بعيد مي دونم ايران هواپيمايي داشته باشه
كه بخواد ساعت 10 شب با سرعت خيلي زياد و در ارتفاع خيلي بالا بتونه پروازش بده.
خودم حدس مي زنم SR-71 بوده. البته منطقه اي هم كه من بودم به برخي مراكز نظامي نزديك بود.
 [External Link Removed for Guests]    
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 28 اسفند 1384, 2:04 pm
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

درسته. پس بايد SR-71 در ارتفاع پايين تر از حد معمول پرواز مي کرده که
شما تونستي ببينيش. راستي، آتش پس سوز هاش با شاک هاي زبانه
آتش معلوم بود يا نه؟ مي خوام ارتفاع رو تخمين بزنم. :-o
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”