تلاش براي لغو قانون ممنوعيت تردد خودرو‌هاي سواري ديزلي در ايران بي‌فاي

در اين بخش مي‌توانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 181
تاریخ عضویت: شنبه 25 فروردین 1386, 12:34 am
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 26 بار

تلاش براي لغو قانون ممنوعيت تردد خودرو‌هاي سواري ديزلي در ايران بي‌فاي

پست توسط hossein_s89 »

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: خودرو

تا كنون تلاش‌هاي خودرو‌سازان براي لغو قانون ممنوعيت تردد خودرو‌هاي سواري ديزلي بي‌نتيجه مانده است.

اميرهوشنگ قديمي ماهاني - كارشناس خودرو - در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب درباره استفاده از خودرو‌هاي ديزلي گفت: متاسفانه باوجود تلاش‌هاي زيادي كه خودرو‌سازان براي لغو قانون تردد خودرو‌هاي سواري ديزلي كه سالهاست پابرجا مانده، انجام داده‌اند تا كنون اين تلاش‌ها به جايي نرسيده است.

او توضيح داد: در آن زمان به دليل كهنه بودن سيستم موتور‌هاي ديزلي و آلودگي زياد آنها اين قانون تصويب شد، اما هم اكنون مشكلات موتور‌هاي ديزلي تا حد زيادي برطرف شده، اما قانون آن هنوز اصلاح نشده است.

اين كارشناس خودرو، مشكل ديگر موتور‌هاي ديزلي را سوخت آنها دانست و گفت: در حال حاضر سوخت ديزل به دليل بالا‌ بودن گوگرد آن در كشور كيفيت مناسبي ندارد و با استاندارد‌هاي جهاني فاصله زيادي دارد.

وي درباره فوايد موتور‌هاي ديزلي گفت: اين موتور‌ها داراي توليد گشتاور بالايي هستند و قدرت باربري زيادي نيز دارند كه درصورت برطرف شدن مشكل سوخت، داراي آلودگي و مصرف كمتري نسبت به خودرو‌هاي بنزيني هستند.

افت 12درصدي در تبديل خودروهاي بنزيني به گازسوز

وي افزود: موتور‌هاي پايه بنزيني هنگامي كه به گاز‌سوز تبديل مي‌شوند، افت تواني معادل 12 درصد پيدا مي‌كنند كه به دليل ارزان بودن گاز و آلودگي كمتر آن، اين تبديل ارزش دارد؛ ضمن اين كه هيدروكربن‌هاي نسوخته سوخت گاز نيز به صورت متان است كه گازي غير سمي است.

قديمي خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم اين كاهش راندمان موتور به وجود نيايد، بايد از ابتدا موتور را بر اساس سوخت گاز طراحي كنيم كه طرح موتور ملي در همين راستاست.

او، همچنين مشكل جاگير بودن مخازن گاز را قابل برطرف شدن دانست و افزود: با طراحي درست خودرو و استفاده از فضاهاي مرده مي‌توان اين مخازن را در مكان‌هايي نظير سقف يا كناره‌هاي خودرو نصب كرد تا از فضاي خودرو كاسته نشود.

وي، استفاده از مخزن‌هاي گاز كامپوزيت را نيز راه حلي براي كاهش وزن اين مخزن‌ها دانست و افزود: اين مخزن‌ها از نظر وزن سبك‌تر از مخزن‌هاي فلزي هستند، اما قيمت آنها بيشتر است.

وي در پايان خاطرنشان كرد: دولت بهتر است به جاي اجبار خودروسازان به گازسوز كردن توليداتشان به آن‌ها بابت هر خودرو كه گاز مي‌كنند يارانه بدهد تا بدين وسيله قيمت خودرو نيز افزايش نيابد.

ماهاني، نقش مهم ديگر دولت را در تامين مخازن گاز دانست و افزود: تكنولوژي ساخت اين مخازن در حال حاضر در اختيار كشور‌هاي غربي است و علي رغم اين كه در داخل فعاليت‌هايي براي ساخت اين مخازن صورت گرفته، اما اين كشور‌ها در حال حاضر مايل به انتقال اين تكنولوژي به كشورمان نيستند و ما براي تامين اين مخازن مشكل داريم.
اي که مرا خوانده اي راه نشانم بده..!
ارسال پست

بازگشت به “تازه‌ها و اخبار خودرويي”