جنگنده هاي نسل 5 روسيه

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 فروردین 1386, 6:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14946 بار

جنگنده هاي نسل 5 روسيه

پست توسط Shahryar »

با سلام

در تاريخ 2007/04/24 جديدترين تصوير از سوخو T-50 - جنگنده نسل 5 روسيه در سايت شركت NPO Saturn به نمايش درآمد. [External Link Removed for Guests]

 [External Link Removed for Guests] 

اين اولين تصوير رسمي از اين جنگنده چند منظوره نسل 5 روسيه است.شركت Npo Saturn كه شهرت جهاني آن مربوط به ساخت موتور براي راكتهاي فضائي روسيه ميباشد مسئول ساخت موتور براي T-50گرديده.
قابل ذكر است كه سوخو در سال 2002 برنده طرح وزارت دفاع روسيه PAK FA گرديد بدين ترتيب كه كومپاني سوخو به عنوان پيمانكار اول و كومپاني MIG و Yak به عنوان پيمانكاران دوم برگزيده شدند.

عكس ساده شده T-50نشان دهنده آن است كه اين جنگنده چند منظوره مجهز به 2 موتور با طراحي آئروديناميكي كلاسيك مشابه F-22 lockheedmartinميباشد اگرچه سكانهاي افقي و عمودي آن كوچكتر است.

موتورها مشابه آن چيزيست كه NPO در نمايشگاه هوائي 2005 مسكو به نمايش در آوردند و مشتق شده از AL-31F ميباشد. البته NPO در حال طراحي موتوري با قدرت و توان بالاتر است اما فعلا روسها با طرحي نيمه توسعه يافته براي T-50 كنار امدهاند تا موتور اصلي تكميل گردد. موتورهايي با قابليت تغيير كنترل بردار رانش و نسبت كشش به وزن بالا اين قابليت را به T-50 ميدهد كه در باندهاي كوتاهتر (400-300) متر قادر به انجام عمليات باشد.

[External Link Removed for Guests]
Mikhail Aslanovich Pogosyan مدير ارشد سوخو اعلام داشته كه اندازه T-50 مابين SU-30 و MIG-29 است كه در اين صورت وزن Take offچيزي در حدود 30-25 تن تخمين زده ميشود.

ژنرال الكساندر زلين Gen Aleksandr Zelin معاون فرمانده نيروي هوايي روسيه : "PAK FA بايد در سال 2012 به پرواز در آيد . ما در حال تكميل پروژه در جدول زماني تعيين شده هستيم" . همچنين مسئولام سوخو اعلام داشته اند كه بسياري از قطعات T-50 از كربن پلاستيك ساخته شده.

توضيح slayer1: روسها و بسياري از كارشناسان غربي بر اين عقيده اند كه از جمله عواملي كه باعث شد تا بعد از فروپاشي شوروي سوخو جاي ميگ را به عنوان كارخانه پيشرو صنايع هوايي روسيه بگيرد:

1- داشتن روايط خوب با كرملين
2- داشتن تيم بازاريابي و تبليغات قوي :: كه مورد دوم در نمايشگاههاي هوايي به وضوح قابل لمس است.
مسئولان ميگ به تلخي از اينكه ميگ35 آنها زير فشار خردكننده تبليغاتي سوخو علي رغم اينكه مدعي هستند از بسياري جهات در شرايط عملياتي بر سوخو 30برتري دارد نميتواند خودي نشان دهد دلخور هستند.

يكي از مديران سوخو در كنفرانس مطبوعاتي اعلام داشته: سوخو 30 الماس درخشان صنايع هوايي روسيه است .

تاريخچه PAK FA

در اواخر دهه 80 نيروي هوايي روسيه به دنبال طرحي براي جايگزيني ميگ29 و سوخو27 بود . كارخانه ميگ روي پروژه Mig 1.42/44 و سوخو بر روي پروژه S37/SU47 مشغول به كار شدند. طرح روسيه ابتدا به نام MFI مشهور شد كه مخفف
"Multi-Functional Fighter'' است بايد داراي قابليتهاي : سرعت گشت مافوق صوت- قابليت مانور فوق العاده- قابليت پنهان كاري باشد.
توضيح slayer1: سرعت صوت به 5 دسته Subsonic- Transonic- Sonic- Supersonic- Hypersonic تقسيم ميشود.

اولين نمونه Mig.1.42/44 ( كه به طور غير رسمي ميگ 35 ناميده ميشد - البته سوخو24 هم مدتي باكد سوخو 19 شناخته ميشد) در سال 1999 به معرض نمايش عمومي در آمد.


عكسهاي ميگ 1.44


[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

اولين پرواز Mig.1.42/44 در 29 فوريه 2000 و در پايگاه Zhukovsky به مدت 18 دقيقه صورت پذيرفت.در كنفرانس مطبوعاتي كه به همين مناسبت برگزار شده بود مدير كارخانه Mig-Mapo ژنرال ميخائيل كورژيف General Mikhail Korzhuyev اعلام داشت كه: اگر اين هواپيما در جنگ نيروهاي آمريكائي و متحدانش بر عليه عراق به كار برده ميشد 90% تمام سلاحهاي هدايت شونده شليك شده از جمله موشكهاي كروز قبل از اينكه به قلمرو اهدافشان در عراق برسند نابود ميشدند.
در اظهار نظري ديگر كارخانه ميگ اعلام داشت كه Mig1.42/44 قادر خواهد بود كه F-22 را از ميدان به در كند.
 (BBC, Jan 1999)


اين جنگنده داراي سرعتي بالغ بر 2.5 ماخ همچنين مجهز به موتورهايي از نوع Lyulka AL- 41Fميباشد.
در نهايت طرح MFI در March 1999 به دليل هزينه زياد آن كه براي هر فروند بالغ بر 70 ميليون دلار ميشد از سوي مسئولان روسي كنار گذاشته شد. اما توسعه اين هواپيما از سوي ميگ جهت انجام تستهايي به منظور توليد PAK FA ادامه يافت.

مسئولان روسي تصميم گرفتند پروژه اي را پيش ببرند كه همزمان داراي قابليتهاي F-22 با قيمت و اندازه بدنه F-35 باشد.
اين پروژه همان پروژه معروف PAK FA است كه مخفف روسي Перспективный авиационный комплекс фронтовой авиации يا Future Air Complex for Tactical Air Forces است و همانطور كه قبلا ذكر شد شامل كنسرسيومي با شركت ميگ- ياكولوف به رهبري سوخو ميباشد. سوخو در 26 آوريل 2002 برنده اين طرح بزرگ شد كه هم از لحاظ حيثيتي و هم رقابتي بسيار برايش ارزشمند بود.

البته S32/SU47 سوخو هم اولين پرواز خود را در سال 27 سپتامبر 1997 به انجام رساند كه همانند ميگ1.44 طرحي آزمايشي براي توسعه PAK FA است.موتورهاي در نظر گرفته شده براي S32/SU47 از نوع Lyulka Al-37 FL ميباشد.

عكسهاي بركوت

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

:: وزن Takeoff اف-35 حدود 17.2 تن و همين وزن براي اف-22 24 تن ميباشد.
:: در سال 2001 هند تصميم گرفت در پروژه PAK FA با روسها به صورت Joint Venture همكاري كند.

توضيح slayer1:: در ژانويه 1999 خبرگزاري ITAR-TAAS مصاحبه اي با مدير
FKA Scientific Research Institute for Thermal Processes آكادميسين آناتولي كوروتيف منتشر كرد در باره پروژه
Plasma Stealth كه توسط سازمان ايشان برروي جنگنده هاي روسي تست شده بود.
قبلا همچين چيزي يك افسانه به نظر ميرسيد اما انگار روسها كه در علوم پايه بي همتا هستند افسانه را به واقعيت تبديل كرده بودند. اين مصاحبه از اين نظر جالب است كه Dr. KORTEYEVو انيستيتوي تحت مديريتش از مشهورترين ها در دنيا در زمينه فيزيك بنيادي هستند.

برخي گزارشها حاكي از آن است كه روسها اين تكنولوژي را روي MIG.1.42/44 تست كرده اند. اين مركز تحقيقاتي توانسته مولد پلاسمايي به وزن 100 كيلو بسازد كه به سادگي قابل نصب برروي جنگنده ها است وباعث توليد يك لايه يونيزه شده
به دورهواپيما جهت در امان مانده از ديد رادار ها ميشود . ژنراتور پلاسمايي روي SU27 IB(منهاي نمونه صادراتي) تست شده و به نظر ميرسد كه اولين هواپيماي عملياتي باشد كه مجهز به اين سيستم شده. البته غير از روسها آمريكائيها در
Accurate Automation Corporation (Chattanooga, TN) و Old Dominion University (Norfolk, VA همچنين فرانسويها توسط شركت داسو و تالس به طور مشترك برروي اين پروژه كاملا سري كار ميكنند.
در صورت دريافت اطلاعات بيشتر ميتوانيد به لينكهاي زير سربزنيد:
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
آخرین ويرايش توسط 2 on Shahryar, ويرايش شده در 0.
New Member
پست: 18
تاریخ عضویت: شنبه 15 اردیبهشت 1386, 5:32 pm
سپاس‌های دریافتی: 2 بار

پست توسط boy »

خدايي روسها خودشون مسخره كردن يه روز يه عكس نشون مي دن يه روزه ديگه يه چيزه ديگه نشون مي دن بدشم ميگن اگه پول داشتيم فلان ميكرديم
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

پست توسط Saeid12345 »

slayer1,
مطلب بسيار جالبي بود. دستت درد نکند. :smile:

boy,
روسها کسي رو مسخره نکردند و از اول هم معلوم بود جنگنده نسل جديد روسيه چه ميباشد. فقط پنهانکاري زيادي ميکنند که خوب حقم دارن آخرين فناوري يه کشور رو نبايد ديگران بدونن دقيقا مثل آمريکا که حتي به انگليس اجازه دسترسي به برخي قطعات و کدهاي اف-35 را نميدهد.

الان روسيه به شدت محتاج پول است و جنگنده قدرتمندي مانند ميگ1.44 به کناري زده شده است. اگر ما بتوانيم 200 فروند از آن خريداري کنيم هم به نفع ما ميشود و هم به نفع روسيه و هم شرکت ميکويان و اين قرارداد ميتواند همکاريهاي دو کشور را بسيار افزايش دهد. ::ss
New Member
پست: 18
تاریخ عضویت: شنبه 15 اردیبهشت 1386, 5:32 pm
سپاس‌های دریافتی: 2 بار

پست توسط boy »

آقا سعيد روسيه ديگه عقب افتاده از آمريكا و همين اقتصاد ضعيفش باعث مي شه حالا حالاها حرفي براي گفتن نداشته باشه
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

پست توسط Saeid12345 »

boy,
بله قبول دارم روسها خيلي عقب افتاده اند و ميتوانم بگويم بيش از 95% طرحهاي فوق پيشرفته شوروي نيمه کاره رها شده اند که حتي دولت کنوني روسيه از بسياري از آنها بي اطلاع است چون جزو اسرار جنگ بودند و الان در ناکجاآباد مدارکشان نگهداري ميشود. الان آمريکائيها در سايه پولهاي هنگفت چند صد ميليارد دلاري بر روي پروژه هايي که قبلا شکست خورده بودند هم کار ميکنند و حتي در زمينه هايي کار ميکنند که اسم آنها را نشنيده ايد. واقعا بي پولي بد درديه. روسيه يه طرح فوق مدرن بمب افکن پنهانکار مافوق صوت فوق محرمانه در دهه 1980 داشت که قرار بود از نيمه اول دهه 2000 عملياتي گردد. بمب افکني قاره پيما با سرعت کروز 2 ماخ و توانايي حمل بسياري بمب هسته اي براي جايگزيني با توپولف22 بک فايرها که اين پروژه تعطيل شد و عليرغم ساخته شدن چندين پيش نمونه ديگر امکان ادامه آن بدون منابع مالي وجود نداشت. گفتني است آمريکائيها که اطلاعاتي از اين طرح سري بدست آورده بودند از آن بسيار وحشت زده شده بودند چون بمب افکن پنهانکار آنها تازه عملياتي شده بود و سرعتش هم مادون صوت بود اما طرح شوروي؟! :D
New Member
پست: 18
تاریخ عضویت: شنبه 15 اردیبهشت 1386, 5:32 pm
سپاس‌های دریافتی: 2 بار

پست توسط boy »

\ روسيه يه طرح فوق مدرن بمب افکن پنهانکار مافوق صوت فوق محرمانه در دهه 1980 داشت که قرار بود از نيمه اول دهه 2000 عملياتي گردد. بمب افکني قاره پيما با سرعت کروز 2 ماخ \



منظورتون تي60 هست يا چيزه ديگه؟ اگه ميشه يه توضيح مختصري بديد!
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

پست توسط Saeid12345 »

تي-60 و طرحهايي از آن دست که اطلاعاتي ازشان در دسترس نيست. :D البته در همين انجمن سال قبل يک پست درباره چند طرح روسي ارسال کرده بودم که لينکش را ندارم، ميتوانيد جستجو کنيد. :D
New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: جمعه 11 خرداد 1386, 10:38 am

پست توسط alishahrag »

مدتی پیش من هم عکس و توضیحاتی از طرح یک بمب افکن پنهانکار شوروی دیدم، گویا خودش جزئی از طرح T-4 شرکت سوخوی بوده (جدا از اون تی-4 که شبیه XB-70 هست) چیزی شبیه بی-2 با بالهای متغیر، کسی اطلاعی در این زمینه نداره؟
-
نمایه کاربر
پست: 115
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 8 خرداد 1386, 11:57 pm
سپاس‌های دریافتی: 10 بار

پست توسط mehregan »

نظر شخصی من اینه که هر دو طرح روسی یعنی mig-1.44 و su-47 از اف-22 برتر هستند ..چرا؟
فقط کافیه ابعاد و اندازه میگ 1.44 را با میگ 31 مقایسه کنیم ...میگ 1.44 یه غول به تمام اعیاره می تونه به سرعت 2.5 ماخ برسه و 6 تا 8 فروند آموس حمل کنه البته معلوم نیست چه راداری روش نسبه اما با توجه به دماغه بزرگ این هواپیما رادار بسیار توانایی روی اون نسب هست
سوخو-47 هم به خاطر طرح بی نظیر ایرودینامیک خودش می تونه مانور هایی انجام بده که هیچ هواپیمایی تا حالا انجام نداده
البته چون این دو هواپیما تا حالا فرصت عرض اندام نداشتن افکار عمومی نسبت به اون ها تر دید داره
توجه داشته باشین هردو طرح دارای خاصیت پنهانکاری و در رده نسل پنجم قرار میگیرن مخصوصا سوخو-47

من شخصا نسبت به میگ1.44 یه تعصب عجیب دارم این هواپیما خیلی خاصه

چرا روسیه رو این دو طرح سرمایه گزاری نمی کنه؟

1-همون طور که slayer1 اشاره کردن قیمتی که برای تولید میگ-1.44 تخمین زده شده 70 میلیون دلاره قطعا هواپیمایی که چنین قیمتی داشته باشه حتی در رده جنگنده های نسل 5 هم معمولی نیست

2- جنگنده سوخو -47 طرح آیرودینامیکی خوبی داره اما قابل اطمینان نیست برای این که این طرح به مرحله ضریب امنیت برسه باید مدت زمان طولانی آزمایش بشه که روسیه این قدر وقت نداره

چرا روسیه هواپیمایی با قابلیت اف-22 و با ابعاد اندازه اف-35 می خواد که نصف قیمت اف-22 هم باشه ؟

چون روسیه با طرح هایی مثل میگ-29 وسوخو-27 به تکنولوژی طراحی آیرودینامیک خارق العاده ای دست پیدا کرده و
می تونه هر هواپیمایی با هر مشخصات که لازم داشته باشه طراحی کنه و وقتی طرح گرانی مثل میگ 1.44 را در تجربیات گذشته داره حالا می دونه چی بسازه که نه سیخ بسوزه نه کباب!
در کل روسیه برای این از دو طرح عالی استفاده نمی کنه که براش نمی صرفه ..
وگر نه هر دو این طرح ها آف-22 را کنار میزنن
جاودان اندیشه کن تا پس از مرگ نیز زندگی کنی
-
نمایه کاربر
پست: 115
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 8 خرداد 1386, 11:57 pm
سپاس‌های دریافتی: 10 بار

پست توسط mehregan »

عکس بیشتری از t-50 ندارین اون عکس در ابتدای صفحه از پشت هواپیماس
از جلوش عکس ندارین
جاودان اندیشه کن تا پس از مرگ نیز زندگی کنی
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 فروردین 1386, 6:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14946 بار

پست توسط Shahryar »

mehregan نوشته شده:عکس بیشتری از t-50 ندارین اون عکس در ابتدای صفحه از پشت هواپیماس
از جلوش عکس ندارین


mehregan عزیز , این اولین عکس از تی-50 بود که از یک منبع رسمی منتشر شد و سرو صدای زیادی هم به پا کرد. عکسهای دیگری بر اساس حدس و گمان در منابع دیگه موجود هست - حتی در بعضی منابع روسی شکل گرافیکی 1 موتوره هم به چشم میخوره. اما همانطور که ملاحظه میکنید این جنگنده 2 موتوره خواهد بود. مجددا متذکر میشم که این عکس گرافیکی از سایت کارخانه سازنده موتور این جنگنده گرفته شده.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
-
نمایه کاربر
پست: 115
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 8 خرداد 1386, 11:57 pm
سپاس‌های دریافتی: 10 بار

پست توسط mehregan »

نه نظر من طرح آیرودینامیکی خوبی داره .....الته این طور به نظر می آید ؟!

سوال مهم من اینه که چه بلایی سر برکوت و میگ1.44 خواهد آمد ؟

در خبر هایی که جاهای دیگه خوندم به نظر می آید دولت روسیه برای طرح برکوت بوجه آزمایشات اولیه را در نظر گرفته
اگه به نتیجه برسه خیلی عالی میشه...برکوت را عرض می کنم

میگ 1.44 از اف-22 بهتر است .....
در واقع اولین باری که من عکس های این هواپیما رادیدم یک دل نه صد دل عاشق اش شدم I love Mig-1.44
جاودان اندیشه کن تا پس از مرگ نیز زندگی کنی
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”