توليد خودروي ملي با قيمت كمتر از 10ميليون تومان توسط سایپا

در اين بخش مي‌توانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهارشنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1474 بار
تماس:

توليد خودروي ملي با قيمت كمتر از 10ميليون تومان توسط سایپا

پست توسط Mohsen1001 »

مژگان ميرزايي- سال گذشته زماني كه محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهوري در حين افتتاح خط توليد موتور ملي، خودروسازان كشور را به يك مجاهدت بزرگ براي مركزيت ايران به عنوان قطب خودروسازي منطقه، دعوت كرد، ايده توليد خودرو ملي به‌رغم شكست آن در دنيا، به شكل جدي‌تري مطرح شد.

اين در حالي است كه تاريخ نشان داده كه خودكفايي در صنعت خودرو، شعار يا ادعايي است كه برخي از خودروسازان وطني آن را براي كسب امتيازات دولتي مطرح مي‌كنند اما در دنياي پررقابت اين صنعت، تنها خودروسازاني باقي مي‌مانند كه از قدرت و پول بي‌حد و حصري برخوردار باشند.
هم‌اكنون به دليل اينكه بيشتر خودروسازان دنيا تاب رقابت در اين صنعت را ندارند به ناچار براي ماندن و نجات از ورشكستگي به ادغام با خودروسازان قدرتمندي تن مي‌دهند كه سود عايدي آن نيز بيشتر نصيب خودروسازهاي بزرگ مي‌شود. توليد خودرو ملي با برند ملي در كشورمان نيز هر چند از زمان رياست‌جمهور پيشين و با توليد سمند آغاز شد اما با روي كار آمدن دولت نهم و هدف اين دولت مبني بر ساخت و توليد خودروي ملي شدت گرفته است.

 تصویر 

شركت ايران‌خودرو در سال 80اولين خودروي ملي خود را با نام سمند توليد و وارد بازار كرد. اين شركت پس از آن، هر ساله اقدام به ايجاد تغيير در خودروي ملي كرد تا به اين وسيله بتواند بازار داخلي و تا حدودي بازارصادراتي خود را حفظ كند.توليد خودروي سمند براي شركت ايران‌خودرو هزينه‌اي معادل 400ميليارد تومان در برداشت كه اين شركت جهت تامين اين مبلغ ناچار به دريافت وام با تسهيلات 28درصد از بانك‌هاي خصوصي شد، به گفته برخي از دست‌اندركاران صنعت خودرو دولت هيچ تسهيلاتي براي اجراي پروژه‌ ملي به اين شركت نداد.

اين در حالي است كه رييس‌دولت نهم با تاكيد بر حذف مونتاژ كاري از خودروسازان در مراسم افتتاح موتور ملي خواست كه سالانه ساخت دو الي سه اتاق خودرو را در دستور كار خود قرار دهند و دولت نيز از اين طرح‌ها حمايت خواهد كرد. در بخشي از سخنان رييس‌جمهور به حذف سالانه واردات 2ميليارد دلار قطعه اشاره شد. اين در حالي است كه هم‌اكنون قطعه‌سازان با مشكل مالي مواجه و برخي نيز در حال ورشكستگي هستند.با توجه به شرايط موجود و دستور رييس‌جمهور مبني بر توليد خودرو ملي شركت سايپا نيز طراحي و توليد اولين خودروي ملي خود را از يكسال پيش در دستور كار قرار داده است.

اين شركت پس از طراحي و توليد پرايد كه توانست پس از پيكان بازار داخلي خودروي ارزان قيمت را از آن خود كند اقدام به طراحي S81 خودروي ملي اين شركت كرد تا بتواند خودروي نزديك به استاندارد جهاني را وارد بازار داخلي كرده و همچنين تا حدودي بتواند بازار صادراتي خود را در آينده حفظ كند.

به گفته قلعه‌باني مديرعامل شركت سايپا S81 سال 87 وارد بازار خواهد شد و پس از رسيدن به تيراژ نهايي، توليد پرايد به طور كامل متوقف مي‌شود و S81 جايگزين پرايد كه از استاندارد جهاني تا حدودي فاصله گرفته، خواهد شد.
همچنين به گفته مسوولان شركت سايپا خودروي ملي سايپا برخلاف خودروي ملي ايران‌خودرو كه از لحاظ قيمتي بالاي 10ميليون تومان قيمت‌گذاري شده بود ارزان‌تر از تندر 90 و با قيمت حدود 8ميليون تومان وارد بازار خواهد شد. شركت سايپا با توليد S81 خواهد توانست هم به هدف خود مبني بر توليد خودروي ملي دست پيدا كند و هم بتواند رنج قيمتي محصولات خود را حفظ كرده و باز هم خودروي با قيمت زير 10ميليون وارد بازار كند.

مشخصات فني S81

خودروي S81 از نظر ظاهري تا حدودي شبيه خودروي ريو و سيلواست و مي‌توان گفت اين خودرو جزو خودروهايي است كه مي‌تواند نظر متقاضي خودرو را جلب كند.

اين خودرو داراي موتور ايراني M5 با ظرفيت 1500CC و چهار سيلندر بوده و امكان اخذ استاندارد اروپايي يورو ZV را دارد خودروي S81 قابليت نصب ايربك و ترمز ضد قفل (ABS) را نيز دارا است. S81 در سه مدل صندوقدار، 5 درب و استيشن توليد خواهد شد.
به گفته مسوولان شركت سايپا اولين مدل اين خودرو به صورت صندوقدار به بازار عرضه خواهد شد و مدل‌هاي بعدي S81 در مراحل بعدي به بازار عرضه مي‌شود.

خودروي S81 اولين خودرو با پلت‌فرم كاملا ايراني است كه اكنون حدود 90درصد مراحل مختلف طراحي و توليد آن مطابق با استاندارد روز اروپا انجام شده است.اين خودرو با كمترين هزينه در مقايسه با طرح‌هاي ساير شركت‌ها طراحي مي‌شود تا با قيمت مناسب به متقاضيان عرضه شود.

دنیای اقتصاد
ارسال پست

بازگشت به “تازه‌ها و اخبار خودرويي”