هيبريدي‌ها زياد هم كم مصرف نيستن

در اين بخش مي‌توانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهارشنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1474 بار
تماس:

هيبريدي‌ها زياد هم كم مصرف نيستن

پست توسط Mohsen1001 »

رضا زرين خاك - به‌رغم سر و صدايي كه هيبريدي‌ها و توليدكنندگان آن در مورد صرفه‌جويي سوختي و كم آلاينده بودن اين فناوري به راه‌انداختند بسياري از خودروهاي مجهز به اين فناوري آنقدرها هم كه بايد كم مصرف نيستند.

هيبريدي‌ها هميشه خودروهاي محبوب طرفداران محيط‌زيست براي رفتن به جنگ آلودگي فزاينده محيط‌زيست، انتشار گازهاي گلخانه‌اي و مصرف بي‌رويه انرژي در قالب سوخت خودروها بوده است. اما همه اينها مربوط به روزهاي خوش هيبريدي‌ها در دو يا سه سال اول پس از معرفي اين فناوري پس از سال 2000 ميلادي بود.

به ظاهر دوران ماه عسل هيبريدي‌ها رو به پايان است و اكنون طرفداران محيط‌زيست به اين استنتاج رسيده‌اند كه اين فناوري‌ها را هم بايد يكي ديگر از نمونه‌هايي دانست كه در آن توليدكنندگان بزرگ اقدام به گمراه كردن مصرف‌كنندگان با طرح ادعاهايي جذاب و پر سروصدا مي‌كنند. با اين حال ديگر براي كنار گذاشتن فناوري هيبريدي دير شده است.

بسياري از تشكل‌هاي علمي تاكيد دارند هيبريدي‌ها از ‌نظر ميزان صرفه‌جويي در مصرف سوخت و كاهش گازهاي خروجي از خودرو خيلي هم سبز نيستند. خودروهاي هيبريدي امروز توانسته‌اند مصرف بنزين را از 6 ليتر به ازاي هر يكصد كيلومتر به حدود 4 ليتر در هر صد كيلومتر كاهش دهند اما اين صرفه‌جويي نمي‌تواند مشكل مصرف بنزين و آينده دلهره‌آور صنعت نفت و احتمال به پايان رسيدن ذخاير نفت جهان را حل كرده يا حتي به كاستن از آن كمك كند.

با اين حال تبليغات صورت گرفته روي هيبريدي‌ها موجب شده استقبال از خودروهاي مجهز به اين فناوري به بالاترين سطح خود برسد. تقاضا براي هيبريدي‌ها در بازارهاي توسعه‌يافته و به ويژه ‌ايالات متحده در حال افزايش است و همين مساله موجب شده اكثر غول‌هاي خودروسازي دنيا دنباله‌رو راهي شوند كه تويوتا در اواخر دهه گذشته ميلادي با معرفي پايروس رفت.

نبايد گمان كرد كه پايروس هم از نگاه انتقادآميز طرفداران محيط‌زيست در امان بوده است. بسياري اعتقاد دارند آنچه در مورد پايروس و سبز بودن اين خودرو مطرح مي‌شود تا حدود زيادي خيالي است و انطباقي با واقعيت‌ها ندارد. مصرف‌كنندگان بدون توجه به انتقادهايي كه از هيبريدي‌ها مي‌شود از محصولات هيبريدي استقبال مي‌كنند و تقاضا براي خودروهاي مجهز به فناوري هيبريد طي سه سال گذشته سالانه چيزي در حدود 25درصد رشد داشته است.

شكي وجود ندارد كه هيبريدي‌ها در قياس با خودروهاي مجهز به قواي محركه متعارف سوخت كمتري استفاده كرده و آلايندگي كمتري دارند اما مقايسه هيبريدي‌ها با خودروهاي مجهز به قواي محركه گازسوز نشان مي‌دهد شاخص‌هاي آلايندگي اين دو طيف به هيچ عنوان قابل قياس نيستند.

اگرچه فعالان محيط‌زيست مدت‌ها است كه از مخالفت خود با روند رو به رشد توليد و عرضه هيبريدي‌ها پرده برداشته‌اند اما گرماي بازار اين محصولات همه غول‌هاي حاضر در باشگاه توليدكنندگان بزرگ خودرو جهان را به برنامه‌ريزي براي عرضه هيبريدي واداشته است.
جنرال موتورز، فورد و حتي توليدكنندگان خودروهاي مجلل چون مرسدس بنز و بي‌ام‌و از عزم خود براي عرضه خودروهاي مجهز به قواي محركه هيبريدي خبر مي‌دهند و گفته مي‌شود تويوتا طي سه سال آينده نمونه هيبريدي همه محصولات خود را راهي بازار مي‌كند.

در چنين شرايطي تنها چيزي كه مشهود است اين كه تب هيبريد در حال بالا گرفتن است و تنها ظهور فناوري‌هاي جديد واقعا سبز مي‌تواند به فروكش كردن اين تب كمك كند.

تصویر

دنیای اقتصاد بنقل از اتوویک
ارسال پست

بازگشت به “تازه‌ها و اخبار خودرويي”