آشنايي با جنگنده پنهانکار اف-22

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4114
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4500 بار
سپاس‌های دریافتی: 4323 بار
تماس:

Re: آشنايي با جنگنده YF-22 و F-22: بروز مشكلات فراوان

پست توسط Reza6662 »

 Lockheed / Boeing / General Dynamics 

 YF-22 & F/A-22 Raptor  تصویر 

داستان تولد YF-22
به سال 1981، نيروي هوايي ايالات متحده نياز خود به جنگنده‏اي پيشرفته را جهت انجام ماموريت برتري هوايي تحت برنامه‏اي به نام «جنگندهء تاكتيكي پيشرفته» (ATF) يا Advanced Tactical Fighter اعلام كرد. اين جنگندهء جديد مي‏بايست در طراحي خود، از تكنولوژي‏هاي نوين بهره مي‏گرفت. در ساخت اين جنگندهء جديد، مواردي نظير استفاده از كامپوزيت‏ها، فلزات سبك‏وزن، سيستم كنترل پرواز پيشرفته، نيروي پيشرانهء قوي‏تر (نسبت به اف15) و قابليت پنهان‏كاري (Stealth) بايد مورد استفاده قرار مي‏گرفت. به اعتقاد فرماندهان ارشد نيروي هوايي ايالات متحده، تكنولوژي‏هاي جديد به كار رفته در توليد اين جنگندهء جديد، اغلب هواپيماهاي موجود نيروي هوايي نظير F-15 و F-16 را در آغاز قرن 21 ام، از رده خارج مي‏كرد. [External Link Removed for Guests]  يكي از YF-22 ها كه با موتورهاي ساخت جنرال الكتريك مجهز شد و اكنون در موزه به سر مي‏برد 

به سال 1985، نيروي هوايي، نيازهاي فني و انتظارات خود را جهت ساخت اولين هواپيماي نمونه به تيم سازنده ابلاغ كرد. بدين ترتيب كنسرسيوم هواپيماسازي لاكهيد / بوئينگ / جنرال داینامیکز، دو فروند مدل اوليه YF-22 را ساختند؛ يك هواپيما به دو موتور توربوفن YF-120 ساخت جنرال‏الكتريك و ديگري به دو موتور توربوفن YF-119 ساخت پرات اند ويتني مجهز شده بودند. پس از آزمايشات و بررسي‏هاي فراوان گروه پروازي، تيم سازندهء شركت لاكهيد (در برابر طرح YF-23 از نورثورپ / مک‏دانل‏داگلاس) و موتورهاي ساخت پرات اند ويتني در برابر موتور ساخت جنرال‏الكتريك، برندهء تكميل نهايي هواپيما شدند. تصویر  یک فروند جنگندهء P-47 Thunderbolt متعلق به دوران جنگ جهانی دوم در کنار یک فروند F-22A Raptor متعلق به پایگاه هوایی Langley در حال پرواز هماهنگ بر فراز منطقهء Tuscan در ایالت آریزونا به تاریخ 5 مارس 2006 در جریان تمرین هوایی در حاشیهء گردهمآیی سرفرماندهان ارشد نیروی هوایی در پایگاه هوایی Davis-Montana. هدایت جنگندهء تاندربولت را Tom Gregory و اف22 را ژنرال Michael Shower برعهده دارند 


مشخصات فني YF-22
تعداد ساخته شده: 2 فروند (يك فروند - مدلی که در آن موتور جنرال‏الکتریک نصب شده بود- به موزه نيروي هوايي فرستاده شد)
تعداد مورد نياز نيروي هوايي: طبق برنامه حدود 339 فروند (در نهايت بودجهء ساخت تنها200 فروند تامين گرديد)
طول هواپيما: 62 فوت و 1 اينچ (18.92 متر)
طول دو نوك بالها: 44 فوت و 6 اينچ (13.59 متر)
ارتفاع از سطح زمين (با چرخهاي باز): 16 فوت و 5 اينچ (5 متر)
وزن هنگام برخاستن: 58000 پاوند (26308 كيلوگرم) تصویر  جنگندهء اف22 به شماره سریال 4058 - #03 متعلق به اسکادران 27 ام پایگاه هوایی Langley، در جریان تمرین شلیک موشک به تاریخ 14 فوریه 2006 ؛ یک فروند موشک هوا به هوای بردمتوسط AIM-120C را به سمت یک هواپیمای بدون سرنشین که بر فراز خلیج مکزیک در حال پرواز است، شلیک کرده است. پرتاب این موشک را می‏توان یکی از اولین آزمونهای شلیک موشک توسط اف22 برشمرد. 


تسليحات اف22 (همگي در محفظه‏‎هاي دروني هواپيما):
يك مسلسل 20 ميلي‏متري از نوع M-61A2 Vulcan (استاندارد اغلب جنگنده‏هاي ايالات متحده)
تا 6 موشك هوا به هواي ميان برد AIM-120C/D (آمرام)
تا 2 موشك هوا به هواي كوتاه برد AIM-9M (سايدوايندر)
تا 4 محل خارجي حمل مهمات يا مخازن  تصویر  دانیل مه‏یرز (سرمهندس فنی آماده سازی و نصب جنگ افزار) و پرسنل فنی: دافن جاهن و جان داونپورت، در حال بارگذاری و نصب یک فروند موشک هوا به هوای AIM-120D بر روی جنگندهء اف22 به شمارهء سریال #91 - 4008 جهت آمادگی جنگنده برای آزمونهای اغتشاش و لرزش به هنگام نصب این نوع موشک. این پرسنل از هنگ هوایی 412 ام جهت تست جنگ افزارهای ویژهء اف22 انتخاب شده‏اند 


پیشرانه:
دو موتور توربوفن F119-PW-100 ساخت «پرات اند ويتني» با كشش هر موتور حدود 35000 پاوند (15875 كيلوگرم)
(يك فروند YF-22 با دو موتور توربوفن F120-GE-100 ساخت جنرال الكتريك تجهيز شده بود كه به علت كشش كمتر موتور، رقابت را به موتور ساخت پرات اند ويتني واگذار كرد)

خدمه: 1 نفر

عملكرد پروازي (طبق درخواستهاي خواسته شده تحت برنامهء ATF):
حداكثر سرعت: 2 ماخ (بدون نياز به پس‏سوز)
سقف پرواز خدمتي: 65000 فوت

ادامه دارد.
 [External Link Removed for Guests]    
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4114
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4500 بار
سپاس‌های دریافتی: 4323 بار
تماس:

Re: آشنايي با جنگنده YF-22 و F-22: بروز مشكلات فراوان

پست توسط Reza6662 »

   

پس از اعلام برنده شدن طرح YF-22 در برنامه تولید جنگنده پیشرفته (ATF)، جنگنده ی F-22 (یا F/A-22) موسوم به Raptor براساس نمونهء اولیهء YF-22 طراحی شد. برنامه توليد F-22 ، پروژه‏اي در جهت ساخت جنگندهء برتري هوايي نسل بعد است جهت مقابله سريع با هرنوع اقدام، در هر نقطه‏اي از جهان. اين هواپيمايي است كه بايد به عمق حريم هوايي دشمن نفوذ كند و قابليت ديد اول - شليك اول (First-look, First-kill) را بر عليه اهداف گوناگون، داشته باشد. مهمترین مشخصهء F-22 کمتر دیده شدن در رادار دشمن، مانورپذیری بالا، سیستم‏های پروازی (آویونیک) یکپارچه شده و طراحی آیرودینامیک ویژه است که اجازه می دهد جنگنده بدون استفاده از پس‏سوز موتورها، به سرعت بالای صوت برسد. (عدم استفاده از پس سوز، ضمن مصرف سوخت كمتر، امکان شناسايي و رهگیری هواپیما توسط دشمن را بسیار کم می‏کند) تصویر  سرمهندس ارشد اف22، مایکل برید و پرسنل فنی: اسکات رابرت، به هنگام وزش بادی سهمگین و بارانی زیاد، موشک AIM-120 را از محل محفظهء درونی حمل تسلیحات در اف22 جدا می‏کنند. این موشک در جریان آماده‏سازی بخش نخستین پروژهء راه‏اندازی و عملیاتی نمودن جنگنده‏های اف22 در پایگاه هوایی Langley به تاریخ 31 ام ژانویه 2006 انجام می‏شود 



ويژگيهاي خاص اف22

* پنهان کاری (Stealth)
این مشخصه، کمک زیادی به بقا و ادامه ی نبرد F-22 می‏کند و باعث می‏شود تا دشمن نتواند اطلاعات مهمی از انجام عملیات توسط این جنگنده بدست بیاورد. تصویر  ويژگي پنهان‏كاري از رادار، اجازهء شليك نخست را به سمت هواپيماي دشمن مي‏بخشد 


* یکپارچه سازی سیستم های پروازی (Integrated Avionics)
این مشخصه به خلبان F-22 کمک فوق العاده‏ای می‏کند تا اطلاعات بسیار دقیقی از وضعیت دشمن بدست آورد؛ این اطلاعات می‏تواند وضعیت پروازی جنگنده‏های دشمن، استعداد و نحوهء آرایش نیروهای زمینی، شناسايي سيستم‏هاي راداري منطقه و . . . باشد. ضمن اینکه سیستم‏های الکترونیکی پیشرفته‏ی F-22 این امکان را (به خلبان اف22) می‏دهند تا حتا از آرایش قبلی نیروهای دشمن آگاه شود. (Off-Board Information) این اطلاعات براساس حرارت برجای مانده از موتور وسائل نقلیه‏ء دشمن، حرارت موشکها و مهمات شلیک شده و . . . بدست می‏آید. تصویر  کابین تمام دیجیتال در اف22، ترکیبی یکپارچه سازی شده از اطلاعات On-Board و Off-Board را اختیار می‏گذارد 


* سوپر کروز (Super Cruise) و موتورهای اف22
مشخصهء «افزایش دقت مهمات استفاده شده» است که به اف-22 این امکان را می‏دهد که با سرعت بیشتر و بدون نياز به استفاده از پس‏سوز، از میدان نبرد خارج شود و بدین طریق امکان ضربه خوردن یا رهگیری توسط دشمن را کم کند. نخستين انتظار و قابلیتی که از موتورهای F-22 می‏رود این است که بدون آنکه از پس‏سوز استفاده کند به سرعت فراتر از صوت دست یابد ضمن اینکه مصرف سوخت مناسبی در این حالت داشته باشد، زیرا در سایر جنگنده‏ها، دست‏یابی به سرعتهای فراصوت، با استفاده از پس‏سوز ممکن می‏شود که همراه با مصرف سوخت بسیار بالاست. با این مشخصه، اف22، مدت زمان بیشتری می‏تواند پرواز کند؛ البته این انتظار از موتورهای اف22 می‏رود که در پروازهای زیرصوت نیز عملکرد خوب خود را حفظ کرده و مصرف سوخت بسیار کمی نیز داشته باشند. تصویر  اف22 به دلیل بهره مندی از موتورهای پرتوان که دارای سیستم تغییر بردار رانش، هستند، قادر است در نبردهای نزدیک هوایی، و مانورهای بسیار سنگین با زاویهء حملهء بالا نظیر 90 درجه شرکت نماید 

نخستين و اصلی‏ترین وظیفهء تعریف شده برای F-22 ، شركت در نبردهاي هوایی است که برای این کار، حمل 6 موشک میان برد و بسيار دقيق AIM-120C (آمرام) به همراه 2 موشک کوتاه برد و گرماياب AIM-9M (سایدوایندر) پیش‏بینی شده است. برای شركت در نبردهاي هوا به زمین (Ground Attack)، اف22 با 2 عدد بمب هدایت شوندهء 1000 پوندی هدايت ماهواره‏اي بسیار دقیق JDAM (يا Joint Direct Attack Munitions)، به همراه 2 موشک AIM-120C/D و 2 موشک AIM-9M تجهیز می‏شود. بمبهاي JDAM ، بمب‎هایي هستند که به وسیله سیستم مکان‏یابی ماهواره‏‎ای (GPS)، به سمت هدف هدایت می‎شوند. این بمبها، به اف-22 این امکان را می‎دهند که در هوای نامناسب جوی (ابر، مه، برف و . . .) بتواند تکمیل کننده ماموریت ناتمام ماندهء جنگنده‏های F-117 و F-35 در حمله به اهداف زمینی باشند. تصویر  اف22 درحال رهاسازی بمب هدایت ماهواره ای JDAM 

در نگاه اول، اف-22 جنگنده‏ای تمیز و عاری از مهمات به نظر می‎رسد. این مشخصه به دلیل آن است که مهمات در محفظه‏های مخفی داخل بدنه حمل می‎شوند و برخلاف سایر جنگنده‏ها، از محفظه‏های خارجی بدنه برای حمل مهمات در اف22 به طور معمول استفاده نمي‏شود. این ویژگی مهمی برای حفظ قابلیت پنهان کاری اف22 از رادار دشمن است؛ زیرا نصب مهمات باعث افزايش سطح مقطع راداري و در نتيجه بازتابش امواج رادار دشمن شده و ویژگی پنهان‎کاری اف22 را از بین می‎برد. همچنین مخفی بودن مهمات، از میزان پسا (اصطکاک هوا) کم می‎کند امری که برای پرواز فراصوت بدون استفاده از پس‏سوز بسیار لازم است؛ کم شدن پسا، برد و مداومت پروازی اف22 را نیز به میزان چشمگیری افزایش می‏دهد زیرا باعث کاهش مصرف سوخت می‎شود. تصویر  اف22 درحال رهاسازی دهها بمب سقوط آزاد Mk 82 

اف22 همچنین چهار مقر حمل مهمات در خارج بدنه دارد که هرکدام می‏توانند تا 5000 پاوند بار را حمل کنند. در اف22، از یک طراحی منحصر به فرد در ساخت محفظه‏های خارجی (حمل بار) استفاده شده است که در جلو و عقب بدنه تعبیه شده‏اند، اتصال انتهای بدنه دارای اتصالهای الکتریکی، سوخت و هوا است. در این محفظه، مخزن سوخت 600 گالونی یا دو پرتاب کنندهء موشک به نام LAU-128/A بسته به نوع ماموریت، نصب می‎گردد. تصویر  ژنرال Charels Hainline یک کهنه خلبان بسیار ماهر جنگندهء F-4E Phantom از پایگاه هوایی Hollman و ژنرال Michael Shower سرخلبان ارشد اف22 از پایگاه هوایی Langley، در حال پرواز هماهنگ بر فراز منطقهء Tuscan در ایالت آریزونا، حین حاشیهء برگزاری اجلاس سرفرماندهان پایگاه هوایی Davis-Montana به تاریخ 5 مارس 2006


دو حالت کلی برای محفظه های خارجی حمل بار در اف22 وجود دارد:
* چهار مخزن 600 گالونی حمل سوخت، بدون حمل سلاح: این پیکربندی برای وقتی استفاده می‎شود که برد پروازی زیاد مدنظر باشد یا قصد جابه‎جایی جنگنده مطرح باشد. برای حمل محفظهء سوخت، از گیرهء نگدارندهء مخصوصی به نام BRU-47/A در محل اتصال هر محفظه استفاده می‏شود.

* دو مخزن سوخت به همراه چهار موشک: این پیکربندی برای حالتی استفاده می‏شود که منطقهء مورد عملیات ایمن، فضای منطقه تحت کنترل نیروهای خودی بوده و زمان بیشتری جهت ماموريت CAP يا پشتیبانی و گشت هوایی منطقه (Combat Air Patrol) مورد نیاز باشد؛ در این حالت نیز، مخازن سوخت خارجی به وسیله‏ی گیرهء BRU-47/A روی بدنهء اصلی متصل می‏شوند، ضمن اینکه محفظه‎های خارج از بدنهء اصلی هواپیما، به دو گیرهء پرتاب کنندهء موشک به نام LAU-128/A متصل می‏شوند.

همهء موشكها يا جنگ‏افزارهايي كه در محفظه‏هاي خارجي می‎توانند نصب شوند (دو موشك در هر مكان)، اين قابليت را دارند كه با انجام تغييرات فني در داخل بدنه نصب گشته و با مهمات دروني يكپارچه شوند، اما نيروي هوايي به تواني بيش از آنچه (براي حمل مهمات) خواسته بود اعلام نياز نكرده است و اف22 به طور معمول از جایگاههای بیرونی استفاده نمی‎کند. تصویر  یک فروند جنگندهء اف22 متعلق به پایگاه هوایی Langley در کنار یک یک فروند جنگندهء موفق F-4E Phantom متعلق به پایگاه هوایی Hollman در کنار یک فروند جت جنگندهء F-16A و یک فروند جنگندهء ضربتی A-10 Thunderbolt II در پروازی هماهنگ بر فراز منطقهء Tuscan در ایالت آریزونا به تاریخ یکشنبه 5 مارس 2006 و حین برگزاری مراسم نبردهای هوایی اجلاس سرفرماندهان ارشد پایگاههای Davis-Montana. ژنرال Michael Shower با اف22 و ژنرال Chalres Hainline با F-4E پرواز می‏کنند. کاپیتان Dax Cornelius به عنوان یکی از اعضای «تیم نمایش ساحلی غرب» با یک فروند F-16A و کاپیتان Jeff Yost متعلق به «تیم نمایشی شرق» درون جنگندهء A-10 قرار گرفته‎اند. 


  و نشيب هاي پردردسر اف-22 قبل از ورود رسمي به    از آنكه تيم سازندهء نمونهء اوليهء YF-22 به عنوان برندهء رقابت در طراحي جنگنده‏ء ATF انتخاب شوند، به مدت 54 ماه آزمونهاي تست و خطا تحت اين برنامه انجام داده بودند. آنها شديدن درگير رفع عيوب مختلف اف22 نظير مشكلات بدنه، كاناپي و انجام تست‏هاي پروازي بر روي دو فروند نمونهء اوليه‏ء YF-22 بودند. نمونهء نخستين پيشرانه‏های نصب شده در اف22، موتورهای YF119 ساخت «پرات اند ويتني» و YF120 ساخت «جنرال‏الكتريك» بودند كه در جريان برنامهء ATF بارها مورد آزمايش قرار گرفتند. برنامه‏هاي آزمون و خطا (dem/val) به تاريخ سپتامبر 1990 تكميل شدند؛ كه تمامي اين آزمونها توسط شركت بوئينگ در سياتل، لاكهيد در پالمديل كاليفرنيا و جنرال‏دايناميكز در تگزاس اجرا و تكميل شدند؛ همچنين نمونه‏هاي اوليهء هواپيما (Prototype)، در محل شركت لاكهيد در پالمديل (Palmdale : شهري در جنوب لوس‏انجلس و ايالت كاليفرنيا) مونتاژ شدند؛ ضمن اينكه امكانات مناسب آنجا نيز باعث گرديد اولين پرواز YF-22 در آن مكان انجام شود.  تصویر  بدنهء اولین اف22 در حین مونتاژ در کارخانهء Palmdale (کالیفرنیا)   از آنكه مونتاژ و مديريت كلي برنامهء توليد هواپيما بر عهدهء شركت لاكهيد گذاشته شد، ادامهء برنامهء YF-22 با موتور ساخت «پرات اند ویتنی» به جهت آزمايشات و توليد نهايي، به شهر ماريتا (Marietta : شهري در شمال غربي ايالت جورجيا) منتقل گشت. اف22 دومين آزمايش مهم خود را در سال 1991 با موفقيت از پيش رو گذراند. در آن زمان، نيروي هوايي ايالات متحده اعلام كرد كه به تعداد 548 فروند جنگندهء اف-22 به ارزش هركدام 68.6 ميليون دلار نياز دارد. پس از رفع اشكال و تجديدنظر نهايي هواپيما به تاريخ سپتامبر 1993، تعداد مورد نياز نيروي هوايي، به رقم 442 فروند كاهش يافت و قيمت تخميني هر فروند نيز به رقم 71.6 ميليون دلار رسيد. آن زمان قرار بود حداكثر تا پايان سال 2002، تمام اين جنگنده‏ها جايگزين جنگنده‏هاي قديمي و فرسوده شدهء اف-15 و اف-16 هاي نيروي هوايي ايالات متحده گردند؛ امری که به دلیل افزایش هزینه‎‎ها و کاهش بودجهء پنتاگون، تاکنون امکان‎پذیر نگشته است.  تصویر  اف22 در حین مونتاژ نهایی در کارخانهء Palmdale (کالیفرنیا)   9.55 ميليارد دلاري مهندسي، توليد و توسعهء اف-22، به تاریخ آگوست 1991 به تيم مهندسي شركت بوئينگ و لاكهيدمارتين واگذار شد؛ اما این پيمانكار پس از مدتي ارزيابي اعلام كرد كه اين مبلغ بايد تا حدود 11 ميليارد دلار افزايش يابد. تحت شرايط جديد پيمانكار، تيم اف22، طراحي هواپيما را تكميل نمود و تجهيزات و خطوط توليد لازم براي ساخت اين هواپيما را تهيه نمود و 9 آزمايش موفق هوايي و دو آزمايش بر روي زمين انجام داد.

يك تيم ارزيابي از ستاد مشترك نيروهاي مسلح، كار بررسي بر روي برنامه‏ي توليد اف22، قيمت تمام شده و برنامهء زمان‏بندي تحويل جنگنده‎های اف22 به نيروي هوايي را آغاز كرد. اين تيم پس از مدتي اعلام كرد كه اين جنگنده به زمان بسيار بيشتري براي مهندسي و توليد نهايي نياز دارد؛ دلیل این درخواست نیز كاهش دادن ميزان خطرپذيري اين جنگنده در هنگام ورود به خدمت بود، زيرا در هنگام بررسي، به مشكلات ريز و درشتي در توليد اين هواپيما پي برده بودند. تيم ارزياب، همچنين برآورد كرده بود كه كل مبلغ طراحي اوليه حدود 1.45 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت؛ همچنين مبلغ توليد حدود 13 ميليارد دلار زیادتر خواهد داشت، كه بدين ترتيب كل رقم توليد از 48 ميليارد دلار به 61 ميليارد افزايش مي‏يافت، مگر آنكه از هزينه‏هاي جانبي توليد كاسته مي‏شد.

در نتيجهء گزارشات تيم ارزياب، برنامهء توليد اف22 مورد تجديدنظر قرار گرفت؛ از اين رو مي‏بايست رقم 2/2 ميليارد دلار به برنامهء مهندسي مجدد و توليد نهايي اف22 اضافه مي‏شد؛ ضمن اينكه اين موضوع (تجديدنظر در طراحي) باعث مي‏شد كه برنامهء زمان‏بندي جهت توليد نهايي، 12 ماه زياد شود تا محصول نهايي بتواند بدون مشكل وارد خدمت گردد. برنامهء مهندسي مجدد اف22، باعث شد سه فروند نمونه‏اي كه از قبل ساخته شده بودند، از سيستم حذف شوند و برنامهء توليد، بسيار به كندي پيش رود. احتمال افزايش هزينه‏ها در توليد اف22، از طريق كاهش برخي هزينه‏هاي رسمي در بودجه پيش‏بيني شده بود. فرماندهان عالي وزارت دفاع (پنتاگون)، برنامهء تجديدنظر اف22 را مورد ارزيابي قرار دادند. سپس به تاريخ 11 فوريه 1997 ياداشت رسمي در تاييد تغييرات و تجديدنظر انجام شده (بر روي اف22) از طرف پنتاگون صادر شد.

در گزارش نشريه داخلي وزارت دفاع كه هر 3 ماه يكبار منتشر مي‏شود، به تاريخ 15 مي 1997 درج گردید كه تعداد كل اف22 مورد نياز از 438 به 339 فروند كاهش يافته است؛ اين امر به دليل كند شدن توليد 70 فروند اوليه كه تنها 58 فروند از آنها ساخته شد و همچنين كند شدن توليد سالانه از 48 فروند پيش‏بيني شده به 36 فروند بود؛ زيرا وزارت دفاع آزمونهاي مختلف و در شرائط گوناگوني از جنگنده‏هاي جديد به عمل مي‏آورد و كم شدن تعداد اوليه، باعث كند شدن زمان آزمايشات مورد نياز وزارت دفاع مي‏گشت.

اف-22 با طراحي و مهندسي مجدد، به تاريخ 7 سپتامبر 1997 اولين پرواز خود را باموفقيت انجام داد. آزمايشات اوليهء پرواز كه در شهر ماريتا (شهری در ايالت جورجيا) انجام شده بودند، به سال 2001 در پايگاه «ادواردز AFB» ادامه يافتند. اف22 با آهنگی بسیار ضعيف، در سال 1999 وارد تولید انبوه گردید. سپس در سال 2004 نرخ توليد هواپيما به 36 فروند در سال افزايش يافت و تا ميزان توليد كلي به تعداد 339 فروند ادامه خواهد يافت، كه انتظار مي‏رود كل اين توليد در پايان سال 2013 پايان يابد. همچنين اولين اسكادران عملياتي در دسامبر 2005 وارد خدمت شدند. (كنگره به دليل هزينه‌هاي كمرشكن اين جنگنده و همچنين بحران اقتصادي ايالات متحده، پرونده توليد اف22 را با تعداد 183 فروند براي هميشه بست.)  تصویر  یک فروند جنگندهء P-47 Thunderbolt متعلق به دوران جنگ جهانی دوم به همراه یک فروند F-22A Raptor متعلق به پایگاه هوایی Langley و یک فروند TF-51 Mustang در پروازی هماهنگ بر فراز منطقهء Tuscan در ایالت آریزونا به تاریخ یکشنبه 5 مارس 2006 در جریان تمرین نبردهایی هوایی در حاشیهء اجلاس سرفرماندهان پایگاههای هوایی Davis-Montana. سرخلبان Michael Shower با اف22 و Lee Lauderback با موستانگ پرواز را انجام می دهند 

پايان كار اف-15 ؟
جنگنده‏هاي برتری هوایی F-15C/D انبوهي از مشكلات و نواقص (نسبت به اف22) در سيستم‏‎هاي آويونيك دارند و هنگامي كه آخرين اف22 به سال 2013 وارد خدمت مي‏‎شود، بهترين جنگنده‏ي اف15 عمري برابر 30 سال خواهد داشت. ولي انتظار مي‏رود استفاده از F-15 هاي موجود در نيروي هوايي، به دليل اقتصادي بودن، حداقل تا سال 2015 ادامه يابد ولي هيچكدام از 918 فروند جنگنده‎ء F-15C/D كه تا جولاي 1992 در ليست اموال نيروي هوايي ثبت شده بودند، به دليل غيراقتصادي بودن و افزايش هزينه‏هاي تعمير و نگهداري، پس از سال 2014، در سرويس نخواهند ماند. تصویر  جنگندهء اف22 در حال سوختگيري از تانكر KC-135 


مشخصات فني اف-22
ماموريت: جنگنده‏ء برتري هوايي (جايگزين F-15 Eagle)


سازندگان:
* Lockheed Martin Aeronautical Systems
مديريت كل پروژه، طراحي بدنه و دماغه (Fuselage)، كابين و كاناپي، ورودي‏هاي هواي موتورها، طراحي محل اتصال بالها، طراحي قسمت عقب (بالچهء ‏عقب يا پره ماهي)، فلپها، شهپرها، چرخ‏ها و سيستم ارابه‏ء فرود و مونتاز نهايي قطعات هواپيما.

* Lockheed Martin Tactical Aircraft Systems
طراحي قسمت مياني بدنه، مديريت طراحي محفظه‏هاي دروني حمل مهمات، طراحي سيستم «يكپارچه كننده‏ء ناوبري و سيستم جنگ الكترونيك» يا (INEWS)، طراحي سيستم‏هاي مخابراتي، ناوبري، شناسايي (CNI) و سيستم پشتيباني از تسليحات.
CNI = Communications, Navigation, and Identification
INEWS = Integrated Navigation and Electronic Warfare Systems

* Boeing
بالها، قسمت انتهايي بدنه (شامل طراحي قسمتهاي مورد نياز براي موتورها و اتصالات مربوطه)، سيستم رادار، آزمايش سيستم يكپارچه شدهء ناوبري، ساخت شبيه‏ساز آموزشي و مديريت پروازهاي آزمايشي.

* Pratt & Whitney
سازنده موتور F119-PW-100

* برخي پيمانكاران فرعي:  Grumman / Hughes Radar Systems / Texas Instruments
Motorola / Kidde-Graviner Ltd / Allied-Signal Aerospace / Harris
Fairchild Defense / GEC Avionics / Lockheed Sanders / Kaiser Electronics
Digital Equipment Corp. / Rosemount Aerospace / Curtiss-Wright Flight Systems
Dowty Decoto / EDO Corp. / Lear Astronics Corp. / Parker-Hannifin Corp.
Simmonds Precision / Sterer Engineering / TRW / XAR / Hamilton Standard
Sanders/GE Joint Venture / Menasco  


 :   موتور توربوفن ساخت «پرات اند ويتني» مدل F119-PW-100 با كشش هر موتور 35000 پاوند = 15875  

طول هواپيما: 62.08 فوت = 18.90 متر
ارتفاع: 16.67 فوت = 5.08 متر
فاصله دو سر بالها: 44.5 فوت = 13.56 متر
سطح بالها: 840 فوت مربع = 78.03 متر مربع
فاصله دو نوک بال‏ها: 29 فوت = 8.84 متر
حداكثر سرعت: 1.8 ماخ و در پرواز سوپر كروز (بدون استفاده از پس سوز) = 1.5 ماخ
خدمه: 1 نفر


تسليحات:
تا 2 موشك كوتاه برد AIM-9 (سايدوايندر)
تا 6 موشك ميان برد AIM-120C (آمرام)
يك مسلسل 20 ميلي‏متري
تا 2 بمب 1000 پاوندي JDAM

اولين پرواز سري اصلاح شده: 7 سپتامبر 1997
شروع تحويل: سال 2002
تاريخ عملياتي شدن: سال 2004


قيمت
قيمت نوع اوليه: 102.8 ميليون دلار (براي 76 فروند اولیه از كل 362 فروند)
قيمت نوع اصلاح شده با ابتكار كاهش هزينه: معادل 128.2 ميليون دلار (براي 70 فروند اولیه از كل 368 فروند)
قيمت نوع اصلاح شده با ابتكار كاهش هزينه: 92.4 ميليون دلار (براي 70 اولیه فروند از كل 368 فروند)
قیمت جدید (به دلیل هزینه‏های جنگ عراق و کاهش تعداد سفارش به 200 فروند): 258 میلیون دلار برای سال 2006


مشتریان احتمالی خارجی: اسرائیل، استرالیا، ژاپن و امارات متحده عربي
 تصویر  آوریل 2006 : اولین فروند از سری 18 تایی جنگنده‏های اف22 وارد پایگاه هوایی Hill می‏شود تا پاره‏ای تغییرات جزئی بر روی آن صورت بگیرد. مطابق برنامه‏ریزی انجام شده، قرار است جنگندهء اف22 فوق، پایگاه Hill را به تاریخ 11 می 2006 ترک نماید.  تصویر  دو جنگندهء شکاری F-15 Eagle در کنار یک فروند F-22A Raptor و یک فروند جنگندهء ضربتی A-10 Thunderbolt II بر فراز منطقهء Tuscan در آریزونا به تاریخ یکشنبه 5 مارس 2006 حین گردهمآیی تاریخی جنگنده‏های 60 سال اخیر نیروی هوایی ایالات متحده جهت انجام نمایشات هوایی.   دارد. 
 [External Link Removed for Guests]    
Rookie Poster
Rookie Poster
نمایه کاربر
پست: 48
تاریخ عضویت: دوشنبه 25 آبان 1388, 9:37 am
سپاس‌های ارسالی: 12 بار
سپاس‌های دریافتی: 70 بار

Re: آشنايي با جنگنده YF-22 و F-22: بروز مشكلات فراوان

پست توسط 987789 »

به هر حال فعلا این جنگنده بی رقیبه
[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4114
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4500 بار
سپاس‌های دریافتی: 4323 بار
تماس:

Re: آشنايي با جنگنده YF-22 و F-22: بروز مشكلات فراوان

پست توسط Reza6662 »

  دوباره عكسهايي كه باز  تصویر
 [External Link Removed for Guests]   ارشد اف22، مایکل برید و پرسنل فنی: اسکات رابرت، به هنگام وزش بادی سهمگین و بارانی زیاد، موشک AIM-120 را از محل محفظهء درونی حمل تسلیحات در اف22 جدا می‏کنند. این موشک در جریان آماده‏سازی بخش نخستین پروژهء راه‏اندازی و عملیاتی نمودن جنگنده‏های اف22 در پایگاه هوایی Langley به تاریخ 31 ام ژانویه 2006 انجام می‏ 
 [External Link Removed for Guests]   تمام دیجیتال در اف22، ترکیبی یکپارچه سازی شده از اطلاعات On-Board و Off-Board را اختیار می‏ 
 [External Link Removed for Guests]   به دلیل بهره مندی از موتورهای پرتوان که دارای سیستم تغییر بردار رانش، هستند، قادر است در نبردهای نزدیک هوایی، و مانورهای بسیار سنگین با زاویهء حملهء بالا نظیر 90 درجه شرکت  
 [External Link Removed for Guests]   درحال رهاسازی بمب هدایت ماهواره ای  
 [External Link Removed for Guests]   درحال رهاسازی دهها بمب سقوط آزاد Mk  
 [External Link Removed for Guests]   Charels Hainline یک کهنه خلبان بسیار ماهر جنگندهء F-4E Phantom از پایگاه هوایی Hollman و ژنرال Michael Shower سرخلبان ارشد اف22 از پایگاه هوایی Langley، در حال پرواز هماهنگ بر فراز منطقهء Tuscan در ایالت آریزونا، حین حاشیهء برگزاری اجلاس سرفرماندهان پایگاه هوایی Davis-Montana به تاریخ 5 مارس 2006. 
 [External Link Removed for Guests]   فروند جنگندهء اف22 متعلق به پایگاه هوایی Langley در کنار یک یک فروند جنگندهء موفق F-4E Phantom متعلق به پایگاه هوایی Hollman در کنار یک فروند جت جنگندهء F-16A و یک فروند جنگندهء ضربتی A-10 Thunderbolt II در پروازی هماهنگ بر فراز منطقهء Tuscan در ایالت آریزونا به تاریخ یکشنبه 5 مارس 2006 و حین برگزاری مراسم نبردهای هوایی اجلاس سرفرماندهان ارشد پایگاههای Davis-Montana. ژنرال Michael Shower با اف22 و ژنرال Chalres Hainline با F-4E پرواز می‏کنند. کاپیتان Dax Cornelius به عنوان یکی از اعضای «تیم نمایش ساحلی غرب» با یک فروند F-16A و کاپیتان Jeff Yost متعلق به «تیم نمایشی شرق» درون جنگندهء A-10 قرار گرفته‎اند. 
 [External Link Removed for Guests]   اولین اف22 در حین مونتاژ در کارخانهء Palmdale (کالیفرنیا) 
 [External Link Removed for Guests]   در حین مونتاژ نهایی در کارخانهء Palmdale (کالیفرنیا) 
 [External Link Removed for Guests]   فروند جنگندهء P-47 Thunderbolt متعلق به دوران جنگ جهانی دوم به همراه یک فروند F-22A Raptor متعلق به پایگاه هوایی Langley و یک فروند TF-51 Mustang در پروازی هماهنگ بر فراز منطقهء Tuscan در ایالت آریزونا به تاریخ یکشنبه 5 مارس 2006 در جریان تمرین نبردهایی هوایی در حاشیهء اجلاس سرفرماندهان پایگاههای هوایی Davis-Montana. سرخلبان Michael Shower با اف22 و Lee Lauderback با موستانگ پرواز را انجام می  
 [External Link Removed for Guests]    
Junior Poster
Junior Poster
پست: 188
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 3 مرداد 1387, 12:08 pm
سپاس‌های دریافتی: 40 بار

Re: آشنايي با جنگنده YF-22 و F-22: بروز مشكلات فراوان

پست توسط پارس3000 »

یه مقام امریکایی به یه مقام ژاپنی گفته بود ممکنه بهتون اف 35 بدیم نه اف22 همین طور بقیه راستی دوست من درمورد جنگنده f/b44 درسایت میلیتاری فقط یه عکس گرافیکی بود وگفته بود که از سالها قبل بحثش بوده اما معلوم نیست که روش کار شده یا نه متاسفانه شیوه اپلود رو بلد نیستم :K:L اگر به اون سایت یا ارشیوش مراجعه کنی حتما موفق میشی :)
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4114
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4500 بار
سپاس‌های دریافتی: 4323 بار
تماس:

Re: آشنايي با جنگنده YF-22 و F-22: بروز مشكلات فراوان

پست توسط Reza6662 »

  با سامانه‏هاي شناسايي و رهگيري جنگندهء  

سامانه‏هاي آويونيكي جنگندهء اف-22 شامل ادواتي مختلفي مي‏باشد: * سامانهء بسيار پيشرفتهء گيرندهء اخطار راداري ساخت BAE Systems (صنايع هوافضاي بريتانيا) به نام AN/ALR-94
* سامانهء رادار با قابليت «اسكن فعال الكترونيكي آرايه‏اي» (AESA) به نام AN/APG-77 ساخت كمپاني نورثروپ - گرومن

رادار AN/APG-77 نصب شده بر روي جنگندهء رادرگريز و فوق پيشرفتهء F/A-22 Raptor، امروزه در جهان، داراي بيشترين ميزان برد كشف و شناسايي، و كمترين تشعشعاتي است كه ممكن است دشمن را متوجه خود ساخته و باعث شناسايي شدن اف22 گردند.  تصویر  اف22 ، جنگنده‎ايست كه با شراكت كمپاني‎هاي صاحب‏نام جهان، طراحي و توليد شده است؛
هرچند كه پيمانكار اصلي توليد آن، شركت لاكهيد مارتين مي‏باشد
  [External Link Removed for Guests]  سيستم شناسايي اهداف هوايي تعبيه شده در اف22، اين امكان را ميسر مي‎سازد تا همكاري تنگاتنگي با شكاري‏هاي اف-15 و اف-16 به انجام رساند و اهداف شناسايي شدهء خود را به سيستم آنها انتقال دهد   اخطار راداري AN/ALR-94 كه يك سامانهء Passive (غيرفعال = بدون تشعشع) محسوب مي‏‎شود، قادر است تمامي سيگنالهاي راداري را در محدوده‎اي بسيار وسيع در اطراف جنگندهء اف22 شناسايي نمايد. اين سامانهء اطلاعات خود را با تركيب سيگنالهاي دريافت شده از بيش از 30 دستگاه آنتن كه به شكل كاملن آئروديناميكي در بالها و بدنهء اف22 جايگذاري شده‏اند، بدست مي‏آورد؛ - كه طبق ادعاي رئيس پيشين كارخانجات لاكهيد مارتين، آقاي تام باربيج، - مخلوطي از پيشرفته‏‎ترين و بالاترين تكنولوژي الكترونيك در ساخت آن به كار گرفته شده است. اين سامانه (گيرندهء اخطار راداري) داراي بردي فراتر از 250 ناتيكال مايل مي‏باشد كه از برد رادار اف22 نيز فراتر مي‎رود. اين سامانه، به خلبان اف-22 اين امكان را مي‎‏دهد تا كمتر از رادار هواپيما بهره ببرد و بدين ترتيب، احتمال شناسايي هواپيما و مخفي‏كاري آن در برابر رادارهاي دشمن، به حداقل ممكن برسد. 
 [External Link Removed for Guests] 
  AIM-120C اندكي پس از شليك توسط  
  دليل برد بيشتر سامانهء گيرندهء اخطار راداري نسبت به سيستم رادار، به هنگامي كه اهداف هوايي دشمن در حال نزديك شدن به اف22 هستند، سامانهء AN/ALR-94، به طور خودكار، راهنمايي‏هاي لازم را جهت رهگيري نشدن جنگنده، در اختيار رادار AN/APG-77 قرار مي‏دهد. اين اطلاعات تنها به وسيلهء آنتن بسيار كوچكي كه بين 2 + تا 2 – درجه در سطح افق به اطراف مي‏چرخد، در اختيار گيرندهء اخطار راداري قرار داده مي‎شود.

سامانهء‌ رادار AN/APG-77 كه از نوع اسكن الكترونيكي يا AESA محسوب مي‎گردد، به منظور ايجاد برتري هوايي با لحاظ عمليات ضربتي ساخته شده است. اصلي‏ترين ويژگي اين رادار، قابليت حداقل اثرگذاري يا مشاهده شدن توسط دشمن، ديد فعال و پيوسته، و اسكن الكترونيكي اهداف چندگانه هوايي در همه‏گونه شرائط گوناگون آب و هوايي مي‏‎باشد. رادار AN/APG-77 در هر ثانيه، 1000 بار تغيير فركانس مي‎دهد تا احتمال شناسايي شدنش توسط دشمن، به حداقل ممكن كاهش پيدا كند. اين رادار همچنين قادر است با انتشار امواجي، گيرنده‎ها و حسگرهاي دشمن را لبريز و مغشوش نمايد و بدين ترتيب، امكان يك حملهء الكترونيكي براي اف22 محيا مي‏‎گردد. 
 [External Link Removed for Guests]  گيرندهء اخطار راداري، اطلاعات خود را با تركيب سيگنالهاي دريافت شده از بيش از 30 دستگاه آنتن كه به شكل كاملن آئروديناميكي در بالها و بدنهء اف22 جايگذاري شده‏اند، بدست مي‏آورد   كسب شده توسط آنتن رادار، توسط دو تراشهء بسيار پيشرفتهء ساخت شركت Raytheon مورد پردازش قرار مي‏گيرد. (اين دو تراشه، در اصطلاح CIP يا Common Integrated Processor نام دارند.) هر CIP در فركانس كاري 10.5 گيگاهرتز كار مي‏كند و 300 مگابايت حافظه دارد. اطلاعات مورد نياز، از طريق رادار و ساير سامانه‎هاي مستقيم و غيرمستقيم جمع‏آوري شده و سپس توسط CIP مورد پالايش قرار مي‎گيرد و سپس به شكلي قابل فهم و آسان بر روي نمايشگرهاي درون كابين در اختيار خلبان قرار داده مي‎شود تا خلبان در وضعيتهاي دشوار، قادر به ادامهء نبرد باشد.

نرم افزارهاي مورد استفاده در اف22، تركيبي از 1.7 ميليون خط برنامه هستند كه اغلبشان، اطلاعات كسب شده توسط آنتن رادار را مورد پردازش قرار مي‏‎دهند. برد رادار اف22 چيزي در حدود 125 تا 150 مايل تخمين زده مي‎شود، با اين حال، برنامه‏اي جهت افزايش برد آن تا 250 مايل و بيشتر و استفاده از آنتن‏هاي گيرندهء افزون‏تر، تدارك ديده شده است. 
 تصویر  آزمون موتورهاي اف22 (در اين تصوير، سيستم تغيير بردار رانش به خوبي مشخص است)
يكي از برتري‏هاي اف22، استفاده از موتورهايي پرقدرت با امكان تغيير بردار رانش است كه قابليت مانور اين جنگنده و شركت آن در نبردهاي نزديك هوايي را بسيار آسان مي‏‎كند. در نبردهاي نزديك هوايي، نمايشگر سربالا و بسيار پيشرفتهء اف22 كه با رادار يكپارچه شده است، كمك فراواني به خلبان مي‎كند.
 
  اف22، داراي برخي ويژگيها و قابليتهاي بسيار خاص نسبت به اندازه و وظيفهء تعريف شده‏اش مي‏‎باشد. به عنوان مثال اين جنگنده قادر است تهديدات و خطرات احتمالي موجود كشف شده را از طريق خطوط داده، از هواپيماي شناسايي و تحليل‏گر خطرات موسوم به RC-135 Rivet Joint كسب نمايد. 
 [External Link Removed for Guests]  هواپيماهاي جاسوسي - شناسايي RC-135 Rivet Joint قادر است از صدها مايل دورتر، سيگنالهاي الكترومغناطيسي جنگنده – بمب‏افكن‏هاي دشمن را تشخيص دهد و با تجزيه و تحليل داده‎هاي كسب شده، هواپيماهاي شكاري نظير F-15C يا F/A-22 را در جهتي صحيح به سمت درگيري با اين اهداف، راهنمايي ‎كند. اين هواپيما، 34 نفر خدمه دارد كه مشتمل بر خلبان و كمك، افسران جنگ الكترونيك، اپراتورهاي اطلاعات و امنيت و مهندسين سامانه‎هاي پيش‏اخطار مي‏باشد. 
  دليل حفظ قابليت مخفي‏كاري پيش‏بيني شده در اف22، برخي از ادوات و سامانه‎ها، آن چنان كه بايد قدرتمند طراحي نشده‏اند، و در برخي مواقع نياز است تا جنگنده،‌ صدها مايل به سمت ميدان جنگ نزديك شود تا جبران اين نواقص گردد. 
 [External Link Removed for Guests]  پرسنل فني، در حال نصب موشك ميان‏برد هوا به هواي AIM-120C در محفظهء دروني جنگندهء اف-22   را از نظر قابليت و كاركردش، مي‏توان يك آواكس كوچك يا Mini-AWACS نام گذاري نمود؛ هر چند كه در قياس با رادارهاي پرندهء قدرتمندي چون E-3 Sentry اين قابليت، كوچك بوده و قابل مقايسه نيست؛ اما با توجه به توانمندي اف22 در تشخيص به موقع خطرات و تهديدات، همين قابليتهاي موجود اف22 نيز اغلب سودمند و موثر واقع مي‎‏شوند. سيستم شناسايي اهداف هوايي تعبيه شده در اف22، اين امكان را ميسر مي‎سازد تا همكاري تنگاتنگي با شكاري‏هاي اف-15 و اف-16 به انجام رساند و اهداف شناسايي شدهء خود را به سيستم آنها انتقال دهد و اگر حين انتقال اطلاعات، سيستم اف22 تشخيص دهد كه هر دو هواپيماي خودي، بر روي يك هدف متمركز شده‏اند، امكان تغيير و انتخاب هدفي ديگر را ميسر مي‎سازد. به طور معمول، شناسايي اهداف هوايي توسط اف22، صدها برابر سريع‏تر از آواكس‏ها انجام مي‏پذيرد. رادار AN/APG-77 امكان ديدي فراتر از 120 درجه را در افق و ارتفاع فراهم مي‏آورد.  [External Link Removed for Guests]  ديد وسيع و دور رادار اف22 در قياس با جنگندهء سوخوي30، هيچ شانس پيروزي هوايي را براي خلبان سوخو امكان‌پذيرنمي‏سازد   اف22 كه به صورت «كمتر قابل شناسايي شدن» طراحي شده است، داراي قابليت انتقال داده با پهناي وسيع مي‎باشد كه امكان تبادل حجم عظيمي از اطلاعات با سرعت بالا را با گيرنده و فرستنده‏هاي خودي فراهم مي‎سازد. (اين قابليت در اصطلاح Broadband ناميده مي‏شود.) اف22 همچنين قادر است اطلاعات كسب شدهء خود را به به اف22 ديگر انتقال دهد و بدين ترتيب، نيازي به مكالمهء راديويي كه باعث شنود احتمالي توسط دشمن مي‏شود، نخواهد داشت. خط انتقال دادهء موسوم به IEEE-1394B منحصرن جهت جنگندهء اف-22 طراحي و ساخته شده است كه از روي سامانهء انتقال دادهء تجاري IEEE-1394 برگرفته شده است كه اغلب بر روي كامپيوترهاي شخصي استفاده مي‏‎گردد. اين خط انتقال داده، بعدها بر روي جنگندهء اف-35 نيز تعبيه و نصب گرديد.  تصویر   رادار AN/APG-77 كه توسط بخش سيستم‏هاي الكترونيكي كمپاني نورثروپ – گرومن، به طور ويژه براي نصب بر روي جنگندهء اف22 طراحي و ساخته شده است، مجهز به بيش از 2000 ماجول گيرنده و فرستنده مي‏باشد كه باعث افزايش سرعت پردازش اطلاعات، كم شدن سطح مقطع راداري، و افزايش پهناي باند انتقال داده مي‎گردد.  [External Link Removed for Guests]   رادارهاي AN/APG-77 به طور رسمي از مي 2005 آغاز شده و تاكنون بيش از 100 دستگاه رادار AN/APG-77 بر اساس قيمت تعيين شده و طبق زمان‏بندي معلوم، توسط نورثروپ – گرومن ساخته شده است. امروزه اغلب تكنولوژي به كار گرفته شده در توليد اين رادار، جهت طراحي و ساخت رادار AN/APG-81 جنگندهء اف35 به كار گرفته شده است. گونه‌ء AN/APG-77v1 كه امروزه براي نصب بر روي اف22 توليد مي‎گردد، داراي قابليت كامل انجام عمليات زميني، تهيهء نقشهء مجازي از سطح زمين و شناسايي، ردگيري و هدفگيري اهداف متحرك زميني مي‏باشد. (اين عمليات در اصطلاح GMTI يا GMTT ناميده مي‎شود كه مخفف عبارت ground moving target indication and track مي‏باشد.)  تصویر 


برخي مشخصات رادار AN/APG-77
سازنده: نورثروپ - گرومن
برد شناسايي: 125 مايل (در مدل جديد 250 مايل)
نوع: اسكن فعال الكترونيكي آرايه‎‏اي موسوم به AESA يا active electronically scanned array
وظيفه: ايجاد برتري هوايي به همراه قابليت شناسايي، ردگيري و حمله به اهداف زميني
پردازشگر: يك برد الكترونيكي داراي دو ميكروپراسسور ساخت Raytheon با قدرت پردازش 10.5 گيگاهرتز و 300 مگابايت حافظه
ديد: 120 درجه در افق و  [External Link Removed for Guests] 
 [External Link Removed for Guests]    
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

Re: آشنايي با جنگنده YF-22 و F-22: بروز مشكلات فراوان

پست توسط SAMAN »

فیلم کوتاهی از تیک اف دو فروند جت فوق مــــــــــدرن اف-22 در یک پایگاه هوایی ( نمایشگاه هوایی)

[External Link Removed for Guests]
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1646
تاریخ عضویت: چهارشنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14912 بار
سپاس‌های دریافتی: 14993 بار

Re: آشنايي با جنگنده YF-22 و F-22: بروز مشكلات فراوان

پست توسط oweiys »

به نام خداوند بخشاینده مهربان


مواد به کار رفته در اف 22 به همراه درصد هریک :


تصویر


35 درصد کامپوزیت ، 16 درصد از دیگر مواد

تنها 5 در صد پولاد ؛ سبب سبک تر شدن هواپیما می شود. استفاده از تیتانیوم و مواد مرکب یا کامپوزیت ، که هردو مقاومت و

وزن کمتری نسبت به مواد عادی مرسوم دارند و هم چنین در برابر خوردگی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند.

(هم چنین تیتانیوم مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد)

پوسته بیرونی هواپیما از مواد BMI ساخته شده که مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند.

تصویر


آمار پایین درصد وزنی تشکیل دهنده اف 22 را نشان می دهند:

Titanium 64 (Ti-64) 36%
Thermoset Composites 24%
Aluminum (Al) 16%
Other Materials* 15%
Steel 6%
Titanium 62222 (Ti-62222) 3%
Thermoplastic Composites >1%
*
OTHER MATERIALS: منظور از مواد دیگر در این جا رنگ و روکش ، آنتن رادار هواپیما ، لاستیک ها ، ترمز ، درزگیرها ، فعال کننده ها و

گازها و ....


نوع تیتانیوم به کار رفته در اف 22 ، Ti-62222 است که بسیار مقاوم می باشد.

دو فن ورز لاکهید در حال رنگ کاری دم رپتور :

[External Link Removed for Guests]


رنگ زدن گروهی اف 22:

[External Link Removed for Guests]


دو عکس آخر از JOHN Rossino
منابع: aviationspectator.com و aciers.free.fr
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1646
تاریخ عضویت: چهارشنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14912 بار
سپاس‌های دریافتی: 14993 بار

Re:

پست توسط oweiys »

تصاویر مربوط به اسرار اختفای اف 22 که در پست اول قابل مشاهده نبودند :


[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1646
تاریخ عضویت: چهارشنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14912 بار
سپاس‌های دریافتی: 14993 بار

Re: آشنايي با جنگنده YF-22 و F-22: بروز مشكلات فراوان

پست توسط oweiys »



نمودار شناسایی 4 نمونه از پوسته با توجه به ضخامت مربوط به
اف 22 ؛ (POD) یا (probably of detection) :

[External Link Removed for Guests]


تصویرِ زیبایی از پوسته اف 22 (sob) یا (side of body) در اندازه های مختلف :


[External Link Removed for Guests]
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)
Major I
Major I
پست: 686
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 22 مهر 1389, 7:24 pm
سپاس‌های ارسالی: 822 بار
سپاس‌های دریافتی: 1585 بار

Re: آشنايي با جنگنده YF-22 و F-22: بروز مشكلات فراوان

پست توسط saeedjiji »

در مقابل سوخو و میگ حرفی برای گفتن داره؟

و اینکه گفته میشه چین کپی f22 را با وزن یک سوم تولید آمریکا, تولید کرده حقیقت داره؟

ممنونم
تصویر

نمیدونی که قبل از رفتن من , چه مردایی که رفتن برنگشتن

چشای خیلیا از عشق تر شد , دلهاشون به خدا نزدیکتر شد
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 355
تاریخ عضویت: دوشنبه 2 فروردین 1389, 6:45 pm
محل اقامت: طهرون-شمرون
سپاس‌های ارسالی: 4127 بار
سپاس‌های دریافتی: 2798 بار
تماس:

Re: آشنايي با جنگنده YF-22 و F-22: بروز مشكلات فراوان

پست توسط wild-bear »

saeedjiji نوشته شده:در مقابل سوخو و میگ حرفی برای گفتن داره؟

و اینکه گفته میشه چین کپی f22 را با وزن یک سوم تولید آمریکا, تولید کرده حقیقت داره؟

ممنونم


.................................................................
سلام و تشکر تصویر تصویر تصویر
دوست عزیز این جنگنده سالار جنگنده های امریکایی و یک جور پیش قراول است..در خانواده میگ با توجه به بودن جنگنده های خوب ولی در سوخو تنوع بیشتر است ..البته اف22 یک جنگنده نسل پنجم میباشد ...مطالب زیر خالی از لطف نیست..امیدوارم مفید واقع شود.خواهشا دوستان اعتراض نکنند ..خواستم جواب این دوست را کامل بدهم در صورت لزوم مدیران اقدام به پاک کردن پست کنند.ممنون یاعلی

سوخو-35


هواپیمای Su-35BM یك شكارچی به تمام معناست و به صورت فوق العاده ای توان تهاجم ، حمله و غافلگیری را دارد با توجه با مشخصات این جنگنده شكارچی ، ناتو به آن لقب Super Flanker را داده است.
[External Link Removed for Guests]
Su-35BM یك جنگنده نسل چهارم و بسیار پیشرفته روسی است كه برای اهداف زیر طراحی و ساخته شده است :
- كسب برتری هوایی
- شكار انواع هواپیماهای بدون سرنشین و سرنشین دار همچون جنگنده های پنهانكار F-22 و F-35
- حمله به اهداف زمینی و از بین بردن زیر ساخت های دشمن به كمك سیستم AAD
- حمله به انواع شناور
از ویژگی های بارز Su-35BM می توان به موارد زیر اشاره كرد :
- استفاده از بدنه Su-27
استفاده از این بدنه و آیرودینامیك به همراه سیستم تغییر راستای رانش به این شكارچی توانایی مانورپذیری خارق العاده می دهد و در نبرد های هوایی و همچنین فرار از پدافند دشمن كار آنرا بسیار آسان می كند.
- سطح مقطع راداری كم
- سیستم اطلاع دهنده برای هدف گیری بسیار دوربرد
- كاكپیت تمام دیجیتال مجهز به نمایشگرهای LCD بزرگ و چند كاره
- میله كاوشگر برای سوخت گیری هوایی
- سیستم ارسال اطلاعات به صورت كد و رمز برای واحدهای هوایی ، زمینی و دریایی
- 14 محل برای حمل بار خارجی مانند تسلیحات
- استفاده از طیف گسترده ی بمب ها و موشك های هوایی ، زمینی و دریایی
- استفاده از سنسورها و پردازندهای الكترونیكی بسیار قدرتمند با توان محاسبه ی بسیار بالا
- استفاده هم زمان از سیستم موقعیت یاب آمریكایی (GPS) و سیستم موقعیت یاب روسی (GLONAS)
- وابستگی كم به پایگاه زمینی
- رادار بسیار قدرتمند
- توانایی درگیری همزمان با اهداف زمینی ، هوایی و دریایی
- برد عملیاتی بسیار بالا (چیزی بیش 4000 كیلومتر)
و ...
(این جنگنده به دلیل استفاده گسترده از تجهیزات الكترونیكی و هوشمند مانند یك ابر رایانه ی پرنده به نظر می آید.)
با در نظر گرفتن فاكتورهای مختلف از قبیل قیمت ، كارایی و ... می توان گفت SU-35BM كارآمدترین جنگنده حال حاضر جهان است.
در طی یك تحقیق و مقایسه انجام شده توسط یكی از مراكز هوانوردی بزرگ اروپا بین Su-35BM وF-22 كه امید آمریكا در نبردهای هوایی به شمار می آید مشخص شد كه SuperFlanker نسبت به Raptor از حق شلیك اول برخوردار است و در نبرد هوایی توان شكست دادن رپتور را دارد.
Su-35BM محبوب ترین عضو خانواده فلانكر در روسیه است. محبوبیت Su-35BM به دلیل 100 درصد بومی بودن آن است. برخلاف بیشتر جنگنده های ساخت كمپانی سوخوی كه از رادار و نمایشگرهای ساخت غرب و بیشتر فرانسه استفاده می كنند ، رادار و نمایشگرهای Su-35BM همگی ساخت كشور روسیه هستند.
مشخصات
طول : 21.9 متر
ارتفاع : 5.9 متر
طول بالها : 15.3 متر
موتورها : دو دستگاه Saturn AL-41F1A با سیستم تغییر راستای رانش
بیشینه وزن در هنگام Take-off با حداكثر ظرفیت بارگذاری : 34.5 تن
بیشترین سوخت قابل ذخیره و حمل : 29 تن
بیشترین وزن تسلیحات قابل حمل : 8 تن
سقف ارتفاع پروازی جنگنده : 18 كیلومتر
حداكثر برد بدون استفاده از مخازن سوخت خارجی : 3600 كیلومتر
حداكثر برد با مخازن سوخت خارجی : 5000 كیلومتر
ماكزیمم سرعت : 2.5 ماخ
حداكثر نیروی گرانشی قابل تحمل برای جنگنده : g9
حداكثر زاویه انحراف قابل تحمل : 180 درجه ( در منابعی از 360 درجه هم یاد شده !)
میزان مسافت طی شونده برای برخاستن جنگنده از سطح زمین در شرایط نرمال : 400 متر

منبع تبیان

سوخو t-50
 تصویر  پک فا یک هواپیمای جنگنده نسل پنجم است که توسط شرکت هواپیمایی متحد در روسیه طراحی و ساخته میشود. شرکت سوخو پیمانکار اصلی ساخت این جنگنده است. نمونهٔ آزمایشی این هواپیما که سوخو ت-۵۰ ‪ نام دارد، نخستین پرواز آزمایشی خود را در روز ۹ بهمن ۱۳۸۸ (۲۹ ژانویه ۲۰۱۰) با موفقیت انجام داد. تولید این جنگنده در سال ۲۰۱۰ آغاز شده، نخستین نمونههای عملیاتی آن در سال ۲۰۱۳ به نیروهای مسلح روسیه تحویل داده خواهد شد و تولید انبوه آن از سال ۲۰۱۵ آغاز خواهد گشت.
نام پک فا کوتاه شده نام روسی این جنگنده و به معنای «هواپیمای تاکتیکی پیشرفتهٔ آینده» است. این هواپیما با نامهای «سوخو ت-۵۰»، «برنامه-۷۰۱» و ‪»جنگنده-۲۱» نیز شناخته میشود.
جنگنده پک فا پس از ورود به ارتش روسیه، جایگزین جنگندههای میگ-۲۹ و سوخو-۲۷ خواهد شد. مدل صادراتی این هواپیما نیز در دست ساخت است. نخستین مشتری خارجی این هواپیما نیروی هوایی هند است که در فرایند توسعهٔ مدل صادراتی ت-۵۰ با سوخو همکاری میکند.
این جنگنده همتراز جنگندهٔ آمریکایی اف-۲۲ و جنگندهٔ آمریکایی-بریتانیایی اف-۳۵ است. طراحان سوخو معتقدند که پک فا از نظر توانایی فنی و صرفهٔ اقتصادی بر رقبای غربی خود برتری خواهد یافت و در بازار جهانی محبوبیت زیادی پیدا خواهد کرد.

جنگندهٔ پک فا در کلاس هواپیماهای جنگندهٔ سنگین (۳۲-۳۷ تُن) قرار دارد. روسیه برنامه دیگری را برای ساخت جنگنده نسل پنجم کلاس سبک نیز پیش میبرد که جانشینی برای هواپیمای میگ-۳۵ خواهد بود.
ویژگیهای دقیق جنگنده سوخو پک فا هنوز کاملا روشن نیست و برخی از مشخصات آن در حال حاضر از اسرار نظامی محسوب میگردد. اما پرواز در تمامی ساعات شبانهروز، پرواز طولانی با سرعت مافوق صوت، آلودگی صدایی پایین، رادارگریزی، بهرهگیری از مواد ترکیبی جدید، امکان چندین بار سوختگیری هوایی در طی یک پرواز، استفاده از موشکهای نسل آیندهٔ هوا به هوا، هوا به زمین و هوا به دریا، استفاده از رادار پیشرفته، امکان فرار از تلههای اپتیکی و فروسرخ، بهرهگیری از هوش مصنوعی در پرواز و حمله و سامانههای دفاعی خودکار نمونههایی از امکانات این جنگنده هستند. این هواپیما مجهز به دو دم عمودی است و برخلاف جنگندههای متعارف، تمامی بدنهٔ دم قابل حرکت است.

نمونه آزمایشی جنگنده سوخو ت-۵۰ به یک جفت موتور جت ۱۱۷-اس مجهز است که هرکدام نیروی پیشرانهای برابر ۱۴٫۵ تُن-نیرو تولید میکند. این موتورها نمونه پیشرفتهتر موتورهای بکار رفته در میگ ۱٫۴۴ هستند. نمونه نهایی هواپیمای پک فا به موتورهای جدیدتری با پیشرانه ۱۷٫۵ تُن-نیرو مجهز خواهد شد.


مشخصات عمومی

خدمه: ۱
طول: ۲۲ متر (۷۲ پا)
پهنای بال: ۱۴.۲ متر (۴۶.۵ پا)
ارتفاع: ۶/۰۵ متر (۱۹/۸ پا)
بال: مساحت ۷۸/۸ متر۲ (۸۴۸/۱ پا)
وزن خالی: ۱۸۵۰۰ کیلوگرم (۴۰۷۸۵ پاند)
وزن بارگیری: ۲۶۰۰۰ کیلوگرم (۵۷۳۲۰ پاند)
بار مفید: ۷۵۰۰ کیلوگرم (بارجنگی) (۱۶۵۳۴ پاند)
بیشینه وزن برخاست: ۳۷۰۰۰ کیلوگرم (۸۱۵۷۰ پاند)
پیشرانه: ۲× موتور جدید نامگذارینشده تولید انپیاو ساتورن و FNPTSMMPP سالیوت هر یک ۱۷۵ کیلونیوتن


بیشینه وزن سوخت: ۱۰۳۰۰ کیلوگرم ۲۲۷۱۱ پاند
عملکرد

سرعت بیشینه: ۲۶۰۰ کیلومتر بر ساعت (۲/۴۵ ماخ) (در ارتفاع ۱۷۰۰۰ متری) (۱۶۱۵ مایل بر ساعت (در ارتفاع ۴۵۰۰۰ پایی))
سرعت پیمایش: ۱۳۰۰-۱۸۰۰ کیلومتر بر ساعت (۸۰۸-۱۱۱۸ مایل بر ساعت)
برد: ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (۲۵۰۰-۳۱۰۰ مایل)
سقف پروازی: ۲۰۰۰۰ متر (۶۵۶۱۶ پا)
نرخ اوجگیری: ۳۵۰ متر بر ثانیه (۱۱۸۴ پا بر دقیقه)
بارگیری بال: ۳۳۰-۴۷۰ کیلو بر متر ۲ (۶۷-۹۶ پاند بر فیت۲)
نسبت نیرو به وزن: ۱/۴
بیشینه بار جی : +۱۰/۰ - +۱۱/۰ جی
جنگ افزار

توپها: ۱×۳۰ میلیمتری جیش-۳۰-۱
جایگاهها: ۱۰×داخلی، ۶×خارجی برای
آر-۷۴ام و آر-۷۷ام موشکهای
تجهیزات پروازی
N050()BRLS AFAR/AESA
بنام حاکمی که اگر حکم کند همه محکومند....حکم لازم !!!
....
نویسنده آمریکایی ارنست همینگوی:
«هر انسانی که آزادی را دوست دارد بیش از طول عمرش به ارتش سرخ و شوروی سپاسگزاری بدهکار است.»


تصویر
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”