آشنایی با جنگنده برتری هوایی دوربرد اف-15

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12684 بار
سپاس‌های دریافتی: 11776 بار
تماس:

Re: F-15 ايگل، اسباب بازي بزرگ براي بچه خلبانان بزرگ!

پست توسط kayvan6079 »

[External Link Removed for Guests]

رکوردهای اوجگیری ثبت شده توسط نمونه ویژه F-15 Streak Eagle در بهار سال 1975
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
Rookie Poster
Rookie Poster
نمایه کاربر
پست: 20
تاریخ عضویت: چهارشنبه 4 آذر 1388, 5:43 pm
سپاس‌های ارسالی: 20 بار
سپاس‌های دریافتی: 29 بار

Re: سوخو33 در برابر اف15

پست توسط پسر آریایی »

هر جنگنده ای یا به طور کلی هر هواپیمایی، ویژگی یا خصوصیتی دارد که به وسیله آن برتری خود را بر رقیبانش اثبات می کند. اما جمع شدن تمام ویژگی ها و صفات مطلوب برای یک جنگنده در یک هواپیمای به خصوص، قدری مایه شگفتی است، اما واقعیت هم دارد و این مسئله در هواپیمای جنگنده ی اف-15 ایگل، رویایی حقیقی است.

F-15 Eagle

هواپیمای F-15 مشهور به عقاب آسمان ها

باز هم باید به سال های جنگ سرد برگردیم، چرا که بی شک در این سالها، بزرگترین تحولات در علم هوانوردی روی داد و برای تشریح این تحولات، توصیف حال و هوای آن دوران، امری اجتناب ناپذیر است. در آن دوران، پس از آشکار شدن ضعف هواپیمای اف-4 فانتوم در برابر جنگنده های جدید روسیه، هواپیمای اسطوره ای اف-14 تامکت به خدمت نیروی دریایی آمریکا در آمد، اما نیروی هوایی همچنان از فانتوم های قدیمی استفاده می کرد. بسیاری از جمله خود شرکت گرومن به نیروی هوایی به خدمت گرفتن تامکت را پیشنهاد کردند، اما چه بهتر که نیروی هوایی هیچگاه این پیشنهاد ها را نپذیرفت چرا که نتیجه آن شد که هواپیمایی نوین به نام اف-15 ایگل که مخصوصاً برای نیروی هوایی و جنگ های هوا به هوا طراحی شده بود، متولد گردید.

هواپیماهای F-15 در حال حمل موشک های اسپارو و در حال پرواز جمع

به راستی F-15 چگونه جنگنده ای است

هواپیمایی که توسط شرکت مک دانل داگلاس طراحی شده بود، می توانست به شایستگی از عهده هر گونه جنگ هوایی برآید، خواه که این نبرد یک نبرد نزدیک یا Dog Fight یا خواه یک نبرد دور یا ماورای دید بصری یا BVR بود. شرکت مک دانل داگلاس برای طراحی اف-15، از شیوه های طراحی بال با جدید ترین متد های آیرودینامیکی بهره جست. اما با وجود این، در نخستین پروازهای این جنگنده که از 27 جولای 1972 آغاز شد، اشکالاتی همچون ناپایداری و لرزش شدید در بال ها در سرعت های نزدیک به سرعت صوت ظاهر گشت که بعداً با طراحی دوباره لبه حمله و لبه فرار بال و همچنین تغییراتی در پروفیل آن، این مشکلات نیز تا حدود زیادی برطرف گردید. اگرچه استفاده از فلز تیتانیوم که به مراتب از فولاد سبک تر و مقاوم تر است و همچنین به کاربردن دریچه های ورودی موتور متغیر، اجازه دستیابی به سرعت های بالای 2.5 ماخ را به اف-15 می داد، اما اجازه پرواز با این سرعت در حالی که هواپیما به طور کامل با تسلیحات مختلف لود شده است مشکلاتی را برای ادامه پرواز به وجود می آورد. بدین ترتیب، سرعت هواپیمای اف-15 در حالت مسلح به 1.78 ماخ محدود شده است و کامپیوتر های کنترل کننده سرعت، اجازه دستیابی به سرعت های بالاتر را به خلبان نمی دهند. طراحی هواپیمای اف-15، انقلابی در در طراحی کاکپیت هواپیماهای جنگنده نیز به شمار می آمد. این هواپیما با در اختیار گذاشتن کاکپیتی وسیع، دید بسیار عالی را برای خلبان فراهم آورده و نشان دهنده ها در بهترین وضعیت ممکن برای راحتی خلبان در جای خود قرار داده شده اند. پس از تولید 410 فروند از مدل های A و مدل آموزشی B از این هواپیمای تاکتیکی قدرتمند، مدل های C و D نیز با تغییراتی چون موتورهای نیرومندتر و رادار جدید AN/APG-70 معرفی شدند. در این میان، مدل C به محبوبترین مدل این هواپیما در بین دارندگان این جنگنده خوش ساخت تبدیل گردید. علاوه بر تغییرات مذکور، مدل C این هواپیما توانایی حمل دو مخزن سوخت اضافه در زیر هواکش موتورها را نیز دارابود که به نوبه خود، تاثیر به سزایی در افزایش برد این هواپیما در یک پرواز بدون سوخت گیری هوایی را داشتند. جالب این جاست که این هواپیما با سوخت گیری هوا به هوا می تواند مدت 15 ساعت تمام به انجام ماموریت به پردازد. اهمیت این مسئله هنگامی روشن می شود که بتوانید فشاری را که در چنین مدتی طولانی بر موتورها، سازه هواپیما و دستگاههای الکترونیکی هواپیما وارد می آید، تصور کنید. گفتنی است که اف-15، به داشتن محکم ترین بدنه جنگنده در دنیا مشهور است، چرا که بدنه ی این هواپیما در مانورهای جی شدید، می تواند تا بالای 9 جی یا 9 برابر شتاب جاذبه زمین را تحمل کند. اگر این مسئله به خوبی برایتان قابل درک نیست، باید اضافه کنیم که در این مانورها، وزن هواپیما به دلیل مقابله با شتاب جاذبه به حدود 225 تن می رسد!

هواپیماهای اف-15 ایگل در حال پرواز در فرمیشن

F-15 E-Strike Eagle یا اف-15 بمب افکن

پس از موفقیت های بزرگی که اف-15 بدست آورد، کم کم از گوشه و کنار صحبت طرحی که این جنگنده موفق را تبدیل به یک بمب افکن سبک نماید شنیده می شد. در آن زمان، تنها بمب افکن سبک نیروی هوایی یعنی هواپیمای اف-111 بازنشست شده بود و می بایست هرچه سریعتر، جای خالی این بمب افکن پر می شد. در ابتدا، نیروی هوایی مخالف تبدیل اف-15 به یک بمب افکن بود، چرا که اعتقاد بر این بود که با تبدیل این جنگنده به بمب افکن، قابلیت های رزمی آن در نبردهای هوا به هوا به شدت کاهش می یابد. اما پس از پیاده ساختن این طرح، نتیجه کاملاً برعکس از آب درآمد. بله، اف-15 پتانسیل تبدیل به یک بمب افکن موفق را در حالی که هنوز هم واقعاً یک «عقاب» بود داشت.

F-15E یا مدل بمب افکن هواپیمای اف-15

این مدل از اف-15، در جنگ عراق در سال 1991، نقش عمده ای را در بمباران اهداف معین شده بازی کرد. گفته می شد در آن زمان تنها دو هواپیما با آسودگی کامل به انجام عملیات بر فراز عراق می پرداختند: یکی هواپیمای F-117 که یک هواپیمای مخفی از دید رادار بود و دیگری، همین اف-15 سترایک ایگل بود که به دلیل مانور پذیری و چالاکی بی حد و مرزش، به راحتی می توانست پس از انجام عملیات، منطقه نبرد را ترک کرده و بدون هیچ آسیبی به پایگاه بازگردد. فیلم های واقعی که از نبرد این هواپیما در زمان جنگ عراق تهیه شده است، مو را بر اندام راست می کند. اما این در حالی است که خلبانان این هواپیما، اظهار کرده اند که عملیاتشان را با آسایش کامل انجام داده اند.

هواپیمای اف-15 ایگل در حال لندینگ یا فرود

F-15 با چه تسلیحاتی تجهیز شده است

هواپیمای اف-15 ایگل، همانند هواپیماهای قبلی نیروی هوایی، می تواند موشک های سایدویندر AIM-9 که یک موشک حرارت یاب است و همچنین موشک راداری اسپارو AIM-7 را حمل نماید، اما علاوه بر این موشک های همیشه در صحنه، موشک بسیار خطرناک و کشنده آمرام AIM-120 که یک موشک «شلیک کن، فراموش کن» است، می تواند روی هواپیمای اف-15 نصب شده و به راحتی سلطه آسمان پهناور را به «عقاب» واگذار نماید. چرا که حمل ترکیبی از این موشک ها به وسیله شاهین تیز پروازی چون F-15 دیگر جایی برای دیگر هواپیماها در آسمان باقی نمی گذارد.



سابقه نبردهای F-15 Eagle

1- اسرائیل، 1979: سرنگونی پنج فروند میگ سوریه

2- اسرائیل، 1981: حمله به راکتور هسته ای اوسیراک عراق

3- اسرائیل، 1982: حمله به لبنان توسط اسرائیل

4- عربستان سعودی، 1984: سرنگونی دو فروند فانتوم ایرانی به وسیله اف-15 های عربستان

5- اسرائیل، 1985: عملیات حمله اسرائیل به تونس

6- نیروی هوایی آمریکا، نیروی هوایی عربستان، 1991: شرکت در عملیات جنگ عراق

7- نیروی هوایی آمریکا، 1991: عملیات Northern & Southern Watch در جنگ عراق

8- نیروی هوایی آمریکا، 1995: عملیات در بوسنی و هرزگوین

9- نیروی هوایی آمریکا، 1998: عملیات روباه صحرا در عراق

10- نیروی هوایی آمریکا، 1999: عملیات در کوزوو به وسیله نیروهای متحد

11- نیروی هوایی آمریکا، 2001: عملیات جنگ افغانستان

12- نیروی هوایی آمریکا، 2003: عملیات آزادی عراق

هواپیماهای اف-15 در حال پرواز در کوهستان

مدل های مختلف F-15 Eagle

اولین نمونه ی هواپیمای اف-15 با نام F-15A به عنوان اولین نمونه این هواپیما به تعداد 355 فروند تولید گردید. مدل دو نفره یا مدل آموزشی این جنگنده با نام F-15B یا TF-15 به تعداد 57 فروند برای مقاصد آموزشی ساخته شد. مدل جدید این جنگنده یا سیستم های اویونیکی و موتورهای پیشرفته تر، با نام F-15C با برد بیشتر به تعداد 408 فروند توسط شرکت مکدانل داگلاس به تولید رسید. همچنین از همین مدل، مدلی آموزشی نیز با نام F-15D به تعداد 61 فروند طراحی و ساخته شد. مدل بعدی این هواپیما، مدل مشهور F-15E بود که همانطوری که گفته شد، دارای قابلیتهای چشمگیر هوا به زمین و توانایی بسیار در هدف قرار دادن اهداف زمینی بود. از هواپیمای اف-15، مدل های صادراتی نیز تولید گردید که از جمله ی آن ها می توان به اف-15 اسرائیلی، اف-15 های عربستان صعودی و اف-15 های ژاپن اشاره کرد که البته هواپیماهای ایگل ژاپن با کد J شناخته می شوند. همچنین، به تازگی، کره جنوبی نیز سفارش این هواپیما را به دولت آمریکا تسلیم کرده است که قرار است اف-15 های تحویلی به کره جنوبی، مدل K نامیده شوند. در سال های اخیر، برنامه هایی نیز برای تولید نمونه ای از اف-15 با کد PDF برای ایفای نقش هواپیمای F-22 با هزینه کمتر در نظر بود که سرانجام لغو شد.

هواپیمای F-15E در حال حمل بمب های مختلف

هواپیمای اف-15 با آنکه بیش از 30 سال از حضورش در نیروی هوایی آمریکا و چندی از کشورهای دیگر می گذرد، اما بازهم جوان، نیرومند، سرحال و جنگنده می نماید. احتمال فراوان می رود که مدل های ابتدایی این جنگنده تا سال 2010 از خدمت بازنشسته شوند و مدل های جدیدتر نیز، پس از تکمیل حضور هواپیمای پیشرفته F-22، از خدمت نیروی هوایی ایالات متحده خارج شوند.

___________________________________________________________

منبع : [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Junior Poster
Junior Poster
نمایه کاربر
پست: 199
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 26 آبان 1388, 12:53 am
سپاس‌های ارسالی: 727 بار
سپاس‌های دریافتی: 1795 بار

F-15 Silent Eagle ؛ عقابی خاموش و پرش از نسل 4 به 4.5

پست توسط aliTOPGUN »

به نام خداوند زیبایی ها
مقدمه:
از 27 جولای 1972 که مسولانMDD (مکدانل داگلاس) پرواز F15A را مشاهده کردند تاسال1976 یعنی معرفی این جنگنده راه زیادی نبود جنگنده ای که برای برتری هوایی USAF طراحی شده بود در ان سالها این هواپیمای دوست داشتنی شانس اینکه در نیروی هوایی کشورمان حضور داشته باشد را نیز داشت ولی از سلطان اسمان یعنی گربه ی شرکت گرومن شکستی خفیف را پذیرا شد این موضوع بیشتر به رادار AN/AWG9 در اسکن منطقه و برد فوق العاده ی موشکAIM54A یعنی180 کیلومتر برمیگشت که نیاز ایران رو کاملا بر طرف میکرد{ از موضوع بگذریم تا بعضی از دوستا به برد AIM_54A و اظهارات تام کوپر خرده نگرفته اند(چشمک!)}تصویر
F15 دارای خصوصیتهای بسیار بسیار جالبی برای کاربر تازه یعنی ایالات متحده بود رادار ان قادر به شلیک وپیدا کردن اهداف با قابلیت نگاه به پایین بود وتوانایی بسیار قابل توجه در(Beyond visual rangeAircombat )یا نبرد فراتر از میدان دید به این جنگنده میبخشیددر ساخت نقاط حساس بدنه ی F15 از فلز تیتانیوم استفاده شد وبدلیل وزن این فلز و دریچه های متغیر ورودی هوا F15 قدرت پرواز تا 5/2 برابر سرعت صوت راپیدا میکرد ولی بخاطرناپایداری ولرزش شدید بوسیله ی کامپیوترهای کنترل کننده به78/1 ماخ سرعت ان محدود شد.
مدلهای این جنگنده A و مدل اموزشیB و مدلهای بعدی CوD بودند که از رادار AN/APG70 در کنار موتورهای قدرتمند تر بهره میبردند. بدنه ی این جنگنده به محکم ترین در جهان معروف بوده و توانایی تحمل فشار بالای 9 g را دارد.
از کاربران ان میتوان به کشورهای عربستانA/B/S وjapan که با حرفJ نشان داده میشوند در کنار کاربر جدید تر یعنی کره ی جنوبیF15K SLAMEAGLE و اسراییل بامدلهای A/B/C/E/I و کشور ایالات متحده بعنوان کاربر اصلی نام برد.
از عملیاتهای بزرگ این جنگنده: میتوان به OPERA _DESERTSTORM__و اشغال کشور عراق اشاره کرد.و محبوبترین مدل ان را میتوانEیعنیSTRIKE EAGLEباتوانایی نامحدود در حمله به اهداف زمینی وC در برتری هوایی اشاره کرد.
[External Link Removed for Guests]

پرواز اولینF15 در سال1972 با سریال10280

پس از37 سال از ساخت ایگل به منظور حفظ خط تولید شرکت بویینگ در سپتامبر سال 2008 محصولی جدید را معرفی نمود که در17 مارس در معرض تماشای عموم قرار گرفت این برنامه تحت نام (ماندی) توسط 50 مهندس شرکت بویینگ اغاز گشت و مهمترین برنامه ی ارتقاع از سال 1988 میلادی میباشد نام این برنامه بسرعت برای حفظ اطلاعات طبقه بندیشده به سایلنت ایگل تغییر یافت. مهمترین تفاوت ان را میتوان سکانهای عمودی که بسمت خارج متمایلند نسبت داددر ضمن با تغییر در مخزن سوخت خارجی این مکان برای حمل سلاح اختصاص یافته است.

[External Link Removed for Guests]

تصمیم مقامات کره یجنوبی مقامات بویینگ را واداشت تا برنامه ی ارتقا را مد نظر قرار دهند و امکان واگذاری این جنگنده به کشورهای خاورمیانه و سنگاپور نیز وجود دارد.

به ادعای براد جونز مدیر برنامه میتوان با مواد جاذب رادار طوری لبه ی حمله را پوشش داد تا این جنگنده لحاظ رادار گریزی به سطح نمونه های صادراتی F35 برسد.

با اینکه امکان اضافه کردن سیستم تغییر بردار رانش وجود دارد ولی مقامات بویینگ بیشتر به سمت ارتقای تجهیزات جنگالکترونیک و کاهش بازتاب راداری بخاطر پر هزینه بودن این سیستم رفته اند.
متمایل کردن سکان عمودی به میزان 15 درجه {بهشکل عدد7 یا حرفV } به جهت کاهش بازتاب راداری از پهلو بکار رفته شده و اینکار از پسای انتهای بدنه نیز کاسته است. ضمنا حمل تسلیحات داخلی توانقابل توجهی به ان در پنهانکاری میبخشد.
[External Link Removed for Guests]

بویینگ اگاه است به این مورد که همه ی این اعمال کمک چندانی جهت پنهانکاری از کشوارهایی که دارای سیستمهای پیشرفته ی هوا به زمینند نمیکند و به کاهش انتشار حرارتی درSE برعکسF22 توجه نشده است.مبارزه با این سیستمها نیازمند استیلت همه جانبه است.

این هواپیما قادر بهحمل29000 پوند یا13900 کیلوگرم تسلیحات است وبا فرود به سرعت میتوان مخزن تسلیحاتش را تعویض کرد ضمنا رادار گریزی ان بیشتر برای کشورهایی است که قصد استفاده ی هوا به هوا از ان را دارندوسیستم جنگ الکترونیک ان توسطBAS {بریتیش ارو اسپیس سیستمز} بر مبنایF22_F35 ساخته شده است.این سیستم قادر به اخلال امواج راداری حتی زمانی که خود اخطار امواج راداری و رادار هواپیما فعالند را دارد.
قیمت هر فروند با اموزش خدمه یزمینی وپروازی وتحویل3 ساله 100 میلیون دلار تخمین زده میشود!


سیتمهای پیشرفته در زمینه یکلاه خلبان وغلافهای هدف گیری جدید.به همراه رادار پیشرفته
[External Link Removed for Guests]
گستره ی وسیع حمل تسلیحات شامل اسلم .GBU39 -jDAM تاGBU10 اف4 دی های خودمان!
[External Link Removed for Guests]
مجری در حال معرفی طرح!

[External Link Removed for Guests]
تفاوت با خود ایگل!

[External Link Removed for Guests]

منابع:باکمک مجله ی دو ماه نامه ی هواپیما شماره ی 1-دانشنامه ی Wiki,
Yesterday is past, it is history.Tomorrow is future, it is a mystery today is present, it is a gift
Junior Poster
Junior Poster
نمایه کاربر
پست: 199
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 26 آبان 1388, 12:53 am
سپاس‌های ارسالی: 727 بار
سپاس‌های دریافتی: 1795 بار

Re: عقاب خاموش{SILENT EAGLE }

پست توسط aliTOPGUN »

[External Link Removed for Guests]

گستره ی وسیع حمل سلاحشاملSLAMER -GBU39-JDAM تاGBU10 F4Dهای خودمان!
[External Link Removed for Guests]
حمل سلاح در مخزن سوخت؟!
Yesterday is past, it is history.Tomorrow is future, it is a mystery today is present, it is a gift
Captain I
Captain I
پست: 820
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 18 مرداد 1386, 11:58 pm
سپاس‌های ارسالی: 4147 بار
سپاس‌های دریافتی: 2180 بار

Re: عقاب خاموش{SILENT EAGLE }

پست توسط حسن2568 »

  , از شما دوست گرامي بابت تهيه و ارسال اين مقاله تشكر ميكنم . اما يك اشتباه كوچك به نظرم رسيد كه اميدوارم تايپي باشه .
مقدار تسليحات قابل حمل براي اف15 7800 كيلوگرم بوده ورقم 13900 اشتباه است.
و اي كاش همزمان با خريد اف14 و به جاي فانتوم تعدادي اف15 حتي از نوع آ خريداري ميشد
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد [External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

Re: عقاب خاموش{SILENT EAGLE }

پست توسط SAMAN »

معرفی بیشتر اف- 15 SE

در این تاپیک اشاره ایی به دیگر مشخصات این هواپیما نشد. ضمنا" بنده در مورد سرعت این هواپیما یعنی 1.78 ماخ تا حدودی تردید دارم.چون اف-15 ها نمونه های CD,D,E سرعتشان 2.2 تا 2.5 ماخ است. هر چند خود سایت بویینگ به داشتن سرعت 2.5 ماخ برای اف-15 E اشاره کرده است.

اما نمونه ی F-15SE
این جنگنده فوق مدرن از رادار آرایه فازی AESA و سیستم DEWS یا سیستم جنگ الکترونیک دیجیتال بهره می برد.

Raytheon AN/APG-63(V)   AESA radar

*به تانکر های سوخت و ابهام آن اشاره ایی شد. طبق گفته های سایت بوینگ این یک قابلیت بهینه شده است که به این هواپیما داده شده است و طبق آن هواپیما می تواند مهمات بیشتری را حمل کند. همچنین می تواند سریعا" در مواقع نیاز CFT های خارجی را جایگزین کند.

قابل توجه آقا حسن عزیز تصویر و بقیه دوستان تصویر

*در مورد مقدار وزن قابل حمل مهمات در مدل SE : طبق گفته سایت بویینگ می تواند 23000 پوند معادل با 10.35 تن حمل کند!

* این جنگنده از دو موتور توربو فن F110-GE-129 یا F100-PW-229 بهره می برد. قدرت موتور ها برابر با 29000 پوند است. که اگر با توجه به سایت گلوبال که مدل موتور های نمونه ی C و D را با قدرت 25000 پوند اشاره کرده و سرعت را برابر با 2.5 ماخ در نظر گرفته است.

پس به نظر بنده هرچند وزن مهمات قابل حمل زیاد شده ولی با این وجود سرعت این نمونه با توجه به قدرت بیشتر موتور 1.78 ماخ نیست و همان حدود 2.5 ماخ باید باشد. هرچند در سایت بویینگ هم اشاره ایی با ماکس سرعت این نمونه نشده است.

بوینگ June 2009
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Junior Poster
Junior Poster
نمایه کاربر
پست: 199
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 26 آبان 1388, 12:53 am
سپاس‌های ارسالی: 727 بار
سپاس‌های دریافتی: 1795 بار

Re: عقاب خاموش{SILENT EAGLE }

پست توسط aliTOPGUN »

اقای سامان با تشکر از شما به خاطر توضیحات کاملا جامعتون که بار علمی مطلب رو ارتقا بخشید :razz: در مورد کنترل سرعت ولرزش سایت مطلبی قرار نداده بود؟ ضمنا نظر شما دوستان ودیگر دوستان در مورد این جنگنده به چه صورتی هست؟ ایا میتونه موفق باشه یا تجربه ای مثل F20 رو رقم میزنه ؟ به نظر من همپیمانان ایا لات متحده خیلی برای دستیابی به رپتور تلاش میکنند و به یک وسیله ای باید انها را راضی نگاه داشتF15SE کیس مناسبی برای این موضوع با فناوری مشابه نسل پنجم هست.
Yesterday is past, it is history.Tomorrow is future, it is a mystery today is present, it is a gift
Captain I
Captain I
پست: 820
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 18 مرداد 1386, 11:58 pm
سپاس‌های ارسالی: 4147 بار
سپاس‌های دریافتی: 2180 بار

Re: عقاب خاموش{SILENT EAGLE }

پست توسط حسن2568 »

اين جنگنده اگر از رادار برد بلند و همچنين سامانه هاي اپتيكال با قابليت رهگيري استيلت مجهز شود به راحتي قادر است جاي خالي رپتور را براي متهدين امريكا پر كند. هرچند كه رادار گريز نيست اما بسيار مجهز و همچنين تازه ساز و بروز از جنگنده اي خوشنام است .البته اميد وارم به دست عربها سپرده نشود.
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد [External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
Junior Poster
Junior Poster
نمایه کاربر
پست: 199
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 26 آبان 1388, 12:53 am
سپاس‌های ارسالی: 727 بار
سپاس‌های دریافتی: 1795 بار

Re: عقاب خاموش{SILENT EAGLE }

پست توسط aliTOPGUN »

اقای حسن 2568 دقیقا به وسط هدف زدید فکر میکنم هدف اصلی همانا قالب کردن به همسایه های عرب ماست یک چیزی رو اعتراف میکنم هیچ چیزی دردناک تر از این نخواهد بود که این جنگنده ها ازادانه بر فراز خاک ایران پرواز کنند البته اعراب در چنین جسارت نابخشودنی بهشون شک وارد هستش به هیچ عنوان ترسو نیستند ولی با چنین خریدی فقط پول خودشون رو دور میریزندزیرا تا حالا نشانی از برتری در زمینه ی هوایی برای کشورهای دیگر نداشتندو.هنوز در سلاحهایی که سفارش داده اند مانده اند نمیدونم؟! چون کره تاکید بر سفارش چند اسکادران دیگر slam EAGLE دارد و زاپن هم سخت بدنبال F22 حتی DOWN شده از لحاظ رادار و حساسه های جنگ الکترونیک هست ومتحد خاص دیگری غیر از اعراب نمیماند{ اسراییلیها هم که کار خودشان را میکنند موشکهایی که حتی در سطح نوع امریکایی اند و سیستم رادار داخلی و...}پس همین اعراب میمانند. براستی جای خلبانان با غیرت و جسور و سلحشور ایرانی با تاکتیکهای ناب تهاجمی برای هدایت این پرنده ی زیبا خالیست.

به امید روزی که عقابان تیز پرواز ایرانی بر بهترین مرکبها اسمان ایرانزمین را از اهریمنان ومتخاصمان محافظت کنند. :razz:
Yesterday is past, it is history.Tomorrow is future, it is a mystery today is present, it is a gift
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1646
تاریخ عضویت: چهارشنبه 8 مهر 1388, 11:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 14910 بار
سپاس‌های دریافتی: 14993 بار

F-15 Silent Eagle ؛ عقابی خاموش و پرش از نسل 4 به 4.5

پست توسط oweiys »

به نام خداوند بخشاینده مهربان

      


 عقاب خاموش 


       [External Link Removed for Guests]
      
عکسی از نمونهء اثباتگر تکنولوژی جنگنده بمب افکن F-15SE
. 
  تازه وارد F-15SE موسوم به عقاب خاموش (ساکت) یا Silent Eagle، گونه بهبود یافته جنگنده F-15E است که توسط کمپانی بوئینگ و با استفادهء گسترده از جزئیات جنگنده‏های نسل پنجم همچون محفظه حمل جنگ افزار و مواد جاذب رادار طراحی شده است.

نمونهء اثباتگر تکنولوژی جنگنده F-15SE نخستین بار به تاریخ 17 مارچ 2009 توسط بوئینگ به نمایش گذاشته شد. جنگنده F-15SE، تکنولوژیهای بکار گرفته شده در جنگنده‏های نسل پنجم همچون «مواد جاذب رادار» را جهت کاهش میزان سطح مقطع راداری (RCS) بکار خواهد گرفت. جزئیاتی که باعث تمیز دادن این جنگنده از نمونه F-15E می‏شود، یکی تانکهای سوخت تطبیقی با بدنه (CFT) هستند که قرار است به عنوان پوششی برای مخفی نگه داشتن جنگ افزارهایی که درون بدنه هواپیما نصب شده‏اند بکار گرفته شوند و دیگری سکانهای عمودی هستند که با زاویهء 15 درجه به سمت بیرون کج شده‏اند تا از میزان سطح مقطع راداری هواپیما بکاهند. محفظه درونی نصب جنگ افزار، تقریبن به اندازهء هر تانک سوخت تطبیقی فضا اشغال می‏کند. در جنگنده F-15SE قرار است هرجا که نیاز باشد، از مواد جاذب رادار استفاده شود. عقاب خاموش قرار است به یاری سایر گونه‏های قدیمی‏تر اف-15 در کشورهای اسرائیل، عربستان سعودی، ژاپن و کره جنوبی بشتابد.
      
بر خلاف جنگنده اف-22 که کنگره ایالات متحده به دلیل استفاده فراوان از تکنولوژی پنهانکاری و همچنین دارا بودن کامپیوتر بسیار پیشرفته، صدور آن را به خارج از کشور ممنوع اعلام کرده است، جنگنده F-15SE به اندازه‏ای از تکنیک پنهانکاری بهره برده است که منعی برای صادرات از دید دولتمردان ایالات متحده نداشته باشد. بوئینگ همچنین اعلام کرده است که میزان بکارگیری تکنولوژی پنهانکاری نسل پنجم جنگنده‏ها در نمای ظاهری F-15SE از هواپیمایی در حد جنگنده F-35 فراتر نرفته است. در جنگنده F-15SE از رادار نوع فازی آرایه‏ای (AESA) ساخت کمپانی Raytheon استفاده شده و یک سیستم جنگ الکترونیک جدید ساخت BAe Systems (صنایع هوافضای بریتانیا) در آن نصب شده است. تکنولوژی پنهانکاری، کارکرد جنگنده را در ماموریتهای هوا به هوا، بهبود بسیاری می‏بخشد؛ اما این ویژگی، تأثیر اندکی بر ماموریتهای هوا به زمین در برابر رادارهای زمینی دارد.

به تاریخ مارچ 2009، کمپانی بوئینگ به طور رسمی جنگنده F-15 Silent Eagle را معرفی کرد و اقدام به بازاریابی جهان برای آن نمود. این جنگنده، هم توانایی حمل جنگ افزار در جایگاههای مخفی درونی خود را دارد و هم مانند F-15E قادر است در جایگاههای سخت زیر بالها، آنها را بیاویزد. در قیاس با جنگندهء نسل پنجمی همچون اف-22، جنگنده F-15SE قیمت بسیار کمتری دارد و این امر کمک شایانی به به بازاریابی و فروش جهانی آن می‏کند. البته جنگنده F-15SE همچون اف-35 نیازمند مجوز ویژه صادرات می‏باشد. قیمت این جنگنده توسط بوئینگ چیزی در حدود 100 میلیون دلار آمریکا گمانه‏زنی شده است که این رقم، شامل هزینهء قطعات یدکی و پشتیبانی‏های لازم نیز می‏شود. بوئینگ اکنون به دنبال یافتن شرکایی دیگر جهت تولید این جنگنده است تا با کمک آنها بتواند هزینه و قیمت تمام شده را کاهش دهد و ریسک تولید را پایین بیاورد.
      
تاکنون بررسیهای گوناگونی برای یافتن راههای کاهش سطح مقطع راداری صورت گرفته است. به تاریخ ژوئن 2009، بوئینگ اعلام کرد که برنامه‏ای برای پرواز آزمایشی Silent Eagle در سه ماهه سوم سال 2010 تدارک دیده است. در طی ماههای آگوست و سپتامبر 2009، کمپانی بوئینگ، یک سری آزمایشات سنجش سطح مقطع راداری با استفاده از مواد گوناگون جاذب امواج رادار بر روی جنگنده F-15E به انجام رساند تا توانست مناسبترین پوشش را برای F-15SE انتخاب کند.

به تاریخ سپتامبر 2009، عربستان سعودی گزارش داد که درنظر دارد شمار 72 فروند جنگنده ضربتی اف-15 را خریداری کند. اگرچه سعودیها دقیقن گونهء مورد نظرشان را مشخص نکرده‏اند اما برای دراختیارگیری Silent Eagle علاقمندی نشان داده‏اند. نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی (RSAF)، پیشتر 72 فروند جنگنده پیشرفته یوروفایتر تایفون را از بریتانیا خریداری کرده بود که به تدریج در حال دریافت آنها می‏باشد. سعودیها همچنین 72 فروند جنگنده بمب افکن F-15S را که گونه بسیار ضعیف شده F-15E می‏باشد در خدمت دارند.

ویژگیها
      : جنگنده چندمنظوره
سازنده: کمپانی هواپیماسازی بوئینگ (قسمت سیستمهای دفاعی)
نخستین پرواز: پیش بینی شده برای سال 2010
وضعیت: در حال طراحی
تعداد ساخته شده: یک نمونه نمایشی
قیمت: 100 میلیون دلار (قیمت متوسط برآورده شده در سال 2009)
برگرفته شده از: جنگنده بمب افکن F-15E Strike Eagle

ویژگیهای عمومی
خدمه: 2 نفر
طول: 63 فوت و 8 اینچ = 19 متر و 43 سانتی متر
دهانه بال: 42 فوت و 8 اینچ = 13 متر و 5 سانتی متر
ارتفاع: 18 فوت و 5 اینچ = 5 متر و 63 سانتی متر
مساحت بال: 608 فوت مربع = 56.5 متر مربع
وزن خالی: 31700 پوند = 14300 کیلوگرم
بیشترین وزن قابل برخاست: 81000 پوند = 36700 کیلوگرم
پیشرانه: دو موتور توربوفن ساخت پرات اند ویتنی F100-229 با کشش 29000 پوند (129 کیلونیوتن) برای هر کدام

توانمندی
       سرعت: بیش از 2.5 ماخ = 1650 مایل بر ساعت = 2650 کیلومتر بر ساعت
شعاع جنگی: 800 ناتیکال مایل
برد عبوری: 2400 مایل = 2100 ناتیکال مایل = 3900 کیلومتر با درنظر گرفتن تانکهای سوخت تطبیقی و سه مخزن سوخت خارجی
سقف پرواز خدمتی: 60 هزار فوت = 18200 متر
نرخ اوجگیری: بیش از 50 هزار فوت بر دقیقه = 245 متر بر ثانیه

آویونیک
رادار فازی آرایه‏ای APG-82 ساخت کمپانی Raytheon
سامانه جنگ الکترونیک DEWS ساخت صنایع هوافضای بریتانیا (BAe)
سامانه کنترل پرواز دیجیتال DFCS
سامانه نشانه‏روی پیشرفته الکترواپتیکال و سامانه جستجوگر مادون قرمز (IRST) ساخت لاکهید مارتین
سامانه ارتباط داده‏ای Link-16
.

   [External Link Removed for Guests]   
.

جنگ افزارها
8 جایگاه موشکهای هوا به هوا
15 جایگاه جنگ افزارهای هوا به زمین
یک دستگاه مسلسل 20 م م از نوع M61 Vulcan با 510 تیر فشنگ
انواع بمب، موشک و تانکهای سوخت خارجی (قابل رهاسازی)

جنگنده بمب افکن F-15SE همانند استرایک ایگل و اف-4 فانتوم، قادر است تقریبن تا 29500 پوند، همه گونه جنگ افزاری را که در نیروی هوایی ایالات متحده موجود است، مورد استفاده قرار دهد. این جنگ افزارها می‏توانند انواع بمبهای هدایت لیزری/ماهواره‏ای سری GBU، انواع موشکهای سایدوایندر و آمرام، بمبهای سقوط آزاد سری MK و ... باشند. در لیست زیر، نام برخی از این جنگ افزارها را مشاهده می‏فرمایید:

بمب هدایت شونده 250 پوندی کم ضخامت GBU-39 SDB
بمب 2000 پوندی سقوط آزاد MK-84
بمب 2000 پوندی سقوط آزاد تأخیری MK-84
بمب 500 پوندی سقوط آزاد MK-82
بمب 500 پوندی سقوط آزاد تأخیری MK-82
بمب هدایت شونده ماهواره ای – لیزری L.JDAM از نوع GBU-54
بمب 2000 پوندی هدایت شونده با ماهواره سری JDAM از نوع GBU-31
بمب 500 پوندی هدایت شونده با ماهواره سری JDAM از نوع GBU-38
موشک هوا به زمین هدایت شونده مادون قرمز ماوریک AGM-65
بمب هدایت شونده لیزری GBU-10
بمب هدایت شونده لیزری GBU-12
بمب هدایت شونده لیزری GBU-24
بمب هدایت شونده لیزری GBU-28

موشک هوا به هوای سایدوایندر AIM-9
موشک هوا به هوای آمرام AIM-120

موشک کروز JASSM با برد بیش از 370 کیلومتر
موشک کروز SLAM-ER با برد بیش از 240 کیلومتر

- - - - - - - - - - - -  
منبع:

[External Link Removed for Guests]
__________________________________

السلام عليك يا علي ابن موسي الرضا المرتضي (ع)
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12684 بار
سپاس‌های دریافتی: 11776 بار
تماس:

Re: آشنایی با جنگنده برتری هوایی دوربرد اف-15

پست توسط kayvan6079 »

[External Link Removed for Guests]

جدول نرخ سقوط غیر رزمی اف-15 و تعدادی از جنگنده های هم عصر آن

مقایسه داده های ایگل / تامکت هم خالی از لطف نیست!


کتاب McDonnell Douglas F-15 Eagle - انتشارات Aerofax - نوشته Dennis R Jenkins - چاپ 1998 انگلستان
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
Major II
Major II
پست: 174
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 24 اسفند 1389, 6:51 pm
سپاس‌های ارسالی: 1656 بار
سپاس‌های دریافتی: 576 بار

جنگنده F-15 SE نهمین عقاب سلحشور

پست توسط Thundertomcat »

به نام خدا


جنگنده F-15 SE نهمین عقاب سلحشور

با عرض سلام و خسته نباشيد به تمام دوستان. در اين مقاله سعي کردم از آخرين پرنده مدرن ايالات متحده امريکا مطالبي را عرضه کنم.

بي شک آوازه نام عقاب بلند پرواز آمريکا در تمام دنيا پيچيده و در طي اين همه سال کارنامه درخشاني را از خود به جاي گذاشته از جنگنده برتري هوايي F-15 گرفته تا نوع بمب افکن آن. همه نشان از طراحی فوق العاده آن دارد.

کمی بیش از چند ماه پیش بویینگ در یک جلسه خبری پرده از آخرین مدل F-15 با عنوان عقاب خاموش برداشت.مدل جدید ایگل را می توان گامی فراتر برای اهدافی فراتر دانست.گرچه F-15 SE را در بهترین حالت نمی توان به عنوان یک جنگنده نسل پنجم به حساب آورد اما عقاب خاموش تلاشیست برای پر کردن خلا ناشی از فاصله جنگنده های نسل 4.5 کنونی با نسل پنجمی هایی همچون F-35 اما با هزینه ای به مراتب کمتر.

بویینگ بسیار امیدوار است در شرایطی که رکود اقتصاد جهانی بر بازار جنگ افزار نیز تاثیر قابل توجهی داشته این محصول جدید بتواند بازار رو به رکود جنگنده های ساخت این شرکت را تکانی هر چند کوچک دهد.

این رکود از زمانی شروع شد که در جریان مناقصه جنگنده ضربتی مشترک طرح بویینگ بازی را به طرح X-35 لاکهید مارتین باخت.در نتیجه بخش بسیار مهمی از بازاری که در آینده در اختیار برنده این مزایده قرار می گرفت را از دست داد اکنون بویینگ امیدی هر چند کوتاه مدت به این طرح دارد.

این شرکت امیدوار است بتواند با توجه به تاخیر در برنامه لاکهید مارتین سفارشی برای تولید یا ارتقا 190 فروند F-15 SE و تولید تعداد بیشتری F/A-18E/F و گونه جنگ الکترونیک EA-18G را از مشتریان قدیمی خود همچون ژاپن-اسراییل-عربستان و شیخ نشینان خاورمیانه دریافت کند.

اما تفاوت F-15 SE با مدل استاندارد F-15 E در چیست؟ واقعیت اینست که در
F-15 SE تفاوتهای زیادی با مدلهای قبلی چه از نظر ظاهری و چه از نظر باطنی دارد که حتی از نظر چشمان نچندان آشنا با مدلهای مختلف ایگل نیز کاملا مشهود است. اولین چیزی که در نگاه به F-15 SE جلب توجه می کند محفظه جدید حمل جنگ افزارهای داخلی در دوسوی ورودی های موتور است این محفظه ها به صورت انتخابی بر حسب نیاز می تواند انواع سلاح های هوا به هوا و هوا به سطح را در خود جای دهد و یا به جای محفظه سلاح با مخازن سوخت تطبیقی جایگزین شود.



از نظر حجم تسلیحات هر F-15 SE در محفظه های داخلی خود می تواند تا 450 کیلوگرم مهمات تهاجم مستقیم مشترک(JDAM) یا تا 4 بمب 250پوندی شعاع پایین را در هر محفظه جای دهد . همچنین تقسیم بندی میان دو محفظه می تواند ترکیبی از موشکهای هوا به هوای امرام و مهماتJDAMباشد.

ادامه دارد...
زندگی چه زیباست تصویر
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”