آشنایی با جنگنده سبک اف-5

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 28 اسفند 1384, 2:04 pm
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

آشنایی با جنگنده سبک اف-5

پست توسط آرمان »

هواپیمای شکاری تایگر اف-5

نویسنده: آرمان

در سال 1954 میلادی، شرکت نورث روپ تحقیقاتی را برای طراحی و ساخت جنگنده ای سبک وزن، کاملاً ارزان قیمت و با نگهداری آسان که بتواند حتی از فرودگاه های بسیار کوتاه نیز تیک آف نماید، آغاز کرد. پس از مدتی، برای اولین بار هواپیمای شکاری جنگنده ی فوق سبک اف-5 با لقب جنگنده آزادی متولد شد. این جنگنده، با وزنی خالی حدود 4 تن، می توان گفت که سبک ترین هواپیمای جنگنده امروزی به شمار می رود. مدل A این هواپیما توانایی های هوا به هوای بسیار کمی داشت و بیشتر قدرت خود را در بمباران و حمله به اهداف و مواضع زمینی نشان می داد.
تصویر

پس از این مدل، مدل B این جنگنده عرضه شد که قدرت نبرد هوا به هوای آن نیز افزایش یافته و بهبود هایی نیز پیدا کرده بود. این مدل، گونه ی دو سرنشینه این هواپیما بود که به منظور انجام ماموریت ها با دقت بیشتر توسط دو خلبان و همچنین امکان انجام تمرینات مدرسه های زمینی هوایی عرضه شد. این هواپیما، بیشتر برای منظورهای تمرینی معلم خلبان و دانشجو به وجود آمده بود که سال ها نیز در این نقش باقیمانده و خدمت نمود. همچنین، هدف دیگر طراحی این هواپیما، طراحی شکاری جنگنده ای با نقش برتری هوایی بود که در مقابل هواپیماهای تازه تولید شده میگ 21 که مشکلاتی را برای بعضی از کشورها ایجاد می نمودند، مقاومت نموده و آنان را به خوبی از صحنه نبرد به در کند. این جنگنده به دلیل وزن فوق العاده سبکش، توانایی بسیاری در انجام مانورهای هوایی دارد و به دلیل طراحی ویژه اش، هزینه به پرواز در آوردن این جنگنده تقریباً برابر با یک سوم هزینه وارد عمل کردن یک جنگنده اف ای-18 هورنت است. مدل F-5E گونه ای بسیار بهبود یافته تر و قدرتمند تر است که بعدها طراحی و به کشورهای مختلفی از جمله ایران عرضه گردید و این هواپیما، هم اکنون نیز در نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مشغول به خدمت بوده و در طی سال های جنگ تحمیلی استفاده های گسترده ای از آن به عمل آمد. این جنگنده از دو موتور توربوجت جنرال الکتریک J-58 با قدرت 4.080 پوند تراست استاتیک بهره می جوید که این میزان کشش، در نمونه Tiger II افزایش یافته است. حداکثر سرعت این هواپیما حدود 4/1 ماخ یا سرعت صوت بوده و دارای سرعت گشت زنی و کروزی معادل 97/0 ماخ می باشد. همچنین، حداکثر برد این جنگنده حدود 900 کیلومتر می باشد که این مقدار نیز با افزایش یا کاهش تسلیحات لود شده تغییر می یابد. طول این هواپیما حدود 15 متر و فاصله ی دو سر بال آن نیز 5/7 متر می باشد. این هواپیما در هنگام برخاست قادر است حداکثر وزنی معادل 9.300 کیلوگرم را با خود به پرواز در آورده و حمل نماید. همچنین این هواپیما می تواند تعداد 2 موشک حرارتی کوتاه برد سایدوایندر AIM-9 را در در دو نوک بال حمل کند در حالی که پنج مقر تسلیحاتی دیگر نیز در زیر بال ها و بدنه وجود دارد که انواع بمب های خوشه ای، موشک های هوا به هوای اضافی، تانک های بنزین و راکت های هدایت نشده می تواند در این پایلون ها لود یا نصب شود. همچنین این جنگنده، دارای قلاب مخصوص عملیات از روی ناو هواپیمابر نیز هست که امکاناتی گسترده تر به آن می بخشد.
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 396
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 اسفند 1384, 2:42 pm
محل اقامت: آسمان بي نهايت
سپاس‌های دریافتی: 122 بار
تماس:

پست توسط Colonel Chazan »

بيشتر بدانيم:
توسعه شرکت نورثروپ گرومن در سال 1954 وقتی جمعی از تیم نورثروپ برای آزمایش نیاز های دفاعی برای کشورهای عضو پیمان ناتو وسیتو به قاره های اروپا و آسیا سفر کردند شکل گرفت.سعی این شرکت بر آن بود که جنگنده های مافوق صوت و در عین حال کم وزن و ارزان قیمت(از نظر اقتصادی)طراحی نماید تا شاید جایگزینی برای لاکهید تی 33 و تی 38 تالون باشد.و این مقدمه ای بود برای ساخت اف-5 های آ و ای که به مدل های فریدوم و تایگر 2مشهورشدند.

به معنای جنگنده آزادی هواپیمای رهگیر آمریکایی به نام اف-5 و ملقب به فریدوم در جولای سال 1959 وارد عرصه هواپیماهای جنگنده شده و اولین پرواز خود را نیز در جولای سال 1963 به انجام رساند.این هواپیمای ساخت شرکت نورثروپ گرومن از دو موتور توربوجت ساخت شرکت جنرال الکتریک به همراه پس سوز برای تولید نیروی تراست خود از قدرتی معادل 2720 و 4080 پوند کشش بهره می برد.حداکثر سرعت این هواپیما برابر 925 مایل در ساعت برابر1.4 ماخ در 36000 پا و سرعت بهینه یا سرعت گشت زنی آن نیز 640 مایل در ساعت برابر0.97 ماخ در 36000 پایی سطح زمین بوده و بردی معادل 195 مایل دارد.این جنگنده رهگیر بال پایین بوده و از یک سکان عمودی قائم بهره می برد.همچنین ورودی های موتور این هواپیما نیز کاملاً در طرفین بدنه قرار گرفته است .خروجی موتور این هواپیما پشت بدنه، زیر سکان عمودی و روی سکان های افقی واقع شده است.

هر آنچه گفته شد مربوط به مدل A این هواپیما بود در حالیکه در 20 نوامبر1970 طرح جدیدی که نورثروپ ارائه داده بود به عنوان یک جنگنده شکاری-رهگیر بین المللی مورد توافق نیروی هوایی آمریکا قرار گرفت و سفارش 325 فروند از آن به گرومن داده شد..این مدل که بعدها به مدل Eموسوم شد لقب تایگر 2 را به خود گرفت که اولین پرواز آزمایشی خود را در سال 1972 انجام داده و سرانجام در سال 1973 به طور رسمی وارد عرصه تولید وخدمت گشت.
این مدل نیز همانند مدل قبلی از دو موتور توربوجت که نخست توسط شرکت جنرال الکتریک ساخته شده و بعدها به جنرال داینامیکر تغییر یافت.این موتورها برای تولید نیروی تراست خود از قدرت یا کششی خشک معادل 5000 پوند که با سیستم پس سوز نیز همراه بود بهره می بردند.
حداکثر سرعت کروز (گشت زنی عای) این مدل بدون پس سوز معادل0.98 ماخ در 36000 پایی سطح زمین بوده و تا سقف 51800 پایی قابلیت پرواز داشت.خود هواپیما با حداکثر سوخت بردی معادل 1543 مایل داشت در حالیکه برد موشک های سایدوایندر آن(2عدد)معادل 656 مایل بود.و فاصله میان انتهای دوبال آن 26 پا و8 اینچ است در حالیکه این مقدار در مدل قبلی برابر25 پاو3اینچ بود.و درازایی معادل 48 پا و 2 اینچ داشت.و وزنی به نسبت سبک معادل 9683 پوند خالی (البته مقداری سنگین تر از مدل ((آ))ی خود)را دارا بود.و اما سلاح های به کار رفته در مدل جدید عبارتند از دو عدد ام39 آدو(کانن)20 میلیمتری با 280 عدد آر پی جی و دو عدد موشک سایدوایندر در انتهای بال و 5 عدد پایلون که توانایی حمل 7000 پوند مهمات یا سوخت را دارد.
کشور های زیادی از این جنگنده بهره می برندکه تعدادی از آن های عبارتند از خود ایران ،عربستان ترکیه،اسپانیا ،حبشه (اتيوپي امروزي)يونان تايلند نروژ كانادا ونزويلا اردن شيلي واز جمله مهم ترین آنها خود ایالت متحده است که بیشترین تعداد را از نظر تولید و کمیت به خود اختصاص داده است.
[font=Verdana]May they rest in peace, those graceful masters of the sky

Happiness is Tomcat-Shaped

I love the smell of jet fuel in the morning
 

تصویر
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دوشنبه 8 آبان 1385, 3:26 pm
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5559 بار
تماس:

درباره f5 tiger بيشتر بدانيم

پست توسط moh-597 »

سلام برهمه دوستان
مطالبي درباره f5 داشتم ولي متاسفانه منبع آنرا نتواستم پيدا كنم

كارخانجات نورث روپ (North Rope)در راه تشكيل يك هواپيماي بر جسته هوائي (رهگير)بعمل آورد موفق شد در 30 جولاي 1959 زحمات خود را به ثمر رسانده و جنگنده ي پر قدرت جديدي بنام ان-156-اف(N-156-F)به جهان پرنده هاي آتشين عرضه كند كه بعدا نام آن به اف-5-آ تغيير نمود اين جنگنده ها بنام مستعار فريدوم فايتر(Freedom Fighter)بمعناي جنگنده ي آزادي معروف شد
در 25 آوريل 1962 نيروي هوايي آمريكا اعلام كرد كه اف-5-آ را در برنامه ي جديد تسليحات نظامي قرار داده و بالاخره در ژانويه ي 1963 هواپيماي اف-5-آ در نيروي هوائي آمريكا به پرواز در آمد و بعد از آن اولين كشور كه اف-5-آ تحويل گرفت ايران بود كه در سال 1343 (1965) نيروي هوايي خود را با جت ما فوق صوت اف-5 مجهز نمود و بعد از آن عربستان سعودي،كشورهاي آفريقاي جنوبي و تركيه نيز اف-5-آ دريافت نمود
بعد از مدتي كمپاني نورث روپ تصميم به تكميل اف-5-آ گرفت و اف-5-ئي يا تايگر-2 (Tiger-2) را توليد نمود كه در سال 1970 به عنوان شكاري بين المللي انتخاب و سفارش توليد 325 فروند اف-5-ئي به نورث روپ داده شد كه براي كشورهاي تايلند-تايوان-ويتنام جنوبي و كره جنوبي بود.پرواز آزمايشي اف-5-ئي براي اولين بار در سال 1972 انجام شد و اولين توليد كلي آن از سال 1973 شروع گرديد.براي دسترسي به اطلا عات جامعتر درمورد اف-5 به اينجا مراجعه كنيد
بعد از مطالعه زياد روي اصول آيروديناميكي و امكاناتپرواز هواپيماهاي ديگر و تجاربي كه از اف-۵-آ بدستآمده بود نورث روپ تصميم به انجاماصلاحاتي روي اف-۵-آ گرفت كه اولين آنها اضافه كردن رادار روي آنبود.و بعد از آن استفاده از فلاپهاي مانور كننده در دو طرف لبه ي حمله و عقب بال هواپيما است. اين فلاپها سبب ميشود كه هواپيما در زاويه ي حمله ي معين نسبت به نمونه ي قبلي دچار پساي كمتري گردد و تعادل خود را از دست ندهد و (برا)ي بيشتر بدست آورد بدون آنكه در كنترل هواپيما خللي وارد شود و در نتيجه استفاده از آنها اف-5-ئي ميتواند در15000 پا 10.3 درجه در ثانيه بگردد و در صورتي كه اف-5-آ و هواپيما عاي مشابه در ثانيه 8.9 درجه ميگردند و ميزان گردش گود را نيز از 15.5 درجه در ثانيه به 17.5 درجه افزايش داده و شعاع گردشهاي پايدار نيز از 4500 به 2800 پا كاهش يافته و به عبارت ديگر 38 درصد كم شده.با اضافه كردن يك رديف كمپرسور به موتور بدون اينكه در شكل يا حجم آن تغيير زيادي داده شود 23 درصد به قدرت موتور آن افزوده شده .اصلاح موتور باعث گشته كه 15 اينچ به طول هواپيما و 16 اينچ به فاصله ي دو نوك بال اضافه شود.دهانه ي ورود هوا نيز بزرگتر شده تا ورود هواي بيشتر را امكان پذير سازد. با افزايش حجم بدنه بر ظرفيت مخازن سوخت داخلي 570 پوند اضافه شده و همچنين از آسيب پذيري آن در مقابل آتش مسلسل جلوگيري شده. قدرت هر يك از موتورها در سطح دريا 5000 پوند است و در مصرف سوخت نيز كاهش قابل توجهي داده شده و تغيير عمده در موتور همان اضافه شدن يك رديف كمپرسور استتغييرات فني در موتور باعث شده كه موتور به اصطلاح زودتر جواب بدهد. و يا به عبارت ديگر زودتر دور بردارد.لذا طول باند لازم براي برخاستن از7300 پا به 5300 پا كاهش يافته . با كليه تجهيزات براي رهگيري (دو سايدوينر و دو توپ) طول لازم براي بلند شدن با وزن 16050 پوند 2050 پا است سرعت اوجگيري نيز از 28700 پا در دقيقه به 31600 پا افزايش يافته. اف-5-ئي داراي شعاع عمل زيادتري نسبت به اف-5-آ است. مثلا قادر است 3200 پوند بمب را در مسافت 400 مايلي بريزد و به پايگاه برگردد
اف-5-ئي به دلايل ذير شكاري برگزيده ي جهان است.هواپيماي ما فوق صوت يك نفره ..سبك ..داراي سهولت عملياتي فوق العاده و مشخصات پروازي و امكتنات رزمي برجسته بوده.ارزاني و سهولت نگهداري نيز يكي ديگر از دلايل ميباشد.
اف-۵ قادر به حمل بمبهاي ۳۵۰ يا ۵۰۰ ،۷۵۰ و ۱۰۰۰ پوندي و يا بمبهاي ام-كا-۳۶(m-k-36)است و قادر به حمل بمبهاي ناپالم وراكتهاي ۲.۷۵ ميليمتري نيز هست.اف-۵ براي ماموريت رهگيري داراي دو موشكآ-اي.ام.۹(AIM-9) و دو توپ ۲۰ ميليمتري از نوع ام-۲۹(M-29)با هر كدام ۲۸۰ تيراست.
اف-۵-ئي داراي يك رادار كوچك از نوع امرسون(emerson)با برد ۲۰ مايل است و براي بدست آوردن زاويه و مسافت شكاري هاي دشمندر جنگ هاي هوائي به كار ميرود.
اف-۵ همچنين مجهز به سيستم كشف هدف ليزريگرديده. اين سيستم به خلبان امكان ميدهد تا از وجود هواپيماي دشمن در فاصله دورآگاهي پيدا نمايد و خود را براي درگيري آماده سازد و ضمنا اطلاعاتي از هواپيمايدشمن را در اختيار خلبانان ميگذارد كه بوسيله سايت چشمي كه بر روي كلاه نصب ميشود ودر اختيار خلبان قرار ميگيرد. بعضي از مدلهاي متاخر اف-۵ ئي قادر به حمل موشكهايماوريك با سيستم هدايت تلويزيوني نيز هستند.

اف ۵ های ایران
اولين نيروي هوايي دنيا كه اف ـ۵اي را دريافت كرد نيروي هوايي ايران بود. در بين سال هاي دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ نيروي هوايي ايران به بزرگترين و مجهزترين نيروي هوايي منطقه (نيروي هوايي) اولين اسكادران از اين هواپيما به تعداد ۱۳ فروند را اوايل فوريه ۱۹۶۵ به خدمت گرفت. در آن تاريخ ۱۱ فروند اف ـ۵اي و دو فروند اف ـ۵بي در پايگاه يكم شكاري در مهرآباد جايگزين اف ـ۸۴ تاندرجت شدند تا نقش تهاجمي نيروي هوايي را برعهده بگيرند.
اف ـ۵اي هاي ارتش ايران به استانداردهاي بالا تجهيز شده بودند، اين تجهيزات پيشرفته سيستم ناوبري آنبرد ليتون و كامپيوتر مركزي تسليحات بود. در آن زمان ايران مدل هاي قبلي اف ـ۵ (اف ـ۵اي و بي)را به كشورهاي يونان، تركيه، اتيوپي، ويتنام جنوبي و اردن فروخت، اما چند فروند براي انجام پروازهاي تمريني در ايران نگه داشته شدند.
با شروع جنگ و متعاقب آن تحريم تسليحاتي غرب عليه ايران، ايران به دليل عدم توانايي خريد قطعات و لوازم يدكي به سرعت در حال از دست دادن تعداد هواپيماهاي عملياتي خود بود. اما بعدها كه ايرانيان به پيشرفت هاي زيادي در صنايع هوايي دست يافتند، خود به ساخت و تهيه قطعات موردنياز براي تعمير و عملياتي نگه داشتن اين هواپيماها زدند ايران در پروژه اي به نام »افق« اين هواپيماها را به روز كرده است از جمله مي توان به دوبرابر كردن برد رادار اي پي كيو ـ۱۵۹ و سواركردن سيستم پرتاب موشكي پي ال ـ،۷ اي اي ام ـ۹ پي سايدوايندر و آرـ۶۰ آميدز اشاره كرد. به هرحال عمر عملياتي اين جنگنده ها كه در كنار اف ـ۴ به افسانه هاي فراموش نشدني جنگ تبديل شدند رو به پايان است و ايران به دنبال جايگزيني براي آنهاست . لازم مي دانم درپايان ذكر كنم كه جمعا تعداد 160 فروند f5 تحويل ايران گرديد .
[External Link Removed for Guests]
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]

صفحه اینستاگرام
[External Link Removed for Guests]
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دوشنبه 8 آبان 1385, 3:26 pm
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5559 بار
تماس:

پست توسط moh-597 »

سلام برهمه

مقايسه مدلهاي A , E اف 5

قبل از مقايسه بد نيست تاريخچه ساخت اف 5 را بدانيم
اولين پرواز : 30 جولاي 1959 مدل A
اول مي 1968 ساخت مدل RF5-A
11 آكوست 1972 ساخت مدل E
25 سپتامبر 1974 ساخت مدل F
29 ژانويه 1979 ساخت مدل RF5-E


نام :
f-5A Freedom Figher
F-5E Tiger II

موتور :
دو موتور جنرال الكتريك J85-GE-13 در مدل A
دو موتور جنرال الكتريك J85-GE-21A در مدل E

ابعاد :
در مدل A :
طول : 14.37
عرض : 7.81
ارتفاع : 4.04
مساحت بال : 15.72 مترمربع

در مدل E :
طول : 14.45
عرض : 8.13
ارتفاع : 4.06
مساحت بال : 17.2 مترمربع

عملكرد پروازي :

سقف پرواز :
50500 پا در مدل A
51800 پا در مدل E

حداكثر برد با حداكثر سوخت :
1387 مايل در مدل A بدون تسليحات
1543 مايل در مدل E بدون تسليحات

558 مايل در مدل A با تسليحات همراه با دو بمب 530 پوندي
656 مايل در مدل E با تسليحات همراه با دو موشك سايدويندر

حداكثر سرعت :
1.4 ماخ در مدل A
1.64 ماخ در مدل E

ظرفيت باك :
2541 ليتر

ميزان صعود اوليه :‌
10500 متر در هر دقيقه

وزن :

8085 پوند در مدل A
9683 پوند در مدل E

حداكثر وزن مهمات :
11477 پوند در مدل A
13350 پوند در مدل E

حداكثر وزن قابل تحمل :
13433 پوند در مدل A
15745 پوند در مدل E

حداكثر وزن در لحظه برخاستن :
20677 پوند در مدل A
24676 پوند در مدل E

تسليحات :
مسلسل 20 ميلي متري در هر دو مدل با نواخت 280 تير در مدل E از نوع M39A2
5 جايگاه در زير بال و بدنه جهت نصب مهمات و دو جايگاه نصب موشك سايدويندر نوع AIM9 در نوك بال در هر دو مدل ظرفيت 5 جايگاه 6200 پوند در مدل A و 7000 پوند در مدل E
قابليت حمل موشك هوا به زمين AGM65 در هر دو مدل
قابليت حمل بمبهاي MK 82.83.84 و بمب خوشه اي CBU-52 در هر دو مدل
نصب دستگاه جنگ الكترونيك در مدل E

اف 5 مدل a
[External Link Removed for Guests]

اف 5 مدل e
[External Link Removed for Guests]


گردآورنده : moh-597
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]

صفحه اینستاگرام
[External Link Removed for Guests]
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دوشنبه 8 آبان 1385, 3:26 pm
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5559 بار
تماس:

پست توسط moh-597 »

آمار خريدf-5 توسط كشورهاي مختلف

اف-۵-آ

۱۲ فرونددر اتيوپي
۴۰ فروند يونان كه بعدا با اف-۵ ائي عوض شد
7 فروند ليبي
۱۵ فروند فيليپين
۴۵فروند كره جنوبي
۷۰ فروند تايوان
۲۵ فروند تايلند
۱۴۰ فروند تركيه
۱۵ فروند براي ونزوئلا
كانادا ۸۹ فروند براي خود مونتاژ كرد
اسپانيا ۳۶ فروند براي خود مونتاژ كرد



اف-۵-بي

۳۲ فروند در نروژ
۳۰ فروند براي هلند
۳۴ فروندنيز در اسپانيا
۲۴ فروند ونزوئلا

درضمن ايران 127 فروند f-5a/b در اختيار داشت كه بعدها به اردن و تايوان و ... فروخته شد


ازاف-۵-ئي

۱۱۲فروند در ايالات متحده آمريكا كه ۵ فروند آن در نيروي دريايي مي باشد
۳۶ فروند برزيل
۲۵ فروند شيلي
۱۲فروند اتيوپي
3 فروند يونان
۱۵۰ فروند ايران
14 فروند اردن و مالزي و كنيا
24 فروند مراكش
70 فروند عربستان سعودي
60 فروند سوئس
۴۰ فروند تايوان
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[External Link Removed for Guests]

صفحه اینستاگرام
[External Link Removed for Guests]
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 575
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 7 دی 1385, 2:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 2851 بار
سپاس‌های دریافتی: 2040 بار

پست توسط MOHAMMAD JAFAR »

ُسلام mo-597 عزيز
من منبع مطلب ابتدای صفحه شما رو مي دانم
منبع شما سايت air-mag.blogsky.com است ولي اين مهم نيست چون من از روي جملات شما متوجه شدم که منبع اصلي مطلب شما و آن سايت
1"-دايره المعارف اسلحه سري دوم جلد نهم"
2-روزنامه همشهري(همان شماره اش که مربوط به دو يا سه سال پيش مي شود و به مناسبت هفته دفاع مقدس مي شد و در آن از خريد 25 فروند سوخو-27 براي ايران خبر داده بود)
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

پست توسط SAMAN »

با تشکر از دوست عزیزmoh-597 و دیگر دوستانی که همکاری میکنن!
با اجازه دوستان منم یه مقایسه بین جنگنده های ساخت شرکت نورث روپ پیدا کردم که دوست داشتم بذارم!
مقایسه جنگنده های اف 5 سری های"
A*E*RF-5E*F-20 TIGER SHARK
ترتیب مقایسه:
F-5A
F-5E
RF-5E
F-20 T SH

نوع جنگنده:
جنکنده کوتاه برد
جنگنده کوتاه برد
شناسایی-اکتشافی
جنگنده تاکتیکی تک نفره

موتور جنگنده ها:
دو موتور جت-پس سوز-با قدرت 11.9 کیلو نیوتن با حداکثر قدرت 4300 پوند بنام {جیی85-جی ایی-5}
دو موتور جت-پس سوز با قدرت 15.5 کیلونیوتن با حداکثر قدرت 5000 پوند بنام{جیی85-جی ایی-21}
دو موتور جت-پس سوز با قدرت 15.5 کیلونیوتن با حداکثر قدرت 5000 پوند بنام{جیی85-جی ایی-21}
یک موتور جت-پس سوز با قدرت 53.3 کیلو نیوتن با حداکثر قدرت 18000 پوند بنام{اف404-جی ایی-100}

وضعیت سرنشین:
تک نفره
تک نفره
تک نفره
تک نفره

مهمات:
دو توپ 20 میلیمتری{ام39آ2-کانون}به تعداد 280 گلوله با ماکزیمم لود خارجی4400 پوند بمب و راکت با قابلیت حمل 4 فروند موشک سایدویندر گونه اس در باله ها
دو توپ 20 میلیمتری{ام39آ2-کانون}به تعداد 280 گلوله با ماکزیمم لود خارجی 7000 پوند در باله های خارجی و موشک های ماوریک(آی جی ام 65)وسایدویندر
یک توپ 20 میلیمتری{ام39}به تعداد 140 گلوله با ماکزیمم لود خارجی 7000 پوند در زیر دو باله وتوانایی شلیک انواع موشک های هوا به هوا و هوا به زمین راکت ها و سیستم ضد اختلال برای جنگ الکترونیک
دو توپ 20 میلیمتری کانون- با حمل 225 فشنگ و ماکزیمم لود 9000 پوند با قابلیت حمل دو اسپارو شش سایدویندر یا چهار ماوریک یا نه تا بمب رها ساز ام کا 82 و چهار
LGB

کشور های دارنده:
برزیل-یونان-مراکش-نروژ-فیلیپین-عربستان سعودی-کره جنوبی-اسپانیا-تایلند-ونزولا (بحرین-برزیل-چین-هندوراس-اندونزی-ایران-اردن-کنیا-مالزی-مکزیک-مراکش-عربستان سعودی-سویس-سودان-تایوان-تایلند-تونس-امریکا-یمن
مالزی وعربستان سعودی!مشخص نیست. احتمالا آلمان-هند-یمن-کره جنوبی و امریکا

فروش های بعدی:
کانادا-ایران-اتیوپی-لیبی-تایوان-ویتنام-امریکا
مصر
-
-

کارخانه سازنده:
نورث روپ-کانادایر- کره ایر - (ای-آیی-دیی-سی)
نورث روپ-کانادایر- کره ایر - (ای-آیی-دیی-سی)
نورث روپ
نورث روپ

مشخصات

حد اکثر سرعت:
1.4 ماخ در 50000 پا 1.1 ماخ در ارتفاع پایین
1.63 ماخ در 37000 پا 0.95 ماخ در ارتفاع پایین
1.64 ماخ در 36000 پا -معلوم نیست!
2 ماخ-1.2 ماخ در ارتفاع پایین

برد:
2549 km
3720 km
-
3980 km

طول باند برای تیک-آف
-
610 متر
-
450 متر

نرخ اوج گیری برحسب متر در ثانیه:
146m/s
174m/s
-
273m/s

حداکثر وزن با سوخت کامل ومهمات:
9.38 تن
11.18 تن
11.19 تن
12.7 تن

طول***ارتفاع برحسب متر:
14.38****4.01
14.45****4.08
14.65****4.07
14.4****4.2
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

به کمر این اف-5 توجه کنید!
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

مقایسه 2 هواپیمای شکاری F-7MP و F-5E

پست توسط SAMAN »

  مقایسه ی جنگنده های اف-سون F-7 MP اسکای بولت و اف-5 های تایــــــــــگر  E 

با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان علاقمند

هدف از ارائه این مطلب مقایسه بین شکاری های اف-5 تایگر و یک نمونه از شکاری رهگیر J-7 چینی بنام F-7MP هست. این چندمین مطلب بنده در ارائه دید بهتر علاقمندان نسبت به این جنگنده کوچک جثه است. هیچ الزامی نیست که از هواپیمایی که کارایی ندارد دفاع کرد, هواپیمایی که برد کمی داشته و توانایی انجام ماموریت در هر شرایط جوی را ندارد, قابلیت و اطمینان پذیری کمی دارد و در کل نمیتوان به عنوان یک هواپیمای دفاع هوایی یک کشور روی آن حساب کرد.
 تصویر یک فروند جنگنده ی اف-سون مدل به روز شده ی MG  [External Link Removed for Guests]  تصویر جنگنده اف-5 تایگر مدل E
  [External Link Removed for Guests] 

این یک طرف قضیه هست. این موضوع را کاربران و علاقمندان آماتور به خوبی درک کرده اند که نمونه های اولیه جنگنده ی اف-سون کارایی و عملکرد خوبی نداشته اند. پس این موضوع از دید مختصصان هم پنهان نیست ! آنها به خوبی این موضوع را درک کرده و در صدد بهبود و اصلاح پرنده ی خود بر آمده اند و امروزه ما شاهد تنوع مختلف گونه های J-7 هستیم که توضیح هر یک از نمونه ها در این مقاله نمی گنجد.


اما من سعی کردم که یک نمونه از J-7 ( اف- سون F-7MP ) که امروزه در خدمت ارتش پاکستان هست را معرفی مختصر کنم و شرایط تاکتیکی و رزمی این جنگنده ارتقا داده شده و مطلوب را با شکاری های اف-5 تایگر کشور خودمان مقایسه کنم.

من با داده ها و اطلاعات موجود مقایسه را انجام داده ام.آن چیزی که در دسترس عموم یا به اصلاح دنیای مجازی یا اینترنت هست.
البته ارتقا هایی بر روی شکاری های اف-5 دیگر کشور ها صورت گرفته است که بسیار قابل توجه است !  که به عنوان مثال میتوان به ارتقا و طراحی دوباره جنگنده های اف-5 سنگاپور نام برد که توانایی حمل موشک های امرام و پای زان رافائل را بدست آورده اند که واقعا" شگفت انگیز است. این شکاری ها هم از رادار گریفو F استفاده می کنند که در باند X عمل میکند. کشور های برزیل و شیلی نیز با کمک کمپانی اسرائیلی البیت تایگر های خود را ارتقا داده است. اف-5 های برزیلی توانایی عمل در محیط فراتر از میدان دید را دارند و با موشک های رقابتی اسرائیل مجهز شده اند. این ارتقا ها نشان دهنده این مهم است که هر دو جنگنده استعداد فراوان و ضمینه را در ارتقا و بروز رسانی خود دارند. 
 تصویری از جنگنده ی فوق مدرن اف-5 نمونه ی S متعلق به نیروی هوایی سنگاپور
  [External Link Removed for Guests] 
با توجه به معرفی و مرور مطالب به این نتیجه رسیدم که شکاری رهگیر اف-سون MP نسبت به شکاری تایگر ایرانی برتری نسبی دارد و اگر هم به اعتقاد برخی برتری نداشته باشد از آن کمتر نیست. در ایران برنامه های ارتقای اف-5 نیز صورت گرفته است." پروژه افق " که بر روی تایگر های نیروی هوایی انجام شد باعث شد که برد رادار محدود AN/APQ-159 بهتر شده و شکاری تایگر توانایی حمل موشک های R-60 / PL-7 و سایدویندر های P را داشته باشد. هرچند موضوعاتی ناشناخته ایی راجع به ارتقا هنوز وجود دارد.

اما معرفی مختصــــــــر جنگنده ی چند منظوره ی اسکای بولت F-7MP
F-7MP اولین جنگنده ی دفاع هوایی نیروی هوایی پاکستان است که در سال 1990 وارد خدمت شده است.این جنگنده از اولین نمونه ی میگ-21 مشتق شده است اما تغییرات مشخص و قابل ملاحضع ایی را نسبت به نمونه در بر داشته است.این تغییرات شامل توانایی حمل موشک PL-5 / تجهیزات IFF / صندلی مارتین بیکر و ...
در ابتدا نیروی هوایی پاکستان 20 فروند از این جنگنده های ایرگارد خریداری کرد اما آنها را به دلیلی توانایی محدود تحویل نگرفت و دوباره به چین باز گرداند.پاکستان سفارش داد که ایرگارد ها را ارتقا داده و نام اسکای بولت را به آنها دادند. وبعدا" 60 فروند و حالا 80 فروند دیگر را تحویل گرفته است. F-7P به استاندارد MP ارتقا داده شدند.
این جنگنده های اسکادران های شماره ی 2 / 14 / 15 / 17 / 18 / 19 OCU و اسکادران شماره 20 از CCU از نیروی هوایی پاکستان را مجهز کردند. اولین سفارش نیروی هوایی پاکستان برای اف-7 ایرگارد بود اما F-7MP در نهایت انتخاب شد.
این جنگنده بر پایه J-7 II ساخته شد که از رادار سوپر اسکای رنجر و نمایشگر سربالای HUD مارکونی استفاده می کرد.مجهز به کامپیوتر اطلاعات هوایی/ تشخیص دوست از دشمن غربی و اضافه کردن پایلون ها به زیر هر بال بود که جوعا" 4 مقر برای جنگنده تشکیل می شد.
طراحی دوباره F-7MP که حرف M مخفف کلمه مارکونی و حرف P مخفف کلمه پاکستان بود.در این نمونه صندلی پرتاب شونده ی مارتین بیکر 0- 0 با مدل 10L اضافه شد.سیستم های سودمند AN/ARN-147 VOR/ILS در ارتباط با لندینگ و AN/ARN-149 ADF و por-line digital DMF42 روی جنگنده نصب شد. پاکستان ارتقا را برای 60 فروند سفارش داد.این هواپیما برای حمل و پرتاب موشک سایدویندر P و L طراحی شدند و در مابین سال های 1990 تا 1994 تحویل شدند.

در طی این سیکل (1990 تا 1994) پاکستان قرار دادی را برای نصب رادار های گریفو-7 با کمپانی FIAR بست که این رادارها توانایی رهگیری در برد 30 ناتیکال مایل که معادل با حدود 55 کیلومتر است را داشتند.این رادار خاص اسکای بولت برنامه ریزی شده و ساخته شد و در تاریخ 1994 تا 1995 تحویل شدند.

در 1996 اولین دسته شامل 20 فروند از F-7P ها با رادار گریفو 7 ارتقا داده شدند.و برای مطابقت دسته دوم و سوم از 60 و 80 فروند ی اف- سون ها به این رادار مجهز شدند.
اف- سون های MP با رادار چند منظوره ی گریفو 7 , نمایشگر سربالای غربی HUDWAC / چتر ترمز و صندلی انگلیسی وتوانایی حمل 4 موشک سایدویندر مجهز شدند.قدرت موتور 1000 پوند افزایش داده شد .با داشتن رادار گریفو 7 اف- 7 ایی که فقط توانایی انجام پرواز در شرایط آب و هوایی صاف را داشت به قابلیت و توانایی پرواز در انواع شرایط اب و هوایی دست پیدا کرد.در حالت هوا به سطح اگر نیاز باشد این جنگنده می تواند 2 تانک سوخت اضافه را حمل کند. F-7MP بدنه ایی بلند تا در اندازه ی 600 میلیمتر داشت که فضای بیشاری را برای اضافه شدن سوخت ایجاد می کرد. ماکزیمم وزن تیک اف افزایش داده شد و ظرفیت سوخت داخلی به 2800 لیتر رسید.

مشخصه های فنی اف-سون MP در مقابل شکاری اف-5 E تایـــــــــــــگر II

قدرت موتور: 13488 پوند برای اف-سون و 10000 پوند برای شکاری تایگر
سرعت : 2.05 ماخ در ارتفاع 36000 پایی برای اف- سون و 1.6 ماخ در همان ارتفاع برای شکاری تایگر
برد رادار: 55 کیلومتر برای اف-سون با رادار گریفو 7 و 28 کیلومتر برای شکاری تایگر با رادار بهبود یافته ی AN/APQ-159
سقف پروازی : 18200 متر برای اف- سون و 15800 متر برای شکاری تایگر
برد جنگی : 1740 کیلومتر برای اف- سون و 1190 کیلومتر برای شکاری تایگر
نرخ اوج گیری : 180 متر برثانیه برای اف سون و 175 متر بر ثانیه برای شکاری تایگر
حمل مهمات: 5 مقر و 4375 پوند مهمات و 2 قبضه توپ 30 میلیمتری با 60 فشنگ برای اف- سون و 7 مقر و 7000 پوند مهمات و دوقبضه توپ 20 میلیمتری با 280 فشنگ برای شکاری تایگر

منبع معرفی اف-سون

 .  بتاریخ 10 ژانویه 2010

اطلاعات بیشتر در مورد شکاری ها اف سون و تایگر

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

نوشته ی : SAMAN


دوستان عزیز می توانند نظرات خود را ,البته منطقی و حساب شده بیان نمایند. تصویر
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

Re: مقایسه 2 هواپیمای شکاری F-7MP و F-5E

پست توسط SAMAN »

HITMAN_UK
دوست عزیز شما نمونه آپگرید شده اف-7 را با نمونه معمولی اف-5 مقایسه کردهاید.که درست نیست باید آپگرید شده با آپگرید شده مقایسه شود


دلیلی وجود ندارد! بنده همان ابتدای امر عرض کردم شکاری کشور همسایه را با جنگنده کشور خودمان و با توجه به اطلاعات موجود مقایسه کردم. وگــــــــــرنه نمونه اف-5 S سنگاپور که بسیار بسیار پیشرفته و قدرتمند از جنگنده هایی چون اف-4 یا حتی اف-14 های بدون موشک فونیکس هستند.

.البته باید اینو در نظر داشت که همون اف-5 قدیمی از نظر کیفیت ساخت و همینطور توانایی هوا به زمین از اف-7 برتره


با دلیل! دلیل بفرمایید ــــــــ می پذیریم.

ali1371

دوستان به نظر بنده حقیر مقایسه این دوتا کار درستی نیست چون اف5 تاکتیکیبمب افکن می باشد ولی اف7 تا انجاییکه که می دانم باید نقش رهگیر رو مثلابازی کنه


خیر هر دو نقششان یکسان هست. هر دو مشخصه جنگنده بودن را دارند. البته تایگر هواپیمای ضربتی هست و اف- سون رهگیر و دلیل آن توانمند بودن رادار آن نسبت به تایگر است.

میهن پرست

اقا سامان عزیز شما فکر کنم یک تعصب خاصی روی این f7ها دارید.دوست منمطمئنی برد رادار تایگر ها با ارتقا 28 کیلومتر هست.در ضمن در موردتوانایی جنگنده f7در داگفایت در مقابل تایگر هم صحبت کنید چون هر دوجنگنده فقط میتونند در داگفایت شرکت کنن با توجه به برد رادار و سلاح ها.


در مورد تعصب باید عرض کنم شاید محسوسانه بله تصویر در مورد برد رادار 159 هم بله برد این رادار 28 کیلومتر است. هر دو هواپیما از چالاکی و چابکی خاصی نسبت به سایر جنگنده ها دارند.تسلیحات هم که مشابه است پس فقط مهارت خلبان می ماند.البته تجهیزات آویونیکی اف-سون از تایگر E بسیار بهتر است. حتــــــــــــــــی نمونه ضعیف ایــــــــــرگارد! چون این نمونه از اف- سون ها HUD بهتری و قوی تری نسبت به تایگر E دارند. چون: Head-Up Display And Weapon Aiming Computer

Reza 6662

به نظر من ملاك تعيين برتري يك جنگنده، به جز الكترونيك و ميزان كششموتور، به موارد مهمي مثل TBO موتورها، اطمينان‌پذيري سيستم هيدروليك،ميزان مصرف سوخت، توانايي بيشتر در حمل جنگ افزار، كيفيت مونتاژ و وهمچنين كيفيت كلي قطعات بكار رفته در هواپيما رو شامل ميش


درود بر اقا رضای عزیز تصویر

فرمایش شما صحیح است اما بیانات شما در مورد ایرگارد 1980 صدق می کند.کشوری مثل پاکستان که حاضر به تحویل گرفتن ایرگارد ها به خاطر وجود مشکلات مضاعف نمی شود و آنها را به چین پس میفرستند تا نمونه مدرن شده ی F-7P را برایش بفرستند.

به عنوان مثال عرض میکنم. مشخصه MTBF طبق مطالب بیان شده, رادار گریفو یا حتی اسکای رنجر در اف- سون برابر با 200 ساعت اما همین مشخصه برای AN/APQ-153 برابر با حدود 62 ساعت و نمونه 159 برابر با 125 ساعت است.البته ادعا شده که تا 150 ساعت هم کار کرده اند.
پس کیفیت قطعات به کار رفته در اف- سون با توجه به اطلاعاتی که ما داریم بالا رفته است. ( بحث ایرگارد جدا است)

 [External Link Removed for Guests] 

منتظر ادامه مطالب هستیم تصویر
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2132
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 شهریور 1385, 12:51 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1980 بار
سپاس‌های دریافتی: 6841 بار
تماس:

آشنایی با جنگنده F-5 (جامع)

پست توسط Mr.Amirhessam »

تصویر
به عنوان يك جنگنده صادراتي ارزان قيمت در راستاي برنامه هاي كمك نظامي به كشورهاي هم پيمان آمريكا توليد شد. F-5 يك جت جنگنده دو موتوره كوچك با سطح بال كم و بهينه سازي شده جهت تعمير و نگهداري آسان بود. F-5 هيچگاه در مقياس وسيع توسط نيروي هوايي آمريكا به كار گرفته نشد ؛ اما به واسطه داشتن خصوصيات مشابه با MIG-21 ، از آن به عنوان هواپيما متخاصم ( در مانورهاي هوايي ) استفاده مي شد. F-5A ( كه 799 فروند از آن توليد شد) يك هواپيماي بسيار ابتدايي با حداقل تجهيزات بود ، حال آنكه F-5 E Tiger II ( كه 1166 فروند از آن توليد شد) داراي قابليتهاي بسيار بيشتري بود. نهايتاٌ هواپيماي اصلاح شده و تك موتوره F-5G با نام جديد F-20 توليد شد. دستكم 32 كشور F-5 را به كار گرفتند.



تاریخچه
در سال 1954 میلادی، شرکت نورث روپ تحقیقاتی را برای طراحی و ساخت جنگنده ای سبک وزن، کاملاً ارزان قیمت و با نگهداری آسان که بتواند حتی از فرودگاه های بسیار کوتاه نیز تیک آف نماید، آغاز کرد. پس از مدتی، برای اولین بار هواپیمای شکاری جنگنده ی فوق سبک اف-5 با لقب جنگنده آزادی متولد شد. این جنگنده، با وزنی خالی حدود 4 تن، می توان گفت که سبک ترین هواپیمای جنگنده امروزی به شمار می رود. مدل A این هواپیما توانایی های هوا به هوای بسیار کمی داشت و بیشتر قدرت خود را در بمباران و حمله به اهداف و مواضع زمینی نشان می داد. پس از این مدل، مدل B این جنگنده عرضه شد که قدرت نبرد هوا به هوای آن نیز افزایش یافته و بهبود هایی نیز پیدا کرده بود. این مدل، گونه ی دو سرنشینه این هواپیما بود که به منظور انجام ماموریت ها با دقت بیشتر توسط دو خلبان و همچنین امکان انجام تمرینات مدرسه های زمینی هوایی عرضه شد. این هواپیما، بیشتر برای منظورهای تمرینی معلم خلبان و دانشجو به وجود آمده بود که سال ها نیز در این نقش باقیمانده و خدمت نمود. همچنین، هدف دیگر طراحی این هواپیما، طراحی شکاری جنگنده ای با نقش برتری هوایی بود که در مقابل هواپیماهای تازه تولید شده میگ 21 که مشکلاتی را برای بعضی از کشورها ایجاد می نمودند، مقاومت نموده و آنان را به خوبی از صحنه نبرد به در کند. این جنگنده به دلیل وزن فوق العاده سبکش، توانایی بسیاری در انجام مانورهای هوایی دارد و به دلیل طراحی ویژه اش، هزینه به پرواز در آوردن این جنگنده تقریباً برابر با یک سوم هزینه وارد عمل کردن یک جنگنده اف ای-18 هورنت است.
مدل F-5E گونه ای بسیار بهبود یافته تر و قدرتمند تر است که بعدها طراحی و به کشورهای مختلفی از جمله ایران عرضه گردید و این هواپیما، هم اکنون نیز در نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مشغول به خدمت بوده و در طی سال های جنگ تحمیلی استفاده های گسترده ای از آن به عمل آمد. این جنگنده از دو موتور توربوجت جنرال الکتریک J-58 با قدرت 4.080 پوند تراست استاتیک بهره می جوید که این میزان کشش، در نمونه Tiger II افزایش یافته است. حداکثر سرعت این هواپیما حدود 4/1 ماخ یا سرعت صوت بوده و دارای سرعت گشت زنی و کروزی معادل 97/0 ماخ می باشد. همچنین، حداکثر برد این جنگنده حدود 900 کیلومتر می باشد که این مقدار نیز با افزایش یا کاهش تسلیحات لود شده تغییر می یابد. طول این هواپیما حدود 15 متر و فاصله ی دو سر بال آن نیز 5/7 متر می باشد. این هواپیما در هنگام برخاست قادر است حداکثر وزنی معادل 9.300 کیلوگرم را با خود به پرواز در آورده و حمل نماید. همچنین این هواپیما می تواند تعداد 2 موشک حرارتی کوتاه برد سایدوایندر AIM-9 را در در دو نوک بال حمل کند در حالی که پنج مقر تسلیحاتی دیگر نیز در زیر بال ها و بدنه وجود دارد که انواع بمب های خوشه ای، موشک های هوا به هوای اضافی، تانک های بنزین و راکت های هدایت نشده می تواند در این پایلون ها لود یا نصب شود. همچنین این جنگنده، دارای قلاب مخصوص عملیات از روی ناو هواپیمابر نیز هست که امکاناتی گسترده تر به آن می بخشد.
 تصویر 
F-5E و مقایسه آن با F-5A:

بعد از مطالعه زیاد روی اصول آیرودینامیكی و امكانات پرواز هواپیماهای دیگر و تجاربی كه از F-5A بدست آمده بود نورث روپ تصمیم به انجام اصلاحاتی روی F-5A گرفت كه اولین آنها اضافه كردن رادار روی آن بود. بعد از آن استفاده از فلاپهای مانور كننده در دو طرف لبه ی حمله و عقب بال هواپیما است. این فلاپها سبب می شود كه هواپیما در زاویه ی حمله ی معین نسبت به نمونه ی قبلی دچار پسای كمتری گردد و تعادل خود را از دست ندهد و (برا)ی بیشتر بدست آورد بدون آنكه در كنترل هواپیما خللی وارد شود و در نتیجه استفاده از آنها F-5E میتواند در15000 پا 10.3 درجه در ثانیه بگردد و در صورتی كه F-5A و هواپیما عای مشابه در ثانیه 8.9 درجه میگردند و میزان گردش گود را نیز از 15.5 درجه در ثانیه به 17.5 درجه افزایش داده و شعاع گردشهای پایدار نیز از 4500 به 2800 پا كاهش یافته و به عبارت دیگر 38 درصد كم شده.با اضافه كردن یك ردیف كمپرسور به موتور بدون اینكه در شكل یا حجم آن تغییر زیادی داده شود 23 درصد به قدرت موتور آن افزوده شده است.
اصلاح موتور باعث گشته كه 15 اینچ به طول هواپیما و 16 اینچ به فاصله ی دو نوك بال اضافه شود.دهانه ی ورود هوا نیز بزرگتر شده تا ورود هوای بیشتر را امكان پذیر سازد. با افزایش حجم بدنه بر ظرفیت مخازن سوخت داخلی 570 پوند اضافه شده و همچنین از آسیب پذیری آن در مقابل آتش مسلسل جلوگیری شده. قدرت هر یك از موتورها در سطح دریا 5000 پوند است و در مصرف سوخت نیز كاهش قابل توجهی داده شده و تغییر عمده در موتور همان اضافه شدن یك ردیف كمپرسور است.
تغییرات فنی در موتور باعث شده كه موتور به اصطلاح زودتر جواب بدهد. و یا به عبارت دیگر زودتر دور بردارد.لذا طول باند لازم برای برخاستن از7300 پا به 5300 پا كاهش یافت. با كلیه تجهیزات برای رهگیری (دو سایدوینر و دو توپ) طول لازم برای بلند شدن با وزن 16050 پوند 2050 پا است سرعت اوجگیری نیز از 28700 پا در دقیقه به 31600 پا افزایش یافت. F-5E دارای شعاع عمل زیادتری نسبت به F-5A است. مثلا قادر است 3200 پوند بمب را در مسافت 400 مایلی بریزد و به پایگاه برگردد.
 تصویر 



تاريخچه خدماتي F-5 TIGER II/Freedom Fighter در نيروي هوايي ايران

از جمله جنگنده هاييست كه با وجود سادگي يكي از محبوب ترين جنگنده هاي تاريخ هوانورديست كه در بيش از 32 كشور جهان براي مدت 40 سال به خدمت مشغول بوده و همچنان آينده قابل تصوري را پيش رو دارد با اين وجود اين جنگنده تنها در دو نبرد به شكل مهم شركت داشت نبرد ويتنام و نبرد هشت ساله ي ايران و عراق (كه شايد بايد بدون اغراق مهمترين توانايي اين جنگنده ي كوچك اما پرتوان را در خدمت ايران اين بزرگترين خريدار خارجي اين جنگنده دانست).
جنگنده ي F-5 در اصل بعنوان بمب افكن سبك در 1959 تكميل شد اين جنگنده با قابليت مانور پذيري فوق العاده ي خود همچنين قهرمان بيشترين توانايي غلتش حول محور طولي خود مي باشد.
 تصویر 



F-5A/B Freedom Fighter
در يكم فوريه 1965 اولين گروه 13 فروندي F-5 شامل 11 فروند F-5A و 2 فروند F-5B تحويل شد تا اولين اسكادران F-5 در پايگاه يكم مهراباد جانشين جنگنده هاي قديمي F-84 Thunderjet در نقش ضربتي گردند تمامي جنگنده ها تا ژانويه همان سال عملا فعال شدند درنهايت دولت وقت 104 فروند F-5A و 32 فروند F-5B خريداري نمود اين جنگنده ها در نيروي هوايي (IIAF) از شماره 200-3 تا 400-3 سريال بندي شدند در پي جنگ ويتنام تحت تاثير ايالات متحده تعدادي از جنگنده هاي F-5A به ويتنام جنوبي واگذار شد(البته تعدادي از فانتوم هاي دي ما نيز موقتا در اختيار ويتنام قرار گرفتند كه هنوز موجود هستند).
در 1972 ايران اقدام به خريد تعداد بسيار زيادي F-5E براي جايگزيني مدلهاي قديمي كرد در پي اين ماجرا تعداد زيادي از F-5A به كشور هاي دوست همچون يونان و اردن و تركيه واگذار يا فروخته شد ولي F-5B براي منظور هاي آموزشي باقي ماندند.
هيچ اطلاعي از شركت جنگنده هاي F-5A/B باقيمانده در جنگ موجود نيست اما جنگنده هاي باقي مانده همگي از رده خارج شده اند(حدود 22 فروند F-5A/B در دو پايگاه هاي يكم و هفتم شكاري خاك ميخورند)
البته در طي برنامه ي جاري نيروي هوايي تحت برنامه سيمرغ F-5A به مدل B براي منظورهاي آموزشي در حال تبديل مي باشند.




Northrop F-5E/F Tiger II
پس از خروج انگلیس از خلیج فارس حکومت وقت تلاش گسترده ای را برای استفاده از این خلا قدرت آغاز نمود در این دوران خریدهای تسلیحاتی ایران از غرب شروع به رشدی فزاینده نمود در 1972 نیکسون از ایران دیدن کرد ش ا ه از این فرصت برای سفارش جنگ افزار و آغازی نوین برای همکاری های تسلیحاتی استفاده کرد.
در همین راستا در جولای همان سال ایران با استفاده از این نزدیکی روابط بعنوان اولین مشتری خارجی تعداد بسیار زیادی F-5E/F خریداری نمود.
تا ژانویه 1974 تعداد 28 فروند F-5F بعنوان اولین تحویلها تحویل نیروی هوایی ایران شد نهایتا تا 1976 تمامی 166 فروند F-5E/F تحویل گردید و در قالب 8 اسکادران عملیاتی مود بهره برداری قرار گرفت.
بدون شک نقش F-5E در پشتیبانی زمینی در کنار F-4 ها غیر قابل انکار است پس از شروع جنگ در سالهای اولیه نبرد ایران برتری هوایی را در دست داشت ولی با فرسایشی شدن نبرد و نبود قطعه شرایط سخت و سختر میشد بشکلی که به گفته برخی منابع در 1986 تعداد F-5E/F های عملیاتی به تعداد تنها 10 الی 15 فروند رسیده بود و نیروی هوایی روزانه 30 تا 60 سورتی را به سختی انجام میداد این شرایط با ورود موشکهای Matra R-550 با توان رهگیری فوق العاده خود و جنگنده های اتندارد سخت تر نیز شد در نتیجه تعداد بسیار زیادی از F-5 های آسیب دیده یا فریم های ناقص به انبار های نیروی هوایی منتقل گردیدند.
پس از پایان جنگ روند نوسازی شکلی سریع به خود گرفت جنگنده های ناقص یا آسیب دیده باز سازی شدند اکنون گفته میشود 60 تا 65 فروند F-5 همچنان در خدمت باشد.

 تصویر 




Northrop RF-5A-35-NO Freedom Fighter
نیروی هوایی ایران اولین مشتری خارجی هواپیمای شناسایی RF-5A بود . به دنبال ورود به خدمت جنگنده های F-5A , F-5B و رضایت مسئولان و پرسنل نیروی هوایی از این جنگنده و همچنین احساس نیاز به یک جنگنده شناسایی مدرن ، نیروی هوایی ایران بر آن شد تا دست به خرید RF-5A بزند ، از این رو در سال 1967 ، ایران قراردادی برای خرید 16 فروند RF-5A منعقد کرد. از مجموع 16 فروند جنگنده تحویل شده ، 13 فروند از جنگنده ها نو بوده و توسط شرکت نورثروپ برای ایران ساخته شده بودند و 3 فروند نیز قبلا متعلق به USAF بودند . در قبل از انقلاب RF-5A ها در پایگاههای تهران ، تبریز ، همدان و شیراز مستقر بودند اما از مکان استقرار کنونی آنها اطلاع چندانی وجود ندارد .همانند سایر RF-5A های تولید شده ، RF-5A های ایرانی نیز از 4 دوربین KS-92 بهره میبردند که هر کدام از دوربین ها نیز خشابی 100 متری از نگاتیو داشت . کار خارج کردن دروبین ها و نگاتیو ها و پر کردن مجدد خشاب آنها را می شد در کمتر از 5 دقیقه انجام داد.
سرنوشت F-5 های ایرانی
شاید برای بسیاری سرنوشت F-5A نیروی هوایی پس از بازنشستگی جالب باشد نگاهی داریم به این سرنوشت:
ویتنام جنوبی
کلا 126 فروند F-5A از کشور های دوست آمریکا به نیروی هوایی ویتنام تحویل شد که شماری از این جنگنده ها را جنگنده های نیروی هوایی ایران تشکیل می داد.
یونان
در 1970 ایران 10 فروند F-5A و دو فروند F-5B را که قبلا در خدمت این نیرو بود به نیروی هوایی یونان تحویل داد البته به این تعداد باید 4 فروند دیگر که بعدها تحویل شد نیز اضافه نمود.
اردن
در 1970 نیروی هوایی ایران 30 فروند F-5A و 5 فروند F-5B را به نیروی هوایی اردن که شدیدا نیاز به باز سازی داشت تحویل داد اردن در آن زمان شدیدا به دنبال سفارش Mirage F-1CJ بود.
پاکستان
در 1971 نیروی هوایی ایران همچنین بدنبال کمک های تسلیحاتی به پاکستان یک اسکاردان F-5A به این کشور ارسال نمود البته این جنگنده ها هیچگاه در جنگ استفاده نشدند اولین 4 فروند اولیه در 16 دسامر 1971 تحویل گردیدند ولی دیگر بسیار دیر بود(برخی منابع از بازگشت این اسکادران به ایران خبر میدهند).
مغرب
بین سالهای 1960 تا 1970 تعدادی از خلبانان مراکشی(مغرب) در ایران آموزش می دیدند که در انتها 7 فروند F-5A نیز به نیروی هوایی این کشور تحویل شد به این تعداد احتمالا باید تعداد 4 فروندی که در طی آموزش تحویل شد نیز اضافه کرد.
اتیوپی
کلا سه فروند از F-5A های نیروی هوایی نیز به اتیوپی تحویل شد البته برخی گزارش ها حاکی از بازگشت 12 فروند F-5A و 2 فروند F-5B در 1986 است.

در اینجا به بررسی سری های تولیدی اف5 های تحویلی به ایران می پردازیم




F-5A Freedom Fighter
سری تولیدی F-5A-15-NO
سریالهای 8382/8392 تولیدی که از این میان سریالهای 8383,8385 بعدان به ویتنام منتقل گردید
سری تولیدی F-5A-20-NO
سریالهای 13354/13360 تولیدی
سری تولیدی F-5A-25-NO
سریالهای 10481/10484 تولیدی که از این میان سریال 10482 بعدا به ویتنام تحویل شد
سری تولیدی F-5A-30-NO
سریال های 10533/10544 تولیدی همچنین سریال 9155 که آخرین سری تولیدی برای ترکیه بود
سریالهای 9170/9176 و 9189/9192
سری تولیدی F-5A-35-NO
سریالهای 21212/21218 تولیدی
سری تولیدی F-5A-35-NO
سریالهای 22548/22550 تولیدی که این سری تنها برای ایران و لیبی تولید شد
سری تولیدی F-5A-40-NO
سریالهای 9047 و 9052,9053 و 9057 و 9059/9085 تولیدی
سری تولیدی F-5A-45-NO
سریالهای 7091,7095,7105 تولیدی این سری تنها به ایران و نروژ صادر شد
سری تولیدی F-5A-45-NO
سریالهای 7174/7177 تولیدی که کل تولید این سری رو تشکیل میدادن و تنها برای ایران تولید شدند
سری تولیدی F-5A-50-NO
سریالهای 1373/1382 تولیدی
 تصویر 
F-5B Freedom Fighter
سری تولیدی F-5B-5-NO
سریالهای 8446,8447 تولیدی
سری تولیدی F-5B-10-NO
سریالهای 13385/13386 تولیدی
سری تولیدی F-5B-15-NO
سریالهای 10587/10588 تولیدی
سری تولیدی F-5B-20-NO
سریالهای 9233,9235,9236,9238,9240 تولیدی
سریالهای تولیدی F-5B-30-NO
سریالهای 9086,9091,9093 تولیدی
سریالهای تولیدی F-5B-35-NO
سریالهای 7089/7090 که این سری تنها سه فروند برای ایران تولید شد
سری تولیدی F-5B-40-NO
سریالهای 1608/1613 که این سری نیز تنها برای ایران تولید شد
سری تولیدی F-5B-50-NO
سریال 1613 تنها فروند تحویلی این سری بود
تمامی جنگنده ها از سریال 200-3 تا 400-3 سریال بندی شدند.

وضعیت کنونی
اين جنگنده ها از دوجنبه اهميت دارند اول آنكه بستر گسترش بسياري از طرح هاي بومي نيروي هوايي بحساب مي آيند و دوم آنكه در شرايطي كه ايران با كمبود هواپيماي آموزشي جت پيشرفته مواجه است استفاده ي بسياري از اين جنگنده ها مي نمايد.
همچنين در زمينه بازسازي اين جنگنده IRIAF اقدام به بهینه سازی رادار هاي APQ-159 جنگنده هاي F-5 خود نموده است اين رادار ها بردي بين 40 تا 60 كيلومتر را داراهستند همچنين اين جنگنده ها مي توانند براي ماموريت هاي هوابه هوا AIM-9P و R-60 يا PL-7 با خود حمل كند.
پروژه افق نیز در زمینه بهسازی رادارAPQ-159 هواپیمای جنگنده –بمب افکن F-5E به اجرا درآمده و بردکشف هوابرد آن از 32 به 64 کلیومتر و برد ردگیری آن از 16 به 40 کیلومتر افزایش یافته است . از امکاناتاعلام شده این برنامه باید به توانایی ردگیری زاویه ای تا 90 درجه , با توان بیشتر در تمیز هدف های چندگانهنزدیک به یکدیگر اشاره نمود . رادارAPQ-159 پیشتر فاقد توانایی ردگیری زاویه ای (off-boresight) بوده وفقط می توانست هدف های هوایی روبروی خود را ردگیری نماید . گفته می شود که با اجرای پروژه افق ,توانایی شلیک موشک های هوا به هوای راداری نیز برای F-5E فراهم شده است . در این صورت , جنگنده های F-5E نیروی هوایی کشورمان از این نظر در میان به کار گیرندگان این هواپیما در جهان منحصر به فرد خواهندبود. نوع موشک های راداری در نظر گرفته شده برای این هواپیما اعلام نشده ,ولی احتمالا AIM-7 اسپارو می باشد.
مدتهاست که بر روی بهینه‌سازی رادار و توان اویونیک اف-5 در ایران تلاش می‌شود که از جمله این تلاشها، نصب رادارهای پرقدرت N011 و N019 بر روی اف-5 های نیروی هوایی ارتش بوده است. بهینه‌سازی دیگر، بهبود عملکرد رادار فعلی اف-5 است که این هواپیما را قادر می‌سازد تا موشکهای هدایت رادار دوربرد AIM-7-E2 را حمل و پرتاب نماید. بزرگترین قابلیتی که توان اف-5 را بسیار بالا می‌برد، ایجاد قابلیت حمل و پرتاب همزمان موشکهای روسی و آمریکایی نظیر R-73 و R-60 ساخت ویمپل می‌باشد. قابلیت دیگر نیز، ایجاد توان شلیک موشکهای هدایت تلویزیونی AGM-65 ماوریک می‌باشد که ادعا شده توسط اویونیک ساخت داخل، به چنین توانی دست یافته است. (این پروژه چیزی شبیه امکانات اف20 را در اختیار می گذارد با این وجود هنوز تصویری از آزمایش اسپارو روی اف5 منتشر نشده که صحت این مطلب را تایید کند).

یکی از مشکلات کنونی این جنگنده ها کمبود موشک های AIM-9P/L سالم است چرا که با وجود دارا بودن تعداد بسیار زیادی از این موشک ها در سوله های نیروی هوایی ولی در واقع بسیاری از آنها به انتهای عمر عملیاتی خود رسیده اند .پروژه رعد اشاره نمود که به تجهیز جنگنده F-5E با موشک های هوا به هوای کوتاه برد و گرمایاب روسی ( R-60AA-8 آفید) مربوط می شود. گفته می شودکه یکپارچه سازی R-60 با F-5 امکانات قابلتوجهی را در مقایسه با AIM-9سایدوایندر به آن می بخشد. از جمله ویژگی های اعلام شده این موشک باید به توانایی درگیرشدن با هدف از تمام سمت های آن (all aspect) افزایش توان عملیاتی , حمله به هدف های زمینیدارای منبع حرارتی متمرکز , برد قابل توجه (7/5 کیلومتر) , هدفگیری سریع و قفل کردن روی هدف با استفاده ازرادار , اعلام تکمیل قفل شدن به صورت چشمی(تصویری)علاوه بر صوتی , اعلام وجود یا وجود نداشتن موشک بر روی هواپیما با استفاده از سیستم های کابین , پیشگیری از پرتاب نابهنگام و ایجاد تنوع در جنگ افزارهای هوابه هوای هواپیما اشاره نمود.

 تصویر 

مدل ها:
نسخه تک سرنشین

N-156F : اولین مدل تولیدی تک سرنشین،سه فروند ساخته شد.
YF-5A : سه نسخه تولیدی اولیه یا ازمایشی با تحویل به نیروی هوایی امریکا به این نام نامگذاری شدند.
F-5A: نسخه تک سرنشین اف-5 فاقد رادار بود تا اینکه بعد از مدتی به رادار AN/APQ-153 مجهز شد.
F-5A (G) : نسخه ای از اف- 5 که مورد استفاده در نیروی هوایی سلطنتی نروژ بوده است.
XF-5A : طرحی از این جنگنده که برای تست استاتیک مورد استفاده قرار گرفت.
A-9 : نسخه ای از اف-5 که در اسپانیا مورد استفاده قرار گرفت.
F-5C Skoshi Tiger : 12 عدد F-5A که به مدت 4 ماه نیم در ویتنام مورد ازمایش قرار گرفته بودند.
F-5E Tiger II : نسخه تک سرنشین که در ان AN/APQ-159 جایگزین رادار AN/APQ-153 شده.
F-5E Tiger III : نسخه بروز شده از F-5E که مورد استفاده نیروی هوایی شیلی قرار می گرفت و رادار EL/M-2032 در ان جایگزین رادار اصلی .AN/APQ-159
F-5E/F: نسخه F-5E نیروی هوایی سوئیس با نشان F-5F که امروزه در موزه مرینگن ای اف بی نگهداری می شود.
F-5G : نسخه تغییر داده شد برای طراحی F-20 که با رادار General Electric AN/APG-67 مسلح شده بود.
F-5N : جنگده های بازنشسته شد نیروی هوایی سوئیس که مورد استفاده نیروی دریایی امریکا به عنوان هدف و جنگنده ازمایشی هستند.
F-5S :نسخه بروز شده F-5E که مورد استفاده نیروی هوایی جمهوری سنگاپور قرار می گیرد و به رادار FIR Girefo-F X-band مجهز شده و قابلیت شلیک AIM-120 AMRAAM را داراست.
F-5T Tigris : نسخه بروز شده اف-5 نیروی هوایی تایلند به وسیله اسرائیل که به رادرا EM/M-2032 مجهز است.
F-5EM : نسخه بروز شده اف-5 نیروی هوایی برزیل که به رادار Grifo-F ایتالیایی مجهز است.
F-5TIII : نسخه بروز شده اف-5 مورد استفاده در نیروی هوایی سلطنتی مراکش.

نسخه های شناسایی جنگنده F-5
RF-5A : نسخه تک سرنشین و اولیه که به تعداد 120 فروند ساخته شد.
(RF-5A (G : نسخه تک سرنشین شناسایی مورد استفاده نیروی هوایی سلطنتی نروژ.
RF-5E Tigereye : نسخه تک سرنشین شناسایی F-5E که به ایران،عربستان و مالزی صادر شد.
RF-5E Tigergazer : نسخه از F-5E شناسایی که مورد 7 بروز رسانی توسط ST Aerospace برای نیروی هوایی تایوان قرار گرفته بود.
RF-5S Tigereye : نسخه تک سرنشین شناسایی ازF-5S که مورد استفاده نیروی هوایی سنگاپور است.
AR-9 : نسخه مورد استفاده نیروی هوایی اسپانیا.

نسخه دوسرنشین
F-5-21 : نسخه دو سرنشین YF-5B.
YF-5B
F-5B : نسخه دو سرنشین رزمی نیروی هوایی جمهوری کره مجهز شده به رادار AN/APQ-157.
F-5B(G) : نسخه دو سرنشین اموزشی نیروی هوایی سلطنتی نروژ.
F-5D : نسخه ساخته نشده اموزشی.
F-5F Tiger II : نسخه دو سرنشین اموزشی F-5E Tiger که لغو شد.
F-5F Tiger III : نسخه اموزشی F-5F نیروی هوایی شیلی.
F-5T : نسخه بروز شده F-5F نیروی هوایی جمهوری سنگاپور.
F-5FM : نسخه اموزشی F-5F نیروی هوایی برزیل.

مشتقات
F-20 Tigershark
Northrop YF-17
 تصویر 



نسخه های ایرانی F-5:
آذرخش: در سال 1378 نیروی هوایی ایران مدعی تولید این جنگنده گشت،البته بین آذرخش و اف-5 تفاوت چندانی دیده نمی شود.
صاعقه: نام جنگنده ایست که نیروی هوایی ایران تولید کرده است و از دو سکان عمودی بهره می برد،صاعقه شباهت هایی با YF-17 دارد و اطلاعاتی از ان منتشر نشده است.
سیمرغ: هنوز در مورد این پروژه حدس و گمانه هایی وجود دارد،هدف طرح فعال سازی ناوگان اموزشی اف-5 بوده است.
 تصویر 

کاربران:
بحرین: نیروی هوایی بحرین تعداد 8 فروند F-5E و 2فروند F-5F را بین سال های 1985 تا 1985 خریداری کرده است.
بوتسوانا
برزیل: نیروی هوایی برزیل 57 فروند F-5E فعال دارد که تا 2015 فعال خواهند بود.
هندوراس
اندونزی: اندونزی تعداد 16 فروند F-5E را در سال 2005 بازنشسته کرده و بصورت ذخیره نگهداری می کند.
ایران: ایران بین 60 تا 75 فروند F-5E و F را در اختیار دارد،از 140 فروند اولیه.
اردن
کنیا
مکزیک: نیروی هوایی مکزیک از 8 فروند F-5E و 2 فروند F-5F بهره می برد.
مراکش: 33 فروند F-5A/B عملیاتی،9 فروند F-5E/F و 24 فروند F-5T.
جمهوری جین(تایوان): بین سال های 1973 تا 1986تعداد 308 فروند F-5E تحت لیسانس تولید کرده است.
عربستان سعودی: تعداد 110 فروند F-5E/F که خارج از سرویس هستند و برای مصارف اموزشی بکار گرفته می شوند.
سنگاپور
کره جنوبی
اسپانیا: تعداد 20 فروند F-5E اموزشی را داراست.
سودان
سویس
تایلند
تونس
ترکیه
امریکا
ونزوئلا
یمن
 [HR] 
کاربران قبلی
اتریش
کانادا
شیلی
اتیوپی
یونان
مالزی
هلند
نروژ
فیلیپین
ویتنام جنوبی
امریکا
ویتنام
 [HR] 


F-5A Freedom Fighter


نوع: F-5A
كشور سازنده : آمريكا
ماموريت : جنگنده
سال ورود به خدمت : 1963
سرنشين : 1 نفر
موتورها : 2 * 1800 kg G.E. J85-GE-13
سطح بال : 15.79 m2
طول بال : 7.70 متر
طول : 14.38 متر
ارتفاع : 4.01 متر
وزن بدون تسليحات : 3667 کیلوگرم
حداكثر سرعت : 1490 کیلومتر بر ساعت
برد : 15200 متر
سقف پرواز : 15200 متر
تسليحات : دو توپ 20میلیمتری
قيمت هر فروند : 5 ميليون دلار

 تصویر 

 [HR] 

Northrop F-5E Tiger II

نوع: F-5E
كشور سازنده : آمريكا
ماموريت : جنگنده
سال ورود به خدمت : 1973
سرنشين : 1 نفر
موتورها : 2 * 22.24 kN G.E. J85-GE-21A
سطح بال : 17.28 m2
طول بال : 8.13 متر
طول : 14.68 متر
ارتفاع : 4.08 متر
وزن بدون تسليحات : 4410 کیلوگرم
حداكثر سرعت : 1.64 ماخ
حداكثر برد : 2860 کیلومتر
سقف پرواز : 15790 متر
تسليحات : دو توپ 20میلیمتر

[HR]
● منابع :
1-en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5
2-newcoy.persianblog.ir/post/161
3-iranianairforce.mihanblog.com/post/22
4-daneshju.ir
نویسندگان: امیرحسام ملایی یگانه و محمدحسین جهان پناه
Copyrights©[External Link Removed for Guests]



منبع:[External Link Removed for Guests]
زنده باد بهار...
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را [External Link Removed for Guests] کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12684 بار
سپاس‌های دریافتی: 11776 بار
تماس:

Re: آشنایی با جنگنده سبک اف-5

پست توسط kayvan6079 »

[External Link Removed for Guests]
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 22 دی 1390, 11:08 am
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: آشنایی با جنگنده سبک اف-5

پست توسط s88_b »

اساتید 1 سوال داشتم.
مدل تایگرهای 2 سرنشینه موجود در ایران که در زمان جنگ بیشتر در پایگاه تبریز مستقر بود چیست؟
چون یکی از نزدیکان ما در سال 62 شهید شد .ایشون خلبان کابین عقب بودند و مدل هواپیماشون f5e. ولی تا اونجا که من میدونم f5e تک سرنشینه .
و یک سوال دیگه سرنشین عقب در تایگر ها لزوما باید خلبان باشند یا مانند تامکت ها در حد همون افسررادار کفایت میکنه؟
البته میدونم که تایگرهای 2نفره قابلیت کنترل فرامین در عقب رو هم داره ولی میخواستم بدونم الزام داره نفر عقب هم مسلط به کنترل هواپیما باشه یا نه
با تشکر از لطف بیکران شما
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”