تايلون T-38/ جت آموزش دهنده خلبانان ايراني

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

تايلون T-38/ جت آموزش دهنده خلبانان ايراني

پست توسط SAMAN »

بنام خدا
آشنایی با جت آموزشی تایلون T-38 بستر ساز 60000 خلبان دنیا
 [External Link Removed for Guests]  
تصویر بالا رو حتما همه میشناسید. اکثر دلاور مردان نیروی هوایی ارتش با این جنگنده در امریکا دوره دیده اند. این همان تایلون تی-38 است!!
این هواپیما یک هواپیمای دوسرنشینه مافوق صوت است.دو موتوره- و میتواند در ارتفاع بالا هم پرواز کند.به خاطر نگهداری ارزان-ضریب ایمینی بالا و دیگر مزایای یک هواپیمای آموزشی به کار برده میشود. این جت آموزشی در درجه اول برای تعلیم فنون هوایی خلبان آموزش گیرنده و استاد خلبان ها استفاده میشود. در درجه دوم یادگیری و کنترل جنگ های هوایی وتحرکات هوایی از دیگر کاربرد هایی است که خلبان میتواند از این هواپیما اتتظار داشته باشد. در نهایت سازمان ملی هوانوردی ار جت تی-38 در نقش های گوناگون استفاده میکند. تی 38 هواپیمایی است که بدنه ایی کار آمد دارد- بیشتر توسط باله عقب کنترل میشود و سه ارابه توسط چرخ جلویی هدایت میشوند. دو شهپر به طور مستقل به سیستم هیدرولیک متصل هستند.سکان عمودی نیز بر روی بدنه هواپیماست و در هنگام کنترل پروازی تکان می خورد.
استاد خلبان و دانشجو هر دو بر روی یک صندلی اجکت شونده با قدرت نیروی یک راکت قرار دارند.کابین مجهز به سیستم تهویه هوای مطبوع می باشد.مولفه های حساس در کابین که پشت کمراستاد خلبان و دانشجوست به آسانی توسط خدمه نگهدار هواپیما سرویس و نگهداری میشوند.
تصاویر کابین و صندلی جت تی-38 تایلون
 [External Link Removed for Guests] 
 [External Link Removed for Guests]  
.سوخت گیری دوباره و پیش پرواز ها و بازرسی هواپیما قبل از آموزش اصلی به آسانی قابل انجام است.
جت تی-38 برای تیک آف به باندی به طول 695.2 متر احتیاج دارد.این هواپیما دارای نرخ اوج گیری30000 پا معادل 9 کیلومتر در دقیقه است! دانش آموزان خلبان برای پرواز های مافوق صوت -پرواز در شب و روز- جهت یابی در صحرا و عملیات های آکروباتیک با جت تی 39 ( آ ) آموزش خواهند دید.
بیش از 60000 خلبان دوره تکمیلی خلبانیشان را با جت تی 38 فرا گرفته اند.امتحان و تست از خلبانان آموزشی و همچنین مهندسین پرواز با تی-38 همگی در مدرسه آموزش خلبانی(پایگاه آموزشی) ادوارد که در پایگاه هوایی کالیفرنیای امریکاست انجام شده است.
اکثر خلبانان آموزش دیده شده با جت تی-38 از کشور های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بودند که به واسط ارتباط و روابط بین اروپا و ناتو در پایگاه شیپارد تکزاس به عنوان خلبانان جت آموزش دیدند.
سازمان ملی هوانوردی( هوافضایی) از مربیان تی-38 برای فضانوردی و یا در زمان مشاهده یا تعقیب اشیا یا شاتل های فضایی نیز استفاده میکند. تعلیمات هوایی و دستورات آموزشی توسط AT-38B انجام میشود.خلبانان آموزش دیده شده با این هواپیما به خلبانی اف-15و اف-16 همچنین جنگنده ضربتی A-10 و در نهایت اف-111 نایل خواهند آمد. این مدل از تی-38 قابلیت حمل سلاح ها برای آموزش تهاجم به اهدف را نیز دارد.
تی-38 در حال تاکسی باند
 [External Link Removed for Guests]  
اولین پرواز تایلون در سال 1959 بوددر سال های 1961 تا 1972 بیش از 1100 فروند از این جت اموزشی به نیروی هوایی تحویل داده شد.در حال حاضر چیزی حدود 562 فروند از این جت اموزشی در نیروی هوایی مشغول خدمت هستند. برای جایگزینی تایلون تی-38 کارهایی انجام شد من جمله طرح روبه رشد وپیشرفت پایسرکلاسیک رو نام برد که در مورد گسترش ساختمان تی-38 است .در عین حال تجدید بیش از 10 طرح زیرساختی در مورد تی -38 انجام شد که میتوان به کاکپیت پیشرفته و ادغام تجهیزات آن متذکر شد.به عنوان نتیجه میتوان دریافت که طرح های ادامه به خدمت تی-38 تا سال 2010 توسعه داده خواهد شد.به علاوه معرفی هواپیمای تی-1 آ (جای هاوک) به طور تاثیر گذاری از وظایف تی 38 کم کرده است.
 کاکپیت مدرن تی-38 
 [External Link Removed for Guests]  
تصویر یک زن خلبان با تی-38
 [External Link Removed for Guests]  
مشخصات جت آموزشی تایلون تی/38
 [External Link Removed for Guests]  
وظیفه اولیه: جت آموزشی پیشرفته
سازنده: موسسه نورث روپ
قدرت موتور: 2900 پوند-در حالت پس سوز
طول: 14 متر
طول باله ها:3.8 متر
سرعت:812 مایل برابر 1.08 برابر سرعت صوت
سقف ارتفاع: بالای 55000 پا برابر 16.6 کیلومتر
ماکزیمم وزن در حالت تیک-آف:5.6 تن
برد: 1000 مایل برابر 870 nm (مایل دریایی)
مهمات: تی/38 آ هیچ مهماتی حمل نمیکند اما آ تی-38 قابلیت حمل مهمات را دارد.
قیمت:765000 دلار
خدمه:2 نفر/ شامل استاد خلبان و دانشجو
سال طراحی: مارس 1961
تعداد موجود: 562 فروند
منابع:
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
-
نمایه کاربر
پست: 73
تاریخ عضویت: شنبه 27 مرداد 1386, 6:42 pm
سپاس‌های دریافتی: 19 بار

پست توسط golden_crown »

با سلام
با توجه به اينکه اين جنگنده يکي از مشتقات اف-5اف هست لطف کنيد بفزماييد چه تفاوتهاي ظاهري دارند.
با تشکر :razz: :razz: :razz:
بسیار کسان بدین سرزمین روی اوردند تا ان را از پای دراورند اما همه انان رفتند و ایران بر جای ماند.....درود بر روح بزرگش....
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

پست توسط SAMAN »

سلام وبا تشکر از golden_crown :D
همانطور که شما گفتید میتوان تایلون را از مشتقات اف-5 دانست, اما کدام مدل؟
تایلون شباهت بسیار زیادی به اف-5 ( بی ) دارد. این هواپیما همچنین به هواپیمای آموزشی آذرخش کاملا مشابه است.آذرخش هم جت آموزشی در نیروی هوایی ارتش است. و خلبانان رسته اف-5 با آذرخش آموزش میبینند.
اما از لحاظ ظاهر این هواپیما دارای بالهای کوچکتر ( با طول کمتر)-ورودی های موتور غیر مشابه-همچنین از لحاظ فنی کاملا با اف-5 متفاوت است-اما چون کمپانی نورث روپ این جت را طراحی کرده است میتوان آن را با دیگر محصولات آن هم شکل دانست. طول اف-5 ایی بیش از 14 متر و ارتفاع ان بیش از 4 متر است- اف-5 ایی یا آ- دارای پوزه کشیدهشیشه کاملا متفاوت است.خلبان در تایلون به محیط اطراف از نظر دید مسلط تر خواهد بود تا اف-5 .
تصاویر مقایسه ایی بین آذرخش- میگ-28(هواپیمای روسی که هیچ وقت ساخته نشد -کپی همین تایلون-)-اف-5 ایی-اف-5 بی و در نهایت تایلون ها
همچنین شما میتوانید به تاپیک زیر نوشته جناب moh-597 مراجعه کنید :D
http://www.centralclubs.com/viewtopic.php?p=53881#53881
 [External Link Removed for Guests]  
 [External Link Removed for Guests] 
 [External Link Removed for Guests]  
 [External Link Removed for Guests]  
 [External Link Removed for Guests] 
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 529
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 12:11 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 99 بار
تماس:

پست توسط mach1 »

سلام
Fishbed نوشته شده:سلام وبا تشکر از golden_crown :D
همانطور که شما گفتید میتوان تایلون را از مشتقات اف-5 دانست, اما کدام مدل؟
تایلون شباهت بسیار زیادی به اف-5 ( بی ) دارد. این هواپیما همچنین به هواپیمای آموزشی آذرخش کاملا مشابه است.آذرخش هم جت آموزشی در نیروی هوایی ارتش است. و خلبانان رسته اف-5 با آذرخش آموزش میبینند.

 [External Link Removed for Guests]  


فکر کنم منظور شما از آذرخش در اینجا هواپیمای سیمرغ باشه ؟؟؟
عکس های در این رابطه با سیمرغ
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

پست توسط SAMAN »

mach1 عزیز حق با شماست :D
من اشتباها جت آموزشی سیمرغ را با آذرخش اشتباه گرفته بودم!{ مطلب رو اصلاح خواهم کرد} اما من تا به حال سیمرغ را از نزدیک ندیده بودم! مطالبی اندک در مورد جت سیمرغ: :?
زمانی که نیروی هوایی ارتش کمبود جت آموزشی دونفره را در سیستم آموزشی خودش احساس کرد با همکاری شرکت هسا تصمیم گرفت که پروژه ایی بنام سیمرغ را که همان اف-5 A کمپانی نورث روپ بود را را با تغییراتی مثل اف-5 B که مدل دوسرنشینه بود تبدیل کنه.با به حال تعداد 6 فروند از جت های اف-5 آ تبدیل شده اند و بنا شده که هفتمین سیمرغ نیز تولید بشه.ظاهرا به تقریب تعداد 13 فروند اف-5 آ ارتقا داده شده اند که همین پروژه آذرخش بود.تغییرات و تبدیلاتی که در ارتقای اف-5 های آ نیروی هوایی به وجود آمده بود باعث شد که قسمت جلوی آذرخش به طور کامل بازسازی بشه.
در حال حاضر تمام اف-5 های آ واف-5 های بی تغییر داده شده در کمپانی هسای ایران ( در اصفهان) مستقر هستند.
نیروی هوایی شاهنشاهی اسبق(IIAF) تعداد بیش از 100 فروند جت جنگنده اف-5 A را در بین سالهای 1960 تا 1970 دریافت کرد. اما بیشتر آنها به ویتنام-یونان و یا اردن فروخته شدند.
 [External Link Removed for Guests]  
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”