*** روانشناسي کودک

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت و روان به بحث بپردازيد.

مدیران انجمن: Dr.Akhavan, mahshid-banoo, شوراي نظارت, Dr.Akhavan, mahshid-banoo, شوراي نظارت

New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: دو شنبه 12 آذر 1397, 12:01 pm
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: *** روانشناسي کودک

پست توسط andisheno » یک شنبه 21 مهر 1398, 11:42 am

والدین به فرزندان خود آموزش می دهند که از خطرات خاص مانند آتش سوزی یا عبور از جاده ترس و احتیاط کنند. در این موارد اضطراب می تواند مفید باشد ، زیرا به محافظت از کودک در برابر آسیب کمک می کند. با این حال ، کودکان می توانند از موقعیت ها یا اشیایی که بزرگسالان آنها را تهدید نمی کنند ترسند.
 
ممکن است منبع بلوغ کودک با بالغ شدن تغییر کند. به عنوان مثال ، ترس از تاریکی یا هیولا در زیر تخت ممکن است ترس از سرقت یا خشونت را به وجود آورد. تاکتیک هایی که کار نمی کنند ، شامل آزار دادن کودک به دلیل ترس یا مجبور کردن آنها برای مقابله با شرایط ترسناک است.
 
به کودک خود کمک کنید تا با جدی گرفتن احساسات خود ، با ترس و اضطراب مقابله کند ، آنها را ترغیب کند تا در مورد اضطراب خود صحبت کنند ، حقایق را به آنها بگویند و به آنها فرصتی بدهند که با سرعت خود و با حمایت شما با ترسهای خود مقابله کنند.
کودک ترسناک
بعضی از کودکان از دیگران ترس دارند. عوامل مؤثر ممکن است شامل موارد زیر باشد [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
    حساسیت ژنتیکی - بعضی از کودکان به طور کلی از نظر خلق و خوی حساس تر و عاطفی تر هستند
    حداقل یک والدین مضطرب - کودکان یاد می گیرند که چگونه از تماشای والدین خود رفتار کنند
    فرزند پروری بیش از حد - کودک وابسته به احتمال زیاد احساس ناتوانی می کند و این می تواند به اضطراب عمومی منجر شود
    حوادث استرس زا - مانند جدایی والدین ، ​​آسیب دیدگی یا ماندن در بیمارستان.
 
ترس های متداول برای نوزادان
هنگامی که یک کودک به شش یا هفت ماهگی رسید ، آنها به والدین یا مراقبان خود دلبستگی های بسیار خوبی را شکل داده اند. جدا شدن از "افراد خاص" آنها ، حتی برای مدت زمان كوتاه ، می تواند باعث اضطراب و گریه فراوان شود. به همین ترتیب ، بسیاری از نوزادان شرکت انحصاری افراد خاص خود را آنقدر ترجیح می دهند که مدتی دچار ترس از غریبه ها شوند. نوزادان با گذشت زمان از این مرحله خارج می شوند.
 
پیشنهاداتی برای کمک به کودک شما برای مقابله با اضطراب جدایی و ترس از غریبه ها عبارتند از:
 
    هر وقت ممکن است در خانه ، اگر کودک شما هنگام ترک ناراحت است ، آنها را از اتاق به اتاق خود ببرید یا وقتی از دید دور نیستید با آنها صحبت کنید.
    هنگام ترک اتاق (یا بیرون رفتن از اتاق) به کودک خود بگویید و هنگام بازگشت دوباره خبر ورود خود را اعلام کنید. این به آنها کمک می کند تا به شما اعتماد کنند.
    به کودک خود اجازه دهید تا افراد جدید را از امنیت دامان خود مطلع کند. بگذارید آنها ببینند که شما می دانید فرد جدید اشکالی ندارد.
    اگر کودک شما مضطرب است ، با بیان آرام و با اطمینان به آنها اطمینان دهید.
    ترک کودک خود را به "فریاد زدن" فقط اضطراب آنها را بدتر می کند.
ترس های رایج برای کودکان نو پا
کودکان در حدود دو تا سه سالگی فقط شروع به یادگیری چگونگی کنار آمدن با احساسات قوی خود ، مانند عصبانیت می کنند. یک ترس مشترک برای یک کودک نوپا این است که آنها را تحت الشعاع احساسات قدرتمند قرار می دهند.
 
کودکان نو پا درک محدودی از اندازه دارند و ممکن است ترس های به ظاهر غیر منطقی مانند سقوط از زیر آب یا توالت ایجاد کنند.
 
پیشنهادهایی برای کمک به کودک نوپا شما شامل موارد زیر است:
 
    کودک خود را تشویق کنید تا در مورد ترس و اضطراب خود صحبت کند.
    قدردانی کنید که ترس از سقوط از پلنگ احساس واقعی کودک است ، زیرا کودکان خردسال هنوز در مورد اندازه و مکان نمی فهمند.
    کودک را وادار به مقابله با موضوع ترس خود نکنید ، زیرا این ممکن است اوضاع را بدتر کند. به آنها کمک کنید تا آرام آرام عادت کنند.
    بپذیرید که ممکن است شما به کودک خود کمک کنید تا مدتی از شیء ترسیده دوری کند.
ترس های رایج برای کودکان در سن دبستان
همانطور که کودک اطلاعات بیشتری در مورد جهان می آموزد ، لیستی از چیزهایی که از آنها ترس دارد تمایل به رشد دارد. برخی ترسها واقعی و برخی خیالی هستند. ترس های رایج شامل ترس از تاریکی ، سرقت ، جنگ ، مرگ ، جدایی یا طلاق والدین و موجودات ماورایی (مانند ارواح و هیولا) است.
 
پیشنهادهایی برای کمک به فرزندتان عبارتند از:
 
    به فرزندتان اطلاع دهید که ترسهای آنها را جدی می گیرید.
    اطلاعات صادقانه ای را به کودک خود در مورد موضوعاتی مانند مرگ یا جنگ بدهید و به آنها بگویید که شما مایل هستید به هر سؤالی پاسخ دهید
    کودک خود را ترغیب کنید که با مقابله با موضوع ترس خود ، مانند سگها ، یک قدم به یکباره و با سرعت خاص خود مقابله کند. به عنوان مثال ، شاید با تصاویر شروع کنید ، سپس یک سگ بسیار کوچک و ملایم را که محکم است امتحان کنید ، بنابراین کودک تصمیم می گیرد که چقدر نزدیک شود.
    اجازه دهید کودک خود را کنترل کند. به عنوان مثال ، اگر از مزاحمان هراس دارند ، خاموش و قفل کردن پنجره اتاق خواب خود را یکی از مسئولیت های شبانه خود قرار دهید.
    کارهای روزمره و آداب و رسوم روزمره به کودک احساس ثبات و امنیت می دهد و ممکن است اضطراب عمومی را کاهش دهد.
ترس از تاریکی
بسیاری از کودکان از تاریکی می ترسند. کودک نو پا یا پیش دبستانی تمایل دارد از چیزهای ناآشنایی که درک نمی کنند یا قادر به کنترل آنها نیست می ترسد. تصورات فعال آنها و عدم توانایی آنها در تمایز همیشگی بین واقعیت و فانتزی ، به این معنی است که آنها ممکن است باور داشته باشند که هیولا در زیر تخت یا کمد لباس منتظر بهار است که یک بار نور بیرون می رود.
 
در صورت عدم توجه ، ممکن است ترس کودک از تاریکی طولانی بماند و به اختلال در روال خواب و عادت های خواب خود ادامه دهد. روش های بسیاری وجود دارد که والدین می توانند به فرزند خود کمک کنند تا بر ترس از تاریکی غلبه کند.
کمک به کودکی که از تاریکی می ترسد
مانند سایر ترس ها ، مهم است که ترس کودک را از تاریکی با همدلی و تفاهم اداره کند. احساسات فرزند خود را مسخره نکنید و یا آن را برکنار نکنید ، یا ناامید و عصبانی شوید. اولین قدم برای کمک به فرزندتان برای غلبه بر ترس غیرمنطقی این است که احساسات خود را به عنوان واقعی بپذیرید و با حساس به آنها پاسخ دهید.
 
پیشنهادات شامل موارد زیر است:
 
    از آنها بخواهید تا در مورد ترسهای خود و آنچه دقیقا باعث ترس آنها می شود ، برای شما تعریف کنند.
    به فرزند خود نشان دهید که ترسهای آنها را می فهمید ، اما لزوماً آنها را به اشتراک نمی گذارید.
    به آنها اطمینان دهید که آنها در امان هستند. توضیح دهید که هیچ چیز مانند هیولا وجود ندارد.
    سعی نکنید کودک خود را با چک کردن در کمد یا زیر تخت اطمینان دهید زیرا این ممکن است به کودک نشان دهد که شما فکر می کنید هیولا می توانند در آنجا باشند.
    اگر فرزند شما به دلیل احتمال مزاحمت از تاریکی می ترسد ، ممکن است کمک کند اقدامات امنیتی اطراف خانه ، مانند قفل ها را به آنها نشان دهد. با این حال ، هیچ وقت بن بست را قفل نکنید در حالی که افراد در داخل خانه هستند ، زیرا ممکن است فرار در آتش سوزی یا اضطراری دیگر را مسدود کند.
    از کودک خود بخواهید درباره آنچه احساس امنیت بیشتری در آنها ایجاد می کند ، بخواهید. خود را پیشنهاد دهید. شاید اگر یک اسباب بازی مخصوص یا تخت خواب را به رختخواب می بردند احساس بهتری می کردند.
    دریابید که آیا ترس آنها از تاریکی ناشی از نگرانی های دیگر است. به عنوان مثال ، برخی از کودکان ممکن است از جدا شدن یا درگذشت والدین خود هراس داشته باشند و این اضطراب هنگامی که تنها در تاریکی تنها می شوند ، بدتر می شود. با فرزندتان صادقانه در مورد چنین مواردی صحبت کنید.
پیشنهادات کلی برای ترس از تاریکی
روشهای عملی برای مقابله با ترس فرزندتان از تاریکی شامل موارد زیر است:
 
    روال خواب را تنظیم کنید که کودک شما آرامش بخش و لذت بخش باشد. کارهای روزمره پیش بینی شده خواب ، به کاهش اضطراب کمک می کند.
    یک چراغ شب را در اتاق کودک خود قرار دهید ، یا بگذارید مقداری نور از راهرو یا منبع منبع دیگر در اتاق خود فیلتر کند.
    اگر احساس می کند کنترل برخی اوضاع را داشته باشد ، ترس کودک کاهش می یابد. به عنوان مثال یک لامپ را در کنار تخت خود قرار دهید تا خودشان بتوانند چراغ را روشن کنند. از لامپ کم وات استفاده کنید.
    اطمینان حاصل کنید که عادات تماشای تلویزیون و مواد خواندن متناسب با سن آنها باشد. فیلم های خبری ، فیلم ها یا کتاب های ترسناک می توانند به راحتی کودک را بترسانند.
    شبها به اتاقشان بنگرید و سعی کنید از منظر آنها چیزها را ببینید. آیا یک عکس یا اسباب بازی وجود دارد که ممکن است سایه افکنده شود یا در نیمه نوری خزنده به نظر برسد؟
    ورزش منظم به کاهش سطح استرس کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که کودک شما در طول روز فعالیت بدنی زیادی دارد.
    در مورد ترس فرزندتان در مقابل آنها یا افراد دیگر ، احساس اضطراب و اضطراب نکنید ، در صورت احساس نگرانی بیشتر از آن.
    از ترس آنها را مسخره نکنید و یا آنها را تضعیف نکنید.
    کتاب های زیادی در مورد ترس از کودکی وجود دارد ، چه برای والدین و چه برای کودک.
    تقویت رفتار مثبت. به فرزندتان اجازه دهید تا برای غلبه بر ترس خود قدم های کوچکی برداشته و از هر موفقیت آنها را تعریف کند. هر وقت آنها یک قدم را انجام دادند ، مانند اینکه در لحظه ای که آنها را وارد می کنید از تخت نخوابید ، به آنها پاداش دهید. کودکان نوپا به خوبی به سیستم های پاداش ساده ، مانند برچسب یا تمبر در نمودار دیوار پاسخ می دهند.
کمک های حرفه ای برای ترس و اضطراب در کودکان
بعضی اوقات کودک چنان می ترسد که در زندگی و بازی روزانه آنها دخالت کند. اگر فکر می کنید فرزند شما به ویژه از ترس یا هراس ناشی شده است ، از کمک حرفه ای کمک بگیرید. به کودکان می توان آموزش داد چگونه اضطراب خود را مدیریت کنند ، و والدین می توانند راهکارهای کمک رسانی را یاد بگیرند.
 

New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: دو شنبه 12 آذر 1397, 12:01 pm
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: *** روانشناسي کودک

پست توسط andisheno » یک شنبه 21 مهر 1398, 11:44 am

با سلام ممنون مطالب مفید بود

ارسال پست

بازگشت به “روانشناسي و روان پزشكي”