آشنايي با جنگنده سبک هندی تجاس

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 122
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 2 شهریور 1385, 4:32 pm
محل اقامت: LA/Teh
سپاس‌های ارسالی: 59 بار
سپاس‌های دریافتی: 123 بار
تماس:

آشنايي با جنگنده سبک هندی تجاس

پست توسط salar_jetline »

 جنگنده ي تجاس

تصویر

دروازه ي ورود هند به صنعت هوانوردي 

 تصویر 



معرفی و تاریخچه :

هندوستان کار بر روی ساخت جنگنده ی تهاجمی سبک ( Light Combat Aircraft LCA ) را از سال 1983 آغاز نمود .
در سال 2003 این هواپیما تجاس ( به معنای تششع و پرتو ) نام گذاری شد و اعلام گشت به عنوان جنگنده ی تهاجمی و چندمنظوره ی سبک و ارزان
قیمت ، جایگزین ناوگان قدیمی میگ 21 ها می شود . صنایع هواپیماسازی هندوستان ( HAL ) و آژانس توسعه ی هوانوردی هندوستان ( ADA )
به عنوان مشارکت کنندگان اصلی ، طراحی و ساخت این هواپیما را بر عهده گرفتند .
تجاس اولین پرواز رسمی خود را در 4 جولای 2001 انجام داده و برنامه ریزی ورود به خدمت آن برای سال 2010 در نظر گرفته شده است .




برخی از قسمت های اصلی و ویژگی های طرح :

_ انتخاب بال دلتا
_ سیستم کنترل دیجیتالی پرواز با سیم fly by wire
_ اویونیک توسعه یافته
_ استفاده ی گسترده از مواد سبک کامپوزیتی
_ نمایشگر های دیجیتالی چند منظوره ی کابین
_ رادار چند حالته multi - mode
_ FLIR system , laser designator pod
_ سیستم های ناوبری اینرسیایی ring laser gyro
_ سیستم های ارتباطی مقاوم در برابر جمینگ



 تصویر 



روند آغاز طرح :

برنامه ی ساخت تجاس با تاخیر های زیادی مواجه شد که باعث شد تکمیل آن یک دهه ی دیگر تمدید شود .
اولین بار در سال 1990 مشکلات ناشی از نبود تکنولوژی ساخت برخی از قسمت های حساس هواپیما ، باعث توقف پروژه شد .
اینگونه شد که هندی ها به منظور به دست آوردن و تثبیت تکنولوژی های اولیه ی ساخت جنگنده ، شروع به ساخت 2 جنگنده ی ساده تر و در واقع
تثبیت کننده ی توانایی این کشور کردند ( همانند آنچه که نیروی هوایی ایران انجام داد که طی آن جنگنده های آذرخش و صاعقه تنها به جهت
تثبیت تکنولوژی برای ساخت یک جنگنده ی پیشرفته در کلاس اف18 انجام داده است )

اولین نمونه از این هواپیما در سال 1995 رونمایی شد ولی اندکی نگذشت که به دلیل مشکلات ناشی از سیستم های کنترل پرواز و استفاده ی
نامطلوب از مواد کامپوزیتی در بدنه ، هواپیما زمینگیر شد .

مشکل بعدی سر راه این هواپیما در سال 1998 رخ داد . در این زمان بود که آزمایشات هسته ای هند ، آمریکا را وادار کرد تا مجازاتی را علیه هندوستان
وضع کند و این چنین شد که موتور های جنرال الکتریک توربوفن انتخابی برای تجاس با نام F-404 به هند صادر نشد . همچنین شرکت لاکهید مارتین هم
از همکاری در رابطه با سیستم کنترل پرواز این هواپیما منع شد . این تنبیه ها سبب شد هندی ها به جهت دستیابی به فناوری های مورد نیاز و بومی
سازی آن ها ، سرمایه گذاری های زیادی کنند و در نهایت تلاش ها به ساخت موتور داخلی kaveri انجامید .

اولین نمونه از سری جنگنده های اثباتگر فناوری هند با نام ( TD-1 ( Technology Demonstrator در سال 2001 به پرواز در آمد . مدل بعدی آن TD-2 و
مدل های دیگر نظیر PV-1 / 2 / 3 نیز پس از آن آزمایش شدند . آزمایشات دیگر به سرعت ادامه یافت و در نهایت نمونه ی دریاپایه ( PV-4 ) و آموزشی
( PV-5 ) نیز تست شدند .
قرار است آزمایشات تسلیحات سری جنگنده های تجاس نیز امسال انجام پذیرد اما به نظر نمی رسد تجاس به طور کامل تا سال 2010 ، رسما وارد
خدمت شود .



 تصویر 



انواع مدل های تجاس :

_ LCA-TD-1:اولین پیش نمونه ی تولیدی با موتور جنرال الکتریک F404-F2J3
_ LCA-TD-2:دومین پیش نمونه ی اثباتگر فناوری
_ LCA-PV-1 and PV-2:مدل اولیه ی تک سرنشینه
_ LCA-PV-3:نمونه ی بسیار شبیه به مدل اصلی که قابلیت سوخت گیری هوا به هوا را دارد .
_ LCA-PV-4:نوع دریاپایه ی تک سرنشینه
_ LCA-PV-5:پیش نمونه ی دو سرنشینه و آموزشی
_ Tejas:مدل اصلی ساخته شده برای نیروی هوایی هند
_ Navy model:مدل دریایی با بهینه سازی هایی مثل تقویت ارابه ی فرود و طراحی مجدد بدنه به جهت انطباق با ناوهواپیمابر
_ MCA:طرح ابتدایی ساخت جنگنده میان وزن با قابلیت های پنهانکاری و دارای موتور مجهز به تغییر دهنده های بردار رانش



 تصویر 



مشخصات اصلی :

خدمه : یک نفر

قیمت پایه : 21 میلیون دلار

طول : 13.20 متر
عرض : 8.20 متر
ارتفاع : 4.40 متر
مساحت بال : 38.4 متر مربع

وزن خالی : 5500 کیلوگرم
وزن معمولی : 8500 کیلوگرم
وزن حداکثر هنگام برخاست : 12500 کیلوگرم
وزن سوخت : 3000 لیتر ( داخلی ) 4000 لیتر ( خارجی )
حداکثر وزن تسلیحات در هنگام بارگذاری : 4000 کیلوگرم

نیروی محرکه :
یک دستگاه موتور General Electric F404-F2J3 یا F404-IN20 turbofan ( مدل اولیه )
GTRE GTX-35VS Kaveri turbofan ( مدل اصلی )
کشش :
(F404-F2J3 : 18,100 lb (80.50 kN
(F404-IN20 : 18,700 lb (83.18 kN
(GTX-35VS : 20,200 lb (89.86 kN

حداکثر سرعت : 1.8 ماخ در ارتفاع 11 کیلومتری
سقف پرواز : 15250 متر
برد : 850 کیلومتر
نرخ اوجگیری : نامعلوم
آستانه ی محدودیت g جی : 9+ / 3.5-

تسلیحات :
یک عدد مسلسل 23 میلیمتری GSh-23 دارای 220 تیر فشنگ
موشک های هوا به هوا شامل R-77/AA-12 Adder, R-73/AA-11 Archer, BVRAAM
موشک های هوا به زمین شامل بیش از 2 موشک کروز یا موشک ضد کشتی
بمب ها شامل انواع بمب های هدایت لیزری ، سقوط آزاد ، سنگر شکن
دارای 8 مقر خارجی برای نصب انواع موارد فوق

کاربران : نیروی هوایی هند / اسکادران دریایی نیروی هوایی هند







مترجم : سالار اسلامی




منبع :
[External Link Removed for Guests]
It's time to BUZZ the World
Captain II
Captain II
پست: 530
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 24 تیر 1386, 3:06 am
محل اقامت: اصفهان
سپاس‌های ارسالی: 36 بار
سپاس‌های دریافتی: 140 بار
تماس:

Re: جنگنده ي تجاس ؛ دروازه ي ورود هند به صنعت هوانوردي

پست توسط Danial_4139 »

برخی از قسمت های اصلی و ویژگی های طرح :

_ انتخاب بال دلتا
_ سیستم کنترل دیجیتالی پرواز با سیم fly by wire
_ اویونیک توسعه یافته
_ استفاده ی گسترده از مواد سبک کامپوزیتی
_ نمایشگر های دیجیتالی چند منظوره ی کابین
_ رادار چند حالته multi - mode
_ FLIR system , laser designator pod
_ سیستم های ناوبری اینرسیایی ring laser gyro
_ سیستم های ارتباطی مقاوم در برابر جمینگ



 تصویر 

اینم یه مقایسه استراتژیک :
صاعقه :

_ سیستم کنترل دیجیتالی پرواز با سیم fly by wire = ندارد
_ اویونیک توسعه یافته = ندارد و در حد ابتدایی
_ استفاده ی گسترده از مواد سبک کامپوزیتی = 30% صاعقه کامپوزیت هست
_ نمایشگر های دیجیتالی چند منظوره ی کابین = ندارد
_ رادار چند حالته multi - mode = در دست طراحی (کپی برداری)
_ FLIR system , laser designator pod = ندارد
_ سیستم های ناوبری اینرسیایی ring laser gyro = ندارد
_ سیستم های ارتباطی مقاوم در برابر جمینگ = ؟؟؟؟
_ سوخت گیری هوایی = ندارد
_ پرتاب موشک های هوا به هوا = ندارد
_ پرتاب موشک های هوا به زمین = ندارد
_ حمل تانکر های اضافه سوخت = ندارد

در صورت ادامه پروژه ممکن است سیستم های فوق رو نسل های بعدی این هواپیما نصب شود .
Captain II
Captain II
پست: 530
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 24 تیر 1386, 3:06 am
محل اقامت: اصفهان
سپاس‌های ارسالی: 36 بار
سپاس‌های دریافتی: 140 بار
تماس:

پست توسط Danial_4139 »

اینم یک سری اطلاعات در باره تجاس :

این هواپیما رو در واقع اسرائیل ساخته هند هم زحمت کشیده رنگش کرده .

رادار : Zhuk-ME ساخت روسیه
موتور : Kaveri
تجهیزات الکترونیکی کابین : ساخت Elbit اسرائیل
و همچنین قابلیت پرتاب انواع موشک های سری پیتون (ساخت اسرائیل)
همچنین دارای سیستم پیشرفته ECM ساخت رافائل اسرائیل

موشک های سری پیتون
[External Link Removed for Guests]

رادار ژوک
[External Link Removed for Guests]

موتور Kaveri
[External Link Removed for Guests]

سیستم ECM
[External Link Removed for Guests]
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 فروردین 1386, 6:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14946 بار

پست توسط Shahryar »

 تصویر 
  

 تصویر 
  تولید  

 تصویر 
  در حال شلیک موشک Vympel  

 تصویر 
  رادوم  

 تصویر 
  MMR  
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه 15 فروردین 1386, 6:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14946 بار

Re: جنگنده ي تجاس ؛ دروازه ي ورود هند به صنعت هوانوردي

پست توسط Shahryar »

 نمونه دريائي جنگنده Tejas به نمايش درآمد 

 تصویر 


 ، نمونه دو سرنشينه آموزشي دريائي جنگنده سبك تجاس را به نمايش گذاشت. اولين پرواز اين نمونه جديد قرار است تا آخر امسال صورت بپذيرد. مدل دريائي داراي تغييرات زيادي از جمله ارابه هاي فرود طولانيتر و قويتر، غلاب گيرنده كابل فرود براي نشست بر روي ناو هواپيمابر، كنترل گر جريانات گردابي لبه حمله جهت نشست بر روي هواپيمابر، تغيير شكل بدنه جلويي هواپيما جهت ديد بهتر خلبان در قسمت نوك هواپيما ميباشد. تجاس دريائي مجهز به موتور توربوفن General Electric F404-IN20 خواهد بود و انتظار ميرود تا جانشين BAe Sea Harrier FRS51 بشود.  

  دريائي مجهز به موشكهاي هوا به هوا- هوا به دريا و بمبهاي متعارف خواهد بود و به موازات RSK MiG-29K به اجراي ماموريت خواهد پرداخت. نمونه دريائي تجاس كه NP1 نام دارد اكنون اماده اجراي تست سيستمها، تاكسي و پرواز خواهد شد. اين پروژه همچنين برنامه Hindustan Aeronautics را براي توليد نمونه آزمايشي تك سرنشينه تجاس دريائي به نام NP2, كه در سال 2011 به پرواز در خواهد آمد را پوشش ميدهد.  


 7 جولاي 2010 
 فلايت 
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”