از < کونگ فو > تا < جيت کن دو > . . . .

در اين بخش ميتوانيد درباره كليه مسائل ورزشي به بحث بپردازيد

مدیر انجمن: شوراي نظارت

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1637
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 4 مرداد 1386, 11:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 8092 بار
سپاس‌های دریافتی: 3732 بار

از < کونگ فو > تا < جيت کن دو > . . . .

پست توسط KH.I.A.2500 »

مقدمه :

هنرها و ورزشهای رزمی اعم از کاراته ، جودو و غیره در دو دهه اخیر به سرعت رشد و توسعه یافته اند . کونگ فو هر چند که به سرعت بقیه هنرهای رزمی توسعه نیافته است ولی به اندازه تمامی آنها طرفدار دارد و علت آن را میتوان تعصب راهبران این سبک در شناسانیدن آن به غریبه ها و افراد غیر بومی دانست و این عدم گسترش را میتوان در این دید که این فنون اولین حرفه و تکنیک هایی بودند که توسط چینیها گسترش یافته و چینیها این فنون را به طور مخفیانه فرا میگرفته و تمرین میکرده و آنها را فقط به خویشان و نزدیکانی که مورد اعتماد آنها بوده اند آموزش میدادند .
در سالهای اخیر کونگ فو به عنوان هنر و ورزشی به جهانیان شناسانیده شد از اینرو تاسیس معابدی جهت آموزش دادن این فن به مبتدیان ضروری به نظر میرسید . هنری که در خفا نگه داشته شده بود ، اینک باید به عموم شناسانیده میشد . کونگ فو فنونی را ارائه داد که مورد توجه عموم و به خصوص مبتدیان قرار گرفت وشیفتگان زیادی را دور خود جمع کرد. کونگ فو مرگبار و کشنده تر از بقیه سبکهای کاراته نیست بلکه فقط دارای تکنیکهای مؤثرتری است .

چگونگی پیدایش کونگ فو :

ریشه اصلی پیدایش کونگ فو هنوز به درستی مشخص نیست . در طی قرنها ملل مختلف بر این ادعا بوده اند که این فنون از آنهاست و برای اثبات آن داستان ها و افسانه های مختلفی را نقل کرده اند . آثار تاریخی پیدایش کونگ فو متاسفانه از بین رفته و امکان پی بردن از روی شواهد تاریخی وجود ندارد ، ولی مورخان هنرهای رزمی همگی بر این عقیده اند که مبداء آن از > شایلون مو باستری < بوده که شروع آن در ششصد سال قبل از میلاد مسیح است . راهب شایلون شخصی بنام > سای فو < بوده و پیروان وی صدها مایل را از میان ارتفاعات هیمالیا در چین می پیمودند تا به معبد برسند . سای فو با شاگردان خود به سختی و با انظباط شدیدی رفتار میکرد به طوری که بسیاری از شاگردان بر اثر فشار بدنی فراوان از بین میرفتند . سای فو معتقد بود که فشار فراوان بر روی جسم باعث رستگاری روح خواهد شد و بدن و روح دو عنصر جدا نشدنی اند . سای فو تا آن زمان برای آن عده از شاگردان خویش چاره ای نیاندیشیده بود از اینرو پس از مدتی تفکر شروع به آموزش یک سری عملیات فیزیکی و روحی توأم نمود و نام آنرا > کونگ فو < نهاد . به نظر وی برای قوی تر کردن بدن و فکر نه فقط تکنیکهای دفاعی و تهاجمی بلکه پرورش روح نیز لازم است و روح باید به نقطه والای پرورش برسد .

گرم کردن بدن :

گرم کردن بدن یکی از قسمتهای مهم ورزش کونگ فو به شمار میرود . بطوریکه اگر ماهیچه های بدن بدرستی گرم و نرم نشوند ، دچار کشیدگی شده و آسیب میبینند . قبل از تمرین ، بدن باید با مقدار معینی از حرکات گرم شود . حرکات گرم کردن باید از حرکات آسان و آهسته به سریع و از حرکات نرم به سخت انجام پذیرد .
انجام تمرینات بستگی به آمادگی بدن و تکرار تمرینات دارد . وقتی بدن آماده انجام حرکات شد ، باید از قوه تصور استفاده نمود ، دشمن خویش را مجسم و ازتکنیکهای فرا گرفته شده ، در جهت مقابله با حریف فرضی استفاده نمود بطوریکه این ضربات طبیعی و عادی شوند و تکنیکها مؤثر واقع شوند . وضعیت بدنی عالی از جمله چیزهایی است که کونگ فو کاران به آن نیازمندند . < بروس لی < قهرمان بزرگ کونگ فو برای موازنه میزان قدرت دست و بدن روزانه شنا با دو انگشت را انجام میداد . محصلین کاراته باید بتوانند بجای تمامی انگشتان ، با دو انگشت شنا بروند و این عمل را باید با تمرینات مداوم انجام بدهند .

> جیت کن دو< در تمرین :

جیت کن دو تنها یک استیل و سبک کلاسیک از کونگ فوی چینی نیست ، این سبک در اجرا آسان و در تشریح مشکل است . < جیت < به معنای جلوگیری کردن ، > کن < به معنای مشت و > دو< به معنای روش است و معنای کلی آن روش جلوگیری از مشت است . از صفات مشخصه این سبک ، دفاع بدون دفاع کردن است به معنای دیگر جیت کن دو یک حالت تهاجمی محض است که بسیار سریع و آزادانه ضربه میزند . رمز و سری در این سبک وجود ندارد . حرکات آن بسیار ساده است ، حرکات در این سبک مستقیم و دورانی است و هیچ چیزمصنوعی و نمایشی در آن وجود ندارد . مبتکراین سبک )جیت کن دو( یعنی بروس لی همیشه اعتقاد داشت که آسان ترین راه بهترین راه است و در حقیقت جیت کن دو ساده ترین راه برای استفاده کردن از می نیمم انرژی است . جیت کن دو نزدیکترین سبک به کونگ فو است و کونگ فو کمترین تغییرات را نسبت به آن کرده است .
در جنگ شما با یک نعش مبارزه نمی کنید ، حریف شما زنده است و حرکت می کند و همیشه در وضعیت خاصی قرار ندارد بلکه در حال حرکت و جنبش است و شما باید بطور جدی با او برخورد نموده و ضربه بزنید بطوریکه میدانید فرم کلاسیک و فرم مبارزه ای هر دو از درجه اهمیت خاصی برخوردارند ولی استعداد ذاتی و بدنی نقش عمده ای را در مبارزه دارد و نباید در هر موقعیتی تسلیم ضربه حریف شد . در جیت کن دو بیشتر روی حالت مبارزه ای تکیه شده و تمرین می شود . قبل از فراگیری این فن ، به تصور شما یک ضربه مستقیم فقط یک ضربه است ولی بعد از آموختن این فن خواهید دانست که یک ضربه مستقیم را چگونه بزنید و چگونه از پا در تکمیل ضربات پا استفاده نمایید .
توسعه فن فقط در تمرین تکنیک است و بس و تمرین فن راهی است در جهت توسعه فن . جیت کن دو ، پایه اصلی مبارزات است . ساختن بدن را میتوان به ساختن یک مجسمه شبیه دانست که مجسمه ساز نباید فقط با اضافه کردن شن اقدام به ساختن مجسمه نماید بلکه از هر وسیله در جهت بهتر ساختن مجسمه باید استفاده نماید .
همیشه در مبارزه باید از حرکات غیر ضروری جلوگیری نموده و بدون آشکار شدن در نزا حریف ضربات را اجرا نمود . بر خلاف بقیه سبکها در جیت کن دو تکنیکها با عقل همراه بوده ، به این معنی که از مقدار معینی تجاوز نمی کند و ضربات با فکر به حریف منتقل میشود . در جیت کن دو ضربات به صورت متوالی به حریف زده میشود و این را باید روزانه تمرین کرد و به آسانی نمیتوان به آن دست یافت . به جای اینکه شما به مانند باد و بدون فکر تغییر مکان بدهید ، باید بدین منوال عمل کنید که : بطور مثال اگر من شما را صدا میزنم شما جواب میدهید یا وقتی که چیزی به طرف شما پرتاب شود شما آنرا میگیرید ، دفاع نیز باید چنین باشد نه به صورت اضطراری و داد و بیداد کردن از روی ترس و خود نمایی که در این صورت هیچ اثری نخواهد داشت . یکی از روشهایی که در این سبک ) جیت کن دو( استعمال میشود ، پرتاب تکنیک بدون وسایل است . به عبارت دیگر در جیت کن دو با دست برهنه مبارزه میشود و از وسایلی نظیر دستکش و پابند و غیره استفاده نمیشود که اینها وظیفه عمومی دست را از بین برده و از کارایی آن میکاهند .
فنون کاراته یک حالت ذاتی از خویشتن است . پیچیده کردن تکنیکها و یا محدود کردن حالات آنها شانس فراگیری و توسعه فنون را از ما میگیرد . یک ضربه نباید کاملاً مکانیکی باشد بلکه از روح نیز باید در زدن ضربه استفاده کرد . اگر فقط ضربه را کورکورانه انجام دهیم ، سرانجام قادر به توسعه آن نخواهیم بود . به خاطر داشته باشید که باید خود تکنیک را انجام دهید نه فقط حالت آنرا ؛ اگر شخصی به شما حمله ور شود عکس العمل شما فقط اجرای تکنیک نخواهد بود ، بلکه ایستادن نیز بخشی از آن خواهد بود .
مانند چشمه باید جوشان بود و در حین زدن ضربه تغییر مکان داده و از جهات مختلف حمله نماییم . بدن باید به مانند آب بوده ، اگر آب را در فنجان بریزیم به شکل فنجان و اگر در بطری ریخته شود به شکل بطری در میاید . انعطاف بدن نقش عمده ای در زدن تکنیک و تغییر مکان دارد . دست و پا به مانند فنری باید ضربه بزند و با کوچکترین تغییری باید حالت زدن ضربه نیز عوض شود و در زدن ضربه هیچ چیز نباید محدود شود و ضربه نرم نخواهد توانست اثری بر روی حریف بگذارد . کسیکه مبارزه را با تکنیکهای انحصاری انجام میدهد ، آزادی عمل را از خویش میگیرد . او حقیقتاً از ساختن تکنیک دیگری عاجز خواهد شد و کار مبارزه اش نقصان پیدا خواهد کرد ، زیرا مبارزه نباید بر یک تکنیک خاص استوار باشد ، بلکه در هر لحظه باید تغییر نماید . مایوس شدن در حین مبارزه نیز باعث پرتاب و زدن ضرباتی بدون هدف خواهد شد ؛ باید به جای انجام مبارزه در بطن مبارزه بود . ماهیچه ها باید در طول مبارزه آزاد باشند ، حالات باید طبیعی باشند و از اتخاذ حالات مصنوعی جداً جلوگیری شود . کلیه موارد بالا در جمع مهم اند . بسیاری از سبکها نیز بر این ادعا هستند که تمامی موارد بالا را رعایت می نمایند . آنها میگویند که میتوانند در کلیه زوایا و خطوط اقدام به زدن ضربه نمایند . اگر این حقیقت داشته باشد پس اختلاف سبکها از کجا سرچشمه گرفته است ؟ اگر همگی آنها یکی هستند پس چرا بعضی از آنها فقط از ضربات مستقیم و بعضی دورانی و بعضی از آنها فقط از ضربات پا استفاده می نمایند ؟ یکی از جنبه های مشخصه و مهم سبک ابداعی بروس لی که همان جیت کن دو نام دارد ، الزام کردن شاگردان و مبارزه کردن در کلیه جهات است . از نظر وی در سبک شما شاید از وسایل و تجهیزات خاصی در مبارزه استفاده می شود و این به شما فرصت می دهد که وقت صحیح ضربه زدن و فاصله نسبت به حریف را جهت رد و بدل کردن ضربه اتخاذ نمایید و این روش خوبی برای رد و بدل کردن ضربات بلند و کوتاه و سریع و آهسته است . در حین زدن ضربات آهسته میتوان آنها را از جهت صحیح خوردن و صحیح زدن چک کرده و تصحیح نمود . گرچه یک نفر مبارز حرفه ای بر اثر تمرین فراوان هیچیک از اینها را رعایت نمی کند .
بهترین سبک آن است که در جهات مختلف اقدام به زدن ضربه نماید . استعداد در مبارزه و هماهنگ بودن ضربات در حالات کلاسیک جدا است ، همینطور استعداد افراد در هماهنگ نمودن تکنیکها لازم است . جایگزین کردن فرم کلاسیک و ذاتی آنها به مانند این است که نمی شود چند کیلو آب را بوسیله یک سطل کاغذی از زمین بلند کرد و یا به مانند موجودی بی جان است که بخواهد حرکت و زندگی را دوباره شروع کند که این غیر ممکن است . برای مبارزه کردن روش خاصی وجود ندارد و بجای اینکه بی اراده ضربه بزنیم باید با آگاهی مبارزه کرده و یک لحظه از آن بدور نباشیم .
روش نرم و سخت در مبارزه بسیار مهم است و روش نوینی که در حال حاضر است این است که بدن باید در حین زدن ضربه سفت و در حال اتخاذ تصمیم و فکر کردن برای زدن ضربه باید آرام باشد . تمام اینها باید با انعطاف بدنی همراه باشد و کسانی که دارای انعطاف بدنی بیشتری هستند تحمل بیشترودر طول مبارزه کوشش بیشتری را میتوانند مبذول بدارند . بسیاری از استادان حالات کلاسیک و غیر حقیقی را به شاگردان خود میاموزند و حقیقتاً هنرآموزی جهت مبارزه پرورش نمیدهند . هر شخصی با استعداد و بدون انعطاف بدنی میتواند حالات و سبک کلاسیک را بیاموزد. این هنرفقط حالات و سفتی و نرمی بدن نیست ، بلکه باید حالات روانی را نیز پرورش داد . بعضی ها فقط با جسم شاگردان کار دارند و روح آنها را از نظر دور میدارند . بیشتر هنر آموزان صرفاً تقلیدگر هستند و از ضربه ها و حالات دیگران تقلید مینمایند که این تقلید ها باعث از بین رفتن نیروی ذاتی آنان میشود و آنها نخواهند توانست از خود تکنیک و فنی را ابداع کنند .
هر فردی دویدن را باید یکی ازمهم ترین قسمتهای تمرینات خویش قرار دهد . این عمل بدن را همیشه آماده نگاه میدارد بطوریکه بروس لی روزانه بطور تقریب در حدود سه تا شش مایل را در فضای آزاد می دوید و تمرینات پا را نیز در حین دویدن انجام میداد . بروس لی مبتکر سبک جیت کن دو بر این عقیده است که تنها راه دفاع شخصی و آموزش به افراد نزدیکتر شدن آنان به وضعیتهای عالی بدنی است . بدن هر کدام از ما متفاوت است ، هر کدام از ما ممکن است بهترین حالات را بیاموزیم . به عقیده من بهتر شدن تکنیکها به خود شخص بستگی دارد ؛ باید قدرت و توانایی اشخاص را مد نظر قرار داده و سپس به وی آموزش لازم و تکنیک آموخته شود . مثلاً زدن یک ضربه به پهلو با خم شدن اثر چندانی بر روی حریف نخواهد گذاشت . در جیت کن دو وضعیت فیزیکی بدن یکی از اساسی ترین چیزها است . اگر شما در وضعیت خوب بدنی نباشید نخواهید توانست تمرینات و مبارزات سخت را انجام دهید . به نظر من بهترین تمرین دویدن است و شما میتوانید در طی روز، در ساعات مختلف و با وسایل کم آنرا انجام دهید . ساعاتی که شما جهت دویدن انتخاب مینمایید مهم نیست بلکه مدت دویدن مهم است . در آغاز باید به نرمی شروع به دویدن کرد و به تدریج بر سرعت آن بیافزائید ، در روزهای اولیه مسافت کوتاه و کم کم بر مدت و مسافت بیافزائید . تهیه جدولی جهت درج و چگونگی تمرینات برای هر فردی لازم است . کلیه تمرینات را در طول هفته و ماه میتوانید در آن ثبت نمایید . البته تمرینات مدرسه و دسته جمعی را نباید جزو تمرینات شخصی به حساب آورد . مقصود از تمرین کردن و نرمش کردن و دنبال کردن آنها ، در اصل هرچه بهتر نگاه داشتن وضعیت بدنی است . تمرینات من ) بروس لی ( بر روی سرعت ، چابکی ، قدرت ، قابلیت انعطاف ، دقت و متناسب کردن آنها با یکدیگر تأکید دارد و همچنین نظر خاصی بر قدرت و استراحت به اندازه کافی دارم .
اجازه دهید به شما نکته ای را تذکر بدهم : وقتی شما خیلی خوب در تمرینات ظاهر میشوید ، این برای شما کافی نیست . به خاطر داشته باشید که بهترین حالات ، حالات طبیعی است و بهترین مبارزه ، مبارزه طبیعی است و تمرین فقط به معنای رسیدن به این مطلب است . دویدن را باید همیشه انجام دهید ؛ همچنین تمرین برای شکم ، نشستن و پا شدن ، بارفیکس و شنا بسیار مؤثر و ضروری است و کسانی که هر کدام از این تمرینات را انجام ندهند ، دچار رکورد در آن قسمت از بدن شده و اندامی نامیزان خواهند داشت .
در هر تمرینی انجام ضربات دفاعی و حمله ای به صورت آهسته به ما این شانس را میدهد که دفاع صحیح و ضربه صحیح را بیاموزیم . یک نفر مرد سریع هرگز نمی تواند با زدن ضربات تند در دفاع و حمله ماهر شود . یک نفر هر چقدر در خشکی تمرین شنا کند ، هرگز شنا را نخواهد آموخت و بهترین تمرین برای شناگر شنا در آب است و بهترین تمرین برای جیت کن دو ، تمرین حقیقی مبارزه است . من ) بروس لی ( به دستها و پاها و بدن مراجعه مینمایم که اینها همه برای یک رزمی کار به مانند ابزاری جهت تجارت هستند . دستها و پاها را باید بتوان به سرعت و تندی در اختیار گرفت و بدن را نیز نرم کرد . همیشه در حین مبارزه یک پا بطور معمول باید در جلو قرار بگیرد . هیچگاه در مقابل حریف واقعی در صفر درجه نمی ایستیم . به خاطر داشته باشید که ضربه به ساق پای حریف هدف بسیار خوبی است .

نُه اصل مهم در هنگام مبارزه :

* آمادگی جسمانی : شما وقتی می توانید به مبارزه بپردازید که بدنی آماده داشته باشید و بدنی آماده نمی شود مگر با تمرینات مداوم و این تمرینات مداوم علاقه و پشتکار می خواهد . یک رزمی کار باید همیشه با سستی فرسنگها فاصله داشته باشد .
* تمرکز فکر : وقتی وارد میدان مبارزه می شوید باید تمام فکرتان را جمع کرده و فقط به مبارزه و حریف فکر کنید ، زیرا شما در مقابل یک جسم بی جان نیستید ، کسی که در مقابل شماست یک ورزشکار می باشد و فکر می کند و جسمی آماده دارد و ممکن است از یک لحظه غفلت شما استفاده کند و ضربه سختی بر شما وارد سازد .
* دید : دید در مبارزه یک اصل مهم بشمار میرود چرا که شما با دید خوب می توانید ضربه حریف را دفاع کرده و یا جا خالی بدهید و یا در یک لحظه با دیدی خوب می توانید ضربه سرنوشت ساز به قسمت حساس بدن حریف وارد سازید . شما می توانید با تمرین بوسیله میت این اصل مهم را یاد بگیرید .
* ضربه زدن به قسمتهای حساس بدن حریف : از ضربه زدن بیهوده جداً بپرهیزید چون در صورت ادامه مسابقه خسته می شوید . باید ضربه هایی که به حریف می زنید حساب شده باشند . یعنی به جای زدن ده ضربه بیهوده سعی کنید یک ضربه کاری و مؤثر را بر قسمتهای حساس بدن حریف وارد کنید در غیر این صورت مبارزه شما طولانی خواهد بود . و یا بهتر است در یک جمله بگویم مبارزه باید نشأت گرفته از احساس شما باشد . همیشه بدنبال یاد گرفتن باشید .
* دفاع : همیشه باید گاردتان بسته باشد و آمادگی تغییر مکان داشته باشید و هر ضربه حریف باید به گارد بسته شما برخورد کند یا با تغییر مکان به شما برخورد نکند . بنا به گفته یکی از استادان دفاع بهترین حمله می باشد .
* مبارزه با تمام قدرت : مبارزه شما یا قراردادی می باشد و وقت معینی دارد و یا اینکه باید یکی ناک اوت شود . شما باید در هر صورت از تمامی قدرت و تکنیک خود برای انداختن حریف استفاده نمایید زیرا اگر چنین کاری را نکنید حریف استفاده کرده و شما را خواهد انداخت . شما باید چنان عمل کنید که بعد از پایان مبارزه از فرط خستگی نتوانید روی پای خود بایستید .
* سرعت : سرعت بوجود آورنده قدرت می باشد . برای مثال اگر دو جسم هم وزن یکی با سرعت زیاد و دیگری با سرعتی اندک به کیسه بکس اصابت کنند ، جسمی که سرعت زیاد داشته کیسه را بیشتر تکان می دهد پس سرعت در مبارزه بسیار مفید می باشد و ضربه ای که با سرعت زیاد اصابت نماید تأثیر به مراتب زیادتری خواهد داشت .
* کیاب : کیاب یعنی دادن هوا به بیرون همراه با صدا در موقع زدن ضربه . کیاب دو خاصیت مفید دارد ، یکی قدرت می آورد و دیگری حواس حریف را پرت نموده و در نتیجه برای شما موقعیت ضربه زدن را فراهم می نماید .
* رقص پا : همیشه باید مانند یک کشتی که در دریای طوفانی متلاتم می باشد تغییر مکان داده و موقعیت ضربه زدن را از حریف سلب نمایید . شما با رقص پا لحظه ای در سمت راست حریف و لحظه ای در سمت چپ و در یک لحظه در مقابل حریف خواهید بود و با این عمل حریف نمی تواند ضربه ای به طرف شما پرتاب نماید و اگر هم پرتابی انجام گیرد به شما اصابت نمی کند .

وسایل مورد نیاز جهت تمرین :

کیسه سرعت ) گلابی ) : از این وسیله جهت افزایش نیروی دست و سرعت جابجایی استفاده می شود . همچنین این وسیله به شما طرز زدن ضربه های مستقیم را یاد می دهد و آن به این گونه است که هر ضربه ای به صورت مستقیم به گلابی وارد شود گلابی به سمت شما باز می گردد در غیر این صورت خیر . به طور کلی سرعت عمل و سرعت در تغییر مکان را می توان توسط این دستگاه افزایش داد .
صفحه چرمی : صفحه چرم در تقویت نوک انگشتان دست بسیار مؤثر است بطوری که باید انگشتان را در چرم فرو کرد و چرم را بوسیله انگشتان سوراخ کرد ( البته نباید انگشتان را زخم کرد ) . این تمرین جهت زدن ضربات به چشم حریف است ) .
دستکش سنگین : از دستکشهای سنگین و محکم جهت سفت و محکم کردن ساعدها استفاده می شود .
میت : زدن ضربات به یک بالشتک چرمی ) میت ( در حال حرکت به شما این امکان را می دهد که دید خود و سرعت خویش را در جهت زدن ضرباتی به حریف در حرکت توسعه دهید . کسی که میت را در دست دارد باید با سرعت پس از وارد شدن ضربه از طرف شما به میت ، آنرا به جای اولیه خود باز گرداند .
کیسه پنبه ای و کیسه بوکس : این کیسه ها جهت وارد نمودن ضربات دست و پا مورد استفاده قرار می گیرند . از این کیسه جهت تمرین ضربات پا و جهت وقت گیری و زمان ضربات نیز استفاده می شود و با آن می توان علاوه بر ضربه صحیح ، زمان و فاصله را نسبت به حریف واقعی اندازه گیری و تمرین نمود .
کیسه سنگین : کیسه سنگین را می توان جهت زدن ضربات سنگین و محکم مورد استفاده قرار داد . زدن ضربات متوالی جهت جلوگیری از بازگشت کیسه به حالت اولیه این امکان را می دهد که پاها سبک شده و با پا بتوان ضربات متوالی به حریف نواخت .
کیسه های چرمی و چهارگوش : برای تمرین ضربات مستقیم و توسعه نفوذ آن در بدن حریف می توانید از این وسیله که در آن قدری شن و ماسه و غیره ریخته شده است و به جای محکمی نصب گردیده استفاده کنید . این کیسه ها سبب با قدرت تر شدن ضربات دست می گردند و همچنین احساس زدن ضربه به بدن حریف را به شما می دهند ( ضربات پا را نیز می توان با این کیسه تمرین کرد ) .

درجات کونگ فو :

آیا در کونگ فو درجه و کمربند وجود دارد ؟ در کونگ فوی حقیقی که در معابد چین توسط استادان تدریس می شد درجه و کمربندی وجود نداشت ولی درکونگ فوهایی که درباشگاه ها و کشورهای مختلف تدریس می شود به علت کثرت تعداد هنرجویان برای حفظ نظم و انظباط و احترام ، درجه و کمربندهایی ابداع شده و در جیت کن دو به شرح زیر می باشد :
درجه اول : دایره سیاه است که به معنای آزاده است .
درجه دوم : سبز و سفید است با دو فلش در کنار آن که سمبل ین و یانگ است .
درجه سوم : ارغوانی و سفید است .
درجه چهارم : خاکستری و سفید است .
درجه پنجم : قرمز و سفید است .
درجه ششم : طلائی و سفید .
درجه هفتم : قرمز و طلائی که نشانه معبد بروس لی است .
درجه هشتم : و درجه هشتم که بالاترین درجه است دایره سیاه است که بازگشت به حالت اولیه را نشان می دهد . به این معنا که کلیه درجات فقط برای پاک کردن روح و روان به شاگرد داده شده است .




بروسلی , مبتکر سبک < جیت کن دو > :

[External Link Removed for Guests]


[External Link Removed for Guests]


[External Link Removed for Guests]
  
*  *
*  جز ايران نباشد مرا نام ياد *   * * * *    * * *   *  که يزدان مرا زين سبب کام داد *  * *   
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 1208
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 21 اسفند 1384, 4:22 am
محل اقامت: ایران
سپاس‌های ارسالی: 8768 بار
سپاس‌های دریافتی: 1710 بار
تماس:

پست توسط MASTER »

KH.I.A.2500, جان ...
با درود و سپاس فراوان

در کانگ فو به جای کمربند از شالبند استفاده میشود :razz:
شاد زی مهر افزون ...
New Member
پست: 4
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 8 آبان 1386, 10:18 pm

پست توسط number2 »

ضربات در ورزش جت کان دو بسیار سنگین است بطوریکه اگر به یک انسان قوی هیکل این ضربات رو بزنید از پای در خواهد امد
بروسلی بنیان گذار این سبک خوب میدانست چطوری از پاهای خود برای ضربه به حریف استفاده کند این مهمترین سبک جت کان دو است
هیچ کسی مثل بروسلی در ورزش های رزمی صاحب سبک تمرکز و ضربه نبود
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 1208
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 21 اسفند 1384, 4:22 am
محل اقامت: ایران
سپاس‌های ارسالی: 8768 بار
سپاس‌های دریافتی: 1710 بار
تماس:

پست توسط MASTER »

number2,

درود بر شما

در اینکه بروسلی یک نابغه در ورزشهای رزمی بود شکی نیست
ولی باید باور کنیم که سینما در مورد بروسلی اغراق کرد یا بهتر بگویم یکی از مهمترین عوامل شهرت بروسلی سینما بود
زیرا بروسلی شالبند قرمز معبد شائولین را نداشت !!!

ابراهیم میرزایی نیز یکی از نابغه های ورزشهای رزمی بود با این تقاوت که ایشان دارای شالبند قرمز از معبد شائولین بود و نیز استاد ابراهیم میرزایی تز کانگ فو تو آ را داد و سبک کانگ فو تو آ را بنیان نهاد
شاد زی مهر افزون ...
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1637
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 4 مرداد 1386, 11:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 8092 بار
سپاس‌های دریافتی: 3732 بار

پست توسط KH.I.A.2500 »

با سلام مجدد
MASTER, , ميخواستم بدانم اين < کانگ فو تو آ > کلا چه جور سبکي هست ؟ يعني چيز خاصي دارد که ساير سبکها ندارند ؟
با تشکر
  
*  *
*  جز ايران نباشد مرا نام ياد *   * * * *    * * *   *  که يزدان مرا زين سبب کام داد *  * *   
Incredible Poster
Incredible Poster
نمایه کاربر
پست: 3047
تاریخ عضویت: جمعه 7 بهمن 1384, 9:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 58 بار
سپاس‌های دریافتی: 384 بار
تماس:

پست توسط Farhad3614 »

بروس لي درسته که رزمي کار خوبي بود ولي 80% فقط به خاطر اينکه يک رزمي کار نسبتا خوبي بود و اينکه فيلمهاي رزمي بازي ميکرد به اين شهرت رسيد.
بروس لي چون سرعت خوبي داشت حرکت نمایشی زيادي با سرعت بالا انجام ميداد و همين امر باعث شهرت او شده بود.

number2 جان
بیشتر تکنیک ها ی جیت کان دو براساس روش رزمی موسوم به وینگ ‌چون طراحی شده است ، چرا که بروس لی تمرینات رزمی خودش را در این سبک انجام داده در ضمن استاد لئونگ تینگ هم بنيان گزار اين سبک بوده . فرق جیت کان دو که بروس لي اونو با وینگ ‌چون متمايز کرد تغيير در حالت ايستادن که در وینگ ‌چون پاها به اندازه عرض شانه بايد باز ميبودند و بروس لي اين مدل ايستادن را چون يک نوع کندي در حرکت ميدانست تغيير داد و همينطور ضربه زدن با دست که در وینگ ‌چون با پشن دست صورت ميگرفت که بروس لي در جیت کان دو از ضربان بکس غربي استفاده کرد و ... در کل برس لي از وینگ ‌چون و بعد بکس غربي شروع کرد .

در جیت کان دو بيشتر سرعت و تمرکز وجود داره تا قدرت. اگر تمرکز داشته باشيد و بدونيد بهترين محل براي ضربه زدن به حريف کجاست لازم به داشتن قدرت خاص نميباشيد و به راحتي از پس هر کسي بر خواهيد آمد. بنده شخصا سبک جیت کان دو را يک سبک قوي نميدونم چون به نظر سبک قدرتي نيست و به راحتي قابل دفاع و جواب هستش البته در بعض از سازمان های امنیتی جهان مثل FBI جیت کان دو را آموزش ميدادن.
(سبک کيوکوشين و بزرگترين استاد کاراته يعني سوساي اوياما داراي کمربند مشکي دان 10 فراموش نشه) :-)


با اجازه MASTER عزيز
KH.I.A.2500 جان کونگ فو خودش یکی از شاخه‌های وینگ چون است. در کل کنگ فو ي سبک سرعتي خلاق و پيچيده هستش و نيازمند هوش بالا.

ولي در مقايسه با سبک کيوکوشين هيچ قدرت و حرفي براي گفتن نداره :-)

موفق باشيد./
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 1208
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 21 اسفند 1384, 4:22 am
محل اقامت: ایران
سپاس‌های ارسالی: 8768 بار
سپاس‌های دریافتی: 1710 بار
تماس:

پست توسط MASTER »

Farhad3614, جان درود بر شما ...

ما شما رو خیلی دوست داریما :) ولی شما در مورد کانگ فو مخصوصا سبک توآ ی اصیل یه کمی کم لطفی کردید :D
:o

کانگفو به خاطر ضربات و حرکات بسیار خطرناکش مدتها در ایران غیر قانونی آموزش داده میشد

راستی فرهاد جان من متوجه ی این جمله نشدم : کونگ فو خودش یکی از شاخه‌های وینگ چون است<<<

منظورتون سبک توآ بود ؟

هم اکنون نیز در کشور ما کانگ فوی اصیل آموزش داده نمیشود و هر کسی یک سبک ارائه داده مثل توتایما و فایتینگ و ...

به هر روی از دیدگاه من بهترین حالت ممکن این است که هر ورزش رزمی که میخواهید انتخاب کنید تا آخرش پیش بروید

چون در اصول کلی همه ی این ورزشها شبیه به همدیگرند

در کل بحث و مقایسه ی ورزشهای رزمی نتیجه ای در بر ندارد

.........

در توآ یک بحث تحت عنوان ذن وجود دارد که در این حالت انسان به حالت خاصی از تمرکز روح و جسم میرود

توضیحات مفصلی در مورد توآ در آینده در تاپیکی مجزا ارائه میدهم

.........

گر به خود آیی به خدایی رسی

مجهز شوید به هرآنچه در اختیار دارید

توانگر واقعی کسی است که چشمش به دست دیگران نباشد
شاد زی مهر افزون ...
Incredible Poster
Incredible Poster
نمایه کاربر
پست: 3047
تاریخ عضویت: جمعه 7 بهمن 1384, 9:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 58 بار
سپاس‌های دریافتی: 384 بار
تماس:

پست توسط Farhad3614 »

MASTER جان
شما لطف داريد عزيز :D
منظور من اين نبود که اين سبک خوب نيست و يا ..در مورد توآ هم صحبتي نکردم در ضمن در بالا اشاره هم کردم که يک سبک پيچيده و خلاق هستش و نيازمد هوش خوب . صحبت من اين بود که کونگ فو کلا قدرتي نست بلکه بيشتر از اينکه با جسم و يا هردو (روح و جسم) کار کنه بيشتر روحي و تمرکزي هستش . لبته شما بهتر از من در مورد کانگ فو ميدانيد و من در مورد اي سبک اظهار نظر نميکنم و همه سبکهاي کاراته قابل احترام هستند و در نوع خودشان مقدس :D

در مورد وينگ چون هم
در اساس نامهاي مشابه و زياد در مورد کونگ فو بنده اشتباه لفظي داشتم :-o
تئوری وینگ چون با ایده ای که از طرف استادان کونگ فوی شائولین مطرح شد ابداع گردید و بعدها توسط استادان مختلف به نامهای متفاوت توسعه یافت
از آنجا که کونگ فوی شائولین دارای چندین متد رزمی بود مثل (روش ببر – اژدها – درنا – مار – میمون و...) به همان شکل کونگ فوی وینگ چون نیز شامل چندین متد آموزشی و رزمی بود که به مرور زمان این روشها در قالب یک شکل خاصی به نام وینگ چون جمع آوری شد که بعدها آمدند و از اين سبک سبکهاي ديگري هم بيرون کشيدند با ناماي مختلف و جور واجور
که به قول شما اگر در يک سبک تا آخر ادامه بديم اکثر سبکهاي رزمي مشابه هم هستند
به قول سوساي اوياما
پیروی کردن از راه هنرهای رزمی همانند بالا رفتن صخره است.بدون استراحت به بالا رفتن ادامه بده.این یک علاقه کامل و راسخ به مسئولیت موجود(به هنرهای رزمی که به مشابه بالا رفتن از صخره هستند)را می طلبد.

در کشور ما متاسفانه هيچ وزشي به طور اصولي آموزش داده نميشه چه برسه به هنرهاي رزمي که حتي خيلي ها نميدونن چي هستند و چه قوانيني دارندحتي تعدادي از مدعيان بزرگ که به چشم خودم ديدم همه قوانين و اصول را کامل نميدونن :-o

منتظر مقاله شما در مورد کونگ فو توآ هستيم :D
با تشکر از شما دوست عزيز :razz:

***************
ما جسم و دل خود را پرورش می دهیم تا روحی استوار و نا متزلزل داشته باشیم.
راه راستین مبارزه را می پیماییم تا همواره حواس و روح خود را آماده نگاه داریم .
با قدرتی راستین می کوشیم تا روح فروتنی را در خود بوجود آوریم.
ما نهایت فروتنی را رعایت خواهیم کرد،به درجات بالاتر از خود احترام می گذاریم و از خشونت می پرهیزیم.
ما همیشه به یاد پروردگار تواناییم و هرگز موهبت انسان بودن را فراموش نخواهیم کرد.
ما به تعالی عقل و قدرت می اندیشم و خواست های دیگر را از خود می رانیم.
ما ضوابط و مقررات کیوکوشین کاراته را رعایت خواهیم کرد و می کوشیم تا به مفهوم واقعی آن دست یابیم.
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1637
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 4 مرداد 1386, 11:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 8092 بار
سپاس‌های دریافتی: 3732 بار

پست توسط KH.I.A.2500 »

يک سوال :
شماها به عنوان کساني که يک جورهايي از ورزشهاي رزمي سر در مياوريد , به نظر شما کدام سبک و کلا هنر رزمي تمام اين خصوصيات را با هم داره ؟ :
قدرت بسيار بالا در ضربات ( ضربات سنگين ) , سرعت بسيار بالا , ضربات خطرناک و کشنده .

i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i!i :shock:

بروس لي در دانشگاه واشنگتن فلسفه ميخواند . در اينجا سخناني از وي را بازگو مينمايم :

* يک مربي خوب شاگردان خويش را هميشه در نفوذ خود دارد .

* زندگي حقيقي زندگي براي ديگران است .

* در عمل بايد انسان بود نه در ظاهر .

* حقيقت در سادگي است .

* استقامت در مشکلات موفقيت را بدنبال دارد .

* مغز پوک ( ابلهان ) زبان دراز دارد .

* اگر هر مردي به همسايه اش کمک کند هيچ کسي بدون ياور نخواهد بود .

* ديروز خيال است ولي فردا حقيقت دارد .

* شما وقتي وظيفه تان را بخوبي انجام داده ايد که مقداري بيش از آنرا انجام داده باشيد .

* کساني که نادانند بمانند اشخاصي هستند که در تاريکي گام برميدارند و هرگز نياز به چراغ را احساس نميکنند .

* يک مرد عاقل از يک سوال احمقانه بيشتر فرا ميگيرد تا يک فرد احمق از يک جواب عاقلانه .

* داشتن مهم نيست , راه بدست آوردن آن اهميت دارد .

* اگر انسان قدرت پيروز شدن بر نفس خويش را داشته باشد قدرت انجام کارهاي بزرگ را نيز دارد .

* عمل هر فردي نمايانگر انديشه اوست .

* گستاخي و از رو نرفتن ابزار پيروزي شمايند .

* خوش بيني و ايمان داشتن به هدف ما را به موفقيت راهنمايي ميکند .

* يکي از علل بزرگ شکست , فقدان تمرکز حواس است .

* اگر شما فقط به هدف فکر کنيد و شروع نکنيد هرگز بدان نخواهيد رسيد .

* کسي که ميخواهد موفق بشود بايستي بياموزد چگونه بجنگد , رقابت کند و زحمت بکشد .

* اگر امروز راست بگوييد فردا مجبور به دروغ گفتن نخواهيد شد .

* تحصيل علم مردان بزرگي ميسازد .

* اشتباهات معمولا برگشت پذيرند , اگر کسي جرات پذيرفتن آنها را داشته باشد .

* هيچ چيزي غير ممکن نيست مگر شما آنرا غير ممکن نماييد .

و در آخر

* اگر شما خود را احمق بسازيد کساني وجود دارند که از شما استفاده کنند . :razz: :razz: :razz:
  
*  *
*  جز ايران نباشد مرا نام ياد *   * * * *    * * *   *  که يزدان مرا زين سبب کام داد *  * *   
Incredible Poster
Incredible Poster
نمایه کاربر
پست: 3047
تاریخ عضویت: جمعه 7 بهمن 1384, 9:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 58 بار
سپاس‌های دریافتی: 384 بار
تماس:

پست توسط Farhad3614 »

KH.I.A.2500 جان

قبل از هر چيز..
ورزش و فراگيري هنرهاي رزمي براي سلامتي و بالا بردن اعتماد به نفس و قواي جسمي است و اگر هدفي غير از اين باشه , خودش ميشه يک نوع غرور که تاثير عکس داره و انسان را نابود ميکنه .

من در مورد سبکهاي ديگه صحبتي نميکنم . با توجه به گقته هاي احل فن و همينطور وجود بزرگان و شواهدي که قابل ديدن هم است. سبک کيوکوشين کاراته يکي از قويترين و ميشه گفت غير قابل نفوز ترين و همينطور بدون داشتن عوارضي جسماني که برخي از رشته هاي رزمي به وجود مي آورند است که ضربات بسيار قوي هم داره ( ضربه بدون محدوديت) .
به طور کل يکي از قويترين سبکهاي فول هستش که بسياري از افراد سرشناس رزمي کار و حتي تعدادي ز بازيگران هاليوود که توي فيلمها ميبينيد ابتدا از کيوکوشين شروع کردند.

به تاپيک زير هم براي آشنايي تصويري با کيوکوشين مراجعه بفرماييد. (سعي ميکنم کاملترش کنم)
http://www.centralclubs.com/viewtopic.php?t=22060

موفق باشيد./
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 22
تاریخ عضویت: شنبه 12 آبان 1386, 3:50 pm
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

پست توسط jey »

یه سوالی دارم
دقت دارید توی ورزش بوکس بهم نزدیک میشن و همدیگر رو میگیرن بنظر شما یک رزمی کار در مقابل یک بوکسر باید چه کار کنه که نتونه توی دستای یک بوسکر اسیر بشه و نتونه از ضربات پاهاش بهره ببره
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1637
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 4 مرداد 1386, 11:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 8092 بار
سپاس‌های دریافتی: 3732 بار

پست توسط KH.I.A.2500 »

سوالت مربوط به اينجا نيست ولي اين رو ميگم که بهترين راه اينه که زياد بهش نزديک نشه و به جاهاي حساس ( مثلا چشم و حنجره و زير زانوها و ... ) ضربه محکم بزنه . اينها روشهاي انحصاري خودمه :grin: . راه بهتري داريد ؟ :-x
  
*  *
*  جز ايران نباشد مرا نام ياد *   * * * *    * * *   *  که يزدان مرا زين سبب کام داد *  * *   
ارسال پست

بازگشت به “انجمن ورزش”