سقوط هليکوپتر آمريکايي : تخيل يا واقعيت؟

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث فيلم و سينما به بحث بپردازيد

مدیر انجمن: شوراي نظارت

Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh »

اينطور بنظر مي رسد که نوشته هاي بلند کمتر کاربران اين سايت و بطور کلي کاربران انترنتي را جلب مي کند. بهر تقدير مطالبي هست که نياز به توضيحات گسترده دارد، با اين وجود سعي خواهم کرد که برای بیان مطالب ضروری کوتاهترين راهها را انتخاب کنم.
مطالبي که مقدمتا توسط دوستمان ترابي هشتاد و نه مطرح شد يعني اين موضوع که فيلم «سقوط شاهين سياه» باز سازي يک واقعۀ تاريخي ست، و سپس نقطه نظر ديگري که توسط دوستمان شهباز به همين موضوع بال و پر تازه اي بخشيد که حاکي از اين بود که : « اما صرف نظر از بعد تبلیغی اين فيلم يکي از بي نظيرترين فيلمها از بعد رعايت اصول نظامي است. » ، مواردي ست که ما را مستقيما به يکي از مباحث عمده و دائمي در زيبايي شناسي هدايت مي کند، يعني موضوع تقليد در هنر. يکي از کلاسيکترين و قديميترين متوني که در اين باره حرف مي زند کتاب دهم در جمهور افلاطون است. و از جمله در همين بخش است که علي رغم تمام احترامي که براي او هومر قائل است، او را مردود مي شمارد. موضوع از اين قرار است که افلاطون مي گويد هنر تقليد واقعيت نيست بلکه تقليد ظاهر واقعيت و بهمين علت نيز از حقيقت دور مي شود. بنابراين نگراني افلاطون بخاطر حقيقت است. و همين موضوع حقيقت در واقع به تمام هنر و گفتمان هنر در تمام قرون و اعصار تا امروز پيوند مي خورد.

حال برمي گرديم به نقل قولي که از دوستمان شهباز آورديم و در مورد نقطه نظر او در مورد «بي نظيرترين فيلمها» اينطور بنظر مي رسد که او نيز مثل بسياري تحت تأثير فن آوري و مهارت صنعت سينماي آمريکا قرار گرفته است. بنابراين يکي از پرسشهاي اساسي اين خواهد بود که آيا فن آوري و مهارت فني در بازنمايي اين و يا آن واقعه است که جوهر اصلي هنر را تشکيل مي دهد؟
اگر چنين است پس تکليف حقيقت چه مي شود؟ بنابراين مهارت در بازنمايي ظواهر ماهيت هنر را تعريف نمي کند. به عبارت شاخص بنيادي هنر حقيقت است.

درک اين مسائل جهت شناسايي مفهوم و اشیاء تهاجم فکري و فرهنگي بسيار حائز اهميت است. غالبا مي شنويم تهاجم غرب يا تهاجم فرهنگ غربي...من اساسا با چنين نظرياتي موافق نيستم. ما چيزي بنام تهاجم فرهنگ غربي به شرقي نمي توانيم متصور شويم. زيرا که اشياء هنري و فرهنگي( بمفهموم گسترده که علم و تکنولوژي را نيز در بر مي گيرد) در صورتي که اصيل باشند جهانشمول خواهد بود. و اگر اصيل نباشد، در اين صورت بشکل بنيادي و جهانشمول تهاجم فرهنگي بحساب خواهد آمد. با چنين تأويلي از هنر، فيلم «سقوط شاهين سياه» مقدمتا تهاجم فرهنگي به غرب است. چرا که چنانکه خواهيم ديد نمي تواند بعنوان شيء هنري و فرهنگي اصيل - به اعتبار نقد ما - واجد اعتبار باشد.
حال بايد که به چه علتي اين فيلم يک فيلم بربر است ؟ خب در اين مورد مطالبي از جانب دوستان شرکت کننده در اين بحث مطرح شده است که بسيار بجا هستند ولي نیاز ما در مبارزه با تهاجم بربریت با موشکافي بيشتري به اين موضوع بپردازیم. اميدوارم که دوستان هر چه بيشتر در اين بحث شرکت کنند. هيچ فايده اي ندارد که فقط من حرف بزنم.
Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh »

علاوه بر خود فيلم بازاهاي جهاني انباشته است از بازيهاي الکترونيک که «سقوط شاهين سياه» را براي مضمون خود انتخاب کرده اند. بدون شک ما با «سقوط شاهين سياه» با يک اسطوره مدرن روبرو هستيم

[External Link Removed for Guests]
Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh »

[color=red] داستان مختصر فیلم
Synopsis
سقوط شاهین سیاه
Black Hawk Down
 [/colo
r]

[سقوط شاهین سیاه بکارگردانی ریدلی اسکات
Ridley Scott
از کتاب
Black Hawk Down : A story of modern war
«سقوط شاهین سیاه : داستان جنگ مدرن» نوشتۀ مارک باودن
بر گرفته شده است.
Mark Bowden
( کمی دورتر و کمی دیرتر دربارۀ این نویسنده مطالبی خواهم نوشت و به همگی پیشنهاد می کنم که حتما آنرا بخوانید)
کتاب مذکور در انتشارات پنگوئن بتاریخ 3 ژانویه 2000 بزبان انگلیسی منتشر شد. فیلم سقوط شاهین سیاه در 18 ژانویه 2002 در آمریکا بروی اکران آمد، در فرانسه حدودا یک ماه بعد به نمایش گذاشته شد.]

واقعۀ تاریخی
3 اکتبر 1993 بیش از صد کماندوی نیروی دریایی آمریکا بنام حفاظت و برقراری صلح به مگادیشو گسیل می شوند. این عملیات
Restore Hope
نامیده می شود ولی خیلی زود برای سربازان آمریکایی به کابوسی دهشتناک تبدیل می گردد و هدف شورشیان سومالیایی قرار می گیرند که دخالت بیگانگان را بر نمی تابیدند.

 داستان مختصر فیلم 

اکتبر 1993 در سومالی جنگ داخلی به قحطی و گرسنگی در بین مردم دامن می زند. نیروهای ژنرال محمد فرح عیدید به نیروهای سازمان ملل متحد حمله می برند.
آمریکاییها یک واحد از نیروهای ویژۀ خود را که از نیروهای دلتا
Delta Force
و رنجرها تشکیل شده بود، برای متوقف ساختن نیروهای ژنرال عیدید گسیل می کنند.

3 اکتبر 1993 یک رابط سومالیایی خبر می آورد که اعضای شورشیان در حاشیۀ بازار بکارا اجتماع کرده اند.
نیروهای ویژه طرح حمله با هلیکوپتر را به اجرا می گذارند. در این عملیات نیروهای دلتا می بایستی رهبران شورشیان را دستگیر می کردند. مأموریت کشف رهبران شورشیان بعهدۀ رنجرها واگذار شده بود.

ولی عملیاتی که می بایستی 30 دقیقه بطول می انجامید، به 15 ساعت می رسد و شورشیان ژنرال عیدید در یک ضد حمله دو هلیکوپتر شاهین سیاه را سرنگون می کنند. نبرد مگادیشو در 3 و 4 اکتبر 1993
برای آمریکاییها به بهای 18 کشته و 73 زخمی تمام می شود و شورشیان نیز صدها کشته و زخمی را متحمل می شوند.
Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh »

و فيلم مستند از نيروهاي دلتا
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
و اينهم يک فيلم ديگر است، که براي من است شماها هم مي توانيد نگاه کنيد. ياد داشت براي اينکه...
[External Link Removed for Guests]
Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh »

 [u]نظریات محافل غربی دربارۀ «سقوط شاهین سیاه»[/[/u]b] 

  ویکیپدیای فرانسوی مشاهده می کنیم که برخی منقدین ریدلی اسکات کارگردان فیلم را بخاطر تبلیغاتی بودن فیلم «سقوط شاهین سیاه» به باد انتقاد گرفته اند. کمکهای ارتش آمریکا به ریدلی اسکات در زمینۀ مشاوره و دسترسی به امکانات و تجهیزات تا حدودی زیادی این انتقادات را تو جیه می کند.
با این وجود فیلم «سقوط شاهین سیاه» صراحتا و بشکل گسترده مورد انتقاد قرار نگرفته است. علت چنین سکوتی را شاید بتوان در شکست ارتش مغرور آمریکا و در تردیدی جستجو کرد که اعتماد آمریکاییها را به قدرت عظیم تکنولوژیکیشان دچار تزلزل کرده بود.
گفتگوهایی که مربوط به سربازان نیروی دلتا ست کاملا در جهت مخالف گفتمان وطن پرستانه یا تبلیغاتی نوشته شده است، نورم جیبسون (که نقش آنرا اریک بنا بازی می کند) می گوید : «ما این کار را برای رفقایمان انجام می دهیم»
و با چنین ترفندی ست که فیلم را به ساحت انساندوستانه ارتقاء می بخشد و وجوه سیاسی را واپس می زند. بنابراین مشاهده می کنیم که ساختمایه های فیلم جبهۀ آمریکاییها را از آلوده شدن به مسائل سیاسی مبرا می سازد. ولی برعکس بعد سیاسی و انتقادی متوجه «دشمنان» است. یکی از شورشیان می گوید : « شما آمریکاییها همیشه به اسامی افراد تکیه می کنید و فکر می کنید که با حذف یک نفر می توانید مسئله را حل کنید، و درک نمی کنید که با حذف یک نفر، چندین نفر دیگر آماده هستند که جایگزین او شوند.»
چنین گفتمانی بنحوی خاص به رویکرد سیاسی آمریکا در رابطه با بن لادن یا صدام حسین اشاره دارد.به عبارت دیگر، اموری که مقامات ایالات متحده بجای حل آنها به حذف افراد دل می بندد. نوشته هایی که در پایان فیلم روی اکران می بینیم نیز حاکی از همین واقعیت است :« ژنرال محمد فرح عیدید در سال 1996 مرد ولی جنگ داخلی متوقف نشد.»
که در واقع به بیهودگی عملیات آمریکا اشاره دارد.


متأسفانه با تام کت و تفنگ خیبر و ...نمی شود به ملاقات تهاجم فکری و فرهنگی رفت. به این بحث ادامه خواهیم داد.
Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh »

  باودن کیست؟
Mark  


نویسندۀ «سقوط شاهین سیاه : داستان جنگ مدرن» مردی ست پنجاه ساله که حرفۀ روزنامه نگاری را بیست سال پیش در روزنامۀ
واقع در پنسیلوانی آغاز کرد.Philadelphia Inquirer
مارک باودن در عین حال نویسنده ای سرشناسی ست و در کالج
Loyola du Maryland
به تدریس حرفۀ خبر نگاری اشتغال دارد. برخی از منتقدین دربارۀ او چنین نوشته اند که : «مارک باودن رغم استعداد ادبی که تا کنون از خود نشان داده است، یکی از سربازان آماده بخدمت و بی چون و چرای عمو سام است». رسالتی که او همواره برای خود در نظر گرفته، عبارت است از تأثیر گذاری بر افکار عمومی (بخوانید عوام فریبی) و بدین هدف که بتدریج آنها را به حمایت از رویکردها و سیاستهای ایالات متحدۀ آمریکا هدایت کند.
ولی او با تمام مهارتی که در نویسندگی دارد، بسختی می تواند زهر شیرین تبلیغ نظامیگری را پنهان کند.
آنهایی که روزنامۀ لوموند 3 مارس سال 2003 را خوانده باشند مقالۀ «هزار و یک داستان مستبدان» او را بیاد می آورند. در این مقاله مارک باودن بر آن است تا بشکل بنیادی طبیعت دیکتاتور بزرگ صدام حسین را آشکار سازد.
صدام حسین که در نخستین روزهای زندگی سیاسی اش با کشتن یک کمونیست عراقی مورد عنایت سازمان سیا قرار گرفت و زندگی حرفه ای اش را در خدمت به اهداف آمریکا آغاز کرد، اکنون بدست یکی از سربازان عمو سام، مارک باودن به دیکتاتوری بی نظیر تبدیل شد که بی وقفه به کشتار و ترور ملت خود پرداخته است.
مارک باودن بتاریخ 22 سپتامبر 1980 با حمایت ایالات متحده در پی بی اعتبار ساختن ایران قلم بدست گرفت. یازده سال بعد دوباره با اعتمادی که نسبت به دستگاه اداری ایالات متحده داشت، به موضوع اشغال کویت توسط ارتش صدام حسین پرداخت. و به این ترتیب صدام حسین در رسانه ها بعنوان «دیوانۀ خدا» معرفی شد. بر اساس منابع اسرار آمیزی که غالبا آنها را به یکی از افراد اپوزیسیون عراقی نسبت می داد، صدام شجره نامچه ای سفارش داده بود که اعقاب او را به فاطمه دختر پیامبر اسلام نسبت می داد. مارک باودن داستانهای عجیب و غریبی اختراع می کرد، از جمله اینکه صدام در حال نوشتن قرآن با خون خودش می باشد و از این جهت که لزومات حقیقت نمایی را رعایت کرده باشد، اضافه می کرد که یک کپی از آن در موزۀ بغداد است. بنابراین مشاهده می کنیم مارک باودن در طول خدمات روزنامه نگارانۀ خود برای عموسام پیوسته تخیلات و واقعیت را بهم آمیخته است.
Black Hawk down : A story of modern war
کتابی ست که دخالت نظامی آمریکا در سومالی را بسال 1993 بتصویر می کشد. این کتاب منبع اصلی برای فیلم ریدلی اسکات است که بشکا ماهرانه ای تبلیغات آمریکایی، ترفندهای صنعت سینما، نژاد پرستی و اسلام ستیزی (ترس بیهوده و پاتولوژیک از اسلام) را بهم می آمیزد.
در فوریه 2002 گروهی تظاهر کننده علیه این فیلم جلوی دفتر«یونایتد آرتیست تآتر» تجمع می کنند :
« این فیلم نژاد پرستانه را متوقف کنید!...هالیوود ما بتو می گویییم نه...سقوط شاهین سیاه باید متوقف شود!
اویس میچل
Elvis Mitchell
منتقد نیویورک تایمز دربارۀ این فیلم می نویسد : « در این فیلم سومالی در حد حیوانات سیاه و وحشی » تنزل داده شده است.»
طولی نکشید که پس از بروی اکران آمدن فیلم سقوط شاهین سیاه، عملیات نیروی دلتا بصورت بازیهای الکترو نیک وارد بازار شد.


برای نتیجه گیری از مطالبی که گفتیم، مشاهده می کنیم که تودۀ مردم در چنین آثاری تنها آمریکاییهای (بوی، بزبان انگلیسی) بیگناهی را می بینند که بدون هیچ دلیلی بدست اسلام گرایان سیاه و دیوانه کشته می شوند. نخستین نتیجه ای که بینندۀ از این فیلم می گیرد این است که آمریکا خوب است و معلوم نیست به چه علتی تا این اندازه ا ز آنها تنفر دارند. و البته بینندۀ آمریکایی خواهد گفت که آمریکا خوب است و معلوم نیست به چه علتی از ما متنفر هستند. در دومین مرحله خواهند گفت «این خارجیهای لعنتی» و سپس «این ساهپوستان لعنتی» و در نهایت خواهند گفت : «پس این عربها را بکشید!»
آنچه بیش از همه موجب شگفتی ست، این است که مارک باودن در عین حال ریاست محلی « حفاظت از کودکان» آفریقای شرقی و مرکزی را بعهده دارد. چگونه می توان رابطه ای بین تبلیغات او و مسئولیت او را تعبیر کرد ؟
Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh »

[marq=right]در این تایپیک بشکل گسترده شرکت کنید[/marq]
Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh »

و حالا چند قطعۀ جديد از فيلم که از آنها در تحليلهاي بعدي استفاده خواهيم کرد
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

البته اينطور بنظر مي رسد که موزيک برخي از اين کليپهاي موزيک اصلي فيلم نيست و بشکل مابعدي (احتمالا براي پخش انترنتي) تهيه شده است.

و اينهم قطعه اي که ديگر که شاهد مخلوطي از فيلم و برداشت الکترونيکي از فيلم است (؟)
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
«تنها آنان که بر خاک افتادند پایان جنگ را دیدند»
تصویر
Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh »

من در گشت و گذارهايم در اين سايت فايل جديدی در تايپيک «کليپهاي زيباي نظامي» پيدا کردم که متعلق به
Torabi 89 است.
فکر مي کنم بتوانيم آنرا بعنوان مادۀ اولیه در مباحث کاملا مشخصي براي تحليلهايمان بکار ببنديم . بهمين علت آنرا در ايجا ياد داشت مي کنم که گم نشود.
[External Link Removed for Guests]

برای دوستاني که مايل هستند در اين کارگاه انترنتي شرکت کنند، يادآوري مي کنم که ما از اين پس چند موضوع کاملا مشخص را دنبال مي کنيم : تحليل تصاوير سينمايي و تکنيک سينمايي، رابطۀ آن با تهاجم فرهنگي و فکري و هنري، نژاد پرستي(و به همين منوال شرق شناسي)، جنايت عليه بشريت، و موضوع «سقوط شاهين سياه» بعنوان اسطورۀ مدرن و رابطۀ آن با اساطير بسيار قديمي.
موضوع ديگري اگر بفکرتان مي رسد، در پيشنهاد کردن آن ترديد نکنيد.
Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh »

پيش از اين قطعات پراکندۀ فيلم «سقوط شاهين سياه» راديديد، در اينجا مي توانيد اين فيلم را به تمامي در هشت قطعه بترتيب ببينيد. البته تنها اشکال اين هشت قطعه اين است که بزبان اصلي نيست و بزبان فرانسه دوبله شده. ديدن اين فيلم بطور کامل براي تحليل و بررسي اين فيلم ضروري بود که خوشبختانه اگر چه با تأخير ولي سرانجام امکانپذير شد.

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
«تنها آنان که بر خاک افتادند پایان جنگ را دیدند»
تصویر
Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh »

 Black Hawk down
سقوط شاهین سیاه یا اسطورۀ مدرن
 

فهرست
مقدمه

تعریف اسطوره و اسطورۀ مدرن
اسطورۀ و استعاره بر اساس تحلیل اتو رانک
سقوط شاهین سیاه و اسطورۀ انفصالی و...


 مقدمه 

همانطور که در آغاز این توپیک اشاره کردم برای ما در ایجا نقد ابزار کار مبارزه با تروریسم فرهنگی و فکری و هنری بشمار می آید. و گفتیم که این فیلم«سقوط شاهین سیاه» تهاجم فرهنگی ست. با یادآوری این مطلب که چنین تهاجمی به فرهنگ در سطح جهانشمول قابل بررسی می باشد.
ما برای اینکه بتوانیم با دقت به بررسی برخی از وجوه فیلم «سقوط شاهین سیاه» بپردازیم و احتمالا به مفهوم و یا مفاهیم آن دسترسی پیدا کنیم، می بایستی در آغاز کار اطلاعات مختلفی را جمع آوری می کردیم و تا اینجا نیز علاوه بر خود فیلم، سعی کردیم فیلمهای مستندی را ضمیمه کنیم. علاوه بر این تعدادی متن در ارتباط با اخبار این حادثۀ نظامی در سومالی جمع آوری شده است که بموقع از انها نیز یاد خواهم کرد.
تا اینجا دوستان مطالبی را مطرح کردند و من نیز به طرح مسائلی چند اشاراتی داشتم...از این پس نیز امیدواریم دوستان بیشتری با ما در این زمینه همکاری کنند.
از جمله مطالبی که دربارۀ این فیلم گفتیم، این بود که این فیلم اسطورۀ مدرن است. بنابراین از این جهت که بتوانیم کمی به سبک آکادامیک عمل کنیم می بایستی که بگوییم اسطوره چیست و اسطورۀ مدرن کدام است. و این فیلم یعنی «سقوط شاهین سیاه» با کدام یک از اساطیر همخوانی دارد و به عبارت دیگر تعبیر مدرن کدام یک از اساطیر است؟روشن است که تحلیل این فیلم به این یک وجه قابل تأویل نیست.
و باز هم یادآوری می کنم که دوستانی که مایل به شرکت در این طرح هستند برای انتخاب موضوع کاملا آزاد می باشند.
در فرصت بعدی مستقیما به بررسی وجه اسطوره ای این فیلم خواهیم پرداخت. دوستانی که فرصت کافی دارند می توانند متن «اسطوره و استعاره» اثر اتو رانک را در بخش هنر و ادبیات که ویژۀ این توپیک پست کرده ام ، مطالعه کنند.
Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

پست توسط Palang mah gerefteh »

دوستان با توجه به موضوعي که ما در اينجا در حال بررسي آن هستيم، بهتر ديدم که جاي اين توپيک را به محلي که با آن مناسبت بيشتري دارد منتقل کنم. چونکه ديگر از حالت «اخبار نظامي» کاملا خارج شده است و ما دقيقا در موقعيت نقد و تحليل يک فيلم هستيم.
بنابراين من اين تاپيک را به همين شکلي که هست، در اينجا خاتمه مي دهم و ادامۀ تاپيک را به بخش فرهنگ، تمدن و هنر، در فهرست انجمن فيلم و سينما منتقل مي کنم. علت اينکه بخش جنگ افزار را براي اين تاپيک انتخاب کرده بودم، اين بود که اين نقد و بررسي را به مثابه يک نوع جنگ افزار مي ديدم. شايد در آينده وقتي که بخش جنگ افزار تحول پيدا کرد و ابزارهاي سيبرنتيک و مجازي هم به آن اضافه شد، دوباره اين تاپيک را به عنوان پيشنهاد در بخش پدافند مجازي و ذهني به اينجا منتقل کنم. ولي فعلا منطق حکم مي کند که اين توپيک به انجمن فيلم و سينما منتقل شود.
اميدوارم که اين جابجايي موجب اختلال در نظم اين سايت نشود که يک تاپيک در دو محل پست شود. در هر صورت اين تاپيک در آنجا کپي نخواهد شد و تنها حاوي ادامۀ کار خواهد بود، و تنها برخي از فيلمها را دوباره در آنجا پست خواهم کرد. با اين وجود لازم به يادآوري ست که عنوان تاپيک را تغيير داده ام : [نقدي بر «سقوط شاهين سياه» Black hawk down يا اسطورۀ مدرن]
بهر تقدير در صورتي که از نظر قوانين اين سايت مشکلي وجود داشت، در انتقال اين تاپيک مي توانيم تجديد نظر کنيم.
از شرکت همگي در اين تاپيک تشکر مي کنم و اميدوارم که اين همکاري ادامه پيدا کند زيرا بدون همکاري شما دوستان اين تاپيک نمي توانست وجود داشته باشد.

با سپاس
ارسال پست

بازگشت به “فيلم و سينما”