XP-79 خاطره ای فراموش شده

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Rookie Poster
Rookie Poster
نمایه کاربر
پست: 20
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 5 مهر 1386, 7:15 pm
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 5 بار

XP-79 خاطره ای فراموش شده

پست توسط Mehran"s »

سلام به همه دوستان:
امیدوارم این مطلب رو که از سایت MILITARY.BLOGFA.COM براتون انتخاب کردم مورد توجه شما خوبان قرار بگیره.

بسياري از هواپيماهاي مدرن و غول پيكر كه هم اكنون در جهان مي بينيم، طرح هاي تحقق يافته پنجاه سال پيش است. هواپيمايي چون بمب افكنB-2 ملقب به شبح (Spirit) با فاصله بين دوبال تقريباً ۵۳ متر در آسمان به پرواز درمي آيد و بدون هيچ لرزش و اشكالي به زمين مي نشيند. اين هواپيما كه نتيجه تحقيق پنجاه ساله اي بر روي پروژه بال هاي پرنده (Flying Wing) است، نشانه اقتدار صنعت هواپيماسازي آمريكا به حساب مي آيد. قيمت ۱۰ فروند از اين موجود شگفت انگيز معادل كل درآمد نفتي يك سال كشورمان ايران است. هر فروند از بمب افكنB-2 ، دو ميليارد دلار قيمت دارد.
اين هواپيما ساخت شركت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) است. شركت نورثروپ يكي از مجرب ترين شركت هاي هواپيماسازي آمريكا است كه از ابتدا با جديت بسيار بر روي پروژه بال هاي پرنده كار كرده است.
از مشخصات يك هواپيماي خوب، پايداري پرواز (Stability) است و اين امر در بال هاي پرنده از مشكلات اساسي به شمار مي رود. زيرا به وجود آوردن پايداري پروازي بدون دم (tail) و يا بالچه هاي عقبي بسيار سخت است.
اولين پروژه موفق بال پرنده با نام YB-49 متعلق به همين شركت نورثروپ است. اما قبل از آن خود موسس اين شركت آقاي جان نورثروپ (John K.Northrop) طرح هاي عديده اي براي ساخت يك بال پرنده داد كه يكي از آنهاXP-79 نام دارد.
هواپيمايXP-79 كه قرار بود به عنوان يك هواپيماي جنگنده (fighter) مورد استفاده قرار بگيرد جزو يكي از عجيب ترين هواپيماهاي شركت نورثروپ به حساب مي آيد، از همه لحاظ با هواپيماهاي ديگر مخصوصاً هواپيماهاي جنگنده متفاوت بود. در اين مقاله قصد داريم داستان ساخت اين موجود شگفت انگيز را برايتان بگوييم.

پروژه ساخت هواپيماي XP-79شركت نورثروپ با استفاده از طر ح آقاي جان نورثروپ از سال ۱۹۴۲ ميلادي آغاز شد. جان نورثروپ به دنبال ساخت هواپيماي جنگنده اي با سرعت بالا بود كه توسط موتورهاي راكتي (Rocket motor) تجهيز شده بود. البته منظور از سرعت بالا در آن زمان سرعت هايي نزديك به سرعت صوت بود. طرحXP-79 تقريباً شبيه طرحMe-163 ساخت شركت مسراشميت (Messerschmitt) و يك هواپيماي آلماني بود و XP-79 همانند آن Me-163 از نيروي راكت استفاده مي كرد.
XP-79 براي بلند شدن از روي زمين (take off) احتياج به نيروي زيادي نداشت زيرا مساحت سطح بالش به نسبت بدنه (البته همه بدنه را مي توان جزو بال حساب كرد) بسيار زياد بود و نيروي بالا برنده (Lift) زيادي را فراهم مي آورد. اما قدرت موتورها بر روي سرعت آن تاثير داشت و يكي از مهم ترين مسايل براي جان نورثروپ درXP-79 سرعت آن بود. طبق برآوردهايي كه شده بود براي موتورهايXP-79بايد،نيرويي معادل دو هزار پوند را مهيا مي كردند تا براي برخاست (take off) كافي باشد يعني هر موتور وظيفه ساخت هزار پوند نيرو را بر عهده داشت.

يكي از جالب ترين نكات هواپيمايXP-79 وضعيت قرار گرفتن خلبان بود. اين هواپيما تك سرنشين بود و خلبان در آن به حالت خوابيده قرار داشت. دلايل مختلفي براي حالت قرار گرفتن خلبان وجود داشت. يكي از آن دلايل، كمتر شدن فشار بر روي خلبان در هنگام انجام مانورهاي سريع بود و ديگري كمتر شدن احتمال اصابت تير با خلبان از جانب ضد هوايي هاي زميني بود ولي در كل خلبان ها وضعيت راحتي نداشتند زيرا تا كنون در هيچ هواپيمايي نخوابيده بودند.
بازديد طرح نيروي هوايي آمريكا (USAAF)، قراردادي مبني بر ساخت ۳ فروندXP-79 با شركت نورثروپ بسته شد. اين قرارداد در ژانويه سال ۱۹۴۳ توسط شركت نورثروپ امضا شد.
از اين ۳ فروند هواپيما، قرار شد ۲ نمونه اول را از موتورهاي راكتي استفاده كنند و نمونه سوم را از موتورهاي جت يا موتور توربوجت. در ماه مارس همان سال با استفاده از ۲ موتورتوربوجت ساخت شركت وستينگهاوس (Westing house) با مدل ۱۹-B هواپيمايي تجربي را تشكيل دادند. نام اين هواپيما با موتورهاي تور بوجت را XP-79B گذاشتند.
در آن زمان (بعد از جنگ جهاني دوم) تمامي كشورهاي صنعتي به ضرورت هواپيماهاي جنگنده و بمب افكن پي برده بودند و مي دانستند كه يكي از بهترين ابزارهاي ايجاد رعب و وحشت در دل دشمنانشان داشتن هواپيماهاي كارآمد است. پيشرفت بسيار سريعي كه هم اكنون در صنعت هوا ـ فضا مي بينيم حاصل تلاش كشورها در رقابت هاي بعد از جنگ جهاني دوم است كه در اين ميان دو كشور همواره در صدر جدول قرار داشتند. كشورهاي ايالات متحده آمريكا و اتحاد جماهير شوروي (روسيه) رقابت به جايي رسيده بود كه كشورها، هواپيماهاي يكديگر را مي دزديدند و بر روي آنها مطالعه مي كردند.
با اينكه طرح هاي شركت نورثروپ مبني بر وجود موتورهاي راكتي در هواپيماهاي جنگندهXP-79 از طرف نيروي هوايي ايالات متحده آمريكا رد شد ولي بعد از تاخيري يك ساله، اولين نمونه پروازي هواپيماي XP-79 با دو موتور راكتي با مشخصه شناسايي MX-324 در ۵ جولاي سال ۱۹۴۲ براي اولين بار به پرواز درآمد .اين نخستين باري بود كه يك هواپيماي جنگنده با موتورهاي راكتي در آسمان پرواز مي كرد.
به هر حال اين طرح مورد قبول نيروي هوايي قرار نگرفت و در ادامه كار ساختXP-79، پروژه ساخت XP-79B دنبال شد.

اولين هواپيماي (XP-79B) با شماره سريال۲۲۴۳۷-۴۳در نيروي هوايي شناخته مي شود. سرانجام در تابستان سال ۱۹۴۵، نمونه پروازي هواپيماي XP-79B، آماده امتحان و تست شد. كمي از خصوصيات اين هواپيماي عجيب برايتان بگويم:
خلبان در كابين مخصوص و غير عادي خودش و مابين دو موتور توربوجت قرار مي گرفت.
بدنه اش از منيزيم ساخته شده بود زيرا منيزيم وزن بسيار كمي داشت.
اين هواپيما داراي يك جفت دم (TAIL) عمودي بود همانند جنگنده هاي F-15 و يا MIG-25و توسط چهار چرخ همراهي مي شد.
XP-79 در كل هواپيماي عجيبي بود و براي حمله به نقاط استراتژيك دشمن كمي مضحك به نظر مي رسيد. به عنوان مثال لبه بالهاي XP-79به گونه اي تقويت شده بود تا بتواند در نبردهاي
تن به تن هوايي ضربات مستقيمي به هواپيماهاي ديگر وارد آورد و بدنه آنها را پاره كند و در غير اين صورت توسط ۴ مسلسل كه در بالهايش تعبيه شده بود به آنها شليك مي كرد.
در ماه ژوئن سال ۱۹۴۵ ميلادي، XP-79B براي آزمايش آماده شد، ولي در اولين آزمايشش مشكلي براي تايرهايش در هنكام تاكسي (TAXI) به وجود آمد. سپس در ۱۲ سپتامبر همان سال توسط خلبان هري كراسبي (Hary Crosby) به پرواز درآمد و در آسمان قرار گرفت.
به مدت ۱۵ دقيقه پرواز سالمي داشت، ولي ناگهان دچار چرخشهايي شد كه مهندسان دليلش را نفهميدند. خلبان كراسبي تلاش كرد تا با چتر نجات خود را نجات دهد، ولي از بدشانسي بسيار زياد او چتر نجاتش باز نشد و او كشته شد و هواپيمايش نيز سقوط كرد و منهدم شد و به همين خاطر ديگر نيروي هوايي آمريكا اجازه ساخت آن را نداد.
جدول مشخصات
۱- نوع: هواپيماي تجربي
۲- مبناي قدرت: ۲ موتور توربوجت مد ل B-19
۳- نيروي پيشران: ۲۰۰۰ پوند
۴- ارتفاع : ۶/۳ متر
۵- مساحت سطح بال: ۸/۲۵ متر مربع
۶- فاصله دو سربال: ۶/۱۱ متر
۷- سرعت: ۵۰۰ مايل در ساعت
منبع:همشهری

[External Link Removed for Guests] تهیه شده توسط محمد
[External Link Removed for Guests]
در جهان فرمان کوروش اولين منشور بود سربه تعظيمش سراسربابل و آشور بود
سينه اسپارت را تا قلب يونان چاک کرد پشت بخت الانصر را ساييده و بر خاک کرد
ما از اسلاف همان خونيم و از آن ريشه ايم پاسدار نام پاک پارس تا هميشه ايم
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”