لطفا اگر خواستید اظهار نظری داشته باشید در محدوده قوانین سایت باشد تا تاپیک قفل نشود.
با تشکر
BLACK BIRD
مجله ماشین 282
تیر 1385
این روز ها بحث بنزین و سهمیه بندی آن در محافل خبری و در میان هموطنان داغ است و افراد نظرات موافق و مخالف خود را در مورد آن ابراز می دارند . آنچه ما در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت نگاهی است از زوایایی دیگر به این طرح و در نهایت همچون همیشه قضاوت را به خوانندگان فهیم می سپاریم.
(( برداشت اول ))
مشکلات در جای دیگری است
موافقین و طراحان این طرح مسائلی همچون ترافیک روبه افزایش شهرهای بزرگ هدر رفتن سرمایه های کشور قاپاق سوخت نادرست بودن فرهنگ مصرف و در نهایت مقایسه قیمت بنزین در کشورمان با دیگر کشورها را به عنوان موارد حمایت کننده از انجام این طرح مطرح می نماید که اگر بخواهیم نگاهی به یک یک موارد بالا داشته باشیم بایستی گفت : در مورد ترافیک خیابان ها باید شبکه ناقص و مدیریت ضعیف مجموعه حمل و نقل عمومی را عامل اصلی دانست و دلیل اثبات این ادعا کشورهایی هستند که چندین برابر خودروی شخصی دارند و تراکم خودرو به نسبت جمعیتشان بسیار بالاتر از کشور ما است اما به دلیل توانمندی سیستم حمل ونقل عمومی شان مشکلات ترافیکی کمتری دارند اگر چه هدر رفتن سرمایه های کشور و نادرست بودن فرهنگ مصرف سوخت را بایستی تا حدودی پذیرفت اما باز هم نگاهی به وضعیت اسفناک پمپ های سوخت و جایگاه های عرضه سوخت در بسیاری از نقاط کشور حاکی از این مسئله است که این مشکلات چندان هم بی ارتباط با عملکرد ضعیف نهاد های مرتیط و مدیریت حاکم بر مجموعه تولید و عرضه سوخت در کشور نیست و این مسئله در مورئ قاچاق سوخت نیز صادق است اما در مورد قیمت ناچیز بنزین در کشور بایستی گفت ارزان بودن سوخت در کشورمان حقیقی است اما مقایسه آن با کشورهای دیگر نمی تواند مبنای مناسبی باشد
چون معمولا بایستی قیمت هر کالایی در کشور را بر اساس در آمد سرانه و توان خرید مردم و سطح رفاه آن کشور سنجید . قیمت یک بطری نوشابه معمولی در کشور ما 75 تومان است که قیمتی قابل قبول بوده در حالی که قیمت یک بطری نوشابه در عربستان سعودی برابر یک ریال سعودی (حدود250تومان) است که اگر چه بر مبنای واحد پول و ارزش پول کشور ما زیاد است اما برای تبعه این کشور چنین پرداختی برابر کوچکترین واحد پول کشورش و در واقع کمترین پرداخت ممکن است و این مسئله در مورد قیمت بنزین نیز در این کشور صدق می نماید. ( ضمن آنکه در آمد سرانه مردم عربستان 4 برابر مردم کشور ماست) اما نکته جالب تر این است که چرا همین افراد در مورد مسائلی همچون قیمت خودرو کشورمان را با عربستان مقایسه نمی کنند قیمت تویوتا کمری در عربستان حدود 75 هزار ریال سعودی ( کمتر از 20 میلیون) است در حالی که همین خودرو در کشورمان افزون بر 30 میایون قیمت دارد و این مورد زمانی قابل توجه است که بدانیم یک کارمند معمولی دولت سعودی با در آمد ماهانه 3هزار ریال سعودی پس از حدود 2 سال می تواند یک کمری بخرد در حالی که یک کارمند معمولی در کشورمان با در آمند ماهانه 300 هزار تومان افزون بر 10 سال زمان نیاز دارد تا مجموع در آمدش با قیمت یک کمری برابری نماید!!!!!!!!!

افرادی نیز که قیمت سوخت را در کشورمان با ترکیه مقایسه می نامیند ظاهرا نرخ تورم سه رقمی این کشور در سال های اخیر از هم پاشیدگی اقتصادی ناشی از آن بحران های اجتماعی و بسیاری از مسائل دیگر را فراموش کرده اند ضمن آنکه حتی در مورد ترکیه بایستی گفت که درآمد سرانه مردم آنها حدود دو برابر کشور ماست . اما اینکه چرا قیمت سوخت با کشوری همچون ونزوئلا مقایسه نمی شود که در آن قیمت هر لیتر بنزین حدود 30 تومان است و علاوه بر آن در آمد سرانه مردم این کشور نیز بیشتر از کشور ماست سوالی بی پاسخ!!در نهایت آنچه باز هم بایستی بر آن تاکید نماییم این است که اگر قیمت سوخت در کشورمان در قیاس با کالاهای دیگر ارزان است اما قیمت آن را باید با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه خودمان بسنجیم نه دیگر کشورها.
[External Link Removed for Guests]
ادامه دارد