(( نيمه پنهان )) سه برداشت متفاوت از طرح سهميه بندي سوخت

در اين بخش مي‌توانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Junior Poster
Junior Poster
نمایه کاربر
پست: 134
تاریخ عضویت: چهارشنبه 8 اسفند 1386, 5:18 pm
سپاس‌های دریافتی: 56 بار

(( نيمه پنهان )) سه برداشت متفاوت از طرح سهميه بندي سوخت

پست توسط black bird »

دوستان سلام

لطفا اگر خواستید اظهار نظری داشته باشید در محدوده قوانین سایت باشد تا تاپیک قفل نشود.

با تشکر
BLACK BIRD

مجله ماشین 282
تیر 1385

این روز ها بحث بنزین و سهمیه بندی آن در محافل خبری و در میان هموطنان داغ است و افراد نظرات موافق و مخالف خود را در مورد آن ابراز می دارند . آنچه ما در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت نگاهی است از زوایایی دیگر به این طرح و در نهایت همچون همیشه قضاوت را به خوانندگان فهیم می سپاریم.


(( برداشت اول ))

مشکلات در جای دیگری است

موافقین و طراحان این طرح مسائلی همچون ترافیک روبه افزایش شهرهای بزرگ هدر رفتن سرمایه های کشور قاپاق سوخت نادرست بودن فرهنگ مصرف و در نهایت مقایسه قیمت بنزین در کشورمان با دیگر کشورها را به عنوان موارد حمایت کننده از انجام این طرح مطرح می نماید که اگر بخواهیم نگاهی به یک یک موارد بالا داشته باشیم بایستی گفت : در مورد ترافیک خیابان ها باید شبکه ناقص و مدیریت ضعیف مجموعه حمل و نقل عمومی را عامل اصلی دانست و دلیل اثبات این ادعا کشورهایی هستند که چندین برابر خودروی شخصی دارند و تراکم خودرو به نسبت جمعیتشان بسیار بالاتر از کشور ما است اما به دلیل توانمندی سیستم حمل ونقل عمومی شان مشکلات ترافیکی کمتری دارند اگر چه هدر رفتن سرمایه های کشور و نادرست بودن فرهنگ مصرف سوخت را بایستی تا حدودی پذیرفت اما باز هم نگاهی به وضعیت اسفناک پمپ های سوخت و جایگاه های عرضه سوخت در بسیاری از نقاط کشور حاکی از این مسئله است که این مشکلات چندان هم بی ارتباط با عملکرد ضعیف نهاد های مرتیط و مدیریت حاکم بر مجموعه تولید و عرضه سوخت در کشور نیست و این مسئله در مورئ قاچاق سوخت نیز صادق است اما در مورد قیمت ناچیز بنزین در کشور بایستی گفت ارزان بودن سوخت در کشورمان حقیقی است اما مقایسه آن با کشورهای دیگر نمی تواند مبنای مناسبی باشد



چون معمولا بایستی قیمت هر کالایی در کشور را بر اساس در آمد سرانه و توان خرید مردم و سطح رفاه آن کشور سنجید . قیمت یک بطری نوشابه معمولی در کشور ما 75 تومان است که قیمتی قابل قبول بوده در حالی که قیمت یک بطری نوشابه در عربستان سعودی برابر یک ریال سعودی (حدود250تومان) است که اگر چه بر مبنای واحد پول و ارزش پول کشور ما زیاد است اما برای تبعه این کشور چنین پرداختی برابر کوچکترین واحد پول کشورش و در واقع کمترین پرداخت ممکن است و این مسئله در مورد قیمت بنزین نیز در این کشور صدق می نماید. ( ضمن آنکه در آمد سرانه مردم عربستان 4 برابر مردم کشور ماست) اما نکته جالب تر این است که چرا همین افراد در مورد مسائلی همچون قیمت خودرو کشورمان را با عربستان مقایسه نمی کنند قیمت تویوتا کمری در عربستان حدود 75 هزار ریال سعودی ( کمتر از 20 میلیون) است در حالی که همین خودرو در کشورمان افزون بر 30 میایون قیمت دارد و این مورد زمانی قابل توجه است که بدانیم یک کارمند معمولی دولت سعودی با در آمد ماهانه 3هزار ریال سعودی پس از حدود 2 سال می تواند یک کمری بخرد در حالی که یک کارمند معمولی در کشورمان با در آمند ماهانه 300 هزار تومان افزون بر 10 سال زمان نیاز دارد تا مجموع در آمدش با قیمت یک کمری برابری نماید!!!!!!!!! :-O


افرادی نیز که قیمت سوخت را در کشورمان با ترکیه مقایسه می نامیند ظاهرا نرخ تورم سه رقمی این کشور در سال های اخیر از هم پاشیدگی اقتصادی ناشی از آن بحران های اجتماعی و بسیاری از مسائل دیگر را فراموش کرده اند ضمن آنکه حتی در مورد ترکیه بایستی گفت که درآمد سرانه مردم آنها حدود دو برابر کشور ماست . اما اینکه چرا قیمت سوخت با کشوری همچون ونزوئلا مقایسه نمی شود که در آن قیمت هر لیتر بنزین حدود 30 تومان است و علاوه بر آن در آمد سرانه مردم این کشور نیز بیشتر از کشور ماست سوالی بی پاسخ!!در نهایت آنچه باز هم بایستی بر آن تاکید نماییم این است که اگر قیمت سوخت در کشورمان در قیاس با کالاهای دیگر ارزان است اما قیمت آن را باید با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه خودمان بسنجیم نه دیگر کشورها.

[External Link Removed for Guests]



ادامه دارد
Junior Poster
Junior Poster
نمایه کاربر
پست: 122
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 5 مهر 1386, 2:04 pm
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 20 بار

پست توسط earth »

تا اونجايي که من يادم ميياد اون اوايل ميگفتن که سهميه بندي به دو منظور اصلي انجام ميشه يکي صرفه جويي و ديگري جلوگيري از قاچاق سوخت . قاچاق سوخت که تقصير مردم بدبخت نيست تقصيره کم کاري مسئولين و مرزبانان عزيزه ( البته حق دارند چون به واقع نيرو و امکانات کافي در اختيارشون نيست ) خوب چرا جواب کم کاري ديگران رو بايد مردم بدن . در مورد صرفه جويي هم بايد بگم که قيمت بنزين در کشور ما با وجود حقوق هاي بسيار ناچيز خيلي هم زياده و قشر کارمند که به قول خودتون بيش از سيصد تومن نميگيرن اگر هم ماشين داشته باشن براشون نمي صرفه بخوان بي دليل ماشينشون رو از خونه بيرون بيارن . بعد از گذشت شش ماه اول هم که مسئولين شرکت نفت گفتن ميشه سهميه بندي رو براي ماشين هاي سواري برداشت . آقاي رئيس جمهور هم گفتن تا پايان سال جاري همين کار رو ميکنيم و هدفمون برآورد و آمار گيري و پر کردن ديتا بيس هامون بوده . خوب من نميدونم اين همه جنجال گرفتن کارت و تبليغات و به آتيش کشيدن پمپ هاي بنزين و بازار سياه رانندگان به ظاهر محترم ( البته نه همشون ) تاکسي و دوبل شدن کرايه هاي تاکسي عليرغم قول هاي داده شده و دوباره شنيدن خبر قاچاق سو خت از راه هاي ديگه و نديدن آثار صرفه جويي در زندگي روزمره مردم و جوابگو نبودن سيستم حمل و نقل عمومي و به رخ کشيدن هزاران ساعت کار کارشناسي بي ثمر و ... . ببينيد دوستان من خودم واقعا" نفهميدم که چي شد اصلا" چرا شد اگر شما ميدونيد لطف کنيد من رو هم روشن کنيد . با تشکر
به قول حضرت استاد اکبر خان گلپايگاني :
چه غم ز بي کلهي
آسمان کلاه من است
زمين بساط و در و دشت . بارگاه من است
زنند طعنه که اندر جهان جايت نيست
به جان دوست . همان نيستي پناه من است .
Captain II
Captain II
پست: 577
تاریخ عضویت: جمعه 15 دی 1385, 7:24 pm
سپاس‌های ارسالی: 502 بار
سپاس‌های دریافتی: 231 بار

پست توسط hedayat.m »

سهمیه بندی بنزین تنها و تنها یک دلیل داشت و اونهم کنترل مصرف بنزین بود.

اگر خاطرتون باشه چند ماه قبل از اجرای طرح صحبت هایی تو آمریکا در مورد تحریم فروش بنزین به ایران مطرح شد و بیان شد که می تونه فشار زیادی رو به ایران بیاره. ایران هم وقتی متوجه مطلب شد سریع دست به کار شد و چون قضیه داشت جدی می شد حتی فرصت طراحی و کد نویسی برنامه فروش و سهمیه بندی در داخل هم فراهم نشد و نرم افزار به صورت آماده از چین خریداری شد و به سرعت تمام پمپ ها به دستگاه های خاص مجهز شدن و با وجود نبود تعداد کافی پمپ مجهز به دستگاه کارت خوان در بعضی مناطق به علت جدی بودن موضوع سهمیه بندی اجرا شد. بعد از اجرای طرح و فروکش کردن تهدید کم کم شروع به بر طرف کردن نواقص کردن ....
Junior Poster
Junior Poster
نمایه کاربر
پست: 134
تاریخ عضویت: چهارشنبه 8 اسفند 1386, 5:18 pm
سپاس‌های دریافتی: 56 بار

قسمت دوم

پست توسط black bird »

[External Link Removed for Guests]


(( برداشت دوم ))


سهم خودرو سازان چه شد؟

سال ها است که درهای واردات خودرو به کشور را به بهانه حمایت از صنعت خودرو سازی داخلی بسته ایم و خودروسازان داخلی هر چه خواستند در این سال ها تاختند !! موتور پژو را در پیکان گذاشتند موتور پیکان را روی پژو گذاشتند خودروی عجیبی چون پی کی را عرضه کردند و در نهایت خودروی جدیدی را با نام خودرو ملی به مصرف کننده ای که تنها یک راه پیش رو داشت و آن خرید خودرو های بی کیفیت داخلی بود عرضه کردند و اکنون نیز که واردات با تعرفه های عجیب آزاد گردیده قشر متوسط و کم درآمد همچنان بایستی با همان خودروهای بی هویت کپی ناخوانا و به تازگی اسباب بازیهای چینی که با نام خودرو عرضه می شوند روزگار را سپری نمایند. اما باز هم سوالی بی پاسخ مانده است؟!


آیا خریداران خودروهای داخلی در طول سال های متمادی با واریز نمودن چندین برابرهای واقعی خودروهای داخلی به حساب خودروسازان و رسانیدن سود سرشار به خودروسازان و دریافت خودرو های بی کیفیت بی ایمنی و با تکنولوژی دست به دست شده که تاوان مدیرت ضعیف این صنعت را داده اند که اکنون بایستی با خرید هر لیتر بنزین به قیمت چند صد تومان بار دیگر تاوان ارائه خودروهایی با مصرف بسیار بیشتر از استاندارد های جهانی را بدهند؟
واقعا سهم خودروسازان داخلی چیست؟
سهم بزرگترین خودروسازان خاورمیانه که در طول دهه 80 و 70 شمسی چند صد هزار دستگاه پیکان 60 اسب بخاری را با مصرف سوختی برابر خودرو های 150 اسب بخاری !!! :-O به بازار عرضه کرده است از این برنامه کنترل مصرف سوخت چیست؟



(( برداشت سوم ))


عدالت اجتماعی و رفتن به بیراهه!!!

یکی از دلایل حمایتی این طرح صرفه جویی در یارانه ها و هدایت آن به سمت افزلیش رفاه عمومی است اما باز هم سوالات و مواردی است که موجب تردید می شود.اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها در شهر تهران به عنوان مکانی که یک سوم کل خودروهای کشور را در خود جای داده است ثابت نمود که تنها قشر متوسط و کم درآمد متحمل ضرر و زیان شدند اکثر افرادی که توان مالی داشتند با تهیه خودرویی دیگر که پلاک آن مکمل پلاک خودروی فعلی شان بود عملا در تمام ایام هفته از خودرو بهره مند بودند و کاملا نیز از این طرح راضی بودند چون حداقل بخشی از ترافیک خیابان ها با کم شدن خودروهای افراد کم درآمد کاهش یافته بود !!! آما نگاهی به حاشیه خیابان ها ایستگاهای اتوبوس تاکسی و مترو و انفجار جمعیتی در ساعت تعطیلی ادارات حوالی مغرب و صبح ها نشان داد افرادی که حداقل بایستی یک روز در میان شاهد رژه خودروها در خیابان ها باشند و زمان طولانی را منتظر وسیله نقلیه عمومی باشند افراد کم درآمدتر قشر متوسط و ضعیف جامعه بودند نه قشر مرفه جامعه.
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]


اکنون با صحبت های که در مورد تعیین سهمیه 3 لیتر در روز وجود دارد مطمئنا از ترافیک خیابان ها کاسته خواهد شد اما آیا شبکه حمل و نقل عمومی پاسوخگوی خیل عظیم افرادی که دیگر نمی توانند از خودروهایشان به دلیل عدم توان مالی برای تامین هزینه سوخت به قیمت آزاد استفاده نمایند هست؟ در این میان دارندگان خودروهای چند ده میلیون تومانی با بنزین 80 تومانی برای آنها تفاوتی ندارد و با باکهای سر ریز از سوخت در خیابان های خلوت شده جولان خواهند داد و قشر عظیم در کنار خیابان بار دیگر نظاده گر آنها خواهند بود و البته این برنامه در پنچ روز هر هفته اجرا می شود تا در دو روز آخر هفته این افراد با 21 لیتر سهمیه بنزین هفتگی و خودروی پیکان از رده خارجشان با مصرف افزون بر 12 لیتر در هر 100 کیلومتر که به دلیل عدم وجود حمایت های مناسب هرگز نتوانستند آن را با خودرویی مناسب جایگزین نمایند گشی در شهر بزنند و معنای رفاه را دریایند.نکته جالب این است که کارت های هوشمند سوخت به خودرو تعلق می گیرد نا به افراد و این یعنی خانواده ای چهار نفره که چهار خودرو دارد چهار کارت می گیرد واگر یک نفر سه خودرو داشته در حالی که خانواده پنج نفره کم در آمدی که یک خودرو دارد یک کارت دریافت خواهد کرد.

اکنون چگونه است که طراحان این امر یکی از اهداف آن را توزیع عادلانه یارانه سوخت می دانند سوالی است بی پاسخ!! علاوه بر این چنین حرکتی یعنی کاهش مصرف سوخت کشور از رقمی افزون بر 60 میلیون لیتر شوکی بی سابقه را به سیستم حمل و نقل عمومی ناقص و ضعیف کشورمان صنعت گردشگری بیمار و بی رمق کشور و خیل عظیم بیکاران خواهد کرد.

بی شک اجرای طرح های قبلی ثابت نموده است که با اجرای این طرح نرخ حمل و نقل مسافر و بار افزایش بی سلبقه خواهد یافت و آثار تورمی آن بر پیکره اقتصاد کشور به عینه نمود خواهد یافت.به هر حال به تاکید چند باره بر این مسئله که قیمت بنزین در کشورمان نیاز به نزدیک شدن به نرخ های واقعی تر و البته مناسب با شرایط اقتصادی اجتماعی کشور را دارد دست اندرکاران این طرح را به تعمقی ورباره بر اجرای این طرح دعوت می نماییم سهمیه روزانه تعیین شده قیمت در نظر گرفته شده به عنوان نرخ آزاد خرید سوخت و توجه به نکاتی همچون اجرای مرحله ای این طرح اصلاح سهمیه روزانه و ...........



[External Link Removed for Guests]



پایان

BLACK BIRD
Junior Poster
Junior Poster
نمایه کاربر
پست: 122
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 5 مهر 1386, 2:04 pm
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 20 بار

پست توسط earth »

بعضي از سياستها ي آمريکايي به اين صورته که اگر جلوشون بايستي يکجور ضرر ميکني اگر هم نايستي يکجور ديگه . اصل طرح ريزي يک نقشه جامع هم همينه . ضمنا" اگر سهميه بندي خوبه پس چرا ميخوان برش دارن . يعني ديگه آمريکا تهديدمون نميکنه ؟ شايد هدف اصلي آمريکايي ها همين بوده که اينا بنزين رو سهميه اي کنن و مشکلات بالا که بهشون اشاره کردم تو مملکت بوجود بياد . ببينيد اونا با يک حرف و يه مشت تبليغات که آخر هم معلوم نيست اجرائي بشه يا نه چه مشکلاتي تونستن برامون بوجود بيارن . شايد هم مسئولين کم ضرر ترين راه رو انتخاب کردن ( ولي باز تکرار ميکنم که چرا ميخوان برش دارن يعني آمريکا تضميني داده که مشکلي براي ارسال سوخت به ايران ايجاد نميکنه ؟ ) .
به قول حضرت استاد اکبر خان گلپايگاني :
چه غم ز بي کلهي
آسمان کلاه من است
زمين بساط و در و دشت . بارگاه من است
زنند طعنه که اندر جهان جايت نيست
به جان دوست . همان نيستي پناه من است .
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 494
تاریخ عضویت: چهارشنبه 11 مهر 1386, 4:10 am
سپاس‌های ارسالی: 82 بار
سپاس‌های دریافتی: 65 بار
تماس:

پست توسط soroush.b »

سهميه بندي بنزين يك طرح بزرگ و ملي بود كه به نظر من اگر به خوبي انجام ميشد مي تونست اثار خوبي در كشور داشته باشه
سهميه بندي با اهداف زيادي انجام شد يكي از اونها خروج بسيار زياد پول از كشور بود كه سالانه علاوه بر توليد داخلي چند ميليارد دلار واردات بنزين داشتيم براي كشوري با جمعيت ايران جاي تعجب داره كه سرانه ي مصرف سوخت چند برابر ميانگين جهاني است
ترافيك و الودگي هوا هم يكي از دلايل سهميه بندي بنزين محسوب ميشه همچنين قاچاق بنزين
دلايل سياسي هم يكي از عوامل سهميه بندي بنزين بود چون كشورهايي مثل امريكا در صدد اين هستند تا ورود بنزين به ايران رو با تحريم مواجه كنند
سوخت فقط در بنزين نيست متاسفانه در گازوييل و گاز هم مصرف بالايي داريم و با اين روند ما ديگه بايد همه ي استخراج نفت و گاز رو مصرف خودمون كنيم چون هيچ نظارتي بر مصرف وجود نداره
اين طرح به نظر من شكست خورد متاسفانه عواملي از داخل اجازه ندادند اين طرح به ثمر برسه طوري كه شايد اين طرح چند ماه اول رو خوب شروع كرد اما....
افزايش قيمت بنزين و عرضه ي ازاد اون داواي درد نيست چون باز هم پول از كشور خارج ميشه هدف اصلي اين بود كه از خروج سرمايه از كشور جلوگيري بشه من فكر مي كنم خيلي به دولت فشار اوردن و اجازه ي ندادند اين طرح بزرگ عملي بشه كه البته اين موضوع با فرصت طلبي يك عده هم روبرو شد به هر صورت يك عده هستند كه منافع ملي رو قرباني سود شخصي خودشون مي كنند ....
Senior Poster
Senior Poster
پست: 797
تاریخ عضویت: شنبه 11 فروردین 1386, 9:11 pm
سپاس‌های دریافتی: 56 بار

پست توسط TOPGUN »

earth نوشته شده:بعضي از سياستها ي آمريکايي به اين صورته که اگر جلوشون بايستي يکجور ضرر ميکني اگر هم نايستي يکجور ديگه . اصل طرح ريزي يک نقشه جامع هم همينه . ضمنا" اگر سهميه بندي خوبه پس چرا ميخوان برش دارن . يعني ديگه آمريکا تهديدمون نميکنه ؟ شايد هدف اصلي آمريکايي ها همين بوده که اينا بنزين رو سهميه اي کنن و مشکلات بالا که بهشون اشاره کردم تو مملکت بوجود بياد . ببينيد اونا با يک حرف و يه مشت تبليغات که آخر هم معلوم نيست اجرائي بشه يا نه چه مشکلاتي تونستن برامون بوجود بيارن . شايد هم مسئولين کم ضرر ترين راه رو انتخاب کردن ( ولي باز تکرار ميکنم که چرا ميخوان برش دارن يعني آمريکا تضميني داده که مشکلي براي ارسال سوخت به ايران ايجاد نميکنه ؟ ) .



امريکا ميخواد جلوی سنايع پيشتاز را تو ايران بگيره

مثل اتوموبيل سازی ، تا اقتساد ايران را تک مهسولی نگ ه داره
Junior Poster
Junior Poster
پست: 188
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 3 مرداد 1387, 12:08 pm
سپاس‌های دریافتی: 40 بار

Re: (( نيمه پنهان )) سه برداشت متفاوت از طرح سهميه بندي سوخت

پست توسط پارس3000 »

كمبود توليد بنزين ارث گذشته است
ارسال پست

بازگشت به “تازه‌ها و اخبار خودرويي”