شفق 2

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با دستاوردها و اخبار نيروي هوايي ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Major II
Major II
پست: 434
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 11 آذر 1386, 6:02 pm
سپاس‌های ارسالی: 192 بار
سپاس‌های دریافتی: 361 بار
تماس:

شفق 2

پست توسط HARD »

شفق 2
جنگنده پنهانکار و مافوق صوت شفق که طراحی آن از چندین سال پیش شروع شد و در سال 2004 نیز تکمیل نمونه اولیه آن گزارش شده که چندین آزمایش موفقیت امیز را پشت سر گذازده که آزمایشات به صورت کاملا سری در یک پایگاه دور افتاده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی انجام گرفته است ، این جنگنده در سه نوع آموزشی دو نفره، جنگنده دو نفره و جنگنده یک نفره طراحی شده است. پروژه طراحی شفق توسّط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از فرمان رهبری ایران پس از جنگ مبنی بر خودکفایی در ساخت تسلیحات سرمایه گزاری شده و بوسیله مجتمع دانشگاهی هوایی (Aviation University Complex) که زیر مجموعه ای از دانشگاه صنعتی مالک اشتر می باشد پس از هزاران ساعت کار مداوم دانشمندان و دانشجویان ایرانی طراحی و ساخته شده است ( البته در ابتدای ساخت این جنگنده دو شرکت روسی میگ و سوخو نیز با ایران همکاری میکردند که ظهور مونیتور های دیجیتالی موجود در کاک پیت هواپیما که از جنس روسی هستند گواه بر این مدعا است ولی به دلیل افزایش فشار سیاسی ناشی از پرونده هسته ای از سوی آمریکا به روسیه این شرکتها از مشارکت در ادامه این طرح صرف نظر کردند)لازم به ذکر است که دانشگاه بزرگ صنعتی مالک اشتر که یکی از بزرگترین مراکز علمی و طراحی ایران می باشد وابسته و زیر نظر کامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جموری اسلامی ایران است .
بسیاری از کارشناسان شفق را از حیث توانایی و نوع طراحی با طرح هواپیمای MiG-I-2000 روسیه که جنگنده ای است شکاری و رهگیر مقایسه کرده اند. البته لازم به ذکر است در طراحی شفق به ویژگی پنهانکاری (رادارگریزی) آن توجه زیادی شده، بویژه که طرح بدنه آن از حیث RCS به جنگنده اف/ای-22 رپتور ساخت آمریکا که یک جنگنده پنهانکار است نیز تا اندازه ای شباهت دارد و بدنه آن از مواد جاذب امواج رادار (Radar Absorbing Materials) ساخته شده است،که توانایی ایجاد RCS کمتر از یک متر مربع را به جنگنده میدهد در واقع می توان شفق را اولین جنگنده پنهانکار ایرانی دانست. بنا به اظهارات بعضی رسانه ها طراحی نمونه ثانویه شفق که شامل بسیاری اصلاحات و بهبود ها در قسمتهای بالها و نیز دهانه خروجی موتور و همچنین سیستم های راداری پیشرفته تر می باشد تا سال 2008 بطول خواهد انجامید. با توجه به سرمایه گذاری های بسیار بالای ایران در صنایع هوایی و موشکی خود احتمال میرود که این پرنده کمی زودتر از موعد مقرر وارد خدمت در نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی ایران شود
شفق دارای هفت جایگاه برای حمل تسلیحات مختلف می باشد. نوع سازه به کار رفته به شکل مناسبی اجازه حمل انواع بمب و موشکهای هوابه هوا و هوابه زمین و همچنین انواع بمب با هدایت لیزری را به این هواپیمای توانمند می دهد. که در زیر هر بال سه جایگاه و یک جایگاه نیز در زیر بدنه قرار دارد. توانایی شلیک موشک اسپاروو و ساید وایندر و نیز موشک های سری R روسی از جمله R-73 و R-77.ونیز موشکهای KH-29 و KH-31 به همراه موشک هدایت تلوزیونی ماوریک توانایی به خصوصی به این پرنده ساخت ایران در نبردهای چند منظوره میدهد . همچنین استفاده از سه نمایشگر چند کاره رنگی پیشرفته در کاکپیت آن موجب شده تا در جنگنده از نمایشگرهای آنالوگ کمتر استفاده شود . این نمایشگرها که به صورت سری و در کنار هم قرار دارند وظایفی از قبیل کنترل صفحه رادار برای رهگیری پرنده های مشکوک / مدیریت تسلیحات موجود در جنگنده / کنترل سیستم های دفاع الکترونیک برای استفاده در نبردهای الکترونیکی و نیز سیستم هدایت و کنترل شلیک انواع موشکها و بمبهای هدایت راداری و یا لیزری را به این جنگنده داده است .
علاوه بر این در این پرنده جدید به راحتی خلبان توجه زیادی شده است به همین منظور دارای شیشه (درب کابین) بزرگتری هست و از نظر میدان دید دارای بهترین کارایی لازم در میان جنگنده های معروف دنیا است که دلیل آن هم کشیدگی بیشتر شیشه کابین خلبان به سمت جلو و نیز پهنای بیشتر ان به سمت اطراف است که بیشترین دید ممکن را در اختیار خلبان و یا خلبانان این جنگنده ساخت ایران قرار خواهد داد ، همچنین در شفق از صندلی های پرتاب شونده K-36D ساخت روسیه نیز استفاده شده است که بنابه تاکید کارشناسان امریکایی بهترین صندلی پرتاب موجود در جهان می باشد ( آمریکا با صرف یک هزینه تحقیقاتی بالا در حال ساخت یک نمونه مشابه از این صندلی پرتاب پیشرفته برای جایگزینی ان با صندلی های پرتاب اف 22 و اف 35 است ).
وزن این جنگنده حدود 5 تن است که از این لحاظ یک جنگنده سبک بحساب می آید. پیشرانه این جنگنده یک و یا دو دستگاه موتور توربوجت RD-33 کلیموف روسی یعنی همان موتور بکار رفته در جنگنده MiG-29 است برخی منابع آگاه نیز از امکان استفاده از موتور های AL- 31F در این پرنده ساخت ایران خبر دادند . ( البته برخی گمانه زنی ها . بنا به گفته بعضی رسانه ها ایران برنامه هایی نیز برای تولید موتور کلیموف RD-33 و نمایشگر های تحت امتیاز روسیه در ایران دارد.)
از دیگر ویژگی های بارز شفق می توان به طراحی آیرودینامیکی و سرعت فراصوتی آن که دو تا دو ونیم برابر سرعت صوت است اشاره کرد، در طراحی شفق مساحت ریشه بالها بسیار بیشتر از نوک بال است( بالهای قیفی شکل : این نوع شکل بال از پایداری نسبتا خوبی نسبت به باله های دلتا شکل در سرعت های پایین و بالا برخوردار است ) و این امر موجب می شود تا جنگنده شفق در نبرد های هوایی تن به تن (داگ فایت) بتواند به سرعت زاویه حمله را بسوی هدف تغییر دهد، همچنین بواسطه طراحی ویژه بدنه آن توانایی پیچش، غلتش و قابلیت مانور پذیری شفق تا حد زیادی افزایش یافته و آن را به جنگنده ای برای استفاده در موقعیت های خاص تبدیل کرده است. کارشناسان در مورد شفق به گمانه زنی هایی پرداخته اند از جمله اینکه جنگنده شفق از توانایی پرواز در ارتفاع پایین نیز بخوبی برخوردار است و از لحاظ اویونیک یا سیستم های الکترونیک پروازی نیز بسیار پیشرفته می باشد . از پس از سال 2000 طرحی محرمانه در دانشگاههای ایران در حال تهیه است که به موجب آن راداری پیشرفته و بروز برای این جنگنده در حال ساخت است . این رادار که در نحوه عملکرد از رادار AWG-9 تامکت الهام گرفته دارای توانایی فوق العاده و قابل قبولی در بکارگیری در انواع موقعیتهای ضروری است .
اصول استفاده از طراحی مهندسی به خصوص در این جنکنده برای افزایش قابلیت پنهان کاری در این پرنده به خوبی رعایت شده است . حتی بسیاری از کارشناسان ویژگی پنهانکاری شفق را حاصل ترکیب طراحی ویژه و استفاده از مواد جاذب امواج رادار دانسته و توانایی پنهانکاری شفق را با جنگنده آمریکایی F-117 Nighthawk که جنگنده ای بسیار پیشرفته می باشد مقایسه می کنند...
[External Link Removed for Guests]
نام:شفق

ساخت:وزارت دفاع وپشتيبانی نيروهای مسلح

سرعت:۸۰۰کيلومتر درساعت ۲برابر ماخ

طول:۹متر

عرض:۴متر

ازنوع نسل پنجم شکاری ها

مخصوص ناو هواپيما بر.
Frenzied Poster
Frenzied Poster
پست: 412
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 27 فروردین 1387, 11:20 am
سپاس‌های ارسالی: 32 بار
سپاس‌های دریافتی: 41 بار

پست توسط A10 »

دوست عزيز يكي از اصول پنهانكاري استقرار سلاح هاي قابل حمل در بدنه هواپيما است هر قدر ما سعي كنيم از مواد جاذب استفاده كنيم و طراحي هواپيما را جوري انجام دهيم كه امواج رادار را منعكس نكند و موفق هم شويم استقرار سلاح زير بال و بدنه تمام تلاش ما را خنثي خواهد نمود به خصوص اگر از موتور هاي پر دود و دم RD 33 استفاده كنيم .
پس عزيز برادر اين هواپيما پنهانكار نيست .

به نظر شما مقايسه شفق 9 متري با اف 22 . 18.9 متري چقدر ميتونه صحيح باشه . ضمنا اين همه امكانات در هواپيماي كوچكي مانند شفق جا ميشه ؟ در شرايطي كه عنوان ميشه ما 2 هواپيماي صاعقه و آذرخش را ساختيم و پرونديم ولي هيچ اطلاعي حتي ابعاد را از اين هواپيما ها نداريم چطور اين همه اطلاعات براي هواپيمايي مانند شفق كه هنوز پرواز نكرده داريم ؟؟؟


يكي از اعضاي نكته بين ( اسمشان را فراموش كردم ) فرمودند شفق شبيه ياك 130 هست كه حد اقل از نظر شكل ظاهري به غير از 2 سكان 7 شكل كاملا اين دو هواپيما شبيه هم هستند
Furious Poster
Furious Poster
پست: 310
تاریخ عضویت: شنبه 19 آبان 1386, 7:46 pm
سپاس‌های ارسالی: 304 بار
سپاس‌های دریافتی: 504 بار

پست توسط armanmodern »

این متن رو بنده با همین جمله بندی حداقل در 10 سایت مختلف دیدم! هیچ جا هم منبعی معرفی نکرده اند.
مشخصه یه نفر تخیلاتش رو بکار انداخته و تحت پروژه شفق توی نت پخش کرده.

شفق میتونه تا حدی استیلثی باشه، اما اصلاً استیلث نیست... اینا یکم با هم فرق دارن.
Major II
Major II
پست: 434
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 11 آذر 1386, 6:02 pm
سپاس‌های ارسالی: 192 بار
سپاس‌های دریافتی: 361 بار
تماس:

پست توسط HARD »

فاكتورهاي مقايسه هواپيماهاي جنگنده :

1-مانور پذيري:يعني توانايي شيرجه زدن سريع و ناگهاني-اوجگيري قدرتمندانه و گردش كردن تند و بسته براي پيشدستي نمودن در متوجه كردن دماغه هواپيما بسوي هواپيماي دشمن

2-ديد:با وجود تمامي امكانات راداري-كنترل كنندگان زميني و هواپيماهاي AWACS(هشدار زود هنگام)خلبان جنگنده براي پيروزي در نبرد هوايي نزديك به آنچه ميبيند متكي است. ديدن بدون مانع به خلبان امكان برتري بيشتري ميدهد.نمونه هاي موفق اين ديدگاه هواپيماهاي P-51D موستانگ و F-16 فايتينگ فالكن ميباشد.

3-برد:يعني توانايي حمل سوخت كافي براي نبرد از بلند شدن از پايگاه يا ناو و جنگيدن و بازگشت دوباره به خانه.

4-بقاپذيري:يعني توانايي تحمل و جذب صدمات قابل توجه حين نبرد و بازگشتن به پايگاه مادر يا نهايتا يك مكان امن.

5-قدرت آتش:قدرت آتش يك جنگنده نيز عاملي تعيين كننده در پيروزي است.

6-سقف پرواز:بيشترين ارتفاعي كه يك جنگنده از آن به گونه اي موثر به اجراي ماموريت بپردازد.

7-سرعت:سرعت يك جنگنده به آن كمك ميكند كه در كمترين زمان ممكن وارد صحنه نبرد شده يا آن را ترك نمايد.

8-نسبت شكار:عبارتند از نسبت هواپيماهاي سرنگون شده دشمن توسط يك نمونه خاص از هواپيماهاي خودي به نسبت تعداد سرنگون شده همان نوع هواپيماي خودي.

منبع: انجمنهای هوا-فضا
:)
Major II
Major II
پست: 434
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 11 آذر 1386, 6:02 pm
سپاس‌های ارسالی: 192 بار
سپاس‌های دریافتی: 361 بار
تماس:

پست توسط HARD »

این متن رو بنده با همین جمله بندی حداقل در 10 سایت مختلف دیدم! هیچ جا هم منبعی معرفی نکرده اند.
.
.
.

منابع و ماخذ:

وبلاگ هواپیمایی پلین (plane.blogfa.com) به نقل از ماهنامه ایرفورس
وبلاگ هوانوردی ایر (air.blogfa.com)
Russian Combat Aviation News ([External Link Removed for Guests])
AirFleet International Magazine ([External Link Removed for Guests])
Century China Military Information Website ([External Link Removed for Guests])
[img][External Link Removed for Guests][/img
[External Link Removed for Guests]جنگنده_شفق
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
http://www.centralclubs.com/viewtopic.php?t=11690


---------------------------------------------------------------------------------------------------
:)
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1780
تاریخ عضویت: شنبه 29 اردیبهشت 1386, 3:58 pm
سپاس‌های ارسالی: 1264 بار
سپاس‌های دریافتی: 10136 بار

پست توسط typhoon »

به خصوص اگر از موتور هاي پر دود و دم RD 33 استفاده كنيم .
در هواپیماهای شفق از موتورهای RD5000 که مدل ارتقاء یافته RD93 هستند استفاده می شود. منبع:

[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه 30 آذر 1386, 8:55 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

دوستان خبر جديدي از اين جنگنده ي زيبا ندارن
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2732
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 5 مرداد 1385, 10:34 pm
سپاس‌های ارسالی: 12804 بار
سپاس‌های دریافتی: 4580 بار

پست توسط كيارش »

[External Link Removed for Guests]
 [FONT=lucida grande, tahoma, verdana, arial, sans-serif]  این خسته به شمشیر تو تقدیر نبود,    
  [FONT=lucida grande, tahoma, verdana, arial, sans-serif]ور نه هیچ از دل بی‌رحم تو تقصیر    
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه 30 آذر 1386, 8:55 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

اين کاکپيت شفقه؟
کيارش اين عکس ها رو از کجا مياري؟
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1780
تاریخ عضویت: شنبه 29 اردیبهشت 1386, 3:58 pm
سپاس‌های ارسالی: 1264 بار
سپاس‌های دریافتی: 10136 بار

پست توسط typhoon »

کیارش ، کپی رایت رو رعایت نمی کنی:

http://www.centralclubs.com/viewtopic.php?t=41042
Senior Poster
Senior Poster
پست: 797
تاریخ عضویت: شنبه 11 فروردین 1386, 9:11 pm
سپاس‌های دریافتی: 56 بار

پست توسط TOPGUN »

A10 نوشته شده:دوست عزيز يكي از اصول پنهانكاري استقرار سلاح هاي قابل حمل در بدنه هواپيما است هر قدر ما سعي كنيم از مواد جاذب استفاده كنيم و طراحي هواپيما را جوري انجام دهيم كه امواج رادار را منعكس نكند و موفق هم شويم استقرار سلاح زير بال و بدنه تمام تلاش ما را خنثي خواهد نمود به خصوص اگر از موتور هاي پر دود و دم RD 33 استفاده كنيم .
پس عزيز برادر اين هواپيما پنهانكار نيست .

به نظر شما مقايسه شفق 9 متري با اف 22 . 18.9 متري چقدر ميتونه صحيح باشه . ضمنا اين همه امكانات در هواپيماي كوچكي مانند شفق جا ميشه ؟ در شرايطي كه عنوان ميشه ما 2 هواپيماي صاعقه و آذرخش را ساختيم و پرونديم ولي هيچ اطلاعي حتي ابعاد را از اين هواپيما ها نداريم چطور اين همه اطلاعات براي هواپيمايي مانند شفق كه هنوز پرواز نكرده داريم ؟؟؟


يكي از اعضاي نكته بين ( اسمشان را فراموش كردم ) فرمودند شفق شبيه ياك 130 هست كه حد اقل از نظر شكل ظاهري به غير از 2 سكان 7 شكل كاملا اين دو هواپيما شبيه هم هستند



دوست عزيز

کسی نگفته شفق جايگاه داخلی برای مهمات نداره

اف 22 دو موتوره هست

بقول يکی از دوستان انجمن برای کسانی که سواد هوافزا دارند شفق زمين تا آسمان با ياک فرق داره
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2732
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 5 مرداد 1385, 10:34 pm
سپاس‌های ارسالی: 12804 بار
سپاس‌های دریافتی: 4580 بار

پست توسط كيارش »

typhoon, جان من مگه چيزي نوشتم يه عكس ديدم تو البوم هام دارم گفتم بذارم !
ما جسارت نمي كنيم ! :)
 [FONT=lucida grande, tahoma, verdana, arial, sans-serif]  این خسته به شمشیر تو تقدیر نبود,    
  [FONT=lucida grande, tahoma, verdana, arial, sans-serif]ور نه هیچ از دل بی‌رحم تو تقصیر    
ارسال پست

بازگشت به “دستاوردها و اخبار نيروي هوايي”