اخبار کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین

در اين بخش مي‌توانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

Old Moderator
Old Moderator
پست: 778
تاریخ عضویت: جمعه 26 آبان 1385, 3:04 pm
محل اقامت: ..مازندران..
سپاس‌های دریافتی: 75 بار

پست توسط ghadami2005 »

سهميه‌بندي، آزار مردم، رفاه خودروسازها



کشور ايران رکورددار مصرف بي‌رويه سوخت در جهان است. همين عامل محرک دولتمردان ما براي بهينه‌سازي مصرف سوخت گرديد که نتيجه آن، سهميه‌بندي بنزين و محدود کردن استفاده از سوخت شد. از نگاه اشخاص خارج، متهم اصلي در مصرف بي‌رويه بنزين، مردم ايران هستند، اما تأملي کوتاه، نقاب دروغين را از چهره اين افکار بر مي‌دارد و مقصر اصلي را نشان مي‌دهد.

سال‌هاست صنعت خودرو سازي ايستاي ما ذره‌اي تحول در خور به خود نديده است و دولتمردان ما ترجيح مي‌دادند که با توليد خودروهاي پر مصرف و فاقد کيفيت و با امنيت بسيار پايين و همچنين محدود کردن واردات خودرو و قرار دادن تعرفه‌هاي کلان گمرکي، مردم را از استفاده از خودروهاي استاندارد و کم‌مصرف محروم کنند و با تحميل محصولات غيراستاندارد و پرمصرف با قيمت‌هاي هنگفت به مردم، زمينه تقصيرات آنها را فراهم نمودن و بدين طريق انگشت اتهام را به سوي آنان منحرف کردند. در حالي که خودروسازان ما و حاميان آنها با توليد محصولات غيراستاندارد و با مصرف سوخت دو برابر خودروهاي استاندارد مقصران اصلي رکورد زدن کشور ايران هستند.

خودروهاي استاندارد در جهان، با مصرف 5 ليتر در هر صد کيلومتر در مقايسه با خودرو توليد داخل که ميانگين مصرف آنها 12 ليتر در هر صد کيلومتر است، حکايت از سربلندي کشور ايران در مصرف بي‌رويه بنزين دارد! در واقع اگر دولتمردان و مسئولان ديرانديش ما، به جاي دادن نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب، سال‌ها پيش به فکر توليد خودروهاي کم‌مصرف بودند و ثروت‌ها و استعدادهاي وافر مملکت را صرف ساخت محصولات کم مصرف مي‌نمودند، الان مصرف سوخت در کشور ما به نصف مي‌رسيد. پس مقصر اصلي همان مسئولان ما هستند و عجيب است که مردم بايد تاوان تقصر اينان را بپردازند. اگر تعداد بسيار کمي از مردم ما در مصرف سوخت اسراف مي‌کنند، نبايد اين وضعيت را به عموم مردم تعميم داد و همه را گناهکار شناخت.

با اين حال، گران شدن خودروهاي نامرغوب و پرمصرف داخلي پس از اجراي سهميه‌بندي بنزين، نشان داد كه اين طرح كه موجب فشار بر مردم عادي مي‌شود، فوايدي نيز براي خودروسازان داخلي دارد كه اگر به جاي خودروهاي پرمصرف و نامرغوب، خودروهاي استاندارد توليد مي‌كردند، اكنون مصرف كشور حتي كمتر از 57 ميليون ليتر فعلي بود.

البته بهينه‌سازي کردن مصرف سوخت مطلوبي است که مورد پسند هر انسان متعارفي مي‌باشد اما تحقق اين مطلوب بايد با وسايل متعارف و در شرايط مناسب، به همراه برنام‌ريزي صحيح و کارشناسي صورت گيرد، چه با ديمي عمل کردن نتيجه معکوس حاصل مي‌شود و مطلوب مردم به عاملي زيان بار مبدل شده و مورد طرد همگان قرار خواهد گرفت. بي‌گمان وسايل رسيدن به هدف شايسته بايد به شايستگي همان هدف باشد، چراکه استفاده از وسايل مضر و زيان آور به هدف اصلي نيز سرايت کرده و همه آرزوهاي مردم و مسئولان‌ را نقش بر آب خواهد کرد، کما اين‌که سرنوشت سهميه‌بندي بنزين چنين بود.
آري، مسئولان امر بايد بدانند؛ هدف، وسيله را توجيه نمي‌کند.

اقدام دولت به سهميه‌بندي بنزين با به عبارتي روشن‌تر «جيره‌بندي بنزين»، ثمره‌اي جز محروم کردن مردم از بهره‌گيري از تکنولوژي و بازگشت به دوران سختي کشيدن نداشت. چه سهميه 3 ليتر بنزين در روز که فقط کفاف استارت زدن اين محصولات استاندارد! را مي‌دهد، جايي براي استفاده متعارف از وسيله نقليه براي مردم نخواهد گذاشت.

هر چه فکر مي‌کنم به معادله‌اي که دولتمردان ديرانديش ما در تعيين ميانگين مصرف مردم به کار برده‌اند، پي نبردم. آقاي احمدي‌نژاد گفته‌اند که مصرف 85 درصد مردم، بيش از 3 ليتر در روز نخواهد بود. گمان نمي‌کنم بنده و شما خوانندگان محترم تاکنون يک نفر از ميان اين 85 درصد را ديده باشيد! در واقع صحت اين سخن، جز در خواب اثبات نمي‌شود.

کنکاشي استقرايي در وضعيت کساني که استفاده متعارف از وسيله نقليه خود مي‌نمايند، بطلان حساب و کتاب‌هاي دولتمردان را آشکار مي‌کند. جالب اين است که وسيله نقليه وزير کشور که سوخت آن به واسطه همسر وي مديريت مي‌شد، قبل از پايان 20 روز از ماه اول، 160 ليتر مصرف داشته است. به عبارتي همسر ايشان در هر روز 8 ليتر بنزين مصرف کرده است، يعني بيش از دو برابر سهميه. آيا همسر ايشان، سفرهاي زايد داشته و بيهوده در خيابانها توليد آلودگي و ترافيک مي‌کند؟ بي شک همسر وزير کشور ملتفت به سهميه‌بندي بوده و در مصرف بنزين احتياط‌هاي لازم را مبذول داشته است. اين بيانگر سهميه بسيار کمي است که پاسخگوي نيازهاي 5 درصد از مردم نيز نمي‌باشد. حال رئيس جمهور ما، چگونه به وجود 85 درصد مردم پي برده است که روزانه کمتر از سهميه مقرر مصرف سوخت دارند.

در اين‌که مردم کشور ما با توجه به منابع عظيم ثروت، از کمترين وسايل تفريحي و رفاهي برخوردارند ترديدي نيست. مردم ما، خسته از محيط آلوده شهر و فعاليت‌هاي روزمره، اغلب روزهاي تعطيل با پناه بردن به دامان طبيعت يا مسافرت، به زندگي خود نشاط مي‌بخشند. دولت با سهميه‌بندي بنزين، اين نعمت را نيز از مردم ربود. جالب اين است، زماني که از مسئولان‌ متفکر پرسيده شد، تکليف مسافرت‌هاي نوروزي و تابستاني مردم چه مي‌شود. در پاسخ مي‌گويند؛ مردم مي‌توانند از سهميه شش ماه يکجا استفاده کنند. صد مرحبا به اين هوش و ذکاوت! اگر مردم سهميه دو ماه از 6 ماه را براي مسافرت صرف کنند، پس نيازهاي ضروري خود را در دو ماه باقي مانده چگونه مرتفع سازند؟ وزير کشور در حل اين مشکل گفته؛ مردم مي‌توانند از وسيله نقليه عمومي و مترو استفاده کنند. جالب‌تر اينجاست، که مسئولان ما، فقط مردم تهران را آدم حساب نموده‌اند.

گويي آنان که در ساير نقاط کشور زندگي مي‌کنند نيز از نعمت مترو بهره مندند. شخص روستائي که محل کارش فرسنگ‌ها از روستا دور است، با چه وسيله نقليه عمومي مي‌تواند به سر کار برود؟ حتي آنها مردم مقيم تهران نيز دچار اين مشکل هستند، چه محل کار همه ميدان هفت تير نيست که با مترو سر کار روند يا از اتوبوس استفاده کنند. از طرفي رئيس مجلس در مزاياي سهميه‌بندي بنزين گفته «چون آلودگي هوا و ترافيک در تهران کم شده پس سهميه‌بندي خيلي خوب است». باز هم ساير نقاط کشور در نگاه وسيع مسئولان‌، به حساب نيامده است! بنده پيشنها مي‌کنم، ايشان هم در سفرهاي استاني، رئيس جمهور را همراهي کند که احياناً از وضعيت رفت‌وآمدها و مشکلات زندگي آنها آگاه شود.

آري، بهره مندي مردم از بنزين، به عنوان يکي از ثروت‌هاي متعلق به خود مردم، حق مسلم آنها است و هيچ نهادي حق ندارد آنها را از حقوقشان محروم کند. دولت با اين حرکت خود، عملاً حق صاحبان آن را گرفته است و مردم تبعاً از بسياري حقوق مسلم ديگر محروم شده‌اند.

اميد است مسئولان‌ ما که مردم را از چاله به چاه انداختند، با تدابير در خور و شايسته به اين وضعيت پايان دهند.


منبع:

[External Link Removed for Guests]
"لشگر گوسفندان که توسط يک شير اداره ميشود,ميتواند لشگر شيران را که توسط يک گوسفند اداره ميشود ,شکست دهد."
Old Moderator
Old Moderator
پست: 778
تاریخ عضویت: جمعه 26 آبان 1385, 3:04 pm
محل اقامت: ..مازندران..
سپاس‌های دریافتی: 75 بار

پست توسط ghadami2005 »

فروش بنزين آزاد کنار جايگاه ها در شب هنگام

ايسنا: اگرچه فروش بنزين در جايگاه ها به طور متوسط حدود 30درصد کاهش يافته است ، ولي ناهنجاري هاي اقتصادي و اجتماعي ايجاد شده که اگر تداوم پيدا کند شايد هزينه برطرف کردن آنها با يارانه بنزين برابري کند.
ناصر رئيس فر، رئيس اتحاديه جايگاه داران با تاکيد بر اين که با وجود تغيير نحوه توزيع بنزين هنوز روابط تجاري و قراردادي جايگاه داران با شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي تغيير نکرده است ، خاطرنشان کرد: همچنان اشکالات نرم افزاري سيستم هاي کارتخوان سوخت وجود دارد.
به گفته او برخي کارتخوان ها ميزان بنزين ذخيره را کمتر از مقدار واقعي نشان مي دهند و يا با هر بار برداشتن کارت پيش از گذاشتن نازل 4ليتر از ميزان سهميه کاسته مي شود که اين شرايط موجب بدبيني مصرف کنندگان بنزين به جايگاه داران و ايجاد برخورد و درگيري مي شود.
وي سرقت کارتهاي جامانده در جايگاه ها را يکي از معضلات اساسي دانست و توضيح داد: جايگاه ها مکانهاي عمومي هستند و همه افراد مي توانند در آنجا آزادانه تردد کنند که برخي از اين شرايط سوئ استفاده کرده و اقدام به سرقت کارتهاي جامانده مي کنند.
وي به آگاهي و سوئ استفاده سارقان کارت از فعاليت دفاتر خدماتي در ساعات اداري اشاره کرد و گفت: به همين دليل بيشتر سرقت کارت در ساعات پايان شب انجام مي شود و به اين ترتيب تا آغاز فعاليت اداري دفاتر در روز آينده زمان مناسبي براي استفاده از کارت وجود دارد.
به همين دليل در ساعات اوايل شب در بيرون بيشتر جايگاه ها بازار کاذب ايجاد شده و بنزين آزاد مي فروشند.
"لشگر گوسفندان که توسط يک شير اداره ميشود,ميتواند لشگر شيران را که توسط يک گوسفند اداره ميشود ,شکست دهد."
Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهارشنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1474 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

سهمیه‌بندی‌درکاهش‌مصرف موفق‌نبوده‌است!

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که برنامه سهمیه بندی بنزین در ایران تاثیر موفقی بر کاهش تقاضای سوخت در این کشور نداشته است، چرا که قیمت ها هنوز بسیار پایین هستند و رانندگان می توانند فعلا محدودیت های موجود را با پیش خرید شش ماه سهمیه خودرو خود برطرف کنند.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که " گزارش های موجود حاکی از آن است که ترافیک تهران به سطوح پیش از سهمیه بندی بنزین بازگشته است."

این سازمان که دفتر آن در پاریس قرار دارد، در ادامه گزارش خود تاکید کرد: "تقاضای بنزین در ایران تنها کاهش اندکی را تجربه کرده است. درحقیقت می توان این مساله را مطرح کرد که رانندگان رفتارهای خود را تغییر نداده‌اند."

این گزارش با ابراز تردید نسبت به برخی گزارش های موجود مبنی بر کاهش 30 درصدی مصرف بنزین در ماه نخست سهمیه‌بندی، با اشاره به دو مشکل موجود این طرح افزود: "قیمت فروش بنزین هنوز بسیار پایین است (حدود 12 سنت در هر لیتر)؛ ضمن این که اجازه دادن به رانندگان برای خرید معادل سهمیه شش ماه خودرو به صورت پیش برداشت مساله دیگری است."

این گزارش مدعی شده است که دولت ایران قصد دارد تا ماه آینده قیمتی را برای خرید بنزین مازاد بر سهمیه‌بندی اعلام کند که مساله سطح قیمت مورد مناقشه است.

بر اساس این گزارش "دولت بین دلایل سیاسی و نگرانی از تاثیر قیمت‌های بالا بر تورم از یک سو و دلایل و واقعیت‌های اقتصادی از سوی دیگر در تردید است."

این درحالی است که به نوشته آژانس، "یک مساله تاثیرگذار دیگر نیز مسایل ژئوپلیتیک است و ایران با این‌کار تلاش می‌کند که تاثیرپذیری خود را در مقابل فشارهای غرب کاهش دهد."

آژانس در ادامه با بیان این که امکان ایجاد بازار سیاه برای فروش آزاد بنزین محتمل به نظر می‌رسد، افزوده است: "اگر سهمیه‌بندی ثابت بماند، ولی سهمیه‌های موجود ناکافی به نظر برسد، بازار سیاه قیمت را برای مصرف کنندگان پرمصرف بنزین تعیین خواهد کرد و در نتیجه قاچاق سوخت به خارج ایران متوقف خواهد شد و ممکن است برخی مصرف کنندگان از جمله رانندگان تاکسی به این نتیجه برسند که فروش کامل سهمیه سودآورتر از کار با تاکسی است!"

این گزارش در پایان خاطرنشان می‌کند که " هرچند که احتمالا مجموع مصرف کاهش خواهد یافت، ولی این مساله وجود دارد که ایجاد بازار سیاه، تورم و تعمیق فاصله طبقاتی ایجاد کند."

carna.ir
Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهارشنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1474 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

افزایش سهمیه بنزین پزشکان به‌نفع مردم است

رییس سازمان نظام پزشکی‌کشور، افزایش سهمیه بنزین پزشکان را به‌نفع مردم دانست و توجه به این مشکل پزشکان را خواستار شد.

" سیدشهاب‌الدین صدر" گفت: محدودیت سهمیه‌بندی بنزین پزشکان، این نگرانی را بوجود آورده که مشکلی در معالجه مردم بویژه اعمال جراحی مجروحان تصادفی و بیماران خاص بوجود آورد.

وی با بیان این که صرفه‌جویی در مصرف بنزین آثار مثبتی در جامعه داشته است، گفت: بسیاری از کشورها، در سهمیه‌بندی فرآورده‌های نفتی برای برخی از اقشار از جمله پزشکان مواردی را مستثنی شده‌اند تا خدشه‌ای در ارائه خدمات درمانی به مردم وارد نشود.

رییس سازمان نظام پزشکی ، تصریح کرد: طی یک ماه گذشته جلساتی با رییس جمهوری در مورد تغییر سهمیه‌بندی بنزین پزشکان برگزار شده که بزودی براساس تصمیم‌گیری‌ها، میزان سهمیه بنزین این افراد اعلام خواهد شد.
Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهارشنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1474 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

تجهیز تمام جایگاه‌ها به دوربین مدار بسته مجهز

رئیس انجمن جایگاهداران بنزین ضمن هشدار به موتور سوارانی که نسبت به سرقت کارت سوخت در جایگاه‌ها اقدام می‌کنند، اعلام کرد: تمام جایگاه‌های عرضه سوخت به دوربین‌های مدار بسته مجهز می‌شوند.

به گزارش کارنا،ناصر رئیسی فر گفت: درحال حاضر سرقت کارت هوشمند سوخت توسط عده ای از افراد به یکی از معضلات درجایگاه های عرضه سوخت تبدیل شده است، زیرا دزدان پس از سرقت کارت برای فرار از قانون دست به هر اقدامی درجایگاه‌ها می زنند.

وی افزود: درحال حاضر روزانه موارد بسیاری مشاهده می شود که کارت سوخت درحالی که در کارت خوان قراردارد و دارنده کارت درحال استفاده از تلمبه است ، به یکباره توسط صاحب خودرویی یا موتورسواری برداشته می شود و این امر تبعات منفی بسیاری را به همراه دارد.

رئیسی فر با تاکید بر این که وضعیت موجود محیط جایگاه ها را بسیار ناامن کرده است ، تصریح کرد: در انجمن جایگاهداران سوخت تصمیم گرفته شده تمام جایگاه‌ها به دوربین های مدار بسته مجهز شود تا حداقل بدین ترتیب بتوان جایگاهدار و پرسنل آن را از اتهام مبرا کرد.

وی همچنین گفت: درحال حاضر بسیاری از دارندگان خودرو که از سهمیه بالاتری نسبت به دیگر دارندگان خودرو برخوردار هستند نسبت به فروش سهمیه خود می کنند.

رئیسی فر گفت: با کمی تامل درحاشیه جایگاه‌ها می توان دریافت بسیاری از دارندگان سوخت به خصوص افرادی که از سهمیه بالاتری برخوردار هستند می ایستند وبا خودروی شخصی که نیازمند بنزین بیشتر است در جایگاه حضور می یابد و نسبت به فروش سهمیه خود با قیمتی بسیار بیشتر اقدام می کند.

رئیس انجمن جایگاهداران سوخت اضافه کرد: تمام این موارد طی نامه ای از سوی این انجمن به وزارت نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران ارسال شده تا نسبت به حل آنها اقدامات لازم شود.
Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهارشنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1474 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

روزانه‌ ‌16‌ میلیون‌ لیتر كاهش مصرف بنزین

با آغاز طرح‌ سهمیه‌‌بندی‌ میزان‌ مصرف‌ بنزین‌ روزانه‌ ‌16‌ میلیون‌ لیتر کاهش‌ یافته‌‌است‌.

به گزارش کارنا، وزير كشور میانگین‌ مصرف‌ بنزین‌ در ‌2‌ ماه‌ گذشته‌ را روزانه‌ ‌60‌ میلیون‌ لیتر اعلام‌ کرد و گفت: این‌ میزان‌ پارسال‌ ‌76‌ میلیون‌ لیتر بود.

پورمحمدی‌ درباره‌ اختصاص‌ سهمیه‌ سفر گفت‌: افزایش‌ سهمیه‌ عمومی‌ هنوز در دستور هیئت‌ نمایندگان‌ رئیس‌‌جمهوری‌ قرار نگرفته‌‌است‌.

پورمحمدی‌ در عین‌ حال‌ تأکید کرد: برای‌ رونق‌ گردشگری‌ تسهیلات‌ ویژه‌‌ای‌ در اختیار تورها و مجموعه‌‌های‌ گردشگری‌ قرار گرفته‌ تا آنها بتوانند خدمات‌ بیشتری‌ به‌ مردم‌ ارائه‌ دهند.

وزیر کشور در خصوص‌ اختصاص‌ سهمیه‌ بنزین‌ برای‌ مشاغل‌ خاص‌ هم‌ گفت: مقداری‌ بنزین‌ در اخیتار کمیته‌‌های‌ سوخت‌ استان‌ها قرار گرفته‌ و این‌ کمیته‌‌ها موظفند طبق‌ بخشنامه‌ این‌ وزارتخانه‌ درباره‌ توزیع آن‌ برای‌ مشاغل‌ خاص‌ اقدام‌ کنند.
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 20 اسفند 1385, 10:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

در حالي كه با گذشت دو سال از زمان وعده داده شده از سوي شهردار سابق تهران، مبني بر راه‌اندازي مونوريل، اين پروژه هنوز در حد پيشرفت 5 درصدي باقي مانده، دولت با اختصاص هزينه‌هاي ميلياردي بر تبليغ مونوريل، به دنبال اعاده حيثيت در اين پروژه شكست خورده است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، پروژه مونوريل تهران كه كلنگ افتتاح آن در دي ماه سال 1382 توسط شهردار وقت تهران، در ميدان صادقيه به زمين زده شد وي پايان آن را پس از گذشت هفده ماه (مرداد سال 1384) وعده داد، با گذشت بيش از دو سال از زمان وعده داده شده،‌ هنوز حتي به 5 درصد پيشرفت فيزيكي نرسيده است.

اين در حالي است كه پس از انتخاب دكتر احمدي‌نژاد به رياست جمهوري، دولت تمام توان خود را براي راه‌اندازي و تكميل اين پروژه به كار برد، اما به دليل فقدان مطالعات كارشناسي، توجيه فني و امكان اجراي اين پروژه حتي با اختصاص 150 ميليون دلار سهميه ارزي توسط دولت و فشار شديد بر وزارت كشور و شهرداري تهران، تاكنون اجراي آن ممكن نشده است.

اختصاص سهميه ارزي براي پروژه معلق‌شده مونوريل و وارد كردن تعدادي از واگن‌هاي دست دوم از مالزي، در حالي صورت گرفت كه سهميه ارزي براي خريد واگن‌هاي مترو تهران كه هم‌اكنون روزانه 5 / 1 ميليون مسافر را جابه‌جا مي‌كند و با ازدحام شديد شهروندان روبه‌رو شده، از آغاز دولت نهم تاكنون پرداخت نشده و نیز دیگر تعهدات دولت در تبصره ۱۳ درباره تجهیز ناوگان حمل و نقل درون شهری محقق نشده است. و با سهميه بندي بنزين به خاطر تجهيز نكردن ناوگان حمل و نقل شهري، مردم در رنج مي باشند.

به تازگي تلاش‌هاي انجام شده براي اعاده حيثيت از اين پروژه شكست‌خورده، سمت و سوي تبليغاتي به خود گرفته و دولت با انعقاد قرارداد هنگفتي با شبكه سوم سيما، اقدام به پخش فيلم‌هاي تبليغاتي براي اين پروژه كرده است، در تازه‌ترين اين اقدامات، به تازگي فيلم كارتوني در تبليغ مونوريل توسط دولت تهيه شده و به عنوان آگهي از سيماي جمهوري اسلامي پخش مي‌شود كه به تبليغ مونوريل مي‌پردازد.
اين درحالي است كه پخش اين نوع برنامه‌ها و تبليغات در نوع خود موفق بوده و توانسته به فرهنگ سازي در جامعه كمك فراوان نمايد حال بيم آن مي‌رود كه به اين روش تبليغات پروژه غير كارشناسي و عملا در حال تعليق منوريل به مردم و حتي برخي مسولان تحميل شود.

(نقل از بازتاب)
بايد امشب بروم...
Old Moderator
Old Moderator
پست: 778
تاریخ عضویت: جمعه 26 آبان 1385, 3:04 pm
محل اقامت: ..مازندران..
سپاس‌های دریافتی: 75 بار

پست توسط ghadami2005 »

سناريو دولت براي بنزين چيست؟

تصویر
در حالي كه بيش از پنجاه روز از طرح سهميه‌بندي بنزين مي‌گذرد، تشديد ترافيك در سطح شهر‌هاي بزرگ، حكايت از مصرف بيش از سهميه اکثر خودروهاي شهروندان دارد و اين، نشان‌دهنده زمينه اجراي سناريو جديد بنزين از سوي دولت است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، بيشتر شهروندان، به ويژه در شهرهاي بزرگ و مناطق پر رفت‌وآمد، حدود دو برابر سهميه‌ ماهانه صد ليتري خود را مصرف كرده‌اند و تشديد ترافيك در اين شهرها، حتي موجب شگفتي و مشكوك شدن فرمانده نيروي انتظامي شده است.

در صورتي كه ادعاي مسئولان تبصره 13 و شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي درباره امنيت كارت هوشمند سوخت ناممکن بودن سرقت بنزين درست باشد، تنها احتمالات ممكن، فروش سهميه بنزين خودروهاي دولتي و عمومي در كنار اطمينان رواني جامعه به فروش بنزين مازاد بر سهميه توسط دولت است.

اظهارات رحيم مشايي، مبني بر اختصاص سهميه بنزين سفر نيز از جمله تقويت‌كنندگان اين زمينه است. با اين حال، برخي منابع از وجود سناريويي براي عرضه بنزين آزاد پس از رسيدن قيمت بنزين در بازار آزاد به سطح مورد قبول براي دولت خبر مي‌دهند.

قيمت بنزين در بازار سياه كه در هفته‌هاي نخست سهميه‌بندي كمتر از دويست تومان بود،‌ هم‌اكنون در شهرهاي بزرگ بين سيصد تا چهارصد تومان خريد و فروش مي‌شود و در صورت عبور قيمت در بازار آزاد از مرز پانصد تومان،‌ امكان عرضه بنزين آزاد توسط دولت، بدون آن كه موجب نارضايتي در جامعه شود، فراهم مي‌شود.

بسياري از تحليلگران اقتصادي و حتي رئيس‌جمهور و رئيس‌ مجلس،‌ عرضه بنزين آزاد در ماه‌هاي نخست را موجب ايجاد موج تورم در جامعه ارزيابي مي‌كردند؛ بنابراين، اين سناريو در صورت عبور بهاي بنزين در بازار آزاد از قيمت واقعي آن، عرضه بنزين مازاد توسط دولت با هزينه تمام شده،‌ موج تورمي ايجاد نخواهد كرد و حتي موجب افزايش رضايت مردم از اين اقدام خواهد شد.

با اين حال،‌ پخش اخباري از صداوسيما، مبني بر خريد و فروش بنزين در جنوب كشور به قيمت ليتري هفتصد تومان و نمايش تصاوير دوربين مخفي خريد بنزين در پمپ ‌بنزين‌هاي تهران به قيمت ليتري چهارصد تومان در كنار گزارش‌هايي مبني بر فروش بنزين مخلوط با آب در شهرهاي شمالي به قيمت ليتري ششصد تومان، نشان مي‌‌دهد كه در بسياري از مناطق كشور، مشكلات سهميه بنزين، موجب شده است تا مردم، هزينه‌هايي بيش از قيمت واقعي آن را بپردازند.
بحران عمومي كمبود بنزين كه با اتمام سهميه شش ماهه بنزين شهروندان در كمتر از سه ماه تشديد مي‌شود، ناشي از تشويق به افزايش و پيش مصرف كردن بنزين از سوي مسئولان است.
مشكلات شديد ناشي از كمبود مخزن و پمپ گاز براي خودروهاي دوگانه سوز نيز بخشي از دلايل تشديد مصرف بنزين در ماه‌هاي اخير به شمار مي‌رود.


[External Link Removed for Guests]
"لشگر گوسفندان که توسط يک شير اداره ميشود,ميتواند لشگر شيران را که توسط يک گوسفند اداره ميشود ,شکست دهد."
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 390
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 20 اسفند 1385, 10:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

پست توسط درودبرايران »

قيمت بنزين در بازار سياه كه در هفته‌هاي نخست سهميه‌بندي كمتر از دويست تومان بود،‌ هم‌اكنون در شهرهاي بزرگ بين سيصد تا چهارصد تومان خريد و فروش مي‌شود و در صورت عبور قيمت در بازار آزاد از مرز پانصد تومان،‌ امكان عرضه بنزين آزاد توسط دولت، بدون آن كه موجب نارضايتي در جامعه شود، فراهم مي‌شود.

بسياري از تحليلگران اقتصادي و حتي رئيس‌جمهور و رئيس‌ مجلس،‌ عرضه بنزين آزاد در ماه‌هاي نخست را موجب ايجاد موج تورم در جامعه ارزيابي مي‌كردند؛ بنابراين، اين سناريو در صورت عبور بهاي بنزين در بازار آزاد از قيمت واقعي آن، عرضه بنزين مازاد توسط دولت با هزينه تمام شده،‌ موج تورمي ايجاد نخواهد كرد و حتي موجب افزايش رضايت مردم از اين اقدام خواهد شد.


چقدر نبوغ و چقدر اهميت دادن به مردم!
بايد امشب بروم...
Novice Poster
Novice Poster
پست: 64
تاریخ عضویت: جمعه 5 آبان 1385, 4:02 am
سپاس‌های ارسالی: 10 بار
سپاس‌های دریافتی: 10 بار

پست توسط mozafar »

در شهر زابل 20 ليتر بنزين 14 هزار تومان قيمت دارد. تاکسيها با اين سهميه ايي که دارند بلا استثنا همه بنزين خودشون
ميفروشن. چون اينجا تا کسيراني هيچ نظارتي ندارد. مسافر بر شخصي که 80 درصد انها دو شغله هستند هم به همين صورت.ميماند خودروهاي شخصي که براي مسيرهاي کوتاه از 1000 تومان کمتر نميگرند. با توجه به اينکه قيمت يک تاکسي
پيکان مدل 78 هفت مليون تومان است و بدون کار و اصطهلاک بنزين خود را ميفروشندسهميه بندي به نفع کيست.
صاحبان تاکسي و مسافربر شخصي يا مسافري که فقط بايد هزاري در جيبش باشد يا قاچاقچي بنزين يا...
Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهارشنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1474 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

البرداعی و سهمیه بندی بنزین

گفت: بعد از سهميه بندي بنزين روزانه دهها ميليون ليتر در مصرف بنزين صرفه جويي شده كه مجموعه آن در سال يك رقم نجومي است.

گفتم: خيابان ها هم خلوت تر شده و ميزان آلودگي هوا و بيماري هاي ناشي از آن هم كاهش يافته است.

گفت: ولي برخي نارسايي هاي جانبي هم وجود دارد كه بايد برطرف شود مثلاً بعضي ها براي استفاده از كارت سوخت اضافي وانت مي خرند، بعضي از تاكسي ها سهميه بنزين خود را آزاد مي فروشند و...

گفتم: سوءاستفاده كه هميشه هست، مثلاً همين آقاي دكتر البرادعي با اين كه «دكتر» است رفته در آژانس كار مي كند.

گفت: چرا...؟!

گفتم: چه عرض كنم؟! شايد به خاطر اين كه سهميه بنزين آژانس ماهيانه 450 ليتر است!
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 423
تاریخ عضویت: شنبه 9 دی 1385, 8:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 264 بار

پست توسط M.Schumacher »

آیا این صحت داره که تا چند روز دیگه سهمیه بنزین وانتها و تاکسیها روزانه توزیع میشه و نمیشه برای بعداً ذخیره کرد؟
ارسال پست

بازگشت به “تازه‌ها و اخبار خودرويي”