آشنایی با جنگنده چند منظوره میراژ اف-1

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 127
تاریخ عضویت: چهارشنبه 29 شهریور 1385, 5:06 pm
سپاس‌های ارسالی: 3114 بار
سپاس‌های دریافتی: 233 بار

آشنایی با جنگنده چند منظوره میراژ اف-1

پست توسط roh »

MIRAGE.F.1

نما ی جانبی میراژF.1های ایران
تکمیل همزمان 2 هواپیمای داسو میراژ اف 1 و جگوار منجر به ورود همزمان آن دو در عرصه هواپيماهای شکاری در سال 1974 شد.ابتدا تصور میشد که ایندو رقبای سرسختی برای هم باشند .در این رقابت که تصور میشد اف1 به مراتب کامیابی بیشتری به دست آورد مشخص شد که درخواست برای هواپیمای دارای انعطاف پذیری عملیاتی گسترده تر بیشتر است و این ویژگی میتوانست به بهترین شکل به وسیله هواپیمایی که در آغاز برای نقش برتری هوایی و ماموریتهای هوا به هوا طراحی شده ،فراهم نماید(همان گونه که با عرضه جنرال داینامیکس F-16 فلکون به بازار جهانی نیز ثابت شد).هردو هواپیمای جگوار و میراژ F1در برگیرنده گوشه هایی از تجربیات برنامه جنگنده ضربت ینوبک/ع(نشست/برخاست کوتاه و عمودی)نيروی هوايی شکست خورده فرانسه بودند که در سالهای پایانی دهه 1950 آغاز شد. میراژIIIV تنها هواپیمای نوبک/ع جهان بود که به سرعت 2ماخ دست یافت. با وجود این،کمی پیش از این که این هواپیما به پرواز در آید نیروی هوایی فرانسه درباره هزینه بالای این جنگنده ابراز نگرانی کرد.بنابراین داسو تشویق شد که به بررسی دیگر طرحهای جایگزین نوبک بپردازد.هدف کلی تولید هواپیمایی با سرعت 2.2ماخ بود که بتوان آن را در ماموریتهای ضریتی هسته ای با شعاع عمل پایین-پایین(lo-lo radius of action)550 کیلو متری نیز به کار گرفت و توانایی نشست و برخاست از باندهای 800متری را نیز داشته باشد.کامیابی نسبی میراژIII پیشگام که صنایع هواپیمایی فرانسه را در 10 سال و مدتی کوتاهی پس از پایان جنگ به طور ناگهانی از هیچ به سطح جهانی رساند،مارسل داسو را در موقعیت استثنایی قرار داد. در ماه مارس 1967 فرانسویان به این نتیجه رسیدند که گزینش جنگنده ای دارای بال هندسه متغیر برای جایگزینی میراژIIIپاسخگوی افزایش هزینه بالای آن نیست و به کارگیری طرح بال پسگرای متوسط در هواپیما مناسبتر تشخیص داده شد.در 18 مه 1967 پیش نمونه میراژF1سقوط کرد که علت اصلی آن اهتزاز(Flutter) گزارش شد.اما این طرح پیش برگزیده شده بود و قرار داد تولید 3 پیش نمونه (که قرار بود 2نمونه آخر دارای موتور 9K-50باشد) در سپتامبر همان سال امضا شد. ادعا میشود که سوخت داخلی میراژ برای سه پرواز 5 دقیقه ای برای رزم در ارتفاع متوسط و با سرعت 1.5ماخ یا پروازشناسایی در ارتفاع بالا و با شعاع 315 کیلومتر و با سرعت 2.2 ماخ کافی است.با یک مخزن مرکزی و دو موشک سوپر 530 میراژ میتواند در گشت هوایی به مدت دو ساعت و 15 دقیقه پرواز کرده و هدف را تا ارتفاع 20000 متری رهگیری کند. رادار رهگیر سایرانو IV ساخت تامسون CSF از تجهیزات استاندارد F1 هست که در برخی از نمونه ها دارای توانایی نقشه برداری زمینی/دریایی و دوری از عوارض زمین میباشد. در هواپیمای ویژه حمله زمینی ميراژ F1 .A (که تنها لیبی و افریقای جنوبی آن را خریداری کرده اند) رادار مسافت یاب آیدا (AIDA)ساخت شرکت داسو نصب شده است و در F-1EQ5/ عراقی رادار AGAVE تامسون CSF جایگزین سایرانو4 شد.رادار سایرانو M 4 دارای حالت هوا به سطح،یک سامانه حمله-ناوبری اینرسیایی شرکت ساژم،نشاندهنده سربالای ساخت شرکت تامسون CSF و مسافت یاب لیزری از جمله تجهیزات هواپیمای چند ماموریته) F1Eکه عراق از این مدل زیاد داشت( میباشند.لازم به ذکر است نيروی هوايی جمهوری اسلامی ايران نيز تعدادی از اين هواپيما را در اختيار دارد که اين هواپيماها از هواپيماهای به جا مانده عراقی در ايران می باشند.آمادگی رزمی اين هواپيما در ايران ۷۰٪ بر آورد می شود.در زمان جنگ ايران و عراق اين هواپيماها به طور وسيعی مورد استفاده نيروی هوايی عراق بوده اند ولی مرزبانان نيروی هوايی هواپيماهای اف ۱۴ مانع حملات هواپيماهای متخاصم عراقی از جمله ميراژ ها بوده اند.جالب توجه این که یک MIRAGE.F1عراقی یک F.14را سرنگون کرد.
سه نمای میراژF.1




میراژF.1ایرانی در مشهد

دارندگان میراژF.1:
1.اکوادر2.یونان3.ایران4.عراق5.کویت6.لیبی7.مراکش8.قطر9.آفریقای جنوبی



[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

.:: تاپيک جامع,آشنايي با جنگنده ميراژ اف-1::.

پست توسط SAMAN »

بنام خدا

 .::آشنایی با جنگنده میراژ اف-1 محصول داسو فرانسه::. 

 تصویر 


میراژ اف-1 یک هواپیمای جنگنده تک سرنشینه است که کاربرد آن در دفاع و برتری هوایی است.طرح میراژ اف-1 پیشتر به دنبال ادامه طرح میراژ3 و طرح میراژ اف-2 که یک نمونه 2 سرنشینه بود. تا اینکه هواپیما از بالهای پیکانی وتثبیت شونده استفاده کند. قرار شد که در میراژ اف-1 از لحاظ شکل بالها با نسل قبل خود متفاوت باشد.این تغییرات زمانی قرار شد که به طور جدی مورد برسی واقع شوند که چون هواپیماهایی که از بالهای دلتا استفاده میکردند در زمان فرود(از لحاظ سرعت فرود) و گردش ها وسیع مشکل داشتند.ایجاد بالهای مزدوج به شکل کنونی در میراژ اف-1 باعث افزایش 40% سوخت نسبت به میراژ 3- تیک اف کوتاه تر- اجرای سرعت های مافوق صوتی روانتر وانجام مانور بسیار بهتر در ارتفاعات پایین از جمله مزیت های این تغییر شکل بالها بود. البته این مستلزم این بود که این بالها هر چند نازک باشند اما طبق اصول صحیح ساخته شوند.آنگاه این در بعضی مواقع در برتری دلتا بالها مزیت ها برابر میشدند. در نهایت مسلم شده بود که میراژ اف-1 با وجود بالهای کوچکتر نسبت به میراژ3 چیزی از قابلیت های پروازی از آن کمتر ندارد.قرار شده بود که طرح میراژ اف-1 یک ارتقا قابل توجه در خانواده میراژ داشته باشد. ارتقایی که مناسب با نسل جدید باشد و با عملکرد خوب در هزار جدید توانایی ادامه خدمت را داشته باشد.بنا شد که هواپیمایی طراحی شود که توانایی اجرای پرواز در سرعت های بالا- ارتفاع پایین -توانایی گردش های سریع- سهولت در خروج اضطرای خلبان . ... از ویزگی های میراژ اف-1 باشد. این قابلیت ها بود که باعث شد مشتریاتن خارجی چون عراق اردن اسپانیاو افریقای جنوبی مشتاق خرید شوند.

گرچه در نبرد بوسیله عراق در مقابله با ایران در جنگ ایران و عراق انتظارات بیشتری از میراژ اف-1 میرفت اما عمدتا از دلایل عدم موفقیت آن آموزش بد خلبانان عراقی در اجرای تاکتیک ها بود.

 تصویر یک فروند میراژ اف-1 عراقی 
 [External Link Removed for Guests] 

میراژ اف-1 در جنگ 1991 خلیج فارس توسط دو طرف جنگ استفاده شد.(البته به صورت متمایز) بیش از 770 (762 فروند) فروند جنگنده میراژ اف-1 ساخته شد که تقریبا 500 فروند از آن به مشتریان خارجی من جمله اروپا- آسیا - افریقا و امریکای جنوبی صادر شد. میراژ اف-1 به حدود 11کشور فروخته شد. تولید میراژ اف-1 در سال 1990 تا 1992 به پایان رسید. گرچه ادامه خدمت میراژ اف-1 در کشورهای جهان سوم خیلی بیشتر خواهد بود.

میراژ اف-1 اولین پروازش را توسط René Bigand در 23 دسامبر 1966 در منطقه ایی از فرانسه بنام Melun-Villaroche انجام داد.

داسو میراژ اف-1 c جنگنده فرانسوی الاصل استاندارد قبل از میراژ 2000 و در سال 1984 وارد خدمت شد و در نیروی هوایی فرانسه مشغول شد. نمونه ساخته شده رسما در می 1967 توسط نیروی هوایی پذیرفته شد. در آن زمان 3 فروند از این الگو دستور داده شده بود که ساخته شود. میراژ اف-1 به عنوان جانشین میراژ 3 و میراژ 5 فرانسه بود.
میراژ اف-1 با داشتن موتور قدرتمند توربو جت Atar 9k-50 خود که ساخت کمپانی اسنکما بود خیلی راحتر از میراژ 3 پیش میرفت وروانتر بود و توانست که آو(میراژ 3) را کنار بزند. موتوری قدرتمند با توان 15785 پوند که پس سوز هم داشت.میراژ اف-1 دارای سیستم های خودکافی چون استارتر موتور -کابین خلبان مجهز- نگهداری کم هزینه و سوخت گیری تحت فشار از جمله مزیت های دیگر این هواپیما بود.بیشتر توسعه ها بر روی سوخت گیری هوایی و تحقیق کردن در مورد اینکه شعاع رزمی هواپیما افزایش یابد متمرکز شد.

 تصویر از موتور قدرتمند میراژ اف-1 ATAR 9K-50 

 تصویر 

 [External Link Removed for Guests] 

بدین ترتیب با توجه به نیاز فرانسه به داشتن یک هواپیمای رهگیر که سازگاری با انواع شرایط جوی را داشته باشد نیروی هوایی فرانسه دستور ساخت میراژ اف-1 c که با رادار تک پالس Cyrano IV ساخت تامسون CSF مجهز شده بود را داد. بعدا نگارش دیگری از این رادار که قابلیت look-down به آن اضافه شده بود ساخته شد رادار مذکور Cyrano IV-1 نام داشت.
بالها در میراژ اف-1 به تدریج به عقب رانده شده و نیز همچنین باریک و باریکتر شده اند.موشک های قابل نصب در این جنگنده در نوک بالها بیشتر نصب شده اند. در میراژ اف-1 یک موتور توربو جت در درون هواپیما نصب شده است.دهانه های نیم دایره ایی ورودی هوای موتور 2 تا هستند و در کنار بالهای جلویی هستند.میراژ اف-1 یک خروجی موتور دارد- بدنه هواپیما باریک بلنداست.در میراژ اف-1 دو سکان عمودی ثابت در زیر بدنه(شکم) هواپیما نصب شده است.همچنین (این مدل) دارای یک کابین(سایبان) حبابی شکل هست.

 تصویری از کاکپیت میراژ اف-1  

 [External Link Removed for Guests] 

در آغاز میراژ اف-1 تنها با 2 توپ 30 میلیمتری داخلی مسلح شد اما در سال 1976 به موشک R-530 که یک موشک میان برد هوا به هوا بود مجهز شد.در سال بعد موشک Magic R-550 نیز قابل نصب بر روی این هواپیما شد. در همان زمان موشک سایدویندر آمریکایی جزو تسلیحات میراژ اف-1 شد.بعد از نیروی هوایی یونان از فرانسه درخواست کرد که جنگنده های میراژ های F-1CG خود را با موشک های سایدویندر سازگار کند.

 موشک هدایت شونده هوا به هوای R-530 

 [External Link Removed for Guests] 

79 فروند جنگنده میراژ اف-1 تولید شده در طی مارس 1977 بعدا در دسامبر 1983 تحویل داده شدند.این ها نگارشی از Mirage F1C-200 بودند که سیستم سوخت رسانی غیر قابل تغییر داشتند و نیاز بود که در بدنه آنها شکافی به طول 7 سانتی متر ایجاد شود و کلا مشکلاشان برطرف شود! میراژ اف-1 به عنوان هواپیمای رهگیر نیروی هوایی فرانسه بود تا زمانی که میراژ 2000 وارد خدمت شد.

مدل های میراژ اف-1

Mirage F-1CE : مدل صادراتی از میراژ اف-1 سی برای اسپانیا به تعداد 45 فروند
Mirage F-1CG : " " " " " " " یونان به تعداد 40 فروند
Mirage F-1CH : " " " " " " " مراکش به تعداد 30 فروند
Mirage F-1CJ : " " " " " " " اردن به تعداد 17 فروند
Mirage F-1CK : " " " " " " " کویت به تعداد 18 فروند
Mirage F-1CZ : " " " " " " " برای آفریقای جنوبی به تعداد 16 فروند.

 تصویر میراژ اف-1 متعلق به نیروی هوایی یونان 
 [External Link Removed for Guests] 

میراژ اف-1 بی
نیروی هوایی فرانسه در خلال میراز های اف-1 سی سفارش ساخت 20 فروند میراژ اف-1 B را که نمونه دو سرنشینه برای آموزش خلبانان بود نیز داد.این تعداد هواپیمای آموزشی در مابین اکتبر 1980 تا مارس 1983 به نیروی هوایی تحویل داده شدند. صندلی های فوق العاده مخصوص این هواپیما بود و نیز در طول 30 سانتی متر به هواپیما اضافه شد.این مدل دارای قیمت پایین تر و نیز ظرفیت سوخت کمتری میتوانست حمل کند همچنین توپ داخلی نداشت. وزن خالی هواپیما تا حدود 200 کیلوگرم اضافه شده بود. در کل میراژ اف-1 B توانایی نبرد را داشت و نیز میتوانست که توپ خارجی و غلافها و مخازن وخت نیز حمل کند.

Mirage F-1BE : نمونه صادر شده سری B برای اسپانیا به تعداد 6 فروند
Mirage F-1BJ : " " " " " " اردن " " 2 فروند
Mirage F-1BK : " " " " " " کویت " " 2 فروند
Mirage F-1BQ: نمونه فروخته شده سری B به نیروی هوایی عراق !!

میراژ اف-1 A

ورژنی دیگر ازجنگنده میراژ اف- 1 تک سرنشینه برای تهاجم زمینی (بمب افکن) با داشتن یابنده برد لیزری ولی با قابلیت توانایی درگیری هوابه هوای محدود.طراحی شده توسط نیروی هوایی افریقای جنوبی و کمپانی داسلت! میراژ اف-1 A قابلیت پرواز VFR را نیز داشت.این مدل تنها توانایی پرواز در شرایط جوی صاف را داشت.
Mirage F-1AD : نمونه صادر شده برای لیبی به تعداد 16 فروند.
Mirage F-1AZ : نمونه صادر شده از میراژ اف-1 A برای آفریقای جنوبی به تعداد 32 فروند.

میراژ اف-1 E

نمونه تک سرنشینه مولتی رول با توانایی پرواز در کلیه شرایط جوی و نیز قابلیت بمب افکن داشتن و جنگنده بودن.

Mirage F-1JA : نمونه صادراتی از میراژ اف-1 E برای اکوادور به تعداد 16 فروند
Mirage F-1ED : " " " " " " لیبی به تعداد 14 فروند
Mirage F-1EE : " " " " " اسپانیا به تعداد 22 فروند
Mirage F-1EH : " " " " " مراکش به تعداد14 فروند.
Mirage F-1EQ : نمونه صادر شده از سری E برای نیروی هوایی عراق به تعداد 16 فروندMirage F-1EJ : " " " " " " اردن به تعداد 17 فروند. اردن هواپیماهای میراژ خود را با اف-16 عوض کرده است.

EQ-2 نمونه تک سرنشینه مخصوص دفاع هوایی برای نیروی هوایی عراق به تعداد 16 فروند- EQ-4 نمونه تک سرنشینه چند منظوره جنگنده بمب افکن و اکتشافی برای نیروی هوایی عراق به تعداد28 فروند.EQ-5 نمونه تک سرنشینه ضد کشتی برای نیروی هوایی عراق به تعداد 20 فروند.نمونه EQ-6 هم ضد کشتی بود و هم توانایی حمل بمب های کوچ را داشت.ضمنا همه ایی کیو ها تک سرنشینه بودند.
نیروی هوایی عراق با داشتن بیش از 108 فروند جنگنده میراژ با استاندارد EQ بزرگترین مشتری این جنگنده بود.


Mirage F-1EDA : نمونه صادر شده از سری E برای نیروی هوایی قطر به تعداد 12 فروند.

 تصویر میراژ اف-1 متعلق به نیروی هوایی قطر 

 تصویر 

میراژ اف-1 D

نمونه 2 سرنشینه آزشی که بر پایه میراژ اف-1 E یساخته شد که چند منظوره نیز بود./ جنگنده/ بمب افکن ضربتی
Mirage F-1JE : نمونه صار شده از سری D برای اکوادور به تعداد 2 فروند
Mirage F-1DD: نمونه صادراتی سری دیی برای لیبی به تعداد 6 فروند
Mirage F-1DDA : نمونه صادارتی از سری D برای قطر به تعداد 2 فروند.

میراژ اف-1 CR نمونه شناسایی تاکتیکی

زمانی که طرح میراژ اف-1 روشن شد که یک طرح موفق بوده است,کمپانی داسلت بر این تحقیق افتاد که تولید یک نمونه شناسایی از این جنگنده را شروع کند.البته بیشتر نیاز مشتریانی که داشت این مهم را بیشتر رقم زد.قرار شد که این طرح ابتدا در نیروی هوایی فرانسه شروع به رشد کند.بعد از آن با پیش بینی هایی که شد معلوم شد اگر قرار شود که چنین هواپیمایی ساخته شود از لحاظ قیمت قیمیتی بسیار بالا پیدا میکرد و گران میشد و این ممکن بود که رضایت مشتری را جلب نکند.بدین منظور قار شد که از غلاف های Add-on که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر بودند استفاده شود.

نیروی هوایی فرانسه هواپیماها را به خوبی برای مشتریانش صادر میکرد به طور مثال می توان میراژ اف-1 EQ برای نیروی هوایی عراق را نام برد.در این بین غلاف های شناسایی متنوعی نیز ساخته شد که در دسترس بودند و به راحتی در زیر بدنه هواپیما نصب میشدند.(خرید این غلاف ها برای مشتریان خیلی بهتر بود)
به هر حال توسعه یک هواپیمای شناسایی تاکتیکی برای نیروی هوایی فرانسه دادمه پیدا کرد و در نهایت اولین میراژ -اف-1 CR-200 در 20 نوامبر 1981 پرواز کرد.
Mirage F-1CR از لحاظ حمل تجهیزات اکتشافی تنوع دارد و می تواند که از آنها هم به طور داخلی و هم از لحاظ خارجی حمل کند.این مدل یک نمونه شناسایی اکتشافی با برد زیاد بود.

A SAT SCM2400 سیستم جوینده خط مادون قرمز که در فضایی که توپ هواپیما وجود دارد نصب میشود.
در زیر دماغه هواپیما فضایی هست که میتوان در آن از دوربین های دید وسیع TRT 40 ساخت تامسون و یا از دوربین های TRT 33 که یک دوربین عمودی هست و ساخت تامسون سی اف سی استفاده شود.
رادار Cyrano IVM-R که نقشه های زمینی را به خوبی طرح میکند.سنسور های نوری و الکترونیک که میتوانند توسط خط وسط زیر هواپیما و یا در زیر باله ها حمل شوند.
در مجموع 64 فروند میراژ اف-1 CR توسط نیروی هوایی فرانسه سفارش داده شد.و نیز اولین واحد(اسکادران) نیروی هوایی در ژوئیه 1983 از این مدل در عملیات ها استفاده کرد.

میراژ اف-1 CT
 [External Link Removed for Guests] 

این نمونه از نگارش میراژ اف-1 مخصوص تهاجم ضربتی زمینی از نمونه قبلی خود یعنی Mirage F-1C-200 بود.اولین نمونه در 3 می 1991 پرواز کرد. تعداد دیگری از این نمونه تا سال 1995 در نیروی هوایی فرانسه تبدیل شدند.(از نمونه قبلی به نمونه CT )
میراژ اف-1 c دارای یک سری سنسورهای اکتشافی هست بنام های:
Raphael TH
تصویر

رادار تصویر ساز الکترونیکی با قابلیت ارسال پیغام های رادیویی به وزن 600 کیلوگرم و نیز با نفوذ به خط دشمن تا برد 100 کیلومتر SLAR (رادار بیننده هوایی کناری)

Astac
تصویر

ASTAC یک سیستم ELINT/ESM طراحی شده برای تشخیص و شناسایی موقعیت و محدوده رادارها از هرنوعی که باشند.این سیستم برای ماموریت های اکتشافی در ارتفاع بالا (استند-آف) ویا در ماموریت هایی که باید در ارتفاع پایین و نفوذ در میادین جنگ جایی که نیاز است اطلاعاتی از پدافند دشمن کسب شود.این سیستم یک غلاف تاکتیکی آنالیزی است.این غلاف در زیر هواپیما نصب میشود.این غلاف هم اکنون بر روی میراژ اف-1 CRs نیروی هوایی فرانسه و RF-4E های نیروی هوایی ژاپن کار میکند.

Desire
تصویر

سنسور نشان دهنده اکتشافی الکترواپتیکی /غلاف متحرک برای شناسایی تصویر دیجیتال ساخت تامسون سی اف سی با داشتن اپتیک(چشمی) با قطر 610 میلیمتری با قدرت وضوح بالا- قابلیت اتصال به پایگاه زمینیSARA با کمک مولتی سنسورهای رهگیر!
Super cyclope
سنسور حرارت یاب یا جوینده طول موج مادون قرمز- و نیز سنسور های
Pod RP35P / Omera 33/Omera 40
که همگی سنسور های عکس بردای قوی با کاربرد های متنوع هستند.

میراژ اف-1 AZ و Mirage F-1CZ

نیروی هوایی افریقای جنوبی توانست که دو نمونه از میراژ های اف-1 خود یعنی Mirage F-1 AZ که نمونه تهاجمی-ضربتی زمینی بود و نیز Mirage F-1CZ که جنگنده بود رابا رادارهای خوبی مجهز کند. کمپانی Atlas Aircraft Corporation توانست که لیسانس ساخت میراز اف- 1 را از فرانسه دریافت کند .گرچه تا کنون نمونه ایی که این کمپانی ساخته و به خدمت نیروی هوایی آفریقای جنوبی در بیایید هنوز شناخته نشده است.!!
نیروی هوایی آفریقای جنوبی 48 فروند میراژ اف-1 تحویل گرفت که 32 فروند از آنه مدل AZ و 16 فروند مدل CZ بودندکه همگی در تاریخ 5 اوریل 1975 به نیروی هوایی آفریقای جنوبی تحویل داده شدند. دو فروند از میراژ های F-1 CZ به طور مخفیانه و پنهانی توسط یک هواپیمای هرکولس C-130- متعلق به افریقای جنوبی به آفریقای جنوبی حمل شدند.!! بقیه میراژ های CZ در همان سال تحویل داده شدند. در یک نمایشگاه هوایی در سال 1975 هم این CZ ها به نمایش درامدند. اما قبلا به طور عمومی در افرقای جنوبی گزارش نشده بود که این هواپیماها به طور عملیاتی در خدمت نیروی هوایی بوده اند.
Aerosud که یک شرکت مهندسی بود در طی آزمایشاتی که داشتند قرار شد (علاقه داشتند)که موتور RD-33 میگ 29 را بر روی میراژاف-1 نصب کنند.هواپیمای مذکور جدید قرار شد که Super Mirage F-1 نام داده شود و در نمایشگاه هوایی ماسک در مسکو نمایش داده شد!!

 تصویری از میراژ اف-1 متعلق به نیروی هواییآفریقای جنوبی در نمایشگاه هوایی 

 تصویر 

 مشخصات فنی جنگنده میراژ- اف-1 Mirage F-1 

سال ورود به خدمت: 1973
وظیفه: چند منظوره / جنگنده بمب افکن
خدمه: 1 نفر
طول: 15.3 متر
طول بال ها: 9.32 متر
ارتفاع: 4.5 متر
مساحت باله ها: 25 متر مربع
وزن روی باله ها: 450 کیلوگرم بر هر متر مربع
وزن خالی : 7.4 تن
ماکزیمم وزن (تیک اف): 15.2 تن
پیشرانه: 1 عدد موتور توربو جت 9K-50 با حداکثر قدرت در حالت پس سوز 70.21 کیلونیوتن
حداکثر سرعت: 2338 کیلومتر در ساعت بابر با 2.3 ماخ
نرخ اوج گیری: 215 متر بر ثانیه
ماکزیمم سقف پروازی : 20 کیلومتر
شعاع رزمی پرواز: 425 کیلومتر با 2150 کیلومتر برد ازاد
مهمات:
2 قبضه توپ DEFA 533 30 میلیمتری - 2 موشک هدایت شونده راداری سوپر R-530 -و 2 موشک هوا به هوای مادون قرمز ماژیک R-550 - توانایی حمل موشک هوا به سطح AS,30L و موشک ضد کشتی AM.39 - توانایی حمل بمب های هدایت شونده لیزری BGL-400 250 کیلوگرمی- ضمنا توانایی حمل موشک سایدویندر بمب های MK-82

منابع:
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

مترجم و نویسنده: SAMAN

تمامی حقوق مطلب متعلق به سایت http://www.centralclubs.com و سایت [External Link Removed for Guests] برداشت بدون ذکر منبع مجاز نیست.
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دوشنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4258 بار

پست توسط Fariborz »

سامان عزيز از حضور مجدد تو بسيار خوشحالم و بابت مطالب جالبی که در اختيار همه قرار ميدهی صميمانه سپاسگزارم . :-D :smile:
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

پست توسط SAMAN »

navid missle نوشته شده:خيلي ممنون از مطلب خوبي که ارسال کرديد
برد شناسايي و برد قفل کردن رادار ميراژ اف-1 چه قدر است؟
دور برد ترين موشک هوا به هواي اين هواپيما چيست و چه مقدار برد دارد؟
نقش اصلي اين جنگنده چيست؟ مولتي رول يا رهگير و يا دفاع نقطه اي و ...؟
راستي چرا سقف پروازي اين جنگنده انقدر کمه؟


با سلام و تشکر از محبت همه دوستان :)

دوربرد ترین موشک این هواپیما اگر اشتباه نکنم موشک R-530 با برد 50 کیلومتر هست. ضمنا سقف پروازی 20000 متر بسیار بسیار سقف پروازی بالایی است به نظر شما بلاتر از این سقف چه هواپیمایی می تواند پرواز کند به جز میگ-31 و میگ 25 و چند هواپیما در هم رده این جنگنده. اف-4 اف-15 و اف-16 که بهترین هواپیماههای دنیا هستند و بودند سقف پروازی 17 تا نهایتا 18.5 کیلومتر دارند.

اگر هم منظورتون نرخ اوگیری این هواپیما هست باید عرض کنم که اشتباه تایپ شده و نرخ اوج گیری این جنگنده 42300 فوت بردقیقه برابر با بیش از 12 کیلومتر در دقیقه هست!!در مورد نقش هواپیما هم همنطور که گفتم چند منظوره هست. هم جنگنده/ هم بمب افکن تهاجمی ضربتی هم آموزشی ...

از برد رادار این هواپیما متاسفانه هنوز اطلاعاتی نتوانستم بدست بیاورم :shock:
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12684 بار
سپاس‌های دریافتی: 11776 بار
تماس:

Re: آشنایی با جنگنده چند منظوره میراژ اف-1

پست توسط kayvan6079 »

[External Link Removed for Guests]
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 340
تاریخ عضویت: شنبه 29 آبان 1389, 8:50 pm
سپاس‌های ارسالی: 1282 بار
سپاس‌های دریافتی: 1825 بار

میراژ شیشه ای ...

پست توسط m-sajedy »

تصاویری جالب از جنگنده فرانسوی میراژ اف 1 که با بدنه ای از جنس کریستال در موزه ای در کشور فرانسه قرار دارد.

تصویر
تصویر

تصویر

تصویر

تصویر
وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ

و هنگامی که به آنان گفته شود : در زمین فساد نکنید، می‌گویند : ما فقط اصلاح‌ کننده‌ایم!

سوره مبارکه البقرة
Moderator
Moderator
پست: 2646
تاریخ عضویت: چهارشنبه 9 خرداد 1386, 7:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 22547 بار
سپاس‌های دریافتی: 14742 بار

Re: آشنایی با جنگنده چند منظوره میراژ اف-1

پست توسط Shahbaz »

[External Link Removed for Guests]
mirage F-1 EQ6
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][FONT=times new roman,times]     [FONT=Times New Roman,serif]   [FONT=Times New Roman,serif]    امام خمینی (ره ) :
اگر بند بند استخوان هایمان را جدا سازند ، اگر سرمان را بالای دار برند ، اگر زنده زنده در شعله های آتش مان بسوزانند ، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگان مان به اسارت و غارت برند ، هرگز امان نامه ی کفر و شرک را امضا نمی کنیم .  
           
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1453
تاریخ عضویت: چهارشنبه 26 اسفند 1388, 11:17 am
سپاس‌های ارسالی: 8690 بار
سپاس‌های دریافتی: 13237 بار

خداحافظی میراژها با آسمان اسپانیا

پست توسط Java »

جنگنده های میراژ F1 نیروی هوایی اسپانیا در بیست و سوم ماه گذشته میلادی (23 June) به 38 سال خدمت صادقانه خود در آسمان اسپانیا پایان دادند. پایانی بر بیش از 200,000 ساعت پرواز رزمی و آموزشی! قرار است جنگنده های میراژ اسپانیایی پس از بازنشستگی به همراه تعدادی جنگنده دیگر به آرژانتین مهاجرت کنند و باقیمانده عمر خود را در این کشور آمریکای جنوبی سپری نمایند.
مسئولان نیروی هوایی اسپانیا در این روز با انجام مراسمی نمادین با آنها خداحافظی کردند.


 [External Link Removed for Guests]    [External Link Removed for Guests]    [External Link Removed for Guests]    تصویر 
تا در طلب گوهر کانی کانی      تا در هوس لقمهٔ نانی نانی

این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی     هر چیزی که در جستن آنی آنی


https://www.instagram.com/javad.molaiee/
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”