آزمايش موشك پيشرفته هوا به هوا توسط نيروي هوايي

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با دستاوردها و اخبار نيروي هوايي ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه 30 آذر 1386, 8:55 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

دوستان از انجاييکه روايت خبر گذاري ايرنا از اين خبر بسيار متفاوت تر از خبر فارس است خبر خبرگذاري ايرنا رو هم قرار ميدم. اين خبر يه سري از ابهامات رو رفع ميکنه



فرمانده نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران همچنين گفت: موشک حرارتي هوا به هواي جديد ساخت ايران روز دوشنبه مورد آزمايش قرار مي گيرد.
وي افزود: يکي از موشک‌هاي هوا به هواي حرارتي که ساخت آن در نيروي هوايي انجام شده است، آزمايش شده و تست گرم اين موشک در يکي از ميادين تير ما صورت مي گيرد.
فرمانده نيروي هوايي ارتش خاطر نشان کرد: پرتاب اين موشک به اين صورت است که از طريق يکي از هواپيماها به سمت هدفي شليک مي‌شود و موشک هدف را تعقيب مي‌کند.
وي تصريح کرد: اين موشک در رزمايش اخير شمال‌غرب کشور به گونه‌اي ديگري آزمايش شد و اکنون قصد داريم تست گرم آن را انجام دهيم.
شاه‌صفي هم‌چنين با اشاره به فعاليت‌هاي جهاد خودکفايي نيروي هوايي اظهار داشت: کار ما در بخش تحقيقات انجام شده و توليد انبوه اين موشک به بخش صنايع داخلي وزارت دفاع سپرده خواهد شد.
وي برد نهايي اين موشک حرارتي هوا به هوا را بيش از 100 کيلومتر عنوان کرد و گفت: برد اين موشک حرارتي در اين پرتاب بيش از 40 کيلومتر است که با توجه به ارتفاع، تغيير و تا برد 100 کيلومتر هم ارتقاء پيدا مي‌کند.
شاه‌صفي همچنين بر توان ساخت اين موشک در داخل کشور تاکيد کرد و گفت: اين موشک نمونه‌ خارجي هم دارد ولي ساخت آن به طور کامل اقتباس از صنايع داخلي است

با توجه به این خبر میفهمیم برد مفید موشک 40 کیلومتر و برد نهایی ان 100 کیلومتر است
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه 30 آذر 1386, 8:55 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

MOHAMMAD JAFAR, عزيز خبر ايرنا رو بخونيد بسياري از ابهامات رفع ميشود. در ضمن برد مفيد اين موشک 40 کيلومتر است.
ولي در کل انتخاب سيستم هدايت تلويزيوني براي موشک هاي هوا به هوا خيلي منطقي به نظر نميرسد. چون براي قفل کردن خلبان وقت زيادي بايد صرف کنه و همچنين مشکل اساسي که شما هم به اون اشاره کرديد مانع از همنشيني سيستم هاي هدايتي گرمايي و تلويزيوني ميشود
موفق باشيد
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 43
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1386, 6:36 pm
سپاس‌های دریافتی: 21 بار

پست توسط kpars »

Mehdi2224 نوشته شده:موشک حرارتی با برد بالای 40 کیلومتر تقریبا محاله . اگر شدنی بود تا حالا کشور های غربی ساخته بودند . نمیگم نشدنیه ولی همین که فکر کنیم برای همین 40 کیلومتر چه حسگر قوی مورد نیازه می فهمیم که هزینه بالایی میخواد به همین خاطر کشوره ای غربی برای برد های بالا از هدایت راداری استفاده میکنند فکر میکنم کمی غلو شده


دوست عزیز از منبع پایین بنظر میاید که غیر ممکن نیست

[External Link Removed for Guests]

R27 infrared seekers ranges from 45 to 120 km
Major
Major
پست: 374
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 14 بهمن 1386, 1:04 pm
سپاس‌های ارسالی: 253 بار
سپاس‌های دریافتی: 713 بار

پست توسط kingday »

به نظر من برد 100 کيلومتر براي موشک حرارتي در يک شرايط بسيار خاص ميتونه عملي باشه و اون هم با هدف گيري حدودي و اتفاقي
يعني فرض کنيد تعداد يک يا چند هواپيماي دشمن در حال فرار يا ترک منطقه باشن و هواپيماهاي رهگير در تعقيب اونا .
هواپيماي رهگير بدون قفل کردن روي يکي از هدفهاي خاص با ارسال فاصله و سرعت نسبي با هدف به کامپيوتر موشک مثلا 92 کيلومتر و سرعت +150 ناتيکال مايل بر ساعت يک يا چند موشک رو رها ميکنه
موشک با خط سير مستقيم به سمت هدف با سرعت بسيار زياد خودش به نزديکي هدف مثلا 10 يا 15 کيلومتري ميرسه در اين لحظه سر جستجوگر حرارتي به کار ميافته و به طور اتفاقي روي يکي از هدفها قفل ميشه و .....

البته تکرار ميکنم اين يک حالت خاص هستش و البته کاربرد زيادي هم ميتونه داشته باشه فرض کنيد که تعداد هواپيماهاي در حال فرار سه يا چهار فروند باشه و 8 فروند موشک هم شليک بشه . در اين شرايط شانس فرار بسيار کم هستش و براي کشورهايي که موضع دفاعي دارن مثل ايران ميتونه بسيار کاربردي باشه.

نظر شما چيه؟؟
Super Moderator
Super Moderator
پست: 949
تاریخ عضویت: دوشنبه 29 اسفند 1384, 2:31 pm
سپاس‌های ارسالی: 2396 بار
سپاس‌های دریافتی: 1355 بار

پست توسط Reza 313 »

دوستان چرا يك ذره احتمال نميدهيد كه بحث موشك حرارتي با برد 100 كيلومتر ، ناشي از اشتباه خبرنگار فارس باشه ... :-o
تا حالا از اين موارد كم نداشتيم كه خبرنگارها ( بخصوص در مورد فارس) بنا به تشخيص خودشون چيزهايي به اصل خبر اضافه ميكردند كه ....

براي چند لحظه اين سناريو را فرض كنيد ...

اصل خبر اين جور شروع ميشه كه «امير خلبان حسن شاه‌صفي فرمانده نيروي هوايي ارتش يكشنبه شب در حاشيه مراسم ازدواج تعدادي از كاركنان اين نيرو از ساخت يك موشك هوا به هواي پيشرفته از نوع حرارتي خبر داد».
بنده بحث را از اينجا به دو شق تقسيم ميكنم
1) ببينيد اين حرف در مراسم ازدواج كاركنان نيرو بيان شده نه در يك كنفرانس خبري ؛ به نظر شما حضور اصحاب رسانه در مراسم ازدواج كاركنان نهاجا چقدر منطقي هست ؟ فرض كنيد كه هيچ خبرنگاري در مراسم حضور نداشته ؛ امير هم اين ادعا را در بين سخنان خودشون مطرح كردند و بعد از مراسم يكي از حاضرين خبر را به گوش خبرنگار فارس رسانده و در اين انتقال خبر اين اشتباه پيش آمده و ...

2) اما حالت دوم ؛ مراسم با حضور خبرنگاران اجرا شده ، امير هم خبر از ساخت موشك هوا به هوا دادند و يكسري مشخصاتي هم مثل برد ارائه كردند ، خبرنگار فارس هم كه قصد مخابره اين خبر را داشته به خيال خودش خواسته خبر را تكميل كنه و بنابر تصورات نادرست خودش از موشك هاي هوا به هوا اقدام به درج كلمه حرارتي كرده (قصد توهين به اين خبرنگار محترم ندارم ولي خيلي از افراد همه دركشون از تسليحات هوايي فقط اون چيزهايي هست كه توي معدود فيلم هاي سينمايي ساخته شده بعد از جنگ ديده اند يعني موشك هاي حرارتي ... :-) باور نداريد ؟ امتحان كنيد ...از چند نفر از دوستان و آشنايانتون در مورد موشك هاي هوا به هوا بپرسيد و ببينيد كه آيا چيزي در مورد موشك هاي حرارتي به شما ميگند يا نه ؟ و البته ببينيد كه اصلا چيزي به اسم موشك هاي هدايت راداري به گوششون رسيده ؟)

----

جسارتا معناي همه اين حرفها در صورت اينكه صحيح فرضشون كنيم اينه كه موشك مذكور يا هدايت راداري هست يا مخلوطي از هر دو سيستم هدايتي را داره ...
به دو دليل نوشتم جسارتا و البته با فونت كوچكتر ؛ 1) چون بنده جرئت نميكنم اين حرف را بزنم ، چرا ؟ خب ، به خاطر اينكه تنها دارم روي هوا و بر اساس فرضيات حرف ميزنم ...
2) چون اگر بنده ادعا كنم كه موشك راداري در دست ساخت داريم كه بردش به 100 ك م ميرسه ، اونوقت بخش عظيمي از دوستان ميهن دوست و خودباورمون خونشون به جوش مي آد و بر خودشون واجب شرعي فرض ميكنند تا با هزار و يك دليل ثايت كنند كه نخير اينطور نيست ، ما هنوز اندر خم اسپارو هامون مونيديم .... :eek:

يا حق
...آن ها که بر فراز آسمان درس پرواز آموخته بودند ، دیگر زیستن بر خاک زمین میسرشان نبود و جنگ بهانه ای بود تا مشق نیمه کاره ی آسمانی بودنشان را کامل کنند .... تصویر 
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3309
تاریخ عضویت: شنبه 10 آذر 1386, 5:59 pm
سپاس‌های ارسالی: 3096 بار
سپاس‌های دریافتی: 11996 بار

پست توسط Mil@d »

با سپاس از رضا براي توضيحات شما

من نيز فکر مي کنم در نقل خبر مبالغه شد است.

متاسفانه برخي خبرنگاران بي تخصص که به اين مصاحبه ها فرستاده مي شوند با اينگونه حرفها ارزش کار دست اندرکاران زحمتکش نيروهاي مسلح را زير سوال مي برند.

البته تعدادي از دوستان نيز اين موضوع را به تمسخر گرفتند که کاري شايسته نيست.ما همه ايراني هستيم و بايد به خود افتخار کنيم .نه اين که خودمان خودمان را اسباب طنز قرار دهيم.

لطفا برگرديد به بحث اصلي تاپيک

يا علي.
  بی  
New Member
پست: 16
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 7 فروردین 1386, 9:58 am
سپاس‌های دریافتی: 23 بار

پست توسط mask »

بابا زیاد نیازی به فکر کردن نداره ما قبلا هم از این دستاورد ها زیاد داشتیم که اعلام شده نظیر ساخت هواپیمای اذرخش و تولید انبوه(عکس فتوشاپی و رنگ کردن f-5 در رجه) ساخت هواپیمای پیشرفته صاعقه و تولید انبوه (برداشتن دم f-5 و تبدیل ان به V و برداشتن رادار به جهت حفظ تعادل یعنی تبدیل شکاری به بمب افکن) نصب موشکهای چینی روی f-4 نصب موشک هاوک روی f-14 و نامگزاری ان به اسم موشک پیشرفته سجیل که بعدا به جز یکی از روی بقیه جمع شد و همچنین در اخرین ان پرواز جنگنده های ساخت داخل در رزمایش اسمان ولایت که دیدیم چی شد :-?
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه 30 آذر 1386, 8:55 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

mask,
دوست عزيز در هر محيط علمي براي هر ادعايي بايد مدرک اورده شود.
خوشحال ميشودم مدارک شما را براي اين ادعاها ببينم:
1-حذف رادار در صاعقه
2-بازنشسته شدن موشک هوا به هواي سجيل
اين سخنان را بنده هم شنيده ام ولي هر بار از نويسنده ي ان درخواست مدرک کرده ام پاسخي دريافت نکرده ام

دوست عزيز تمسخر کار سختي نيست. بد نيست بدانيد حذف يک سکان عمودي و افزودن سکان V شکل در هواپيماها چيز ساده اي نيست و باعث ميشود بسياري از محاسبات از نو صورت گيرد
همچنين تبديل موشک زمين به هوا به هوا به هوا اصلا کار راحتي نيست. مطابقت دادن ان با رادار تامکت هم که جاي خود دارد.

Reza 313, دوست عزيز امکان اشتباه منتفي نيست. ولي فکر نکنم اشتباه شده باشه. چون خبرگذاري هاي ديگر هم اين خبر رو قرار داده اند. در ضمن اگر اشتباه پيش امده باشد روابط عمومي نيروي هوايي اين مورد را اعلام ميکند. ولي ممکن است در بيان نحوه هدايت موشک اشتباه شده باشد. هر چند احتمالات ديگري مثل مجهز بودن اين موشک به دو نوع سامانه ي هدايتي نيز ممکن است
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 575
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 7 دی 1385, 2:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 2851 بار
سپاس‌های دریافتی: 2040 بار

پست توسط MOHAMMAD JAFAR »

خوشحال ميشودم مدارک شما را براي اين ادعاها ببينم:
1-حذف رادار در صاعقه
2-بازنشسته شدن موشک هوا به هواي سجيل
اين سخنان را بنده هم شنيده ام ولي هر بار از نويسنده ي ان درخواست مدرک کرده ام پاسخي دريافت نکرده ام

نوید جان!
من کاری به کار جناب mask ندارم. ولی مگر یادت نمی آد که من در این مورد چی گفتم:
من گفتم که به دلیل دو دمه کردن هواپیما نیروی برای هواپیما از ناحیه عقب زیاد می شود که می تواند تعادل هواپیما را به هم بزند.
اما می توان با سبک کردن دماغه مرکز ثقل را به عقب راند تا بازوی گشتاور نیروی برای دمهای عمودی کوتاه شود.
سر بی درد را که دستمال نمی بندند.ای بابا چی گفتم! بهتره بگم سر بی درد را نمی شکانند!
اما با اینکه صاعقه رادار ندارد ولی مسلسل دارد مخالفم.چون:
وزن مسلسل=وزن رادار= 80 الی 90 کیلوگرم.
و یک موضوع هم که هست اینه که ممکنه احتمالش باشه که این مشکل تا به حال رفع شده باشه.
در مورد بازنشسته شدن سجیل هم فکر کنم تا وقتی که در نهاجا حتی یک رادار نیمه فعال وجود داشته باشد این موشک در خدمت است.
امیدوارم که بحث موشک هوا به هوا با این مقوله ها قاطی نشود.
با شما هستم جناب mask.امیدوارم جسارت بنده را ببخشید.و اگر با این لحن پستتان را نمی نوشتید می گفتم که حق با شما است.
در ضمن نوید جان بالاخره هر موضوعی دودوتاچهارتای خودش رو داره.موشک هدایت گرمایی اگر به فرض محال 100 کیلومتر هم برد داشته باشه احتمال برخورد آن 10-20 درصد است چونکه گمراه کردن این نوع موشک راحتتر از گمراه کردن موشک های راداری است.
فقط موشکهای IIR یعنی (IMAGING INFRA RED) می توانند به خوبی از پس شراره (فلیر) ها بر بیایند.چون با الگوریتمهای پیشرفته پردازش تصویر و سخت افزارهای سریع این کارها را انجام می دهند.
پيامبر گرامي اسلام (ص) فرموده اند:
الملک يبقي مع الکفر و لا يبقي مع الظلم.
New Member
پست: 16
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 7 فروردین 1386, 9:58 am
سپاس‌های دریافتی: 23 بار

پست توسط mask »

سلام بچه ها ممنون از توجهتون به موضوع می خواستم بگم که موشک سجیل بازنشسته نشده و با روند موجود تا زمانی که نیروی هوایی هست وجود داره (چیزی بازنشسته نمیشه) اما در کل چهار فروند f-14 به لانچر پرتاب این موشک مجهز شدند که از روی دوتا برداشته شد(که نشاندهنده پی بردن به توانایی های بالقوه این موشک هست) و یکی زمینگیر و تنها یک f-14 با لانچر سجیل هست مدرک هم که خوب همه می دونند امکان ارائه دادنش نیست در مورد صاعقه هم دوست عزیز توضیح دادند کلا تلاش برای پیشرفت خیلی خوبه اما این ابداعات ما برعکس چیزی که تبلیغ می شه به درد دفاع نمی خوره و مسئولان باید جدا یه فکری به حال وضعیت نیرو هوایی کنند
آخرین ويرايش توسط 1 on mask, ويرايش شده در 0.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه 30 آذر 1386, 8:55 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

MOHAMMAD JAFAR, عزيز در مورد صاعقه به تفضيل در يه جا صحبت کرديم ولي هيچ کدوم نتونستيم همديگه رو قانع کنيم. من هنوز هيچ توجيه اي براي اين مطلب پيدا نکردم: با توجه به اينکه يه سکان به عقب هوپايما اضافه شده قسمت عقب هواپيما سنگين ميشود و به طور طبيعي براي تعادل هواپيما بايد دماغه سنگين تر شود. نه اينکه با حذف رادار سبک تر شود
يا همينکه خودتون گفتيد: اگه بخواهند وزن جلوي هواپيما را کم کنند ميتوانند مسلسل را حذف کنند. چون رادار بسيار بسيار مهمتر از توپ هواپيماست.
در مورد موشک جديد هم همونطور که مشاهده ميکنيد برد نهايي موشک 100 کيلومتر اعلام شده که خيلي عجيب نيست
در مورد شانس اصابت فکر ميکنم اشتباه ميکنيد. به نظر بنده بر عکس است. يعني شما ميفرماييد شانس اصابت سايدوايندر کمتر از امرام است؟ يا شانس اصابت ارچر کمتر از الامو است؟
در اين مورد مطمئن نيستم ولي بيشتر تحقيق ميکنم

Mask عزیز میشه در مورد این موضوع کمی توضیح بدید؟ بنده هم شنیدم که موشک سجیل تنها بر روی 4 تامکت قابل نصب است ولی طبق گقته ی مقامات نظامی تغییرات تنها بر روی موشک صورت گرفته است نه تامکت. در این صورت باید تمامی تامکتها قابلیت حمل این موشک را داشته باشند
در مورد مدرک هم منظورتون از این جمله چیه؟ "مدرک هم که خوب همه می دونند امکان ارائه دادنش نیست "
ایا منظورتون اینه که از نظر حفاظتی امکان ارایه ش نیست یا منظورتون اینه مدرکی ندارید؟
نشاندهنده توانایی های بالقوه این موشک هست

دوست عزیز درسته که نتایج اولیه تست این موشک ضعیف بود ولی بعدها اصلاح شد. یادمان نرود این موشک در زمان جنگ شکار هم داشته است
موفق باشید
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 575
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 7 دی 1385, 2:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 2851 بار
سپاس‌های دریافتی: 2040 بار

پست توسط MOHAMMAD JAFAR »

navid missle نوشته شده:در مورد شانس اصابت فکر ميکنم اشتباه ميکنيد. به نظر بنده بر عکس است. يعني شما ميفرماييد شانس اصابت سايدوايندر کمتر از امرام است؟ يا شانس اصابت ارچر کمتر از الامو است؟
در اين مورد مطمئن نيستم ولي بيشتر تحقيق ميکنم

منظورم این بود که اگر به فرض محال 100 کیلومتر این موشک برد داشته باشد دشمن فرصت زیادی برای گمراه کردن آن دارد.

MOHAMMAD JAFAR, عزيز در مورد صاعقه به تفضيل در يه جا صحبت کرديم ولي هيچ کدوم نتونستيم همديگه رو قانع کنيم. من هنوز هيچ توجيه اي براي اين مطلب پيدا نکردم: با توجه به اينکه يه سکان به عقب هوپايما اضافه شده قسمت عقب هواپيما سنگين ميشود و به طور طبيعي براي تعادل هواپيما بايد دماغه سنگين تر شود. نه اينکه با حذف رادار سبک تر شود

فرض اول شما نادرست است!
هر کدام از سکانهای صاعقه از سکان اف-5 کوچکتر و طبیعتا سبکتر از آن است.پس یک سکان اضافه نشده.
شاید وزن تیلها روی هم رفته 1.5 برابر اف-5 باشد.
ولی شما باید بدانید که تعادل یک جسم همش مربوط به مرکز جرم و تعادل نیروها نیست.بلکه موضوع به گشتاور مربوط میشه.
ما یک چیزی داریم به نام گشتاور که اندازه آم برابر است با حاصلضرب نیرو در طول بازوی گشتاور
بازوی گشتاور هم برابر است با عمودی که از محور گردش(که فرض می کنیم از مرکز جرم عبور می کند ودر راستای عرضی است از چپ به راست )بر نقطه اثر نیرو اعمال می شود.
در اف-5 دو گشتاور اساسی که وجود داره گشتاور نیروی برای بال هست و گشتاور نیروی دم که خب یه جوری هواپیما را طراحی می کنند که در حالت عادی گشتاورها همدیگر را خنثی کنند.مگر در زمانی که از الویتور ها استفاده بشه و ....
در صاعقه هم خواسته اند مرکز ثقل را عقبتر ببرند تا گشتاور دم که اکنون زیادتر شده تعادل هواپیما را برهم نزند.خود سنگینتر بودن دمها این کار را تا حدودی انجام می دهند. ولی لابد دیده اند که باز هم باید مرکز ثقل عقبتر بیاید و به همین دلیل توپها و رادار را برداشتند.
ولی رادارهای خیلی کوچک برای برد توپ و ... وجود دارند که حتی روی F-5A هم نصب می شوند.که احتمالا صاعقه دارد. من فکر کنم اینجور رادارهای کوچک را ایران بتواند بسازد.
پيامبر گرامي اسلام (ص) فرموده اند:
الملک يبقي مع الکفر و لا يبقي مع الظلم.
ارسال پست

بازگشت به “دستاوردها و اخبار نيروي هوايي”