اشنايي با خودروي جديد و ايراني سايپا: "مينياتور"

در اين بخش مي‌توانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3309
تاریخ عضویت: شنبه 10 آذر 1386, 5:59 pm
سپاس‌های ارسالی: 3096 بار
سپاس‌های دریافتی: 11996 بار

پست توسط Mil@d »

خودرو ايراني سايپا روز گذشته با نام مينياتور رونمايي شد. اين خودرو كه پس از سمند به عنوان دومين خودرو ملي كشور نام گرفته و قرار است به عنوان خودرو ارزان‌قيمت از نيمه دوم سال آينده به هموطنان عرضه شود، روز گذشته طي مراسمي با حضور رييس جمهوري اسلامي ايران رونمايي شد تا نويدي ديگر از ثمرات عزم و اراده ملي در حوزه دانش فني و اقتصاد صنعتي در راستاي خودكفايي باشد. اما اين محصول كه به گفته مسوولان امر، به طور كامل و از صفر تا 100 آن ايراني است، اختلاف نظر و سليقه‌هايي را در موضوع جنبي نام‌گذاري آن بين اهالي فن در پي داشته كه به مرور برخي از ديدگاه‌هاي موافقان و مخالفان آن مي‌پردازيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بسياري از صنعتگران و فعالان حوزه خودرو انتخاب چنين نامي را با توجه به اين كه برگرفته از يك هنر ايراني است (هرچند كه در اين زمينه نيز اختلاف وجود دارد) بدون اشكال مي‌دانند، ولي اساتيد حوزه ادب پارسي واژه مينياتور را داراي ريشه‌اي فرانسوي برشمرده‌اند.

اين در حالي است كه مديرعامل شركت سايپا معتقد است كه به لحاظ زيبايي اين خودرو، واژه مينياتور كه در زبان فارسي به معني ظريف‌كاري و معني ديگر آن نقاشي اصلي ايراني است، براي آن انتخاب شده است.

البته بذرپاش اذعان مي‌كند كه درباره نام‌گذاري اين خودرو تصميم‌گيرنده نبوده‌ است: " براي انتخاب نام اين خودرو فراخواني انجام و بيش از سه هزار اسم جمع آوري شد كه در نهايت نام مينياتور را براي اين خودرو انتخاب كرديم."

اما در اين ميان سخنان يكي از صاحب نظران حوزه ادب پارسي نيز شنيدني است.

مير جلال الدين كزازي مي‌گويد: " تا آنجايي كه من مي‌دانم، واژه مينياتور يك واژه فرنگي است كه از زبان فرانسوي وارد زبان پارسي شده كه البته گونه‌اي از نگارگري ايران و معادل پارسي آن ريزنگاري است."

وي معتقد است كه اين كه اين شيوه نگارگري در ايران يا چين پديد آمده و در اين باره نيز اين موضوع در بين تاريخ دانان مورد اختلاف است، ولي آنچه كه مشخص است اين است كه اين شيوه درايران پديد آمده است و پيروان ماني آن را از ايران به چين برده اند.

به گفته او مينياتور از دو قسمت ميني به معني كوچك و ناتور به معني طبيعت گرفته شده و نامي ايراني نيست.

وي توضيح مي‌دهد: "به گمان من با توجه به اين‌كه اين خودرو در ايران ساخته شده، با چنين نامي براي آن با نام ايراني دم‌ساز نيست و اصلا پيوندي نيز با اين خودرو ندارد."

اين استاد دانشگاه علامه طباطبايي ياد آور مي‌شود: "بايد نام اين خودرو گويا و خوش آهنگ باشد. مينياتور در زبان پارسي به عنوان نغز و نازك جا افتاده است و نغزي و نازك‌بدني يكي از ويژگي‌هاي دلبر است. "

اما ساير فعالان صنعت خودروسازي و قطعه‌سازي در اين باره چه نظري دارند؟

محمدرضا نجفي منش ـ دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو - درباره نام اين خودرو اظهار مي‌كند: " مينياتور ممكن است بر گرفته از يك لغت خارجي باشد، ولي آن را به نام ايران مي‌شناسند و درست است كه از واژه mini nature آمده، ولي به واقع فارسي تلقي مي‌شود و در اين زمينه بهزاد را به عنوان يكي از مينياتوريست‌هاي معروف مي‌شناسيم."

وي البته تاكيد مي‌كند كه خيلي با واژه خودرو ملي موافق نيست: "براي برند ايراني انتخاب نام مينياتور هيچ اشكالي ندارد. حتي يكي از شركت‌هاي خارجي براي يكي از برندهاي خود نام قشقايي را بر مي‌گزيند و براي اين كار از واژه محلي رايج در كشور خود استفاده نمي‌كند."

در اين ميان اميري ـ مشاور مدير عامل سايپا ـ نيز تقريبا چنين نظري دارد، ولي برخلاف نجفي كه معتقد است قشقايي يك نام ايراني است، مي‌گويد كه نام اين محصول شركت نيسان برگرفته از واژه كشكايي است.

وي معتقد است كه مسوولان اين گروه خودروسازي براي برخي محصولاتشان برنامه‌هايي دارند و نام خودروهاي خود را برگرفته از ريشه ملت‌هاي مختلف انتخاب مي‌كنند.

مديرعامل سابق شركت پارس‌خودرو با تاكيد بر اين‌كه انتخاب نام مينياتور براي محصول ساخت داخل سايپا هيچ اشكالي ندارد، مي‌گويد: " نام مينياتور برگرفته از هنر ايراني است."

دبير پيشين انجمن خودروسازان نيز با اشاره به اين‌كه مينياتور نوعي سبك نقاشي ايراني است، توضيح مي‌دهد: "اين هنر ريشه‌اي قديمي دارد. خارجي‌ها براي خريد نقاشي‌هاي ايراني به ايران مي‌آمدند و در اروپا نيز خريدار پيدا كرد و در آن جا به عنوان mini nature شناخته شد."

از سوي ديگر حسن انوشه ـ سرپرست دانش نامه‌ي ادب فارسي ـ معتقد است كه مينياتور يك كلمه‌ي فرانسوي است و نوعي نقاشي است كه شيوه پرداخت آن مربوط به سال‌هاي قديم است و اين نوع نقاشي است كه از چين گرفته شده و سپس به ايران آورده شده است.

به گفته وي هر واژه‌اي كه در ميان ملت رواج يابد آن واژه ملي محسوب مي‌شود، چرا كه ما در زبان فارسي واژگان زيادي داريم كه از زبان عربي گرفته شده‌اند و همچنين واژگان فارسي به زبان انگليسي نيز رسوخ پيدا كرده‌اند؛ بنابراين استفاده از نام مينياتور براي يك خوروي ايراني اشكالي ندارد، چرا كه اين واژه سالهاست در بين ما جا افتاده است.
  بی  
Junior Poster
Junior Poster
پست: 165
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 2 فروردین 1386, 6:09 am
سپاس‌های دریافتی: 26 بار

پست توسط forodo »

اقايون عزيز فكر نكنم مسخره كردن كشورهاي ديگه كار درستي باشي درست ماشينهاي هندي از نظر ظاهر قديمي تر از بقيه كشورها هستند اما تمام مراحل ساخت از ايده تا پلتفرم تا ساخت كليه قطعات كار خود هنديهاست بدون مشاوره گرفتن از كشورهاي ديگه يا كپي كاري در ضمن تا چند وقت ديگه ارزون ترين خوروي دنيا توسط كارخانه تاتاموتورز هند كه اتفاقا صاحبان ان اصليت ايراني دارند و زردتشتي هستند به بازار مياد خودرويي با همه امكانات و قيمت زير 2000دلار
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2732
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 5 مرداد 1385, 10:34 pm
سپاس‌های ارسالی: 12804 بار
سپاس‌های دریافتی: 4580 بار

پست توسط كيارش »

forodo, جان
هند تو صنعت بسته بندي آب معدني هم وابستند چه طور مي گيد در صنايع مهم و پيچيده اي مثل خودروسازي كاملا مستقلا ؟‌ :-(
 [FONT=lucida grande, tahoma, verdana, arial, sans-serif]  این خسته به شمشیر تو تقدیر نبود,    
  [FONT=lucida grande, tahoma, verdana, arial, sans-serif]ور نه هیچ از دل بی‌رحم تو تقصیر    
New Member
نمایه کاربر
پست: 17
تاریخ عضویت: دوشنبه 19 فروردین 1387, 3:12 pm
سپاس‌های ارسالی: 10 بار
سپاس‌های دریافتی: 3 بار

پست توسط bagheridana »

كسي اطلاعاتي راجع به مشخصات فني اين خودرو داره؟
Major II
Major II
پست: 169
تاریخ عضویت: شنبه 10 فروردین 1387, 1:52 pm
سپاس‌های ارسالی: 34 بار
سپاس‌های دریافتی: 376 بار

پست توسط sky_pesar »

روزنامه اعتماد مورخ : 20-9-87

رئيس جمهوري خودرو صددرصد ايراني سايپا را رونمايي مي کند

دست هاي ايتاليا، آلمان و کره در کار است



عليرضا بهداد

«طراحي بدنه توسط ايتاليا، ساخت موتور در آلمان، سيستم تعليق و ترمز با همکاري کره، پلت فورم برگرفته از پرايد و ريو، نام؛ خودرو صد درصد ايراني.»

«مينياتور» نام دومين خودرو ملي کشورمان است که مهرداد بذرپاش مديرعامل سايپا آن را خودرويي صددرصد ايراني دانسته و در تبليغاتي که طي چند شب گذشته از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شده اين خودرو را حاصل فعاليتي 14 ماهه در دولت نهم به مردم معرفي کرده است. اما آيا واقعاً چنين است؟

اواخر سال 79 بود که با جدي شدن ساخت خودرو ملي سمند، سايپا نيز به فکر افتاد تا چنين پروژه يي را در اين شرکت تعريف کند. ايران خودرو نيز همزمان با سمند پروژه «پيکان جديد» را آغاز کرد تا افرادي همچون حميدرضا کاتوزيان، رئيس فعلي کميسيون انرژي مجلس که آن زمان يکي از مديران ايران خودرو بود، به طور مستقيم با اين پروژه درگير شوند. اما چيزي نگذشت که با برکناري منوچهر غروي از ايران خودرو و روي کار آمدن منوچهر منطقي پروژه پيکان جديد متوقف شد چرا که مديريت جديد اين شرکت اعتقاد چنداني به ادامه اين پروژه نداشت. با امضاي قرارداد ال- 90 در سال 1383، دو شرکت ايران خودرو و سايپا پروژه هاي ملي سازي را کنار گذاشتند. به اعتقاد آنها خودروسازان بايد به دنبال سرمايه گذاري مشترک و خودروهاي چندمليتي مي رفتند، چرا که ديگر پروژه ملي سازي در صنعت خودرو معناي اصلي خود را از دست داده بود.

اما با روي کار آمدن دولت نهم ورق برگشت. همکاري هاي صنعتي با خارجي ها مورد بازنگري قرار گرفت و پروژه ال- 90 متوقف شد. بذرپاش به عنوان نماينده سازمان تامين اجتماعي در اسفند 85 به عضويت هيات مديره پارس خودرو درآمد و چيزي نگذشت که مديرعامل اين شرکت شد.

حضور بذرپاش در پارس خودرو زياد به طول نينجاميد و او پس از چند ماه فعاليت در اين شرکت با رفتن احمد قلعه باني به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به مديرعاملي سايپا منصوب شد تا پرونده خاک خورده خودرو ملي سايپا از قفسه کتابخانه هاي اين شرکت بيرون آورده شود.

«مينياتور» خودرويي است که بنابر وعده مديرعامل سايپا با قيمتي زير 10ميليون تومان به بازار عرضه خواهد شد. اين درحالي است که مدني، رئيس شرکت سازه گستر سايپا عرضه آن را با اين قيمت بعيد دانسته تا از سوي بذرپاش به خاطر اين اظهارنظر مورد توبيخ قرار گيرد. آنچنان که سايپا اعلام کرده موتور انژکتوري اين خودرو استاندارد يورو سه را داشته و براي اقشار متوسط و کم درآمد جامعه ساخته شده و تنها خودرويي است که مي توان لقب ساخت ايران را به آن داد.
اين در حالي است که طراحي بدنه مينياتور توسط گروهي از طراحان ايتاليايي صورت گرفته و موتور آن نيز به شرکت آلماني FEV سفارش داده شده است. موتور اين خودرو در واقع همان موتور پرايد است که آلماني ها حجم آن را افزايش داده اند تا به قدرتش افزوده شود. اين موتور 1500 سي سي حجم دارد و قدرتي معادل 80 اسب بخار را ايجاد مي کند. سيستم تعليق و ترمز نيز با الهام از خودرو کره يي ريو ساخته شده و حتي نمونه سازي آن نيز در کره جنوبي صورت گرفته است. پلت فورم اين خودرو نيز الهام گرفته از پرايد و ريو است. به عبارت ديگر پلت فورم اين خودرو (به هر آنچه از خودرو که ديده نمي شود پلت فورم مي گويند) همچون خودرو پژو آردي ارتقا داده شده است. اين در حالي است که سايپا مدعي شده پلت فورم جديدي ساخته و مينياتور را روي آن سوار کرده است.

رئيس مرکز مطالعات و برنامه ريزي استراتژيک سايپا درباره اين خودرو مي گويد؛ مينياتور تنها خودرويي است که مي توان لقب ساخت ايران را به آن داد. وي به سمند ايران خودرو کنايه زده و گفته سمند روي پلت فورم پژو 405 ساخته شده تا بدين صورت عنوان کند «ساخت ايران» شايسته خودرو ملي سمند نيست.

قرار بود اين خودرو بهمن ماه رونمايي شود که به يکباره اواخر آذرماه براي چنين اقدامي انتخاب شد.

منابع آگاه مي گويند دليل اين رونمايي زودهنگام انتقال مهرداد بذرپاش از سايپا به وزارت کشور است. اين در حالي است که او چندي پيش اعلام کرده بود «دو سال دنبال سياست رفتيم اما چيزي نيافتيم.»

از طرفي منوچهر منطقي مديرعامل ايران خودرو نيز از رونمايي خودرو X12 با قيمت 10ميليون تومان از دهه فجر خبر داده اما از جزئيات آن چيزي نگفته است. X12 همان پيکان جديد است که ايران خودرو پس از سال ها همچون سايپا پرونده خاک خورده آن را به جريان انداخته است.
وي در گفت وگوي اخير خود با خبرنگاران همچنين انتقاد شديد به بذرپاش وارد کرده و اقدام اخير وي را در رونمايي يا «فيس ليفت» تندر 90 اقدامي غيرحرفه يي خوانده است.
منطقي که اين روزها با نگاهي دقيق تر اقدامات سايپا را دنبال مي کند، افزود؛ وقتي قرار است خودرويي 18ماه بعد به توليد برسد از رونمايي زودهنگام فيس ليفت آن نمي توان به عنوان اقدامي حرفه يي ياد کرد. محمود احمدي نژاد روز شنبه با حضور در سالن اجلاس سران بدون آنکه در سايپا حضور يابد از خودروي ملي اين شرکت رونمايي مي کند، هرچند اين پروژه صنعتي در دوره خاتمي تعريف اما به دليل نداشتن توجيه اقتصادي نيمه کاره رها شد. رئيس جمهوري از مينياتور پرده برداري مي کند تا به دولتمردان گذشته اين نکته را يادآوري کند کاري را که آنها غيراقتصادي مي دانستند دولت نهم اقتصادي کرد.
مينياتور که سايپا از آن به عنوان خودرو صد درصد ايراني ياد کرده در واقع همان پرايدي است که فورد در سال 1988 پلت فورمش را به کيا موتورز کره داد تا اين شرکت چند سال بعد آن را در اختيار سايپا قرار دهد. مينياتور در واقع همان ميراث فورد امريکا است.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه 30 آذر 1386, 8:55 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

كيارش, عزيز هند رو دست کم نگيريد. هند کشوري است که به گفته ي خيلي ها در سالهاي اينده مانند چين يک قطب اقتصادي خواهد شد. هند از لحاظ علمي در سطح بالايي قرار داره. هند برنامه ي فضايي داره. صنعت اتمي داره. صنايع هواپيماسازي داره. صنعت خودروسازيش هم يه صنعت موفق و رو به رشده. همون طور که دوستمون گفت بزرگترين خودروساز اين کشور(تاتاموتورز) اخيرا ارزانترين خودروي جهان رو توليد کرده. هند کشور وابسته اي نيست.
مشکل اين کشور فقط جمعيت زياد و اختلاف شديد طبقاتيه. اگر بتونه مثل چين از جمعيت زياد به عنوان يه مولفه براي پيشرفت استفاده کنه مشکل زيادي براي پيشرفت نداره

در مورد این که این خودرو چقدر ایرانیه مدیر عامل سایپا گفت: در بخش قوای محرکه از شرکت های خارجی در حد مشاوره کمک گرفتیم.
به نظر میرسه مقاله روزنامه ی اعتماد کمی بدبینانه و با غرض نوشته شده
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 33
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 5 مهر 1386, 5:56 pm
سپاس‌های دریافتی: 7 بار

پست توسط ashkan-mr »

navid missle نوشته شده:كيارش, عزيز هند رو دست کم نگيريد. هند کشوري است که به گفته ي خيلي ها در سالهاي اينده مانند چين يک قطب اقتصادي خواهد شد. هند از لحاظ علمي در سطح بالايي قرار داره. هند برنامه ي فضايي داره. صنعت اتمي داره. صنايع هواپيماسازي داره. صنعت خودروسازيش هم يه صنعت موفق و رو به رشده. همون طور که دوستمون گفت بزرگترين خودروساز اين کشور(تاتاموتورز) اخيرا ارزانترين خودروي جهان رو توليد کرده. هند کشور وابسته اي نيست.
.


اختیار دارید هند هم وابسته است در خیلی از همین صنایعی که فرمودید وابستگی های اساسی و پایه ای دارد
Old Moderator
Old Moderator
پست: 2294
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 21 اردیبهشت 1385, 1:56 pm
محل اقامت: _*̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*̡̡_ _
سپاس‌های ارسالی: 403 بار
سپاس‌های دریافتی: 1073 بار
تماس:

پست توسط Ma3ouD »

داداشي فقط فرمون رو درست گفتي!
يا سايپا141 نديدي يا اينكه...
در ضمن برو رادياتور پرايد رو يه نگاه بنداز بعد بگو رادياتوره پرايده!
اون دسته راهنما هم هيچ شباهتي به پرايد نداره!
علم غيب هم داري دوست من؟ از كجا كمكشو ديدي!!!


من خودم 141 دارم عزیز.
فکر کنم شما دستک راهنما پراید را ندید.
جلو داشبورد 141 را دیدی؟

تصویر
از داخل کاپوت سر کمک کاملا معلوم هست...
حتما انتظار دارید که سایپا می خواهد کمک فنر جدید طراحی کند؟
و همین طور برای قطعات دیگر؟!!!
شما سایت سایپا را یک مطالعه بفرمایید....
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 317
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 25 مهر 1385, 10:00 am
محل اقامت: سرزمين آريايي
سپاس‌های ارسالی: 25 بار
سپاس‌های دریافتی: 20 بار

پست توسط Mamool »

Darya salar MILAD
دوست عزیز اولا گفتم که به نظر میاد!
اونم از این نظر که اگه خودروهای چینی رو دیده باشد چراغهاش خیلی شبیه!
فقط دنبال بهانه می گردید که بگید مارو مسخره می کنین من کی مسخره کردم اظهار نظر هم نمی شه کرد؟!
فقط باید بگیم به به و عیب ها رو بپوشونیم؟

Danial_4139
با نوشتن موتور ایرانی نمیشه گفت حتما ایرانیه چون تا جایی که من میدونم ایران هنوز این تکنولوژی رو نداره مخصوصا سایپا که خیلی عقب تر از ایرن خودرو هست که آلمان ها براش موتور ملی طراحی می کنن!

ولی به نظر خودم هزار برابر بهتر از چینی هاست!
معتقدم باید از یه جایی شروع کرد به قول یه نفر یک گام به جلو!
[FONT=Microsoft Sans Serif]
  نمی توانی بالا بروی پس سیب باش تا با افتادنت اندیشه ای بالا  
 
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 1334
تاریخ عضویت: چهارشنبه 23 مرداد 1387, 1:08 am
سپاس‌های ارسالی: 80 بار
سپاس‌های دریافتی: 238 بار

پست توسط samanrossonero »

بچه ها من امروز یک مینیاتور رو از نزدیک دیدم.
خیلی زیباست.
باید تحسین کرد کمپانی سایپا و طراحای این خودرو زیبا رو...
:razz: :razz: :razz:
(( خدا دوست دارد آن لب که ببوسد نه آن لب که از ترس دوزخ بپوسد



خدا دوست دارد من و تو بخندیم نه در جاهلیت بپوسیم بگندیم ))



تصویر تصویر تصویر
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه 30 آذر 1386, 8:55 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

سامان جان کجا ديدي؟ هنوز بيرون نيومده که.
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 1334
تاریخ عضویت: چهارشنبه 23 مرداد 1387, 1:08 am
سپاس‌های ارسالی: 80 بار
سپاس‌های دریافتی: 238 بار

پست توسط samanrossonero »

به خدا مشهد دیدم.
همین امشب.
سفیدم بود.
می خواستم عکس بگیرم نشد چون صاحبش اومد گفتم الان گیر میده.
:razz: :razz: :razz:
(( خدا دوست دارد آن لب که ببوسد نه آن لب که از ترس دوزخ بپوسد



خدا دوست دارد من و تو بخندیم نه در جاهلیت بپوسیم بگندیم ))



تصویر تصویر تصویر
ارسال پست

بازگشت به “تازه‌ها و اخبار خودرويي”