
«طراحیبدنه توسط ایتالیا، ساخت موتور در آلمان، سیستم تعلیق و ترمز با همکاریکره، پلت فورم برگرفته از پراید و ریو، نام خودرو ،صددرصد ایرانی.»
خودرو “مینیاتور” که هفته گذشته به عنوان یک خودرو ملی کاملا ایرانی معرفیشد، خودرویی است که بخش های بسیاری از آن ساخته کشورهای خارجی است. بنابرگزارش ها طراحی بدنه این خودرو توسط شرکت هایایتالیایی و تولید موتور آن نیز به یک شرکت آلمانی سفارش داده شده است. بهگزارش روزنامه اعتماد، موتور این خودرو در واقع همان موتور پراید است که آلمانی ها حجم آن را افزایش داده اند تا به قدرتش افزوده شود.
بهگزارش خبرنامه امیرکبیر دولت با همکاری صدا و سیما طی روزهای متوالی بهدروغ پردازی در ملی بودن این خودرو کرده و آن را حاصل زحمات دولت نهمدانسته است. اما جدا از اعتراضاتی که به این تبلیغات دروغین انجام شدهاست، بسیاری نیز معرفی پیش از موعد این خودرو را بی ارتباط با احتمال حضورمهرداد بذرپاش در وزارت کشور نمی دانند. بخشی از این اقدام سیاسی هم ازاین لحاظ انجام شده است که ادعا شود تحریم های گسترده ایران، تاثیری برصنعت خودرو سازی نداشته است در حالیکه بنابر نظر کارشناسان و مهندسان فعالدر زمینه صنعت خودرو، تحریم های ایران مشکلات بسیاری را برای صنعت خودروسازی به وجود آورده است.
به اعتقاد کارشناسان به دلیلشرایط اقتصادی، توانایی علمی و جغرافیایی کشور، تولید کامل خودرو در ایرانهیچ گاه قابلیت تبدیل شدن به یک صنعت در آمدزا ندارد بلکه طی سالهای گذشتهایران نیز می توانست همچون کشورهایی مثل مالزی با سرمایه گذاری در بخشتولید قطعات خودرو از این صنعت به عنوان یک صنعت درآمدزا برای کشوراستفاده کند. اما طی سالهای گذشته بیش از آنکه به واردات صنعت خودورسازیبه ایران از منظر اقتصادی نگاه شود، از منظر سیاسی و باج دادن به کشورهایقدرتمند نگاه شده است.
محمد رضا عاطفی یکی ازکارشناسان خودرو نیز در زمینه اعلام خبر تولید خودرو “مینیاتور” گفته استاینکه سایپا تاکید دارد طراحی و تمام مراحل تولید این خودرو در ایران وتوسط مهندسین داخلی صورت گرفته، نقطه ضعفی بزرگ است و ارزش بیان کردن وافتخار ندارد. فریب بوده است و در اصل یا وام گرفته از دیگران بوده یاجایی درون خود ایرادهایی داشته که در پشت ظواهر پنهان مانده است. داریوشقنبری نماینده ایلام د رمجلس در این زمینه گفته است: بعید است که مینیاتورخودرویی کاملا ملی باشد چون تا جایی که من اطلاع دارم در تولید خودروی ملیبا وجود همه تبلیغی که در این باره انجام شده است مشکل داریم.
در ادامه گزارش روزنامه اعتماد و سایت خبری ایران را در این زمینه می توانید بخوانید.
رئیس جمهوری خودرو صددرصد ایرانی سایپا را رونمایی می کند
دست های ایتالیا، آلمان و کره در کار است
«طراحیبدنه توسط ایتالیا، ساخت موتور در آلمان، سیستم تعلیق و ترمز با همکاریکره، پلت فورم برگرفته از پراید و ریو، نام؛ خودرو صددرصد ایرانی.»
«مینیاتور»نام دومین خودرو ملی کشورمان است که مهرداد بذرپاش مدیرعامل سایپا آن راخودرویی صددرصد ایرانی دانسته و در تبلیغاتی که طی چند شب گذشته از سیمایجمهوری اسلامی ایران پخش شده این خودرو را حاصل فعالیتی ۱۴ ماهه در دولتنهم به مردم معرفی کرده است. اما آیا واقعاً چنین است؟
اواخرسال ۷۹ بود که با جدی شدن ساخت خودرو ملی سمند، سایپا نیز به فکر افتاد تاچنین پروژه یی را در این شرکت تعریف کند. ایران خودرو نیز همزمان با سمندپروژه «پیکان جدید» را آغاز کرد تا افرادی همچون حمیدرضا کاتوزیان، رئیسفعلی کمیسیون انرژی مجلس که آن زمان یکی از مدیران ایران خودرو بود، بهطور مستقیم با این پروژه درگیر شوند. اما چیزی نگذشت که با برکناری منوچهرغروی از ایران خودرو و روی کار آمدن منوچهر منطقی پروژه پیکان جدید متوقفشد چرا که مدیریت جدید این شرکت اعتقاد چندانی به ادامه این پروژه نداشت.با امضای قرارداد ال- ۹۰ در سال ۱۳۸۳، دو شرکت ایران خودرو و سایپا پروژههای ملی سازی را کنار گذاشتند. به اعتقاد آنها خودروسازان باید به دنبالسرمایه گذاری مشترک و خودروهای چندملیتی می رفتند، چرا که دیگر پروژه ملیسازی در صنعت خودرو معنای اصلی خود را از دست داده بود.
امابا روی کار آمدن دولت نهم ورق برگشت. همکاری های صنعتی با خارجی ها موردبازنگری قرار گرفت و پروژه ال- ۹۰ متوقف شد. بذرپاش به عنوان نمایندهسازمان تامین اجتماعی در اسفند ۸۵ به عضویت هیات مدیره پارس خودرو درآمد وچیزی نگذشت که مدیرعامل این شرکت شد.
حضوربذرپاش در پارس خودرو زیاد به طول نینجامید و او پس از چند ماه فعالیت دراین شرکت با رفتن احمد قلعه بانی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بهمدیرعاملی سایپا منصوب شد تا پرونده خاک خورده خودرو ملی سایپا از قفسهکتابخانه های این شرکت بیرون آورده شود.
«مینیاتور»خودرویی است که بنابر وعده مدیرعامل سایپا با قیمتی زیر ۱۰میلیون تومان بهبازار عرضه خواهد شد. این درحالی است که مدنی، رئیس شرکت سازه گستر سایپاعرضه آن را با این قیمت بعید دانسته تا از سوی بذرپاش به خاطر ایناظهارنظر مورد توبیخ قرار گیرد. آنچنان که سایپا اعلام کرده موتورانژکتوری این خودرو استاندارد یورو سه را داشته و برای اقشار متوسط و کمدرآمد جامعه ساخته شده و تنها خودرویی است که می توان لقب ساخت ایران رابه آن داد. این در حالی است که طراحی بدنه مینیاتور توسط گروهی از طراحانایتالیایی صورت گرفته و موتور آن نیز به شرکت آلمانی FEV سفارش داده شدهاست. موتور این خودرو در واقع همان موتور پراید است که آلمانی ها حجم آنرا افزایش داده اند تا به قدرتش افزوده شود. این موتور ۱۵۰۰ سی سی حجمدارد و قدرتی معادل ۸۰ اسب بخار را ایجاد می کند. سیستم تعلیق و ترمز نیزبا الهام از خودرو کره یی ریو ساخته شده و حتی نمونه سازی آن نیز در کرهجنوبی صورت گرفته است. پلت فورم این خودرو نیز الهام گرفته از پراید و ریواست. به عبارت دیگر پلت فورم این خودرو (به هر آنچه از خودرو که دیده نمیشود پلت فورم می گویند) همچون خودرو پژو آردی ارتقا داده شده است. این درحالی است که سایپا مدعی شده پلت فورم جدیدی ساخته و مینیاتور را روی آنسوار کرده است.
رئیس مرکز مطالعات وبرنامه ریزی استراتژیک سایپا درباره این خودرو می گوید؛ مینیاتور تنهاخودرویی است که می توان لقب ساخت ایران را به آن داد. وی به سمند ایرانخودرو کنایه زده و گفته سمند روی پلت فورم پژو ۴۰۵ ساخته شده تا بدین صورتعنوان کند «ساخت ایران» شایسته خودرو ملی سمند نیست.
قرار بود این خودرو بهمن ماه رونمایی شود که به یکباره اواخر آذرماه برای چنین اقدامی انتخاب شد.
منابعآگاه می گویند دلیل این رونمایی زودهنگام انتقال مهرداد بذرپاش از سایپابه وزارت کشور است. این در حالی است که او چندی پیش اعلام کرده بود «دوسال دنبال سیاست رفتیم اما چیزی نیافتیم.»
ازطرفی منوچهر منطقی مدیرعامل ایران خودرو نیز از رونمایی خودرو X۱۲ با قیمت۱۰میلیون تومان از دهه فجر خبر داده اما از جزئیات آن چیزی نگفته است. X۱۲همان پیکان جدید است که ایران خودرو پس از سال ها همچون سایپا پرونده خاکخورده آن را به جریان انداخته است. وی در گفت وگوی اخیر خود با خبرنگارانهمچنین انتقاد شدید به بذرپاش وارد کرده و اقدام اخیر وی را در رونمایی یا«فیس لیفت» تندر ۹۰ اقدامی غیرحرفه یی خوانده است. منطقی که این روزها بانگاهی دقیق تر اقدامات سایپا را دنبال می کند، افزود؛ وقتی قرار استخودرویی ۱۸ماه بعد به تولید برسد از رونمایی زودهنگام فیس لیفت آن نمیتوان به عنوان اقدامی حرفه یی یاد کرد.
محموداحمدی نژاد روز شنبه با حضور در سالن اجلاس سران بدون آنکه در سایپا حضوریابد از خودروی ملی این شرکت رونمایی می کند، هرچند این پروژه صنعتی دردوره خاتمی تعریف اما به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی نیمه کاره رها شد.رئیس جمهوری از مینیاتور پرده برداری می کند تا به دولتمردان گذشته ایننکته را یادآوری کند کاری را که آنها غیراقتصادی می دانستند دولت نهماقتصادی کرد. مینیاتور که سایپا از آن به عنوان خودرو صد درصد ایرانی یادکرده در واقع همان پرایدی است که فورد در سال ۱۹۸۸ پلت فورمش را به کیاموتورز کره داد تا این شرکت چند سال بعد آن را در اختیار سایپا قرار دهد. مینیاتور در واقع همان میراث فورد امریکا است.
علیرضا بهداد
روزنامه اعتماد