به نوشته دنیای اقتصاد اين بخشي از صحبتهاي رييس دانشگاه تهران در مراسم افتتاحيه دومين همايش صنعت الكترونيك خودرو است كه فرهاد رهبر به واسطه آن علاوه بر رابطه ضعيف دانشگاه و صنعت از اوضاع فعلي خودروسازي كشور نيز انتقاد كرد.
افتتاحيه دومين همايش صنعت الكترونيك خودرو روز گذشته در حالي به ميزباني شركت ساپكو برگزار شد كه مسوولان ايران خودرو از حضور معاون علمي فنآوري رياستجمهوري استفاده كرده و در جريان افتتاحيه، سمند SE را نيز رونمايي كردند.
هر چند تنها تغيير ظاهري اين خودرو، در فرم چراغهاي عقب آن به چشم ميآمد، اما به گفته مديرعامل ايران خودرو، سمند SE در 34مورد تغييرات چشمگير داشته و سامانههاي آن از نظر كيفي و عملكردي، در سطح بالاتري نسبت به سمند معمولي قرار دارد. منوچهر منطقي كه در مراسم افتتاحيه دومين همايش صنعت الكترونيك خودرو، سخن ميگفت با اشاره به نقش مهم الكترونيك در خودروهاي توليدي روز دنيا تاكيد كرد: در حال حاضر 25درصد ارزش محصولات خودروسازان جهان را قطعات الكترونيك تشكيل ميدهد كه طبق پيشبينيها در سال 2015، اين رقم به 35درصد خواهد رسيد. مديرعامل ايرانخودرو با اشاره به اينكه هنوز اقدامات زيادي در بخش الكترونيك صنعت خودرو كشور صورت نگرفته، گفت: پتانسيل لازم در اين زمينه وجود دارد ولي هنوز آن را اجرايي نكردهايم. در حالي كه ميتوان با يك برنامهريزي چهار پنج ساله به سطح تكنولوژيكي مناسبي در دنيا رسيد. منطقي همچنين در مورد سمند SE نيز گفت: در اين محصول ويژگيهاي كيفي مهمي به كار رفته كه مهمترين آن سيستم مالتيپلكس است. وي قيمت SE را بين 12 تا 13ميليون تومان عنوان كرد.
مشخصات سمند SE
اظهارات مديرعامل ايران خودرو در شرايطي است كه سمند SE از موتور بنزيني EF7 بهره برده و استاندارد يورو 4 را پاس ميكند.
بنا به گفته محمد كامجو، مدير مركز توسعه محصولات جديد ايران خودرو، موتور SEا، 20درصد نسبت به موتور فعلي سمند قويتر و پرشتابتر بوده و مصرف سوختي كمتر از هفت ليتر در هر 100كيلومتر دارد. همچنين با توجه به اكسل جديدي كه روي SE نصب شده، علاوه بر افزايش توان تحمل بار به ميزان 150كيلوگرم، فرمانپذيري آن نيز شرايط بهتري را دارا است. اين اكسل البته موجبات سبكتر شدن SE نسبت به سمند معمولي را به ميزان 20كيلوگرم فراهم
