قوانین جدید f1 عادلانه یا غیر عادلانه؟

در اين بخش ميتوانيد درباره كليه مسائل ورزشي به بحث بپردازيد

مدیر انجمن: شوراي نظارت

ارسال پست
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 423
تاریخ عضویت: شنبه 9 دی 1385, 8:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 7 بار
سپاس‌های دریافتی: 264 بار

قوانین جدید f1 عادلانه یا غیر عادلانه؟

پست توسط M.Schumacher »

F1 در سال 2009 دچار تغییراتی خواهد شد که خیلی ها آن را یکی از هیجان انگیز ترین دوره های برگزاری آن پیش بینی کرده اند.
امسال چه در بخش طراحی(قسمتهای ائروداینامیک مخصوصا) و چه در بخش امتیاز شماری(احتمالا ) تغییرات گسترده ای اعمال خواهد شد. تغییرات اصلی در بخش مکانیکی خودرو عبارتند از:
1 - نوع تایرها
2 - شکل جدید بالچه ها
3 - KERS

تایرها:
تایرها در F1 از 10 فصل قبل تا فصل 2008 از نوع شیاردار بودند، که از این فصل از نوع Slick یا سطح صاف خواهند بود.
همانطور که میدانیم عامی اصلی حرکت خودرو همان اصطکاک است. پس هر چه سطح تماس تایرها با جاده بیشتر باشد اصطکاک هم بیشتر است و این یعنی افزایش توان مفید خودرو.
درواقع با استفاده از این نوع تایرها میتوان به سرعتهای بالاتر نیز دست یافت، تا جایی که رنو رسما اعلام کرده که با استفاده از این نوع تایرها توانست تا 20 درصد بر عملکرد خودروهایش بافزاید.

شکل جدید بالچه ها:
در ماشینهای F1 بالچه ها نقشی بسیار اساسی را ایفا میکنند. پایداری در سرعت سرسام آور خودرو(رکورد بیشترین سرعتها معمولا 315 تا 320 کیلومتر در ساعت میباشد) تنها بخشی از ارمغان بالچه برای خودرئ است.
همانطور که گفته شد نوع جدید تایرها به رسیدن به شتاب و سرعت نهایی بیشتر کمک میکند، اما بالچه ها بگونه ای تغییر داده شده اند که رانندگان در سرعت های بالا پایداری کمتری خواهند داشت. و این یعنی نیاز به توانایی بالا در کنترل مانشین در سرعت های بالا.

KERS :
یا سیستم بازیابی انرژی مکانیکی. در هنگام ترمز گیری بخش زیادی از انرژی جنبشی ماشین تلف میشود ، اماFIA به تیمها این اختیار را داده که سیستمی طراحی کنند که این انرژی مکانیکی را بازیابی کند. همانطور که گفتم در اثر ترمز گیری انرژی مکانیکی تلف میشود و این در مورد F1 بارزتر است چرا که مثلا در یک پیچ تند سرعت ماشین در عرض 2 یا 3 ثانیه از 270 به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و این انرژی زیادی را تلف میکند(در ضمن توجه داشته باشید که این فشار مضاعف وارده بر رانندگان بگونه ای است که بعد از هر گراند پری تقریبا 2 تا 3 کیلوگرم کم میکنند!) . این سیستم جدید با بازیابی انرژی تلفی 80 اسب بخار (206 که میگن شتاب خوبی داره 75 اسبه!) به 800 اسب بخار ماشین اضافه میکنه و میتونه باعث افزایش شتاب و سرعت نهایی خودرو شه. البته این نیروی اضافه تنها کمتر از 7 ثانیه در اختیار راننده است، اما همین نیرو باعث کاهش چند دهم ثانیه ای رکورد یک دور میشه(توجه کنین که معمولا فاصله زمانی بین راننده اول و اخر در ثبت رکورد یک دور بین 2 تا 3 ثانیه است!) .
این سیستم میتونه مکانیکی یا الکتریکی طراحی شه ، اما مشک اصلی در واقع در اندازه و وزن این سیستم و مشکل جادادن آن در ماشین است که سیستم الکتریکی کم جاتر ولی پیچیده تر است.

اما بحث اصلی در پیشنهادی است که برنی اکلستون (رئیسس تشکیلات F1 ) در مورد نحوه امتیاز شماری داده است. تا فصل قبل امتیازشماری مطابق روال همیشگی بود که در آن هر راننده ای که بیشترین امتیاز را در پایان فصل می آورد نائل به عنوان Champion میشد، اما برنی اکلستون بدلیل کم هیجان تر شدن مسابقه و محافظه کارتر شدن تیمها و راننده ها در چند فصل قبل(مثل استراتژی دوم یا سوم شدن متوالی ک البته توجه داریم که اول شدن بسیار سخت تر از دوم یا سوم شدن است چون فشار بسیار زیاد روحی و جسمی به راننده اول وارد میشود. و نیز توجه داریم که مایکل شوماخر و حتی خود الونسو قهرمانی هایشان معمولا با بیش از 125 امتیاز بود در صورتی که قهرمانان دو فصل قبل با 110 و 98 امتیاز تعیین شدند) پیشنهاد داده که هر راننده ای که در پایان فصل بیشترین تعداد اول شدن را در گراندپریها داشته باشد ،Champion خواهد بود. (توجه میکنیم که در فصل 2008 که لوئیس همیلتون قهرمان شد و تنها با یک امتیاز اختلاف فلیپه ماسا را پشت سر گذاشت (98 در برابر 97 امتیاز ) اگر نحوه امتیاز شماری پیشنهادی جدید اعمال میشد انوقت این ماسا ( و نه همیلتون) بود که قهرمان میشد چراکه همیلتون 5 عنوان اولی و ماسا 6 عنوان اولی را به جیب زده بودند). البته این پیشنهاد تا کنون عملی نشده ولی خیلی از هواداران این تصمیم را نا عادلانه خوانده اند. چرا که ممکن است راننده ای که در چند گرند پری اول خوش درخشیده اما در بقیه مسابقات هیچ نتیجه ای نگرفته است بر راننده ای که تا پایان فصل امتیاز سکو را میگرفته ولی پون صرفا مقام اولی کمتری داشته برتری دارد. در هر صورت باید این قانون در شورای قانون گذاری F1 به تصویب برسد، و البته برنی اکلستون پرنفوذ ترین رئیس تشکیلات F1 (تا کنون!) در شورای قانون گذاری(و نیز تصمیم گیری) بوده است.
البته خیلی ها این تصمیم او را راهی برای التیام گریه های ماسا (بعد از گراند پری برزیل 2008 که ماسا عنوان قهرمانی را تنها در کمتر از 1 دقیقه مانده به پایان مسابقه از دست داد و در پایان مسابقه در حالی که می گریست گفت که قهرمانی حق من بود!!!!!) بوده چرا که او غیرمستقیم بارها حمایت خود را از فراری نشان داده(از جمله جریمه 100 میلیون دلاری مکلارن- مرسدس در سال 2007 به اتهام جاسوسی از اطلاعات فنی تیم فراری و کسر کلیه امتیازات تیمی مکلارن- مرسدس تا پایان فصل که اگر امتیازات کسر نمیشد این مکلارن – مرسدس بود که قهرمانی تیمی را تصاحب میکرد. و نیز پنالتی 25 ثانیه ای که در گراند پری به لوئیس همیلتون بدلیل سبقت غیر مجازی که از رایکونن گرفت، دادند)
[HIGHLIGHT=#f2f2f2][FONT=System]It's nice to be important,But it's important to be nice  
ارسال پست

بازگشت به “انجمن ورزش”