آشنایی با هواپیمای تهاجمی سبک/آموزشی توکانو

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

آشنایی با هواپیمای تهاجمی سبک/آموزشی توکانو

پست توسط SAMAN »

بنام خدا
هواپیمای تک ملخ T-27
 [External Link Removed for Guests]  
تی-27 هواپیمای مدرنی است که هم در ارتش و هم در سرویس های شهری مورد استفاده قرار میگیرد.این هواپیمای آموزشی توربوپراپ دارای مصرف کمبوده و به عنوان یک هواپیمای ایده آل برای آموزش جت به کار میرود.در این هواپیما معلم در کابین عقب و فردی که می خواهد آموزش ببیند در جلو مینشیند.این هواپیما مدل پیشرفته و ارتقا یافته EMB-312 است. EMB-312 برای اولین بار در اوت 1980 به پرواز درآمد.بسیاری از تغییرات این هواپیما به ناحیه دم آن مربوط میشود.هواپیمای تی-27 در اوت 1982 به پرواز درآمد.
تمام سطوح کنترل پرواز به طور دستی وتوسط یک سری کابل های فولادی عمل می کنند.شهپر ها به طور الکتریکی عمل میکنند.در این هواپیما سیستم آموزش تا حد امکان ساده ساخته شده است.در سمت چپ پانل خلبان جلوکنترل موتور و منترل های الکتریکی استارت قرار گرفته اند.در سمت راست نیز سیستم های کنترل تهویه هوا-دستگاه های الکتریکی تنظیم اکسیژن و دیگر سیستم های الکتریکی و الکترونیکی قرار گرفته اندپانل های کنترل مخابرات و فرستنده گیرنده های VHF
نیز قرار دارند.
کاکپیت T-27

 [External Link Removed for Guests]   دهنده ارتفاع این هواپیما از نوع راداری بوده و ساخت کمپانی
SEFNA
می باشد.سیستم کنترل سلاح های این هواپیما نیز در پانل پایین مزبور شده اند.
در زیر باله ها چهار نقطه برای حمل سلاح یا سوخت وجود دارد.نقاط داخلی قادر به حمل توپ با کالیبرسه دهم با 500 فشنگ میباشند.در این نقلط نیتوان چهار بمب 120 کیلویی MK-81 نیز نصب کرد.
اگر چه برای استارت موتور این هواپیمااز باتری های خارجی استفاده میشود ولی خود هواپیما دارای باتری داخلی نیکل کادمیم با ولتاز25.5 ولت است.که میتواند در مواقع اضطراری استارت بزند.
تصاویر T-27 [External Link Removed for Guests]  
 [External Link Removed for Guests]  
تصویر EMB-312
 [External Link Removed for Guests]  
مشخصات هواپیمای مدرن آموزشی نظامی T-27
موتور:یک عدد موتور توربوپراپ ساخت پراپ اند ویتنی کانادابا قدرت 750 اسب بخار به شماره
PT6A-25C
ملخ:یک عدد ملخ سه تیغه ایی با قطر 93 اینچ
حداکثر وزن:3.1 تن
وزن بدون سوخت:2.05 تن
وزن خالی بدون تجهیزات:1.83 تن
ظرفیت سوخت داخلی:694 لیتر
طول:9.86 متر
ارتفاع:3.4 متر
طول باله ها:11.14 متر
مساحت باله ها:19.4 متر مربع
سقف ارتفاع عملیاتی:تقریبا 2کیلومتر
نرخ اوج گیری:2230 پا در دقیقه
طول باند پرواز:374 متر
طول باند فرود:289 متر
حداکثر برد با با مخازن داخلی:1111مایل دریایی
منبع: الکترونیک سینس(علم الکترونیک-شماره 4)
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

پاســـــــــــدار منطقه آمازون سوپر توکانوی ALX

پست توسط SAMAN »

EMB-314 SUPER TUCANO

 هواپیمای آموزشی / ضربتی سبک پیشرفته سوپر توکانوی برزیل 


 [External Link Removed for Guests] 

EMB-314 سوپر توکانــــــــو یم نمونه ارتقا داده شده از سری هواپیماهای توکانو هست که در این مدل سرعت و سقف ارتفاع پروازی نسبت به نمونه های قبل افزایش داده شده است.

نمونه قبلی EMB-312 توکانو که یک هواپیمای آموزشی است هم اکنون در خدمت نیوری هوایی 17 کشور دنیاست. اولین نمونه Super Tucano در 1992 پرواز داده شد. هر دو نمونه از توکانو و سوپـــــــــــــــر توکانو توسط کمپانی Embraer برزیل توسعه و ساخته شده اند.

ماموریت اصلی این هواپیما در افزایش اساسی و پیشرفته آموزش خلبان است و در کنار این, انجام عملیات های گشت زنی و پاسداری هوایی به اضافه اقدام متقابل در برابر شورش های احتمالی است.پوشش پروازی این هواپیما در محدوده +7 G تا -3.5 G است. از مزایای این هواپیما اندازه کوچک , و دیده شدن مختصر و اثرات راداری پایین , سرعت بالا و چالاکی در تعمیرات سریع هواپیما.

خصوصیت های تعمیرات اضافی شامل حفاظت بدنه و افزودن سیستم های بحرانی نیز میشود.
در آگوست سال 2001 جمهــــــــــــوری دومینیکن یک قردارد را در خصوص خرید سوپر توکانــــــــــــو به امضا رساند که در آن هواپیما ها را به منظور آموزش خلبانان و امنیت داخلی و در مجاورت آن به انجام ماموریت های ضد شورش و گشت زنی و ترافیکی بپردازند.
در فوریه 2005 ونـــــــــــــــــزوئلا سوپر توکــــانو را انتخاب کرد. ونزوئلا 12 فـروند از این هواپیما را سفارش داد.

ALX هواپیمای ضـربتی سبک

در 1995 کمپانی Embraer در طی قرار دادی به مقررشد که یک نمونه از سوپر توکانو را توسعه دهد. چیزی که به خوبی معلوم است اینکه ALX یا همان هواپیمای ضربتی سبک برای نیروی هوایی برزیل FAB است. هواپیمایی که با شرایط محیطی آمازون برزیل مچ باشد. ALX قابلیت انجام عملیاتها را در روز و در شب از پایگاه های دور و باند های غیر مسطح با کمین پوشش زمینی را دارد. تولید اولین فروند از این هواپیمــــــــــــــا در 1999 کامل شد.

در آگوست 2001 نیروی هوایی برزیل قراردادی را با شرکت Embrare در خصوص 76 فروند هواپیمای ALX وبا گزینه هایی برای دریافت 26 فروند بیشتر دیگر امضا کرده است.پنجاه ویک فرونـــــــــــــد از این هوایپما ها نمونه های 2 سرنشینه خواهند بود این نمونه با عنوان AT-29 ساخته خواهند شد و در پایگاه هوایی Natal جایگزین هواپیماهی آموزشی پیشرفته AT-26 Xavante که در نزدیکی پایان عمر عملیاتی شان قرار دارند, خواهند شد.

25 فروند باقی مانده دیگر از این هواپیماها نمونه های A-29 تک سرنشین هستند. یکی از ماموریت های این هواپیما گشت زنی مرزی برنامه (SIVAM) است. Sistema de Vigilancia da Amazonia
اولیــــــــــن هواپیمای در دسامبر 2003 تحویل داده شد و پایان تحویل هواپیماها برای سال 2006 برنامه ریزی شده است.

کاکپیت

کاپیت تمام شیشه ایی این هواپیما کاملا" برای گردش دید در شب همساز و وفق داده شده است. هواپیمای ALX نیروی هوایی برزیل با سیستم های آویونیکی از کمپانی البیت حیفا اسرائیـــــــــــــــل مجهز خواهد شد.

آویونیک شامل نمایشگر سربالا /کامپیوتر ماموریتی پیشرفته / سیستم ناوبری ( جهت یابی) و 2 نمایشگر رنگی کریستال مایع LCD 6 اینچ در 8 ایـــــــــــنچ چند مشخصه ایی است. نمایشگر سربالا با میدان دید 24 درجه و سیستم رهاسازی سلاح پیشرفته که به خوبی با یک دیتا باس MIL-STD-1553B یکپارچه شده است. خلــــــــــــبان با سیستم HOTAS ( کنترل سرعت با دستگیره کنترل ) مجهز شده است.
خلبان با زره و پوشش Kevlar محافظت شده است و همچنین برای خلبان صندلی پرتاب شونده صفــــــــــر- صفــــــــر تهیه شده است. کاناپی زره صدفی از جلو و عقب با برق فعال می شود. نورث روپ گرومان سیستم OBOGS ( سیتم تولید اکسیژن) را در این هواپیما نصب کرده است.

مهمات
 [External Link Removed for Guests] 

هواپیما با 2 کامپیوتر ماموریتی متناسب شده است. سیستم سلاح یکپارچه شامل نرم افزار برای هدف گیری سلاح/ مدیریت مهمات و اسلحه / برنامه ریزی پرواز و تکرار عملیات است. سیستم ضبط کننده داخلی برای تحلیل عملیات به کار میرود. هواپیما دارای 5 مقر حمل مهمات است و توانایی حمل حداکثر 1500 کیلوگرم مهمات را دارد. هواپیما با 2 قبضه توپ 12.7 میلیمتری که نرخ آتش هر کدام 1100 دور در دقیقه است متناسب شده است.این هواپیما قابلیت حمل بمب های مشهور و موشک های هوا به هوا و هوا به سطح کنترل شونده را دارد. هواپیمای نیروی هوایی برزیل با نصب موشک کوتاه برد مادون قرمز پیرانها piranha ( اطلاعات بیشتر در موشک های هوا به هوا)متناسب خواهد شد.


هواپیمای T-27 ملخ دار کوچک نظامی



ادامه دارد....

منبع :

[External Link Removed for Guests]

ترجمه: سامان مـــــــردانی

برداشت مطلب به هیچ عنــــــــــــــوان مجاز نیست! مگر با ذکر نام سایت http://www.centralclubs.com
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

Re: پاســـــــــــدار منطقه آمازون سوپر توکانوی ALX

پست توسط SAMAN »

 [External Link Removed for Guests] 

نمونه AT-29 با سیستم جلو دید مادون قرمز( جستجو کننده مادون قرمز های جلوی هواپیما) FLIR موسوم به AN/AAQ-22 SAFIER که در زیر بدنه هواپیما است متناسب شده است. سیستم تصویر ساز گرمایی SAFIRE به وسیله سیستم های FLIR برای هدف یابی/ جهت یابی و رهگیری هدف پشتیبانی و تغذیه می شود.

این سیستم به هواپیما این اجازه را میدهد که مراقبت های شبانه و ماموریت های ضربتی را انجام دهد. این هواپیما با سیستم ضربتی و جهت یابی لیزری داخلی پیشرفته مجهز شده است. هواپیما با یک سیستم موقعیت یاب جهانی یا GPS و سیستم TCAS ( سیستم هشدار دهنده ترافیکی و جلوگیری کننده از برخورد) مجهز شده است.

ســـــــــــــــوپر توکانو با موتور توبو پراب PT6A-68A که توان 969 کیلو وات را دارد نیرو می گیرید. نیروی محرکه هواپیما با کنترل و نظارت اتوماتیک مـوتور متناسب شده است! ALX موتورش از موتور EMB قدرت بیشتری دارد.
ALX از موتور توبو پراب پرات اند ویتنی کانادا با مـــــــــــــــدل PT6A-63/3 استفاده میکند. ظرفیت سوخت این هواپیما 6951 است که محدوده ایی بیش از 1500 کیلومتر و زمانی معادل 6 ساعت و نیم را میتواند دوام بیاورد.سرعت کروز هواپیما 530 کیلومتر در ساعت است و حداکثر سرعت آن 560 کیلومتر در ساعت. [External Link Removed for Guests] 



مشخصات فنی هواپیمای ضربتی / آموزشی سبک EMB-314 ســـــــــــــــوپر توکانو ی برزیل

طول باله: 11.14 متر
طول: 11.42 متر
ارتفاع: 3.90 متر
وزن خالی : 2420 کیلوگرم
پیشرانه:
Super Tucano : Pratt and Whitney Canada PT6A-68A turboprop, 969 kW
ALX : Pratt and Whitney Canada PT6A-68/3 turboprop, 1,600shp

پروانه: 5 پر
برد: 1500 کیلومتر
سرعت کروز: 530 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت 560 کیلومتر در ساعت
حداکثر وزن زمان تیک آف در حالت بی باری: 3160 کیلوگرم
" " " در حالت بار کامل: 4918 کیلوگرم
نرخ اوج گیری: 4750 پا در دقیقه

منبع:

[External Link Removed for Guests]
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Captain I
Captain I
پست: 820
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 18 مرداد 1386, 11:58 pm
سپاس‌های ارسالی: 4147 بار
سپاس‌های دریافتی: 2180 بار

Re: پاســـــــــــدار منطقه آمازون سوپر توکانوی ALX

پست توسط حسن2568 »

سلام
من كه از اين هواپيما خيلي خوشم اومد وبه دلم نشست.اين گونه هواگردها در كنار بالگردهي رزمي وبواسطه سرعت وقدرت مانور بالاتر نسبت به بالگرد در صورت تجهيز شدن به موشكهاي ضد زره وراكت انداز وبمبهاي هدايت شونده سبك مثلا 50 كيلوييورادار موج ميليمتري براي كشف اهداف زميني بخوبي ميتونند در نقش پشتيباني نزديك هوائي وهمچنين مقابله با اشرار منطقه شرق كشور مورد استفاده قرار بگيرند .خوبه كه مسئولين نيروي هوائي براي طراحي وساخت چنين پرنده هاي بسيار مفيد .ارزان وكمهزينه اقدام كنند :-o
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد [External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21366 بار

Re: پاســـــــــــدار منطقه آمازون سوپر توکانوی ALX

پست توسط SAMAN »

حسن 2568

واقعا به نکته خوبی اشاره کردید, شرق کشور! تصویر اما مسئولین بیکار نبوده اند و خوشبختانه نیروی هوایی سپاه پاسدارن از نمونه های قدیمی تر سوپر توکانو یعنی توکانوی T-27 خریداری کرده اند و اتفاقا" مثل اینکه در منطقه زاهدان هم مستقـــــــــر هستند.

هواپیما طبق تعریف توان حمل بمب های هدایت شونده و موشک های هوا به هوا را دارد. ولی رادار ندارد اما دارای سیستم های FLIR هست.

 تصـــــــــــویری زیبا از هواپیمای توکانوی سپاه


عکس توسط عکاسان ماهـــــــــر گروه iranian spotter (جناب ماهگلی) تهیه شده است.

 [External Link Removed for Guests]  
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Captain II
Captain II
پست: 473
تاریخ عضویت: جمعه 15 دی 1385, 12:37 pm
سپاس‌های ارسالی: 696 بار
سپاس‌های دریافتی: 4448 بار

هواپیمای آموزشی سبک توکانو

پست توسط TD »

هواپیمای آموزشی سبک توکانو

تصویر

یک فروند هواپیمای AT-27 توکانو نیروی هوایی هندوراس
آشنایی کلی
هواپیمای EMB 312 توکانو یک هواپیمای آموزشی سبک ، تک موتوره ، دو سرنشینه ، بال پایین با توانایی ثانویه حمله محدود به اهداف زمینی ساخت شرکت برزیلی " امبرائر " است.در اواخر سال 1978 ، نیروی هوایی برزیل پروژه ی EMB 312 را برای دستیابی به یک هواپیمای آموزشی پایه نسبتاً کم هزینه با ویژگی های نوآورانه آغاز کرد ؛ این پروژه که به ساخت هواپیمای " توکانو " منجر شد ،تغییرات بزرگی در استاندارد هواپیماهای آموزشی سبک ایجاد کرد و در واقع خود تبدیل به یک استاندارد جدید برای شرکت های سازنده این نوع هواپیماها شد.در سال 1980 ، پیش نمونه اولیه طرح با موفقیت پرواز کرد و اولین دسته تولید شده نیز در سال 1983 به نیروی هوایی برزیل تحویل داده شد.با تولید 664 فروند هواپیما ، توکانو برای شرکت امبرائر یک موفقیت بزرگ بود.


توسعه
در دهه 1970 میلادی ، قیمت نفت از بشکه ای 3 دلار در سال 1973 به بشکه ای 36 دلار در سال 1980 رسید.این یک ضربه بزرگ به اقتصاد برزیل که از مصرف کنندگان عمده نفت به شمار می رفت ، بود.در این بین نیروی هوایی برزیل مجبور شد برای کاهش اثرات این بحران هزینه های خود را کاهش دهد.در نتیجه در سال 1977 ، این نیرو در خواست ارائه جایگزینی برای هواپیمای آموزشی پرهزینه T-37 با شرط شباهت به هواپیماهای جت ، هزینه پایین و مجهز بودن به صندلی ایجکت منتشر نمود.در این دهه ، نیروی هوایی برزیل تعداد زیادی پرواز را با هواپیماهای ساخت شرکت نیوا انجام داد ولی نتیجه به دست آمده چندان مطلوب نبود.تا آن که این شرکت بi وسیله امبرائر خریداری شد.در سال 1973 ، ژوزف کواکس ، سر طراح شرکت نیوا به امبرائر منتقل شد و یک رشته مطالعات بر روی ساخت هواپیماهای آموزشی سبک دو سرنشینه با ترتیب قرار گیری پشت سر هم (تاندوم) و موتور توربوپراپ انجام داد.

در اوایل سال 1977 ، شرکت امبرائر دو پیشنهاد به نیروی هوایی برزیل ارائه داد :
  • هواپیمای آموزشی پایه EMB-301 مجهز به موتور TIO-541
  • هواپیمای آموزشی و ضد شورش (تهاجمی سبک) EMB-311 مجهز به موتور PT6A
نیروی هوایی برزیل هیچکدام از این دو پیشنهاد را نپذیرفت ؛ اما به بهینه سازی و ساخت نمونه ای قدرتمند تر از هواپیمای EMB-311 ابراز علاقه کرد.پس از آن در سال 1978 ، وزارت هوانوردی برزیل یک فراخوان جدید که در آن انتظارات نیروی هوایی از هواپیمای آموزشی آینده قید شده بود ، منتشر کرد.بنابراین ، در همان سال یک تیم به رهبری گایدو فونته گالانته پیسوتی و با حضور ژورف کواکس و دیگر طراحان امبرائر تشکیل و کار بر روی بهینه سازی هواپیمای EMB-311 آغاز شد.

در 6 دسامبر همان سال ، یک قرار داد شامل دو نمونه آزمایشی و دو بدنه (برای تست های خستگی سازه) بین نیروی هوایی برزیل و امبرائر بسته شد.در فوریه 1979 ، مشخصات این هواپیما چنین عنوان شد: موتور توربوپراپ PT6A-25 ، کابین پشت سر هم به همراه صندلی های ایجکت ، بدنه کوچکتر ، کاهش ریشه بالها ، افزایش طول بال ، دم و ارابه فرود.در اواخر همان سال ، یک نمونه ماکت مقیاس کامل برای ارزیابی سیستم های الکترونیکی و ابزارهای کابین خلبان و یک مدل رادیو کنترل برای بررسی ویژگی های هواپیما در حین پرواز ساخته شد.



تصویر

نخستین دسته 8 فروندی توکانو در حال تحویل به نیروی هوایی برزیل
در 16 اوت 1979 و با گذشت 21 ماه از عقد قرارداد ، اولین نمونه آزمایشی این هواپیما با شماره سریال 1300 نیروی هوایی برزیل پرواز کرد.نمونه دوم نیز در در 10 دسامبر همان سال با موفقیت نخستین پرواز خود را انجام داد.در آگوست 1982 ، دومین پیش نمونه هواپیما به دلیل افزایش سرعت از حد غیر مجاز سقوط کرد.به همین دلیل ، تغییراتی بر روی بال و دم نمونه اول انجام گرفت و مشکل رفع شد.

در 16 اوت 1982 ، سومین پیش نمونه با نام نظامی YT-27 و غیر نظامی PP-ZDK نخستین پرواز خود را انجام داد.یک ماه بعد ، این نمونه با پرواز از روی اقیانوس اطلس به نمایشگاه هوایی فارنبرو رفت.در همان زمان ، از سوی نیروی هوایی برزیل ، نام T-27 برای نمونه آموزشی و نام AT-27 برای نمونه تهاجمی سبک این هواپیما انتخاب شد.پیشتر و در 21 اکتبر 1981 ، نیروی هوایی لقب « توکانو » را با الهام از یکی پرندگان جنگل های آمازون برای این هواپیما انتخاب کرده بود.


نمونه ها
نمونه اصلی (EMB-312A): بیش از 500 فروند از این نمونه تولید و به کشورهای مختلف صادر شد.


نمونه فرانسوی (EMB-312F): این نمونه دارای تغییراتی سفارشی شامل سیستم های الکترونیکی ، آسمانه ، ناوبری و ترمز هوایی برای نیروی هوایی فرانسه بود.اولین نمونه از آن در 7 آوریل 1993 پرواز کرد.

نمونه انگلیسی (EMB-312S): در مه 1984 ، طی توافقی بین شرکت های امبرائر و برادران کوتاه[SUP]2[/SUP] قرار بر تولید نمونه ای با کارایی بالاتر برای نیروی هوایی سلطنتی انگلیس شد.شرکت برادران کوتاه مسئول مونتاژ و ساخت 60 درصد قطعات بود.هر چند قطعات اصلی مثل بال ، ارابه فرود و آسمانه در برزیل ساخته می شد.این نمونه دارای بدنه محکم تر و موتور TPE331-12B با نیروی پیشرانه بیشتر بود.در مارس 1985 ، نیروی هوایی سلطنتی طی قراردادی به ارزش 126 میلیون پوند سفارش 130 فروند با حفظ حق سفارش 15 فروند دیگر از این هواپیما که به « شورت توکانو » یا « توکانو کوتاه » مشهور شده بود ، را به شرکت برادران کوتاه تحویل داد.علاوه بر آن ، این نمونه به کشورهای کنیا (12 فروند) و کویت (16 فروند) نیز صادر شد.







تصویر

شرت توکانو در یکی از نمایشگاه های هوایی سال 1991
این نمونه خود به سه نمونه مشتق شده دیگر تقسیم می شود:
  • توکانو T.1: نمونه اصلی شرت توکانو ، تولیده شده برای نیروی هوایی انگلیس
  • توکانو Mk.51: نمونه صادراتی ویژه نیروی هوایی کنیا
  • توکانو Mk.52: نمونه صادراتی ویژه نیروی هوایی کویت
نمونه سوپر توکانو (EMB-312H): در ژوئن 1991 ، شرکت امبرائر پروژه ساخت نمونه ای هواپیمای توکانو را که دارای بدنه ای کشیده تر ، موتور PT-6A ، کابین حفاظت شده به وسیله زره و مجهز به سیستم جلونگر مادون قرمز بود ، اعلام کرد.این ویژگی ها ، باعث افزایش کارایی ، چابکی بالاتر و توانایی حمل محموله بیشتر می شد.این هواپیما می توانست عملیات های تهاجم سبک ، گشت زنی مرزی و آموزش کار با سلاح ها به دانشجویان را به انجام برساند. مدتی بعد نام پروژه به EMB-314 سوپر توکانو تغییر کرد.به دلیل آن که اغلب از این نمونه به عنوان یک هواپیمای جدید یاد می شود ، از پرداختن بیشتر به آن خودداری می کنیم.


ویژگی ها
همانند اکثر هواپیماهای آموزشی سبک ، توکانو نیز دارای یک بال سراسری نصب شده در بخش زیرین بدنه می باشد.جنس مواد به کار رفته در ساخت این هواپیما عمدتاً از آلیاژهای سبک و محکم است.هر دو کابین این هواپیما جادار بوده و در آن از صندلی های ایجکت Mk8L ساخت شرکت مارتین بیکر استفاده شده است.جنس آسمانه (کانوپی) توکانو فایبر گلاس است که میدان دید گسترده ای را در اختیار خلبانان قرار می دهد.ارابه فرود به کار رفته نیز دارای سه چرخ است ؛ پس از برخاست ، چرخ جلو در زیر کاکپیت و دو چرخ عقب در بالها رفته و بسته می شوند.با ساخت توکانو ، اولین بار بود که هواپیمای با موتور توربوپراپ می توانست ویژگی هایی شبیه هواپیماهای جت داشته باشد.این ویژگی ها شامل صندلی ایجکت و کابین پشت سر هم می شد.توکانو علاوه بر برد و مداومت پرواز بالایی که به صورت استاندارد دارد ، می تواند از دو مخزن سوخت خارجی با ظرفیت 660 لیتر نیز استفاده کند ؛ در صورت استفاده از این مخازن ، مداومت پروازی هواپیما تا 9 ساعت افزایش می یابد.



تصویر

یک فروند AT-27 توکانو نیروی هوایی ونزوئلا پارک شده در رمپ پروازی
تسلیحات
همانطور که پیشتر گفته شد ، هواپیمای EMB-312 می تواند علاوه بر نقش آموزش ، در زمینه پشتیبانی و تهاجم سبک نیز به کار برود.در این زمینه ، توکانو می تواند در دو آویزگاه زیر هر بال ، از انواع توپ های 7.62 و 12.7 میلیمتری ، غلاف های راکت انداز و انواع بمب های سقوط آزاد 250 تا 500 پوندی مانند Mk 81 و Mk 82 استفاده کرد.همچنین در صورت نصب غلاف های هدایت لیزری یا سیستم هدف گیری تلویزیونی یا اپتیکی ، توانایی حمل بمب های هدایت شونده سبک نیز وجود دارد.در مجموع می توان تا هزار کیلوگرم مهمات بر روی این هواپیما نصب نمود.البته منظور از پشتیبانی و تهاجم سبک ، حمایت و پشتیبانی هوایی نزدیک از نیروی های پیاده و زرهی خودی می باشد که شامل پرواز در ارتفاع و سرعت پایین و هدف قراردادن نیروهای دشمن می شود ؛ این هواپیماها به دلیل سرعت پایین ، هزینه بسیار کمتر نسبت به هواپیماهای جت و سادگی در هدایت و ساختار ، یکی از بهترین گزینه ها برای چنین عملیات هایی هستند.اما سرعت و چابکی کم این هواپیماها ، آن ها را به اهدافی ساده برای هواپیماهای رهگیر و سیستم های پدافند هوایی تبدیل کرده است.



تصویر

یک فروند توکانو Mk.51 به همراه غلاف های تیربار و راکت انداز در نمایشگاه هوایی فارنبرو (سال 1991)
سیستم های الکترونیکی
سیستم های الکترونیکی توکانو شامل یک نمایشگر HUD[SUP]1[/SUP] ، سیستم های مدیریت پرواز ، قطب نما و ارتفاع سنج ، نمایشگرهای پروازی ، سیستم هشدار دهنده و سرعت سنج و دیگر سیستم های مورد نیاز یک هواپیمای آموزشی است.

مجموعه ایویونیک جدید: در ژوئن 2011 ، قراردادی بین نیروی هوایی کلمبیا و شرکت امبرائر برای بروز رسانی سیستم های الکترونیکی 14 فروند هواپیمای EMB-312 توکانو این شرکت بسته شد.این مجموعه ایویونیک شامل: چهار نمایشگر بزرگ با چشم انداز مصنوعی پرواز ، سیستم های پیشرفته مدیریت پرواز ، سیستم هشدار دهنده یکپارچه ، نمایشگر وضعیت موتور ، سیستم کنترل خودکار کاهش یا افزایش بیش از حد سرعت ، شبیه ساز تاکتیکی رادار و سیستم خلبان خودکار دیجیتال با توانایی پرواز خودکار سه بعدی می شود.




تصویر

کاکپیت یک فروند توکانوی نیروی هوایی برزیل
پیشرانه
هواپیمای توکانو از یک موتور توربوپراپ PT6A-25C با قدرت 750 اسب بخار ساخت شرکت کانادایی پراتب اند ویتنی استفاده می کند.این موتور توانایی رساندن هواپیما به بیشینه سرعت 457 کیلومتر در ساعت ، بردی بین 1,800 تا 2,000 کیلومتر ، نرخ صعودی معادل 13.2 متر بر ثانیه و پرواز تا ارتفاع 9 هزار متری را دارد.



تاریخچه کاربری
آنگولا: در سال 1988 ، نیروی هوایی ملی آنگولا تعداد 8 فروند هواپیمای AT-27 تحویل گرفت.چهار سال بعد ، شش فروند توکانو مازاد نیاز نیروی هوایی پرو نیز وارد خدمت آنگولا شد.نیروی هوایی آنگولا از این هواپیماها برای عملیات های نظارت و بمباران سبک در جریان جنگ داخلی آنگولا استفاده کرد.پس پایان جنگ ، 2 فروند توکانو دیگر برای جایگزینی با هواپیماهای ساقط شده در جریان جنگ نیز خریداری شد.

آرژانتین: در ژوئن 1987 ، نیروی هوایی آرژانتین 15 فروند از مجموع 30 فروند توکانو سفارش داده شده را دریافت کرد.پس از دریافت هواپیماها ، آموزش خلبانان نیروی هوایی و دریایی آرژانتین در دانشگاه کوردوبا (متعلق به نیروی هوایی آرژانتین) آغاز شد.توکانوهای آرژانتینی با چیزی حدود 100 هزار ساعت پرواز توانسته اند 800 خلبان را در زمینه آموزش های پایه ای فارغ التحصیل کنند.شرکت هواپیماسازی FAdeA در حال توسعه یک هواپیمای آموزشی سبک با نام I.A.73 برای جایگزینی با توکانوهای سالخورده است.

برزیل: نیروی هوایی برزیل تعداد 118 فروند (با حق گزینش 50 فروند دیگر) هواپیمای توکانو که طبق نامگذاری آنها T-27 خوانده می شد ، سفارش داد.در 29 سپتامبر 1983 ، اولین یگان نیروی هوایی که گردان آکروجت برزیل با نام « دود » بود ، توکانوهای خود را تحویل گرفت.به دلیل نیازهای نیروی هوایی برزیل ، همه 50 فروند هواپیمای که به عنوان احتیاط در قرارداد ذکر شده بود نیز سفارش داده شده و تحویل گرفته شد.

در فوریه 1991 ، نیروی هوایی برزیل از 6 فروند هواپیمای توکانو برای پشتیبانی نزدیک و حمله به 40 نفر از شورشیان کلمبیایی استفاده کرد.علاوه بر آن ، از این هواپیما برای گشت هوایی بر فراز جنگل های آمازون با همکاری سیستم نظارت آمازون استفاده می شود.







تصویر

پرواز دسته جمعی هواپیماهای توکانو آکادمی نیروی هوایی برزیل
ایران: در بین سال های 1368 تا 1370 ، نیروی هوایی سپاه پاسداران تعداد 25 فروند هواپیمای EMB-312 را از شرکت امبرائر تحویل گرفت.گزارشاتی مبنی بر استفاده از این هواپیما بر علیه قاچاقچیان مواد مخدر طالبان وجود دارد.اغلب اوقات ، این هواپیماها مجهز به غلاف های راکت انداز در رزمایش های سپاه دیده می شوند.

کلمبیا: در سال 1992 ، نیروی هوایی کلمبیا تعداد 14 فروند هواپیمای AT-27 را سفارش داده و تحویل گرفت.این هواپیماها که در ابتدا برای امور آموزشی خریداری شده بودند ، در ماموریت های پشتیبانی نزدیک هوایی بر علیه نیروهای شورشی نیز به کار برده شد.با وجود انجام دادن حدود 50 هزار ساعت پرواز ، هیچ یک از توکانوهای کلمبیایی سقوط نکرده است.کلمبیا در صدد است توکانوهای خود را برای خدمت در یک دوره 15 ساله دیگر مقاوم سازی و بروزرسانی کند.مقاوم سازی شامل بدنه ، تعویض بالها و ارابه فرود و بروز رسانی نیز شامل نصب نمایشگرهای چند منظوره رنگی ، سیستم ناوبری انسریایی ، سیستم مدیریت پرواز و نشان دهنده وضعیت موتور (به همراه سیستم هشدار دهنده آن) می شود.

مصر: در دسامبر 1983 ، قراردادی بین مصر ، عراق و شرکت امبرائر برای خرید 10 فروند توکانو و تولید تحت لیسانس 110 فروند دیگر امضا شد.این قرارداد شامل انتقال تکنولوژی (به صورت محدود) ، ساخت برخی قطعات در مصر و مونتاژ 110 فروند دیگر در تاسیسات هلیوپولیس (در حلوان مصر) است[SUP]3[/SUP].در اواخر سال 1984 ، اولین فروند از 10 فروند هواپیمایی که قرار بود در برزیل ساخته شود ، تحویل مصر داده شد و اولین هواپیمای مونتاژ شده در مصر نیز یک سال بعد پرواز کرد.تعداد 80 فروند از 110 فروند هواپیمای مونتاژ شده به عراق که درگیر جنگ با ایران بود ، تحویل داده شد.در سال 1989 ، مصر 14 فروند توکانو دیگر نیز سفارش داد تا مجموع توکانوهای خود را به عدد 54 فروند برساند.

عراق: همانطور که پیشتر گرفته شد ، عراق 80 فروند توکانو که در مصر مونتاژ شده بود را تحویل گرفت.نیروی هوایی عراق ، از این هواپیماها که مسلح به غلاف های تیربار ، راکت انداز و بمب های 250 و 500 پوندی بودند برای پشتیبانی هوایی سبک از نیروهای زمینی خود به صورت گسترده ای در جنگ ایران و عراق بهره گرفت.هنگامی که جنگ های اول و دوم خلیج فارس پایان یافت ، نیروی هوایی عراق هیچ یک از 80 فروند توکانوی خود را در اختیار نداشت[SUP]4[/SUP]!

گفتنی است ، علاوه بر کشورهای نامبرده ، کشورهای پرو ، پاراگوئه ، موریتانی ، هندوراس و فرانسه نیز از کاربران این هواپیما می باشند که به دلیل طولانی شدن مطلب به تاریخچه کاربری آن ها نپرداختیم.
مشخصات

خدمه: 2 نفر (شامل استاد خلبان و دانشجو)

طول: 9.86 متر

طول بال: 11.14 متر

ارتفاع: 3.4 متر

سطح بال: 19.4 متر مربع

وزن خالی: 1.810 کیلوگرم

بیشینه وزن برخاست: 3.175 کیلوگرم

پیشرانه: یک موتور توربوپراپ PT6A-25 با قدرت 750 اسب بخار

گنجایش سوخت(مخازن داخلی): 694 لیتر

بیشینه سرعت: 458 کیلومتر در ساعت

سرعت کروز: 441 کیلومتر در ساعت

سرعت استال: 124 کیلومتر در ساعت

برد: 1.916 کیلومتر

محدوده فشار جی: مثبت 6 / منفی 3

بیشینه ارتفاع پروازی: 28.700 هزار پا

نرخ پیمایش: 9.65 متر بر ثانیه

تسلیحات: تیربار ، راکت و بمب های غیرهدایت شونده
پی نوشت

1 - Head Up Display

Short Brothers - 2

3 - این نخستین تجربه شرکت امبرائر در تولید تحت لیسانس محصولاتش بود.

4 - این هواپیماها به وسیله نیروهای ایرانی (نیروی هوایی و پدافند و طبق برخی گزارشات هوانیروز) و نیروهای متحد از بین رفته بودند.
مترجم: سورنا نوشاد
منابع:
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
منبع:
[External Link Removed for Guests]
****************************************************************************************************
گالری جامع رادارهای پدافند ایران -
تصاویر جالب ، سرگرم کننده و خنده دار - تصاویر جالب و خنده دار نظامی- گالری کامل قایق های نیروی دریایی ایران

**************************
وقتی خدا مشکلات تو رو حل می کنه

تو به توانایی های او ایمان داری

وقتی خدا مشکلاتت رو حل نمی کنه

او به توانایی های تو ایمان داره
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”