يادسپاري برق اساي واژگان انگليسي

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با زبان انگليسي به بحث بپردازيد

مدیر انجمن: شوراي نظارت

Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4178 بار
تماس:

يادسپاري برق اساي واژگان انگليسي

پست توسط ganjineh »

در اينجا قصد داريم روشهاي يادسپاري برق اساي واژگان انگليسي را به روش NLP و با استفاده از فرمولهاي S_W_S10 را ارايه دهيم .30 تا 60 ثانيه براي حفظ هر لغت انگليسي.
اميد است كه گام موثري در جهت رفع مشكل ياد گيري زبان دوم (انگليسي) برداريم .
از ما مطلب ٬از شما همت؛ مساوي است با موفقيت!
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4178 بار
تماس:

پست توسط ganjineh »

=========================<<<درس اول >>>=========================
*انواع حافظه از ديدگاه NLP*

ايا شده است از كسي سوالي بپرسيد و او به سمت بالا نگاه كند ؟

ايا ديده ايد افرادي براي ياد اوري مطلبي چشمها را به سمت گوشهاي خود مي چرخانند ؟

و ايا متوجه بعضي افراد شده ايد كه وقتي مي خواهند به يك سوال جواب دهند ٬چشمهايشان به سمت پايين متوجه مي شود؟

كسي را مي شناسم كه فقط با دست زدن به يك پارچه يا چند گرم چاي يا برنج مي تواند مرغوبيت انها را تشخيص بدهد .

اين شخص با لمس كردن ٬تجزيه و تحليل مي كند ٬مقايسه اي انجام مي دهد ٬انگاه نتايجي خاص بدست مي اورد.

كسي ديگر بايد همان كالا ها را مي ديد تا نسبت به مرغوبيتشان اطمينان حاصل كند و كسي ديگر وقتي مطمين مي شد كالايي خوب است كه چند تن از دوستان مورد اعتمادش از خصوصيات ان تعريف مي كردند .


البته مطالب فوق بيشتر در مورد استراتژي افراد است كه مي توانند با داشتن استراتژي مخصوص به خود٬ خوب را از بد تشخيص دهند.ما در اين درس اين موضوع را مطرح مي كنيم كه افراد در سه دسته بصري -سمعي و لمسي قرار دارند.

و هر دسته با توجه به خصوصيات خاص خودشان اطلاعات را از محيط دريافت و در نقطه اي خاص در مغز ذخيره ٬ و بر اساس اسراتژي خاصي انها را به ياد مي اورند. افراد مختلف داراي هر سه كانال ياد گيري هستند.

اما غالبآ يكي از انها را بيشتر فعال مي كنند و از راه اين كانال با محيط به سازش مي رسند.عمده اختلاف بين افراد هم از نا هماهنگ بودن طول موجهاي پيام گير و پيام رسانشان مي باشد.

در كتاب صميميت در زوجين نوشته استاد برومند قبادي ٬ به انواع اختلافات شايع در زوجين پراخته شده است و ايشان متذكر شده است كه علت پايه اي اكثر اختلافات متفاوت بودن سيستم هاي ادراكي و استراتژيهاي خصوصي زن و شوهر است.اما در اين مبحث

٬ سخن ما در مورد يادگيري است نه در گيري!هر چند اگر معلم و شاگرد در دو دسته ادراكي متفاوت قرار داشته باشند٬ سرعت ياد گيري ٬متفاوت با زماني است كه هر دو روي يك طول موج باشند؟!


امروزه NLP با كشف ساختار دنياي ذهني اين راز را برملا كرده است حركت چشمها به طور ناخوداگاه بيانگر جستجوي محل ذخيره اطلاعات در حافظه و ناخوداگاه است.چشم ايينه درون است.وقتي كسي به سمت بالا نگاه مي كن

د معنيش اين است كه دنبال اطلاعات تصويري خويش مي گردد. متوجه شدن به سمت گوشها بدين معناست كه شخص مشغول به ياد اوردن و يا ساختن اطلاعات صوتي است.اطلاعات حسي در قسمتي واقع در پايين ميدان ذهني ذخيره مي شوند ٬

لذا هر كسي داراي قالب فكري متفاوتي است و در نتيجه از شماره رمز خاصي براي يادگيري و ياداوري استفاده مي كند.
حال به شرح انواع حافظه مي پردازيم :
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4178 بار
تماس:

پست توسط ganjineh »

*حافظه تصويري*
راستي نقشه ايران چه شكلي است؟

به كجا نگاه كرديد؟

وقتي كسي مي گويد جواب سوال را مي بينم ٬يا ارتباطي بين اين دو موضوع نمي بينم يا مي گويد بگذار ببينم ٬اين شخص خزانه تصويري خويش را بررسي مي كند.

حافظه تصويري در طرح وترسيم نقشه و دياگرام و يا هر كاري كه مستلزم جمع اوري اطلاعات دقيقي باشد حايز اهميت فراواني است.

روشي كه بسيار سريع مطالب را در حافظه تصويري جا مي دهد ان است كه به جاي يادداشت كردن كه كاري بسيار ملال اور است ٬ نقشه هايي در ذهن به تصوير بكشيم و ان را رنگ اميزي كنيم ٬شكل و فرمش دهيم و با ايجاد روشي خاص در هر زمان و مكاني كه بخواهيم ان را از گنجينه تصاوير ذهن بيرون بكشيم .

حافظه تصويري براي ياد اوري ادرسي يا مكاني ٬تصوير و نقشه اي يا ترتيب قرار گرفتن فرمول و جدولي مورد استفاده قرار مي گيرد .

با تقويت حافظه فتوگرافي مي توان البوم خاطرات را ورق زد و تحت تاثير خاطرات گذشته قرار گرفت .براي يادگيري سريع و اسان نقشه ها و جدولها و فرمولها از حافظه تصويري استفاده مي شود !
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4178 بار
تماس:

پست توسط ganjineh »

*شناخت افراد بصري *

اگر شما داراي كانال ياد گيري تصويري يا سيستم يادگيري بصري و يا به طور كلي شخص بصري هستيد٬خصوصيات خاص داريدكه مي توانيد با شناخت انها به كليد يادگيري سريع و اسان دست يابيد .

افراد بصري تند و تيز حرف مي زنند٬ موقعي كه سخن مي گويند خيلي زياد با دست و گردن و اعضاي بدن اشاره مي كنند ٬سريع راه مي روند ٬زيبايي و زشتي براي انها بيشتر از اخلاق و ادب و كلام اهميت دارد .

تكيه كلامهاي اين افراد عبارت است از :

چه منظره قشنگي !چه زيبا!چه تصويري !تماشا كن !بعدآ مي بينمت !و...

اگر شما بصري هستيد ٬ و همچنين حافظه شما هم بصري است ٬ لازم است بدانيد چگونه از مغزتان استفاده كنيد ٬تا بتوانيد مطالب را به طور سريع و اسان ياد بگيريد .
به اين سوالات چه پاسخي مي دهيد ؟

ايا شما وقتي مطلبي كه روي تخته نوشته مي شود و با دياگرامها و تصاوير به شما نشان داده مي شود را بهتر ياد مي گيريد يا وقتي كسي چيزي براي شما مي گويد از او مي خواهيد دوباره تكرارش كند ؟

وقتي كسي را به شما معرفي مي كنند ٬متوجه مي شويد به جايي بي هدف زل زده ايد؟
ايا دوستان از شما مي خواهند موقع حرف زدن كمتر با سر وگردن اشاره كنيد؟

ايا موقعي بهتر درسها را فرا مي گيريد كه معلم را ببينيد و مطالب مهم را براي شما بنوبسد؟

ايا در كارگاههاي علمي براي ساختن يا مونتاژ كردن قطعات مدام به نقشه ها مراجعه مي كنيد ؟
ايا تا چيزي را ننويسيد ٬نمي توانيد ٬بعدآ ان را به خاطر اوريد ؟

ايا بازيهاي كامپيوتري ٬شطرنج ٬نقاشي و هنر هاي تجسمي را بيشتر دوست داريد ؟

اگر پاسخ به سوالهاي فوق مثبت است شما شخصي بصري هستيد و ممكن است داراي حافظه اي بصري باشيد .

ما شيوه هايي به شما اموزش مي دهيم كه بتوانيد از اين كانال تصويري مطالب علمي را بهتر فرا گيريد .
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4178 بار
تماس:

پست توسط ganjineh »

*شناخت افراد سمعي *
افرادي كه جهان گوش وشنوايي بر انها حاكم است ٬كلمات ٬اصوات و الحان سيستم اصلي دريافت و پردازش ذهن انهاست .سرعت سخن گفتن انها متوسط است و كلامشان لحن و طنين خاصي دارد .تكيه كلانهاي صوتي دارند .مثلآ مي گويند :

چه خوش صدا!چه صدايي !چه اهنگي !

كوك وناكوك و... عاشق موسيقي و اوازند.

به اين سوالات چه پاسخي مي دهيد؟

ايا شما از فيلمهاي صامت و بي صدا و پانتوميم بيزاريد؟

ايا تلفظ يك لغت به صداي بلند براي شما راحت تر از نوشتنش است ؟

ايا چيزهايي را كه در سر كلاس از انها صحبت كرده ايد بهتر به خاطر مي اوريد يا موضوعاتي را كه مطالعه كرده ايد (ديديد)؟

ايا از مطالب يادداشتي روي تخته و اسلايد و جدول و تصوير بيزاريد؟

ايا وقتي مطلبي را بلند مي خوانيد ان را بهتر مي فهميد ؟

ايا طنز گفتن را بيشتر از جدول حل كردن دوست داريد ؟

ايا موقعي كه كاري را انجام مي دهيد زير لب زمزمه مي كنيد ؟

تمايل داريد بيشتر از ديدن گوش كنيد ؟

راديو و تلويزيون و نامه و ملاقات را دوست داريد ؟

ايا به جزييات مطالب بيشتر دقت مي كنيد ؟

ايا مطالعه كلمات مشابه برايتان دشوار است ؟

اگر پاسخ به سوالات فوق مثبت است شما به احتمال قوي فردي سمعي هستيد و حافظه ناخوداگاه شما مطالب را به صورت لحن و كلمه و صوت ضبط مي كند .
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4178 بار
تماس:

پست توسط ganjineh »

=========================<<<تمرينات علمي و عملي پيرامون انواع حافظه >>>==========================
ا-تمرينها براي افراد بصري:
تمرين 1:اگر قصد داريد فرمولي ويا نكته اي علمي را به خاطر بسپاريد٬موضوع را در قسمت چپ و بالاي كاغذ بنويسيد.كاغذ حدود 10cm بالاتر از خط افقي ديدتان قرار گيرد.طوري كاغذ را بگيريد كه در سمت چپ بالاي ميدان ديد شما قرار گيرد.دو يا سه بار به فرمول يا مساله بنگريدو اگر مي خواهيد٬ان را بنويسيد ٬ در قسمت سمت چپ و بالاي كاغذ نوشتن ان را تكرار كنيد.براي بايگاني در ذهن يكي از مطالبي را كه به خوبي در حافظه تصويريتان جاي دارد را بررسي كنيد.ببينيد اين مطلب با چه رنگي ٬در چه اندازه اي ٬ با چه صدايي و احساسي ثبت شده است.ايا تصوير ذخيره شده در حافظه بصري شما درشت است يا كوچك ٬چهار چوب دارد يا نه ٬بصورت فيلم است
يا عكس؟ساير كيفيات فرعي را هم بررسي كنيد .حال مطلب جديدي را كه مي خواهيد ياد بگيريد دقيقآ شبيه مطلب ذخيره شده ٬ در حافظه بصريتان كنيد.رنگ و چهارچوب ٬محيط و صداها را دقيقآ مشابه سازي كنيد.حال تصوير ايجاد شده را (در صورت نياز به يادگيري)به سمت چپ و بالاي ميدان ذهنيتان منتقل كنيد.٬ با اين عمل سريعآ مطلب در ذهنتان خصوصآ در حافظه بصريتانذخيره مي شود.
بعد از چندي دوباره به تصوير مطلب بر گرديد ببينيد ان را به خاطر مي اوريد!اگر در حالت خلسه پخش امواج ارام ذهني (الفا) ان كار را انجام مي دهيد ٬در حين انجام تمرين اينكار و خصوصآ موقعي كه تصو ير را كاملآ جاسازي كرديد٬انگشت دست راست خود را لمس كنيد.چند بار اين كار را تكرار كنيد.در موقع نياز با لمس انگشت دست راست شما ٬شما به ناحوداگاه و بخش حافظه تصويريتان متصل مي شويد٬لذا ياداوري بهتر و سريعترصورت مي گيرد.(شرطي كردن با لمس بدن )با اين روش دروسي چون رياضي !املاءو هجي كردن لغات ٬يادگيري نقشه ها و تصاوبر و ديا گرامها را مي توان سريع و اسان ياد گرفت.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4178 بار
تماس:

پست توسط ganjineh »

انتوني رابينز مثال جالبي دارد كه در اكثر سمينارها ان را مطرح مي كند .او مي گويد :
جواني از اهالي هاوايي با يك پرونده چند صفحه اي به نزدم امد ٬پرونده را روانشناسان مدرسه پر كرده بودند كه اين جوان در يادگيري ٬خصوصآ يادگيري املاء مشكل دارد.اين جوان بسيار افسرده بود .اولين كاري كه كردم ٬پرونده را پاره كردم و گفتم اين يك مشت مزخرفات است .حالش كمي تغيير كرد ٬متوجه شدم كه او اطلاعات را به شيوه <<لمسي>>در ذهن پردازش مي كند.او فقط به كندي حرف مي زد و به كندي ياد مي گرفت .در حقيقت او در يادگيري و ياد اوري از سرعتي به اندازه ديگر شاگردان برخوردار نبود .ذهنش يادگيري و ياداوري را با ناراحتي مرتبط كرده بود .زيرا همواره در مدرسه او را تحقير كرده بودند.لذا ذهنش با يادگيري و درس و كلاس ارتباط احساسي منفي اي برقرار كرده بود .به او گفتم ان روانشناسان ادمهاي خوبي بوده اند و از سر دلسوزي ان پرونده را برايت ساخته اند.مشكل انها اين بوده كه تو را (و نظام يادگيري تو را )درك نكرده اند.انها فقط تو را از لحاظ درسي بررسي كرده اند.من اطمينان دارم كه تو در رشته هاي ديگري در زندگي ات موفقيتي بي نظير داري !گونه هايش به سرخي گراييد ٬لبخند زد و گفت البته از ورزش موج سواري خيلي خوشم مي ايد .بعدآ متوجه شدم او يكي از قهرمانان اين رشته بوده ٬به او گفتم درباره اين ورزش حرف بزن ٬جوان نااميد افسرده چند دقيقه پيش ٬هم اكنون مثل يك شخص موفق حرف مي زد.كم كم سعي كردم در ذهنش <<بين اموختن و لذت >>ارتباط برقرار كنم .سپس از او خواستم بدنش را مانند لحظات شيرين موج سواري قرار دهد.همانگونه نفس بكشد و همانگونه نگاه كند .سپس در همين حال راجع به ايجاد مدرسه موج سواري از او پرسيدم و كم كم هجي كردن و ياد گيري املاء را با لذت <<احساس>>موج سواري با هم مرتبط كردم .او توانست بعد از پايان جلسه مانند شاگردان ممتاز املاء بنويسد.فقط<<به دليل شكستن تداعي منفي قبلي و ايجاد تداعي مثبت>>.
شما دانش اموز عزيز با ذكر اين مثال متوجه شديد چگونه در خود حالت شرطي مثبت ايجاد كنيد.بيزاري شما از مطالعه يعني اينكه ذهنتان ان را با <<احساس منفي >> مرتبط كرده است...فوبيا و اگوار فوبيا هم نوعي ياد گيري پايدار است .اگر مسير ياد گيري و شيوه شرطي شدن جديدي را به شخص بيمار اموزش دهيم در كمتر از 10دقيقه درمان ميسر است .
ايا مي شود در كمتر از پانزده دقيقه و يا در يك جلسه يك ساعته بتوان تغييراتي پايدار بوجود اورد ؟البته كه اين امكان وجود دارد.به شرط انكه مغز را طور ديگري تنظيم كرد .به قول عارف معاصر جناب سهراب سپهري :
<<چشمها را بايد شست ٬طوري ديگر بايد ديد>>.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4178 بار
تماس:

پست توسط ganjineh »

سخني با معلمان و مشاوران :
همواره سعي كنيد كتاب و درس خواندن را با احساسي نيكو در مغز شاگردان مرتبط كنيد ٬با خواندن كتابهايي در زمينه ذهن و روان با نحوه كاركرد مغزشان اشنا شويد .حيف است جوانان ما قدرتي عظيم مانند مغز را دراختيار داشته باشند ولي همواره راه و رسم و طريق استفاده از ان را بلد نباشند.رفتارهاي اجتماعي هم از اين قانون مستثني نيستند.زن و شوهري كه بر سر هم داد و فرياد مي زنند و همزمان به چهره همديگر نگاه مي كنند ٬كم كم به دشمنان قسم خورده هم تبديل مي شوند.افرادي كه موقع ناراحتي به ديدار دوستانشان مي روند ٬ذهنشان با ديدن دوستان و ان <<احساس منفي >>شرطي مي شود .
_________________
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4178 بار
تماس:

پست توسط ganjineh »

تمرين 2:اين تكنيك بسيار قوي است و رمز موفقيت در انجام ان تمرين فراوان است.در هر كجا و هر مكاني مي توانيد از اين شيوه قدرتمند استفاده كنيد.البته اگر بتوانيد با راز اين تمرين اشنا شويد و انرا استخراج كنيد كليد يادگيري سريع و اسان و كنترل حافظه بصري تان را بدست اورده ايد.از يكي از دوستانتان بخواهيد در مقابل شما قرار بگيرد شبيه موقعي كه مي خواهيد از او عكس بگيريد.به مغز خود اجازه دهيد كه تصويري از او را بر پرده ذهن بتاباند ٬ابعاد اين تصوير به اختيار شماست.انگاه چشمان خود را بنديد و از او تقاضا كنيد كه در وضعيت خود تغييري ايجاد كند.براي مثال دست و پاي خود را جلوتر يا عقب تر ببرد به طوري كه با نگاهي قابل تشخيص باشد ٬انگاه چشمان خود را باز كرده و بگوييد كه چه تغييري در وضعيتش ايجاد شده بود.پس از انكه با موفقيت اين قسمت از تمرين را به پايان رسانديدو دريافتيد كه دستيابي به پاسخ صحيح تا چه اندازه مستلزم پردازش اطلاعات است٬ مي توانيد از خود بپرسيد كه چگونه اين كار را انجام داده ايد؟چگونه توانستيد شكل و قيافه دوست خود را با تصوير موقعيت جديد او مقايسه كنيد؟
به تشابهات توجه كرديد يا به تفاوتها ؟ايا براي تشخيص تفاوتها ٬ تصاوير را كنار هم گذاشتيد ؟يا انها را بر هم منطبق كرديد (تصوير اولي و دومي )؟
به هر حال پاسخ به اين پرسشها شماره رمز دستيابي به حافظه بصري تان است .بتدريج تمرين را پيچيده تر كنيد بدينگونه كه شخص مقابل ٬نكات ريز تري را در تغيير وضعيت بگنجاند .مثلآ انگشترش را در بياورد و يا ان را به دست ديگرش منتقل كند .شايد نا خود اگاه قسمتي از بدنتان به تغيير ايجاد شده در طرف مقابل واكنش نشان دهد .به ان اشاره دروني اهميت بدهيد٬كه رمز احساس حافظه تصويريتان است .
اگر ايمان بياوريد كه مفتاح رمز حافظه خود را بدست اورده ايد ٬ناخود اگاه قدرتمند مي شويد.براي توجه به تغيير ايجاد شده به رنگ ٬فضا ٬چهار چوب و...توجه كنيد.تغيير را با استفاده از تشابه ها متوجه شديد يا با توجه به تفاوتها؟اين شيوه همان مبناي ذخيره اطلاعات تصويري است.لذا شما مطلب جديد را بر اساس تفاوتي يا شباهتي (در يكي از كيفيات فرعي يا اصلي )با مطلبي قديمي ياد مي گيريد.
*اساس يادگيري ٬ارتباط مطالب جديد با مطالب قديمي در ذهن است .*
ممكن است شما مطلب ديگر را اينگونه ياد بگيريد كه هيچ شباهتي به مطالب قديمي نداشته باشد.شخصي مي گفت ؛نتوانسته است حتي كلاس اول ابتدايي را بگذراند٬در زندگي مشكلات زيادي دارد.حافظه او پر بود از اطلاعاتي كه هيچ كدام با هم مرتبط نبودند.اين شخص در ذهنش مطالبي را ذخيره مي كرد كه متفاوت از گذشته باشد.ماشين سازي و ارايشگري هيچ شباهتي با هم ندارد٬راستي اين شخص در جامعه چند درصد امكان رشد دارد؟(ذهن اين شخص بر اساس تفاوت كلي و تضاد مطالب جديد و قديم عمل مي كرد).
شما در ذهن مطالب جديد را چگونه از مطالب قديمي تفكيك مي كنيد؟
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4178 بار
تماس:

پست توسط ganjineh »

تمرين 3:تمرين يادگيري املاء و هجي كردن كلمات
كسيكه بخوبي در هجي كردن كلمات مهارت دارد بيشتر از حافظه تصويري استفاده ميكند.براي انكه افراد سمعي هم بتوانند راهبرد موفقي در هجي كردن كلمات فرا بگيرند ٬تمرين زير را انجام دهند:
الف:براي چند لحظه به كلمه اي كه مي خواهيد٬حروف ان را به خاطر بسپاريد <<نگاه>>كنيد.
ب:نگاهتان را از روي كلمه ياد شده برگردانيد٬سپس در حاليكه چشمان خود را به سمت بالا و چپ بر مي گردانيد٬املاي ان را در ذهن خود به تصوير بكشيد.به تصوير اصلي (در كتاب و يا هر جاي ديگر)باز گرديد تا بتوانيد جاي كلمات افتاده را پر و املا كلمه مورد نظر را اصلاح كنيد.اين فرايند را تكرار كنيد تا وقتي كه بتوانيد املاي صحيح را در ذهن خود مجسم كنيد .شايد قرار دادن اين تصوير در قسمت بالا و چپ ٬كمي دورتر از خودتان به شما كمك كند تا ان را بهتر ياد بگيريد.اگر بخواهيد مي توانيد اين طور مجسم كنيد كه كلمه مورد نظر را با ماژيك و بر روي يك تخته وايت برد يا به صورت چراغهاي نءون در حال نور افشاني يا به هر شكل ديگري در ذهن بنويسيد.نوعي تجسم ديداري را انتخاب كنيد كه روي شما تاثير دارد و مي توانيد ان را به خاطر بياوريد .سپس اين تجسم را به يك تصوير <<<پويا و محرك>>>تبديل كنيد.تصويري كه در ان واقعآدر حال نوشتن هستيد و تصويري همراه با هر نوع صدا و احساس اكنده از لدت و شادماني .
ج :دوباره در خيالتان از كامه روي برگردانيد.به تصوير ذهني اي كه در بالا قرار دارد٬نگاه كنيد و كلمه مورد نظر را بنويسيد.اگر ديكته ان كلمه صحيح نباشد٬دوباره به مرحله اول برگرديد و فرايند را تكرار كنيد.
د:براي ازمايش اين فراينددوباره به تصوير ذهني خود بنگريد و سعي كنيد انرا برعكس هجي كنيد (((كاري كه از نظر اواشناسي ٬تقريبآ محال است))).دانش اموزي در املاء بسيار ضعيف بود ٬دليل ضعفش اين بود كه او براي ياداوري كلمات انها را با<< نوشتاري سياه در زمينه اي سياه تجسم مي كرد>>.با تغيير رنگ زمينه از سياه به سفيد دانش اموز توانست املاي <<تمام كلمات را صحيح>>بنويسد.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4178 بار
تماس:

پست توسط ganjineh »

2-تمرينهاي براي افراد سمعي :
تمرين2-1-بطور تجربي روانشناسان محققNLPدريافته اند كه مركز بايگاني خاطرات صوتي كمي پايين تر از البوم خاطرات تصويري است .لذا وقتي سوالاتي مربوط به حافظه صوتي مي پرسيم ٬افراد به طور ناخود اگاه به سمت گوشها متمايل مي شوند.در حاليكه افراد بصري براي دستيابي به حافظه تصويريشان به سمت بالا نگاه مي كنند .سوالات زير برملا كننده محل ذخيره اصوات ٬كلمات ٬الحان و ريتمها است :
-اخرين باري كه صداي اژير ماشين پليس را شنيديد چگونه بود؟
ـصداي زنگ منزل شما چگونه است؟
ـصداي رگبار باران را به ياد اوريد؟
ـصداي خواننده مورد علاقه شما چگونه است؟
در ياد اوري اصوات ٬ريتم ٬لحن ٬زير و بمي صدا و محل مكث روي كلمات و...حايز اهميت است.
تمرين 2-2-براساس تحقيقات مشخص شده است كه اصوات و اهنگها بر روي ذهن تاثير فراواني دارند .مغز انسان پس از شنيدن نوايي سبك احساس سبكي مي كند و بعد از ان بهتر دروس سنگين را مي فهمد.
خانم ديانا بيور مي نويسد:*يكي از شاگردانم تمايلي به انجام تكاليف رياضي نداشت ٬از وي تقاضا كردم كه اهنگ سبكي از نوع باخ در دستگاه پخش بگذارد و تاثيرش را بر فكر و ذهنش بيازمايد و پس از شنيدن اهنگ به سراغ تكاليف رياضي برود .نتيجه تعجب اور بود .زيرا ذهن سبكي را با رياضي مرتبط مي كرد و ياد گيري را اسان مي ساخت *.
تمرين 2-3- به حالتي ارام و اسوده بنشينيد و يا لم بدهيد و به مدت پنج دقيقه به نپايي ارام گوش كنيد .انگاه از دوستي تقاضا كنيد كه قدرت بازوي شما را بيازمايد .دست نيرومندتر خود را با زايه نود درجه نسبت به بدن محكم نگه داريد .سپس از دوستتان بخواهيد كه با دست خود به ارامي روي مچ شما فشار بياورد و با درهم شكستن مقاومت ساعدتان ان را پايين بكشد و نيروي بازويتان را بر حسب يك تا صد ارزيابي كند .بار ديگر ازمايش كنيد.با اين تفاوت كه اين بار به نوايي سنگين گوش كنيد و از دوستتان بخواهيد كه مقاومت بازوي شما را ارزيابي كند .تفاوت اين دو نتيجه بيانگر تاثير موسيقي و اصوات بر مغز و سيستم ذهني -بدني شما مي باشد.
تمرين 2-4-اگر حافظه شما سمعي است ٬سعي كنيد مطلبي يا درسي را بر روي كاست ضبط كنيد و ان را پخش كنيد .چشمها را ببنديد تا فرمول متن برايتان باز گو شود .بر روي الحان و كلمات متمركز شويد.
تمرين 2-5-جمله اي را از نوار گوش كنيد (مكالمه اي با ترانه اي يا موزيكي).انگاه از دوستتان بخواهيد اگر ميسر است ٬تغييراتي جزيي در شدت صدا و لحن صدا و نوع موزيك بدهد.سپس ان را دوباره گوش كنيد .ايا متوجه تغييرات شديد؟ايا صوتي يا لحني يا كلمه اي توجه شما را جلب كرد؟بر اساس تفاوتها يا تشابه ها متوجه تغييرات شديد ؟اين تمرين نحوه كاركرد حافظه سمعي را به شما نشان مي دهد.موقع يادگيري مطالب جديد به همين گونه عمل كنيد.
تمرين 2-6-مطلبي را كه به خوبي ياد گرفته ايد مورد بررسي قرار دهيد ٬چگونه ان را ياد گرفته ايد ؟ايا صدايي خاص مطالب را براي شما بازگو مي كند ؟براي ياد اوري از كدام كيفيت فرعي صوتي استفاده مي كنيد؟چه مطلبي با چه صوتي و لحني٬با چه درجه اي از دور و نزديكي ٬بمي و يا زيري صدا در حافظه تان ذخيره و به يادتان مي ايد ؟صداي ذهني ياد اور كننده را تجسم وتداعي كنيد و مطالب را با همان شخص ذهني ياد بگيريد و موقع امتحان از همان فركانس و امواج تقاضاي ياد اوري كنيد .
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4178 بار
تماس:

پست توسط ganjineh »

سخني با معلمان و مشاوران :
به دانش اموزان اجازه بدهيد به شيوه دلخواه خود مطالب را درك كنند.اگر دانش اموزي مطلبي را نفهميد نگوييد مشكل دارد٬بلكه اينگونه در نزد خود حساب باز كنيد كه چگونه و با چه روش ديگري درس را براي او بازگو كنم تا بفهمد ؟<<عيب كار من كجاست؟>>كه او نمي فهمد!در كلاس به گونه اي تدريس كنيد كه افراد هر سه سيستم ادراكي مطالب را درك كنند اين عمل بسيار مشكل است ٬اما معلم دلسوز و اگاه و موفق مي تواند از عهده ان برايد .مسءولين اموزشي سعي كنند كلاسها و افراد را با تيپ ادراكي معلم واستاد هماهنگ انتخاب كنند كه اين كار بيشتر وظيفه روانشناسان و مشاوران است .
براي افراد بصري مطالب را با سرعت و اوج و حضيض بيان كنيد ٬تصاوير و دياگرامها را نشانشان دهيد ٬كاري كنيد كه انها موضوع را ببينند .براي افراد سمعي با سرعت متوسط و استفاده از دستگاههاي صوتي و كلمات و الحان مناسب مطالب را تدريس كنيد .براي افراد لمسي درس را با كندي و مكث و احساسات دروني بيان كنيد .بگذاريد انها درس و موضوعات را عملآ لمس و احساس كنند.به بي اعتنايي و يا شلوغ كردن افراد سر كلاس زياد حساس نشويد .با شيوه ادراكي ادمها حرف بزنيد .با شكستن <<تمثيلات>>غلط و <<سد هاي ذهني>>شاگردان را جهت ياد گيري سريع و اسان ياري كنيد.
به طور خلاصه براي شناختن نوع حافظه و نوع سيستم يادگيري در شاگردان اينگونه عمل كنيد كه ابتدا 20كلمه را براي وي بخوانيد و او را وادار بسازيد كه با شما ان را تكرار كند .پس از ان 20كلمه ديگر را كه روي كاغذ نوشته شده است و تقريبآ همان اندازه وقتي را كه در تمرين قبل براي ياد گيري و نوشتن به او داديد ٬اختصاص دهيد .سپس از او بخواهيد انها را به ياد بياورد ٬بعد از 4يا 5بار اين دو ازمايش را(هر بار با كلمات متفاوت )يادداشتهاي او را تصحيح كنيد .در انجام اين ازمايشات پاسخهاي انها در سه دسته اصلي ادراكي گنجانده مي شود .اگر شخص اكثر كلمات را در 4يا 5بار ازمايش شنوايي برايش خوانده شده ٬حفظ كرده بود ٬او داراي حافظه سمعي و يا موتريس است .اگر شخص كلماتي را كه خوانده و ديده و نوشته است بيشتر به خاطر اورد ٬اين شخص به احتمال قوي داراي حافظه بصري و لمسي هماهنگ است .اگر كلماتي را نوشته و خوانده (و در هنگام تمرين ارام يا در حركت بوده)را بيشتر به ياد اورد او داراي حافظه اي لمسي است .و سر انجام اگر انچه را كه ديده بياد مي اورد و ان را در ذهن مي بيند اين شخص داراي حافظه اي بصري است .نتيجه اينكه اشخاص به شيوه مطالعاتي اي روي مي اورند كه بيشتر با حافظه ترجيحي انان مطابقت دارد .بهتر است شخص با استاد يا معلمي درس را انتخاب كند كه سيستم ادراكي شان يكسان باشد.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “زبان انگليسي”