تاریخچه شرکت ژنرال موتورز

در اين بخش مي‌توانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 130
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 9 مهر 1388, 10:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 45 بار
سپاس‌های دریافتی: 502 بار
تماس:

تاریخچه شرکت ژنرال موتورز

پست توسط goshi bazz »

تصویر
 شرکتخودروسازی جنرال موتورز که به اختصار جی ام (GM) خوانده می شود، شرکتی چندملیتی است که در سال 2006 بزرگترین خودروساز جهان از لحاظ حجم تولید ودومین خودروساز از لحاظ فروش شناخته شد. 
  این شرکت که در سال 1908 درفلینت میشیگان تاسیس شد در حال حاضر در حدود 248 هزار پرسنل در سرتاسرجهان دارد. دفتر مرکزی این شرکت در مرکز رنسانس واقع در دیترویت میشیگانامریکا واقع است اما محصولات این خودروساز که شامل خودروهای سواری وکامیون می شوند در 33 کشور جهان تولید می شوند. دفتر اروپایی این خودروسازدر زوریخ سوئیس و دفتر برند هولدن آن در ملبورن استرالیا قرار دارد. درسال 2006 حدود 9 میلیون دستگاه انواع محصولات این خودروساز شامل برندهایبیوک، کادیلاک، شورلت، جی ام سی، هولدن، هامر، اپل، پونتیاک، ساب، ساترن وواکسهال در جهان تولید شده اند. همچنین این خودروساز سهام دار عمده شرکت"دوو اتو و تکنولوژی"1 کره جنوبی است و با بسیاری از خودروسازان جهان درزمینه تکنولوژی و تولید همکاری مشترک دارد. قطعات و لوازم جانبی اینخودورساز با نام های جی ام پرفورمنس پارتس، جی ام گودرنچ و ای سی دلکو ازطریق توزیع کنندگان و فروشندگان این خودروساز در سرتاسر جهان توزیع میشوند. بزرگترین بازارهای این خودروساز امریکا، چین، کانادا، بریتانیایکبیر و آلمان هستند. شرکت جی ام آن استار2 که یکی از زیرمجموعه های اینخودروساز است تامین کننده خدمات اطلاعاتی ، ایمنی و امنیتی می باشد.  
 فعالیتهای شرکت از آغاز تا کنون 
  دراغاز تاسیس این شرکت در سال 1908 جنرال موتورز تنها شرکت مادر بیوک شناختهو زیر نظر ویلیام سی. دورانت اداره می شد. بعدها این شرکت خودروسازهاییهمچون اولدزمبیل، کادیلاک، المور و اوکلند(که اکنون به پونتیاک معروف است)و چند شرکت دیگر را به مجموعه خود اضافه کرد. در سال 1909 جنرال موتورزشرکت ریلاینس موتور تراک3 و شرکت رپید موتور ویکل4 که پیشینیان شرکت جی امسی تراک کنونی هستند را بدست آورد. در سال 1910 دورانت مالکیت شرکت جی امرا به دلیل وثیقه ای یک میلیون دلاری که در بانک داشت از دست داد.
هریک از برندهای جنرال موتورز بخشی از بازار این خودروساز را هدف قرار دادهاند و با سبک طراحی و تکنولوژی انحصاری این بخش را در تصرف خود در اوردهاست. قطعات مشترک این برندها و مدیریت واحد آنها صرفه جویی خوبی در هزینههای تولید ایجاد کرده است و در ضمن این تمایز برندها دامنه متنوع و منظمیاز محصول را خلق کرده است. بطوریکه هر یک از خریداران جنرال موتورز ازخودروهای اقتصادی شورلت شروع کرده و با در نظرگرفتن برندهای دیگر اینخودروساز به برند کادیلاک که گرانترین برند این خودروساز است می رسند.ویژگی های محصولات هریک از این برندها به گونه ای در نظر گرفته شده اند کهبا هم تداخل نداشته باشند و دو محصول رقیب یک دیگر نباشد، درنتیجه مشتریاین شرکت بتواند یکی از محصولات این خودروساز را بخرد. صنعت خودرو بعد ازجنگ جهانی با مفهومی به نام "از رده خارج شدن برنامه ریزی شده" همراه بودهاست که در این برنامه یک محصول در عرض 3 سال از رده خارج می شود. در اینسیکل یک بدنه جدید خودرو در یک سال معرفی می شود، در دو سال آتی این محصولبا تعدیلاتی در طراحی همراه شده و سپس از رده خارج می شود. جنرال موتورز،فورد و کرایسلر سه رقیب سرسخت در این سالها در این زمینه بوده اند.
 
  در سال 1958میلادی تمایز محصولات جنرال موتورز با عرضه موتورهای قدرتمند برروی مدلهایشورلت و پونتیاک بسیار ملموس شد. البته ارائه مدلهایی مانند شورلت ایمپالاو پونتیاک بونویل با تودوزی عالی در کنار مدلهایی از اولدزمبیل و بیوکانتخاب را کمی برای مشتریان سخت می کرد.
در دهه1960 اینشرکت وارد بخش خودروهای سایز کوچک و متوسط شد. برای نمونه می توان شورلتکوروار شش سیلندر را نام برد که رقیب فولکس واگن قورباغه ای در آن دههبود، یا شورلت شوی 2 که در مقابل فورد فالکن قرار می گرفت و شورلت کاماروو پونتیاک فایربرد که رقبای فورد ماستانگ بوده اند. از خودروهای سایزمتوسط این دوره می توان به اولدزمبیل کاتلاس اشاره کرد که چنان مورداستقبال قرار گرفت که این خودروساز خودروهای دهه هشتاد خود را نیز با ایننام عرضه کرد. در دهه شصت میلادی غالب خودروهای جنرال موتورز پلتفرم مشترکبودند و در دهه هفتاد جنرال موتورز از قالبهای بدنه یکسان استفاده می کردو خودروهایش تنها در نوع تزئینات خارجی یا تودوزی تفاوت داشتند.
درسال 1971 جنرال موتورز با عرضه شورلت وگا وارد کلاس خودروهای بسیار کوچکشد. البته مشکلاتی که موتور الومینیومی این شورلت ایجاد کرد بسیار بهاعتبار این خودروساز لطمه زد. در این دهه جنرال موتورز رویه ای در کوچککردن خودروها یش در پیش گرفت. این کار با کوچک کردن شورلت کاپریس که هماندازه شورلت شول و سپس شورلت مالیبو که هم اندازه شورلت نوا گشتند آغازشد. در سالهای اتی شورلت نوا نیز با خودروی جلو دیفرانسیل "سایتیشن"جایگزین شد.
دهه هشتاد میلادی دهه نامگذاری جدید در جنرال موتورزلقب گرفته است. در این دهه هریک از برندهای خود را به چندین مدل در یکبرند تبدیل کرد که هرکدام از این مدلها بسیار به هم شباهت داشتند. با اینکار جنرال موتورز نزدیک ترین رقیب برای محصول جدید خود را مدلی ازخودروهایش که از همان پلتفرم ساخته شده است قرار داد. به علاوه این کاربازاری را به وجود آورد که در آن هریک از برندها وقت خود را صرف بدستآوردن یا به تعبیری "دزدیدن" قطعات برند دیگر می کردند.
دردهه نود میلادی با رشد اقتصاد امریکا دو خودروساز بزرگ این کشور یعنیجنرال موتورز و فورد توانستند سودهای بسیاری که عمدتا از فروش کامیون وخودروهای بیابانی بدست می آمد را به شرکتهایشان وارد کنند.
 
  در سالهای 2000 و 2001 خزانهفدرال امریکا در حرکتی برای فرونشاندن بازار سهام دوازده مرتبه متوالیافزایش نرخ بهره را اعمال کرد. بعد از حمله یازده سپتامبر 2001 بازار سهامامریکا افت شدیدی کرد. در نتیجه جنرال موتورز و دیگر خودروسازان امریکافروش خود را افزایش دادند. با این کار آنها از اهرمی برای پوشش هزینه هایخود استفاده کردند و متعاقب آن حاشیه سود ناخالص آنها تنزل کرد.
درسال 2004 جنرال موتورز منابع خود را از کار برروی سدان های جدید به روینوآوری در بخش کامیون های سبک و خودروهای بیابانی سوق داد و در سال 2006چندین مدل را با نام مدلهای 2007 عرضه کرد. کمی بعد از این تصمیم قیمتسوخت بیش از 50 درصد افزایش یافت و این مسئله به نوبه خود هم در قیمتخودروهای دست دوم و هم در قیمت خودروهای این کلاس تاثیر بسیار گذاشت. هماکنون برنامه بازاریابی جنرال موتورز برروی معرفی این رده از خودروها بهعنوان کم مصرف ترین خودروهای این کلاس متمرکز است.
 
 حضور در مسابقات اتومبیل رانی 
 جنرال موتورز در زمینه مسابقاتاتومبیل رانی سابقه ای دیرینه دارد. تقریبا مدلهای مختلف تمامی برندهایجنرال موتورز در مسابقات شرکت داشته اند که در این میان حضور مدلهای مختلفشورلت چشمگیر تر بوده است. شورلت کورت یکی از محبوبترین و موفقترینخودروها در مسابقات جاده ای بوده است. بعلاوه این شرکت یکی از تامینکنندگان مهم قطعات مسابقات مانند موتور، سیستم انتقال نیرو و سیستم هایالکترونیکی است. موتور الدزمبیل اورورا6 یکی از موفقترین موتور ها درمسابقات سبک ایندی در دهه نود بوده است. مدل اصلاح شده این خودرو با موتورV شکل هشت سیلندر توانسته 47 رکورد جهانی را کسب کند. در سالهای اخیر سریV کادیلاک وارد مسابقات شده است. در مسابقات ناسکار نیز جنرال موتورز حضورفعالی دارد. در حال حاضر شورلت مونت کارلو تنها مدل جنرال موتورز در اینمسابقات است اما در سالهای گذشته پونتیاک گراند پری، بیوک رگال، الدزمبیلکاتلاس، شورلت لومینا و شورلت مالیبو نیز در این مسابقات حضور داشتند. دررقابت های خوردوهای تورینگ، برند واکسهال جنرال موتورز در اروپا حضورفعالی دارد و چندین مقام قهرمانی در مسابقات قهرمانی خودروهای تورینگبریتانیا کسب کرده است. اپل نیز یکی از سه شرکت کننده مسابقات دی تی ام درکنار آئودی و مرسدس است و مقام قهرمانی نیز در این مسابقات کسب کرده است.در استرالیا رقابت قهرمانی خودروهای سوپر خورجینی هشت سیلندر برگزار میشود که دو رقیب اصلی این مسابقات هولدن و فورد هستند. تیم فعلی هولدن بامدل کومودور که توان 650 اسب بخار در دور 7500 دارد در این مسابقات شرکتمی کند. حداکثر سرعت این خودرو به 300 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صدآن به 4 ثانیه می رسد. 
 فعالیت های محیط زیستی  
 جنرال موتورز سالهاست که درزمینه سوخت های جایگزین کارمی کند. و اخیرا توانست سوختهایی موسوم به فلکسفیول7 که قادرند تا 85 درصد از اتانول در بنزین استفاده کنند را ارائهکند. این شرکت اولین خودروساز است که توربو شارژر را برروی خودروهایش نصبکرد. جنرال موتورز خودروهایی با توربین گازی که از کروسین (نفت چراغ)استفاده می کردند را در اواخر دهه پنجاه میلادی عرضه کرد. این موتورها باوجود چرخه خوب دما به دلیل مصرف سوخت بالا و گشتاور بسیار پایین مقبولواقع نشدند. همچنین فناوری موتورهای ونکل از آن این خودروساز است که بهدلیل بحران نفتی سال 1973 تولید آنها متوقف شد. در دهه های هفتاد و هشتادمیلادی به دلیل داشتن برخی مضرات و به دلیل مشاهده دوام کم خودروهای دیزلیالدزمبیل و مشکلاتی در فرمانپذیری خودروهای 4،6،8 سیلندر کادیلاک سوختدیزل را با وجود مزایایی که داشت کنار گذاشت.  
 خودروهای الکتریکی
جنرالموتورز در زمینه خودروهای دیزلی نیز فعالیتهای بسیاری داشته است. البتهبسیاری از سازمانهای حامی حقوق مشتریان، منتقدان و روزنامه نگاران مدعیهستند که جنرال موتورز در عرضه خودروهای غیر آلاینده الکتریکی خود کارشکنیکرده است. عدم بازاریابی مناسب، کار نکردن برروی خودروهای دیزلی، برآوردهنکردن نیاز مشتریان و فروش خوردو تنها به روش اجاره به شرط تملیک که شرایطپرداخت بسیار سختی داشت از جمله دلایل شکست این خودروساز در این زمینهاست. انتقادات بسیاری براین مسئله وارد شد وحتی تعدادی برنامه مستند دراین مورد ساخته شدند که جنرال موتورز را متهم به از بین بردن خودروهایالکتریکی خود کرده اند. اما جنرال موتورز در سال 2006 عدم توانایی خود درتضمین عملکرد ایمن این خودروها در بلند مدت را دلیل کنار گذاشتن این پروژهدانست. جنرال موتورز ادعا کرد که در طی چهار سال عرضه این خودرو تنها 800خودروی الکتریکی که به نام EV1 معروف هستند معرفی شدند. این شرکت بیش ازیک میلیارد دلار برروی این پروژه هزینه کرد که قسمت عمده آن بررویبازاریابی و برنامه های تشویقی برای جذب مشتریان هزینه شد. از حدود 5000متقاضی که برای دریافت اجاره ای این خودرو ثبت نام کرده بودند تنها 50 نفرحاضر بودند که شرایط اجاره را بپذیرند. از طرفی تامین کنندگان حاضرنشدندکه قطعات را در مقیاس کم تولید کنند که متعاقبا تامین قطعات یدکی و خدماتپس از فروش خودرو دچار مشکل شدند. سرانجام پروژه EV1 تنها در حد یک برنامهتحقیق و توسعه باقی ماند و این خودرو هیچ گاه به تولید انبوه نرسید.  
خودروهای هیبریدی
درماه می سال 2004 جنرال موتورز اولین وانت هیبریدی و اولین خودروی سواریهیبریدی جهان را معرفی کرد. در سال 2005 خودروی مفهومی اپل استرا هیبریدینیز معرفی شد. ساترن گرین لاین نیز دیگر هیبریدی جنرال موتورز است که درسال 2006 معرفی شد. این شرکت در حال حاضر برروی بهبود تکنولوژی موتورهایهیبریدی است تا بتواند سرعت حرکت آنها را افزایش داده و رانندگی در آزادراهها را با این نوع خودروها لذت بخش تر کند. جنرال موتورز دو نوع سیستمهیبریدی معرفی کرده است؛ نوع اول که به مایلد هایبرید 8 معروف است درمدلهایی مانند شورلت سیلورادو، ساترن وی یو ای، ساترن آورا و شورلت مالیبوبکار گرفته شده است. نوع دوم این خودروها موسوم به هیبریدهای دو حالته باهمکاری شرکتهای دایملر کرایسلر و ب ام و طراحی شده اند و در مدلهایی مانندشورلت تاهو و جی ام سی یوکن بکار رفته اند.
خودروهای هیدروژنی
جنرالموتورز تحقیقات بسیاری برروی خودروهای هیدروژنی نیز انجام داده است و قصددارد نمونه اولیه خودروی هیدروژنی خود را در سال 2010 عرضه کند. صرفهاقتصادی تکنولوژی این خودروها و هزینه پایین تولید این سوخت ها بسیاری ازخودروسازان دیگر مانند فورد و کرایسلر را نیز به فکر ارائه چنین خودروهاییانداخته است. لری برنز، نائب رئیس واحد تحقیق و توسعه جنرال موتورز در اینمورد گفته است که چندان تمایل به تعیین تاریخ دقیق تولید انبوه خودروهایهیدروژنی ندارد اما معتقد است که این خودروها پیش از سال 2020 به تولیدانبوه می رسند.
تصویر تصویر تا توانی دلی به دست اور تصویر تصویر تصویر تصویر دل شکستن هنر نمی باشد تصویر تصویر موفق باشید
ارسال پست

بازگشت به “تازه‌ها و اخبار خودرويي”