جايگزين چيني پيكان هفته بعد اعلام مي شود

در اين بخش مي‌توانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 533
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 15 آذر 1388, 1:35 pm
سپاس‌های ارسالی: 809 بار
سپاس‌های دریافتی: 2689 بار

جايگزين چيني پيكان هفته بعد اعلام مي شود

پست توسط shadow.of.death »

مدتي است ايران خودرو در راستاي به دست آوردن بازار از دست رفته پيكان فعال تر شده و مصمم است، گاو شيرده خود را از چين خريداري كند.

تا پيش از خروج پيكان از خط توليد ايران خودرو، مردم اين خودرو را در كنار پرايد خودرويي با قيمت نسبتا مناسب تلقي مي‌كردند و در واقع در آن زمان به دليل تنوع نه چندان زياد محصولات داخلي، عمده تقاضاها به سمت اين دو خودرو سوق مي‌يافت، ولي خروج پيكان از سبد محصولات ايران خودرو آه از نهاد ايران خودرو بلند كرد و اين بلايي است كه دير يا زود گريبان سايپا را در خصوص پرايد، خواهد گرفت.

جالب است بدانيم كه فكر خروج پيكان از سال 55 تا 67 نيز مطرح بود. البته تا سال 67 استانداردهاي آلايندگي و مصرف سوخت در كشور اصلا وجود نداشت. ولي با اين حال و به دليل كمبود ارز ناشي از جنگ تحميلي، خروج پيكان از خط توليد با مشكل روبه‌رو شد. حتي در سال 61 يك مناقصه جهاني گذاشته شد كه يكي از محصولات مزدا، فيات پژو يا فولكس واگن جايگزين پيكان شود، اما هيچ كدام به ثمر نرسيد.

در سال 74 فكر جايگزيني پيكان دوباره مطرح شد و از كشورهاي خارجي براي طراحي اتاق جديد براي نصب بر روي پلت فرم 405 كمك گرفته شد. ولي در طول ساخت اين خودرو با دو مشكل روبه‌رو شد؛ يكي اينكه قطعه‌سازان داخلي امكان توليد قطعات جديد آن را در تيراژ بالا نداشته و كار را خيلي طولاني كردند. ديگر اينكه قيمت تمام شده نسبت به آن‌چه كه پيش‌بيني شده بود بالاتر رفت. به طوري كه قيمت آن تا 9 ميليون تومان تمام شد. بنابراين اين خودرو نيز نمي‌توانست از نظر رده قيمتي به عنوان جايگزيني براي پيكان باشد. از طرف ديگر سال‌ها طول كشيد تا تيراژ توليد سمند به 100 هزار دستگاه در سال برسد.

اما همزمان با مطرح شدن بحث جايگزيني پيكان از سال ۱۳۷۴، ايران خودرو تلاش‌هاي زيادي را براي جايگزين كردن آن با يك خودرو ارزان قيمت انجام داد و با شركت‌هاي زيادي نيز مذاكره كرد و پاي چيني‌ها، هندي‌ها و ژاپني‌ها نيز به اين جريان باز شد، اما مذاكره با هيچ‌كدام از آن‌ها نتيجه‌بخش نبود و حتي توليد ۴۰ هزار دستگاه پيكاژو (موتور پژو ۵۰۴ روي اتاق پيكان) نتوانست جايگزين مناسبي براي ادامه توليد پيكان باشد.

با اين كه سال 83 مدير عامل ايران خودرو سابق اعلام كرده بود حتما خودرويي با قيمت 6 ميليون تومان را جايگزين پيكان مي‌كنيم، اما محرابيان اين آرزو را به دل منطقي گذاشت و با قرارداد توليد چري در ايران كه قرار بود با همين قيمت توليد شود، مخالفت كرد.

اين مساله در مديريت جديد ايران خودرو به صورت جدي پيگيري شد و حتي اعلام شد كه توليد خودرو چري به دليل مغايريت اساسي آن با استاندارد هاي موجود درايران و به روز نبودن استايل آن به نفع ايران خودرو و كشور نيست واين شركت برنامه اي براي توليد آن ندارد و خودروسازان ديگر هستند كه خودرو هاي به مراتب مدرن تر از چري توليد مي كنند .

اهميت اين خودرو براي بزرگترين خودروساز خاورميانه به حدي زياد است كه اطلاعات مربوط به شركت چيني ياد شده به صورت كاملا محرمانه نگه داري شده است.

حتي خودروهايي كه از چين و با كشتي در حال حمل به ايران هستند تا براي تست در اختيار وزارت صنايع و دستگاه‌هاي مرتبط ارائه قرار بگيرند، در كانتينر حمل مي‌شوند تا نام شركت توليدكننده آنها مشخص نشود.

تنها چند مقام ارشد ايران خودرو در جريان مذاكره اين شركت قرار دارند.

اهميت قضيه به قدري زياد است كه پروژه رانا به عنوان دومين محصول ملي ايران خودرو كه در زمان منطقي ـ مديرعامل سابق ايران خودرو ـ كار آن پيش رفت و اعلام شد كه قيمت آن در محدوده 10 ميليون تومان است به دليل ارزيابي هاي كمي بلندپروازانه و اين كه قيمت مورد نظر قابل دست يابي نبود به كما رفت تا ايران خودرو به دنبال توليد خودرويي ديگر باشد و طبق اطلاعات دريافتي قرارست در صورت تاييد خودرو كار ساخت داخل آن با قطعه سازان در سطح بالايي پيگيري شود.

ناجي ايران خودرو در كلاس A و B و در دو مدل سدان و هاچ بك و با قيمت زير 10 ميليون تومان توليد وبه بازار عرضه خواهد شد. اين خودرو همچنين مجهز به ترمز ABS، ايربك، استاندارد يورو 3 و داراي مصرف سوخت 6 ليتر است كه در زمره خودروهاي كم مصرف نيز قرار مي گيرد.
يكي از مقامات ارشد ايران خودرو به خبرنگار ما گفت خودروهاي مورد نظر ما هنوز به كشور وارد نشده است.

وي ضمن عدم اعلام نام شركت چيني مورد مذاكره گفت: شركت مورد مذاكره ما جزء شركتهاي مهم چيني است و شايد بتوان گفت كه جزء پنج شركت اول در اين كشور قرار دارد.

طي سال 2008 گروه فاو كه همكار تجاري شركت فولكس واگن است با رتبه جهاني بيستم در صدر توليدكنندگان چيني قرار گرفت، پس از اين شركت شركتهاي چانا اتومبيل(با رتبه جهاني 23)، دانگ فنگ(با رتبه جهاني 24)، بيجينگ اتومتيوSIAC(با رتبه جاني 25)، چري(با رتبه جهاني 26) در رتبه هاي اول تا پنجم قرار گرفتند.

اگر چري را از اين ليست حذف كنيم هر كدام از چهار شركت اول مي توانند جزء يكي از شركتهاي اصلي باشند.

با اين كه وزارت صنايع و معادن و انجمن قطعه سازان روي خوشي به توليد خودروهاي چيني در ايران نشان نمي دهند ولي با اين حال بايد ديد اين شركت مهم چيني كه داراي برند معتبرتري از چري است، كدام شركت است.

گويا هفته بعد قرارست مسولان ايران خودرو جلسه اي خبري برگزار كنند تا برنامه هاي خود را در خصوص اين خودرو اعلام كنند.
به جای آنکه به تاریکی لعنت بفرستی ، یک شمع روشن کن.
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “تازه‌ها و اخبار خودرويي”