جنگنده X-5 نخستین جت بال متغیر

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Moderator
Moderator
پست: 280
تاریخ عضویت: چهارشنبه 5 دی 1386, 1:07 pm
سپاس‌های ارسالی: 6304 بار
سپاس‌های دریافتی: 1753 بار
تماس:

جنگنده X-5 نخستین جت بال متغیر

پست توسط hamed_713 »

 تصویر 

در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم و در خلال اشغال آلمان نازی توسط آمریکا و شوروی،یک فروند هواپیمای جت مسراشمیت آلمانی مدل P.1101 به غنیمت نیروهای آمریکایی در آمد و برای بررسی و بازرسی فنی به آمریکا برده شد. P.1101 بال متغیر بود و بالهای آن تنها می توانست قبل از پرواز برروی زمین تنظیم شود.

 تصویر
هواپيماي Messerschmitt P.1101 كه به دست نيروهاي آمريكايي افتاد. 

شرکت Bell با در اختیار گرفتن Messerschmitt P.1101 برنامه X-5 را آغاز کرد.در کل دو فروند X-5 به شماره سریالهای 50-1838 و 50-1839 ساخته شدند. جنگنده X-5 محصول شرکت Bell اولین جنگنده ای بود که قادر به تغییر هندسه بالهای خود در حین پرواز بود .بالهای متغیرX-5 می توانست در هنگام پرواز از 20 درجه تا 60 درجه جابه جا و تنظیم شود. این جنگنده از روی نقشه های آلمانی در جنگ جهانی جهانی دوم همچون Messerschmitt P.1101 طراحی شده بود با این تفاوت که جنگنده آلمانی قبل از پرواز میتوانست بالهای خود را تغییر دهد و در حین پرواز قادر به این کار نبود . البته بالهای این جنگنده نیز تنها در سه حالت 20 ، 40 یا 60 درجه نسبت به بدنه قرار میگرفتند . این ویژگی باعث شد که جنگنده ها بتوانند از قابلیت مانوردهی بیشتری در پرواز بهره مند باشند.
هر دو فروند X-5 تولید شده از پایگاه هوایی ادوارز ، نخستین پرواز خود را انجام دادند،سپس یک فروند در اختیار نیروی هوایی قرار گرفت و دومین فروند هم به سازمان فضایی ایالات متحده(ناسا) تحویل شد .


 تصویر 

نخستین فروند X-5 که به نیروی هوایی تحویل داده شده بود در تاریخ 13 اکتبر 1953 دچار سانحه شد و سقوط کرد.در این حادثه خلبان آزمایشگر آن سرگرد ریموند پاپسون کشته شد. اما دومین فروند که در اختیار ناسا بود تا سال 1955 همچنان به پروازهای تحقیقاتی خود ادامه داد.
خلبانانی همچون نیل آرمسترانگ،ژنرال آلبرت بود،اسکات کروسفیلد و جوزف واکر کسانی هستند که با X-5 پرواز کردند .X-5 در سال 1955 از خدمت بازنشسته شد و هم اکنون در موزه USAF در دیتون برای نمایش قرارداده شده است.


برنامه X-5 که از سال 1951 تا 1955ادامه داشت ، درک و دانش ما را از زاویه بالهای متحرک رفت و برگشت از 20-45 و 60 درجه در سرعتهای زیر صوت و سرعت صوت ارتقا بخشید و اصو ل آن در طراحی هواپیماهای موفقی همچون اف 111 و اف 14 بکار برده شد .

مشخصات کلی:

- سرنشین : یک نفر
- طول : 33 فوت و 4 اینچ (10.1 متر)
- طول بالها : در حالت باز 33 فوت و 6 اینچ (10.2 متر) و در حالت بسته (زاویه 60 درجه) 20 فوت و 10 اینچ (6.5 متر)
- ارتفاع : 12 فوت (3.6 متر)
- مساحت بالها : 175 فوت مربع (16.26 متر مربع)
- وزن خالی : 6336 پوند (2880 کیلوگرم)
- حداکثر وزن برخاست : 9980 پوند (4563 کیلوگرم)
- موتور : یکدستگاه موتور توربوجت Allison J35-A-17 با حداکثر نیروی 4500 پوند (21.8 کیلو نیوتن)

عملکرد :

- حداکثر سرعت : 716 مایل بر ساعت (1150 کیلومتر بر ساعت)
- حداکثر برد پروازی : 750 مایل (1207 کیلومتر)
- سقف پرواز : 49900 فوت (15200 متر)


هواپیماهای مشابه :

- Messerschmitt P.1101
- Saab 29 Tunnan

ساير تصاوير:

 تصویر
X-5 در موزه USAF

تصویر
تصويري از سه نماي هواپيماي X-5

تصویر
ماكت زيبايي از هواپيماي Messerschmitt P.1101

تصویر
هواپيماي Saab 29 Tunnan شركت ساب سوئد كه مشابه مسراشميت است. 


تهیه و تنظیم : hamed_713 میلیتاری
اي ايران
اي سرزمين خوبيها

[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”