آشنایی با منیزیم

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث پزشکي و بهداشت به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: رونین, Dr.Akhavan, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4178 بار
تماس:

آشنایی با منیزیم

پست توسط ganjineh »

 تصویر  منزیزیم (Magnesium/Mg) و ترکیبات آن در بدن انسان وظایف مهمی بر عهده دارد.

منیزیم عنصری فلزی از گروه ۲ جدول تناوبی عناصر و هشتمین عنصر یافت شده درپوسته زمین از نظر فراوانی است. این عنصر در بدن انسان نیز به مقدار قابلتوجهی یافت می‌شود.

نیمی از منیزیم بدن انسان در استخوان‌ها ذخیره می‌شود به همین دلیل این عنصر در ساخت و ترمیم استخوان نقش مهمی ایفا می‌کند.

علاوه بر این بدن برای کنترل فعالیت عصب‌ها، عضلات، حرکت مدفوع در طول روده و همچنین خنثی کردن اسید معده به منیزیم نیاز دارد.

موارد مصرف

منیزیم و ترکیبات آن در بعضی موارد به درمان اکلامپسی دوران بارداری و آریتمی تورساد- د- پوینت (Torsade De Points) کمک می‌کند.

بخشی از اثرات منیزیم در درمان مشکلات عصبی، آسم، بیماری‌های قلبی عروقی،میگرن و سندروم‌های متابولیسمی هنوز قطعی نشده و مورد مطالعه است.

دوز مصرف

مصرف منیزیم از طریق خوراکی بی خطر است. در مواردی که منیزیم تزریقی تجویزمی‌شود نیز اگر عمل تزریق به درستی انجام شود خطری متوجه فرد نیست.

مصرف کمتر از ۳۵۰ میلی‌گرم منیزیم در روز برای اکثر افراد بالغ بی‌خطر استولی مصرف بیش از حد و بدون مشورت پزشک آن می‌تواند باعث آریتمی، افت فشارخون، احساس سردرگمی، مشکل در نتفس، بی‌هوشی و یا مرگ شود.

میزان توصیه شده مواد غذایی (RDA) منیزیم شامل مقادیری است که هم از رژیم غذایی روزانه و هم مکمل‌ها دریافت می‌شود.

*۱ تا ۳ سال **۸۰ میلی‌گرم در روز*
*۴ تا ۸ سال**۱۳۰ میلی‌گرم در روز*
*۹ تا ۱۳ سال**۲۴۰ میلی‌گرم در روز*
*۱۴ تا ۱۸ سال**زن: ۳۶۰ میلی‌گرم در روز **مرد: ۴۱۰ میلی‌گرم در روز *
*۱۹ تا ۳۰ سال**زن: ۳۱۰ میلی‌گرم در روز **مرد: ۴۲۰ میلی‌گرم در روز *
*۳۱ سال به بالا**زن: ۳۲۰ میلی‌گرم در روز **مرد: ۴۲۰ میلی‌‌گرم در روز *
*زنان باردار**۱۴ تا ۱۸ سال: ۴۰۰ میلی‌گرم در روز **۱۹ تا ۳۰ سال: ۳۵۰ میلی‌گرم در روز **۳۱ تا ۵۰ سال: ۳۶۰ میلی‌گرم در روز*
*زنان شیرده**۱۴ تا ۱۸ سال: ۳۶۰ میلی‌گرم در روز **۱۹ تا ۳۰ سال: ۳۱۰ میلی‌گرم در روز**۳۱ تا ۵۰ سال: ۳۲۰ میلی‌گرم در روز*


مقدار بیشینه مصرف هر مکمل بیشترین حدی است که بدن انسان می‌تواند آن را بدون هیچ عوارضی جذب کند. هرگز بدون تجویز پزشک منیزیم را بیشتر از مقادیر توصیه شده در جدول زیر مصرف نکنید.

1 تا ۳ سال
۶۵ میلی‌گرم در روز

۴ تا ۸ سال
۱۱۰ میلی‌گرم در روز

بالای ۸ سال
۳۵۰ میلی‌گرم در روز
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4178 بار
تماس:

Re: آشنایی با منیزیم

پست توسط ganjineh »

احتیاط
اگر دچار بلوک قلبی یا نارسایی‌های کلیوی هستید از مصرف منیزیم به شدت خودداری و با پزشک مشورت کنید.


منیزیم با این داروها تداخل دارد:


*
آنتی‌بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید (جنتامایسین، کانامایسین، توبرامایسین و...)
*
آنتی‌بیوتیک‌های کینولون (سیپروفلوکساسین، انوگزاسین، نورفلوکساسین و...)
*
آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین
*
بیسفوسفونات
*
داروهای فشارخون (نیفدیپین، فلودیپین، آمولدیپین)
*
شل کننده‌های عضلات (کاریسوپرودال، اورفنادرین، سیکلوبنزاپرین، گالامین، پانکورنیوم و سوسینیل کولین)


موارد مصرف

منیزیم و ترکیبات آن در بعضی موارد به درمان اکلامپسی دوران بارداری و آریتمی تورساد- د- پوینت (Torsade De Points) کمک می‌کند.

بخشی از اثرات منیزیم در درمان مشکلات عصبی، آسم، بیماری‌های قلبی عروقی، میگرن و سندروم‌های متابولیسمی هنوز قطعی نشده و مورد مطالعه است.

دوز مصرف

مصرف منیزیم از طریق خوراکی بی خطر است. در مواردی که منیزیم تزریقی تجویز می‌شود نیز اگر عمل تزریق به درستی انجام شود خطری متوجه فرد نیست.

مصرف کمتر از ۳۵۰ میلی‌گرم منیزیم در روز برای اکثر افراد بالغ بی‌خطر است ولی مصرف بیش از حد و بدون مشورت پزشک آن می‌تواند باعث آریتمی، افت فشار خون، احساس سردرگمی، مشکل در نتفس، بی‌هوشی و یا مرگ شود.

میزان توصیه شده مواد غذایی (RDA) منیزیم شامل مقادیری است که هم از رژیم غذایی روزانه و هم مکمل‌ها دریافت می‌شود.

۱ تا ۳ سال
۸۰ میلی‌گرم در روز

۴ تا ۸ سال
۱۳۰ میلی‌گرم در روز

۹ تا ۱۳ سال
۲۴۰ میلی‌گرم در روز

۱۴ تا ۱۸ سال


زن: ۳۶۰ میلی‌گرم در روز

مرد: ۴۱۰ میلی‌گرم در روز

۱۹ تا ۳۰ سال


زن: ۳۱۰ میلی‌گرم در روز

مرد: ۴۲۰ میلی‌گرم در روز

۳۱ سال به بالا


زن: ۳۲۰ میلی‌گرم در روز

مرد: ۴۲۰ میلی‌‌گرم در روز

زنان باردار


۱۴ تا ۱۸ سال: ۴۰۰ میلی‌گرم در روز

۱۹ تا ۳۰ سال: ۳۵۰ میلی‌گرم در روز

۳۱ تا ۵۰ سال: ۳۶۰ میلی‌گرم در روز

زنان شیرده


۱۴ تا ۱۸ سال: ۳۶۰ میلی‌گرم در روز

۱۹ تا ۳۰ سال: ۳۱۰ میلی‌گرم در روز

۳۱ تا ۵۰ سال: ۳۲۰ میلی‌گرم در روز


مقدار بیشینه مصرف هر مکمل بیشترین حدی است که بدن انسان می‌تواند آن را بدون هیچ عوارضی جذب کند. هرگز بدون تجویز پزشک منیزیم را بیشتر از مقادیر توصیه شده در جدول زیر مصرف نکنید.


1 تا ۳ سال
۶۵ میلی‌گرم در روز

۴ تا ۸ سال
۱۱۰ میلی‌گرم در روز

بالای ۸ سال
۳۵۰ میلی‌گرم در روز

احتیاط
اگر دچار بلوک قلبی یا نارسایی‌های کلیوی هستید از مصرف منیزیم به شدت خودداری و با پزشک مشورت کنید.


منیزیم با این داروها تداخل دارد:


*
آنتی‌بیوتیک‌های آمینوگلیکوزید (جنتامایسین، کانامایسین، توبرامایسین و...)
*
آنتی‌بیوتیک‌های کینولون (سیپروفلوکساسین، انوگزاسین، نورفلوکساسین و...)
*
آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین
*
بیسفوسفونات
*
داروهای فشارخون (نیفدیپین، فلودیپین، آمولدیپین)
*
شل کننده‌های عضلات (کاریسوپرودال، اورفنادرین، سیکلوبنزاپرین، گالامین، پانکورنیوم و سوسینیل کولین)
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد پزشکي”