بي‌تفاوتي بازار خودرو به وضعیت بنزين + قيمت خودروها

در اين بخش مي‌توانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1862
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 23 اسفند 1388, 3:42 pm
محل اقامت: کرمان/رفسنجان
سپاس‌های ارسالی: 10773 بار
سپاس‌های دریافتی: 12387 بار
تماس:

بي‌تفاوتي بازار خودرو به وضعیت بنزين + قيمت خودروها

پست توسط AGeNiS1 »

فارس: با مطرح شدن مباحثي نظير حذف سهميه‌بندي بنزين از نيمه دوم امسال، برخي فعالان بازار خودرو معتقدند اين اقدام تأثير چنداني بر بازار نخواهد داشت و ركودي را در خريد و فروش خودرو ايجاد نمي‌كند.

در حال حاضر ماهانه 60 ليتر بنزين سهميه‌اي به صاحبان خودروهاي سواري شخصي ارائه مي‌شود كه با احتساب ليتري 100 تومان، قيمت يارانه‌اي اين 60 ليتر 6 هزار تومان است. در صورتي كه اين ميزان سهميه بنزين را با قيمت آزاد 400 تومان محاسبه كنيم، ارزش 60 ليتر بنزين برابر با 24 هزار تومان خواهد بود.

به اين ترتيب صاحبان خودرو تنها 18هزار تومان در هر ماه بابت يارانه بنزين دريافت مي‌كنند و در صورتي كه قيمت بنزين نيمه يارانه‌اي ( كه قرار است از نيمه دوم امسال عرضه شود) را 400 تومان درنظر بگيريم، تاثير قطع اين يارانه بر قيمت خودرو به اندازه همان 18 هزار تومان خواهد بود.

فعالان بازار خودرو معتقدند: حذف سهميه‌بندي بنزين تأثير چنداني بر بازار فروش خودروهاي داخلي نخواهد داشت بلكه حتي ممكن است تورم حاصل از پرداخت يارانه‌ها باعث افزايش ناچيزي در قيمت خودرو نيز شود.

در همين حال با قطع سهميه بندي بنزين، كرايه خودروهاي مسافربر شخصي و آژانس‌ها نيز افزايش خواهد يافت و شايد باز هم خريد خودرو و استفاده از بنزين آزاد به صرفه خواهد بود.
به گفته برخي فعالان بازار نيز قطع سهميه‌بندي بنزين تأثير چنداني بر فروش خودروها ندارد و شايد فقط ميزان كمي بر قيمت خودروهاي با قيمت متوسط حدود 10 تا 12 ميليون تومان تأثيرگذار باشد.

از سويي اجراي طرح هدفمند شدن يارانه‌ها بر قيمت خودروهاي با رنج قيمت 50 ميليون تومان به بالا تأثيري ندارد، زيرا در حال حاضر اين نوع خودروها از سهميه بندي بنزين برخوردار نمي‌شوند.

* قيمت بازار آزاد زير قيمت كارخانه

علي‌رغم ركود بازار خودرو در اوايل سال گذشته، فعالان بازار خودرو اين روزها از بهبود وضعيت خريد و فروش در ماه‌هاي ابتدايي امسال خبر مي‌دهند و مي‌گويند معامله در بازار خودرو طي ماه‌هاي اوليه سال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل حدود 50 درصد افزايش يافته است. در اين ميان، قيمت خودرو در بازار آزاد تا حد زيادي به قيمت كارخانه‌ نزديك شده كه عرضه بالاي خودرو از سوي خودروسازان از جمله دلايل اين مسئله است و تا حدي بازار سياه برخي خودروها از بين رفته است.

در حال حاضر هر دستگاه پژو 206 تيپ 2 با ترمز ضد قفل 14 ميليون و 100 هزار تومان در بازار معامله مي‌شود كه تقريبا 30 هزار تومان پايين‌تر از قيمت كارخانه است. دليل اين مسئله افزايش عرضه خودرو توسط ايران خودرو و فروش اقساطي خودرو عنوان مي‌شود.

در بازار، هر دستگاه پژو 206 صندوق‌دار مدل V8 به قيمت 16 ميليون و 950 هزار تومان و مدل V20 اين خودرو 14 ميليون و 600 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود.

همچنين در حالي كه اثري از سمند معمولي در بازار ديده نمي‌شود، اين روزها هر دستگاه سمند LX حدود 14 ميليون و 900 هزار تومان معامله مي‌شود.

در اين ميان، پژو 405 به عنوان پرفروش‌ترين محصول ايران خودرو نيز 100 هزار تومان زير قيمت كارخانه و به قيمت 12 ميليون و 900 هزار تومان در بازار عرضه مي‌شود.

به گفته فعالان بازار، روآي سال نيز كه با انجام اقدامات بهينه سازي بر روي روآي سابق توليد مي‌شود، اين روزها خريداري ندارد.

در مورد پرفروش‌ترين محصول سايپا نيز بايد گفت اين روزها هر دستگاه پرايد سفيد بنزيني 7 ميليون و 800 هزار تومان و نوع دوگانه‌سوز اين خودرو 8 ميليون و 400 هزار تومان معامله مي‌شود كه تفاوت چنداني با قيمت كارخانه ندارد.

در مورد بازار زانتيا نيز بايد گفت اين خودرو اين روزها چندان طرفداري ندارد و با همان قيمت كارخانه يعني 27 ميليون تومان در بازار آزاد عرضه مي‌شود.

تندر 90 نيز كه اين روزها درگير بحث تمركز توليد در كارخانه پارس‌خودرو است، تغيير قيمت چنداني را تجربه نكرده و هم اكنون مدل E2 اين خودرو 15 ميليون و 400 هزار تومان، مدل E1 تندر با ترمز ضد قفل 13 ميليون و 700 هزار تومان و نوع فاقد ترمز ضد قفل اين خودرو نيز 12 ميليون و 800 هزار تومان در بازار خريد و فروش مي‌شود.

* رونق فروش در كنار ثبات قيمتها

در همين حال برخي خودروها نيز كه در اوايل ورود به بازار چندان مورد استقبال خريداران قرار نگرفته بودند، اين روزها از بازار خوبي برخوردار هستند.

ليفان از جمله اين خودروهاست كه دو سال پيش و در ابتداي عرضه، به دليل چيني بودنش و بحث‌هاي مربوط به پايين بودن كيفيت آن، استقبال چنداني از اين خودرو نمي‌شد اما پس از بهينه‌سازي ليفان، هم‌اكنون اين خودرو از بازار بهتري برخوردار شده و با قيمت 14 ميليون و 600 هزار تومان به دست خريداران مي‌رسد.

در حال حاضر كرمان خودرو شرايط ويژه‌اي براي فروش ليفان در نظر گرفته به طوري كه خريداران مي‌توانند با پيش پرداخت 8 ميليون توماني و پرداخت 36 قسط 230 هزار توماني صاحب خودرو شوند. سود اين خودرو در مدت 3 سال حدود يك ميليون تومان است و همين موضوع عاملي براي ترغيب مشتريان به خريد ليفان است.

در همين حال، هم اكنون هر دستگاه آوانته دنده‌اي 24 ميليون و 900 هزار تومان و نوع دنده اتوماتيك اين خودرو 27 ميليون و 900 هزار تومان به مشتريان عرضه مي‌شود. قيمت اين خودرو روند ثابتي داشته ولي در مقابل بازار فروش آن رونق گرفته است.

هر دستگاه ورونا دنده‌اي نيز 19.5 ميليون تومان و نوع دنده اتوماتيك اين خودرو 21 ميليون و 900هزار تومان در بازار عرضه مي‌شود.
ارسال پست

بازگشت به “تازه‌ها و اخبار خودرويي”