واقعیات صنعت خودرو ایران از زبان نماینده رنو فرانسه در ایران

در اين بخش مي‌توانيد جديدترين اخبار خودرو را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 1166
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 3 مرداد 1385, 11:49 am
سپاس‌های ارسالی: 946 بار
سپاس‌های دریافتی: 2887 بار

واقعیات صنعت خودرو ایران از زبان نماینده رنو فرانسه در ایران

پست توسط SHAHRAM »

 
میشل کربل هم با دل پرازایران رفت!
 
 

 
تصویر
  
هیچ راهی برای توسعه صنعت خودرو کشور به جز کیفیت و مشتری مداری باقی نمانده است

هرچندتنها سه سال در جمع مردان صنعت خودرو ایران روزگار گذراند، اما اگر اینروزها خود را در آینه ببیند، احتمالا متوجه خواهد شد که بیش از سه سال،پیر شده است.
مدیرعامل یا به عبارت بهتر، «مدیرعامل پیشین» رنوپارساگرچه می‌گفت عصبی نیست و خاطرات خوشی از ایران دارد، اما احتمالا منظورشاز «خاطرات خوش» برخورد با مردم عادی و گشت و گذار در آثار باستانی ایراناست، وگرنه خود وی نیز چند بار در نشست خبری پریروز خود، این جمله را گفتکه «خسته شده‌ام».
میشل کربل در اتاق خود ساعتی به وقت پاریس راچسبانده بود شاید به خاطر اینکه یادش نرود ارزش «وقت» در ایران با اروپافرق دارد، از همین رو هم بود که به «پیمان کارگر» جانشین ایرانی–فرانسویخود توصیه کرد یادش نرود زمان در ایران چیز دیگری است و در اروپا، چیزیدیگر.
کربل كه به گفته خودش درخواست بازنشستگی داده، بعدازظهر دوشنبهجمعی از خبرنگاران را به محل کار خود دعوت کرد تا در سالگرد تاسیسرنوپارس، از ماجراهای سه سال مدیریت خود در رنوپارس بگوید و با خبرنگارانخداحافظی کند.
وی که معتقد بود محاسبات رنو درباره صنعت ایران اشتباهبوده، احتمالا پس از بازنشستگي به هم‌صنفان خود گوشزد خواهد کرد که اگرقصد ورود به ایران داشتند، یادشان نرود، در ایران همه چیز از جمله«خودروسازی» آمیخته با «سیاست» است، موضوعی که رنویی‌ها با همه حرفه‌ایبودنشان، آن را در محاسبات خود از قلم انداخته بودند.
شاید تامین قطعهرا واگذار کنیم رنوپارسی‌ها سرانجام پس از مدت‌ها کش و قوس، نسبت بهواگذاری تامین قطعات تندر -90 به خودروسازان، نرمش نشان داده، به احتمالفراوان از این ماجرا کنار خواهند رفتند.
مدیرعامل پیشین رنوپارس در اینزمینه با اشاره به مذاکراتی که با مقامات صنعتی ایران داشته، تاکید کرد:ما با ساده سازی در پروژه تندر-90 موافقیم.
کربل گفت: برای واگذاریتامین قطعات تندر به خودروسازان، مذاکراتی را با ایرانی‌ها داشته‌ایم واحتمال اینکه تامین قطعه را به خود خودروسازان واگذار کنیم، وجود دارد.
اینگفته کربل در شرایطی است که در صورت واگذاری تامین قطعات تندر بهخودروسازان، با توجه به تجربه‌های پیشین، بیم آن می‌رود که این محصول باافت کیفی روبه‌رو شود.
به گواه آمار و به گفته کارشناسان، در برخیموارد که تامین قطعات خودرویی بر عهده خودروسازان قرار گرفته، از کیفیت آنمحصول کاسته شده و هم اکنون نیز مشخص نیست با کنار رفتن فرانسوی‌ها ازماجرای تامین قطعات تندر، کیفیت این خودرو چه سرنوشتی را پیدا خواهد کرد.
مدیرعاملرنوپارس در این زمینه با تاکید بر اینکه تنها 20 درصد وظایف رنوپارس،تامین قطعات است، گفت:80 درصد کار ما به مسائل کیفی و مواردی جدای ازتامین قطعه مربوط می‌شود.
وی که هرگاه پای کیفیت به میان می‌آمد، ازواژه «لوگان» به جای «تندر-90» استفاده می‌کرد، افزود: لوگان با آرم رنوتولید و عرضه می‌شود، پس کیفیت آن برای ما بسیار با اهمیت است و اجازهنمی‌دهیم هر کاری خواستند با این برند رنو انجام و با آن بازي كنند.
قطعاتچینی خطر بزرگی است یکی از دلایلی که خودروسازان کشور بر کنار رفتنرنوپارس از تامین قطعه تندر-90، اصرار دارند، تسهیل تامین این قطعات است،حال آنکه این احتمال وجود دارد خودروسازان با کنار رفتن رنوپارس، برایتامین راحت‌تر و ارزان‌تر قطعات، به هر روشی حتی «رجوع به قطعه‌سازانچینی» روی بیاورند.
مدیرعامل رنوپارس نیز اگرچه این موضوع را خطر بزرگیدانست و احتمال رخ دادن آن را پذیرفت، اما چندان بدبینی از خود بروز ندادو گفت: در ادامه مذاکراتی که با ایرانی‌ها داریم، به تمام این مسائل توجهخواهیم داشت، به نحوی که اگر نظر رنوپارس در زمینه کیفیت «لوگان»، تامیننشود، از تامین قطعه این خودرو کنار نمی‌رویم.
کربل تاکید کرد: قرارنیست قطعه‌سازان فعلی را حذف و دیگران را جایگزین کنیم، بنابراین نبایدزیاد هم نسبت به کیفیت «لوگان» بعد از کنار رفتن رنوپارس، بدبین بود.
رنو،پژو نیست بیش از 20 سال می‌گذرد که پژو میهمان خودروسازی ایران شده وسال‌ها است با واگذاری تامین قطعات به ایران خودرو، تنها بر امور کیفیمحصولات تولیدی نظارت می‌کند.
حال با این شرایط رنو نیز برای واگذاریتامین قطعات تندر-90 به خودروسازان، نرمش نشان داده، اگر این نرمش بهتسلیم شدن بینجامد، احتمالا رنو نیز به سرنوشت پژو دچار خواهد شد.
اینرا البته مدیرعامل پیشین رنوپارس به بدبینی خبرنگاران نسبت داد و تاکیدکرد، «رنو، پژو نیست». کربل با اشاره به اینکه روش رنو با پژو فرق دارد،گفت: در حال حاضر 16 مهندس فرانسوی به همراه 250 کارمند ایرانی در رنوپارسفعالیت می‌کنند، خب اگر ما می‌خواستیم روش پژو را در پیش بگیریم، از تعداداین کارمندان و مهندسان، می‌کاستیم. وی ادامه داد: نتیجه کار ما در ایرانپس از سه سال، بسیار بهتر از کاری است که پژو در همین بازه زمانی انجامداد. وی با تاکید بر اینکه صنعت خودرو ايران نباید فرصت همكاري با رنوپارسرا از دست بدهد، گفت: اگر این فرصت از دست برود خودروسازی ایران به سرنوشتصنعت خودرو روسيه دچار شده، خواهد مرد.
کربل افزود: بازار ايران در حالباز شدن است و مصرف‌كننده ايراني نيز خودرو باکیفیت می‌خواهد، بنابراینرنو پارس فرصت مغتنمي را براي جهاني‌سازي صنعت خودرو ايران ايجاد كرده كهنبايد آن را از دست داد. گلایه از قطعه‌سازان آخرین ساعات مدیرعاملی کربلدر رنوپارس، به محل انتقاد وی از صنعت ایران به خصوص قطعه‌سازان تبدیل شد،قطعه‌سازانی که خود رنوپارس آنها را از میان صدها قطعه‌ساز انتخاب کردهاست.
کربل در این زمینه گفت: ما با حدود 20 درصد از قطعه‌سازان بهدلايلي همچون ظرفيت و كيفيت توليد، از ابتدا مشكل داشته و داريم. شركايايراني نيز در جريان اين مشكلات بوده و هر روز در حال مذاكره با آنان براييافتن راه‌حلی در این خصوص هستيم. وی با تاکید بر اینکه این مشکل هنوزپابرجا است، افزود: ضعيف بودن برخي از قطعه‌سازان سبب شد در زمان‌هايمختلف مجبور به توقف خط توليد به خاطر يك قطعه شویم، در واقع برخیقطعه‌سازان به جاي اينكه اولويت را روی تندر90 بگذارند، روي قطعاتخودروهاي ديگر تمركز كردند.
وی در مورد اینکه چرا ظرف سه سال گذشتهظرفیت تولید قطعه‌سازان به میزان مورد نظر نرسیده، گفت: اصلی ترین مشکل دراین زمینه کمبود نقدینگی است که مشکلاتی را برای ما ایجاد و پرداخت‌ها ازطرف شرکای ایرانی دیر انجام شد.
کربل تاکید کرد: رنوپارس می‌بایستقطعات را زودتر به اروپا سفارش می‌داد، اما وقتی نقدینگی موجود نباشد چطوربیشتر از مبلغ مورد نظر می‌توان سفارش قطعه داد؟ بهره‌وری در ایران پاییناست مدیرعامل پیشین رنوپارس همچنین در واکنش به انتقادات مطرح شده ازرنوپارس در زمینه تامین نامناسب قطعات تندر، گفت: آنهایی که می‌گویندتاخیر در تامین قطعات تندر، تقصیر ما است، اشتباه می‌کنند؛ چراکه بهره‌وریدر صنعت ایران بسیار پایین است و قطعه‌سازان نیز از این ماجرا مستثنینیستند.
کربل ادامه داد: الان در روماني 8 تا 9 قطعه تندر-90 در يكدقيقه توليد مي‌شود، اما پس از سه سال كار در ايران و فرستادن متخصصانرنوپارس هنوز ميانگين قطعاتي توليدي در ايران 3 تا 5/3 قطعه در دقيقه استكه بسيار پايين‌تر از استانداردها بوده و موجب افزايش قيمت قطعات شده است.
کربلهمچنین در زمینه افزایش قیمت تندر-90 بر خلاف پیش‌بینی انجام شده درقرارداد، گفت: افزایش ناگهانی و عجیب نرخ یورو در برابر ریال، یکی ازدلایل اصلی رشد قیمت تندر-90 است، موضوعی که در زمان عقد قرارداد، فکر آنرا نکرده بودیم. کربل با تاکید بر اینکه قرارداد تندر-90، قراردادی «مشتریمدار» است، گفت: متاسفانه پس از سه سال كار در ايران متوجه شدم برايبسياري از شركت‌ها مشتري‌مداري و کیفیت در اولويت قرار ندارد و ماتلاش‌هاي زيادي انجام داديم تا بتوانيم ضرورت‌هاي مشتري مداري و توجه بهكيفيت را به آن‌ها تذكر دهيم.
حذف سیاست تک سورسی یکی از سیاست‌های خاصرنو، «تک سورسی» بودن روش تامین قطعات در این شرکت است، به نحوی که رنوبرای تولید یک قطعه، با بیش از دو قطعه‌ساز کار نمی‌کند.
این موضوع درشرایطی است که ظاهرا سختی کار در ایران و عدم تامین به موقع قطعاتتندر-90، سبب شده رنو از این سیاست خود نیز کوتاه آمده، تصمیم به کار بابیش از یک قطعه‌ساز بگیرد.
کربل در خصوص استفاده از دو قطعه‌ساز برایتولید یک قطعه گفت: در شرایط اقتصادی اگر یک واحد این کار را انجام دهدبهتر است، زیرا قیمت تمام شده کاهش می‌یابد و به نفع مشتری است، ما هم ازابتدا به دنبال همین قضیه بودیم که یک قطعه‌ساز برای یک قطعه انتخاب شود،ولی پس از چندین ماه بعضی از قطعه‌سازان متوجه منظور ما نشدند و ما مجبوربه اتخاذ دو قطعه‌ساز برای این کار شدیم.
وی گفت: از این موضوع متاسفم؛چراکه نشان می‌دهد برخی قطعه‌سازان ایرانی منتخب برای پروژه «لوگان»، درحد بین‌المللی نیستند و آمادگی اینکه بتوانند به یک شرکت بین‌المللی قطعهتحویل بدهند را ندارند.
مدیرعامل پیشین رنوپارس در خصوص اعلام اسامیاین شرکت‌ها گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه با آنها مشغول کار هستیم بهتراست نامی نبرم، ولی در آینده اسامی آنها مشخص خواهد شد.
تمرکز تولیدتندر وي در پاسخ به سوالي در خصوص اين‌كه آيا تمركز توليد در پارس‌خودرومناسب‌تر است يا ايران‌خودرو؟ گفت: اينكه تندر90 در كدام كارخانه توليدشود به طرف‌هاي ايراني بستگی دارد.
وی ادامه داد: به هر حال ما با هردو طرف پارس‌خودرو و ايران خودرو روابط مناسبي داريم، البته سرمايه‌گذاريزيادي روي خط مشترك تندر90 صورت گرفته كه نبايد به واسطه تمرکز تولید، اينسرمايه‌گذاري‌ها از بين برود.
فیس‌لیفت و وانت تندر؟ سه سال از آغازپروژه پلت‌فرم مشترک «x90» در ایران می‌گذرد، اما در حال حاضر تنها یک مدلخودرو روی این پلت‌فرم به تولید رسیده است. کربل اگرچه عدم تولیدفیس‌لیفت‌های تندر را تیراژ اندک این خودرو می‌داند، اما در حال حاضرکشوری مانند الجزایر با تیراژ تولیدی پایین‌تر از ایران، فیس لیفت تندر راتولید و روانه بازار کرده است.
کربل در این زمینه گفت: مهندسان رنودائما مشغول کار روی فیس‌لیفت‌های مختلف هستند و تا آنجایی که من می‌دانمتنها یک تغییر چهره قطعی روی لوگان انجام شده است.
او در مورد تولیدوانت از پلت‌فرم ال90 نیز با اشاره به اینکه خودروسازان ایرانی نمی‌خواهندتندر-90 و مشتقات آن، رقیب محصولات فعلی آنها باشد، گفت: تولید وانت بستگیآشکاری به شرکای ما دارد. وقتی وانت پیکان با قیمت هفت هزار دلار یا کمتردر بازار وجود دارد طبیعتا وانت تندر90 نمی‌تواند با این قیمت وارد بازارشده و با آن رقابت کند.
وی ادامه داد: ما توان تولید وانت تندر راداریم، اما باید به بازار آن نیز فکر کنیم، اگر شرايط مهيا باشد فيس‌ليفتو وانت تندر را توليد خواهيم كرد.

[External Link Removed for Guests]



  

تصویر
تصویر
 چهارشنبه 12 خرداد 1389

منبع:http://gfactor.org
  تصویر تصویر تصویر
"هرکس از راه رسید نانش دهید و از ایمانش مپرسید . چه ، آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد ، قطعا بر سفره بوالحسن به نان ارزد "
( شیخ ابوالحسن خرقانی )
ارسال پست

بازگشت به “تازه‌ها و اخبار خودرويي”