اقدامات ضروري در سندرم پیش از قاعدگی

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث پزشکي و بهداشت به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: رونین, Dr.Akhavan, شوراي نظارت

ارسال پست
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1921
تاریخ عضویت: شنبه 29 خرداد 1389, 5:45 pm
سپاس‌های ارسالی: 6415 بار
سپاس‌های دریافتی: 11867 بار

اقدامات ضروري در سندرم پیش از قاعدگی

پست توسط رونین »

قبل از اقدام درماني و يا مصرف دارو و يا به موازات اين اقدامات به توصيه هاي زير عمل نمائيد :

در مورد مشکل PMS با همسر خود صحبت کنيد ؛ و نيز در صورت ضرورت و امکان با خانواده ، دوستان و همکارانتان در ميان بگذاريد . شما به همدلي و حمايت اين افراد نياز داريد ، تا اينکه شما را راهنمايي نمايند که « احساساتتان را کنترل کنيد » اين دقيقاً چيزي است که ممکن است شخص مبتلا به PMS نتواند انجام دهد . فرزندان شما به ويژه دختران نيز بهتر است بدانند که PMS چيست چرا که هم براي خودتان مفيد است و هم مراعات شما را خواهند نمود .

صحيح و مرتب غذا بخوريد . تغذيه مناسب همراه با کاهش چربيها و افزايش کربوهيدراتهاي مرکب ، در طول قاعدگي و حتي پس از تخمک گذاري ( ۱۴ روز قبل از شيوع قاعدگي ) از اهميت زيادي برخوردار است . اين امر براي ايجاد تعادل در قند خون و جلوگيري از سرگيجه در شما بسيار حياتي است . تغيير در وضع هورموني ، شما را مستعد واکنشهاي مربوط به تأثيرات پايين بودن قند خون ، مانند زودرنجي ، ميگرن ، وحشت ، گريه و عصبانيت شديد مي کند . بنابراين هرگز بيش از ۴ تا ۵ ساعت گرسنه نمانيد . حتي يک غذاي سبک هنگام خواب ممکن است لازم باشد .

به طور منظم ورزش کنيد . نيم ساعت فعاليت بدني به طوريکه با افزايش ضربان قلب و عرق کردن همراه باشد راه خوبي است تا احساس طراوت نمائيد . به طور مرتب ۳ بار در هفته ( ۱۲ بار در ماه )‌ ورزش کنيد .

نمک را از وعده هاي غذايي خود حذف کنيد . از آنجائيکه نمک موجب نگهداشتن آب در بدن مي شود با کاهش نمک ، ورم کاهش مي يابد ، پس به غذاي خود نمک نزنيد ، و از مصرف غذاهاي پرسديم نيز پرهيز نمائيد .

از ويتامينهاي مکمل استفاده کنيد . ويتامينهاي B ، به خصوص B6 ، باعث کاهش ورم مي شوند و نيز اثر ضدافسردگي دارند و به نظر مي رسد ميل شديد به مصرف کربوهيدراتها را کاهش مي دهد ،‌ ميزان پيشنهادي براي اين منظور ، مصرف روزانه يکعدد قرص B کمپلکس ( حاوي ۵۰ ميلي گرم B6 ) مي باشند .

سبوس را به رژيم غذايي خود بيافزاييد . بعضي خانمها در طول دوره قاعدگي و يا چند روز اول عادت ماهيانه دچار يبوست مي شوند . سبوس آب را به خود جذب و به عمل دفع کمک مي کند . براي تآمين آن از سبوس گندم يا برنج مثل نانهاي سبوس دار مي توانيد استفاده نمائيد .

مصرف کافئين را کاهش دهيد . کافئين نه تنها در قهوه بلکه در چاي ، کولاها ، سوداهاي رژيمي و شکلات نيز موجود است .

گروهي از اين مواد در تشکيل کيست سينه مؤثرند . خانمهايي که مصرف اين مواد را کاهش مي دهند در اين دوران درد کمتري در سينه خود حس مي کنند .

در صورت امکان استرس ها را کاهش دهيد . قبل از دوره عادت کارها را آسان بگيريد . اگر کار مي کنيد سعي کنيد ملاقاتهاي مهم خود را برنامه ريزي نموده و آنها را براي زمان ديگري در ماه تنظيم نمائيد . در منزل ، ميهماني هاي بزرگ شام يا برنامه هاي آخر هفته سنگين ترتيب ندهيد . براي دعا و عبادت ، استراحت و چرت زدن ، گوش دادن به موسيقي ، مطالعه کردن يا قدم زدن و يا گفتگو با يک دوست زمانهاي لازم را پيش بيني نمائيد .

روابط زناشويي : برخورداري از روابط زناشوئي مطلوب به کاهش ميزان تنش کمک مي نمايد .
چند دستور براي رژيم غذائي :

روزانه شش وعده غذا بخوريد اين برنامه شامل سه وعده غذاي اصلي به علاوه غذاي سبک ساعت ۱۰ صبح ، عصرانه و غذاي سبک قبل از خواب مي شود . اگر تا کنون برنامه غذايي شما به جز اين بوده است آن را ترک کنيد و فقط وعده هاي غذائي کوچک بخوريد . پيشنهاد ما اين است که خانمهايي که نمي خواهند وزن خود را کاهش دهند يا نياز به کاهش وزن ندارند کالري مصرفي خود را به ۱۵۰۰کالري ( رژيم سبک ) در روز کاهش دهند و خانمهايي که نياز به کاهش وزن دارند کالري مصرفي خود را به ۱۰۰۰ کالري ( رژيم متوسط ) در روز محدود نمايند .

ساير توصيه هاي غذائي :

از مصرف چربيهاي اشباع نشده خودداري نمائيد .

نمک - هر چه کمتر بهتر - نوشيدنيهاي آماده و گازدار درصد نمک بالايي دارند .

از مصرف کافئين ، قهوه ، چاي ، کولا ، شکلات خودداري نمائيد . ( مصرف قهوه بدون کافئين ضرري ندارد )

مصرف سبزيجات پهن برگ ( مانند کاهو ) و نيز غلات را افزايش دهيد .

مصرف گوشت قرمز را به حدود ۱۰۰ گرم در روز و مجموع پروتئين مصرفي را به حدود ۱۲۰ گرم براي رژيم هاي غذايي ۱۰۰۰ کالري يا ۲۰۰ گرم در رژيم هاي غذايي ۱۵۰۰ کالري کاهش دهيد براي تأمين پروتئين ، ماهي ، گوشت سفيد و غلات مناسب هستند . مصرف تخم مرغ ، پنير ، شير ، ماست و کره بايد محدود شوند .

مصرف کربوهيدراتهاي مرکب نظير غلات و سبزيجات را افزايش دهيد .

تا جائيکه ممکن است مصرف قند را کاهش دهيد . از مصرف آب نبات ، شکلات ، شيريني و بستني خودداري نمائيد و در عوض از ميوه هاي تازه بيشتر استفاده کنيد .

همچنين از مصرف غذاهاي زير پرهيز نمائيد :

غذاهاي آماده و کنسروي ، چيپس ، چوب شور ، سوسيس ، ماهي ساردين ، حبوبات ، چغندر ،‌ ژامبون و کالباس ، شلغم ، ترشي کلم ، گوشت هاي دودي ، سس خردل ، سس مايونز ، سس گوجه فرنگي ، سس سويا ، ترشيجات و زيتون .

* مواد قابل مصرف :

لبنيات :‌ فقط شير بدون چربي

تمام ميوه جات و سبزيجات مفيد هستند .

و مي توان از آنها به عنوان وعده هاي سبک غذايي استفاده کرد .

گوشت سفيد ، بوقلمون ، گوشت گوساله ، گوشت بره .

ماهيها : اکثر ماهيهاي تازه قابل مصرف و مفيد هستند .

اگر با وجود رعايت توصيه هاي فوق هنوز دچار ناراحتي بوديد حتماً با پزشک خود مشورت نمائيد . اين مشکل درمان دارويي مؤثري نيز دارد .
منبع:http://www.daneshju
مائیم که از پادشهان باج گرفتیم
زان پس که از ایشان کمروتاج گرفتیم
اموال وخزائنشان تاراج گرفتیم
مائیم که از دریا امواج گرفتیم

شاهنشاه بزرگ ایران نادرشاه افشار


زیبنده
یک رونین زیبا مردن است، آن رونینی که هر دم آماده مرگ نباشد، ناگزیر مرگی ناشایست برایش پیش می آید
.
ارسال پست

بازگشت به “متفرقه در مورد پزشکي”