آیا انجام ‌ورزش‌ در دوران بارداری محدودیت‌ دارد؟

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت به بحث بپردازيد.

مدیران انجمن: رونین, Dr.Akhavan, شوراي نظارت

ارسال پست
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1921
تاریخ عضویت: شنبه 29 خرداد 1389, 5:45 pm
سپاس‌های ارسالی: 6415 بار
سپاس‌های دریافتی: 11867 بار

آیا انجام ‌ورزش‌ در دوران بارداری محدودیت‌ دارد؟

پست توسط رونین »

انجام ‌ورزش‌ در دوران بارداری محدودیت‌ خاصی ندارد به‌ شرط آن‌ که‌ ورزش‌ موجب خستگی زیاد نشود.

پیاده روی می تواند بهترین ورزش دوران بارداری باشد .
ورزش‌ یک‌ اصل‌ مهم‌ در زندگی‌ اغلب‌زنان‌ است‌. گر چه‌ نگرانی‌هایی‌ درموردانجام‌ برخی‌ از انواع‌ تمرینات‌ ورزشی‌در طی‌ دوران‌ حاملگی‌ وجوددارد، امابطور کلی‌ ایجاد محدودیت‌ در انجام‌تمرینات‌ ورزشی‌ ضرورتی‌ندارد.انجام‌ تمرینات‌ ورزشی‌ مناسب‌ دردوران‌ حاملگی‌ سبب‌ می‌شودبارداری‌و زایمان‌ برای‌ زن‌ به‌ صورت‌ یک‌تجربه‌ خوب‌ درآمده‌ و وحشت‌اززایمان‌ را کاهش‌ می‌دهد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، بررسی های محققین نشان می دهد :پیاده روی بهترین ورزش در دوران بارداری و بعد از زایمان است .
نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد : فعالیت ورزشی سبک در دوران بارداریباعث تقویت عضلات شکم شده و بخش قابل قبولی از مراقبت های پری ناتال راتشکیل دهد که سبب زایمان آسانتر می شود.
بررسی های صورت گرفته نشان می دهد انجام فعالیت های ورزشی در کاهش تهوع واستفراغ حاملگی پیشگیری از دیابت حاملگی و افسردگی بعد از زایمان بسیارمفید است .
نتایج مطالعات نیز نشان می دهد که ورزش تاثیری بر وزن هنگام تولد نوزاد ووزن مادر در طول دوران حاملگی ندارد البته فعالیت های سخت و قدرت گیر دراین دوران می تواند خطرات را در پی داشته باشد .


* فواید ورزش‌ در دوران‌بارداری‌:

– افزایش‌ اعتماد به‌ نفس‌، رهایی‌ ازافسردگی‌ و کاهش‌ ترس‌ و وحشت‌ اززایمان‌
– کاهش‌ میزان‌ سزارین‌
– عدم‌ بروز تهوع‌ و استفراغ‌ در طول‌حاملگی‌
– افزایش‌ اشتها، هضم‌ بهتر غذا، اجابت‌مزاج‌ بموقع‌، خواب‌ راحت‌
– کاهش‌ عوارض‌ مسمومیت‌ حاملگی‌
– جلوگیری‌ از دیابت‌ حاملگی‌ در زنان‌در معرض‌ خطر
– کاهش‌ نیاز به‌ زور زدن‌ و مداخلات‌پزشکی‌ در طی‌ زایمان‌
– کاهش‌ آغشته‌ شدن‌ مایع‌ آمنیوتیک‌به‌ موکونیوم‌ و کاهش‌ زجر جنینی‌
– کاهش‌ طول‌ مدت‌ مرحله‌ دوم‌ زایمان‌
– جلوگیری‌ از پارگی‌ پرینه‌ و مهبل‌ ودهانه‌ رحم‌
– منظم‌تر شدن‌ تنفس‌.
به‌ طور کلی‌ با انجام‌ تمرینات‌ ورزشی‌عضلات‌ شکم‌ و سایر قسمت‌های‌بدن‌تقویت‌ می‌شود و مادر سنگینی‌ بارحاملگی‌ و دردهای‌ عضلانی‌ راکمتراحساس‌ می‌کند و وضع‌ حمل‌ آسان‌ وسریعتری‌ خواهد داشت‌.

* موارد منع‌ انجام‌ تمرینات‌ورزشی‌ :

بطور کلی‌ برای‌ زن‌ باردار از نظر انجام ‌ورزش‌ محدودیت‌ خاصی‌ وجودنداردبه‌ شرط آن‌ که‌ ورزش‌ به‌ شدت‌ او راخسته‌ نکند و خطری‌ متوجه‌ مادروجنین‌ نباشد. اگر در هنگام‌ ورزش‌افزایش‌ ضربان‌ قلب‌ جنین‌ بیش‌ از۱۶۰بار در دقیقه‌ شود ایرادی‌ ندارد،ولی‌ کاهش‌ ضربان‌ قلب‌ جنین‌ به‌ کمتراز۱۲۰ بار در دقیقه‌ نشانه‌ اختلال‌ درگردش‌ خون‌ رحمی‌ جفتی‌ است‌ ونگران‌کننده‌ می‌باشد.

* موارد منع‌ مطلق‌ ورزش‌ درحاملگی‌:

– فشارخون‌ تشدید شده‌ در حاملگی‌
– پارگی‌ قبل‌ از ترم‌ پرده‌های‌ جنینی‌
– سابقه‌ زایمان‌ زود رس‌
– بستن‌ گردن‌ رحم‌
– خونریزی‌ پایدار در سه‌ ماهه‌ دوم‌ وسوم‌
– جفت‌ سرراهی‌
– عقب‌ ماندگی‌ رشد داخل‌ رحمی‌.
موارد منع‌ نسبی‌ ورزش‌ درحاملگی‌:
– فشارخون‌ مزمن‌
– چاقی‌ و لاغری‌ مفرط
– بیماری‌های‌ قلبی‌ و عروقی‌
– دیابت‌ نوع‌ اول‌
– کم‌ خونی‌
– بیماری‌های‌ ریوی‌
– حاملگی‌ دوقلویی‌
– اشکال‌ در عملکرد غده‌ تیروئید
– بیماری‌ صرع‌.

* فعالیت‌های‌ ورزشی‌ توصیه‌شده‌ در حاملگی‌ :

بهترین‌ ورزش‌ در دوران‌ بارداری‌پیاده‌روی‌ است‌. پیاده‌روی‌ به‌مدت‌ نیم‌ساعت‌ در روز و ده‌ دقیقه‌ ورزش‌صبحگاهی‌ راحت‌ترین‌ ورزش‌هایی‌است‌ که‌ مادر می‌تواند انجام‌ دهد. قدم‌زدن‌ سبب‌ فعال‌ شدن‌ جریان‌خون‌(خصوصا پاها)، تنفس‌ و کار معده‌می‌شود. ضمنا شنا و دوچرخه‌ سواری‌ازورزشهایی‌ است‌ که‌ ضمن‌ مفید بودن‌می‌تواند در طول‌ بارداری‌ ادامه‌ یابد.
منبع:http://www.daneshju.i
مائیم که از پادشهان باج گرفتیم
زان پس که از ایشان کمروتاج گرفتیم
اموال وخزائنشان تاراج گرفتیم
مائیم که از دریا امواج گرفتیم

شاهنشاه بزرگ ایران نادرشاه افشار


زیبنده
یک رونین زیبا مردن است، آن رونینی که هر دم آماده مرگ نباشد، ناگزیر مرگی ناشایست برایش پیش می آید
.
ارسال پست

بازگشت به “بهداشت عمومي”