نبرد هوايي F_22 , F_14

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: hamed_713, شوراي نظارت, مديران هوافضا, hamed_713, شوراي نظارت, مديران هوافضا

New Member
پست: 13
تاریخ عضویت: دو شنبه 23 مرداد 1385, 7:28 am
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

نبرد هوايي F_22 , F_14

پست توسط cdplayer » دو شنبه 23 مرداد 1385, 7:52 am

سلام
اگر نبردی بین این دو جنگنده رخ دهد کدامیک پیروز میدان خواهد بود

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 341
تاریخ عضویت: دو شنبه 14 فروردین 1385, 3:30 pm
محل اقامت: ايران-اصفهان-کوچه بعدي
سپاس‌های دریافتی: 43 بار
تماس:

پست توسط Marshal » دو شنبه 23 مرداد 1385, 12:22 pm

خوب اين که معلومه. F-22 برنده ميشه
آخه چرا باور نمي کنيد؟! به جون خودم من همون سلطان آسمان قبلي ام.
اين هم اثر انگشتم:
تصویر
حالا باورتون شد؟!!

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

پست توسط Saeid12345 » دو شنبه 23 مرداد 1385, 12:59 pm

به همين راحتي نميشه گفت که کداميک پيروز نبرد خواهد بود؟!

اگر اف-14 با رادار قدرتمندش بتواند اف-22 را از فاصله بيش از 50 کيلومتر شناسايي کند احتمالا پيروز جنگ ميشود ولي در غير اينصورت معلوم نيست! :-(

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 341
تاریخ عضویت: دو شنبه 14 فروردین 1385, 3:30 pm
محل اقامت: ايران-اصفهان-کوچه بعدي
سپاس‌های دریافتی: 43 بار
تماس:

پست توسط Marshal » دو شنبه 23 مرداد 1385, 1:23 pm

Saeid12345, درسته. اما در نبرد داگ فايت برنده صد در صد F-22 هست :-(
آخه چرا باور نمي کنيد؟! به جون خودم من همون سلطان آسمان قبلي ام.
اين هم اثر انگشتم:
تصویر
حالا باورتون شد؟!!

New Member
پست: 13
تاریخ عضویت: دو شنبه 23 مرداد 1385, 7:28 am
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

پست توسط cdplayer » دو شنبه 23 مرداد 1385, 3:20 pm

باز هم معلوم نيست اگه بعد از شليک موشک اف 22 اف 14 متوجه بشه و با موشک فينيکس روي اف 22 قفل و بعد شليک کنه چي ميشه

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 341
تاریخ عضویت: دو شنبه 14 فروردین 1385, 3:30 pm
محل اقامت: ايران-اصفهان-کوچه بعدي
سپاس‌های دریافتی: 43 بار
تماس:

پست توسط Marshal » دو شنبه 23 مرداد 1385, 4:07 pm

cdplayer, اگه F-22 چي شليک بکنه؟
آخه چرا باور نمي کنيد؟! به جون خودم من همون سلطان آسمان قبلي ام.
اين هم اثر انگشتم:
تصویر
حالا باورتون شد؟!!

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4113
تاریخ عضویت: سه شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4496 بار
سپاس‌های دریافتی: 4318 بار
تماس:

تقابل بين F-14 و F-22

پست توسط Reza6662 » دو شنبه 23 مرداد 1385, 6:04 pm

cdplayer عزيز، بسيار خوش آمديد؛
براي قياس بين F-14A (نمونهء موجود در ايران) و F/A-22، ابتدا مختصري به معرفي سيستم هاي رهگيري F-14A مي پردازيم.

F-14A بي همتا در رهگيري پس از 36 سال
توليد نوع پايه F-14A براي نيروي دريايي ايالات متحده به 18 سري توليد در 15 سال مالي بين 1971 تا 1985 تقسيم مي شود که به رقم 545 فروند بالغ مي گردد. اين جنگنده، به دو سامانهء بسيار پرقدرت براي رهگيري مجهز شده است؛ يکي از اينها رادار بسيار پرقدرت با قدرت شناسايي حدود 240 کيلومتر و برد رهگيري دقيق 160 کيلومتر. ديگر سامانه، سيستم حساس به حرارت يا گازهاي داغ خروجي از موتور مي باشد.
مشابه سامانهء حساس به حرارت، سالها بعد، و با قدرت ضعيف تر، بر روي ميگهاي29 و 31 اتحاد شوروي به کار گرفته شد.

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

حسگر IRST يا Inra-Red Search and Track
در طول مدت توليد F-14A، به دليل کيفيت بالاي طراحي و قطعات به کارفته، تغييراتي بسيار جزئي روي خط توليد آن انجام گرفت؛ تغييراتي که بعدها، بر روي هواپيماهاي توليد قبل نيز اعمال شدند. يکي از اين تغييرات که به سال 1972 بر روي F-14A اعمال شد، نصب حسگرهاي مادون قرمز AN/ALR-23 در زير دماغهء آنها بود. اين حسگر را مي شد به رادار بسيار پرقدرت AN/AWG-9 ساخت هيوز وابسته نمود يا اينکه به طور مستقل به منظور کاوش دقيق مناطقي که در آن هنگام به وسيلهء رادار کاوش نمي شدند، به کار برد.

تصويري از حسگر IRST (نصب شده در زير دماغهء F-14A)
تصویر
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

يکي از برترين رهگيري هايي که مي تواند پاشنهء آشيل جنگنده - بمب افکن هاي استيلت (رادارگريز) نظير F-117 يا F/A-22 باشد، استفادهء جنگندهء رهگير از سيستم IRST است. به وسيلهء اين سامانهء رهگيري، جنگندهء استيلت، قادر به دانستن اينکه در حال رهگيري است نمي شود، سپس جنگندهء رهگيري کننده، مي تواند با موشکهاي يکپارچه شده با اين سيستم، اقدام به شليک و سرنگوني جنگندهء رادار گريز دشمن نمايد.

IRST چه زمان به کار مي رود؟
سيستم جستجو و ردگيري مادون قرمز بسيار پيشرفتهء IRST، به ويژه براي کشف موشکهاي دوربرد کروز يا زمين به زمين مجهز به موتور راکتي، و هدفهاي با پس سوز روشن و ارتفاع بالا (نظير ميگهاي25 و 31 و هواپيماهاي SR-71)، يا در مواقعي که به کارگيري رادار از نظر تاکتيکي، غيرعقلاني باشد و باعث شناسايي F-14 توسط دشمن گردد، يا به دليل وجود اقدامات الکترونيکي (ECM) سنگين، ناممکن گردد، بسيار مفيد است.
ردگيري زاويه اي با IRST، بسيار بسيار دقيق تر از رادار انجام مي شود، اين موضوع، بارها در طول جنگ با عراق ثابت گرديد. در نتيجه ارتفاع هدف نسبت به تامکت، سمت هدف نسبت به تامکت و سرعت نزديک شدن هدف به تامکت را بسيار بهتر از رادار به دست مي داد.
دقت فوق العادهء سيستم IRST تعبيه شده در F-14A، آن قدر بالاست که امکان شليک موشکهايي نظير AIM-9P2 يا R550 را فراهم مي آورد. (بنا بر برخي گزارشات، F-14 هاي ايران، قادر به شليک موشکهاي ماترا R550 مي باشند)

TCS: مجموعهء دوربين تلويزيوني بسيار پيشرفته (Television Camera Set)
اين يک دوربين تلويزيوني بسيار پيشرفته و دقيق به کار رفته در F-14 مي باشد. واحد TCS يک سنجشگر پيشرفتهء الکترواپتيکالي و در واقع تلکسوپي بسيار دوربرد براي خلبان تامکت است که وي را قادر مي سازد تا يک هدف پرندهء دشمن (به ويژه هواپيماهاي رادارگريز نظير F-117 يا F/A-22) را به طور زود هنگام و به صورت چشمي، يافته و شناسايي نمايد.
اين سيستم از طريق يک سيستم تلويزيوني مداربستهء يکپارچه شده، عمل مي نمايد. در مجموعهء TCS، دو دوربين پرقدرت جداگانه براي دو حالت مختلف، مورد استفاده قرار مي گيرد. دوربين زاويه باز (Wide Angle) براي کسب هدف هوايي، و دوربين بزرگنمايي (Close Up) براي شناسايي دقيق هدف.

عدسي مجموعهء TCS
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

مجموعهء TCS به طور معمول وابسته به رادار پرقدرت AWG-9 بوده و با آن هماهنگ است؛ يعني هر دو در هر زمان به يک سو متوجه مي شوند و به طور خودکار روي نخستين هدف هوايي کسب شده، قفل مي کند.
افسر رهگيري کابين عقب (RIO)، همچنين مي تواند به طور دستي، کنترل واحد را در حالت شناسايي هدف در اختيار بگيرد و سمت توجه عدسي هاي را با يک جوي استيک، تغيير دهد. تصوير بدست آمده توسط TCS را مي تواند روي صفحهء رادار مشاهده نمود.
بدين طريق، تمام جنگنده - بمب افکن هاي رادارگريز را مي توان رهگيري کرده و سرنگون نمود.

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

سوالي بود در خدمت هستم. :)
آخرین ويرايش توسط 1 on Reza6662, ويرايش شده در 0.

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 341
تاریخ عضویت: دو شنبه 14 فروردین 1385, 3:30 pm
محل اقامت: ايران-اصفهان-کوچه بعدي
سپاس‌های دریافتی: 43 بار
تماس:

پست توسط Marshal » دو شنبه 23 مرداد 1385, 7:59 pm

Reza6662 جان ممنونو توضيحات کاملي بود. اما اگه در باره سيستم هاي رهگيري F-22 هم توضيحاتي بدي
بهتر ميشه اين مقايسه رو انجام داد. :-) :)
آخه چرا باور نمي کنيد؟! به جون خودم من همون سلطان آسمان قبلي ام.
اين هم اثر انگشتم:
تصویر
حالا باورتون شد؟!!

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

پست توسط Saeid12345 » سه شنبه 24 مرداد 1385, 1:58 am

البته مشکل اينجاست که سيستمهاي IRST و TCS برد محدودي دارند و در برابر اف-22 شايد درست کار نکنند!
به هر حال اگر اف-14 تا فاصله 30 کيلومتري نتواند اف-22 را شکار کند به احتمال بسيار زياد بازنده نبرد خواهد بود.
در مورد نبرد داگفايت بين اف-14 و اف-22 بايد بگم که شعاع تغيير جهت اف-22 چندين برابر اف-14 هست.
دليلش هم پهناي زياد اف-22 و طراحي خاص آن ميباشد.
اين توانايي اف-22 يک مشکل اساسي هم دارد و اون اينه که در مانورهاي سنگين با زاويه کم باعث از دست دادن تقريبا همه سرعت اف-22 ميشود و اين جنگنده براي لحظاتي تبديل به يک هدف ثابت مانند هليکوپتر خواهد شد!
البته طراحان اف-22 عقيده دارند که اين جنگنده به دليل رادارگريزي و آيونيک مدرن احتياجي به نبردهاي داگفايت سنگين ندارد!
:D

New Member
پست: 13
تاریخ عضویت: دو شنبه 23 مرداد 1385, 7:28 am
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

پست توسط cdplayer » سه شنبه 24 مرداد 1385, 11:21 am

ولي به نظرم اف 14 امتحان خودشو پس داده و اف 22 هنوز نبرد واقعي انجام نداده وبرد با اف 14 شايد

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12676 بار
سپاس‌های دریافتی: 11776 بار
تماس:

Re: تقابل بين F-14 و F-22

پست توسط kayvan6079 » سه شنبه 18 دی 1386, 5:47 pm

با سلام

reza6662 نوشته شده:... اين جنگنده، به دو سامانهء بسيار پرقدرت براي رهگيري مجهز شده است؛ يکي از اينها رادار بسيار پرقدرت با قدرت شناسايي حدود 240 کيلومتر و برد رهگيري دقيق 160 کيلومتر. ديگر سامانه، سيستم حساس به حرارت يا گازهاي داغ خروجي از موتور مي باشد.
مشابه سامانهء حساس به حرارت، سالها بعد، و با قدرت ضعيف تر، بر روي ميگهاي29 و 31 اتحاد شوروي به کار گرفته شد...


1- بیشترین برد کشف هدف رادار AN/AWG-9 هواپیمای F-14A معادل 322 کیلومتر (174 ناتیکال مایل / 200 مایل) می باشد. (چیزی که در "نمایشگر اطلاعات تاکتیکی" (TID) افسر رهگیری راداری (RIO) قابل دسترسی است.)

2-دوستان توجه داشته باشند که "سیستم جستجو و ردگیری فروسرخ" (همان IRST) هم در غرب و هم در شرق بسیار پیشتر طراحی شده و مورد استفاده بوده است. (نمی دانم چرا برخی دوستان منشا این سیستم رو به تامکت نسبت می دهند.)

برای مثال سیستم AN/AAA-4 نصب روی F-4B نیروی دریایی ایالات متحده و یا سیستم TP-23 (تقریبا هم زمان با تامکت و حدود 10 سال قبل از فالکروم) نصب روی MiG-23M (جنگنده MiG-23MF نمونه صادراتی آن می باشد) در دهه های 60 و 70 میلادی.
یک نکته جالب اینکه نمونه TP-23M نصب شده روی جنگنده های MiG-23MLA/MLD توانسته بودند در جریان پروازهای تمرینی/آزمایشی به برد "شگفت انگیز" 85 کیلومتر (جنگنده با پس سوز خاموش) دست یابند. اهمیت این موضوع وقتی روشن میشه که بدونیم برد سیستم KOLS/OEPS-29 نصب شده روی انواع اولیه MiG-29 حدود 12-18 کیلومتر می باشد.

موفق باشید
آخرین ويرايش توسط 1 on kayvan6079, ويرايش شده در 0.
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 4340
تاریخ عضویت: سه شنبه 23 اسفند 1384, 1:14 pm
محل اقامت: کرج پلاک 43!
سپاس‌های ارسالی: 6685 بار
سپاس‌های دریافتی: 12079 بار
تماس:

پست توسط Mohammad 1985 » سه شنبه 18 دی 1386, 10:00 pm

با توجه به برتری کامل تکنولوژی F 22 بالای 90 درصد بر اف 14 های ایرانی برتری داره ولی در مقابل تامکتها آمریکایی مثل مدلهای دی و سی و با توجه به امکانات آنها هر چند باز هم کفه ترازو به سمت F22 هست ولی آنها شانس بیشتری نسبت به تامکهای ما دارند.

یه چیزی هم یادم رفت بگم F 22 کاملا از نظر قدرت مانور بر اف 14 برتری داره . در واقعه اف 14 در قدرت مانور واقعا ضعیفه مخصوصا در مدل ای که نسبت قدرت موتورها به وزن کم هست البته این مشکل در مدلهای بدی کمتر دیده میشه !
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون

ارسال پست

بازگشت به “ديگر مباحث هوانوردي”