گفتگو با نويد فريد , بازيگردان كيست ؟

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث فيلم و سينما به بحث بپردازيد

مدیر انجمن: شوراي نظارت

ارسال پست
New Member
پست: 16
تاریخ عضویت: چهارشنبه 20 آبان 1388, 7:04 am
سپاس‌های دریافتی: 15 بار

گفتگو با نويد فريد , بازيگردان كيست ؟

پست توسط yaghoobian »

س ‌: لطفا در مورد بيوگرافي فعاليتهاي خود مختصري توضيح دهيد؟

ج: نويد فريد متولد تهران سال 1360 دوره تئاتر و كارگرداني را تحت نظر استاد حميد سمندريان آموختم و اطلاعات خودم را با حضور در چندين workshop معتبر بين المللي در زمينه بازيگري . بازيگرداني و كارگرداني تكميل نمودم . تا به حال در حدود 30 نمايش به عنوان بازيگر و دستيار كارگردان و 6 نمايش به عنوان كارگردان حضور داشته ام . در عرصه تصوير هم به عنوان بازيگردان مشغول به فعاليت هستم. در كنار اين فعاليتها و به عنوان علاقه شخصي هميشه گوشه چشمي به هنر و صنعت مدلينگ داشته ام.

س: به نظر شما بازيگردان كيست ؟

ج: بازيگرداني در عرصه تصوير مفهومي تقريبا جديد در ايران هست كه در حدود 6 الي 7 سال گذشته به عنوان فعاليتي نوپا رشد كرده و در سالهاي اخير مورد توجه بسياري از كارگردان هاي ايران قرار گرفته و همچنين لزوم حصور بازيگرداني در يك پروژه تصويري ديدگاه ها و نقدهاي متفاوتي را در بر داشته است .
برخي ضرورت حضور بازيگردان رادر برخورد با بازيگرهاي آماتور ونيمه حرفه اي شناخته و عده اي ديگر به بهانه قطع ارتباط مستقيم بين كارگردان و بازيگران اين حضور را غير ضروري مي دانند.
اما حقيقت اين است كه تمامي اين تعاريف از عدم آشنائي با مفهوم بازيگرداني و متاسفانه عادت هميشگي ما در برخورد غير تخصصي بارذكارها و بخصوص در پروژه هاي هنري و گروهي سر منشا مي گيرد.
در نقد اول ما بازيگردان را با مدرس و معلم هنر بازيگري اشتباه گرفته ايم كه از او توقع برخورد و آموزش بازيگري را با هنرپيشگان آماتور و يا نيمه حرفه اي داريم و در نقد دوم در خصوص غير ضروري بودن حضور بازيگردان به همان روش قديميه غير تخصصي بر خورد كردن با حرفه ها دامن زده ايم كه هنوز به اشتباه و فراوان در زندگي ما يافت مي شود .
با نگاهي بهتر خواهيم ديد در عرصه هاي حرفه اي و بين المللي تصوير و در جا هايي كه خودمان از آنها به بزرگي ياد مي كنيم يكي از بزرگترين راهكارهاي پيشرفت تخصصي نمودن امور بوده و در اكثر پروژه هاي تصويري شاهد حضور بازيگردان. كارگردان هنري و عناوين ديگري در كنار كارگردان يا كارگردانهاي يك پروژه هستيم و تمام اين عناوين حتي با حضور نامي ترين بازيگران هم مفهوم و معني تخصصي و پررنگ خود را حفظ مي كنند.
شايد اينگونه مي توان جمع بندي كرد كه نقش بازيگردان همانند نقش مربي بدنسازي و يا آناليزر در يك تيم فوتبال مي باشد و با توجه به وظايف تعريف شده خود مي تواند مكمل سر مربي تيم يا همان كارگردان ياشد وسبب موفقيت چشم گير اعضاي تيم خود گردد.


س: وظائف بازيگردان چيست ؟

ج: وظيفه اصلي بازيگردان ايجاد و امتداد حس بازيگران در تمامي صحنه هاي يك پروژه تصويري مي باشد و لزوم حضوز بازيگردان در كشور ما به دليل عدم توالي داستاني در مراحل تصوير برداري كاملا مشهود مي باشد.
بازيگردان براي ايجاد و امتداد حس كه مهمترين ركن بازي بازيگران يك اثر است به فضا سازي و كشف تكنيكهاي حسي و فني تك تك بازيگران مي پردازد تا بتواند تمامي صحنه ها را در بالاترين سطح حسي و كيفي و در مسير متن و خواسته هاي كارگردان مقابل دوربين فيلم برداري ببرد .

س: تخصص هاي مورد نياز براي بازيگردان چيست؟

ج: بازيگردان مي بايست ضمن آشنائي كامل با تكنيكهاي بازيگري. بيان و فرم در قالب فعاليت خود روانشناس . جامعه شناس و مدير قابلي باشد تا بتواند با تسلط و دانش كامل تك تك شخصيتها احساسات و درونيات آنها را تحليل و قابل و لايق ديدن نموده و بازيگران را در مسير صحيح نقش آفريني راهنمايي و هدايت نمايد .

س: تفاوت بازيگردان و كارگردان چيست؟

ج: كارگردان به نوعي مدير و داناي كل در يك پروژه تصويري مي باشد كه در تمامي مراحل از پيش توليد تا به سرانجام رسيدن يك اثر با تمامي عناصر و عوامل موجود از متن (نويسنده يا نويسندگان) . بازيگرها. عوامل صحنه. عوامل تصويربرداري و صدا .... تا مراحلي چون جلوه هاي ويژه و تدوين در ارتباط بوده و تمامي اين عناصر را با همكاري تيم كارگرداني در كنار يكديگر هماهنگ مي نمايد و بازيگردان تنها با شرح وظائفي كه پيشتر ذكر گرديد تحت نظر كامل كارگردان به انجام وظائف در حيطه كاري خود مي پردازد.


س: آيا بازيگرداني به انتخاب بازيگر نيز مربوط مي باشد ؟

ج: اين مطلب نيز مستقيما به ديدگاه تهيه كننده و يا كارگردان بستگي دارد در برخي از پروژه ها با اطمينان به بازيگردان انتخاب بازيگران به عهده او گذاشته مي شود و سبب مي گردد بازيگردان به عنوان همراه هميشه تيم بازيگري انتخاب افراد را همسو با اهداف فيلم . تفكرات و خط سير خود انجام دهد و اين مطلب سبب بالا رفتن كيفيت كار مي گردد.



س: برخورد دنيا با قضيه بازيگرداني چگونه است ؟

ج: در همه جا تفاوت سليقه در تئوري ها و حتي عوامل فعاليت يك پروژه وجود دارد . اما معمولا به دليل اعتقاد اكثر تهيه كنندگان و كارگردانان بزرگ دنيا به برخورد تخصصي با اجزا پروژه معمولا فردي متخصص با تيتري مانند Acting Coach و يا تيترهاي ديگر مسئول انجام اين مهم ميگردد.


س: آيا در تئاتر هم بازيگرداني معنا دارد؟

ج: معمولا در فعاليتهاي صحنه اي و نمايشي به دليل ارتباط مستيم بازيگر و مخاطب و همچنين توالي داستاني و حسي نقشها و در اكثر مواقع كمتر بودن بخشها و عوامل اثر قالبا كارگردان به صورت مستقيم بر بازي بازيگران نظارت مي نمايد. اما اين مطلب به معناي رد كردن مطلق بازيگرداني در تئاتر نيست .


س: نام تعدادي از بازيگردان هاي ايران را بفرماييد ؟

ج: استاد رضا كيانيان . استاد مهدي هاشمي . خانم گلاب آدينه . خانم مهتاب نصير پور . آقاي محمد حاتمي .آقاي حبيب رضايي. آقاي پيام دهكردي . محمدرضا شريفي نيا . آقاي افشين سنگ چاپ و برخي ديگر از دوستان كه به دليل عدم حضور ذهن و نياوردن نامشون ازشون عذر خواهي ميكنم.


س: دقدقه شما بيشتر كدامست بازيگري / بازيگرداني ؟

ج: بازيگرداني عنواني تخصصي و پيچيده است در بازيگرداني به جاي تمامي نقشها فكر مي كنيد شخصيت پردازي مي نمائيد و تجلي شخصيت ساخته شده را در بازيگران نقش مي بينيد اما بازي در يك نقش يكي شدن و اوج جريان در مسير ناب احساسات و شخصيتهاست كه به شخصه براي من لذت بخش تر و شيرينتر از بازيگرداني مي باشد.

لطيفي
خبرگزاري هنر
ارسال پست

بازگشت به “فيلم و سينما”