اولین جت جنگی دنیا

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1160
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 27 اسفند 1388, 1:51 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 15611 بار
سپاس‌های دریافتی: 6443 بار
تماس:

اولین جت جنگی دنیا

پست توسط ASHKAN95 »

  جت جنگی دنیا و  

در بسیاری از کشور ها از سال 1930 تلاش برای طراحی و گسترش موتوری که بتوان آن را با موتورهای پیستونی جایگزین کرد آغاز شد.آلمان بر روی تحقیقات موتورهای توربو جت تمرکز کرد و به سرعت از باقی رقبا سبقت گرفت.در سال 1938،BMW و Junkers نوید برنامه هایی برای موتور جدید را ارائه دادند،هنگامیکه ارنست هینکل(Ernst Heinkel) و ویلی مسرچمیت(Willi Messerschmitt) هواپیماهایی طراحی کرده بودند که قابلیت استفاده از موتورهای جت را دارا بود.پرنده ی هینکل ابتدا پرواز آزمایشی را انجام داد،ولی ضعف های بالقوه ی زیادی داشت،اما پرنده ی مسرچمیت (ایشان مورد علاقه ی رژیم وقت بودند) موفق بود و طرح ایشان برای تولید انتخاب شد.طرح هینکل(ملقب به He 2800) کنار گذاشته شد.
با این حال،هیتلر و "(Reichsluftministerium (RLM"،اولویت را با جنگنده های جت قرار ندادند.آنها دریافته بودند که سرزمینهای تحت کنترل آلمان امن هستندن و برای جنگنده های دشمن مشکل است که بمب افکن ها را تا عمق این سرزمین ها اسکورت کنند.البته هیتلر به گسترش بمب افکن های جت علاقه مند بود.علاوه بر اینها مشکل بزرگی وجود داشت،حرارت زیاد به وجود آمده از موتور جت نیاز به آلیاژی از فولاد و موارد منحصر به فرد دیگری داشت.در نهایت در سال 1943،Me 262 پرواز کرد.
تصویر
ME 262 بدون نقص و مشکل نبود.موتورهای جدید جومو 004(Jumo 004) عمر کوتاهی داشتند و غیرقابل اعتماد بودند.آنها آماده شعله ور شدن و آتش گرفتن بودند.البته Me 262 هواپیمایی دو موتوره بود و به خوبی میتوانست با یک موتور پرواز کند.گرچه فرود آمدن با این وضعیت مسئله دیگری بود،زیرا به علت عدم تقارت نیروی رانش،فرود آوردن هواپیما امری دشوار بود.این هواپیما ی جت می توانست خیلی سریع شتاب بگیرد و برای بلند شدن از زمین به باند پروازی بسیار بلند نیاز داشت.این جنگنده نمیتوانست به خوبی چرخش کند و مقدار زیادی از سرعت خود را در چرخش های سخت از دست میداد که مشکلی چشم گیر در نبرد های هوایی بود.کنترل هواپیما دشوار بود و تنها خلبانان باتجربه و خبره توان پرواز با این جنگنده را داشتند.هنگامیکه ME 262 پرواز میکرد با تسلیحات سنگین خود چون جهنمی بود.
تصویر

مشخصات این جت جنگی به شرح زیر است:

نوع:تک سرنشینه

موتور:دو موتور 1980 پوند"jumo"،محور توربو جت و توسعه داده شده توسط Junkers

وزن بدون تسلیحات:8820 پوند

وزن با تسلیحات:15500 پوند

سرعت:540 مایل بر ساعت

نرخ صعود:3940 پا در دقیقه

برد عملیاتی:650 مایل

سقف پروازی:37565 پا

نسلیحات:4 مسلسل 30 م.م MK108 در دماغه و دو عدد بمب 550 پوندی(فقط A-2a) به همراه 24 عدد راکت 2.2 اینچی R4M


در نهایت Me 262 در آوریل سال 1944 وارد خدمت شد.این جنگنده در دو مدل متفاوت،با دو وظیفه ی متفاوت گسترش داده شد.
Me 262 A-1a "Schwalb که به عنوان رهگیر دفاعی گسترش داده شد و Me 262 A-2a”sturmvogel که به عنوان یک بمب افکن تولید شد.هنگامی که 1000 فروند از این جنگنده تولید شد،تنها 200-250 فروند به خط مقدم ارسال شدند که دلیل این امر نیز کمبود سوخت،خلبان و ... بود.اولین واحد از Me 262 در آوریل 1944 شکل گرفت که "Erprobungskommando" نام داشت.این واحد در ژولای همان سال به سرگرد والتر نوتونی (Walter nowotony) سپرده شد و به "Kommando Nowotony" تغییر نام داد.

ادامه دارد
ترجمه و تالیف:اشکان سمیعی
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1160
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 27 اسفند 1388, 1:51 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 15611 بار
سپاس‌های دریافتی: 6443 بار
تماس:

Re: اولین جت جنگی دنیا

پست توسط ASHKAN95 »

گروه نوتونی در سوم اکتبر 1944 عملیاتی شد و به استقبال اولین شکار خود در 7 اکتبر رفت که یک فروند B-24 بود.
Me 262 در سرعت کم بسیار ضعیف جلوه میکرد و مدتی نیز زما لازم بود تا به سرعت بالا دست پیدا کند.اما در اینصورت دست هیچ یک از هواپیماهای دشمن به آن نمی رسید.نوتونی هنگام فرود هواپیمای خود کشته شد.در 8 نوامبر 1944 نوتونی هدف پدافند نیروی هوایی آمریکا قرار گرفت و هنگام فرود یا مشکل مواجه شد.پس از مرگ نوتونی،واحد Me 262 برای مدت کوتاهی منحل شد.ین واحد با از دست دادن 26 جنگنده ی Me 262 درخواست 22 فروند جنگنده نمود.شایان ذکر است که 8 فروند از این جنگنده به علت نقص فنی سقوط کردند.


تصویر
توصویری از نوتونی

بررسی برخی تسلیحات

 توپ 30 م.م Mk108
 
  Mk 108 بخاطر صدای خاصی که داشت بیشتر شبیه به یک چکش نئوماتیک بود.این توپ سلاح اصلی Me 262 به شمار میرفت.4 عدد از این توپ در دماغه ی هواپیما قرار گرفته بودند. توانایی شلیک همزمان 2 یا 4 توپ برای خلبان فراهم شده بود.
این توپ توانایی شلیک 11 تیر در ثانیه را دارا بود.توان مخرب این توپ باور نکردنی است.هنگامی که از تیرهای مخصوص این توپ استفاده میشد،تنها یک رگبار کوتاه کافی بود تا یک بمب افکن 4 موتوره را به زمین بیاندازد.
تنها نقص این توپ سرعت کم گلوله ها بود(1890km/hr )این یعنی سرعت گلوله ها کمتر از سرعت گلوله توپ هایی با کالیبر مشابه بود.خلبان باید در زمانی مناسب از این توپ استفاده و با دقت تمام بر روی هدف نشانه گیری میکرد.سرعت زیاد Me 262 این کار را دشوار میکرد،زیرا هدف تنها در پاره ای از ثانیه در تیررس خلبان قرار داشت.در مقایسه با توپ آمریکایی US.50 که در جنگده های آمریکایی استفاده میشد،توپ Mk 108 مانند یک مسلسل معمولی بود.

 
تصویر

راکت های R4M Orkan

راکت های 55 م.م R4M اورکان یا تورنادو(Orkan or Tornado) موشک های مهیبی با بال های تا شونده ای بودند که بر روی Me 262 تعبیه شده بودند.24عدد از این راکت هاR4M در جاهای مخصوص خود زیر بال ها نصب میشدند.هر بال 12 عدد از این راکت ها را پذیرا بود که هرکدامشان به اندازه 2 پا و 8 اینچ طول و 8.8 پوند وزن داشتند.این موشک ها هنگامی که شلیک میشدند با سرعتی معادل 518 متر بر ثانیه به حرکت در می آمدند.R4M یک سرجنگی دارای فیوز ضربه ای 1.1 پوندی حمل میکرد.این موشک ها در چهار دسته ی شش تایی قرار داشتند که هر دسته در 0.7 ثانیه با برد 600 متر شلیک میشد. R4M راکتی غیر قابل هدایت بود و خلبان پس از نشانه گیری،راکت را شلیک میکرد.پس از رها شدن،بالهای راکت به سمت عقب باز میشدند و باعث حفظ تعادل آن بودند.


تصویر
تصویر
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 25
تاریخ عضویت: شنبه 31 اردیبهشت 1390, 11:35 pm
سپاس‌های ارسالی: 68 بار
سپاس‌های دریافتی: 27 بار

Re: اولین جت جنگی دنیا

پست توسط PATAFA... »

واقعا مطلب جالبي بود دستت درد نكنه :smile:
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 983
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 29 دی 1387, 12:05 am
سپاس‌های ارسالی: 7461 بار
سپاس‌های دریافتی: 7118 بار
تماس:

شواليه پرنده آلمان +عكس

پست توسط @lirez@ »

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق،هواپيماي مسراشميت 262 ملقب به شواليه اولين جت جنگنده عملياتي جهان مي باشد.اين جت جنگنده ساخت آلمان نازي هواپيمايي است كه مسير جهان هوانوردي نظامي را براي هميشه تغيير داد.طرح هاي اوليه مربوط به هواپيماي مسراشميت 262 از آوريل 1939 آغاز شد اما به دلايل فني ، كه بيشتر مربوط به موتور جت بود، اين پرنده تا اواسط سال 1944 وارد خدمت نشد. اين هواپيما در زمان حيات خود با مشكل بزرگي رو به رو شد كه همانا نظر آدولف هيتلر در مورد اين هواپيما بود. هيتلر بر اين اعتقاد بود كه اين هواپيما بايستي در نقش شكاري بمب افكن به كار رود.

تصویر


هيتلر به دنبال اين بود تا با استفاده از اين هواپيماي سريع به حريم متفقين نفوذ كرده و انتقام بمباران پي در پي آلمان را بگيرد. در عين حال نفراتي همچون ژنرال آدولف گالاند ، فرمانده نيروهاي شكاري آلمان بر اين اعتقاد بود كه بايستي از اين هواپيما به عنوان يك رهگير پرسرعت براي دفاع از حريم هوايي آلمان دربرابر بمب افكن هاي متفقين استفاده كرد. در نهايت گالاند موفق شد تا نظر خود را تحميل كرده و يگانهاي شكاري جت را تشكيل داد.اين هواپيما اولين پرواز با موتور جت را در تاريخ 18 جولاي 1942 انجام داد.در 19 آوريل 1944 رسما اولين اسكادران جت جنگنده نيروي هوايي آلمان نازي در منطقه باوريا در جنوب آلمان فعاليت خود را آغاز كرد.

تصویر

ژنرال آدولف گالاند،فرمانده نيروي شكاري آلمان در جنگ دوم جهاني
در كل چيزي در حدود 1430 جنگنده مسراشميت توليد شد و در ازاي از دست دادن 100 جنگنده توانست 542 جنگنده يا بمب افكن متفقين را سرنگون كند.يكي از ديگر مشكلات اين جنگنده در زمان خود كمبود سوخت جت و قطعات يدكي به دليل بمباران سنگين تاسيسات آلمان نازي توسط متفقين بود.

تصویر

تصويري از درون كابين جنگنده مسراشميت 262
در حقيقت تعداد زيادي از اين جنگنده ها در روي زمين و يا به علت مشكلات فني و نه درگيري از بين رفتند. بعد از پايان جنگ دوم جهاني نيز تا سال 1951 حدود 12 فروند از اين هواپيما ها در نيروي هوايي چكسلواكي به خدمت مشغول بودند.در عين حال اين هواپيما بر روي طراحي نسل اوليه جت هاي جنگي شرق و غرب مثل ميگ 15 و اف 86 سابر تاثير بسازيي داشت.

تصویر
در يك نگاه كلي مشخصات اين هواپيما عبارت است از:
سرعت: 900 كيلومتر بر ساعت
برد: 1050 كيلومتر
ارتفاع پرواز: 11450 متر
تسليحات:
4 توپ 30 ميلي متري
24 راكت 55 ميلي متري مدل R4M
2 بمب 250 يا 2 بمب 500 كيلوگرمي
سيستم پيشران:
دو موتور توربوجت يونكرس مدل 004 بي 1 هر كدام به قدرت 8.8 كيلو نيوتون
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1160
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 27 اسفند 1388, 1:51 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 15611 بار
سپاس‌های دریافتی: 6443 بار
تماس:

Re: شواليه پرنده آلمان +عكس

پست توسط ASHKAN95 »

علیرضا جان دستت درد نکنه :(

ولی اولین تاپیک من بودشا :grin:

topic-t78022.html
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 509
تاریخ عضویت: شنبه 13 آذر 1389, 12:07 am
سپاس‌های ارسالی: 4134 بار
سپاس‌های دریافتی: 2138 بار

Re: شواليه پرنده آلمان +عكس

پست توسط interceptor »

پیشنهاد می کنم آرم منقش به کلمه جلاله «الله» رو در جنس نقره و اندازه مناسب برای نظامیان مون تهیه کنیم و نصب اون رو در وسط یقه برایت تمام نیروهای نظامی شبه نظامی و امنیتی الزامی کنیم . ببینید این صلیب نازی ها چقدر به این افراد ابهت داده.
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”